Tuplamammat 2013-2014

Minä tulen mukaan!!! Kirjoittamiselle on tällä hetkellä huonosti aikaa, mutta ainakin lueskelen mielelläni imettäessä.

Eli siis tytöt syntyi 16.10 vko 37+5. Nimiä ei ole virallistettu vielä, mutta Aliina ja Alli käyvät hyvin. Jos sitten nimet vaihtuukin ristiäisiin mennessä, niin jääköön tyttöjen "nikeiksi" :).

Perheessämme on neljä iso sisarusta: 8,5vuotias veli, 6,5 vuotias veli, 4 vuotias sisko ja 2 vuotias veli. Aika paljon siis touhua riittää ilman vauvojakin. Nyt vain tulee mietittyä usein, että miten minä olen ennen valittanut työnmäärästä tai tekemättömistä hommista?! Nyt on nämä sylikissat ja edelleenkin tunnun saavan aikaan melkein yhtä paljon kotitöitä kuin ennenkin. Toisinsanoen - en yhtään sen vähempää kuin ennen vauvojakaan. No, auttamassa on käynyt äitini usein ja kodinhoitaja käy kerta viikkoon ja mies on vähentänyt töiden tekemistä iltaisin, joten onha minulla apujakin, mutta siltikin tuntuu koti olevan siistimpi kuin aikoihin. Ehkä raskausaikana todellakin oli niin väsynyt ja poikki, että ei vain pystynyt mitään tekemään.

Imetän vauvoja. Korviketta kuluu noin 1-2 päivässä eli vauvat saavat 1-2 dl korviketta. Aika hyvin siis mennään omalla maidolla. Nyt vauvat ovat saaneet kasvamisen tahdista kiinni ja yritän nostaa omaa maidontuotantoa vastaamaan tarvetta, jotta korvikkeen määrä ei lisääntyisi tuosta. Hankalaa on! Vauvat ovat tottuneet saamaan maitoa pullosta ja hyvinkin hanakasti vaativat pulloa, kun heruminen varsinkin iltaisin on vähän heikkoa. Tyttöjen painot ovat noin 3 kg (luulisin) tällä hetkellä eli aivan kamalasti eivät ole syntymäpainostaan kasvaneet. Syntymäpaino oli 2600 g molemmilla. maanantaina on lääkärineuvola, jolloin kuulemme riittääkö tämä oma maito ollenkaan.

Omat vauvat ovat vielä niin pieniä, että en koe mitenkään tarvetta olla vain toisen vauvan kanssa. Jatkossa varmaankin on niin että oikeastaan kukaan perheen lapsista ei kamalan usein saa omaa aikaa äidin kanssa. Olen isompien lasten kanssa yrittänyt järjestää sellaista aikaa, että saisin olla vain yhden kanssa kerrallaan, mutta ei se onnistu kuin harvoin. Tilanne tuskin tästä paranee :).

Vauvat eivät ole identtiset ja ovatkin aivan eri näköiset ja tuntuu, että aivan eri luonteiset. Aliina itkee kaikkea ja Alli on hyvin hyvin tyytyväinen jopa nälkäisenä. Aliinalla on hyvin terävät piirteet ja Allilla on pyöreät silmät sekä posket. Nenätkin kulkevat samaa kaavaa. Aliinalla terävä ja Allilla pyöreä.

Arjen haasteista tällä hetkellä isoin on lasten kanssa liikkuminen. Minne minä laitan 2 vuotiaan pojan esim kauppareissujen ajaksi? Ainut vaihtoehto kai on laittaa toinen vauva kantoliinaan, toinen kärryjen vuavapaikalle ja 2 vuotias veli siihen sisaruspaikalle. Ei kuulosta kovin helpolle. Käymme usein Lidlissä ostoksilla ja siellähan ei ole vauvakärryjä ollenkaan. Pitää kai yrittää vain saada lastenhoitaja aina kerta viikkoon jolloin voisin käydä kaupassa esim keskimmäisten lasten kanssa.

