Toukokuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elina77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kamomilla: Sokerirasitustestissä tutkitaan mahdollista raskausajan diabetestä, kaikki eivät siihen joudu
Mulla syynä siihen testiin joutumiseen on erittäin vahva sukurasite, kuudella ihan lähisukuun kuuluvalla on diabetes ja lisäksi siskollani on kaikissa raskauksissa ollut raskausajan diabetes.
Toinen syy miksi kuulema tutkitaan on ikä (ikäloppu 28v)

Ja jos oikein olen käsittänyt niin reilusti ylipainoiset henkilöt joutuvat myös useasti tuohon sokerirasitustestiin.

Ribjolle pahoittelut minunkin puolestani ja tsemppiä samalla tulevaisuuteen.. :)

Minulla olisi verikokeisiin meno tuossa ylihuomenna.. Piikkikammoa tai huimausta ei itselläni ilmene ja ennen raskautta olen ollut säännöllinen verenluovuttaja. Raskaanahan ei saa verta luovuttaa, kuin ei myöskään vuoteen synnytyksestä. Joten toukokuussa 2011 suuntaan seuraavan kerran luovutuspaikalle, mikäli kaikki siis mallikkaasti sujuu..

Itse kyselin neuvolan tätiltä tuosta sikainfluenssa rokotuksesta ja hänen näkemyksensä tuki omaani.. Oma asenteeni kun oli etukäteen jo kielteinen rokotetta kohtaan. Ifluenssa-aaltoja tulee ja menee, se kuuluu normaaliin elämään. Se vain, että tällä on onnistuttu ihmisiä pelottelemaan melko tehokkaasti paniikin partaalle. Minulla on myös omat epäilykseni siitä, onko rokotetta ja sen vaikutuksia ehditty tutkia tarpeeksi ennen kuin niitä ollaan nyt kaikille antamassa. Takaraivossa on jopa häilähtänyt karmaiseva fakta muutaman vuosikymmenen takaisesta Talidomidi-tapauksesta. (Kirjoitettiinkohan lääkkeen nimi noin..?) Itselläni kun ei astmaa ole ja muutenkin flunssat on aina pysyneet maltillisissa mittasuhteissa en näe syytä olla koekaniinina rokotukselle. En ottaisi sitä muutenkaan, enkä etenkään nyt kun olen raskaana. Jos minulle tuo paljon peloteltu influenssa tulee (tai mikään muukaan tauti), niin mikäli kuume ei parissa päivässä ala laantumaan tai yleiskunto muuten kärsii häiritsevästi suuntaan sairaalaan ja toivon parasta. Ei elämässä voi muutakaan..

Danzee + Itiö rv.10+0

Minttuli poistuu tästä joukosta. Viikon verran oli ruskeaa vuotoa, pääsin sairaalaan ultraan ja totesivat että sikiö on kuollut jo viikolla 7. Nyt oli menossa viikko 12. Raskaalta tuntuu, varsinkin kun nyt edessä on vielä lääkkeellinen tyhjennys. Tsemppiä kuitenkin kaikille muille, toivottavasti kaikki menee hyvin.

Heippa kaikki!

Meillä täytyi 12 raskausviikon maaginen raja lauantaina. Ihanaa! Nyt kai pitäisi olla pahimman ohi. Jos väsymys hippasen hellittäisi, olisin kyllä enemmän kuin onnellinen :) Ei kai tässä muuta, kuin vatsaa kasvattelemaan! (Koskakohan vatsa tulee muuteen kunnolla esiin, joskus neljän kuukauden hujakoilla?)

Vielä en ole huomannut mitään muutoksia vaatekoossa, jos rintavarustusta ei lasketa. Siellä ollaan pompattukin B-kupista ainakin D-kuppiin. Alusvaateostoksillakin oli pakko käydä, kun entiset ei millään mahtuneet päälle! Onko muilla vastaavasta turpoamisesta kokemusta?

Kivaa maanantaita kaikille!

T. Kamomilla rv 12+2

Hei kaikki!

