Alkuperäinen kirjoittaja Pauzi:
Sompio saa udella. =) Olen riskisynnyttäjäksi luokiteltu, koska minulla on perussairautena yliliikkuvat nivelet eli hypermobiliteettisyndrooma, siitä käytetään joskus myös uudempaa nimitystä Ehlers-Danlosin syndrooman kolmos-eli niveltyyppi. Se ei välttämättä aiheuta mitään erityistä, ja minulla ei ole ollut yhtään mitään niistä vaivoista tähänkään asti, mitä joillakin muilla saman diagnoosin haltijoilla. Muutenkin sairaus on minulla hyvin lievä, eikä ole elämääni vaikuttanut juurikaan. Mutta em. diagnoosin omaavat ovat aina erityisseurannassa, kuten muidenkin, lievienkin perussairauksien omaavat. Itse olen vain luonteeltani aika kova miettimään liikaa ja herkkä stressaamaan, meinaan sanoa pelkopolilla ettei minulle kannata kertoa oikeastaan mitään mahdollisista riskeistä, ellei ole ihan pakko, niin että joku mahdollisista riskeistä on kohdallani todellakin toteutunut tai toteutumassa. En tee mitään sillä tiedolla, että esim. jollain yksittäisellä saman diagnoosin omaavalla naisella on joskus vuonna yksi ja kaksi revennyt joku iso valtimo, tms..
Saisko nyt sitten vielä udella, että miten tuo "tauti" sinulla oirehtii? Siis mulla on yli liikkuvat nivelet, (esim. sormet, kyynärpäät, polvet jne.) eli pitäskö mun olla huolissaan? Ei mua koskaan ole mitenkään diagnosoitu.... Meillä on suvussa äidillä, ja äidin äidillä. En tiedä onko vielä pidemmälläkin.
Kandee googlettaa, itse löysin parhaiten tietoa nimikkeillä Hypermobiliteettisyndrooma ja Ehlers-Danlosin syndrooma. Olen saanut sen käsityksen, että muutama erilainen oireyhtymä voi aiheuttaa yliliikkuvuutta, niiitä on eri "laatuisia", joten jollakin voi olla yliliikkuvat nivelet ilman esim. Ehlers-Danlosia, joka taas voi aiheuttaa ongelmia muuallakin elimistössä kuin nivelissä. Eds:tä on yhdeksän eri tyyppiä, joista niveltyyppi yleensä kait on hyvänlaatuisin, mutta siihenkin voi liittyä joitain yleisoireita muista tyypeistä, aika tapauskohtaista, samassa suvussakin voi olla eri oireita.
Itselläni nivelet ovat aina menneet aika helposti sijoiltaan, mutta tämän voi estää aika pitkälti olemalla harrastamatta tiettyjä urheilulajeja, joissa on äkillisiä liikkeitä ja nivelet joutuvat koetukselle. Liikuntalajeista ovat minulle suositeltuja vain uinti, kävely ja pyöräily, sekä kuntosaliharjoittelu, tiettyjä liikkeitä välttäen. Minulle tuo ei koskaan ole ollut ongelma, koska en ole mikään sporttinen koskaan ollut, noita sallittuja olen yrittänyt hampaat irvessä joskus vähän harrastaa, kun tulee huono omatunto.
Sijoiltaanmenojen lisäksi minulla on joskus reumaattista särkyä, eli "kolotusta", varsinkin jaloissa. Iho-oireita minulla on myös vähän, esim. jaloissa iho on silkkimäisen ohutta, niin että verisuonet paistaa läpi. Suonikohjuja on myös runsaasti. Ne, sekä tyrät ovat Eds:ssä tavallisia. Verisuonten heikkoutta minulla ei onneksi ole todettu, sehän olisi synnytyksessä suurimpia ongelmia.
Jos epäilet itselläsi olevan esim. EDS: än, niin kannattaa hakeutua mieluiten ortopedin vastaanotolle, joka sitten voi vielä lisävarmistukseksi laittaa lähetteen perinnöllisyyslääketieteen klinikalle, tai vastaavista asioista tietävälle lääkärille, paikkakunnasta riippuen.
Felicia tervetuloa! :flower:
Kissinminttu se mitä kerroit eksästäsi, hänen juomistavoistaan ja käytöksestään humalassa, oli kuin minun kirjoittamaani. Kolme vuotta minäkin jaksoin, kunnes lopulta sairastuin masennukseen. Ja nyt on hyvä mies minullakin, ei tosin ihan absolutisti, mutta täysin normaali, ottaa sillojn tällöin muutaman oluen, mutta humalaan ei itseään juo juuri koskaan, ehkä kerran-pari vuodessa. Ja ikinä ei ole agressiivinen humalassa. Eksä oli.
Mutta on se hienoa, että meillä, ja monella muullakin täällä, ne eksät tosiaan ovat eksiä! :flower:
Jasmin minä olin tänä aamuna kamalan huolissani, kun vaavi ei liikkunut muutamaan tuntiin, vaikka sitä yritin vähän herätellä, join makeaa mehua, silittelin, tms. Ja varsinkin kun olin nähnyt aamuyöstä ikävän unen, jossa vaavilla oli joku hätänä. Mutta sitten ne liikkeet alkoivat, ja nyt niitä on ollut pitkin päivää ja iltaa ihan normaalisti. Eli ihan normaalia taitaa nuo hiljaisuudet vaavilla olla varsinkin tässä vaiheessa, kun tilaa on jo aika vähän.
Hemoglobiini oli viimeksi pari viikkoa sitten 104, ja sain neuvolasta kehotuksen alkaa ottaa kaksi Obsidania päivässä, yhtä olin ottanut jo aika kauan. Saa nähdä alkaako hemppa nousta.
Heh, luin juuri tänään että tässä vaiheessa vauva kasvaa todella kovaa vauhtia, sanottiin että jopa 250 g/vk. Mutta kun minun pikkuiseni on kasvanut viimeisessä 2 viikossa 870 g, eli minun laskutaitoni mukaan 435 g/vk!!
Tietääkö kokeneemmat, hidastuuko vauvan kasvu loppua kohti? Ei ainakaan varmaan ihan tuollaista vauhtia kauaa kasva, kun siitähän tulee ihan hillittömän iso tätä menoa... :xmas: B)
Kerttu mulla myös yksi ystävä muistaa aina sanoa että "odotahan vaan vielä 2 vkoa niin olosi on vielä tukalampi" tms. mitähän iloa sitä on joka kerta sanoa... :/
[/b]Villahousulla
oli ihana ylläri! :flower:
Kertulle
onnittelut! :flower: :heart:
Sairaalakassin
pakkausta kertoi joku jo aloitelleensa, minä aloitin jo hyvissä ajoin, eilen illalla, ja tänään sain kaikki laitettua valmiiksi. Eipähän tarvitse sitä sitten enää tässä loppuvaiheessa miettiä. =)
Mutta nyt koisimaan! B)
Suzyanne 33+4