Tuplamammat 2013-2014

Voi vitsit meil on ollu sairasta menoa jo kolmatta viikkoa. Esikoinen sairastu keuhkokuumeeseen kitarisaleikkauksen jälkeen ja hänen kanssaan käytiin tk:ssa kolmesti kunnes lopulta päädyttiin sairaalan ea:han ja saatiin diagnoosi ja apu. Kun hänen olonsa alkoi helpottaa ja sai taas yöllä nukuttua niin toinen vauva alkoi kuumeilla...ja heti perään toinenkin. Kolme päivää pelkkää lämpöä, yksi terve päivä ja tänään molemmilla röörit kertakaikkisen tukossa! Ei onnistu tuttipullon eikä tutin imeminen, maito juotiin hörppyyttämällä. Huomenna täytyy koittaa jos pääsisi lääkäriin kun kohta viikon ollut lämpöilyä pois lukien se yksi terve päivä.
Talossa leijailee upeat aromit kun laitoin sipulisilppua makkariin helpottamaan hengitystä :) Mitäs muita hyviä keinoja helpottaa nuhaneniä? Suolatipat ja niistäjä on käytössä ja pinnisten päädyiss Akkareita korokkeena.
Kaiken huipuksi sähköt oli melkein tunnin(?) pois ja vieläkin räppii uhkaavasti.
 
Ennanniina, ootko koittanu höyryhengitystä? En tie auttaako kaikilla, mutta kannattaa yrittää :) Kurjaa tuo sairastaminen. Toivottavasti ens viikko alkaa teillä terveissä merkeissä.

Mun täytyy nyt sanoa, et oon aamulla nykyään ihan hirveä. Noi valvottaa kaiket yöt sillä jatkuvalla syömisellä ja muuten vaan kitinällä. Mies ei auta eikä suostu pitään isyyslomaa. Kunnalla ei oo mitään apuja ja neuvolan perhehoitajaa on mahdollista saada avuksi pari tuntii joskus ja jouluna :( Nii, ja mies ei ensinnäkään hyväksy et meil tulee ketään vierasta. Tänäänkin mietin et mihin mä soitan ja mihin noi voi viedä jos alkaa tuntuu siltä etten hillitte itteäni? Tähän aikaan päivästä olo on jo ihan normaali, mut koko yön valvomisen jäljiltä aamuisin oon hermoromahduksen partaalla. Vaikka mä rakastan mun lapsia niin kutsuin niitä pikku paskiaisiksi aamuyöstä kun eivät antaneet mun nukkua. Nyt kaipaan kokemuksia ja miten ootte jaksanu ja selvinny?

Jk ja pojat
 
Jk: Miksi miehesi ei suostu pitämään isyyslomaa? No, jos miehesi ei ole kotona, niin miten se hänen elämäänsä vaikuttaa, jos teillä käy joku vieras auttamassa?

Meillähän käy kerta viikkoon neuvolan kodinhoitaja. Ei tuo paljoa ole, mutta jotakin. Naapurin 14 v tyttö käy kaksi kertaa viikossa 2-3 tuntia auttamassa joko vauvojen tai keskimmäistwn lasten kanssa. Illalla ollessaan heijailee toista vauvaa tai pitää seuraa 2 v ja 4 vuptiaalle. Aamupäivällä ollessaan on lasten kanssa ulkona tai auttaa vauvojen kanssa, jotta saan tehtyä kotona jotakin.

Sitten olen tutuilta kysellyt vähän vanhempaa eli nuorta aikuista työtöntä tai välivuotta pitävää ihmistä, joka haluaa kokemusta vauvojen ja lasten hoidosta tai ihan vain tekemistä päiviin, auttamaan. Yksi tuttava antoi erään nuoren naisen numeron. Tämä voisi silloin tällöin tulla hoitamaan lapsia.

Oma äiti tulee parina päivänä muutamaksi tunniksi.

Sitten on niitä päiviä suurimmaksi osaksi, kun olen neljän lapsen kanssa vösyneenä. Yritän hieman synkronoida kaikkien unia niin että saisin kaikki nukkumaan samaan aikaan. Olen onnistunut tässä silloin tällöin. Koululaiset tulee puolen päivän aikaan, mutta he eivät tarvitse minua, joten jos vain pienimmöt antaa minun nukkua niin saan huonoimmillaan muutaman minuutin tirsat tai ihan tunnin unet. Joskus en saa nukuttua ollenkaan ja silloin kyllä olen väsynyt. Osaan jotenkin venyttää jaksamista ja selviän väsymyksen kanssa hyvin. Ulkoilu auttaa aina tai siivous. Kaikkein pahinta on antaa itsensä vaipua koomaan. Silloin väsy saa otteen ja se on kauheaa.