Meillä oli viime viikolla np-ultra. Kaikki kunnossa ja sydän sykki, lapsella pää, kaksi kättä, jalat ja vartalo ja kaikki ihan oikeilla kohdillaan :)

Tosi vähän pieni nyt tällä kertaa innostui liikkumaan, nukkui pääasiassa selin meihin koko ajan, mutta vähän innostui sitten kääntyilemään ja heiluttelemaankin välillä. Näytti niin ihanalta! Vähäinen liikkuminen tietenkin heti huolestutti minua, mutta ultrannut kätilö vakuutti kovasti sen olevan täysin normaalia.

Osallistuimme myös sikiöseulontoihin ja kaikki oli hyvin, niskapoimun mitta 1 mm ja koneen laskema todennäköisyys meidän saada down syndroomaa sairastava lapsi on 1:56000.

Laskettu aika muuttui nyt sikiön mittauksen jälkeen 7.5. Neuvolan antama päivä oli 29.4. Ihmettelinkin heti alussa vähän tuota neuvolan antamaa päivää, sillä omien ja netissä olevien laskurien mukaan laskettu aika olisi 5.5. En tiedä millä kaavalla ne neuvolassa sen viikkoa aikasempaan saivat.

Pahoinvointi ja pyörryttäminen ovat minulla onneksi helpottaneet tosi paljon kuluneen parin viikon aikana. Vielä kun tämä kauhea väsymys loppuisi niin sitten pääsisi kunnolla nauttimaan raskaudesta!

Terv. Elina 11 + 5

KAuheaa, kuinka moni on tämän ketjun kirjoittajista ovat joutunut pettymään :( Minullakin vielä epätietoisuus, huomenna vähän saan varmistusta, en ole vielä hetkeäkään uskaltanut iloita..
Minttuli80, oliko oireita muita kuin vain ruskeaa vuotoa?

On kyllä surullista, että näinkin moni ketjun odottajista on joutunut pettymään. Itse olen varautunut edelleen siihen, että voin olla yksi heistä. Ensimmäiseen ultraan vielä reilu viikko (29.10 on eka ultra) ja välillä minua on vaivannut melko kovatkin nipistävät alavatsakivut. Kivut ovat olleet jopa siinä määrin tuntuvia, että mieleeni on tullut "Onkohan tämä nyt ihan asiaan kuuluvaa ja normaalia". Vessaan mennessä toisinaan aina tulee mieleen, että onkohan pyttyyn ilmestynyt verta...? Onneksi kivut eivät ole olleet tauottomia ja kovenevia..

Varautunut olen myös siihen, että ultrassa ei näy mitään, näkyy vain kuollutta solumassaa tai muuta ei toivottua. Mutta toki sitä toivoo takaraivossa, että kaikki olisi mukavasti..

Pahoinvointi on helpottanut, vaikka se ei ole suuren suurta ja häiritsevää ole ollutkaan.. Myös väsymys on helpottanut.. Noita kovia nipistäviä kipuja lukuunottamatta olo on varsin mukava ja ookoo..

Danzee83 + Itiö rv.10+5

Tsemppiä kaikille..

Huomenta!

Meillä on tuo np-ultra 26.10, hieman alkaa jo jännittää. Miten teillä muilla, montakako ultraa teille on neuvolassa luvattu? Jos minä ihan oikein käsitin, niin meidän kunta tarjoaa kolme. Eli ensin oli se ns.alkuraskauden ultra lääkärikäynnin yhteydessä missä katsottiin että onhan siellä vatsassa elämää ja sitten np-ultra ja lisäksi rakenne ultra.

Saa nähdä kuinka käy la:n kanssa kun tuossa alkuraskauden ultrassa (rv9+6) lääkäri epäili että sikiö voisi olla viikon nuorempi kuin menkkojen mukaan on laskettu. Mutta ei kuitenkaan muuttanut la:ta vaan sanoi että np-ultrassa varmistelevat sen sitten.

Täällä on myös Kamomillan kohtalo toveri;) Ennen vajaa B-kuppi on nyt kyllä ainakin reilu C jos ei isompikin.. Mies oli yhtenä päivänä ihan että, voiko ne oikeesti olla noin isot:D

Perjantaina vietettiin 4-vuotis yhdessäolopäivää. Ja varovasti puhuttiin jo häistäkin...
Ehkä sitten vuonna 2011:)
Miten te muut oletteko naimisissa?
Me tosiaankin ollaan neljä vuotta seurusteltu, niistä kolme ja puoli asuttu yhdessä, ja vuosi sitten ostettiin oma yhteinen koti.

