Therean: :hug: Et todellakaan ole huono ihminen siksi ettei paikat kestä! Raskaus tuo niin mahdottomasti muutoksia että ei ole ihme jos yksi jos toinenkin kohta kropassa reistailee. Uuden ihmisen kasvattaminen ja kantaminen on rankka homma, mutta onhan se palkintokin sitten lopussa aivan ainutlaatuisen ihana :heart:
Mullakaan ei tk:sta lainaan saatu tukivyö auta mitään :/ Ei sen paremmin alaselän kipuihin kuin liitoskipuihinkaan. Tänään oltiin kävellen esikoisen kanssa kerhossa, tai siis työnsin pojan rattaissa. Matkaa tuli yhteensä vain 5km mutta voi sitä kipua kun päästiin kotiin |O Selkä ihan kuin tulessa, ja pois päin tullessa jo supistelikin ikävästi :/
Mutta nuo selkä- ja liitoskivut on oikeastaan ainoat vaivat (lievää närästystä ja pahoinvointia lukuunottamatta) niin ajattelen kuitenkin että pääsen vähällä. Esikoista odottaessa olin paljon raihnaisempi ja jouduinkin olemaan sairaslomalla.
Nytkin lääkäri kysyi olenko töissä, olis kirjoittanut tuon selän takia sairaslomaa. Hassua sinänsä että töissä ollessa saisi sairaslomaa, mutta kun hoitaa omaa lasta niin ei sitten kuitenkaan minkäänlaista kodinhoitajaa tms. edes silloin tällöin muutamaksi tunniksi vaikka olisi kuinka huonona.
Onko teillä muilla kunnass/kaupungissa yhtä huono tilanne kuin täällä ettei lapsiperheille riitä mitään kotiapua?
Tänne piti tämän vuoden alusta palkata ihan oma kodinhoitaja lapsiperheille, mutta sitten viime hetkellä karvivat sen säästösyistä budjetista :kieh:
Eemelin äiti: Hienot kaukalot olitte hankkineet! Me ajateltiin tämä vauva kuskata vielä esikoiselle v.2007 hankitussa kaukalossa, ostetaan sitten uusi kolmannelle lapselle, jos sellainen vielä siunaantuu.
nasu22 ja muut kenen vaavi pt:ssa: Sama huoli mullakin, että mitä jos vauva ei käännykään :attn: Tsemppiä :hug:
Mutta ehtiihän ne vielä ihan hyvin kääntyä, esikoinenkin kääntyi vasta rv 32-33, en ihan tarkkaan muista mutta sen kyllä tunsi! Oli ihan mahdotonta mötkellystä ja sen jälkeen supisteli monta tuntia.
Meillä on rajana (kai) rv 36 että jos silloin on vielä pt:ssa niin sitten äitiolikäynti rv 36+ ja päätetään yritetäänkö ulkokäännöstä vai mitä.
Mulla vaan ongelmana se, että lääkäri sanoi istukan olevan sellaisessa kohdassa että se taitaa estää ulkokäännös-yrityksen tekemisen :/
Sektio ei houkuttele yhtään, mutta ei myöskään pt:n synnyttäminen alakautta. Onneksi ne kuitenkin tekee tarkat arviot mahtuisiko vauva tulemaan alakautta, tietty arviot on aina arvioita.
Se milloin vauva vielä mahtuu kääntymään riippuu lri:n mukaan monesta asiasta, esim. vauvan koosta, kohdun mallista jne. Ja toisethan saattaa kääntyä takaisin pt:an vaikka käännösyritys onnistuisikin (sanoi onnistumisprosentin olevan n.50% luokkaa).
Minä myös pelkään sektiota kamalasti :ashamed: Enkä vain sektiota, vaan myös kaikkia muita leikkauksia. En tajua mikä ihmeen laikkauskammo mulla on, tai että mistä se tulee :| Mutta mua pyörryttää jo pelkkä ajatus esim. siitä, jos synnytyksessä pitäis leikata väliliha.
Esikoista odottaessa lääkäri oli aika ihmeissään kun sanoin että mun ainoa synnytyspelko liittyy siihen jos joudun sektioon. Sanoi vaan, että yleensä synnytyspelosta kärsivät juuri haluavat sektioon. Oli tietty iloinen että oli niin päin, heidän näkövinkkelistään kuulema sektioon liittyy niin paljon enemmän riskejä kuin alatiesynnytykseen.
Esikoisen synnytys alakautta meni niin hyvin, samoin siitä toipuminen, että nyt tässä raskaudessa tuo sektiopelko on vain voimistunut kamalasti