** Tupla/tripla odottajat vuodelle 2014 **

Onnea tuhannesti Karcci!!! Älä vain stressaa ja murehdi sokereiden ja lämpöken kanssa. Hyvin normaaleja juttuja pienten vauvojen kanssa. Maidon nousuakaan älä murehdi. Ajattelet kukkasia ja perhosia ja pidät kääröjä sylissä paljon :). Maito nousee näin parhaiten. Voi äidiksi tulon ihmeellisyyttä.
 
ajattelin kans tulla tänne mukaan odottelemaan, meillä takana pitkät vuodet IVF-hoitoja ja nyt tärppäs sit oikein tuplasti eli kaksosia odotellaan viikoilla 9+5 , ensimmäiset lapset kyseessä joten jännää ja osakseen pelottavaakin :) Kiva lukea täältä muiden kokemuksia ja saada apuja ja tukea muilta.
 
Onnea Karcci ja vaavit!! Ja tervetuloa mukaan nasu! :)

Sain mielenkiintoista luettavaa muutama päivä sitten. Rakas sisko lähetti mulle väestöliiton kirjasen Sylintäydeltä elämää - Arki kaksosten ja kolmosten kanssa. Suosittelen lämpimästi :) Vanhemmuus - Väestöliitto
Ja nuo kannessa esiityvät kaksoset ovat kyllä ihan syötävän söpöjä!!

Yhdestä toisesta opuksesta luin puolestaan, että viikolla 15-20 on mahdollista tehdä lapsivesitutkimuksia. Onko kukaan tehnyt/ajatellut tehdä? Ajatuksia ja mielipiteitä kaivattaisiin!

Tulppu & Salamatkustajat 14+6
 
TR
Tervetuloa Nasu, eiköhän tää ketju tästä vähän vilkastu taas kun alun taivaltajat pääsee vähän eteenpäin =)

Tulppu: Mullahan ois ihan iän perusteella ollut mahdollisuus lapsivesitutkimuksiin suoraan, yhdistelmäseulan riskiluku oli molemmilla vauvoilla n. 1:450 ja se tuli ihan vaan mun iän takia, mitään turvotuksia ei sikiöissä ollut tai verikokeissa häikkää. En nähnyt tarpeelliseksi lapsivesitutkimusta, mutta kun toiselta sikiöltä sitten otettiin liikoja lapsivesiä pois rv. 22 (TTTS), niin kysyivät TAYSissä että haluanko, että tehdään lapsivesitutkimus samalla kun sitä vettä kerran oli saatavilla ja annoin luvan; vahvistui että kromosomeiltaan terveitä tyttöjä odotellaan :heart:

Täällä oli eilen taas aika energinen päivä, kauppoja kierreltiin ja ulkoiltiin...no, tänään oonkin ollut taas ihan koomassa, heräsin oikeestaan kunnolla vasta tunti sitten, onneksi mies on ollut kotona touhuumassa taaperon kanssa :LOL: Perjantain polikäynti meni hyvin, kaikki oli vauvoilla loistavasti ja 1,6 & 1,7 kilosia näyttivät jo olevan. Edelleen saan viikottain siellä käydä kuitenkin, vaikka eipä tässä hurjan montaa viikkoa enää olekaan! Kalliiksi tää raskaus kyllä loppupeleissä tulee :O

Hei ulkona on viimein lunta, jippiiiii, voikaahan hyvin kaikki!
 
