Turkulaisia odottajia OSA II

niisku-neiti mä ainakin käsitin et mennään siihen mäntymäen neuvolan aulaan viideksi ja siinä sitten odotellaan et joku tulee hakemaan. tai ootas ni tarkastan neuvolakortista... joo noin se meni. :D et siellä näkyy!!! :D
kuka muuten on sun neuvolatäti? ku mä en jotenkaan pidä siit mun tädistä.

supparit jatkuu, tosin laimeempina kuin ennen, joten kai se on hyvä merkki, paitsi että mulla tuli tossa parisen viikkoa sitten sellanen kellertävän verinen suurehko limaklöntti... toisaalt vaikka se ois ollu limatulppa ni eihän se aina kuitenkaan merkkaa synnytyksen alkamista, kai.. ainakaan heti.

ahdistaa ihan kamalasti, hengitys ei kulje lainkaan, ja tuntuu ettei happea sais tarpeeksi. tää on kamala olo. ummetustakin on jo ilmaantunut, ja siihen aina välillä oon ottanut mahalääkettä, mitä toi ummetuslääke nyt on? pirun makiaa ja KAMALAA!

nyt taidan mennä ostaa jotain hyvää kaupasta et sais ton tenttilukemisen alta pois. :D
 
Perätilassa ollaan edelleen.. Huomenna on neuvola että ehkäpä vapeli on vieraskorea ja kääntyy just sopivasti sitä ajatellen?
Nyt vauvalla on jo komeasti kokoa ja kantapäät voi nähdä kyljissä kun kunnolla potkitaan. Tuntuu, että lähipäivinä on kyllä ollut runsaasti kääntymisyritystä ilmassa, mutta aina se pää palaa tuonne kylkiluiden alle. Eli jos vauva nyt ei käännykään, niin ei se ole siitä kiinni, etteikö hän olisi kovasti koittanut. Siksi minua on alkanut pelottaa tuo mahdollinen ulkokäännös-yritys, en tiedä suostunko siihen. Mulla on joku paha aavistus.Entä jos vauvalla on joku pätevä, vaikkapa rakenteellinen syy miksi ei käänny? Esim. liian lyhyt napanuora? Tuntuu järkyttävältä että sitten yritettäis väen väkisin saada toinen kääntymään. Perjantaina on viikkoja 34, neuvolan tietokoneen mukaan mulla on jo nyt rv 34, että vähiin tämä aika käy.

Nyt vaan kaikki lähettämään telepaattisia kääntymisterveisiä mun Eka Vekaralle!
 
Kiva nyt me tiedetään mihin tulla miehen kans :D

Tuija mulla se viiminen koppi siel käytäväl. Ihan mukava täti nyt kun siel on käynyt mut osa tekstistä tulee niin nopeesti et jos mies ei ole mukana puolet menee ohi :LOL:

Kivaa päästä muitakin näkemään.

nyt kauppoihin ajattelin hommata vauvelille tutin jos jostain löytyis vihree.

Niisku-neiti & rinsessa 27+0
 
Lispetti perehdyin itse netissä ja kirjallisuudessa paljon noihin käännösyritysasioihin. Ei siihen pakoteta jos ei halua ja me ei uskallettu. Onhan se toisaalta nyt jotenkin helppoa, kun tietää sektiopäivän tarkalleen, ei liity ajoitukseen ja synnytykseen niin paljon epävarmuustekijöitä (jos ei nyt asukas halua masusta aikaisemmin pois). Onhan se tietysti vähän pettymys kun ei pääse normaalisti synnyttämään-itse oli haaveillut synnytyksestä ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, mutta nyt käy päinvastoin. Kovasti sitä on myös miettinyt miksi vauva ei käänny ja lukenyt niitä perusteluja aina rakennevioista lähtien... ehkä meidän vauvat on vaan samanlaisia jääräpäitä kuin äitinsä (tai ainakin minä ) ;) Minulla on kyllä heti alusta alkaen ollut sellainen olo, että ei käänny-ehkä olen itse sitten lähettänyt vääriä telepaattisia viestejä.... lähetän sinun asukillesi kääntymään kannustavia!
Hapikko viikoilla 36+3
 