Yöt ovat rikkonaisia. Me nukumme tyttöjen kanssa alakerrassa meidän makuuhuoneessa ja isä nukkuu patjalla yläkerrassa olohuoneessa. Välillä on ollut niin ikävä miehen kainaloa, että olemme jääneet yläkertaan vauvojen kanssa nukkummaan patjalle ja vasta ekan herätyksen aikaan olemme siirtyneet alakertaan tai mies on tullut viereeni meidän sänkyyn, mistä on sitten ekan itkupärähdyksen kuuluessa siirtynyt yläkertaan. Jossakin vaiheessa tiedän yksin yösyöttöjen hoitaminen käyvän liian raskaaksi, mutta nyt ainakin on paljon parempi ja helpompi yksin hoitaa tämä ruljanssi. Mies tarvitsee enemmän unta kuin minä ja käy töissä.

Lisää myöhemmin....
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Ennaniina ja Jenniferi! Lisäsin teidät tuonne alkuun :)

Oon ollu niin väsyny, etten oo ehtiny tänne laisin.

Jenniferi, meilläkin mies nukkuu vanhimman pojan huoneessa, ja nyt on alkanut käydä kunnon päälle nämä yösyötöt yksin. Varsinkin kun Aleksilla on nyt tuo refluksikin.

Kaupassa en oo kauhiasti käyny pienten kanssa, mutta joka kerta kun johonkin mennään, niin kyllä ihmiset jaksavat ihmetellä ja ihastella :)

Täytyy jatkaa toiste :)

Janina
 
Minäkään en ole vielä kertaakaan päässyt kauppaan pikkuisten kanssa, kun äiti on ollut niin usein meillä auttamassa. Mies pääsee siis sen verran myöhään töistä, että en mieluusti jättäisi kaupassakäyntiä sinne iltaan, jolloin mies voisi tulla avuksi kauppaan. Lapset ovat jo väsyneitä kuuden seitsemän aikaan. Viikonloppuina voisin tietenkin käydä kaupassa yksin miehen ollessa ainakin osan viikonlopuista kotona, mutta sekin tuntuu hankalalta. Olen tottunut hoitamaan kaikki arkirutiinit arkena ja viikonloppuna sitten olemme keskittyneet kaikkeen muuhun. Kaupat ovat 15 km päässä eikä tekisi mieli kuluttaa vapaapäivää inhottavuuteen eli kaupassa käyntiin. No, pieniä murheita minulla. Kunhan mietiskelen.

Omppu kyseli palautumisesta. Minulla oli helppo synnytys. Mitkään paikat eivät varsinaisesti olleet kipeänä, mutta jostakin syystä kohtu tai jotkut lihakset siinä vieressä kipuili kovasti. Terveydenhoitaja luki sitten papereista, että minulla oli istukka ollut revennyt 3x3 cm kokoiselta alueelta. Olisi ollut mielenkiintoista tietää, että olisiko tuo repeytynyt kohta ollut juuri siinä kohdassa mahaa, mikä kipuili ihan kyyneliksi asti. Muistan ennen synnytystä työntäneeni vaunuja ja yhtäkkiä alavatsassa tuntui viiltävä kipu. Nostin kädellä vatsaa ylemmäs ja käveltyä sekä työnnettyä vaunut kotiin. Luulen tuon olleen se repeytymishetki. Istukan synnytys oli kivuliaampi kuin vauvojen ja synnytyksen jälkeen siis pitkään tuo yksi kohta muistutti olemassaolollaan.