Nyt töihin, mukavaa päivänjatkoa kaikille!
-S-- rv11+3

Muita oireita ei minulla oikeastaan ollut kuin se ruskea vuoto. Sekin oli todella niukkaa ja sen huomasi ainoastaan vessassa käydessä. Normaalit raskausoireet, pahoinvointi ja mahan nippailut yms jatkuivat vaikka alkio oli kuollutkin. Neuvolassa sanoivat että ei kannata huolestua eivätkä antaneet edes lääkäriaikaa. Sairaalassa osasivat kuitenkin tuosta vuodosta jo epäillä, että elimistö yrittää keskenmenoa. Tsemppiä kaikille!

Kamomillla, 24 v, 1.5.2010, esikoinen
tjejen LA 2.5.2010, esikoinen
Elina77 LA 5.5.2010, esikoinen
Minttuli80 29v LA 6.5.2010 esikoinen
-S-- 28v LA 8.5.2010, esikoinen
Danzee83, 26v, LA 15.5.2010 esikoinen
Emma77 LA 15.5.2010 kakkonen
Lovisa83 LA 16.5.2010 esikoinen
Sintti LA 17.5., kakkonen
Jen-n LA 29v, 18.5.2010, neljäs
Amppari77, LA 18.5., esikoinen
Jo-jo76 LA 20.5.2010 esikoinen
Siivekäs83 LA 26.5.2010, viides
anskubansku, 25, LA 27.5., esikoinen
Hilma77, LA 28.5.10, esikoinen

Kamomillla, 24 v, 1.5.2010, esikoinen
tjejen LA 2.5.2010, esikoinen
Elina77 LA 5.5.2010, esikoinen
-S-- 28v LA 8.5.2010, esikoinen
Danzee83, 26v, LA 15.5.2010 esikoinen
Emma77 LA 15.5.2010 kakkonen
Lovisa83 LA 16.5.2010 esikoinen
Sintti LA 17.5., kakkonen
Jen-n LA 29v, 18.5.2010, neljäs
Amppari77, LA 18.5., esikoinen
Jo-jo76 LA 20.5.2010 esikoinen
Siivekäs83 LA 26.5.2010, viides
anskubansku, 25, LA 27.5., esikoinen
Hilma77, LA 28.5.10, esikoinen

Onkos tämä lista nyt ajantasalla?

Mäkin olen tässä viikon verran panikoinut, kun tuota tiputtelua on ollut. Hyvin pientä, mutta kuitenkin. Tosin sitä oli edellisessäkin raskaudessa, ja tulos katsoo parhaillaan lastenohjelmaa sohvalla :) Mutta siis pelottaa. Niitä kipuiluja on mullakin välillä, mutta ei sellaista jatkuvaa. Olin eilen neuvolassa ja terkkari sanoi tuon olevan vielä normaalia... tiedä häntä sitten. Ensi maanantaina on ultra (kun viimeksi oli niin huono näkyvyys, niin sain kontrolliajan), joten jos sinne asti tyyppi kestää kyydissä, niin siellä sitten ehkä saa jotain selvyyttä asiaan. Inhottavaa vaan, kun ei tiedä, pitäisikö jotenkin varoa seksiä, liikuntaa tms. Sitä unohdin kysyä terkkarilta, kun oli niin kiire. No, luulisin, että en nyt täydellisesti voi kaikkea varoa, vaan kohtuuden kautta, ja jos sitten käy huonosti, niin käy.

Multa otettiin verikokeet neuvolakäynnillä, mutta virtsanäyte pitäisi vielä käydä antamassa. Yritän varmaan huomenna tai ylihuomenna käydä.

Ja vastauksena galluppiin, naimisissa on oltu 8 vuotta ja yhdessä pian 15 vuotta, että pohjaa on :)

