Lokaihmeet 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MAEL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kestovaipoista täällä on näköjään puhuttu ja siitä tulikin mieleen, että olisko jollakin tarvetta äitiyspakkauksessa tulleille vaipoille? Voisin antaa ne vaipat ja harsotkin.

kestovaipoista täällä on näköjään puhuttu ja siitä tulikin mieleen, että olisko jollakin tarvetta äitiyspakkauksessa tulleille vaipoille? Voisin antaa ne vaipat ja harsotkin.

Naana; ilman muuta tarvetta on, mutta meinaatko, ettei sinulla ole käyttöä? Mikäli suostut niistä luopumaan (ilmaiseksi?), maksan mielelläni posti/toimituskulut niistä. Niin, ja tämä siinä tapauksessa, ellet jo ole niitä eteenpäin antanut.

Täälläpäin olo melko tukala jo. Johtunee kyllä helteestä ja siitä, että maha tuntuu juuri nyt kasvavan hurjaa kyytiä, vauva liikkuu ja muljuaa runsaasti ja maha on noussut ylöspäin. Tämä taas hengästyttää ja ahdistaa henkeä... Uuh. Edelleen supistelee ajoittain kipeästikin, mutta se taitaa olla mun tyyppivika. :) Tänään eka päivä, kun tuntuu, että olisin todella valmis jo äitiyslomalle! Mutta vielä kolme viikkoa. Tai enää! Huh!

Mulle on tullut kiloja yhteensä noin seitsemän (tänään oli neuvola). Puolentoista viikon takaisesta oli paino hieman laskenut, mutta kovin noususuhdanteinen se on ollut ennen tätä, että ei huolta.

Saatteko te ihan hyvin nukuttua? Musta tuntuu, että viime yöt ovat olleet niin katkonaisia johtuen wc-heräilyistä ja kuumuudesta, ja oikean asennon löytyminenkin on ajoittain niin hankalaa. Paheneekohan tämä tästä vain...?

Työmotivaatio hukassa...

Cinnamon 31+5

Viimeksi muokattu:
Tänään oli nla. Paino 100g plussalla lähdöstä :). Paineet 122/80 eli ihan ok mulle, pissa puhdas, hemppa oli laskenut aika tavalla mutta toistaiseksi riittää kun on 112, tässä vaiheessa raskautta.
Turvotuksia ei ole, ja vointi muutenkin hyvä, niinkuin mulla aina on ollut. Sf oli kasvanut 7vkon aikana kymmenen senttiä, eli kyllä maha on kasvanut reilusti nyt. Mennään maltillisesti keskiarvon alla nippa nappa lukemalla 32cm. Eli ei todellakaan mikään sokerivauva ole tulossa :). Sokereita mittailen edelleen satunnaisesti, mutta kun varsinaista tarvetta ei ole niin ei tule edes joka viikko mitattua.
Öisin unet on 4-5h luokkaa, alkaa mahassa sellainen myllerrys että siihen loppuu sitten. Lonkkakivut tms ei ole enää kiusanneet joten toivotaan että ne pysyis poissa.
Ihme kun ihmiset, jotka ei mua vähään aikaan ole nähneet, huudahtaa ekana että voi kun olet hehkeä ja hoikkunut niin kovasti! joo, ja olohan onkin tosi hehkeä ;)

Cinnamon: Tottakai olen valmis luopumaan vaipoista ja olen täysin varma ettei minulla ole niille käyttöä. Minusta kuulostaa sopivalta, että sinä maksat toimituskulut, itse vaipoista en pyydä mitään. Miten tämä järjestely käytännössä menee, eli mistä saan yhteystietosi mihin paketin lähettää? (olen ihan uuno näitten asioiden kanssa)

Pitänee itsekkin kertoilla kuulumisia. Pääsääntöisesti on mennyt hyvin, mutta paljoa en pysty enää kotihommia tekemään kun laukasee heti supistelut.
Vietin tuossa muutama viikko takaperin puolen yötä sairaalassa ensiavussa, kun supisteluja oli jatkunut jo pari päivää.
Kaikki mahdolliset kuitenkaan tutkittiin, syyksi supistelulle sain ihan normaalin kohdunkasvun, joka voi tuntua supisteluna. Ja kun kaikki todettiin olevan kunnossa, päästiin kotiin. Sen jälkeen supisteluja on ollut säännöllisen epäsäännöllisesti, joskus päivittäin ja joskus harvemmin.

Olo on täälläkin melko tukala, painoa on tullut semmoset 20 kiloa ja loppua ei näy.. Sf-mitta oli viime neuvolakäynnillä 24cm.
Turvotuksia ei ole pahemmin ollut. Selkä on vaivannut aina ja lääkärit ennustikin , että raskauden edetessä kivut vaan pahenevat ja niin on käynytkin.

Meillä myös nukkuminen hankalaa, välillä paremmin ja välillä ei pysty nukkumaan ollenkaan. Onneksi voi nukkua päiväunet :)

Ihanaa kun syksy tulee ja ilmat viilenee!