Kiloja en ole laskenut. Pelottaa ja hävettää ja ahdistaa. Olen ehkä vähän lapsellinen tässä asiassa, mutta pitätän oikeuden valittaa asiasta. MInulla on syömishäiriöinen tausta ja se on kummitellut jokaisen raskauden aikana enempivähempi. Erilaisten aineenvaihduntahäiriöiden takia en ole saanut kahden viimeisen raskauden jälkeen kiloja millään dieeteillä tai liikunnan lisäämisillä tippumaan. Kokeilin pari vuotta sitten "vanhaa kunnon syömättömyyttäkin", mutta paino ei vain laskenut tuolloinkaan. Nyt sitten kiloja tuli noin 17 ja pohjalla oli siis jo 10 kiloa ylipainoa. Sanoataanko näin, että tämän raskauden kiloja on jäljellä varmaan se kymmenen ja sitten olisi noin 10 edellisen raskauden jäljiltä. AHdistaa todellakin, etten saa tiputettua näitäkään kiloja. VIime keväänä sain tyroksiinilääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaoireisiin, mutta kovasti epäilen, ettei sekään auta minua painonhallinnassa. Nythän olen antanut itseni syödä todella vapaasti kaikkia herkkuja. Vieraita kay usein ja imetys saa minut himoitsemaan makeata. Pitäisi ottaa niskasta kiinni nyt kun ensimmäinen kuukausi on takana päin, sillä vaikka yleensä imetyksen aikaan ihmiset saavat syödä mitä tahansa ja laihtuvat silti, niin minua ei imetyskään auta. Pitää siis alkaa miettimään tarkasti, mitä laittaa suuhunsa ja liikunnan aloitus pitäisi sumplia jotenkin. Vaunulenkit olisivat tehokkaita , mutta pieni ongelma on miehen poissaolo ja 2 vuotias pikkuvesseli, joka ei mahdu vaunuihin eikä vielä pyöräile. miehen tullessa kotiin ei yhtään tee mieli lähteä aivan pilkkopimeään kävelemään peltojen ja metsän keskelle. ASumme siis maalla ja kääk sentään että osaa olla pimeätä. Vaikka usemman vuoden olen täällä maaseudulla ollut, niin pimeään en ole tottunut. Pelottaa edelleen... Sinäänsä. Tammikuussa alkaa valoa olla enemmän ja lumi tuo kirkkautta. Eli ei tässä niin pitkään mene, kun iltaisin taas pääsee ulos vaikka vaunuilemaan. Vatsalihasliikkeitä aloitan tekemään nyt kun kuukausi synnytyksestä on takana. Maha on mennyt ihan nätisti kasaan, mutta onhan tuo lerppana ja iso vieläkin. Ei puhettakaan, että omat housut menisivät jalkaan...
 
CVAD: Kiitos linkistä, hyviä ohjeita löytyi :)
Ennanniina: Mä oon käyny siellä tuplakerhossa, kaipaisin sinne vähän nuorempia kaksosia seuraksi kun yleensä siellä on vaan 6-vuotiaita. Muut lapset saa toki ottaa mukaan, sun esikoiselle varmaan löytyis leikkiseuraakin :). Hurja tuo silmäjuttu, toivottavasti on vaan väärä hälytys!
jenniferi: Vau! siellä teillä on varmasti vilinää. Sä olet aika sissi kun jaksat tuota imetysrumbaa. :) Mä olen käynyt kaupassa vaunuilla niin, että yksi on kantorepussa. Eihän siinä voi mitään isoja ostoksia kyllä tehdä.

vatsarepusta: mulla palautui rako vasta kun vauvat oli reilun 6kk. Aivan älyttömän iso aukko oli piiiitkään. Pelkäsin jo, että siihen jää. Nyt olen pari kk tehnyt myös vatsoja. Onhan se nahka aikalailla revennyt täyteen arpia, mutta ei ihmekkään kun sf-mitta oli muistaakseni 48cm. :D Muistan vieläkin miten älyttömästi se kutisi :S.
 
Käyn taas pikaisesti kommentoimassa täällä (en selvästikään millään malta pysyä poissa ;) ). On tosi kiva lukea teidän juttuja odotellessa omaa pääsyä tänne puolelle. Ennaliina, meitä on tuolla odottajien puolella 6 tuplamasua melkein rv35+ joten lisäystä tänne ketjuun on piakkoinkin luvassa paljon, jos vaan kaikki jaksavat tulla mukaan! Ja perästätulijoitakin riittää :) Kiire varmasti lisääntyy vauvojen myötä mutta kivasti ootte saanu juttua aikaseksi jo tälläkin porukalla, eiköhän me tää ketju pidetä hengissä hyvän aikaa ;)