Heips,
Tupsahdampa minäkin joukkoon mukaan. Täällä Oulussa esikoisia odotellaan, dikoriaalinen tapaus kyseessä. LA on 8.kesäkuuta pienillä. Nyt tässä lasketaan päiviä 22.1.14 olevaan rakenneultraan, jotta saapi tietää mitenkä pienet voipi ja kumpia siellä on tuloillaan. Itellä ja isukillakin vahva kutina, että ainakin toinen siellä poitsu on :)
 
aika hiljaista vielä näyttää olevan täälä :) mitenkäs teillä muilla,missä vaiheessa masu on alkanu näkyä? Mulla tosiaan nyt huomenna se tasan 10 viikkoa täynnä ja maha näkyy niin selvästi ettei sitä oikein voi enää peitellä :)
 
Huh, viikonlopusta selvitty!
Nyt on mies töissä ja poika päiväkodissa ja rauha maassa :)
Vähän on kyllä huono omatunto tuon pojan vuoksi, kun ei olisi aamulla millään halunnut lähteä päiväkotiin. Itsekin päiväkodissa työskennelleenä olen aina ajatellut, että jos vanhemmat on kotona niin myös lapsella on oikeus saada olla kotona. Nyt joutuu kyllä taas nöyrtymään omien periaatteidensa kanssa, kun en mä jaksa tuon uhmaikäisen kanssa täällä taistella. Ja kaikki pottailut ja pukemisessa auttamiset on ihan tuskaa, kun ei enää pysty kumartumaan. Nostaakaan ei tuota 18 kg vesseliä enää viitsi, kun heti alkaa supistella. Ja hänhän ottaa tilanteesta kaiken ilon irti, ei tottele yhtään kun tietää ettei äiti enää voi väkisin kantaa esim. sänkyyn päiväunille kuten ennen jos ei totellut. Toivottavasti iltapäivällä on sama tilanne kuin viime viikolla, että poika ei suostuisi lähtemään päiväkodista kotiin kun siellä on niin kivat leikit...

Tulppu: Meille ei ole tehty lapsivesitutkimusta. Siinä perus niskaturvotusultrassa (jossa huomattiin, että meille tulee kaksoset) ja verikokeessa oltiin viikolla 12. Mutta koska mitään poikkeavaa ei huomattu niin en ole halunnut mihinkään lisätutkimuksiin. Eikös siinä lapsivesitutkimuksessa aina ole se pieni keskenmenoriskikin?

Masun näkymisestä:
Mä en oo koskaan ollut mikään kovin hoikka vaan ennemmin vähän "muodokas" (ennen raskautta 168 cm ja 72 kg), joten ihan heti ei pientä pyöristymistä tässä kropassa huomaa. Itse vähän ihmettelin jo ennen tuota viikon 12 ultraa, miksi vatsa nyt jo pyöristyy niin paljon ja selvisihän se syykin sitten ultrassa. Esikoisen odotusaikaiset mammapöksyt kaivoin käyttöön viikon 15 paikkeilla, mutta oikealla pukeutumisella vatsan pystyi pitämään aika pitkään piilossa. Vasta viikon 18 paikkeilla esikoululaiset alkoivat töissä kysellä, miksi olen lihonnut :) Vatsa oli tuolloin kyllä jo selkeästi tosi iso, mutta väljät empirelinjaiset tunikat pelastivat paljon.

Jotenkin tuntuu, että verrattuna yhden lapsen odotukseen vatsa on kasvanut räjähdysmäisesti. Ja siltä välillä tuntuukin, kun mm. kylkiin sattuu. Viikon 26 neuvolassa paino sekä sf-mitta oli melkein samoissa kuin esikoisesta ihan viimeisillään. Pari kuukautta ois vielä kiva jaksaa tämän mahan kanssa, lääh ja puuh!

Samaa aihetta sivuten. Oletteko te muut kärsineet hengitysvaikeuksista? Välillä tuntuu ettei keuhkojen tilavuus meinaa riittää ollenkaan. Ja esim jos puolituntia ajaa autoa (matka meiltä isovanhemmille) niin on jo tosi huono olo, kun etukumarassa asennossa ei oikein happi kulje. Onneksi tuossa meidän tila-autossa on vähän pystympi ajoasento niin sillä pääsee vielä liikkumaan. Omalla autollani pystyn max hakemaan esikoisen päiväkodista 5 km päästä. Lisäksi öisin kylkiluut särkevät niin ettei saa nukuttua. Valitin siitä viime viikolla neuvolassa (selkäkipujen ja liitoskipujen lisäksi) ja täti vaan totesi, että "No, raskauteen nyt vain kuuluu kaikenlaisia pieniä vaivoja"...