Isommille tulee raivostuttua turhaan. Ja se harmittaa. Vauvoille olen kertaalleen hermostunut ja kiroennut ääneen, kun eivät nukkuneet.
 
Ennaliina, tossa tuli kyllä jo kaikki konstit mitä itse olen esikoisella kokeillu. Pikaista paranemista sinne!

Jk, sano sille sun miehelles, että kokeilee itte sitä lastenhoitoa yksin, jos luulee sen olevan niin helppoa! ;) Ja komppaan Jenniferiä tossa, että mitä se ulkopuolinen apu häntä liikuttaa, jos apu tulee silloin kun hän ei ole kotona. Voin vaan kuvitella, että kahden vauvan kanssa tilanne on niin eri kuin yhden - itse aion ottaa heti apua kotiin, kun mies palaa töihin! Toi neuvolan kotihoidonapu on kovasti kehuttu, kyllä sitä kannattaa yrittää pyytää. Voit myös kysyä neuvolasta, mistä sieltäpäin saisi edullisesti just jotain tollasta muutaman tunnin apua kun Jenniferilläkin käy. Täällä esim saa neuvolan kautta edullisesti opiskelijaharjoittelijoita. Lisäksi esim. MLL:llä on jotain lastenhoitoapua tarjolla ja jollain paikkakunnilla 4H:llakin. Pyydä ihmeessä apua ennen kuin poltat ittes loppuun, siitä ei oo kellekään iloa! Voimia sullekin sinne Jk!

Maibei, joka odottaa epätoivoisesti vuoroaan ;) 35+3
 
Minun mies ei ole pitänyt vielä isyyslomaa. Tiesin tai veikkasin, että alku on helppoa. Vauvat todellakin syövät ja nukkuvat ensimmäiset viikot. Mies pitää joulukuussa muutaman vapaa päivän sekä isyyslomaa. Vauvat alkavat olemaan hereillä enemmän ja minun hermoni enemmän koetuksella, kun eivät nykyjään niin paljoa vaan vaativat sylissä oloa tai seurustelua.

Neuvolasta sai kodinhoitajan ihan vain, koska syntyi kaksoset. Meidän kunta tarjoaa kuitenkin kaikille lapsiperheille, joissa on alle vuoden ikäinen lapsi, viisi kodinhoitaja kertaa ilmaiseksi. Jos kodinhoitajan tarvitsee tai haluaa pidemmäksi ajaksi, niin siihen on oltava ns joku syy. Äidin jaksamattomuus, sairastapaus perheessä tai monikkous.

Olen ollut hirmu tyytyväinen ja toivon, että saisimme joksikin aikaa kaksi kertaa viikossa tämän hoitajan. On niin paljon hoidettavia asioita tulossa. Omaa lääkäriä, esikoisen hammaslääkäriä, kenties psykologia ( pojalla keskittymis häiriö), erityisopettajan kanssa tapaaminen, oma hammaslääkäri, jne jne...

Jk, kannattaa kysyä todellakin neuvolasta apuja.
 
Jk: Ihmeessä haet apua neuvolasta. Se on todella iso apu, jos saa nukkua välillä esim. päikkärit tai olla vaan tekemättä yhtään mitään. Mulla on ollut monia kausia kun tuntuu, ettei tätä vaan jaksa yksin pyörittää. Ainakin sillon kun mies on tehnyt kahta työtä aamut/illat ja korjannut vielä autoa. Viimeisin tais olla kun nuo oli 7 tai 8kk. Sanoin jo asiasta neuvolassakin, täällä vaan oli sillon kaikki apuvoimat varattuina ja se olo meni onneksi ohi. Se on auttanut miestä ymmärtämään minkälaista tämä on kun on antanut hänen hoitaa kaiken päivän yksin. :D kyllä muuttu ääni kellossa! Suosittelen.

Enna: Parantumista sinne! Todella paljon on flunssaa liikkeellä :/. Mulle on jäänyt huono maku paikalliseen terveyskeskukseen viime keväisen rs-virus sairastelun myötä. Ei taida mullakaan olla vinkkejä, paitsi se höyry. Me oltiin sillon keväällä lastenosastolla kaksosten kanssa kun eivät suostuneet juomaan maitoa kun alle puolet normaalista.