Mä en ihan ymmärrä itseäni, en pelkää synnytystä (paitsi jos joutuisin alakautta synnyttää perätilassa olevan vauvan) enkä sektiota, mutta siitä ulkokäännöksestä olen ihan kauhuissani. Hyvä tietää että kyllä muutkin sitä pelkää, olen pitänyt itseäni asian takia vähintäänkin outona.
Minun suvussa kaikki vauvat on olleet raivotarjonnassa ja syntyneet normaalisti alakautta, minä itse olen ollut se hankalin tapaus kun koitin hirttäytyä napanuoraan ;) ja hommasin vielä huulihalkionkin. Miehen suvussa on enemmänkin näitä perätilavauvoja, että ehkäpä tämä on sieltä perinyt uppiniskaisuuden? Vaikka aikaista sanoa vielä, ties vaikka vaavi päättäis kääntyä ihan omin avuin ennen syntymää.

Joko sulla Hapikko on sektiopäivä sovittuna? Mille raskausviikolle se osuu, jos saan udella? Millä perusteella päivä valitaan? Katsotaanko siinä vauvan kokoa vai raskausviikkoja? Ja mitä sitten jos synnytys käynnistyykin ennen sovittua sektiota? Onko se sitten aina hätäsektio vai ihan normaali sektio jos ei nyt ihan syöksysynnytyksestä ole kyse? Kuten huomaatte, eräällä on pää melko täynnä kysymyksiä.. :ashamed:
 
lispetti Sektio, jos on esim. perätilan vuoksi, niin tehdään mun mielestä rv 38-39 tietämillä, mahd. lähellä LA:ta, jos muita ongelmia ei ole. Ja ultrataan vielä ennen sektiota, et mikä vauvan tarjonta on. Ja jos synnytys käynnistyy ennen sovittua sektio päivää, niin jos ei ole kiire niin tehdään ihan "normi" sektio, mut jos tulee kiire niin silloin sitte hätäsektio. Oliko tarpeeks epäselvä supustus? =)
 
Sanna-78 (ja muut kanssa) , ihan oli selkeä vastaus MUTTA onneksi turha! Nimittäin justiinsa tulin neuvolasta ja niin onnellisesti oli käynyt, että kaikki tämä muljaus oli tuottanut tulosta ja nyt oltiinkin raivotarjonnassa! :) Pari päivää sitten tunsin pään ihan tuossa kyljessä, mutta silloin se vielä palasi takaisin tuohon ylös. Makuulle kun olen mennyt niin heti on aloitettu riehuminen ja sitä voi kestää tosi kauan. Ja nyt ihan pari viimeistä päivää olen huomannut että on ollu helpompi hengittää. Kohtu oli laskeutunut, ja edelleen mennään yläkäyrillä, mutta kaikki oli nyt siis paremmin kuin hyvin. Olo on helpottunut.

Vauvasta on tullut tosi toimelias, ei ole hetkeäkään paikallaan. Ja heti veti herneet nenään ku neukkatäti vähän paineli vatsaa :LOL:
 
No hyvä kuulla Lispetti, ne mun telepaattiset viestit taisi tehota :LOL: Sektiopäivä on sovittu viikolle 39+3 se on mielestäni kovin myöhään, kun olisin halunnut vauvan syliin jo pikemmin.... Koosta ei ainakaan ole kiinni sillä meidän vauvan painoarvio oli 2,9kg viikolla 35 ja risat...
Hapikko viikoilla 36+4
 
Hapikolle kiitokset telepatiasta, kyl se sit näköjään toimii! Vai että vielä semmoiset 3 viikkoa saat odotella! Ajankulu on kyllä merkillinen asia, toisaalta tuntuu että tunnit ja päivät kuluu hitaasti, ja silti niitä viikkoja kertyy ja kertyy. Nyt mä en tiedä, että onko tää loppuaika pitkä vaiko lyhyt. Ehkä vähän sekä että. Mulla on nyt helpompi olla kuin pitkään aikaan, eli ei ainakaan voi sanoa että olis niin epämukava olo että haluais jo synnyttämään. Ehkä mä kallistun siihen suuntaan, että 1,5 kk on lyhyt aika ja mahdollisesti kohta saan paniikinpoikasen kun tajuan että h-hetki lähenee.
 