Huomenna sitten seuraava äippäpolikäynti.

Timmutar ja Ipana & Pirpana 27+4
 
Hei, ilmoittaudun mukaan! Välillä olen käynyt näitä sivuja kurkkimassa, mutta nyt vasta sain aikaiseksi rekisteröityä. Katsotaan osaanko käyttää..

Mulla on nyt menossa rv 24+5 eli LA on 30.4. Kaksi lasta meillä on ennestään. Esikoista yritettäessä käytiin lapsettomuustutkimuksissa, mutta syytä ei löytynyt miksi en meinannut raskaaksi tulla. Yritystä oli melkein kaksi vuotta eikä mulla paljon ikää ollut silloin (ei tosin nytkään hirveästi, olen vähän päälle 30v). Clomifenit oli silloin käytössä ja jotain muutakin (en muista enää, koska siitä on jo aikaa), lisäksi yksi inseminaatio tehtiin. Inseminaatiota seuraavasta kierrosta tulin silloin raskaaksi. Kuopus on saanut alkunsa ihan heti kerrasta ilman mitään lääkkeitä. Tällä kolmannella kerralla yritystä ei ollut takana kuin pari kuukautta, kun hakeuduin lääkäriin pitkien vuotojen (jopa kolme viikkoa..) vuoksi. Gynekologille sain lähetteen ja totesi monirakkulaiset munasarjat. Munasoluja ei irronnut ollenkaan. Clomifenien avulla tulin raskaaksi eikä siinä mennyt kuin kolmisen kuukautta.

Ensimmäinen ultra oli rv 12 ja silloin selvisi, että kaksoset tulossa. Niin olin vähän jo aavistellutkin. Tässä raskaudessa on ollut aika eri vaivat kuin aiemmissa. Suunnilleen pari kuukautta jo tuntunut, että tipahtaisivat pois... Mahakin on mielestäni alhaalla. Alapääkivut ovat hirveitä ja selkää särkee. Siihen ei auttanut edes tukivyö. Kätilö sanoi, että jos kovin pahaksi äityy, niin sitten fysioterapeutilta hakemaan neuvoja. Lepo auttaa selkäkipuun. Mutta milläköhän viikolla tuota alapäätä meinataan tutkia? Noita kahta odottaessa oli tässä vaiheessa jo tutkittu. On kyllä käytänteet muuttuneet noista ajoista muutenkin ja nyt sitten tietekin myös vähän eri kun on kaksi tulossa.

Rakenneultrassa (rv 20+1) näkyi, että meille on tulossa poika ja tyttö. Ovat muuten omissa pusseissaan jne kaikki muukin omaa. Istukat ovat nyt kasvaneet yhteen. Neuvolakäyntejä mulla on ollut parin kuukauden välein ja sitten siinä väliin jäävänä kuukautena käyntejä äitiyspolilla. Nyt tosin joulu sotki rytmin ja kävin noissa peräkkäisinä päivinä eikä seuraavaa neuvola-aikaa ole varattuna vielä ollenkaan. Sokerirasitukseen olen menossa perjantaina, koska se on pakollinen tuon pco:n vuoksi. Lisäksi kk ennen laskettua aikaa mulla on ylimääräinen verikoe sen vuoksi kun kuopus oli vastasyntyneenä valohoidossa (eli korkeat bilirubiiniarvot). Teholle päätyi alkuun hengitysongelmien vuoksi.

Maha alkoi näkyä jo aikaisin, mutta viikkoja en muista. Olen pitkä ja hoikka eikä tapana ole pukeutua telttoihin. Nyt sf-mitta on sama kuin mitä aiemmin oli rv 30.