Maibei: Kohta onkin sinun vuoro :) Toivotaan rauhallista synnytystä ja ihania kätilöitä/lastenlääkäreitä!

Mä olin ihan odotuksen ekalla puoliskolla luulossa, että meille tulis 2 poikaa. Näin unia ja ostin jo vähän poikavaatteitakin. Oli vähän totuttelemista kun lupasivat tyttöäkin :).

Tänne uskaltaa varmaan tunnustaa, että mulla on kamala vauvakuume. Olenko mä tulossa hulluksi vai? Voi tämä kyllä johtua siitäkin, että haluaisin kokea normaalin raskauden ilman mitään ylimääräisiä huolia ja murheita.

Omppu ja t&m 10kk
 
Semmosta piti teiltä kysellä, joilla lapset syntyny yli 2 kg: onko kaupan vaipat ollu heti sopivankokosia vai ootteko silti alkuun tarvinneet niitä premature vaippoja? Nää on kyllä jo pikkuhiljaa yli 2,5 kg niin luulis kaupan vaipoilla jo pärjäävän?

Maibei 35+4
 
Ihan ensin Maibei, ei kannata hankkii niitä prematureja. Meillä pojat alko jo keskolassa käyttää liberon 1 vaippaa kun painoa oli reilu 1,5kg. Hirmu märkä oli se keskosvaippa jo siinä painoluokassa.

Omppuf, mullakin oli silloin vauvakuume kun tyttö oli n. 9kk. Luulen et se johtuu siitä kun vauvat alkaa kohta oleen taaperoikäsii ja tulee haikeus.

Sitten, neuvolan perhetyöntekijä soitti ja sopi ekan tapaamisen kahden viikon päähän!! Sekin on tunnin aika, jossa keskustellaan mihin tarviin apua. Joten ei täällä kauheita resursseja kyllä oo käytössä. Tossa ajassa kyllä saattais jo ajaa ittes loppuun , ennen ku apua saa. Mutta, mä puhuin eilen miehelle ja hoiti mun kanssa viime yön syötöt. Sillä meni heti hermo, ja lupasi pitää sen kolme viikkoo isyyslomaa, kun huomasi kuin raskasta toi on. Alussa oli helppoa, niinku jenniferi sanoi, mut viimiset 4 viikkoo on ollu hankalaa. Ongelma on kun ne ekan kerran herää puolenyön aikoihin, syövät nätisti, mut eivät vaan pysty nukahtaan uudelleen. Siinä menee n. aamukuuteen, syövät toki välillä, mutta aamusta vasta nukahtavat. Syötöt tehdään hämärässä, en vaihda vaippaa jos ei oo kakkaa. Silti vaan, en ymmärrä. Ainut mitä en oo koittanu, on maidonsakeuttaja. Luulen et se maito menee siel hissinä ja korventaa heit. Siitä Gavisconista ei mainittavaa hyötyä ollu. Nyt lasken kaiken toivon ton sakeuttajan varaan. Ens viikon mies on ainakin viel töissä, yritän saada sit jäämään kotiin. Ja kiinteisiin ei oo pitkä matka, pari viikkoo jos se on se 3kk näil keskosil, niinku mindel neuvottiin. Kaveri keskola-ajalta kyllä sanoi et heille puhuttiin 4kk, poika hänel syntyny rv 29, niinku meilki. pakko sen on täst helpottaa, uskon niin :)

Piti varmaan viel jotain turista, mut nyt ei saa päihin :D

Jk ja pojat
 
  • Tykkää
Reactions: maibei
Kiitti Jk tosta vaippatiedosta ja hyvä, että saat sinne kotiin apua, vaikka vähäistä alkuun olisikin! Ja aivan mahtavaa, että mieskin auttoi sua ja vihdoin näki, mikä TYÖ sulla on! Kyllä se siitä joku päivä helpottaa, joskus sekin tieto auttaa.

