TOUKOKUUN TUHISIJAT joulukuussa <3 <3 <3

Mä kanssa katselin, et maalismasuihin on eka vauva syntynyt jo nyt. Ja mieleen pakostakin hiipi omat supistelut, ettei vaan ite joudu jo tuossa vaiheessa synnyttään. :/ No, taitaa olla aika pieni todennäköisyys sellaiseen, todennäkösemmin varmaan taas kärvistellään laskettuun aikaan asti, jos ei ylikin. :D

Meidän tuplarattaat on ostettu täältä: http://www.vaunula.fi/yhdistelmat.htm, jos joku edullisia vaunuja kaipailee. =)

Meillä on keskimmäisissä lapsissa kova yskä. Poika ei eilen pystynyt edes syömään kunnolla, kurkku kipeä. Toivottavasti paranevat pian. :heart:

Äitti ja minivitonen 18+6 :heart:
 
Täällä kanssa joulu ohi ja minä ja esikko kipeänä. Itsellä kurkku kipeä ja outo yskä ja pojalla silmätulehdus ja flunssa. Hohhoijjaa. Veto on ihan pois joten toivottelen nyt kaikille oikein hyvää uutta vuotta kun en jassa varmaan kirjoitella. Masussa käy onneksi kova myllerrys joten ei tarvitse stressata mitään. :)

Jonz&Tessu

 
Mekin kotiuduttiin tänään joulun vietosta! Meni oikein mukavasti joulunpyhät ja viikonloppu, serkukset sai leikkiä yhdessä ja me siskokset myös olla yhdessä monta päivää, ihanaa :heart:

Vaunuista Joo kannattaa miettiä tarkkaan se, millaiseen tarkoitukseen ja millaiseen maastoon vaunuja tarvitsee. Kaupungissa ja kaupoilla esim. kääntyvät etupyörät on varmaan tosi kätevät, mutta maalla sorateillä kaikkea muuta kuin hyvät!
Joku jo ehdottikin, että kannattaa kirjoittaa ylös ne ominaisuudet, mitä haluaa ja tarvitsee vaunuihin ja mennä vaikka listan kanssa liikkeeseen niin osaavat siellä auttaa.

Me ostettiin Emmaljungan Duo Edget ja niihin ollaan oltu enemmän kuin tyytyväisiä! Voin suositella lämpimästi muillekin niitä :)

Tärkeimpinä valintakriteereinä oli kestävät (myös tuleville lapsille) yhdistelmävaunut, tilava kova vaunukoppa, säädettävä työntöaisa, työntösuunta vaihdettavissa, hyvät renkaat joilla pääsee sekä asfaltilla että hiekassa, irrotettavat ja pestävät kankaat, tilava tavarakori ja ilmastointi/lämpöä varaava pohja vaunuissa, koska esikoinen syntyi heinäkuussa ja nukkui vaunukopassa päiväunet läpi talven.
Hintaa noilla tietysti oli, mutta mielellään sen maksoi kun tiesi että sille rahalle sai niin laadukasta vastinetta. Olleet meillä jokapäiväisessä käytössä nyt melkein 1,5 vuotta ja ilmaa on tarvinnut lisätä renkaisiin 2-3 kertaa ja siinä kaikki "huolto" toimenpiteet, ei voi paljon helpommat vaunut olla minun mielestä! Ja päiväunikäytön lisäksi niitä on työnnetty satoja kilometrejä ja kuskattu ostoksia niin ei se ilma kovin helposti siis niistä renkaista pakene.

Muutamat tutut on kertoneet ei niin mukavia kokemuksia vaunuistaan, kun on ostaneet muutaman sata euroa maksaneet vaunut ja hajonneet melkein heti. Takuusta saadutkaan eivät ole kestäneet kaikilla ja sitten joutuivat ostamaan uudet vaunut eli tuli loppujen lopuksi kalliimmaksi kuin se että ostaa kerralla laadukkaat. Toki merkeissä on paljon eroja, eikä kaikki halvatkaan vaunut välttämättä ole huonoja. Monessa paikassa tosiaan alkuvuodesta hyvät alennukset edellisen vuoden malleista ja jopa niin että malli ei ole vaihtunut vaan pelkät kuosit, mutta edellisen vuoden värit myydään ale-hinnoin pois.

