TOUKOKUUN TUHISIJAT helmikuussa <3 <3 <3

heissan kaikille,

Nikunaku: synttärionnea!

Alhambra: mä ostin tukisukat Instrusta. Pääasiassa kyllä lentokäyttöön, mutta oon kyllä nyt käyttänyt muutenkin, kun näyttää välilllä jalat turpoavan. Yritän muistaa laittaa jalkaan myös pidemmillä automatkoilla. Nää maksoi 17e. Pidän näistä, koska ovat sellaista liukasta materiaalia, niin ei jää housut niihin kiinni. Lisäks ovat mielestäni pitkäikäisemmät kuin ihan sellaiset mattapuuvillaiset. Sithän on tietysti sellaisia "sukkahousukankaisia". Nekin on kyllä hyviä, mutta pidän itse tuollaisista vahvemmista, varsinkin kun meillä on niin kylmät lattiat. Ostin eka vaan liian pienet. mun jalka on 39-40 ja myyjätäti käski ottamaan koon 38-39, mutta se oli selkeesti liian pieni. Kantapääkin jäi ihan väärään kohtaan ja mä puolestaan olen paksupohkeinen, joten se varsikin jäi liian alas. Koko 40-41 olikin sit just sopiva.

Siksakkia: Ihana haalari. Mäkin Suomessa ollessa shoppasin Lindexiltä vaatteita. Oon niin in laav noihin retroihin.

Onko jollain muuten kokemusta noista Nalle-vaatteista, joita myytiin Jesper Juniorissa? Ostin niitä joitan, kun väri miellytti mua (ja hinta erityisesti miestä). Niitä oli 60% alessa ja puolipotkareillekin jäi hintaa alle 2e.

Sompio: Äitini osti vauvalle ensimmäiset marimekot. En ollut koskaan käynyt edes hipeltämässä niitä myymälässä. Olin vain yllättynyt, miten isoja ne on. Sain yhden raitapaidan ja raitabodyn. Molemmat oli kokoa 60 ja jos niitä vertaa esim. Tutan bodyyn, niin toi marimekko on melkein 4 cm leveämpi. Tosi reilu mitoitus niissä. Eihän se toki haittaa, käytetään sitten kun vauva on niin iso. Marimekot on kyllä niin ihania. Sellainen pallohaalari on kyl vielä pakko saada.

Viime yönä oli jotain todella omituista vatsakipua, jotenkin kouristi ja väänsi välillä. Asentoa ei voinut vaihtaa, kun mahaan sattui, mutta nyt ei kyllä ole mitään. Liikkeitäkin on tuntunut, joten tuskin mitään niin vakavaa. Nyt vois mennä syömään eilen leivottuja runebergin torttuja. Njam!
 
Pianissimo Mä olen ihan hulluna Marimekkoon :D Ekaksi luulin, että meitin nuppu puetaan päästä varpaisiin aina Marimekon vaatteisiin, mutta niitä ihania lastenvaatteita on niin paljon. Marimekossa on reilu mitoitus, mäkin ostin alevaatteita 60 cm. Että ei ne ihan alkuun mene. Mä käytän itse Marimekon paidoissa yhtä kokoa pienempää kuin muissa paidoissa.
Mies oli käynyt viikko sitten Marimekossa ja siellä olisi ollut pallomekkoja alessa. Mutta ei ollut ostanut :headwall: Eilen sitten harmitteli, kun mä en enään saanut.
 
Sompio: oih, sellaista pallomekkoa en ole nähnytkään, sen täytyy olla tosi ihana. Harmi, ettei se oikein käy meidän tulevalle pojalle. Sen (tai siis äidin) on tyytyminen siihen haalariin. Totta kyllä, että aikuistenkin vaatteet on tehty reilulla mitoituksella. Tiedätkö muuten, tekeekö Marimekko pienempää kokoa kuin 60? Äitini sanoi, ettei ainakaan niissä vaatteissa ollut tuota kokoa pienempää (nekin ilmeisesti siis alesta). Olisi vaan kivaa saada jotain Marimekkoa ihan pienellekin.
 
heipä hei pitkästä aikaa..Pikaiset kuulumiset.Tänään käyty neuvolassa ja kaikki hyvin.kyl se vaan aina on niin ihanaa kuulla sydänääniä..Sai taas itkua pidätellä :) no eihän tässä enää kauaa ole aikaa et meillä kaikilla on pieni suloinen nyytti sylissä.Ihanaa :)

Luppa- ja kirppu rv 24+6
 
Pianissimo En ole ennen lastenvaatteita Marimekosta katsellut, joten en ole itsekään nähnyt pallomekkoa. Enkä katsellut kyllä yhtään normaalihintaisten hyllyä, että en tiedä sanoa siitä koostakaan, mikä on pienin. Alesta mä sain ainakin viimeiset 60 cm:n vaatteet. Ale-vaatteet oli 10 cm:n välein, mutta kai siinä joku välikoko on normaalisti.
 