CVAD, mä kokeilin kanssa esikoisen aikaan noita Maxin Delin reseptejä, mm. Pasta bolognese oli tosi pitkään käytössä, kiva kun sai samalla koko perheelle ruokaa :p

Maibei 34+5
 
Moikka! Saako liittyä seuraan :) Meillä siis identtiset tytöt Minea ja Minttu, syntyneet 20.9.2013 rv 37+1. Kaikki on mennyt tähän asti hyvin, tytöt nukkuvat yöt heräämättä, hymyillään paljon ja syödään hyvin :) ovat jo 5 kiloisia pötkylöitä

T: Minde 87 ja typyt 2kk
 
Minde tottakai pääset :) Tervetuloa! Mä sua taisin jo huudellakin tuolla odottajien puolella :)

Maibei, sähän oot täällä ihan kohta :) Eikös sulla oo ultra nyt tulevalla viikolla? Varmaan saat käynnistysajan? Tosi hienosti oot pitkälle päässy. Kiinnostais vähän et kukas se kolmas Hampurin kävijä on, ja kuinka heille on käyny?

Mahasta, mä oon lihonnu siitä kun maidon tulo loppui.. makeanhimo vaan jäi ja sama syömishimo. Nyt pitäis alkaa syödä normaalisti kun pojat on korvikkeella. Jenniferi, kurjaa jos sulla ei auta mikään, mut toivottavasti oot silti tyytyväinen ittees, se on tärkeintä.

Meillä oli viime yö eka kerran aika helppo :) Pojat söi normisetin kympiltä, mut kahentoista aikaan oli jo nälkä ja taas meni 100ml, menin ite sen jälkeen maate. Ne nukkus kolmeen asti. Sit olikin taas viiden aikaan nälkä ja syötiin se sama. Ja sen jälkeen sain nukkuu 3h!! Nukuin siis yhteensä yli 6h yön aikana ja aamulla olo oli todella pirteä. Meillä siis ummetus helpottanu hieman kun vaihdettiin nannista omneoon ja nyt on menossa tuttelijauhe, ja sekin tuntuis sopivan :) Pojilla on myös refluksi vaivaa ja siihen lääkäri kirjotti Gavisconia. Tuntuu et sekin on osaltaan rauhoittanut öitä.

Tämä viikko oli taas aika lääkärillä ravaamista. Vanhimmalla pojalla oli tyksissä kontrolli astmapolilla, jossa astman todettiin parantuneen. Laurilla sydänultra ja sekin parantunut itsestään. Silmäpolilta sanottiin ettei tarvitse enää sinne tulla, silmät kehittyneet normaalisti. Isolla pojalla oli kurkku kipee ja sen vuoksi vielä lääkärissä käytiin ja olihan sillä angiina. Samaan syssyyn olin varannu pojillekin aikaa tuon refluksin takia. Mutta kaikki oli kuitenkin aika positiivisia tapauksia :) Reilu viikon päästä on sitten lasketun ajan osastonäyttö ja aivojen magneettikuvaukset. Ja täydellinen kuulontutkimus tehdään 1kk lasketusta ja kaikki normi kontrollit vielä päälle, et kyllä tässä yhä saa tyksissä juosta.

Kiva seurata lasten kehitystä. Tuossa kun Minde sanoi et tytöt hymyilee, niin meillä ei vieläkään :( Vaikka meilläkin ikää jo yli 2kk, niin korjattua kuitenkin vasta rv 39. Eli pojat hymyilee varmaan siinä 4-5kk? Ja painoa heillä oli 2kk kohdalla reilu 3kg.