Meillä oli esikoisella Gracon Logico S turvakaukalo, niin ostettiin sitten matkarattaat erikseen samoin Gracon merkkiset, niin sai sen turvakaukalon lukittua kätevästi niihin ja matkarattaat kulkee aina autossa mukana. On paljon helpommat niin kuin kuljettaa isoja rattaita kaupungilla kun rattaat kuitenkin tarvitaan kaupunkireissuillakin.


Meilläkin on nykyään vain yksi auto. Toinen myytiin pois kun esikoinen oli vastasyntynyt kun minä jäin kotiin niin ei välttämätöntä tarvetta. Neuvolaan matkaa alle kilometri, kauppaan pari kilometriä, toiseen kerhoon alle kilometri, muskariin pari kilometriä ja toiseen kerhoon 2,5km. Kaikki matkat onnistuu siis mukavasti kävellen. Nyt täytyy vaan hankkia tuplarattaat että mahtuu molemmat muksut mukaan :heart: :heart:
Ja lähes aina auto on kylläkin minun käytettävissä, vaikka miehellä työmatkaa yhteen suuntaan 55km. Mun veli on samassa työpaikassa ja -vuorossa ja asuu täällä samalla paikkakunnalla niin pääsevät kulkemaan yhdessä hänen autollaan. Ainoastaan silloin kun toinen on kesälomalla, vapaapäivällä tms. niin mies tarvii mennä omalla autolla töihin. Ja jos oikein hätätapaus on, että tarvitaan toinen auto niin aina onnistuttu lainaamaan mun vanhemmilta tai joltain muulta.


Siksakkia rv 21+2
 
Renkaista, mitä tarkoittaa nuo ilmakumirenkaat? Mikäs on sitten se toinen vaihtoehto? *kyselee pöljänä*

Mun vauva on ollut tänään hiljainen, itseäkin heti mietityttää.. Oli raskas 9h päivä töissä. Tuntuu, ettei kroppa kestä, joka paikkaan käy :|
 
Oih ja voih. Nyt mä sekosin. :D Tilasin juuri vauvalle sellasen söpön nallekarhu-puvun. (Takki ja housut) Sellasen, missä on housuissa niinkuin nallen tassut niissä sukkaosissa. Ja se kangas sellasta "pörröistä". :D En malta oottaa että saan nyytin sinne puvun täytteeksi. :heart: :heart: :heart: :D

Ja munhan ei pitänyt ostella vaatetta vauvalle, kun sitä on niin paljon kertynyt noilta aikaisemmilta vauvoilta... Mut aina kuitenkin jossain vaiheessa raskautta menetän järjen äänen kuuntelutaidon. :xmas:

Äitti ja minivitonen 18+6 :heart:
 
Se on jo kohta tammikuu, enkä ole ehtiny tänne joulukuussa lainkaan... mutta olen lusmunnu hyvästä syystä... valmistuin sosionomi(amk):ksi vihdoin nyt ennen joulua... sain myös diakonin virkakelpoisuuden... voin kertoa, et nyt tuntuu hyvältä...

lenssun poikasta tuntuu olevan ilmassa niin itellä, kun 1,5vee esikollakin... mutta eipä tässä minnekään tarvi mennä.

Vatsassa voidaan hyvin, ekan kerran mojautti oikein näkyvästi ja tuntuvasti vatsanahkaa edellisehtoona. On ollu semmonen pyöriä ja mönkijä, ettei oo kovin potkinu. Ihan erimoinen ku veljensä... edelleen=)
5.1. on rakenne ultra ja siitä sit viikon päästä neuvola... odotan vaan innolla sitä äitiyspakkausta, kun sen saa sit tilata, kun saa paperit käteen seuraavalla kerralla=)

isompaa asuntoaki ollaan mietiskelty, mut jaksaako sitä vaivautua, niin on eri asia vuokralla kun ollaan vielä...

mutta palailen myöhemmin... hyviä uusia vuosia kaikille!!! pakko mennä nukkumaan, kun pikkumies herättää kuitenkin siinä 6.30-8 välillä=)

Maariana + Tiiti 20+1
(virallinen la on muuten 16.5. vielä ainaski)
 
Huoh, sitä on alkanut aamu taas aikaisin täällä |O Taidan laittaa jonkun leffan pyörimään ja nukahtaa sohvalle :saint:

Saakos lastentarvikkeesta erikseen pumppua emmaljungan ilmakumipyöriin? Se puuttuu meiltä ja lastentarvike on lähin vauvakauppa. Kuka tietää?