Moro!

Täältäkin onnittelut nikunakulle! :flower:

G: täällä ei ole mitään etukäteen määriteltyä aikaa minkä mittanen neuvola-aika on vaan siellä menee se mikä menee. Meillä on tollanen melkoisen tehokas täti ja jos ei mitään ihmeitä oo juteltavia niin eipä tuolla neuvolassa mene ku 15-20 minuttia. Nyt se sentään jo vähän kyselee vointeja ja sillai ku nelosta odottaessa meni monta käyntiä ettei se edes kysyny miten oon voinu!

Paikkaa vauvanvaatteille ei ole vielä keksitty, pakko joku kaappi/lipasto ostaa, mutta en vielä oo yhtään vaivannut päätäni sillä että millanen hankittas. Mitään kauheen isoa tonne huoneeseen ei mahdu, mutta sen kokonenhan sen olis oltava, että sinne mahtuu vaatteet vielä vuosienkin päästä. Täytyy tässä kyllä alkaa pikkuhiljaa vähän katselemaan, ettei sitten tuu paniikkia. Nyt tietty olis vielä huonekaluliikkeissä aleja niin vois saada edullisemmin.

Yöt nukun ainakin vielä oikein hyvin, ainoa mikä herättää on pissahätä vähintään 1-2 kertaa yössä. Mutta muuten saan kyllä vielä nukuttua ilman mitään ongelmia.

Maha on mullakin oikein tyypillinen poikamaha, tossa edessä kaikki, takaa ei raskautta huomaa. Täytyykin taas muistaa räppästä kuva siitä, taitaa olla jo kolme viikkoa edellisestä.

Ammeenjalat kannattaa munkin mielestä hankkia! Varsinkin tällanen vanha raihnanen selkäparka kiittää kun ei tartte kumarassa vauvaa kylvettää. Juu ja mä tosiaan löysin jonkun palstan kirppariosiosta jalat kympillä, että kannattaa tosiaan etsiskellä käytettyjäkin :) Hoitopöytää meillä ei oo, mutta meillä on kodinhoitohuoneessa lavuaarin vieressä pöytätaso johonka olen pehmeän hoitoalustan laittanut ja siinä on hyvä hoidella vauvaa ja edelleenkin siinä tulee vaihdettua tuon taaperonkin vaipat, siinä kun on niin kätevä samalla suorittaa pesut kun on hana vieressä. Esikoiselle hankittiin aikonaan hoitopöytä, mutta silloin sitä tuli käytettyä hyvin vähän, joten sittemmin se laitettiin pois ja seuraavat vauvat hoidettiin sängyssä, sylissä tmv., mutta se oli sillon nuorena se, kun selkä ei vielä vihotellut :)

Kirpparihinnat on todellakin nykyään aivan älyttömiä. Eipä juur huvita edes käydä kattelemassa. Alesta saa usein halvemmallakin uusia vaatteita ku kirpparilta vanhoja kulahtaneita. Tosin onneksi joskus sentään saattaa tehdä todellisia löytöjä!

Äipälle onnea sairaalareissulle, täällä pidetään peukut pystyssä että laskevat sut vielä kotiin!

Jassoo josko sitä lähtis kaivelemaan kameran esiin, että sais otettua uuden masukuvan kun viikotkin taas poksuu :)

villahousu & Sulo 26+0 :heart:
 
Meilläkin on jonkun verran Marimekon vauvanvaatteita, mutta pienin koko on 60cm. En ole ainakaan koskaan sen isompia nähnyt. Enkä myöskään välikokoja, luulisin että ne koot menee 10cm välein. Ostin just huutiksesta sellaisen pallohaalarin, se on ihana :)
Käyn yleensä tehtaanmyymälässä, niin en sitten tiedä miten paljon valikoimat poikkeaa liikkeiden valikoimista. Mut maanantaina kävin kyllä ihan liikkeessäkin, ostin esikoiselle sellaiset unikkosukat eikä muuta tarttunut mukaan.

Minusta se boboo autokuosi on ihana! Esikoisen huoneeseen ostin jo sitä verhokankaaksi, mutta verhot odottaa vielä ompelua kun nyt on Nalle Puh sisustus :)
 
moikka ruuanteko kesken joten pikana...