Nyt otan omaa aikaa ja lähen pelaan salibandyä :)

Jk ja pojat
 
  • Tykkää
Reactions: maibei
Oi Sunshine kuinka hellyyttävä tyyli kun ovat ihan toisissaan kiinni :heart:

Miten te saatte kuvia tänne? Jos on kovin monimutkaista, niin luovutan heti. En oo kauheen hyvä näitten koneitten kanssa :D
 
JK meet osoitteeseen aijaa.com, siellä tulee laatikko "lataa kuvia" paina valitse tiedosto (lisää kuva koneeltasi), voit kirjoittaa kuvaustekstiin jotain jos haluat ja paina "aloita lataus". Aukeaa sivu missä näkyy kuva ja monta vaihtoehtoa lihavoituna: valitse BBCODE1 (Pieni kuva) niin kopio siitä se rimpsu [URL=http://aijaa.com...... jA liitä tänne. Toivottasti saat jotain selkoa :D
 
Voi ihanuu-uus, mikä kuva sunshinen pienokaisista! Ja kateellisena lueskelen kokonaisista yöunista tai edes tuosta 5-6 tunnin unipätkästä. Alli on nukkunut parhaimpina öinä sen 6 tuntia putkeen, mutta Aliina heräilee koko kahden tunnin välein tai joskus jopa tiheämmin. Suhteellisen hyvin kumminkin saan suurimpina osana öitä nukkua. Unipätkät sattuvat kumminkin alkuyöstä synkronoidusti yhteen eli saan nukuttua usein noin 3 tuntia putkeen ja sitten vasta alkaa herätysrumba. Yhtäaikaa vauvat eivät syö, mikä ainakin aluksi oli hyvä juttu. Kaksi itkevää vauvaa oli mahdoton yhtälö imettäessä. Vuorotellen imettäminen yöllä tuntuu helpommalta. Nyt olen sitten kyllä antanut toiselle pullosta maitoa samalla, kun olen toista imettänyt. Makaan sängyn reunapuolella (sänky siis työnnetty seinään kiinni) ja ihan minussa kiinni keskellä se vauva, jonka vuoro on juoda tissista ja sitten seinän vieressä se vauva, jonka vuoro on juoda pullosta. Imettäessäni pidän toisella kädellä pullosta kiinni. Yleensä tissillä oleva nukahtaa tissi suussa ja pullosta juoneen nostan sivuttain vyötärölleni röyhtäisemään. Tällä taktiikalla mennään tällä hetkellä. Kuukauden aikana olen kokeillut kaikenlaisia tekniikoita, mutta nyt tuntuu unien onnistuvan parhaiten näin. Olen myös todennut, että kannattaa juottaa Aliina pullosta aamuyöstä ja Allia vain imettää, sillä jälkimmäinen saattaa todellakin olla tyytyväinen siihen yhteen imetykseen ja nukkua aamuun saakka. Aliina taas nukkuu pidempään pullosta juotuaan. Olen nyt miettinyt Allin siirtämistä vaikka pinnasänkyyn nukkumaan, kun hänen unensa ei tunnu tarvitsevan tissiä viereen. Imettäisin hänet siis kertaalleen yössä ja laittaisin takaisin sänkyyn. Aliina taas nukkuu paremmin tissin vieressä eli hän voisi nukkua vieressäni kunnes yösyötöt vähenevät.

Puuh. Välillä tuntuu typerälle taistella imetyksen kanssa, mutta en minä osaa oikein olla imettämättäkään. nukkuisikohan nuo paremmin, jos joisivat vain pullosta...

Kertokaapa minulle, miten teillä ihan konkreettisesti menee yösyötöt tai päivähommat. Esimerkiksi kun molemmat vauvat itkee ja ne pitää lohduttaa sekä syöttää yhtäaikaa, niin minkälaisiin fakiiriasentoihin vääntäydytte, että saatte molemmat rauhoitettua?

Kuinka äidin sydän antaa periksi toisen vauvan itkettämiselle, jos ei jostakin syystä pysty molempaa itkevää vauvaa yhtäaikaa tyynnyttämään? Meillä valitettavasti toinen vauva aina välillä joutuu itkemään pidempään, mitä yksikkö vauva joutuisi.