Jasmin ja Herra Aarre 22+5 (22+2) :heart:
 
jasmin Me kanssa hoksattiin, että ei ostettu pumppua samalla. Mutta onhan tässä vielä aikaa. Olettaisin, että saa. Lastentarvikkeesta me ainakin vaunut ostettiin.

Onnea valmistumisesta Maariana :flower:
 
Heippa kaikille!

Ihana rentouttava joulu takana. Töissä ei kyllä paljon napostele olla, onneksi on vajaa viikko.

Vaunuista:
tilasin jo joku aika sitten Brion Happy- yhdistelmät alesta ja sain ne jo silloin samalla viikolla kotiinkin. Kantokoppa on kova, jotta vauva voi sitten nukkua siinäkin kesällä, kun reissataan. Ilmakennopyörät valitsin ilolla, sillä olen sivusta seuraillut kavereiden jatkuvaa renkaiden pumppaamista, enkä jaksa ryhtyä samaan touhuun. Meillä vaunut tulevat varmaan aika aktiiviseen käyttöön, koiralenkeille ja kauppareissuille. Toki varmaan täytyy ostaa myös yhteensopiva turvakaukalo ja matkarattaat helpottamaan muuta elämää, kun kuitenkin aika paljon ollaan liikenteessä ja tavaraa tuntuu olevan mukana niin saakelisti jo kahdella aikuisella ja koiralla, että ei noita yhdistelmiä voi aina mukaankaan pakata. En kuitenkaan halunnut ostaa mitään travel systemiakään, kun niissä toinen rengaspari taitaa järkiään olla sellainen pienempi.

Mulla oli kyllä jotain muutakin asiaa, mutta en muista millään.

Muoks: piti kehua miestä, se ihana oli ihan itse tilannut mulle lahjaksi Bola- kaulakorun, jossa soi pieni helistin vauvalle. Olin ihan ihmetyksissäni ja otettu. Ja eilen se aloitti itse keskustelun siitä kuinka pitää alkaa miettiä vauvalle sopivaa nimeä. :D

Ja vielä siitä painosta: sitä oli tullut viime neuvolaan (8.12.) mennessä vähän reilut 3 kg. Tuostahan on jo reilusti aikaa ja välissä suklainen joulu, mutta meillä ei ole vaakaa, joten tarkemmat tiedot luvassa 12.1., jolloin on taas neuvola. Veikkaisin, että painonnousu on nyt yhteensä n. 5 kg.

PilkkuPantteri ja Jyvä- neiti 20+6
 
Heipat täältäkin!

Niinpä se joulu taas tuli ja meni. Oikein mukavasti menikin ja lapset sai kerrankin järkevän määrän lahjoja. Männä vuosina kun niitä on tupannut olemaan aivan tolkuttomasti. Mies on vielä tän viikon lomalla niin saadaan vielä vietellä yhteistä aikaa.

Masu voi hyvin, ei mitään uutta sillä rintamalla. Eilen sitten paljastu odotus miehen siskolle kun kävivät joulukahveella. Ei mennyt maha joulukilojen piikkin :whistle: Noh, onhan tuossa jo sen verran tuota palloa, että kyllä se näkyy. Nyt vaan toivon, että tieto ei lähde leviämään...

Rakenneultra on meillä ens maanantaina eli 5.1., se ei niin kovin jännitä, kun vauvan liikkeet tuntuu ja tietää sen olevan hengissä. Ja np-ultrassa kuitenkin aika paljon rakenteitakin jo katsottiin ja sillon ainakin kaikki oli kunnossa. Tottakai yllätyksiä voi tulla, mutta nyt ainakin rauhallisin mielin sitä odottelen. Ja mua kun ei yleensäkään niin pelota se että selviäsisi vaikka että vauva on vammainen vaan se että onko se ylipäänsä hengissä.