Nyt ihan ekalla kerralla pelkästään omaa napaa.. Nälkä on jo hirveä, joten mentävä syömään.
 
Moikka!

Täälläkin voidaan paksusti ja painitaan erinäisten kipujen kanssa, argh! Hengittäminen on vaikeaa, lonkkia ja pakaroita kolottaa entistä enemmän ja nyt on alkanut sormien niveliä särkemään, varsinkin öisin. Ei ole meillä helppoo! ;)

Mulla alkoi maha näkyä siinä 14 rv:n kohilla ja samoihin aikoihin lopetin ratsastuksen, kun opettaja ei suostunut mua enään opettamaan. Pelkäsi että jos jotain vaan käy niin ei voi ikinä elää asian kanssa jne. Nyt mä ootan kun kuuta nousevaa että pääsisin jo tallille :)

Käväsin äsken taas ultrassa, viikkoja siis nyt 37+1. A:n painoarvio 2741g ja B:n 2800g. Kaikki hyvin, sydänkäyrä näytti oikein hyvää, pissa puhdas, ei verenpainetta, kohdunsuu sormelle auki pituus 2,5 cm. Viikon päästä seuraava ultra, jos sillon vielä masussa lymyilevät. Viikonloppuna mä voisin kyllä jo vaikka lähtee synnytteleen ;)
Jos 39 rv kerkee tulemaan täyteen niin sitten kuulemma käynnistetään.

Näinpä täällä :) Aurinko paistaa ja pakkanen paukkuu!

Minttu ja miniboys <3
 
Viimeksi muokattu:
Karccille suuret onnittelut! :heart:

Ja lämpimästi tervetuloa kaikille uusille!

Liian pitkä tauko taas kirjoittelussa tuli, jotenkin se vain on jäänyt, varmaan kun olen kutonut kuin hullu.

Viime äitiyspolikäynnillä vauvoilla oli kokoa 761 ja 762 g, keskikäyrillä kuulemma kasvavat ja tosiaan noin tasaisesti. Vilkkaita ovat, potkivat yötä päivää. Jäin nyt sitten töistäkin pois, koska maha on jo kertakaikkiaan niin suuri, etten taivu asiakkaita auttamaan. Nyt on siis viikkoja 24+5.

Kovasti ollaan saatu vauvanvaatteita ja tarvikkeita tutuilta, niille ei vain ole vielä oikein paikkaa kun pitää yksi huone saada tehtyä tässä kevään aikana. Nyt on hankkimatta enää vaunut, itkuhälyttimet, rintapumppu ja ainakin toinen turvakaukalo.

Hankin itselleni tukivyön, koska selkä ja lonkat alkoi olla melko lujilla. Kipua oli myös oikeassa jalassa, sellaista inhottavaa juilintaa. Tukivyö on Anita Babybelt ja voin lämpimästi suositella kokeilemaan! Kivut on helpottaneet huomattavasti ja olo jotenkin kevyempi vyön kanssa, vatsa tuntuu pysyvän paremmin omalla paikallaan. Kun vyötä hankkii, kannattaa ottaa omaa kokoa vähän pienempi koko, jotta saa riittävän napakan tuen. Minulla oma koko on M/L ja vyö taas on S ollen täysin sopiva. Näitä vöitä saa hankittua netin kautta näppärästi käytettynä, uutena maksavat 50 euron molemmin puolin.

Hengityksestä: minulla on toisinaan todella tukala olo, tuntuu että tuo maha on niin pinkeä ja ylhäällä että keuhkoilla ei tosiaan ole tilaa täyttyä. Syömiset on pakko pitää hyvin pienissä annoksissa ja sitten kun lipsahtaa se normaaliannos, olo on ihan kauhea. Tuntuu että tulee pieni ahtaan paikan kammokin välillä, kun henkeä ei saa kunnolla vedettyä ja mahanahka tuntuu kireältä.