Tuo teiän poikien yörutiini kuulostaa ihan samalta, mitä meiän esikoisella oli heti synnytyssairaalasta lähtien ehkä noin 1 kk? Syntyi tosiaan 41+6 ja ajattelin hänen "yörytmin" johtuvan siitä, kun sanotaan, että kohdussa ovat hereillä yöllä ja nukkuvat päivät. Päiväsyöttöjen jälkeen oli kuin enkeli, yösyöttöjen jälkeen hirveää huutoa :( Mietittiin sillon kanssa refluksia ja suolen kehittymättömyyttä, kokeiltiin Cuplatonia yms, päivisin kuitenkin aina meni hyvin. Yksi mikä meillä auttoi rauhoittumaan oli kantoliina, tosin kyllä siinäkin sai ensin jonkun tovin huutavaa poikaa heijata mutta tämä keino tehosi nopeiten! Nyt ollaan varoiksi ostettu toinenkin trikoinen kantoliina, ovat noilla pikkusilla hyviä :) Edelleenkin totean, että kaksosten kanssa homma on varmasti ihan erilainen mutta ehkä tota kantoliinaakin voisi kokeilla? Nettikirppiksiltä saa n. 10€ trikoisen kantoliinan, sellanen 4,5-5 m riittää. Me käytettiin tota sidontaa: Kantoliinakanavan kotisivut (kietaisuristi). Siellä fb:n kaksoset&kolmoset-ryhmässä tietävät myös sidontoja kaksosille samaan liinaan :)

Maibei
 
Viimeksi muokattu:
Ostin eilen maidonsakeuttajaa, meijän apteekissa se oli thicken up:pia. On olemassa myös nutrilon nutritionia. Kai se on aika samaa. Ainakin yö meni helpommin. Söivät ja nukahtivat, syöttövälikin piteni n. 3,5 tuntiin! Laurilla ei ainakaan vielä oo ollu sivuvaikutuksia, mutta Aleksille teettää ilmavaivoja ja masun väänteitä. Pojat ei oo tarvinnu cuplatonta vähään aikaan, mut seuraavalla syötöllä annan Aleksille jos se helppais.

Taas päätin tänään et nyt alan vähentää mun syömisiä normaaliksi. Saas nähä, joka päivä mä päätän noin ja sorrun kuitenkin iltaa kohden :D Nyt on alkanu käsivarretkin jo näyttää mun mielestä löllöiltä, yök! Vähän aikaan sit oli vaan 4-5kg ylimäärästä ja nyt sitä on jo 9-10kg. Ja itsekuri josain karkuteillä :D

Jk ja pojat
 
Tulin vaan nopeesti kertoon, et ollaan pikkuhiljaa toipumassa! Jes! Perjantaina molemmat vauvat sai antibioottikuurin ja seuraavana päivänä oltiin jo paremmassa kunnossa. Nyt toimi tk loistavasti vaik edellis viikolla olin kyl valmis taikoon koko laitoksen siperiaan :) Nytkään ei ollu kyl yhteistä kieltä lääkärin kanssa mutta kyllä se asiansa osasi silti :)

Omppu kuulostaa niin tutulta tuo vauvakuume vaik meillä nää ei oo vielä ees puolta vuotta. Ja oltiin kyllä jo päätetty että perhe olis nyt kasassa ja oon myyny vauvakamaakin pois sitä mukaa kun jää pieneksi/tarpeertomaksi... Mutta mutta :D Ehkä se neljäs menis siinä missä kolmekin!

Joku kysyi vaipoista. Meillä pienempi tyttö oli noin 2.3kg ja olihan ne new bornit vähän reiluja aluksi, mutta nopeasti jäivät sitten pieniksikin!

Enna (joka kävi äsken lenkillä kahden viikon tauon jälkeen!)
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Moikka!

Hienoa Ennanniina, et ootte paranemaan päin :)

Mitäs muille kuuluu? :)

Eilen käytiin poikien kaa osastonäytöllä ja mri:ssä. Fyssari sano että kovia selkien käyttäjiä pojat ovat. Pitäis ny kitkeee se pois, ettei tulis ongelmia ton motoriikan kanssa.
Aivokuvien tuloksista soitetaan myöhemmin. Muuten kaik ok :)

Sieltä ne laitto vauhtia tohon avun tarpeeseen. Tänään kävi kax!! kodinhoitajaa, ja eka tunti meni jutellessa ja toisen sain nukkua. Mut se oli siinä, eli ei mitään pysyvämpää ratkaisua :(

Nyt tuntuu et toi maidonsakeuttja aiheuttaa kans masuvaivoja. Pulauttelu saatiin kyllä aikoihin ja refluksivaivat. Mut kumpi sit on parempi? Masuvaivat vai refluksi, kääk!

Ja taas kutsutaan :)

Hei vauvautuneet!! Oon ootellu et saan lisätä teitä tälle puolen :) Laittakaahan päivityspyyntöö! (Oletan tietty, et haluatte jatkaa täl puol) :D

Jk ja pojat
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci ja maibei
Meillä valvotaan! Just nousin unilta, kun mies meni nukkuun. Ollaan nyt tehty niin et meen nukkuun kun hän tulee töistä ja noussu ylös kun hän menee nukkuun.