Tänään viikkoja tasan 9!Tuntuu jonkinlaiselta erävoitolta, koska aijemmat keskenmenot on alkanu aina ennen rv9 verisellä vuodolla ja todettu viimeistään viikolla 9.
Nyt ei ole ollut edes sitä pientä vuotoa jota on ollut onnistuneissakin raskauksissa...
Nää aatokset siis silloin kun olo positiivinen.
Sitten on tämä toinen puoli joka pelkää kaikkia "risahduksia".
Mä olen kans ollut melkoisen kipeä tässä viime päivinä. Varsinkin iltaisin on isoja "menkkakipuja" ja minusta on kans tuntunut että verta voi tulla milloin vain...: (
Edellisten raskauksien perusteella tiedän kuitenkin että kyllä niitä suht. koviakin menkkakipuja voi olla myös ihan hyvin menevissä raskauksissa; ) Eli toivotaan...
Väsymys, öklötys ja vetämätön olo jatkuu.
Masu on jo nyt niin pullistunut(osittain lihomisesta) että lähipiiri alkaa arvailla.
Kerromme varmaan vanhemmillemme seuraavan ultran(30.9)jälkeen, jos siis kaikki ok.

Hyviä vointeja kaikille!

Siivekäs83 rv9+

Huimaus ja palelu ovat vähentyneet ja hyvä niin. Kovin tyhjäksi ei vatsaa parane päästää, jos haluaa välttyä huonolta ololta. Mutta muuten voidaan hienosti. Ainoastaan rinnat ovat alkaneet pyöristyä, mutta vanhoilla rintsikoilla mennään - ainakin toistaiseksi. Mitää muita muutoksia en ole kropastani vielä bongannut eli ei siis edes pienen pientä vauva mahaa.

Naimisissa ollaan oltu melkein kymmenen vuotta, joten kyllä tätä yhteistä taivalta on jo hetki takana.

Helou,

Meille tarjotaan Helsingissä kaksi ultraa, joista toinen on jo koettu ja seuraava (rakenneultra muistaakseni) on joulukuussa.

Me ollaan oltu yhdessä pian 6 vuotta ja asuttu melkein 5. Naimisiin ei olla vielä ehditty, ollaan eletty kahden nuoren ihmisen melkoisen liikkuvaista ja railakasta nuoruutta erääseen tiettyyn plus-merkkiseen testiin asti :). Pian täytyy tietenkin miettiä ja punnita asioita uudesta näkökulmasta, kun vauva tulee. Toisaalta, meillä on hyvä ja vakaa parisuhde, johon lapsen on hyvä tulla, joten ehkä mennään naimisiin sitten joskus, kun on enemmän aikaa ja vähemmän raskaana!

Vointi on ihan ok, ehkä väsymyskin hiukan hellittää. Ajattelin tästä lähteä apteekkiin hakemaan vähän lisää vitamiineja. Kiinnoistaisikin tietää, minkälaisia vitamiineja tms. lisiä te kanssaodottajat olette syöneet?

Hyviä vointeja kaikille!
T. Kamomillla rv 12+4

Huojentavaa kuulla, että en ole ainoa, jota vaivaavat kipuilut.. Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia vuotoja tai edes mitään niihin viittavaa.. Mutta siitähän ei nyt voi päätellä mitään.. Hieman yli viikko vielä ultraan..

Rinnat eivät ole kasvaneet, mutta hieman "täytelöityneet" silti.. Tämä passaa minulle todella hyvin, sillä vaikka olenkin reilu puolitoista vuotta sitten käynyt hyvälaatuisten kasvainten takia rintojenpienennysleikkauksen, on kokoa vielä tyystin tarpeeksi. Kuppikoko pieneni leikkauksessa n.350g per rinta eli kolmisen kuppia. Tuloksena F/G > Nykyinen D75.. Leikkauksen jälkeen rintoihini jäi nännien osalta merkittävääkin tunnon alenemaa, joten imettämään minusta tuskin on. Eipä silti että se minua mitenkään erityisesti harmittaisi; se on vain olemassa oleva fakta ja kyllä korvikkeillakin ihan hyviä ja terveitä lapsia kasvaa.. En jaksa alkaa tuollaisen takia itseäni kiusaamaan, että olisin jotenkin huono nainen tai äiti.. Ihan sama, eiköhän se terveys tule kuitenkin ensisijalla..

Pahoinvointi ja väsymys ovat helpottaneet kovasti, joka on hyvä juttu etenkin siksi, kun nyt töissä on pitänyt jaksaa olla skarppina. Ei olisi varmaan onnistunut muuan viikko sitten.. Painoa ei ole tullut tai lähtenyt yhtään ja vatsaa ei näy mielestäni sen enempiä kuin ennenkään, joten sen perusteella ei kukaan ole kyllä mitään epäillyt. Ehtiipä tuo vielä kasvaa jos niikseen tulee. :)

Naimisissa oltu nyt miehen kanssa kaksi kuukautta ja yhdessä pian seitsemän vuotta.