Voi kun hienoa lispetti! Mä jutskailin viimeksi ä-polilla yhden kätilön kanssa, kenen oma vauveli oli kääntynyt kanssa vasta viikolla 34, eikä tällä kätilöllä itsellä ollut siitä mitään tuntemuksia, vaikka hänen jos kenen pitäisi olla oikein asiantuntija tällaisissa asioissa. Niin sitä kaikki näemmä tuntee niin kovin yksilöllisesti kaikki nuo käännökset ja muljaukset :D Meidän vapeli kun kääntyi, mä sain oikein kunnon hikoilukohtauksen ja hengenahdistusta. Sen verran vähän tuolla tilaa enää on. Toivotaan siis, ettei enää tunge itseään istuksimaan! :LOL: Ja tosiaan, varmaan jo ennenkin mainitsin, että rt:n kääntymisen jälkeen on mullakin ollut helpompi hengittää, eikä supparitkaan tunnu niin ilkeiltä enää.

Ja tää loppuaika on PITKÄ! Töissäkin vielä tarvis jaksaa... *huoh* Enää ei tunnu potkuja, tms vaan liikkeet on sellaista möyrimistä, että mun on tosi vaikea istua päivä töissä, jos sattuu olemaan aktiivinen päivä... Tänään viimeksi kollega hihitteli mun puolelta toiselle heiluvaa masua ja katsoi säälivästi mun kiemurtelua tuolilla...

liirah, jos sulla on ummetukseen levolacia, niin suosittelen heittämistä suoraan roskikseen... Mulla se ei tehoa sitten yhtään! Ihan huijausta koko tökötti. Lisäksi siitä tuli ihan hirmuiset vatsanpoltot. Luumukeittoa ja rahkaa olen syönyt pari päivää, katsotaan koska alkaa tää munluumukuuri tehoamaan (kaikkia varmaan kiinnostaa nää mun vatsan kuulumiset... :D). Joulukuisten pinossa näin suositeltavan microlaxeja (peräruiske :x ). Pakko kai sitä on kokeilla, jos ei mikään muu enää auta. Kokeilen kuitenkin kaikki muut mahdolliset keinot ensin... Toivottavasti sun masuvaivat liirah helpottaa, eikä ylly tällaisiksi... :/

Pysy niiskis KAUKANA flunssaisista! Et todellakaan halua saada sitä tautia raskaana! nimim.kokemusta löytyy... Sairastaminen oli ihan hirvittävää, kun ei saanut sitä vähääkään määrää nukuttua eikä lääkkeeksi oikein voi ottaa kuin mustaherukkamehua ja panadolia :/ Koitahan pysytellä terveenä!

Jokos Sanna-78 ja Nipsunen ovat päässeet ulkoilemaan...? :heart: Ilmat eivät oikein ole olleet kovinkaan suotuisia vaunulenkeille... :|
 
Vielä ollaan terveenä! :D

Ärsyttävää ilmaa on ollut eilisestä asti tihuttaa kokoajan. :/

Kävin uimassakin ekaa kertaa raskauden aikana kyllä oli hassu kokemus kun nousi vedestä ylös tuntui selvästi tuo paino tossa edessä. Ja luojankiitos vaikka kuinka polskisin aika ripeästikkin ei nivuset edes inahtaneet särystä. :LOL:

Nyt kauppaan...

Niisku-neiti&rinsessa 27+1
 
Tuosta vatsan toiminnasta: Mulle sairaalassa juotettiin jotain sellasta pulveria joka sekoitetaan veteen, maistuu sitruunalta ja on vähän semmosta öljyistä. Sitä voi ottaa 1-2 pussia päivässä. En mä kyllä osaa sanoa että tehosiko se vai ei, kun otin sitä vaan kahtena päivänä, mutta semmoista ne siellä osastolla käyttäät. Ehkäpä apteekissa tietäisivät mitä ainetta se oli.

