Moikka piiiitkästä aikaa! (ihan hävyttömän pitkä aika viime kirjoittelusta... :ashamed: )
Ihan ekaksi onnen toivotukset niille, joita en ole onnitellut vielä!
Ihana kuulla, että lisää suloisia pieniä syntynyt!
Koitan nyt tsempata kirjoittelun kanssa.. mun tiedot voisi laittaa myös tuohon etuseinälle eli Miksa ja 11.9 syntyivät poika T ja ja tyttö P rv:llä 38+4.
Tässä on ollut vauvojen syntymän jälkeen kotona remppaa tai itseasiassa ollaan laitettu paikkoja kuntoon, mitä on jäänyt laittamatta, kun keskeneräiseen taloon rakennusaikana muutettiin.. mm. listoja, vaatehuoneiden sisuksia, toinen wc jne.. Lisäksi oli lokakuussa 5v:n synttärit sekä marraskuussa 9v synttärit, jotka tietenkin pitivät sisällään lastenkutsut sekä tällä kertaa yhteiset aikuistenjuhlat. Ristiäisetkin on onnistuneesti takana (Tku suunnalta olevat saattoivat viime sunnuntain lehdestä ilmoituksen nähdä..
)
Meillä mies oli 2,5kk kotona ja on ollut nyt pari vko töissä, joulun aikaan on taas 3vko kotona. Mulla on siis ollut todella iisiä tämä alku moneen muuhun verrattuna, nostan hattua teille super naisille, jotka jaksavat pienillä unilla vaativien vauvojen kanssa!
Jk, sä varsinkin olet kyllä mielessä ollut tuon tilanteesi kanssa ja ihana kuulla että hieman valoisammalta näyttää! Voitais vaikka joskus treffata, kun naapurikunnissa asutaan!
Tässä nyt itsekkäästi vain omia kuulumisia kirjoitan, yritän lukea ajatuksella kaikki viestit uudelleen läpi ja kommentoida teidän keskusteluja..
Eli meillä mennään täysimetyksellä edelleen, vauvat saivat korviketta 1-2krt/vko, kun olin jossain kauempana pidemmän aikaa.. mutta P:llä on melkoisen varmasti maitoproteniiniallergia (molemmilla aikaisemmilla lapsilla ollut myös) ja hän oksenteli, ripuloi ja tuli ihottumaa korvikkeesta, joten nyt sitten ei voida korviketta antaa.. Täytyy varata lääkäri ensi viikoksi ja hoitaa altistukset yms. jotta saadaan korvikkeeseen resepti ja mä pääsen taas vapaasti liikkumaan!
T:llä tulee korvikkeesta myös ripulia, muttei niin pahana, kuin siskollaan.. eli saa nähdä kuinka hänen kohdalla käy. Näen jo elävästi, kuinka vahtaan ensi kesänä lasten tuttipullojen vaihtumista, kun osaavat itse juoda.. o-ou!
Yöt sujuu mukavasti: illalla menen ekan vauvan kanssa nukkumaan 20-21 aikaan ja kun hän on nukahtanut viereeni, otan toisen ja nukutan viereeni myös.. (tiedän, paha tapa!!) Vauvat siis nukkuvat meidän välissä ja miehen kanssa sitten syöttöjen mukaan vaihdellaan puolia.. Poika herää yöllä yleensä kerran, korkeintaan kaksi (kerran nukkui 21-06!) ja tyttönen sitten syö 2-3kert pääsääntöisesti. Eli helpolla pääsen! Toki tulee siitä muutama herätys mulle, kun ihan vauvantahtisesti mennään ja menty alusta asti, mutta se on niin pientä, kun voi nukahtaa uusiksi vaikka kesken syötön..
Vauvat heräävät siinä 8-9 aikaan ja aamutoimien ja pienen seurustelun jälkeen yleensä torkkuvat 15-30min, kunnes syövät ja laitan vaunuihin nukkumaan noin 12 aikaan ja he nukkuvat yleensä noin 2,5-3,5h, illalla sitten ottavat pikku unia vähän miten sattuu, mutta ovat aika paljon hereillä siihen saakka, että alkaa yöuni.
Lenkkeilemään en juuri ole päässyt, kun mulla sellainen ärsyttävä tilanne, ettei pää kestä sotkuista kotia.. Joten pika nukutan vauvat noin 5-10min "lenkillä" ja tulen itse siivoomaan kotia.. Neuvolassa tätä "paheksuttiin", kun pitäisi mieluummin reippailla tai vaikka viettää omaa aikaa, mutta mun mielenterveys on paremmassa kuosissa, kun ei ole ylimääräisiä tavaroita lattioilla,pöydillä jne.. musta tulee hiton kiukkunen sotkun keskellä, joten käytän vapaa-ajan sitten siivoomiseen...
Mulla vaan meinaa tuo syöminen jäädä ja joudun pakottamaan itseni syömään, jotta maidon tulo ei ehtyisi (tulee kyllä hyvin, vielä ei ole ongelmaa ollut). Nytkin lämpimän päiväruoan jälkeen on huono-olo.. :/ Olen siis aina ollut sellainen, että saatan aamun mennä pelkällä kahvilla ja syödä vasta alkuillasta. Ei hyvä näinkään päin, kun ruoka ei maistu.. Raskaudesta olen palautunut hyvin, eikä enää (vaatteet päällä!!!) huomaa, että vajaa 3kk sitten oli vauvoja kaksi masussa. Viimeksi, kun poika syntyi laiduin tosi paljon ja vanhoissa kuvissa näytän ihan lähes anorektikolta (mm. ranteet yhtä paksut mitä hauiksen kohta), ihan samaa en nyt toivo..
Sektioarpi on ruma.. hyvin parantunut ja siisti pieni viillon jälki, mutta ihan epäsymmetrinen. Toinen puoli hymynaamasta lähtee varmaan 5cm ylempää, kuin toinen puoli.. Ei oo kirurgi paljon ulkonäköä leikatessa ajatellut! Ei se ulkonäkö niin haittaa, mutta en ole noin rumasti leikattua arpea kellään ennen nähnyt.. Onko muilla haavan alue ollut kipeä vielä 3kk leikkauksesta? Siis kun siihen koskee kädellä? Mulla on ja toisaalta sen alueen tunnottomuus on todella kurjaa. (siis on tunnoton, mutta kipeähkö samalla) Kyllähän siinä aikaa tietty menee, kun leikelty on, mutta inhottavaa se on! En siis vieläkään käytä tavallisia alushousuja, vaan sloggeja mallilla napa ja farkutkin on ja pysyy kaapissa..
Nyt vaihdan järjestely vaihteen päälle, jottei vapaa-aika vauvoista kulu kokonaan koneella.. kun täytyy lähteä muutaman muun ihmisen joukkoon hoitamaan ruokaostokset itsenäisyyspäiväksi ja viikonlopuksi.. (saas nähä, kuinka mies pärjää täällä vauvojen kanssa ilman maitoa?!) noin 2h mulla on aikaa hoitaa homma matkoineen...
Omanapaisesti Miksa ja iki-ihanat vauvat T ja P! :heart: