Tukiverkottomuus, hoitoringit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puntaroija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Puntaroija

Vieras
Hei, olisi kysymys...

Mietitään miehen kanssa että oltaisiin ehkä itse valmiita vanhemmiksi, mutta itseäni arveluttaa tukiverkon puute. Oltaisiin lapsen kanssa aivan kaksin, ja ajatus tuntuu kovin raskaalta. Kummankin vanhemmat asuu todella kaukana, miehellä ei muuta sukua ole, minun suku asuu kaukana. Ystävillä ei ole lapsia eivätkä lapsista edes pidä, enkä halua heitä asialla vaivata. Emme aio muuttaa, koska elämä on nyt rakennettu tänne, viihdymme, ja töitäkin on. Eihän niitä lapsia muiden hoidettavaksi ole tarkoitus hankkia, mutta jos olisi yksikin puhelinnumero johon soittaa vaikka hätätilanteen tullessa, olisi tilanne heti helpompi.

Onko Helsingin seudulla asuvilla hyviä kokemuksia hoitoringeistä? Eli talkoo-ja ystävyysperiaatteella olisi mahdollista silloin tällöin hoitaa toistemme lapsia, että pariskunnat ja vanhemmat saisivat yhteistä aikaa. Onko tällainen "avunpyytäminen" kuollut sukupuuttoon, ja kaikki haluavat pärjätä yksin? En usko, että olemme ainoita täysin tukiverkottomia. Kertokaa kokemuksia :).

Hoitoringeistä en tiedä, mutta olen itse välillä hoitanut kavereiden lapsia lääkärikäyntien, synnytyksen tai ihan vaan kahdenkeskisen ajan vuoksi. Samoin itse kehtaan pyytää apua tarvittaessa. Meilläkin on paljon ystäviä, joilla ei sukulaisten kautta ole hoitajia lapsille. MLL, naapurit ja kaverit on tuolloin käytössä.

Naapureita emme tunne, ja varmaan asunto ehtii vielä vaihtua vuoden-kahden sisään. Hankala tilanne. Olisko muilla vielä tähän ajatuksia?
Kiitos sulle vastauksesta :).

Mitäs jos kyselisitte omilta työkavereiltanne heidän lapsiaan lapsenvahdeiksi silloin tällöin? Jos työkaverit ois jo sen ikäisiä, että heillä teini-ikäisiä tai vanhempiakin lapsia, jotka koulunkäynniltä kerkeisivät pienen taskurahan innoittamana tulla hoitamaan silloin tällöin. Kannattaa aina kysä!

Ja hei, joskus on ollut niitä juttuja, että vanhukset ovat semmoisia varamummoja. Siis en muista mitä kautta ja miten vanhukset ja perheet on yhdistetty, mutta jos vanhusten omat lapset lapsenlapsineen asuu kaukana, niin he ovat sitten ikäänkuin "varamummoina". Ajatus on ainakin tosi ihana.

Kiitos vielä... Kyllä tuo maksullinen hoitaja on tietysti mahdollinen, mutta haen silti enemmän tuollaista vastavuoroisuusperiaatetta. Eli että ois tiedossa yksi-kaksikin mahdollista perhettä, keille vois soittaa hädän tullen vaikka keskellä yötä. Ja kaikki hoidot hoituisi ilman rahanpyöritystä, vastavuoroisuusperiaatteella tietystikin. Ihmiset on vaan niin omissa oloissaan nykyään :/ . Pallokala, ehkä voisit perustaa Tampereelle sellaisen? Vaikka lehti-ilmoituksella?

Alkuperäinen kirjoittaja mummot kehiin:
Ja hei, joskus on ollut niitä juttuja, että vanhukset ovat semmoisia varamummoja. Siis en muista mitä kautta ja miten vanhukset ja perheet on yhdistetty, mutta jos vanhusten omat lapset lapsenlapsineen asuu kaukana, niin he ovat sitten ikäänkuin "varamummoina". Ajatus on ainakin tosi ihana.

Tämä on kiinnostava ja huomionarvoinen ehdotus! :)

Yhteistyössä