On se hassua että kuinka tuo kääntyminen on vaikuttanut vauveliin: aikaisemmin tosi monet potkut tuntui vaan semmosilta pieniltä sipaisuilta, jotenkin niitä ei tunne kun ne kohdistuu niin alas. Aiheuttivat sitten vaan niitä suppareita. Mutta nyt kun vaavi on kääntynyt, niin tuntuu ettei hän nuku enää ollenkaan! 90% ajasta maha tutisee eikä mitenkään vähän! Mulla nää liikkeet ei kyllä satu, mutta ihan tuntuu kuin joku jäsen muljahtaisi pois paikoiltaan.
 
lispetti Hieno homma, et vauva oli kääntynyt :)

Snoopy Tänään oltiin vaunuilee Nipsun kanssa. Ei satanu niin oltiin joku puol tuntii kävelyllä. Oli niin kivaa ja iteki piristy ku pääsi ulos vähän pidemmäks aikaa ku et menee autoon jne.. Vaunut oli kevyet työntää ja näppärät, liikku/kääntyili hyvin. Huomenna mennään taas lenkille jos ilma sallii. Onhan mulla vaunuihin sadesuoja mut eipä sitä sateella kauheesti ittee kiinnosta ehdontahdoin ulos lähtee..

Mut mä meen kattoo Sinkkuäidille sulhanen =)

Sanna ja Nipsu
 
ihan kauheaa se eilinen tuusulan tapaus...menen ihan sanattomaksi..

Mulla alko laihsutuskuuri, jos sais muutaman kilon pois. Me käydään Ilonan kanssa joka päivä vaunuilemassa. mun on pakko päästä ulos aina edes hetkeksi.
 
Terve.

Ihan järkyttävää se kouluhomma. :'(

Eilen tapitettiin uutisia ja itkua hiukan tuli kun tuntui jotenkin niin pahalta niiden vanhempien puolesta jotka menettivät lapsensa.Uutistoimittajakin joka oli paikan päällä kuulosti ihan järkyttyneeltä ja ääni vapisi. :hug:

Sit ilkeesti omaan napaan omien ajatuksien jälkeen! :D

Vauveli eilen illalla se jotenkin yritti vissiin tulla jostain ulos tosin perse edellä kyljestä ainakin tuntui siltä. Ja ne kantapäät :kieh: Koht on mulla jakaa jalan kuvia eilen potkasi/ työnsi pienellä jalallansa niin kovin että melkein tunsin kaikki varpaatkin eli tosi lujaa sitä eilen riehuttiin. Mulla ei tullut millään uni kun naurutti niin se vauvan tohinointi vatsassa. :heart:

Ja vaikka kuinka on sanottu että hyvä olisi nukkua vasemmalla kyljellä niin siinä asennossa meidän neiti ainakin villiintyy.. joten taas on nukuttu oikeapuoli turtaksi. :LOL:

Lispetille
onnea vaavelin hienosta käännöstä! :flower:
 
Toi Jokelan juttu on kyl ihan järkky. Sitä on pitäny tätä Suomea niin turvallisena maana mut eipä kai se sitä sitte enää ole. Oikeen jenkkimeininki tuli mieleen tosta kyllä. Ihan hirveetä ja kyl sitä itelläki itku pääsi, ku mietti et jos oma lapsi kuolis noin. huh huh..

amalia Käyttekö pitkilläki lenkeillä Ilonan kanssa?

Niisku-neiti Sulla tota menoa mahassa riittää :)

Jaahans, neiti alkaa siihen malliin ääntelee, et taitaa herätä.
 
Sanna-78 Vaaveli on vissiin hiffannut et äippä huolestuu jos on liian rauhallinen. :LOL:

Saatiin jo eilen pinnasänky. Mies ahkerasti kokosi sen ja itse ajattelin laitella lakanat jossain vaiheessa. Tuntuu vaan niin pirun aikaselta. =) Mutta onhan vaavelilla hyvät mahikset selvitä hyvässä tehohoidossa jos jotain tapahtuisi ja joutuisin hänet jo nyt "lykkäämään" maailmaan. Painoakin jo hänellä 1000g

Toivotaan parasta.