Danzee83 + Itiö rv.11+0

Lueskelin sattumalta tätä ketjua ja ajattelin liittyä ihanaan masujoukkoonne=) Eli mulla olisi menossa rv 8+5 ja la olisi neuvolan perusteella 28.5.2010. Odotan kolmatta ihmettä=) Edelliset raskauteni olivat loistoaikaa, ei minkään sortin pahoinvointia kummankaan aikana, tyttö -05 ja poika -07. Nyt on reilu par viikkoa ollut aivan hirveä pahoinvointi ja oksentanut olen nyt relun viikon. Ihmetyttää näin eriainen raskaus, mutta toivottavasti tästä raskaudesta voin sit jossain vaiheessa nauttiakin...Omistan siskoni kanssa kauneushoitolan, joten yrittäjän on pikku pakko=) painaa töitä, vaikka jos olisin vieraalla töissä, olisin olut kyllä mieluummin sairaslomalla, Mut ihana asia ja olemme mieheni kanssa tosi onnellisia uudesta tulokkaastamme=)

Joonaella81 rv 8+5

Mä olen noita repäisykipuja kokenut aiemmin vain asentoa vaihtaessa yms., mutta tänään on ollut oikealla ihan alhaalla, ihan jossain karvoituksen korkeudella, sellaisia hilllittömiä vihlaisuja ihan paikallaan ollessa. Ensin oli aamulla autoa ajaessa (hyvä, etten tolppaan törmännyt), seuraavaksi tuli ainakin viiden vihlaisun sarja matikan tuntia pitäessä (yritä siinä sitten pitää ääni normaalina ja käydä läpi kertolaskusääntöjä... olen siis ope ammatiltani), ja nyt äsken taas sama homma, juuri kun jumppavarauksen perumisaika ehti mennä umpeen (eli ei kun jumppaan vaan, ja toivotaan, ettei vihlo).

Vuotoa ei ole (kopkop) ollut eilen eikä tänään, joten yritän nyt vaan ajatella rauhallisesti, että nämä ovat ihan normaaleja repäisykipuja. Yritin googlettaa ja muistella edellistä raskautta, mutta en kyllä löydä mistään vahvistusta, onko nuo normaalit kivut aina vaan liikkeeseen liittyviä vai onko niitä muutenkin. Mitenkäs te muut kipuilijat, mikä teillä on tilanne? Voi olla, että joku on jossain vaiheessa sanonutkin, mutta en nopealla silmäilyllä löytänyt.

Tosi kiva lukea teidän muiden odottajien kuulumisia, hyvin samanalaisia oireita ja tuntemuksia ja ajatuksia tuntuu meillä kaikilla olevan! Ja tervetuloa uusille mukaan keskusteluun!

Minä kun luulin, että tämä väsymys rupeaisi vähitellen helpottamaan, vaan ei: nukuin viime yönä taas komeasti lähes 13(!) tuntia, ja nyt on taas sellainen olo, että voiskin mennä kohta iltapäivänokosille... Ihan uskomatonta tämä nukkuminen, en oikeasti muista milloin olisin tällaisia sikeitä yöunia kiskonut, varmaan joskus taaperoikäisenä viimeksi :)

Repäisykipuja minullakin on varsinkin asentoa vaihtaessa, esimerkiksi kun nousee sängystä ylös, kurkottaa ottamaan jotain yläkaapista tai joskun jos vain esimerkiksi aivastaa, nauraa ja yskii kovaa.

Mä kuulun myös tissienkasvatus porukkaan. Kuppikoko on toistaiseksi vaihtunut C:stä D:hen, kävin jo ostamassa kahdet uudet rintsikat, kun vanhat kiristi ja puristi ja tursusi yli. Huh, hirvittää vähän ajatella mihin HH-mitoitukseen sitä päätykään vielä ennen toukokuuta...

Meidän kotikaupungissa tarjotaan kaksi ultra-aikaa: 12 viikkoisena tuo np-ultra, joka meillä siis oli viime viikolla ja 20 viikon tienoilla rakenneultra, joka meillä osuus juuri jouluksi.