Olettekos muut harrastaneet/ajatellut harrastaa kantoliinailua? Mä tuon nelosen kanssa hurahdin siihen hommaan ja tämän vitosen kanssa jatketaan. Vaunuja tai rattaita ei tarvittu vauva aikana juur lainkaan liikkeellä ollessa, ainoastaan terassilla nukkumiseen. Liinan kanssa oli niin paljon helpompi kulkea ja vauva viihtyi huomattavasti paremmin.

Maarianalle onnea valmistumisesta! Varmasti ihana fiilis :flower:

villahousu & Sulo 20+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja villahousu:
Olettekos muut harrastaneet/ajatellut harrastaa kantoliinailua? Mä tuon nelosen kanssa hurahdin siihen hommaan ja tämän vitosen kanssa jatketaan. Vaunuja tai rattaita ei tarvittu vauva aikana juur lainkaan liikkeellä ollessa, ainoastaan terassilla nukkumiseen. Liinan kanssa oli niin paljon helpompi kulkea ja vauva viihtyi huomattavasti paremmin.
Hmm, ehkä jätän sen matkaratasosion hankinnan vielä tekemättä, sillä tuo liinailu kyllä kiinnostaa. Kiitos Villahousu muistutuksesta - ensikertalaisena ei edes muista kaikki vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia ja tulee varmasti tehtyä vielä turhia hankintoja...
 
:wave:

Meilläkin tuli tänä jouluna lapsille edellisvuosia vähemmän lahjoja, ja äiti oli mielissään. :D Vaikka kyllä siinäkin melkonen määrä vielä oli, mutta hillitymmin kuitenkin... Mitään turhuuksia tai "krääsää" ei tullut lahjaksi, vaan kaikki oli tarpeellista, kuten vaatteet ja leluja tuli vähän, mutta laadukkaita ja kestäviä. =)

Höh ja pöh, kun meillä ei tarjota enempää ultria, kuin se alkuraskauden ultra. Olis ollut kiva päästä moikkaamaan pikkuista. Noh, täytyy malttaa siihen toukokuuhun. :heart: Joku veriseula olis täällä sen alkuraskauden ultran lisäksi tarjottu, mutta siihen en osallistunut. =)

Kantoliinailu kiinnostais kyllä. Kun on kädet täynnä hommia aina täällä kotona, niin vauva pysyis kätevästi menossa mukana liinaillen. :D Ja sitten kun johkin reissuun lähtee, niin ei tarviis niitä vaunuja raahata turhaan mukana, kun tavaraa on muutenkin isolla porukalla lähtiessä ihan tarpeeksi mukana. Mulla on kantoreppu ollut käytössä, kun tuo meidän nelonen oli vauva. Mutta haluaisin nyt koittaa tuota liinailua, se reppu ei ollut mun mielestä niin kätevä. Tai sitten meillä oli huono reppu käytössä... Liinaillen sais vauvan jotenkin parempaan, pehmeämpään asentoon. :heart:

Mitä teille neljättä tai viidettä odottaville on sanottu, kun raskaus on tullut ihmisten tietoon? :wave:

Äitti ja minivitonen 19+0 :heart: (puoliväli lähestyy... :D )
 
Hyvää alkavaa uutta viikkoa kaikille ja leppoisia vuoden viimeisiä päiviä!! =)

Joulu oli ja pukki kävi. :xmas:
Täällä masu kasvaa ja pikkuinen touhuaa ihan hurjana. Ihan toisenlaista tuo vilske kuin esikoisella vaikka itse hieman epäilen, että uusi tulokaskin on mahdollisesti typy. Ja jos tuo syke-asia pitää paikkaansa (niinkuin esikoisen kohdalla piti) niin tyttö tulee...

Kantamisesta. Hankittiin esikoiselle kantopussi, ja ollaan siitä kyllä tykätty! Meillä kyllä silti oli vaunut kovassa käytössä, mutta pussi oli kätevä sisällä, kun pikkuinen ei meinannut käydä yöunille tai itki vatsan väänteitä. Isompana pystyi kantamaan lonkalla istuma-asennossa.
Vaunuista. Meillä on gesslein merkkiset yhdistelmät. Olivat aika hintavat, mutta ovat kyllä olleet hintansa veroiset. Todella jykevät, mutta silti kevyet. Ja täällä maalla ihan mahtavat ajella lumella ja hiekkateillä ym. Itse myös tykkään todella kovasti vaunuissa olevasta pehmeästä kantokassista, sitä en kyllä vaihtaisi kovaankoppaa mistään hinnasta! Mutta jokainen tykästyy eri asioihin. Ensi kesäksi ostettiin esikoiselle carena sprint- kuomurattaat, että saadaan uusi tulokas vaunuihin.