Alatutkimuksista: minulle alatutkimus tehtiin ihan alkuraskaudessa ja sitten seuraavan kerran vasta viikolla 22, kun kävin supistelun takia lääkärillä. Sen jälkeen on kohdunsuuta ja kohdunkaulaa tarkkailtu ultralla alakautta joka polikäynnillä.
 
Onnea karcci!!:heart::heart:
Mitä teille kuuluu vauvojen kanssa? Joko olette päässeet kotiin?

Tervetuloa uusille:wave: Teitä olikin useampi=) Jos haluatte että täydennän etusivun listaan teistä enemmän tietoja niin huikatkaa.

Tulppu lapsivesipunktiota ei ole edes ehdotettu minulle. Seulontaverikoetta ei otettu. Niskaturvotus oli normaali molemmilla. Rakenneultra on ensikuussa ja jos kaikki on hyvin toivottavasti terveet vauvat syntyy.
Esikoisistanikaan ei aikoinaan otettu lapsivesipunktiota.

(.) Rv 14+2 meneillään. Pahoinvointi poissa ja virkistymisen merkkejä ilmassa. Toisesta päästä sitten ensimmäiset supistukset bongattu, häpyluu ja nivuset kipeät.
Olen ollut nyt vajaan viikon sairaslomalla Henkisen ja fyysisen jaksamisen takia. Olen ollut marraskuusta työnkierrossa vieraassa tiimissä ja vastaanotto ei ole ollut ihan se kaikista parhain (eivät myöskään tiedä raskaudesta): / Torstaina pitäisi palata tuohon työtiimiin vielä 2ksi päiväksi mutta ajattelin keskiviikkona neuvolaalääkärissä pyytää sairaslomaa vielä loppuviikon ja aloittaa ensiviikolla työt taas omasta työpisteestä.
Tälläviikolla siis ohjelmassa neuvolalääkäri keskiviikkona ja ensimmäin äitiyspolikäynti perjantaina,Jee!=)

Raskaudesta on nyt kerrottu läheisille, ensimmäisiä hankintoja uskallettu tehdä ja pieniä liikkeen hipsahduksiakin jo masussa tuntuu:heart:
Välillä olen valtavan onnellinen, välillä ahdistaa tuleva...oma jaksaminen niin loppuraskaudesta kuin vauvojen synnyttyä. Silloin mies aina jaksaa tukea että kaikki menee hyvin.
Ensimmäisen 12vkon jälkeen tuntuu että viikot on lähtenyt kulkemaan nopeampaa. Kiire ei enää olisi...tästä hetkestä kun vielä jaksaa on hyvä nauttia nyt :) Hengenahdistus kuulostaa todella tutulta vaivalta, esikoisten kaksosraskaudessa se alkoi muistaakseni jo verrattain aikaisin. Ruoka-annokset on pienentyneet jo nyt, jos syö vähänkin liikaa ahdistaa ihan hirveästi ja tuntuu että syketiheys ja koko kroppa joutuu tekemään töitä aterian sulattamiseksi.

Hellanlettas ja nysät 14+2
 
Viimeksi muokattu:
Minä niin odotan noita ensimmäisiä potkuja! Ensikertalaisena toki varmaan joutuu vielä odottelemaan jonkin aikaa. Ne teistä, joilla on kokemusta sekä yksikkö- että monikkkoraskauksista, luuletteko että tässä on alkuvaiheessa jotain eroa? Esim alkaako monikkojen potkut tuntua aikaisemmin/myöhemmin?

