Pauzi
Saisko nyt sitten vielä udella, että miten tuo "tauti" sinulla oirehtii? Siis mulla on yli liikkuvat nivelet, (esim. sormet, kyynärpäät, polvet jne.) eli pitäskö mun olla huolissaan? Ei mua koskaan ole mitenkään diagnosoitu.... Meillä on suvussa äidillä, ja äidin äidillä. En tiedä onko vielä pidemmälläkin.Sompio saa udella. =) Olen riskisynnyttäjäksi luokiteltu, koska minulla on perussairautena yliliikkuvat nivelet eli hypermobiliteettisyndrooma, siitä käytetään joskus myös uudempaa nimitystä Ehlers-Danlosin syndrooman kolmos-eli niveltyyppi. Se ei välttämättä aiheuta mitään erityistä, ja minulla ei ole ollut yhtään mitään niistä vaivoista tähänkään asti, mitä joillakin muilla saman diagnoosin haltijoilla. Muutenkin sairaus on minulla hyvin lievä, eikä ole elämääni vaikuttanut juurikaan. Mutta em. diagnoosin omaavat ovat aina erityisseurannassa, kuten muidenkin, lievienkin perussairauksien omaavat. Itse olen vain luonteeltani aika kova miettimään liikaa ja herkkä stressaamaan, meinaan sanoa pelkopolilla ettei minulle kannata kertoa oikeastaan mitään mahdollisista riskeistä, ellei ole ihan pakko, niin että joku mahdollisista riskeistä on kohdallani todellakin toteutunut tai toteutumassa. En tee mitään sillä tiedolla, että esim. jollain yksittäisellä saman diagnoosin omaavalla naisella on joskus vuonna yksi ja kaksi revennyt joku iso valtimo, tms..