Itkuhälytintä en osaa käyttää. Vauvat nukkuvat ulkona tai terassilla, mutta jotenkin minä kuulostelen ja käyn tsekkaamassa aina tietyin väliajoin nukkuuko vauvat ja ehkäpä vain jokin intuitio sitten ohjailee, mutta aika nopeasti heräämisen jälkeen olen osannut vauvat noutaa ulkoa sisälle. Hankimme kaksi ulkokissaa kesällä ja nyt niiden takia kyllä olen minäkin miettinyt itkuhälyyttimien käyttöä. ettei vain kävisi juuri niin että loikoilisivat vauvojen kasvojen päällä.

No niin sitten taas istumaan ja imettämään...
 
Jenniferi tosi rumbalta kuulostaa teidänkin syötöt. Mut ei se pullovauvoilla helpompaa oo. Saan syötettyä samaan aikaan jos laitan kaukaloihin, mut siinäkin valuu maidot pisin kauloja ja röyhtäyttäminen syötön aikana on vaikeeta. Mäkin kaipaisin vinkkejä. Oon kans koittanu kaiken näköistä, mut nykyään kallistun syöttään ensin toisen ja toine saa valitettavasti huutaa. Onhan se sydäntä särkevää, mutta lopuksi helpompaa kun toi kaukalosyöttö, jos tulee vaikka pukluja kesken syötön...

Välillä kun noi itkee hissiruokaa tai masuansa, niin otan molemmat röyhtyasentoon rinnalle. Eka kun on sylissä, niin toisen nostan yhdellä kädellä. Paino kun lisääntyy tulee kyllä vaikeeksi nostaa, ettei pääse vauvat retkahtaan.

Ja Jenniferi, juurikin noita kissoja pelkään että hakeutuvat lämpimään, varinkin näin talven tullessa. Kyllä mäkin vallan kuuntelen ikkunan raosta ja koitan kurkkia ikkunasta et ei siinä oikein mitään saa samalla aikaiseksi.

Eilen kun hehkutin edellisyötä niin eikö viime yö ollu taas ihan pyllystä!! Aleksi söi kolmen tunnin välein ja kävi nukkuun syöttöjen jälkeen, mut Lauria vaivas jokin ja valvotti mua puol neljään. Reilu tunnin nukuin ja kun oli taas Aleksin syöttö. Ja puoltoist tuntii ren jälkeen. Eli 3,5h :( Nyt kun on aamuhommat hoidettu ja noi kuulostaa aika hiljasilta (ovat kaukaloissa ja varmasti alkavat möliseen kun koitan lattialle tai sänkyyn laittaa nukkuun) vois yrittää itekin ottaa tirsat. Onnex ei tällä viikolla tarvi isompia kuskata kouluun ja hakea. Alkaa ottaa voimien päälle. Ens viikolla taas kuljetusrumbaa..

Nyt koitan jos sais nukuttu vaik tunnin tai puol :)
 
No niin nyt on aikaa kirjoitella, kun pojat nukkuu päikkäreitä.

Jenniferi meillä on ollut vastaparin viikon verran tuo eka uni pätkä 5-6 tuntia. Kun ruvettiin antaa velliä illalla ennen nukkumaan menoa. Ilman sitä mentiin 2-3 tunnin syklillä.

JK hienoa että ummetus on helpottanut. Meillähän ei koskaan mikään muu korvike kovettanut masua paitsi suo nutrilon HA, muut aiheutti vatsanväänteitä ja kauheita pieruja.

Mä syötän yleensä pojat lattialla. Laitan niiden alle tyynyn, että ovat koholla ja sitten vaan molemmille pullot suuhun. Ite oon joko kumarassa tai mahallaan. Yöllä samalla meiningillä sängyssä :D

Sitterit meiltä löytyy, toinen saatiin lainaan (18 vuotta vanha :D ) ja toinen ostettiin uutena hurjaan 20€ hintaan. Pojat köllöttelee aina välillä niissä, enimmäkseen viihtyvät lattialla. Soseiden syötössä ne on ollut hyvä, ompa nyt muutaman kerran kokeiltu syödä maitoakin niistä.

Itkuhälytin meiltä löytyy, helpottaa hieman kun pojat nukkuu ulkona niin ei tarvii koko ajan käydä kurkkii ulkona, kun maalla asustellaan.