Entäs nuo supistukset sitten? Miltä ne tuntuvat? Mulla on alusta asti ollut silloin tällöin menkkamaista kipua alaselässä. Se viitannee liitoskipuihin. Sitten alavatsassa puolestaan on repäisymäisiä kipuja/tuntemuksia silloin tällöin, varsinkin jos vaihtaa nopeasti asentoa tai nousee liian nopeasti ylös. Toisinaan on pientä nipistelyä ollut, varsinkin jos on kävellyt paljon tai muuten "rehkinyt". Ovatko nämä nyt niitä supisteluja? Onko ihan hölmöjä kysymyksiä? :D

Masun näkymisestä: Itse aloin huomata jo viikon 9 kieppeillä, farkut ei menneet enää kiinni viikolla 11 muistaakseni. Mulla kyllä oli pömppistä ihan omastakin takaa, mutta hyvin äkkiä se masu muuttui ihan eri muotoiseksi eli löllöt jankkakahvat pinekäksi potkupalloksi :kieh:

Tulppu & Salamatkustajat 15+1
 
Tulppu:
Mulla ei kauheasti ole ollut eroa yksikkö- ja monikkoraskaudessa. Ehkä nyt pahoinvointi oli vähän voimakkaampaa kuin esikoista odottaessa ja kesti vähän pidempään. Kummallakaan kerralla en ole oksentanut, mutta sellaista kuvotusta ja huonoa oloa.

Väsymys on ollut samanlaista molemmissa raskauksissa. Joten alkuraskaudessa vain kovempaa tahtia kasvanut maha oli erona. Nyt univaikeuksia ja kaikenlaisia vaivoja toki isomman vatsan vuoksi enemmän kuin yhtä lasta odottaessa.

Potkuja aloin kunnolla tuntea siinä viikon 18/19 paikkeilla molemmissa raskauksissa. Tosin nyt tiesi mitä odottaa ja osasi jo vähän aiemmin tulkita ne pienet "kuplinnat" potkuiksi. Esikoista odottaessa istukka oli etuseinässä, joten se pitkitti liikkeiden tuntemista. Samoin nyt toisen istukka on etuseinässä ja toisen takaseinässä, joten se varmasti osaltaan on vaikuttanut potkujen tuntemiseen.

Supistuksista. Mulla on ollut sellaisia "harjoitussupistuksia" jolloin koko vatsa pingottuu hetkeksi ihan kovaksi. Tuntuvat epämukavalta, muttei varsinaisesti satu. Mä luulen, että olet tulkinnut selkäkivut ihan oikein liitoskivuiksi. Ne nopeasta asennonmuuttamisesta tuntuvat kivut liittyvät tietääkseni vain paikkojen venymiseen eivätkä ole vaarallisia vaikka ikäviltä tuntuvatkin. Vaikka yksi lapsi on jo synnytetty tähän maailmaan. Niin silti olen itsekin välillä ihan hukassa näiden tuntemusten kanssa, mikä on normaalia ja mikä ei. Kai sitä maalaisjärjellä vois ajatella, että kaikkea mikä tuntuu ikävältä omassa kropassa kannattaa pyrkiä välttämään.
 
Tervetuloa kaikille uusille :flower: Todella hienoa, että porukka kasvaa!!

Meillekään ei tarjottu mitään lisätutkimuksia, sillä nt-ultrassa kaikki ok. Kävin myös veriseulassa, mutta kukaan ei ole ottanut selkeää kantaa tuloksiin. Kuulemma näyttää lukemat oleva ihan ok. Niitä on kuulemma vaikeampi tulkita kaksosraskauksissa.

Arvelin kaksosraskautta jo ennen ultraa viikolla 8, sillä vatsa oli kasvanut huomattavasti jo siihen mennessä. Vatsa kasvanut todella nopeasti. Nyt kun olen viikolla 18, kohdun korkein kohta tuntuu noin viisi senttiä navan yläpuolella. Huh. Vatsa on jo todella suuri :D. Vaikeuttaa kumartumista ja ylösnousua. Tämä vatsankasvu on ollut suurin ero yksös- ja kaksosraskauden välillä. Myös voimat tuntuvat loppuvan nopeammin tässä kaksosraskaudessa. Pakko heittää useamman kerran päivässä pötkölleen :rolleyes:.