Naana, tänään tasan 30 :)

Hei Naana.

Loin sähköpostiosoitteen, johon voit omasta sähköpostistasi mulle kirjoitella. Ilmoitan sulle sitä kautta oman postiosoitteeni. Laitan postikuluja ja vaikka vähän extraa (tai sanotaanko, että laitan toimituskulut :)) sulle sun tilillesi, kunhan postarit selviävät.

Tässä siis sähköpostiosoite: cinnamonn11@gmail.com

Ja vielä hieman; Naana, samanmoisista supisteluista tosiaan täälläkin kärsitään ja vauvan liikkeet, joskus jopa ihan vaan pelkkä vatsan silittely tai mun täysi virtsarakko saavat aikaan supisteluja. Puhumattakaan kotitöistä. Ärsyttävää, mutta minunkin kohdallani nämä ovat ihan vaarattomia. Eilinen neuvolatäti (kesäsijainen) oli kirjoittamassa mulle saikkua äitiysloman alkuun saakka ihan vain noiden supistelujen vuoksi. Toki otan ne itsekin vakavasti, mutta kun niitä tulee riippumatta siitä istunko täissä vai kotona, niin tuntuisi tyhmältä jäädä kotiin. Etenkin, kun muuta suurempaa vaivaa ei ole.

Ja syksyä odotellaan täälläkin. Suhteelisen lämpimät säät saisivat tosin puolestani jatkua; sellainen reilut 20 C koko syyskuun olisi ihan hyvä :)

Cinnamon 31+6

cinnamon: Laitoin sähköpostia :)

Itse en ole näiden supistusten ja selkäkipujen takia pystynyt töissä olemaan, sen verran raskasta on tuo hoitotyö ja pomokin melkein pakotti jo jäämään pois. Mutta minkäs teet ja on ajateltava kuitenkin vauvan parasta.

Nyt kun olisi sitä aikaa tehdä ja laitella kotia, niin ei vaan kykene. Jos imuroin tai teen muita kotitöitä, se aiheuttaa ikävät supistelut. Joskus ne tekevät ihan kipeetäkin. Sen takia, en niitä mieluusti tee. Joskus on vaan pakko, jos mies ei työkiireiltään ole ehtinyt. Tästä syystä avoppini onkin sitä mieltä, että olen tehnyt tästä raskaudesta itselleni sairauden ja tutuilleen puhuu kuinka mä en nyt muka voi tehdä sitä ja sitäkään, kun mä olen niin raskaana..
Ja hän ei edes itse ymmärrä, että pahoittaa mun mielen kun puhuu tollasia juttuja. Olen siitä hänelle sanonut ja ei vaan mene perille. Siksi meillä onkin välit vähän tulehtunut, en vaan kestä olla sen ihmisen lähellä ko aina saa olla varuillaa, että mitähän se seuraavaksi laukoo suustaan..

Onko teillä muilla tullut vastaan tämmöisiä ikäviä kommentteja tai muita samantyyppisiä kommentteja?

Cinnamon ja Naana; onko teille mainittu mahdollisuudesta, että supistelut johtuisivat streptokokki-bakteerista? Tuo bakteeri kuuluu emättimen/kohdunkaulan normaaliflooraan, mutta joillain naisilla se raskauden aikana "villiintyy" kasvamaan liikaa. Aiheuttaa juuri noita kipeitäkin supistuksia. Se on sinänsä vaaraton, mutta voi tarttua synnytyksessä vauvaan ja aiheuttaa hänelle infektion. Minulla on kaikissa kolmessa aikaisemmassa raskaudessa ollut puolesta välistä asti paljon supisteluja ja lopulta viime raskaudessa tuo bakteeri kohdunkaulalta löydettiin. Söin siihen kaksi antibioottikuuria raskauden aikana ja vielä ennen kalvojen puhkaisua (synnytyksen käynnistämistä) sain antibioottia tipalla suoraan suoneen. Siitäkin huolimatta vauvan tulehdusarvot olivat hieman koholla ja hänkin sai sitten antibioottitiputuksen syntymänsä jälkeen. Tuotahan ainakin kannattaisi kysäistä neuvolasta, jos siitä ei vielä ole mainittu mitään? Meidän terkkari kertoi, että tuo bakteerilöydös on niin yleinen, että on jopa harkittu että se otettaisiin rutiinisti kaikilta odottajilta. Ja näytteenottohan on ihan yksinkertainen juttu; pumpulipuikolla kohdunkaulalta; ei satu eikä oikeastaan edes tunnu yhtään :)

Meillä on koko perhe kesäflunssassa; ikävää yskiä masun kanssa :/ Yötkin on jo muutenkin rikkonaisia kuumuuden ja suonenvetojen takia ja nyt sitten vielä tämä tauti..huomenna on taas äitipolilla kontrollikäynti; pitää varmaan alkaa jo jutella käynnistysajankohdasta..kun eihän tässä ole enää kuin max 8 viikkoa jäljellä :) Yli tätä raskautta ei päästetä ettei vauva kasva ihan jättiläiseksi. Painoa on tullut nyt kaikenkaikkiaan 7 kiloa, mikä on ihan ok; sf-mitta kolmisen viikkoa sitten oli jo 29cm, joten yläkäyrällä mennään.