Pojille nous pientä lämpöä ja flunssa iski eilen :( On tääkin kun vallan toivoo et aika menis nopeemmin, kaik muka helpottuis :D kohta vauva-aika on ohi ja sit taas harmittelee sitä, et minne se sujahti. Voi kun vois välillä nauttiikin tästä, pääsis jonkinmoiseen unirytmiin..

Taitaa muillakin pitää kiirettä siellä kotona..

Jk ja pojat
 
Jep. Kiirettä pitää. Ei meilläkään nukuta öisin. Kovin hyvin ainakaan. Aina välillä on ihan ookoo öitä, ja sitten on surkeita sähellysöitä, jolloin unen määrä on 3-4 tuntia yhteensä. Mä jaksan suht mainiosti. Tiedä sitten miksi. Illat ovat vain ärsyttäviä, kun haluaisin tehdä jotakin muuta kuin imettää, syöttää tai kantaa vauvoja. En osaa kantaa kietaisuliinassa kaht eikä yhden kantamisesta ole hyötyä, kun molemmat itkevät.

Aliinalle tuli kamalasti sammasta ja se tarttui minuunkin. Saimme lääkkeet toissa päivänä ja tänään on alkanut helpottaa. Vauva lopetti rinnan imemisen ja minun nännini ovat olleet tosi kipeät. Alli ei oonekai ole saanut ainakaan pahaa tartuntaa. Puolukkaa olen sivellut hänen suuhunsa. Korvikkeen määrä triplaantui ja nyt sitten yritän opettaa tissin hyljeksijää takaisin rinnalle.

Tytöt ovat suloisia. Pikkuisen seurustelun elkeitä ja juttelua on havaittavissa. Tytöt ovat enimmäkseen nukkuneet tai syöneet tähän saakka tai kähkynneet iltaisin, mutta nyt ovat olleet hereillä aamulla pidempään ihan tyytyväisinä. Onneksi vuorotellen, niin on saanut tutustua molempiin yksitellen. Tai äh. Se mitään tutustumista ole vaan ihastelua :). Nättejä persoonallisia ihania vauvoja. Vähän hankalia näin iltaisin, mutta suloisia.
 
  • Tykkää
Reactions: maibei ja Jk79
Kyllä hattua nostan sulle jenniferi kun jaksat vaan imettää ja panostat siihen, että se onnistuu. Ja jaksat vielä alkaa "opettamaan" uudestaan toista vauvaa rinnalle. Mulla ei kyllä hermot kestäis :D ehkäpä juuri siksi nää mun tytyt on korvikevauvoja.. heti ku ne vaan roikku tissillä kokoajan ja imettämisen jälkeen jouduin siltikin antaan lisämaitoo AINA niin aattelin, että paskat, ny loppu imetys =).. jep oon kärsimätön.

Tytöt vaan kasvaa, kauheita pullukoita. Painoa jo 6670g ja 6120g!! Yöt menee samanlailla kuin ennenkin, illalla klo 20 maate ja aamulla heräävät ysin-kympin aikaan.. kuulemma en tiedä mitään lapsenhoidosta kun esikko oli kans samanlainen. Hattua nostan teille jotka vetää 4h yöunilla ja silti jaksaa vaan päivästä toiseen. Ootte supermammoja!!

On kiva, että vauvat nukkuu koko yön heräämättä mutta eipä ne sitten päivällä juurikaan nuku. yhet päikkärit ja muuten ovat hereillä. Juttua on alkanu tuleen pari viikkoo sitten ja päivät menee "jutellessa" ja hymyillessä ja kiukutellessa :D Ovat myös alkaneet kääntyillä mahalta selälleen!!!! joka kerta kun laitan mahalleen typyt matolle niin hetken siinä katselevat maailmaa ja sit tönäävät toisella kädellä ja kellahtavat takas selälleen.. voiks olla mahollista että 2kk tekee noin? kun tekevät sen lähes joka kerta kun laitan mahalleen. päätä kannattelevat tosi hyvin ja nostavat yläkroppaa käsien varassa ylöspäin, jaloilla myös potkuttelevat kovasti mahalla ollessaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79 ja maibei
Minde ja Jenniferi kiva kun ootte ehtiny ja jaksanu kirjotella tänne! Oon jo useampana päivänä käyny kurkkaas, josko joku ois käyny täällä ja kun oon nähny oman nimimerkin vikana tekstaajana, en oo jaksanu ees keskustelua avata :D