Liikkeet ovat tuntuneet kaksosraskaudessa paljon aiemmin kuin aiemmissa raskauksissa. Tunsin ensimmäisen hennot liikkeet viikolla 13. Aiemmin noin viikolla 15. Liikkeet tuntuneet pieniltä koputuksilta tai sipaisuilta. Myös pieniä muljahduksia tuntunut..ihan kuin vatsassa olisi kala :LOL:

Supistukset tuntuvat minulla vatsan kiristymisenä ja kovettumisena. Välillä tähän liittyy jomotusta alaselässä ja vatsassa. Supistuksia tullut tässä raskaudessa viikolta 15, varsinkin rasituksessa. Sisätutkimuksissa ei ole onneksi huomattu mitään muutoksia kohdunkaulassa. Näitä tutkimuksia on tehty jo aika monta alkuraskauden vuotojen takia. Onneksi nämä vuodot ovat nyt olleet poissa muutaman päivän =)

Hengityksestä sen verran, että hengästyn välillä todella pienestä. Esim rappusten nousu on todella rankkaa, tuntuu, että happi loppuu muutaman rappusen jälkeen. Ja varsinkin ruokailun jälkeen on välillä todella vaikea saada kunnolla henkeä, kun vatsa turpoaa entisestään :$. Olen myös pienentänyt annoksia tämän takia.

Sain pe sokerirasitustestin tulokset. Kaksi viimeistä lukemaa paukkui yli rajan, joten täällä mitaillaan nyt sokereita tiuhaan tahtiin kotona. Välillä aika huikeita lukemia pukkaa :eek: Onneksi pahoinvointi ja väsymys ovat helpottaneet, joten jaksan taas liikkua ja panostaa ruokailuun.

Uskalsin myös tehdä ensimmäiset vaatehankinnat ja nyt lähdenkin hakemaan niitä postista :wave:.

Voikaa hyvin :heart:

Kaisuli 17+1
 
Moikka kaikille !

Taas vierähti vähän aikaa ku on selvinny tähän koneelle kirjoitteleen.

Ihan ensiksi tervetuloa kaikille uusille, kuulosti tosiaan tuleen useampi mukaan ! Hienoa ! :wave:

Sit omaa napaa: tänään oli taas äippäpoli. Siellä vähän sama tilanne kuin viimeksi, A-vauvan kasvu on hidastunut, nyt oli kasvuero kivunnut 11% --> 19% ja vesimäärä oli A:lla aika vähäinen. Virtaukset oli vielä kuitenkin normirajoissa, joten viikon päähän laitettiin uusi seuranta. Nyt vähän jännitellään, et miten A kehittyy, aikaistuuko synnytys vai mitä tapahtuu. Synnytysasioita puhelimme myös, B-vauva oli kääntyny myös raivotarjontaan, eli periaatteessa alatie olis vaihtoehto, koska molemmilla tarjontana RT. Mä ite en vaan oo henkisesti välttämättä valmis kokemaan alatietä sen esikoisen kolmannen asteen repeämän jälkeen. Nyt vaikuttais siltä, että ihan viimeistään 37+0 leikataan vauvat ulos, eli vielä pari viikkoa jos sinnittelis.. :eek:

Vähän tosiaan on meinannu sit huolettaa tuo A-vauvan kohtalo et miks se nyt on alkanu hiipuun tuo koko, onneksi kuitenkin viikot on jo niin pitkällä ja vauva kuitenki hyvän kokoinen, niin ei sillain ole paniikkia. Kokarviot oli jo hyvät, A oli 2100g ja B oli 2670g. Joten hyvänkokoisia babyja täällä odotellaan ! :) Kieltämättä olo alkaa olla jo aikas täysi, nivelkivut pahenee jatkuvasti. Tällä kerralla oli ensimmäistä kertaa lääkäri, joka otti kivut tosissaan, tutki niitä ja totesi rannekanavien tukkeumajuttuja tai jotain. Eli on siis jotain vikaa tosissaankin noissa käsissä et en ihan turhaan ole valitellut kipuja. :)