Kaunista viikonloppua kaikille! Itselläni juuri nyt ihan sietämätön työstressi päällä, dedikset paukkuvat ja kaikki, mikä vaan voi mennä pieleen, näyttää menevän alkaen elintärkeän nettiyhteyden katkeamisesta toimistolla... Huhuhuh, toivottavasti viikonlopusta on tulossa vähän rauhallisempi...

Hei kaikki odottelijat! Meillä päin viikonloppu on alkanut aika hurjissa merkeissä. Ehdin eilen jo pelästyä ihan kamalasti omasta ja masuasukin terveydestä.

Heräsin eilen aamulla viiden aikaan viiltävään kurkku- ja pääkipuun. Horjuin hakemaan yhden panadolin ensiavuksi ja sain kuin sainkin nukuttua niin, että heräsin uudestaan kahdeksalta. Mies on kalastusreissulla Pohjois-Suomessa, joten söin yksin aamiaisen ja lähdin töihin. Olo oli kovin väsynyt ja jotenkin hatara. Heti aamusta oli yksi syksyn tärkeimmistä palavereista, jonka vetovastuu oli minulla, joten töihin oli kuitenkin mentävä.

Palaveria oli ehtinyt kulua ehkä 45 minuuttia, kun totesin, että kaikki ei ole hyvin. Olo oli järkyttävän huono. Kuvotti ja huimasi. Jouduin poistumaan kesken kaiken oksentamaan ja toistamaan saman kerran uudestaan. Pyörrytti, vatsassa velloi ja palelsi. Lopulta lähdin palaverista kesken pois ja menin työpaikan lepohuoneeseen hetkeksi pitkälleen. Ajattelin, että tämä on varmaan normaalia raskauspahoinvointia. Lopulta tärisin horkassa ja oksensin koko ajan -vesikään ei pysynyt sisällä. Tilasin tunnin kärvistelyn jälkeen taksin ja lähdin kotiin.

Kotona kuumemittari näytti ensin 37,6 ja hetken kuluttua 38,2. Soitin heti neuvolaan, jossa terveydenhoitaja sanoi, että kyse ei todellakaan ole raskauspahoinvoinnista. Oireista kuume, lihassäryt, pahoinvointi ja kurkkukipu viittasivat kaikki sikainfluenssaan. Jouduin lähtemään influenssapäivystykseen välittömästi.

Ette usko, miten paljon pelästyin. Itkin vain koko ajan ja pelkäsin niin paljon masuasukin puolesta että. Mies oli poissa kotoa, mutta onneksi sain äitiini yhteyden ja hän lähti viemään minua päivystykseen. Klinikalla oli pelottavaa. Sisään pääsi vain soittamalla summeria, vastaanottotiski yms. yleiset tilat oli muovipäällystetty ja henkilökunnalla ja potilailla oli kaikilla hengityssuojaimet. Lääkäreillä oli lisäksi muoviset suoja-asut.

Hyvä kun sain itkultani vastattua lääkärin kysymyksiin. Kuume nousi kohisten ja oli melkein 39 astetta, kunnes sain lopulta lääkettä. Kaikki testit otettiin, mutta luojalle kiitos, kyseessä ei 95% todennäköisyydellä ollut sikainfluenssa, vaan jokin ärhäkkä vatsatautivirus. Sikiölläkin oli kaikki hyvin. Helpotuksen määrää on vaikea kuvailla.

Nyt olen lepäillyt kotona. Soitin miehellekin ja kerroin tilanteen, kun vaara oli jo ohi, ettei toinen turhaan huolestuisi, kun ei sieltä kaukaa käsin kuitenkaan mitenkään voisi auttaa. Siskoni tuli yöksi luokseni varmuuden vuoksi, joten olen potenut turvassa ja hyvässä hoidossa. Kuumetta on edelleen, mutta toivottavasti sekin pian hellittää. Influenssapäivystyksessä kyselin jonkin verran rokotteesta ja omalta osaltani tein päätöksen. Heti ensi tai sitä seuraavalla viikolla, kun rokote tulee, minä menen ja otan sen. On syynsä, että raskaana olevat ovat ensimmäisessä riskiryhmässä. Haluan luottaa terveydenhoitoalan ammattilaisiin ja uskon, että rokotetta ei millään tasolla tarjottaisi, mikäli se olisi vaarallinen. Toki eilisen kokemukset ja pelästyminen vaikuttavat omaan ratkaisuuni.