Aurorah 32+0

Ei ole neuvolassa asiasta kerrottu. Olen kyllä ollut asiasta tietoinen, mutta en ole osannut ajatellakkaan että itselläni voisi olla streptokokki supistelujen aiheuttajana. Täytyypi kysäistä neuvolasta asiaa, kiitos Aurorah!

Multa on otettukin streptokokki-viljely parikin kertaa (ekojen suppareiden ilmaannuttua joskus rv 20 ja risat) sekä sairaalassa ollessani. Molemmat negatiivisia, mutta olen kuitenkin kuullut, että streptokokki on todella yleinen ja aiheuttaa supisteluja. Joten kannattaa ehdottomasti Naana pyytää näytteenotto. Jännä, kun sitä ei ole ehdotettu? Minulta otettiin samalla myös pissistä bakteeriviljely, klamydia ym. testattiin jne., siis heti, kun supisteluja alkoi ilmaantua enemmän. Nyt vaan soittoa siis neuvolan suuntaan!

Voihan sinua, Naana. Harmi, kun miehesi ei ymmärrä supistelujen vakavuutta. :( Meillä tilanne on se, että mies pikemminkin käskee, pakottaa, ottamaan rennosti ja kehottaa minua varovaisuuteen, ei välillä antaisi oikein tehdä mitään... Meillä tosin on taustalla se uhkaava tilanne sairaalassa ja tämä säikäytti meidät molemmat. Lisäksi mieheni tuntuu pitävän käsikirjanaan neuvolasta saatua vauvakirjaa (sitä, jossa on osiot "isälle" ja "äidille"), jossa raskaana olevaa kumppania kehotetaan hemmottelemaan tämän tästä. En valita, tietenkään. Mutta ehkä sun kannattaisi, ärsytyskynnyksen noususta huolimatta, koittaa jutella vielä kerran ihan vakavasti asiasta miehellesi. Sanot suoraan, miten pahalta tuntuu, kun miehesi vähättelee supisteluja. Käykö muuten miehesi kanssasi neuvolassa? Neuvolatädin mielipiteet suppareista ja kehotukset ottaa varovasti voisivat myös herätellä miestäsi näkemään tilanne sen todellisessa valossa... Faktahan on, kuten neuvolatäti maanantaina minulle sanoi, etteivät kipeät, usein toistuvat supistelut vielä tässä vaiheessa raskautta ole normaaleja - se on varoitus, jonka mukaan TÄYTYY ottaa varovasti! Vauva ei ole vielä tässä vaiheessa valmis tähän maailmaan ja kuten lastenlääkäri minulle sairaalassa taannoin sanoi: "Paras keskoskaappi vauvalle on kohtu". Tsemppiä, Naana. Ja vastailen sun postiin pikimmiten. :)

Aurorahille voimia flunssan selätykseen!

Cinnamon 32+0

Raskauden vaivat näyttää kasaantuvan tässä ketjussa teille kaikille muille.. Olin tänäänkin marjametässä, eilen shoppailemassa ja maanantaina kitkemässä valvattia pellolta. Yöt nukun heräilemättä, ainakin 7-8 tuntia putkeen. Mulla on pakko olla jotenkin hyvä tuuri, tai sitte teille muille tulee helppo lapsi ja mä valvon seuraavat 7 vuotta! Voimia itse kullekin vaivojensa kanssa elämiseen..

Eilen sain postitse Kelalta päätöksen äitiyspakkauksen myöntämisestä, muutaman viikon kuluessa sen pitäs sitte postissa tulla. Tänään tuli paketti nettilankakaupasta, merinovillalankaa kolme kerää villahousujen tekoon. Anoppi on jo tehnyt muutamat, ajattelin että haluan itekin kokeilla kutoa sellaiset. Sitten kai sen vasta tietää, mitkä toimii, kun saadaan testikäyttäjä maailmaan. Aurorahin sanomana max. 8 viikkoa kuulostaa tosi lyhyeltä ajalta, mutta vieläkään mulla ei oo paniikkia lapsen hankinnoista.. millonhan se tulee?

Iiris, tänään 31+3

Niin, onhan se kummallista ettei ole ehdotettu näytteenottoa.. Mutta voihan se johtua siitäkin, että kesän aikana ollut aina eri sijainen ja en ole itse jaksanut joka kerta selittää juurta jaksaen miten raskaus on mennyt jne. Maanantaina otan kyllä asiaksi neuvolassa puhua asiasta ja kysyä sitä näytteenottoa.

Juu, kyllähän mulla mies on välillä neuvolassa mukana, mutta töiden takia ei aina pääse. Kuten ei pääse maanantainakaan mukaan. Ehkäpä otan asiakseni myös puhua mieheni kanssa, eipä se asiaa pahenna ainakaan.

Iloista odotusta kaikille!