Kuka on keksinyt väittää, että nyt pitäisi olla jokin "kukoistava" vaihe raskaudessa, ja kaikki on ihanaa...?? :whistle: Naama kukkii pahemmin kuin koskaan, tukka rasvottuu, itku on NIIN herkässä ja uni maistuisi kellon ympäri...
Selkäkin on ollut niin kipiä, että vähän jännittää lähteä helmikuussa takaisin töihin. Montahan päivää kerkeää olemaan, ennen kuin joutuu saikulle... No, toivottavasti ei...

Tervetuloa muuten kaikille uusille!! :wave:
Nyt vielä äkkiä vähän imuroimaan, ennen kuin esikoinen herää päikkäreiltä.

nasu ja nipsu 21+4
 
Kantoliinaa mäkin olen ajatellut. Kiva kuulla, että siitä on myönteisiä kokemuksia.

Nasu21 Mulla kanssa naama kukkii enemmän kuin pahimpaan murrosiän aikaan :( Ja selkä reistaa. Joulun aikaan oli hieman parempi, mutta nyt viikonloppuna kun on kyläilty ja oltu liikkeellä, niin taas vihloo. Ja menen nyt kahdeksi päiväksi töihin, joten ei se siitä ainakaan helpota.

Meillä mies kanssa eilen jo haaveili kantorinkkaa, että päästään jatkamaan meidän luontoretkiä yms. Suunnitteli, jo että seuraavana kesänä mennään Kilpisjärvelle ja viedään nuppu Saanan päälle :D
 
Hyvää Joulun jälkeistä elämää kaikille!!!!

Tuplista olisi kyllä kiva kuulla kokemuksia. Esikoisella ikää n.2-vee kun vauva syntyy.
Kummat on paremmat peräkäin vai vierekkäin olevat? Itse äkkiä ajattelisin, että vierekkäinistuttavat tuplat olisivat tukevammat, mutta hankalammat... vai?

Meillä on käytössä Manducan kantoreppu mikä on ollut hyvä ostos.
Esikoisella on käytössä esim. nyt alennusmyynneissä kun ihmisiä on paljon, eikä viitsi rattailla lähteä joukon tukkeeksi.
Reppu käy jo ihan vastasyntyneestä asti ja on helppo käytössä. Sitä ei voi solmia väärin mikä minua pelottaisi kokoajan kantoliinan kanssa :LOL:

Kellään muulla ollut jo kivuliaita suppareita?
 
joulusta selvitty ja suklaata on syöty :ashamed: . päätin, että nuo loput joulusuklaat päätyy uutenavuonna kaappiin tai miehen mahaan, minulta loppuu mässäily!

huomenna on rakenneultra!!! heti aamulla herätessä se oli ekana mielessä ja vielä pitäisi vajaa vuorokausi malttaa odottaa..
aloin viikonloppuna tuntemaan vauvan liikkeitä ja sepäs tuntuukin mukavalta! osa liikkeistä tuntui omaan käteeni jo vatsan päällekkin. mies ei ole vielä päässyt niitä tuntemaan.

käytiin mekin katsomassa vaunu-tarjouksia sunnuntaina ja löydettiinkin molempia miellyttävät yhdistelmät, tosin ei tarjouksesta :whistle: . vaunut ovat Brio Sing merkkiset ja semmoiset mihin saa myös Brion turvakaukalon kiinnitettyä. menevät tosi pieneen tilaan kasattuna (mahtuisivat jopa mun pikku corollaan) ja niissä on kääntyvät etupyörät, jotka saa myös lukittua. ei ostettu niitä vielä. mua vähän mietityttää, kun ne etupyörät on pienet, että miten ne kulkee... tosin meillä ei ole koiraa tai muuta pakottavaa syytä pahimpaan loskaan lähteä puskemaan, mutta kuitenkin. jos jollain on omakohtaisia kokemuksia näistä tai muista vaunuista, missä on pienet etupyörät, niin kertokaa ihmeessä!
meille on vaunujen kanssa tosi tärkeä asia pieni koko niin kasttuna, kuin myös muuten, koska asumme kaksiossa (ainakin vielä :)) ja hissiinkin ne pitäisi saada mahtumaan. ihan keskustassa ei olla, mut ei ihan maallakaan. kerrostalossa asutaan ja hevosia ja lampaita näkyy parvekkeelta :), että siinä rajoilla just.