Oot kyllä Jenniferi aika sissi ton imetyksen suhteen. Mä oon samalla kannalla ku Minde, et vähän kärsimätön olin sen suhteen ja vaikee oli enää keskola-ajan jälkeen opettaa tissille. Toivottavasti Aliina nyt vielä huolii :)

Minde, hyvänkokoisia sun tytöt :) Meillä painot n. 5kg ja 4,5kg. Aika isoja mun mielestä meitin pojat :) Lasketaanko se korjattu ikä lasketusta ajasta? Sen mukaan pojat ois ny 1vko. Sit taas heijäthän ois käynnistetty viim. 37+6, ja sillo ikää ois 3vko? Minkä mukaan teillä on laskettu?

Musta tuntuu et oon muutenkin vähän liian hätänen. Heti pitäis olla koittamassa jotain uutta konstia tai menetelmää jos yx ei toimi. Siis lähinnä noitten ummetuksen, pulauttelun ja yöhuutojen suhteen. Maidonvahvikekin aiheutti masuvaivoja, joten loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen et jätän kaiken ylimääräisen pois. Ainoastaan D-tipat ja rautalisä menee päivittäin. Toi rautakin on käsittääkseni vaan keskosille tarpeen. En ainakaan muista, et oisin vanhemmille lapsille antanu. Nyt oon sitten pikkuhiljaa antanu taas cuplatonta tarpeen vaatiessa. Mut maitohappobakteereja en meinaa antaa vaikka tyksistä suosittelivat. Nyt on aika tasaisia noitten masujensa kanssa, niin mitä sitä ylimääräsiä lykkäämään.

Kävin ostamassa pojille Tiny Loven Rocker Napperit. Oon nyt ihastunu niihin. On niinku sitterin ja kehdon yhdistelmä. Pojat nukkuu niissä nyt päikkärien lisäksi myös yöt, kun en tiiä mikä on kun sängyssä eivät nuku. Mut onnex noi on myöskin tarkoitettu nukkumista varten toisin kuten tavalliset sitterit. Hain Lastentarvikkeesta ja sain alennusta 10% kun kysyivät heti, et kuulunko monikko yhdistykseen. Nyt tulee tunnustus!! Sanoin et joo, vaik en kuulu! Hirveetä mikä huijari mä oon! No, ne makso 89e kipale , et se siitä mun säästeliäisyydestä. Sain vielä ne ruskean väriset, (väri on vaihtunut valkoisiksi, eikä tätä "vanhaa" väriä meinannut löytyä mistään) kaksi viimeistä! :)

Tässä kuvat niistä ja pojista tänään :)



Jk ja pojat
 
Jk, ihanat noi Tiny Loven Rocker Napperit! Onks ne sellaset, että ne jotenkin keinuttaa automaattisesti? Tai niitä voi itte keinuttaa siinä? Hyvä, kun on löytyny paikka, missä pojat nukkuu vähän paremmin :)

Maibei 36+6
 
Maibei, noissa on vaan keinujalakset, mutta värinä löytyy :) Ja eri biisejä :D

Tosta kuvasta jossa pojat on lattialla huomaa aika hyvin niiden jäntevyys eron. Aleksilla on ominainen "puikkojalka" perusasento pikkukeskosille. Laurin jäntevyys on vähän parempi, kädet ja jalat hakeutuu hieman enemmän koukkuun :)

Jk ja pojat

P.S. Äiti kävi hakees apteekista Physiomer baby nenäsuihkeet. Just hehkutin et ei mitään ylimääräsii ja sit haen heti tollaset ku terkka kehotti nuhan hoitoon. Okei, noissa ei oo mitään lääkeaineita, ainoostaan jotain "isotonista merivettä"? Ja niitä kuulemma kannattaa käyttää ihan ehkäisevästikin :) Saas nähä, kohta koitetaan eka kertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minde, hyvänkokoset vauvat siellä ja nukkuvat kyllä sellasia unia, että en voi uskoa!!! Jos nää meiän tytöt tulee ees vähääkään isoveljeensä, niin luvassa on kyllä enemmän tollasia Jk:n kaltasia öitä... Tosta päänkääntelystä tuli mieleen, että meilläkin esikoinen sai pienenä kammettua ittensä mahalleen juurikin päänkääntämisen avulla/voimalla, kun se pää on niin painava. Vähän ajan päästä tämä taito katosi, kunnes sitten myöhemmin tuli sen ihan oikeen kääntymisen vuoro.