Naana 30+2

Päivitänpäs minäkin neuvolakuulumiset eli tarkan ruokavalion seurauksena sokeriarvot olivat ok:t. Lähetteen tosin sain äitipolille ja ne sit päättää et tarviiko mennä tutkimuksiin aiemmin vai vasta vko:lla 37 kun on se synnytystapa-arviointi. Sokeriarvojen mittaamista pitää vielä jatkaa ja myös synnytyksen jälkeen. Sf-mitta oli 27 eli just siinä keskikäyrällä. Paino oli noussut sopivasti,kun ylimääräiset herkut on nyt jääneet pois. Muutenki vointi on ollut hyvä :).

Kaikki tavarat alkaa olla suurin piirtein hankittuna joten vauvan tuloa voi jo odotella rauhallisin mielin :)

soikku 30+2

Hei,

millainen on Naanan vointi? Kysäisitkö neuvolassa streptokokkibakteeriviljelyä?

Minun piti kysäistä tosta synnytystapa-arviosta. Tehdäänkö se automaattisesti kaikille? Vai vain ensisynnyttäjille? Vaiko jollain muulla perusteella?

Eilisessä kasvukontrollissa pieni herramme oli nyt ottanut kasvuaan kiinni, mutta edelleen on viikkoihin nähden painoltaan aika sirppana (painoarvio eilen rv 32+5 1700 g). (Ala)käyrällä kuitenkin, mutta kuulemma oppikirjan mukaisesti on paino lisääntynyt viikko viikolta, eikä kasvukontorlleissa tarvitse enää käydä. Pituus ym. vastaa viikkoja. Vauveli oli ns. lähtökuopissa, eli pää jo todella alhaalla, ja lääkäri kokeili, että vähän tuntuisi paikatkin kypsyneen; tosin ei vielä ole lääkärin mukaan syytä valmistautua synnytykseen, mikäli kohdunsuun tilannetta katsotaan. Ei siis huolta. Mulla on olo, ettei lokakuulle saakka päästä, mutta intuitioni nyt ei koskaan ole ollut mikään vedenpitävä ;)

Sain siis eilen ajan synnytystapa-arvioon sairaalaan kolmen viikon päähän, ja kuulin ystävältäni, ettei sitä tehdä ainakaan täällä jokaiselle automaattisesti. En sitten hoksannut kysyä, miksi "joudun" (tai pääsen) siihen, jos vauva on joka tapauksessa pieni. En mielestäni omaa äärettömän kapeaa lantiotakaan, vaikka ei tätä ihan synnyttäjän lantioksikaan voi sanoa. :) Mutta siis onko teillä tietoa, onko se ihan normijuttu ensisynnyttäjillä vai tarvitaanko siihen jokin syy? Kiinnostaa kovasti. Ja lisäksi kiinnostaa, millainen "toimenpide" arvio on?

Synnytys on alkanut pyöriä mielessä, positiivisessa mielessä tosin. En malttaisi odottaa sitä. En ole miettinyt kivunlievitys-asiaa vielä sen enempää - luulenpa, että tilanne vie - ja niinhän se tekeekin. Mites muilla?

Cinnamon rv 32+6.

Hei,

Hyvä, että cinnamonin vatsassa on kasvettu, ja soikulla on sokerit kohdallaan.

minuakin kiinnostaa mitä synnytystapa-arviossa tehdään ja käykö siellä kaikki?? Jotenkin käsitin edellisellä lääkärikäynnillä, että käyn vielä viikolla 36+ kerran tuon saman lääkärin luona, joka on se synnytystapa-arvio. Huomenna on ensimmäinen neuvola tällä uudella paikkakunnalla muuton jälkeen.

Hih, äitiyspakkaus saapui eilen. Iltamyöhällä isännän kotiuduttua myllättiin laatikko läpi. Minusta ihan kivannäkösiä vaatteita. Ja aika paljon muutakin tavaraa. On se onni asua Suomessa.

Iiris, tänään 32+2

Niin tosiaan itsekin voisin neuvolakuulumisia päivitellä.. Edelleen arvot sun muut hyvät, sf-mitta oli 29cm ja lähtö asemiiin on vaavi täälläkin siirtynyt :)

Unohdin sitä streptokokki asiaa kysyä, neuvolatäti kun kysyi että onko jotain kysyttävää, niin päässä löi tyhjää :D

Itse kyselin tuosta synnytystapa-arviosta eilen, koska siskollani molemmat leikattu ja itseä tietysti huolestuttaa miten mun käy..
Ja Iiris aivan oikessa, että lääkärikäynnin yhteydessä se tehdään, siis ihan käsikopelolla ja sisätutkimuksella arvioidaan vauvan asentoa jne ja jos huomataan jotain poikkeavaa, niin sitten saa herkästi lähetteen äitiyspolille tarkempaan synnytystapa-arvioon, jossa sitten ultrataan ja mittaillaan mahtuuko vauva syntymään alakautta. Ettei täällä lohjalla ainakaan automaattisesti pääse synnytystapa-arviointiin.