Niisku-neiti & vauhtimimmi 27+2 :LOL:
 
sanna-78: riippuu ilmasta, jos sataa niin sit n. puolen tunnin ja muuten n. tunnin. Joskus enempiki, jos on ite sillä tuulella :)

mites teillä on sanna-78:arki lähteny käyntiin?

Niisku-neiti ne on kyllä niin hassuja ku möyrivät mahassa. Muistan et tuntu et Ilona tuli välil vatsan läpi ulos ku möyris...kyllä on ikävä niitä tuntemuksia välillä :LOL:
 
Iltoja!

Voi että kun on pinnasänky sitten söpö. :heart: Ja siihen sitten vielä vuodenalussa tämä vauhtimimmi tuhisemaan. :heart: :heart:

Voi kun sitä jo odottaa ja ihan varmasti synnytyksen jälkeen sitä tulee kaipaamaan masua ja vauvelin senaikaisia touhumisia. :heart:

Olisi ollut iltakouluakin tänään, mutta päätin jäädä kotiin kun on jotenkin niin vetämätön olo ettei millään jaksa muutakuin haaveilla ja ajatella tulevaa. :whistle:

Taidan tästä mennä pötkölleen sänkyyn kattoo tv:tä :D

Illan jatkoja

Niisku-neiti & rinsessa 27+2
 
Heippasta!
Vihdoin ehtii edes hetkeksi koneen ääreen selailemaan teidän kuulumisia ja kertomaan omia..Mekin käytiin tänään ekaa kertaa vaunuilemassa ja samalla katsastamassa Vasaramäen neuvola, meidät kun ohjattiin sinne vaikka kuuluttais kyllä osoitteen perusteella Rantakadun neuvolaan, mutta siellä on niin paljon tällä hetkellä asiakkaita ettei mahduta :( Oon tosta vähän harmissani kun matka on Vasaramäkeen pidempi ja Rantakadulla käynteihin ois helposti voinut yhdistää kaupungillakäynnin ym samalla vaivalla. Nooh, saadaanpahan neidin kanssa raitista ilmaa ja liikuntaa :)
Me jätettiin nyt lisämaito neidin kanssa pois ja rätinä on ollut sen mukaista. Huomenna käydään punnituksessa ja katotaan miten paino on muuttunut. Tyttö on ollut tosi paljon rinnalla mutta ei taida ihan tuo masu täyttyä mun tuotannosta, sen verran hankalaa ja levotonta on nyt pari päivää ja yötä ollut..Onneksi on tuo mies kotosalla vielä ensi viikonkin, ihan korvaamaton apu!
Jaaha ja taas mennään, nukkukaa PALJON te jotka voitte :) ja hyviä vointeja kaikille!
 
Ilmarinäiti Ehtisitkös ollenkaan käymään neidin kanssa Rantakadulla. Se on tosi mukava ihminen se lastenneuvolatäti! En nyt muista nimeä mutta on minun ala-aste terkkarikin ollut! Eli joko minä olen tosi nuori tai hän on vanha :LOL: Itsekkin olisin halunnut rantakadulle mutta kun asun mäntymäestä 500 metrin päässä niin männyssä on nyt tullut käytyä.

Mut hyviä öitä.

Niisku-neiti & rinsessa 27+2
 
Moikka pitkästä aikaa! tulin aikani kuluksi lueskelmaan teidän muiden turkulaisten kuulumisia =) täällä ollaan jo niin kovin pitkällä ja osalla vauvat jo kainalossa. Täällä mennään rv 19+5 joten jo ihanasti puolivälissä. epäsäännölliset liikkeet huolettaa välillä kovinkin, varsinkin kun tuolla maalismasuissa ollut niin surullisia juttuja.. taas yksi vkolla 21 menetti vauvansa massuun =(( Eikä minusta oo kovasti massua painelemaan, enkä uskalla mahalleen mennä liikkeitä testatakseni.. No rakenne ultra tulevana maanantaina, eli sitä jännätään?
Kuinkas moni täällä on käynyt 4Dssä? missä?mitä makso ja millä vkolla? ajattelimme medisonaria, kun kerran olemme käyneet siellä muutkin ultrat. ja mennä vkolla 25. mitäs tuumaatte?
Sanna ja joku muukin jutteli vaunutteluista.. Millaiset vaunut ootte hankkineet? Itse oon tehny oikein kovastikin töitä vaunututkiskelussa, enkä vielä oo osannu päättää. kolmipyöräiset ne on jo tod näk sillee et on ratasosa, johon saa alkuajoiksi kopan kiinni! x-landerilla on kivat (oz-baby myy) ja Pritaxilla myös, mut ne täytys hakea helsingistä. Onko kokemuksii?
Ihania vauvahetkia jo saaneille ja mukavaa odotusta meille muille =)
niinkuin ilmarinäiti sanoi, et saapi nukkuu niin paljon kun jaksaa, niin taidampa mennä pötkölle. jotenkin ollut tosi väsyttävä vko, varmaan jo ilmojenkin puolesta. tulihan sitä 10h yöunet nukuttuu niin voipi mennä jo päikkäreille!

Minä+Voice 19+5
 
Angel08: käytiin 4d-ultrassa medisonarissa ja muistaakseni maksoi 152 e,kun oli oma dvd mukana. Muistaakseni olimme suunnilleen viikolla 23 siellä..ihan sata varmaksi sano. meillä on emmaljungan city cross-yhdisstelmät. Olen tykännyt tosi paljon. On isot pyörät, mukavat ja kevyet työntää ja menevät tosi näppärästi kasaan!!

Sitten meidän kuulumisiin... meillä oli tänään 3kk neuvola
pituus: 62 cm
paina:5620g
pipo:39,9

Eka rokotus saatiin ja pikkasen Ilona itki,mutta unohti sen heti ku näki oman kukkasensa ja rupes hymiylemään ja nauramaan sille. Seuraavaksi on neuvolalääkäri sitten 4kk iässä. Ruvetaan iltasin antamaan velliä korvikkeen tilalle. (oma maito ei riitä niin illalla joudutaan antaan korviketta). Perunaa ruvetaan kokeilemaan 4kk iässä.

nyt syömään jotain,kun Ilona nukkuu :)
 
Heippa!

Neuvolassa käyty tänään, painoa neidillä jo 2900g ja pituutta tulla 2cm lisää eli nyt 48cm. Muuten kaikki oli hyvin.

Neuvolamatka ei ollu kauheen mukava, ku vaunuilla mentiin vesisateessa. Toki vaunuihin on sadesuoja mut ite menin sateenvarjon kanssa nii oli pikkasen kikkailua, mut hyvin päästiin sitte loppujen lopuks. Piti kävellä takas kotiin, mut sit sato viel enemmän niin tultiin kotiinki bussilla.

amalia kysyit ristijäisistä jossai vaiheessa, niin me pidetään ristijäiset 8.12. Nimi on valmiina kyl jo, mut kauheeta säätämistä löytää pvä joka sopii kaikille niin toi oli sit sellanen.

angel08 Kauheeta tollanen, et vauva kuolee mahaa, osaanotot sinne teen listalle :hug:

Me oltiin Terveystalolla 4D:ssä rv25 ja makso joku 154e Kelakorvauksen jälkeen ja DVD:n sai mukaan..

Vaunut meillä on Brion Happyt, kovalla kopalla ja sit on erikseen se ratasistuin. 4 pyörää, liikkuu näppärästi, kevyet työntää.Isot renkaat ja kaupunki käyttöön suunnnitellut renkaat kun pääsääntöisesti tulee kuitenki asfaltilla mentyyn.

Niisku-neiti Se on hyvä, et vauva on tajunnu liikehtii ettei äitin tarvi panikoida =)

Mut jospa menis keittää kahvia, ei oo tänään tullu viel juotuu lainkaan ja neitiki nukkuu niin nätisti niin ehtii jotai syömäänkin.

Sanna ja Nipsu
 

Yhteistyössä