Toivottavasti jenniferi saat vielä toisenkin tytön takas rinnalle!

Maibei 37+0
 
Ennanniina, joko ootte päässy nuhasta? Viimex en osannu muuta neuvoo ku höyryhengityksen, mut nyt voisin ehottaa tota Physiomer baby mist:iä. Meillä alotettiin vasta eilen käyttö kun täälläkin nokat tukossa ja lämpöilyä. Joten henk.kohtasesti en osaa toimivuudesta viel sanoo, mut miehen työnantajan vaimo on lastenneuvolantäti ja kehui tota loistavaksi! Meil on kaik tääl enemmän ja vähemmän räkäsii ja pojal (vanhimmal) oli angiinakin. Itelläki kurkku karhee ja kävin eilen jättääs viljelynäytteen. Toivottavasti on negatiivinen.

Mul on hirmu morkkis kun en jaksa liikkuu. Haen syömisestä energiaa ja lihon kokoajan. Hirveetä! Nyt laitoin itel kesän takarajax olla suht normi mitoissa. Vähän epäilyttää.. Mies söi yhden leivän ja kahvin aamupalax, niin mä kax leipää ja ison kulhon sokrimuroi ja jugurttii! Vielki tekis mieli jotain, mut koitan pysyy ruodussa!

Jk ja pojat
 
Jk79, joo onneksi ollaan jo toivuttu! Oli se tosi viheliäinen tauti. Toivottavasti teillä ei mene lenssu pahaksi. Nenäfriida ja keittosuolatipat koettiin parhaaksi avuksi...ja sitten se lääkekuuri, jota ilman ei kyllä olis toivuttu.

Ajankäyttö on mulle niiiin suuri haaste! Luen välillä kateudesta vihreänä erästä blogia, minkä kirjoittajalla on 6kk ikäiset kaksoset. Hän ehtii vauvojen kanssa jumpata, pestä pyykit, laittaa terveellistä ruokaa salaatteineen, tehdä vauvojen ruuat, syöttää kiinteitä 4krt/pvä, käydä kolmesti vaunulenkillä, käydä kaupassa, pitää kodin siistinä, näyttää huolitellulta... :O

Mä en saa noista asioista tehtyä mitään muuta kun hoidettua lapset, jos olen heidän kanssaan yksin! :D Hyvä, jos kerran päivässä päästään pihalle ja sekin on suuren stressin takana! Enkä ees ehdi syöttää sitä neljättä kiinteää ateriaa, en tiiä missä vaiheessa sen antaisin!? Meillä on nyt klo 9.00 puuro+sose, 12.00 maito, 14.00 kasvis-liha, 17.00 maito 19.30 puuro+sose, 23.00 vellipullo, 5.00 maito. Ja joskus yöllä toinenkin maitotankkaus...

Tarttis varmaan tehdä sellainen supernannyn aikataulu seinälle ja ihan kirjaimellisesti alkaa noudattaa sitä. Tuo sairastelu sekoitti meiän rytmin ihan täydellisesti ja edelleen pikkutytöt on päivisin eri rytmillä...kun toinen nukkuu päikkäreitä, toinen valvoo...

Ens viikolla on muuten Anskulla se silmäpolikäynti, tiistaina. Jännittää ja pelottaa vaikka varmasti ihan turhaan.

Enna
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Kolmesti vaumulenkillä?Juu ei kerkiä tämäkään äiti. Ruokaa kerkiän laittamaan ja siivoamaan sekä sitten imettämään. Siinä se. Öiden harmittaa kyllä että ulkoilu jää vähiin. Ehkä vähitellen aamut nopeutuvat, kun vauvojen syöminen nopeutuu. 4v ja 2 v haluaisivat jokainen aamu ulos, mutta yksinkertaisesti en ole pystynyt saamaan meitä ajoissa ulkotamineisiin. Onneksi asumme maalle ja täss ei ole mitäön vaaroja ympärillä. Olen antanut lasten mennä ulos keskenään. Kuulostaa ehkä riskaabelilta, mutta meidän makuuhuoneen ikkunat on ihan leikkialueen vieressä. Olen tehnyt pyykkihommia tai imettänyt makkarissa, kun lapset ovat puolisen tuntia leikkineet hiekkalaatikolla tai leikkimökissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Mukava kuulla, että teillä on Enna jo parannuttu :).
Maibei tsemppiä viime metreille! Mahtaa olla tukala olo jo? ;)
Jk: Ei kannata potea huonoa omatuntoa herkuttelusta, eiköhän se meille kaikille sallita! Kyllähän tässä on myöhemmin aikaa mennä enemmän ja tehdä mitä kukin itse haluaa. Pääasia varmaan, että vauvavuodesta selviää henkisesti ehjänä jotenkuten. :) Mä vedän herkkuja yleensä joka ilta, joko lohdutukseksi, iloon tai ihan muuten vaan.