Synnytystä en ole pahemmin miettinyt, avoimin mielin mennään, mutta herkän kipukynnyksen takia, otan vastaan kaiken mahdollisen kivunlievityksen.
Olen nähnyt painajaisia siitä, miten mua ei oteta tosissaan ja saan kärvistellä kauheissa tuskissa.. Mutta mutta, turhaan sitä etukäteen murehtia =)

Naana 31

Synntystapa-arvioinnista niin täällä Kokkolassa sen tekee kätilö ja äitiyspolilla ja kaikille ensisynnyttäjille. Rakenneultrassa ollessani sain kätilöltä tämän tiedon. Mutta noissakin on eri käytäntöjä paikkakunta kohtaisesti. Kaksi siskoani asuu eri paikkakunnilla eikä kummallekkaan tehty erillistä synnytystapa-arviointia vaan heillä oli pelkkä neuvolalääkärin tutkimus,että onhan kaikki ok...

Täällä on ainakin tänä vuonna vielä mahdollisuus tutustua synnytysosastoon etukäteen ja samalla kätilöt kertovat kivunlievityksestä yms. Onko teillä sama mahdollisuus? Itestä se ainakin tuntuu tärkeältä juuri nimen omaan lievittämään synnytyspelkoja ja epävarmuutta. Harmi,että siitäkin joudutaan luopumaan... Mutta onneksi ainakin vielä tämän vuoden se mahdollistetaan :)

Oulussa OYSssissa tehdään kaikille ensikertalaislle synnytystapa-arvio ja kokoarvio myös, tai ainakin niille jotka ostavat tuon palvelun ostopalveluna (naapurikunnat). Eli se tehdään kätilön ja lääkärin toimesta sekä sisäkautta että ultraten, erillisiä lähetteitä ei tarvita.
Myös useamman lapsen saaneille tuo voidaan tehdä jos aiemmissa raskauksissa on jotain ongelmaa ollut tai lapsi on ollut ns. sokerilapsi.
Mulle ei tällä kertaa tehdä kun mitään ongelmaa ei ole ollut ja kaikki synnytykset on menneet oppikirjan mukaan :).

Oma vointi on hyvä, ja vielä jaksaa puuhastella vaikka mitä kun ilmatkin viileni. Vajaa kaksi viikkoa äitiyslomaan :). Kotonahan olen siis nytkin khtlla mutta tulot nousee roimasti joten sitä tässä odottelen ;). Peruskht ei häävi ole kun meillä ei ole mitään korottavia juttuja siinä ja kuntalisästä täällä ei ole kait kuultukaan tms. Mutta eipä haittaa, kohta äp-raha tulee maksuun ja rahaa on sitten ihan toiseen malliin tehdä viime hetken ostoksia ja heräteostoksia :))

Hei,

tämänaamuset neuvolakuulumiset: Verenpainetta normivähän, hb 125. Pissassa jotain leukosyyttejä, minkä vuoksi mun pitää viedä labraan oikea, kotona otettu aamupissanäyte.. Painoni oli edellisestä käynnistä pudonnut 0,5 kg, mitä tosiaan tällä ruokamäärällä ihmettelen. Sf-mitta kumminkin oli kasvanut, nyt 31,5 cm. Uus neuvolatäti oli tosi ripeä, meinasin saada informaatioähkyn, kun hän rupesi heti puhumaan synnytysvalmennuksesta ja lateli kalenterista aikoja, millon pitää olla siellä yksin ja milloin miehen kanssa.

Synnytystapa-arvio hoituu nyt niin, että käymme viikolla 37 synnytyssairaalassa poliklinikkakäynnillä, ja samalla pääsemme tutustumaan synnytysosastoon. Sen eteenkään ei tarvitse itse tehdä mitään, neuvolasta laitetaan polille lähete, ja sieltä tulee kotiin kutsu. Ja heti huomenaamulla saan mennä tämän uuden kotikuntain tk:n fysioterapeutin luo, jonka kanssa sovitellaan uusia tukivöitä, jos hänellä sattuu olemaan sopivaa kokoa. Haluaisin lantiovyön sijaan sellaisen, joka tukisi myös vatsaa.

Naana, ota neuvolaan mukaan muistilappu, jossa on ylhäällä kaikki kysyttävät asiat. En minäkään ilman muistilappuja mitään muistaisi..

Iiris, tänään 32+3

Kiitokset kaikille synnytystapa-arvio-kokemuksista!

