Mikä meni vikaan, kun 4v-lapsi on ihan mahdoton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Laitatteko lapsen jäähylle sitten iahn vain raivokohtauksenkin takia vai vain, jos on tehnyt jotain?

Eihän lapsi tahallisesti menetä täysin hermojaan. lapsella on sinä tilanteess ahirveän paha olla. Jos vielä rangaistaan pahasta olosta niin tuntuu todella julmalta.

Joo, mäkin oon miettinyt tätä, kun siihen huutamiseenkin meinaa niin hermostua, että eikös jossakin super nanny-ohjelmassa se Frost sanonut jollekin äidille, että tunteiden näyttämistä ei saa tukahduttaa, siis antaa pelkästään siitä jäähyä??? Muuten tietty saa sanallisesti hillitä lasta, mut siis jos hän ei vahingoita muita, eikä riko mitään

Meidänkin poika on voimakastahtoinen, nyt ikää jo viis vuotta ja alkaa pikkuhiljaa rauhoittua. Meillä tuohon raivoomiseen on auttanut kehotus rauhoittua, eli ei jäähyä vaan omaan huoneeseen rauhoittumaan. Oon myös opettanu lapselle hengittämistä, joka auttaa rauhoittumaan. Ja kun lapsi on rauhoittunut (joko lopettanut huudon tai sitten huuto muuttunut itkuksi) ollaan juteltu lapsen kanssa. Oon kysynyt miksi tuli niin paha mieli, ja sitten koitetaan miettiä olisiko ongelma ratkennut muuten kuin huutamalla. Seuraavan kerran samanlaisessa tilanteessa oonkin jo osannut etukäteen lasta muistuttaa miten voisi käyttäytyä.
Jos sitten onkin sellainen tilanne joka vaatii jäähyä, niin jäähy alkaa vasta kun raivokohtaus loppuu. Toisinaan on ollut tarpeen rankaista jollain pidemmällä, esim viikko pelikieltoa.
Jos ei osaa yhdessä tehdä asioita, esim pelata sääntöjen mukaan jne. Niin joutuu poistumaan ja olemaan yksin.
Toisaalta musta kuulostaa että te yritätte liikaa lapsen kanssa. Joskus voisi olla paikallaan olla antamatta huomiota lapselle, joka hakee sitä väärällä tavalla. Ja antaa huomiota silloin kun sitä positiivisella tavalla haetaan. Meillä tämä toimii.
Tsemppiä ja jaksamista. Et ole yksin "kauhukakarasi" kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä ainakin ongelmat johtuu isästä:
Isä oli väärä

Pojat perineet kaikki viat, mitä sanottiin isälläänkin olevan. Alkaen siitä että 6v oli nelivuotiaan tasolla. Piirtää ei osaa, mutta serkku piirsi jo 2v silmät ja suut. Vammasitukea saan kelalta kaikista pojista.

Yhteistyössä