Ulkoilusta: Me selvitään ulos yleensä kerran päivässä (jos ei olla kipeinä). Pakko... ihan vaan sen takia, että saa 3 vuotiaan energiaa kulutettua edes vähäsen. Usein joudun kyllä hammasta purren lähtemään.. vaan ei ole vaihtoehtoa. Mies ei ulkoile meidän kanssa koskaan. Talvisin saattaa vanhimman lapsen kanssa käydä jotain puuhaamassa.

Kätevän näköiset keinut teillä jk! Meillä oli alkuun vaan yksi koliikkikeinu tuolle refluksimimmille, toimi! :)

Minde: Hyvin on muksut kasvaneet :) Mulla oli vähän samat tunnelmat sillon kun lopetin lehmänä olon ;D. Samalla oudolla tavalla helpottunut?!

jenniferi: Joko teillä on sammaksesta päästy? :eek:

Oletteko huomanneet kehittyykö teidän kaksoset yhtä aikaa vai onko jompikumpi ns. edellä? Onko lasten luonteissa jo näkyviä eroja? Mistä kaupasta löytyisi parhaat vaatteet pojille?

(.) Meillä kävellään 1/2 ilman tukea! Tommi nukahtelee vieläkin väsyneenä mihin sattuu ;).

Omppumurmeli ja kiukkukaksikko 10kk+
 
Oi kon kiva oli taas lukea teijän juttuja!

Enna, hyvä kun ootte tervehtyny :)

Jenniferi, kyllä munkin vanhemmat lapset oli omalla pihalla tuon ikäsinä kahdestaan hetkittäin. Asutaan myöskin maalla :)

Omppuf, meillä nyt ei oikein oo hirmu kehitystä tapahtunu vielä suuntaan eikä toiseen, mut Aleksi seuraa katseellaan pidempään ku Lauri. Luonne-eroistakaan en vielä osaa sanoa.

Kuulostaa kyllä aikamoiselta ylisuorittajalta tuo blogiäiti! Ja ehtii vielä sitten tuota blogiaankin päivitteleen. Tällä hetkellä ehkä ajallisesti ehteisin tehdä jotain muutakin kuin perushommat, mut mä en vaan jaksa. Väsymys painaa sen verran. Ulkona on käyty ylees kerran päiväs, mut nyt ei yli viikkoon sitäkään, kun pojat olleet kipeinä.

Enna, tuliko teidän pienille yskä taudin jälkimainingeissa? Meillä on pahan kuuloinen yskä ja Aleksilta tulee maidot ylös yskiessä :( Ja oliko jotain muuta ku lentsu, kun antibioottia antoivat?

Mulla Lauri nyt möyrii samalla tässä sylissä kun tuntuu ettei oikein viihdy muualla. Ja Aleksi nukkuu. Joku muu sitä juuri sanoi että lapset eri rytmeissä valveilla. Niin täälläkin.

Jk ja pojat
 
Jk voi ei, yskä on kyllä varmasti tosi kurja noin pienillä! Meidän esikoinen yski tosi kovasti kun sairasti siis keuhkokuumeen, mutta pienet eivät yskineet. Antibiootti tuli sen takia, kun kuume nousi uudelleen päivän kuumeettomuuden jälkeen ja myös kun oli tosiaan tuo yksi keuhkokuumeinen talossa. Lääkäri arveli samaa tautia olevan kaikissa... Ja mitä ilmeisemmin sen tarvitsivatkin kun heti alkoi toipuminen.

Mulla on hirvee (joulu)siivous vimma päällä! Viime vuonna joulunalus menikin sairaalassa tipassa niin nyt pitää ottaa takaisin! :D Mä oon hävittäny ylimäärästä tavaraa urakalla ja vielä on paljon jäljelläkin. Mistä sitä oikeen kertyy?!

Omppu mahtavaa! Kaksi kävelemään opettelevaa on varmasti täystyöllistävä paketti! :D Mä oon jo varannu kaks konttauskypärää tuota aikaa silmällä pitäen.

Enna
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Omppuf

Yhteistyössä