Iiris, toivottavasti ei mitään vakavaa ollut koskien pissanäytettä - joko on selvinnyt? Me huristellaan melko samoilla sf-mitoilla; mulla oli eilisessä mittauksessa sf 31 cm. Ja edelliskerran neuvolapunnituksessa pari viikkoa sitten oli mullakin paino pudonnut lähemmäs kilon, mutta eilisessä punnituksessa oli ottanut lähemmäs kaksi kiloa kiinni... Nyt on tullut lähes 10 kg, mutta viikonloppu oli melko juhlinnantäyteinen (synttäreitä, tupareita), joten syötyäkin tuli hieman eri tavalla. Toisaalta eipä toi 10 kg vielä ole mitenkään hirmuisen paljon ja vanhat vaatteet mahtuu päälle :) "Housuttoman" (eli mekko/hamepainotteisen) kesän jälkeen tein huomion: ne ihanat h&m:n alku+puolivälissä suurkulutetut resorivyöträröiset farkut eivät enää ylläkään resorista sinne minne pitäisi, eli lähes rintojen alapuolelle, vaan jäävät inhottavasti tohon navan korkeudelle ja tuntuvat valuvan koko ajan. Maha on siis todella kasvanut :)

Äitiyspakkaus tuli tönnekin, ihanahan se on, vaikka osa vaatteista ei kyllä meillä mene kuin yö- tai mökkikäyttöön, melkoiset värit (likaisen harmaa-oranssi -raitavaatteet etenkin...) :) Ja kamalan isoja ovat! Josta tuli muutenkin mieleeni: kertokaapa viisaammat, millainen toppahaalari pitäisi hankkia pienelle nyt syksyksi/alkutalveksi, kun oletus on, että viimeistään lokakuun alussa täällä synnytään ja varmaan max. kolmikiloinen siro vauveli on tulossa. Siihen äitiyspakkauksen pukuun hän menee varmaan lahkeeseen, eli ihan liian isohan se alussa on... Eli miten paksu ja minkä kokoinen kannattaisi ostaa? On kyllä ihan sormi suussa näiden asioiden kanssa...

Cinnamon 33+6

Miten se taas tuntuu, että aika menee kamalan nopeasti.. Ystäväni sai perjantaina ihanan tyttö vauvan, voi miten suloinen hän olikaan! Siinä sitten itsellä tuli itku, kun rupesi miettimään ettei mene enää kovinkaan kauaa kun itselläkin nyytti sylissä..

Jotenkin koko ajan sellanen olo, että vaavi syntyy aikasemmin.. Noh, sen näkee sitten miten käy.

Mulla on nyt viime aikoina alkanut vaivaamaan kova turvotus ja suonenvedot kiusaa öisin :( Onko muilla samoja vaivoja ja millä olette oloa saanut helpottamaan?

Cinnamon kyseli haalarista vauvalle. Itsellä on vaaville semmoinen karvahaalari (koko 50, mutta erittäin iso) ja fleecentapainen haalari, mutta paksumpi (koko 50 ja tätä ajattelin aluksi pitää) ja sitten on semmoinen toppapussi minkä saa vetoketjulla auki siitä alhaalta, että turvakaulon vyöt saa kiinni. Olisikohan se ollut 60 senttinen. Sitten on tietysti se äp: toppapuku ja makuupussi. Ajattelin vielä ostaa kylmemmille ilmoille sellaisen lämpöpussin ja lampaantaljan vaunuihin ja näillä pärjätä. Saahan sinne alle aina lisää vaatetta, jos kovasti menee miinuksen puolelle.

Ja kiitos Iirikselle muistilappu vinkistä, ei ole tullut itellä mieleenkään kirjottaa kysymyksiä ylös :)

Naana 32

Sanopa muuta, Naana; aika tuntuu menevän hurjan nopeasti. Täälläkin äitiysloma kolkuttelee ovella. Ihanaa, mutta toisaalta haikeaa. Ja outoa. Työ on rytmittänyt melko kurinalaisen opiskelujen ohessa arkea niin monta vuotta (käytännössä ilman lomia), että tuntuu oudolta koko ajatus siitä, että viikon kuluttua olen kotona äitiysLOMALLA. Huh!

Mulla on myös satunnaisia suonenvetoja juurikin öisin; niihin auttaa magnesium (myös esim. vischy). Mulla oli parin viikon tauko multitabs-raskausvitamiinien ottamisessa tuossa taannoin, ja tällöin suonenvetoja alkoi tulla muutaman kerran yössä ihan systemaattisesti. Loppuivat kuitenkin heti vitamiiniruotuun palattuani. Kokeilepa Naana vaikka pelkästään magnesiumia. Tai syötkö jotain vitamiinivalmistetta, jossa on magnesiumia? Tällöin kannattaa kokeilla myös ihan vaan vischyä, joka sisältää suoloja. Suolan puutehan suonenvetoja aiheuttaa.

Sen sijaan turvotukseen en osaa sanoa mitään; luulisinpa juomisen auttavan siihenkin.

Täällä päässä on mennyt taas hetken todella paljon helpommin kolotusten ja supistelujen kanssa. Loppua kohti helpottaa, hehe ;) Tänään tosin sitten törmäsin uuteen "kipuun"; häpyluun vihlontaan. Tuntuu, että koko alapäätä itse asiassa vihloo... Auts, kurja tunne.