Tällaista meille! Toivottavasti muut voitte paremmin :)
-Kamomilla ja asukki, tänään rv 13)

Hui mikä kokemus Kamomanemillalla! Pikaista paranemista!

Minä näin viime yönä melko säikäyttävää unta, meillä on siis maanantaina np-ultra, ja unessa olimme siellä. Lääkäri näytti ensin meille sydäntä joka sykki sikön rinnassa, mutta sitten sanoi yhtäkkiä ettei saa sikiötä näkyviin ja käski meitä lähtemään kotiin.
Unessa olin ihan paniikissa ja aloin soittamaan neuvolaan että mikä on ja piiitkän hälytysäänen jälkeen terkkari vastasikin mutta kun aloin puhumaan linja alkoi vain kohista. Ja siihen minä sitten itkien heräsin. Herätin miehenkin ja kerroin että olin nähnyt unta että vauvalla kaikki ei ollut hyvin. Mies koetti ruhoitella mua että untahan se vaan oli.
Valvoin kuitenkin aika pitkään tuon jälkeen ja mietin asioita. Olen koko ajan ajatellut että minä en ole vielä luonut kauheasti minkäänlaista kiintymyssuhdetta sisälläni kasvavaan elämän alkuun, ja miettinytkin että missähän vaiheessa sellainen muodostuu.
No kävipähän ilmi että kyllä sellainen on jo olemassa ja yllättävän vahvakin.
Kyllä tämä pienenpieni ihmisenalku on nyt kaikkein tärkein.
Pelottaa jo se maanantain ultra, pitäkää kaikki peukkuja että kaikki on hyvin.

Aamulla ennen töihin lähtöään mies antoi minule lahjan. Kalevala korun äiti-lapsi korun käädyn, helan saan kuulemma sitten kun vauva syntyy.
Olin aika yllättynyt, yleensä miehelleni kaikkien lahjojen ostaminen on yhtä tuskaa:)
Ja ilmeisesti minun oli tarkoitus saada koru vasta hieman myöhemmin, mutta ilmeisesti yöllisen hätääntymiseni jälkeen hän katsoi parhaaksi antaa sen jo nyt.
Mulla on kyllä maailman ihanin mies josta tulee varmasti maailman ihanin isä.

-S-- rv12+0

Hurjalta tosiaan kuulostaa tuo kamomillan juttu, onneksi ei nyt vissiin sitä sikaflunssaaa ole.

Mäkin olin eilen päivystyksessä, mutta eri syystä. Kun sitä tiputtelua ja kipuilua oli jatkunut reilu viikko, niin eilen iltapäivällä paheni. Ei nyt pahaa ollut vieläkään, mutta inhoja maha/selkäkipuja ja pientä vuotoa. Oma terveysasema oli juuri menossa kiinni, joten antoivat luvan mennä keskussairaalaan. Mulla oli siinä vielä se lisähuoli, että tänään oli tiedossa pakollinen koulutuspäivä, joka koostui pääasiassa maastovaelluksesta tuolla korvessa, niin lähde nyt sitten sinne, jos on keskenmenon uhka päällä.

No, pitkän pompotuksen ja odottelun jälkeen (syöminen kielletiin, joku sairaalakäytäntö, ja tämän pahoinvoinnin kanssa kun olet syömättä puoli kahdestatoista puoli kuuteen, niin ei ole hääppöinen olo) pääsin lopulta päivystävälle gynelle, joka vetäisi pikatutkimuksen (oli muuten aika tehokas tapaus, olin siellä tutkimushuoneessa ehkä 5 min) alakautta ultralla ja sanoi, että elävä sikiö, viikkoja 10+1. Oikealla oli joku ihme puhjennut munarakkula tai mikä lie, mikä voi kuulemma aiheuttaa kipuja (kivut onkin olleet enemmän sillä puolella).

Kysyi sitten, että onko mulla kysyttävää, niin en muistanut kysyä sitä, mistä vuoto johtuu tai että viittaako se keskenmenoriskiin, mutta käsitin kuitenkin, että normaalia se vuoto on. Sanoi, että omalla toiminnalla ei voi estää eikä aiheuttaa keskenmenoa, eli vaikka tiputtelee, niin liikuntaa normaalisti ja seksikään ei haittaa muuta kuin infektioriskin kannalta (eli vuotoaikana ei, mutta taukojen aikana joo).