Joku kyseli lapsivesipuntiosta: Ei oo tehty koskaan (kaksi aiempaa raskautta ) eikä ole koskaan ehdotettu. Kaikki numeeriset arvot olleet sellaisia, ettei ole kai tarvinnut huolestua. NP-ultra ja verikokeet on normisti otettu ja niistä tehty se riskilaskelma. Muita ekstroja ei ole otettu..

Masun kasvamisesta: Mä muistan oikein valitelleeni kaverille, et mikähän tässä mättää ku viikkoja on hädin tuskin 10 ja tissit oli jo kasvaneet kokoa suuremmiksi ja maha alko näkyä jo ihan selkeästi, jos oli tiukkaa vaatetta..sillon olin varma, et oon vaan pidemmällä kuin 10viikolla, mut sit NP-ultra paljastikin et olikin se tuplaraskaus ku venytti kohtua.. :LOL: Aikas pian viikon 15kieppeillä jouduin jo siirtymään mammahousuihin, kun omat ei menneet enää kiinni. Sitten alkoikin jo turvottelut aika pian ja nivelkivut, sen jälkeen ei paljon omia vaatteita ole käytetty.. :) Normaalikokoisesta lähdin liikkeelle (170cm, 68kg ). Mut sitä normikokoa ei oo näkyny kyl ihan vähään aikaan.. :kieh:

Mut ei mitää, oikein hyviä vointeja itse kullekin, tää mamma yrittää sinnitellä vielä sen 2viikkoa, sit mä sanon, et joko lääkäri ottaa vauvat ulos tai palkkaan isännän kätilöksi.. :D


Maanantaiterveisin Bubblis ja muksoset 34+4


PS. Mulla jotenki niin hirttää tuo yläreunan mainos "'NYT LÖYSÄT POIS" nimim. +30kg painoa tässä raskaudessa.. :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Leidiiiis mitä kuuluuu?:wave:

Tässä kun listaa päivittelin niin huomasin että valtaosa odottajista on dikoriaalisia. Taitaa olla siis yleisin kaksosraskaustyyppi? Meitä monoja ei montaa ollu =)

Huomena ensimmäinen äitipolikäynti ja rv 15 :heart: Tulen kertomaan senjälkeen lisää mitä nysille kuuluu :wave:
 
Tänne kuuluu ainakin hyvää :D. Olo on parantunut selkeäsi. Pahoinvointi ja väsymys on kaikonnut vihdoin. Jaksan olla pystyssä..Jee!! :D. Ihanaa pitkän koomailun jälkeen. Myös vuoto ja supistukset rauhoittunut.

Minäkin olen mono, vaikka vahingossa aluksi ilmoitin di. :whistle: Huomenna olis kans Taysin reissu. Kiva nähdä pienet. Kovasti ne tuntuu melskaavan masussa.

Miten teillä muilla onnistuu nukkuminen? Mä olen huomannut nyt herääväni useamman kerran yössä. Hyvää asentoa on vaikea löytää.

Kaisuli 17+4
 
  • Tykkää
Reactions: Bubblis
Moi ! Mitä tosiaan kaikille kuuluu,hiljeni tämä palsta ihan täysin.. :) Spirit, mites sulla menee? Vieläkö pienet on pysyny masussa? :heart:

Kyl se taitaa olla niin et dikoriaalinen kaksosuus on yleisempää kuin mono..näin mä ainaki olen ymmärtäny..

Mut ny odotellaan muiltakin kuulumisia! :)

Bubblis ja muksoset 35+0 (loppusuora poks poks, jeeeeee )
 

Yhteistyössä