Ai niin, ja Naanalle vielä kiitos noista vauvan pukeutumis -vinkeistä (muutkin saavat kernaasti jakaa kokemuksiaan, ajatuksiaan ja vinkkejään). Mietin ihan käytännössä sitä, mitä ihmettä sitä osaa ottaa synnytyslaitokselle mukaan. Mullakin on kaverilta saatu fleecen tapainen haalari, olisiko kokoa 56. Ja ostanen samankokoisen, n. 50-60 senttisen toppahaalarin vauvalle ennen kuin siirryn äitiyspakkauksen haalariin... Jompi kumpi, fleece tai toppahaalari toiminee syys-lokakuussa kotimatkalla varmasti. :) Mietin myös kaukalopussin (vai miksikä sitä nyt sanotaan) ostoa, mutta tuntuu vähän turhalta; ei me niin paljon autolla matkusteta, että sellaista todella tarvitsisi. Ja pelkälle synnytyssali-koti -matkalle sitä ei todellakaan tarvitse ostaa.

Ensi viikolla aloitan vaatteiden pesun; lajittelu on jo tehty. Näyttäisi siltä, että siinä touhussa ne ekat äippälomapäivät rattoisasti sujuvatkin... :D

Cinnamon 34+0.

Ei täällä ainakaan suolan puutetta ole, pikemminkin pitäis osata vähentää..
Mulla taitaa tuo suonenveto johtua ihan lämpötilaeroista, nyt pari yötä nukkunu villasukat jalassa ja se on auttanut :)

Kyllä syön multitabsia ja se on jonkin verran hillinnyt suonenvetoja, niistä kun olen kärsiny aina.

Turvotus helpottaa vähäsen kun vaan makaa jalat kohotettuna, mies saa sillon passata ;D
Siskollani oli kanssa raskauden aikana mielettömät turvotukset, eikä siihen mitkään keinot auttanu.
Mutta eipä montaakaan viikkoa enää, niin sitten helpottaa.

Toissa yönä oli mielettömät supistukset ja kipeät sellaiset, menivät onneksi ohi aamuun mennessä. Neuvolasta tuli nyt sitten kielto tehdä yhtään mitään.. Neuvolatäti sanoi, että nyt on menossa herkät viikot ja sen vuoksi pitää ottaa erityisen rauhallisesti, ettei synnytys käynnisty ennen aikojaan. Kun nyt vaan pysyisi masussa vielä sen neljä viikkoa, niin sitten saisi mun puolesta vaikka syntyä.. Mieskin sen verran pelästyi, ettei anna mun tehdä mitään.

Niin, minä tosiaan olen jo äitiyslomalla! Tai itseasiassa koko kesähän tässä ollut yhtä lomailua ja oon jo aikoja sitten pessyt kaikki vauvanvaatteet, mutta vielä niitä en ole voinut lajitella kaappiin, kun eivät mihinkään mahdu :/
Noh, tässä on varmasti muuttokin lähellä, luultavasti omakotitaloon, jos nyt saadaan tämä ensin myytyä. Hyvin me tähänkin mahdutaan ens alkuun, mutta itse kaipaan lisätilaa ja sen ohella sitä säilytystilaa.

Huomenta!

Noiden helteiden aikaan oli myös mulla suonenvetoa melkein joka yö. Yks keino estää niitä on se,ettei tee jaloilla äkkinäisiä liikkeitä. Huomasin et silloin tulee pahin kramppi. Sit ku kramppaa niin auttaa kun jännittää jalkaa vastakkaiseen suuntaan eli jännittää varpaat itseä kohti,kantapäätä painaa alaspäin. Se laukaisee krampin äkkiä. Vichyssä on hyviä suoloja muttei kannata juoda hirveesti,kun suola taas kerää nestettä...

Mulla kans kertyi nestettä ihan mielettömästi n.kuukausi sitten eikä pelkästään jalkoihin vaan myös kädet ja naama oli "pöhössä". Silloin aloitin sokeriarvojen mittauksen ja terveellisen ruokavalion niin jopas nesteet hävisi. Jaloissa ei ole sen jälkeen ollut yhtään nestettä (paitsi jos on tosi pitkään jalkojen päällä) ja olo on muutenkin PALJON keveämpi ja parempi. Joten kannattaa tosiaanki kattoa mitä suuhunsa pistää!

Mulla ei ole supistuksia vielä ollut ja olo ollut muutenkin hyvä. Nyt ovat yöt käyneet raskaaksi,kun pitää nukkua kyljellään niin lonkat menee turriksi ja ovat aamulla tosi kipeät. En oo tyynyilläkään saanut asentoa helpommaksi. Selällään tykkäisin nukkua,mutta neuvolantäti kielsi sen... Joten aamulla noustaan sängystä kuin joku vanha mummo jalat jäykkinä :)

Minäkin olen jo lajitellut kaikki vaatteet ja ovat valmiina pientä käyttäjää varten. Ehdon jo innoissani ostaa pienen toppahaalarin,mutta nyt hoksasin et olisi ollut kätevämpää ostaa lämpöpussi turvakaukaloon. Vaikuttaa tosi käytännölliseltä varsinkin,kun vauva syntyy syksyllä niin ei heti tarvitsisi pientä sulloa kauheisiin vaatekerroksiin. Ainakin sisko suositteli ja käyhän se pussi vaunuihinkin...

31+4

Tosiaan noihin kramppeihin mullekin lääkäri suositteli magnesiumia ja itse olen huomannut, että sukat auttavat myös. Onneksi helteiden loputtua krampitkin on vähentyneet.