Meillä mun mies teki vaunuihin sen kissasuojan, eihän se yhtä hieno ole kun kaupan, mutta suojaa kissat, ettei mene vaunuihin nukkuu.

Nyt Pete huutaa ruokaa, joten mars korvikkeen lämmitykseen..

Sunshine ja Pojut 3kk 3vko
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Niin, vielä tarkennuksena, että minulla siis imetyksestä huolimatta paino on enemmänkin nousemassa kuin laskemassa. Että se siitä teesistä, että imetys laihduttaa. Ei minua... murinaa.

Haetteko te yösyötöille pullot jääkaapista? Meillä kun korviketta ei mene koko purkkia kerralla ja keittiö on yläkerrassa meidän nukkuessa alhaalla, korviketta menee puoli purkkia hukkaan joka yö. Ota kokonaisen vielä kiinni olevan purkin yöpöydälle valmiiksi ja aukaisen sen siinä vaiheessa, kun tarvitsen. Vauvat eivät juo kokonaan purkillista, joten loppu maito jää pulloon ja korviketetraan. Yleensä vauvat juovat noin puoli purkkia. En jaksa lähteä yläkertaan jääkaappiin sitä kuskaamaan. Olenkin miettinyt pienen jääkaapin hankkimista makuuhuoneeseen. Sellaista minibaari jääkaappia :D. Saisi yömaidot pidettyä siinä ihan sängyn vieressä.
 
Taas täällä :) Mua kiinnostais tietää, käytättekö nestemäistä korviketta vai jauhetta? Ite jotenkin vierastin jauhetta esikoisen aikana, mut jauhehan nyt selkeästi tulis halvemmaksi. Onko niiden siedettävyydessä eroja?

Pohjoistuuli 36+3
 
Jos oon yksin ja molemmat huutaa nälkäänsä yhtaikaa eli melkein joka kerta, niin oon laittanu vauvat kyljelleen viltille ja pullot suuhun ja tuen harsoilla ne pullot, kas näin:

[/URL][/IMG]

saan kädet vapaaks eikä tarvi venyä fakiiriasentoihin. Ja kun vaavit on kyljellään niin ei oo pelkoo että puklailis pitkin naamaa =) Btw, voi jestas ku ne onki tossa kuvassa pieniä!! :) ny ne on jo niin isoja.. mutta samalla tyylillä mennään edelleen :) juuri äsken kylvetin toisen ja sen jälkeen laitoin viltille kera pullon ja sillä välin kylvetin toisen ja vein pullolle toisen viereen :)

T: Minde87
 
  • Tykkää
Reactions: maibei ja Jk79
Minde, näyttääpä helpolta!

Pohjoistuuli, käytän jauhetta just sen takii ku menee pelkkää korviketta, niin halvemmalla pääsee. Jenniferi, teen aina jauheesta erikseen joka pullollisen, joten ei tarvi käyttää niitä jääkaapissa. Tossa tetratouhussa menee aina hukkaan, mut on kyllä helpompi.

Kaupoista löytyy nykyään kärryjä joka lähtöön, mut ei kaksosille vauvaikäsinä. Oli aika kaukalokärry viritelmä tänään taas kun kävin kaupassa :D

Jk ja pojat
 
Mä oon kans bongannut kahden kaukalon kärryjä täällä pk-seudulla (mm. Jumbo). Mut on siinäkin haastetta, jos on yksin lasten kanssa ja lähdet metsästämään jostain just niitä kärryjä... mä luulen, et meillä jaetaan aikuisten kesken kauppareissut ja voittaja pääsee yksin kauppaan ;-)

Pohjoistuuli 36+3
 
Juu meijän cittaris (siis mun työpaikalla) on yhet sellaset kärryt. Mut ei sitä koskaan tie misä pääs taloo ne on. Tääl on neljä cittarii, mut vaan tossa meijän kaupassa oon nähny :) No, kohta noi mukelot jo istuu ja sellasii kahen istuttavii kärryi ja autokärryi onki vaik kuinka.