No, huojentuneena kotiin, mutta sitten illalla ihan oikeasti paha mahakipu ja enemmän vuotoa. Alkoi paniikki iskeä. Panadolia nassuun ja nukkumaan. Tänään aamulla vähän kipua ja hyvin pientä tiputtelua pitkin päivää, mutta muuten on helpottanut, joten toivottavasti se oli vaan joku paikallinen juttu, joka johtui siitä ultralla sorkkimisesta.

Tuosta rokotteesta: mäkin ootan sitä kuin kuuta nousevaa, mutta täällä on käsittämätön systeemi: vaikka raskaana olevien pitäisi saada se ensin, niin täällä alkaa kaikkien riskiryhmien rokotus 13.11. paitsi kroonisesti sairaiden jo 11.11. Myöhään joka tapauksessa! No, mulla on myös astma, joten yritän tuohon paria päivää aiempaan kiintiöön, ellei nyt tauti ehdi ennen. Ne astmaatikkojen rokotukset on vielä lähineuvolassakin, toisin kuin raskaana olevien jossain kauempana.

Eli hyvin epävarmoissa tunnelmissa mennään täällä, mutta sainpahan nyt edes kunnon ultrasta lasketun ajan ja viikot selville, niin pääsen varaamaan np-ultraa ja veritestiä. Siis jos tämä tyyppi pysyy mukana vielä niin kauan.

Huh, kylläpä Kamomillalla on ollut turhaa jännitystä! Onneksi kaikki on hyvin, tosi hienoa.

Sintti, noin minäkin olen lohduttautunut keskenmenon vaaroista. Tuskin omalla toiminnalla moista voi estää, vaikka kuinka tahtoisi.

Mulla on tällä viikolla eka neuvola ja toivon, että saan sieltä hieman tietoa tuosta sikainfluenssa rokotteesta. Eli suositellaanko ja koska mahdollisesti saisi.

Mulla on lähipiiiri pikkuhiljaa nostanut kierroksia hössöttämisen kanssa. Toivon, että pysyy edes hieman aisoissa, muuten mulla menee hermot.

rv 9+4

Juuuh, niin sitä vaan jaksaa töissäkin olla ja olo on kuin ihmisellä ainakin.. Pahoinvointia on hieman, muttei häiritsevästi.. Helpottunut siitä mitä aiemmin oli, eikä ollut paha silloinkaan. Myös alavatsan kipuilu on kadonnut/tauolla.. :) Vatsaa ei näy sen enempiä kuin muutenkaan, mutta istumatyötä silmällä pitäen menin hankkimaan parit äitiyshousut (siistit farkut ja sellaiset liituraitahousut), kun normaalit tuntuvat painavan alavatsaa niin, että pitää avata nappia iltapäivästä.. Eka ultrakin on tällä viikolla, jolloin siis selviää onko tuolla vatsassa mitään ja jos on niin onkos se elävää ja onko kaikki palikat kohdillaan..

Sikainfluenssaa ja keskenmenoa olen mietiskellyt, mutta tullut siihen lopputulokseen, etten moisilla ajatuksilla ala itseäni stressaamaan.. Ei nuo pelota sen enempää kuin että joutuisin mahdollisesti kolariin tmv.. Kaikkiin asioihin ei voi vaikuttaa vaikka miten haluaisi, kuten Hilmakin sanoi. Menneet viikot ovat vain vahvistaneet omaa käsitystäni siitä, että en ala rokotetta ottamaan.. En pelkäisi "normaalia" kausi-influenssaakaan saati siihen kävisi rokotusta ottamassa, niin miksi sitten panikoisin tämän taudin kanssa. Saa tulla jos on tullakseen ja sitten katsotaan mitä tehdään. Asun täällä Pohjois-Suomessa, jossa tuo tauti nyt rehottaa median mukaan siihen malliin, että pian se voi rantautua esim. meidänkin työpaikalle.. Mies koitti puhua minua ottamaan rokotetta, mutta kun selitin oman kantani rauhoittui kummasti..

Nyt kahvitunnille..

Danzee83 + Itiö rv. 11+5

Yhteistyössä