Tuohon turvotukseen auttaa myös runsas juominen, niin hassulta kuin se kuulostaakin :) Ja kannattaa myös varautua siihen, että turvotus saattaa jopa pahentua synnytksen jälkeen muutamaksi päiväksi; varsinkin jos maito nousee nopeasti. Itselle tuli ihan täytenä yllätyksenä kuopuksen syntymän jälkeen; ekana päivänä kotona huomasin äkkiä, että jalat ihan "hyllyy", aivan järkyttävän turvotuksen iski päälle. Paniikissa sitten lähdin lääkäriin, kun olin ihan varma, että mulla on veritulppa jalassa (meillä suvussa..), mutta mitään ei kuitenkaan löytynyt. Seuraavana yönä sitten nousi maito ihan kohinalla, joten liittyi siihen tuo turvotus. Maidon nousu aiheutti myös ihan järkyttävän horkan, palelin niin että en ikinä..siinä kun voi vähän lämpökin nousta. No, onneksi nuo kaikki "vaivat" on ohimeneviä :)

Itsekin olen pähkäillyt vauvan ulkopukeutumista..kaikki aiemmat lapset kun ovat syntyneet keväällä, eikä siis ole paksumpia vaatteita heti tarvittu. Pari pientä kevyttoppapukua meiltä löytyy, mutta varmaan täytyy ihan toppahaalarikin hommata. Äitiyspakkausta en tällä kertaa ottanut; kuopukselta on tallessa vielä kaikki vaatteet ja kun pakkauksen vaatteet olivat mielestäni niin "poikamaisia" , niin otin sitten rahana tuon avustuksen. Eihän se rahallinen korvaus vastaa lähellekään pakkauksen arvoa, mutta saa sillä muutamia vaatteita; ja ihan sellaisia kun haluaa. Varsinkin kun tiedossa on että masussa on tyttö niin on mukava, että saa sitten niitä "tyttöjen juttuja". Meillä ei siis tietoakaan nykyään niin muodikkaasta sukupuolineutraalista kasvatuksesta; ainakaan vaatteiden osalta :D

Olo on muuten ihan ok, tosin kipeitäkin supistuksia on nyt viikon sisällä alkanut tulemaan..luulen että johtuvat taas streptokokki-bakteerista. Pari viikkoa sitten ä-polin tarkastuksessa kohdunkaulaa oli jäljellä ihan reippaasti, yli 4cm..saas nähdä mikä on tilanne ensi viikon tarkastuksessa; joko nämä supparit on pehmentäneet paikkoja kuten aiemmissa raskauksissa.

Muuten kaikki alkaa olla valmista vauvaa varten; vielä viikonloppuna haetaan Etelä-Suomesta kaksostenkärryt ja kuopukselle isojen tyttöjen sänky :) Vielä uskaltaa tuon reissun tehdä; sitten on varmaan aika pysytellä lähellä tuota synnäriä..mulla kun pisinkin esikoisen synnytys kesti huimat kaksi tuntia :)

Syksyistä viikonjatkoa,
Aurorah 34+1

Perjantai-iltaa..

Nopeesti on mennyt tämäkin viikko. Sain eilen ommeltua uuden verhon keittiöön, mikään edellisen asunnon verhoista ei siihen sopinut. Eilen kävin myös kattelemassa puolukoita metässä, kävelin metsässä puolitoista tuntia, ja se kyllä virkisti! Muuten tämmönen harmaa sataa-ei sada-sataapa sittenkin -ilma ei kyllä erikoisesti piristä. Siitä pissanäytteestä ei oo kuulunu mitään, enkä sitten tullu kysyneeksi, että olisko mun pitäny itte kysellä niitä tuloksia. Maanantaina on jo seuraava neuvola, eiköhän se selviä.

Yöt on täälläkin vähän hankalia: miten löytää mukava asento, jossa ei närästä? Vatsa-asukkaani alkaa potkimaan heti, jos menen oikealle kyljelleni, ilmeisesti se on hänelle hankala. Yhtenä yönä huomasin myös lonkan menneen turraksi vasemmalla kyljellä nukkumisesta.

Eilen saatiin myös lisää vauvatilpehööriä ja -vaatteita yhdeltä ystävältä, jonka esikoinen ei enää vauvavaatteisiin sovi. Olen ajatellut, etten osta yhtään vaatetta uutena, ainakaan ennen kuin tämä lapsi on syntynyt, ettei ainakaan käy niin, että tulee ostettua jotain valmiiksi liian pientä. Jotenkin vieläkin on hyvin vaikea ymmärtää, että meillä oikeasti olis tulossa vauva. Ja ne kaikki vaatteet on edelleen pesemättä. Tosin mullahan alkaa äitiysloma vasta viikon päästä, että kai sitä ehtii. Ja jos hän päättää syntyä paljon ennen aikojaan, niin osaa tän lapsen isäkin käyttää pyykkikonetta.

Iiris, tänään 33+5

Yhteistyössä