Väsyttää, mut tartteis valmistautuu neuvolaan lähtöön. Viime yön unisaldo 4,5h :
 
Jk toivottavasti siellä alkaisi yöt sujua paremmin! Oman ajan ottaminen on mun mielestä tosi tärkeää, että jaksa pyörittää sitä arkeakin. :) Minäkin käyn pelaamassa (jalkapalloa) 2x viikko. Tuo refluksilääke on tuttu täälläkin, mutta musta tuntui että sakeuttaja autto enemmän. Hyvä jos tuttelikin sopisi, se on huomattavasti halvempaa :eek:.

Sunshine: Aivan ihanat pienet!! Lapset on niin sulosia kun ne nukkuu <3

Laihduttamisesta: Joo ei maidon tuottaminen vaan minua laihduttanut (lue: söin kun hevonen). Sen jälkeenkin on pitänyt tehdä todella kovasti töitä, että on päässyt lähtöpainoon. Tarkoitan nyt 4 kertaa viikossa salilla, 2 jalkapalloharkat ja juoksulenkkejä. Jos mä ajattelenkin suklaalevyjä niin heti on lisää tuossa vyötäröllä. :D Mulle ei tullut paljoa raskausaikana, mutta tiukassa ovat olleet nekin vähät.

Pohjoistuuli: Jauhetta. Alun vedenkeittämisen jälkeen on ollut todella helppoa lämmittää hanakylmää mikrossa ja sitten sekoittaa. Automatkoille olen ostanut valmista 2d pöniköissä. Todellakin jos valmista olis ostanu niin 2 litran päivämenekillä niitä olis saanut tässä muutaman avata ;). Kait se valmis käy paremmin mahavaivaisille, mutta omissa lapsissa en ole huomannut eroa.

Minde: Mahtava kuva, just tuolleen meilläkin mentiin! :)

Onko kellään kokemusta tuplarattaista, jotka olis mustaa keinonahkaa? Muistelen jossain nähneeni vilauksen, mutta en enää ole löytänyt kyseistä mallia mistään.
 
Mä koitin viime yönä tota pulloasetteluu toiselle, mut meni kaikki kax sekuntii kun pullo oli josain ihan muualla ku suussa :D Pojat tykkää välillä viskoo päätään niin ei taida onnistuu meillä.

Kiitos Sunshine neuvosta kuvien suhteen. Koitanpa tässä nyt lun on hetki aikaa että osaanko :)




Kuva on kuukaus takaperin, en oo siirtäny koneelle vielä uudempia.
 
Omppuf, söpöt!

Mäkin oon välillä aatellu, et ois ollu kiva kun ois saanu pukee tytön ja pojan :)
Mut kax poikaakin on ihana etuoikeus!

Mä yritän pitää ruoka-ajat säännöllisinä, mut pojat on eri mieltä :D Iltaa kohdin ne kerjää parin tunnin välein ja sama jatkuu yöllä. Aamu ja päivä pysytään rytmissä. Oon koittanu antaa iltaisin enemmän, etteivät tankkais niin usein, mutta eivät jaksa syödä kumax. sen 100ml. Onko muilla ollu tälläistä?

Maanantaina on lasketun ajan osastonäyttö tyksissä ja aivojen mri. Vähän jänskättää ettei tulis mitään ylläreitä..

Pojat kasvaa hurjasti, et ei ihme kun on vallan nälkä. Lauri on 4,2kg ja Aleksi 3,9 kg. Oiskohan ne kasvanu masussakin näin isoiksi? Lauantaina vasta olis tosiaan toi laskettu aika..haikeeta.

Kävin tänään ostamassa itkuhälyttimen ja heti tuntu helpottavan, kun ei tarvinnu juosta koko ajan alaovelle kyttäämään :)

Täällä tuli tänään räntää vai onko tuo lunta, mutta aavistuksen jäi maisemakin valkoisemmaksi. Kohta on joulu! Mä niin ootan aina sitä, vaikka miehen mielestä se on turhaa hössötystä. Mut annetaan meijän naisten hössöttää! :D
 
  • Tykkää
Reactions: maibei

Yhteistyössä