yellow 20+4
 
Kantoliinan aion hankkia,vaikuttaa jotenkin todella kätsyltä.. vaavi pysyy kokoajan mukana päivän touhuissa jos ei viihy vaunuissa tai leikkialustalla. :)

Hitsiläinen että jotenkin ärsyttää!! Kerroin tuola aikasemmin että minulla todettii se virtsatientulehdus ja söin antibiootit siihen, no tänään piti vielä soittaa neuvolaan ja kysyä varmistus tulokset, NIIN eihän siellä taaskaan ollut mitään ja pissahätä on kokoajan!! :headwall: siis käyn vessassa ja siitä n. 5min ja taas niin kova hätä että tuntuu rakossa tosi inhottavalta!! Pahimmillaan joudun tunnissa käymään 6-10kertaa pissalla!!
Onks kellään muulla samanlaista ravaamista??
Tai sit kertakaikkiaan tuo masuasukas on niin tuolla alhaalla että painaa rakkoa tosi pahastee..! :whistle: Dopplerillakin vaavin sydänäänet kuuluu vieläkin ihan tuolta alhaalta hieman oikealta ja alamahaa nippailee ja vihloo pitkinpäivää ... huhhuh..
Onneks huomen näkee pikkuisen ja toivottavasti siellä pienokaisella kaikki hyvin! :heart:
Alkanut taas huolettaa kun kaikkia IHME oireita ilmenny tässä lähiaikoina!

T:toukotytsy+masukki 21+1
 
Toukotytsy mäki olin jo viime raskaudessa niin onnellinen ku niitä ei tullu ennen ku sit 2 viikkoa ennen laskettua alko pikku hiljaa repeemää ja sithän näytinki jo ihan raadellulta. :whistle:
Ja toi mahan koko on just nyt ihan kiva mut ei sitten kun on ihan valtava keväällä. ;)
 
Kissanminttu täällä kanssa asutaan maalla (tai ei aivan mutta kuitenkin) lähimpään kauppaan on 5km kuin myös neuvolaan. Työmatkaa on yhteen suuntaan 16km joten autolla huristellaan. Avomiehellä on myös reilusti yli 10 km työmatkaa joten meillä on kaksi autoa. Eihän tuo halvaksi tule tuo kahden auton pito, mutta minkäs teet. Eikä valitetta mukavempi asua kun on oma rauha. Lähin naapuri asuu 100m päässä eikä meidän meilestä tarvi asua yhtään lähempänä :kieh:
Kantoliinailusta kyllä minä olen vakaasti harkinnut ainakin kokeilla. Tuntuu ainakin ajatuksena hyvältä että, kädet on välillä vapaana.
Rakenneultra on myös minulla ensi viikolla ja huomenna on neuvola.
Maha on kasvanut aika vauhtia... Ja rinnat myös pakko oli ostaa isompia liivejä.
Yritin tuossa sovittaa sortseja jalkaan kun parin viikon päästä lähden reissuun. Tasan yhdet sortsit ja yhdet caprit mahtui jalkaan, no ne olivatkin viime kesänä liian isot.

Tytti ja Papu 18+1
 
Moi pitkästä aikaa.Mitä suosittelette hyväksi lääkkeeksi kuivalle kurkulle ja yskälle kun kaikissa yskänlääkkeissä näyttää olevan ettei suositella raskausaikana.
Olen ollut nyt 2 viikkoa töissä kotipalvelussa ja pakko antaa periksi pikkuhiljaa etten jaksa tehdä tuota työtä kun on niin raskasta eli 2 taloa siivoan pääasiassa päivässä.Selkä on tulessa töiden jälkeen ja kävely on vaikeaa kun tuntuu,että jalka pettää alta.Mietin vaan et mitenkä kipee pitää olla et sais saikkua ja tiedän ettei raskaus ole sairaus
 

Yhteistyössä