Kiitos synttäri onnitteluista :flower: 34 v tuli täyteen,eli mun tieto päivitettii jo etukäteen.Onneks tulee vaann vuosi kerrallaan. :D en mä kyllä tunne itseäni noin vanhaksi.Nytkö se kolmenkympin kriisi iskee.

Mä ostin amme jalat käytettynä 8?:lla, ja kokemuksesta voin kertoa että ikean amme ei istu siihen telineeseen. :$ Ikean amme on vähän lyhyempi joten ne amme jalat on pitemmät. Meillä on sellanen selätuki/ammetuki erikseen ja musta se on ollu kivampi,ku sitte tavallista ammetta voi käyttää taaperollakin. meidän 4 v esim. siskoni luona on joka kerta vauvan ammeessa.

Mies oli yllättäyt mut :heart: aamupala oli valmiiksi tehtynä ja pöydällä lahja ja ihana kortti. Aamiaisen jälkeen ollaanki lasten kanssa leikitty mun uudella lelulla.
http://www.ihmekauppa.com/product_details.php?p=164
:D :D :D lapset kyllä yritti ottaa karkkia käsillä sieltä ulostulo luukusta.

Ideapark tapaamisesta. Mä olisin vähä sitä mieltä,että voitais siirtää suosiolla tapaamine myöhemmäksi ni saatais kerralla enemmän porukkaa sinne.
Huomasin myös että meillä olis la pienessä leffa teatterissamme se niko lentäjän poika ni voisin meidän 4 v viedä sitä katsomaan. Sunnuntai kun menee miehellä Seinäjoelle ja takaisin ajamiseen,ku osti huutonetistä vähän tuoleja. :eek: vielä pitäis keksiä minne mä ne laitan säilöön kunnes niillä on tarvetta. :whistle: niitä on vaan 20kpl. :ashamed:

tulen paremmalla ajalla kirjottelee kuhan saan noi nukkumaan.

NN rv 22+6
 
Oi kuinka mainion lahjan nikunaku on saanut :D

Tässä tämä masukuva nyt sitten...ei toi mun mahani kyllä mikään kaunis ole, ylhäällä kauhee pallo ja alhaalla roikkuu löysää...vauva siis ainakin viime viikolla vielä oli poikittain tossa ihan ylhäällä ja alempana kohdussa oli ihan tyhjää.

 
Villahousu: ihana masu. Mullakin on alamasu tyhjää täynnä/ roikkuu löysää."vauva-vyölaukku" :whistle: Ja vauva maha on navan yläpuolella.

Toi lahja oli mitä mainoioin varsinki ku mulla on jo kaikkea ja mulle on tosi vaikea ostaa lahjaa. Olen joskus tuosta sanonut,että olispa aika hauska laite esim. lasten synttäreille. Toimii kolikoilla,mut kolikot saa sitte pois ja käytettyä uudelleen.
 
Nikunaku: ajattelitko ravintolan perustaa, kun noin monta tuolia ostit?

Siksakkia:
ehkä niitä Marimekkoja ei sitten pienempiä ole. Tosin onneksi niistä isommista ehtii nauttimaan vähän kaummin, kun vauva ei kasva niistä ihan heti ulos.
 
Heh...kahvilan tapaista viritystä haaveissa.Tai pikemminkin haaveissa olis sellaiseen kivijalka navettaan tehdä Bed&Breakfast ja sinne tarttee tuoleja sitten joskus hamassa tulevaisuudessa. :whistle: Noi tuolit on vanhoja kahvilan tuoleja ja niissä selkänojissa on numerot. Rakastan kaikkea vanhaa. Niitä tuoleja olis kai 40 kpl mut osa on vähä rikki ja 20 ehjää.Taidan tyytyä tuohon 20 kpl. :whistle:
Yks idea oli myös jos olis perustanu lastentarvikekirppiksen ja siihen yhteyteen sellanen kahvittelupaikka ja leikkipaikka lapsille.Mut nää on näitä haaveita ja teen niin halpoja ostoksia ettei sitte kaduta jossei käyttöä koskaan tuliskaan.Nuo tuolit maksaa 22 ? plus tietty haku (15 ? peräkärryn vuokraus.Bensa menee miehen työsuhde auton piikkiin)
Toimivan suht moderin kassakoneenkin ostin ennen joulua 30 ?:lla.En meinannu uskoa huutiksen osta heti hintaa.Olin ihan varma,että oikea hinta on 300?. Kun vastaavia huonompia ja vanhempia myytiin kolmeensataan ja vähän päällekin.

Onneks mun mies ei ole hankintoja ollenkaan vastaan. :heart: Naurettavan halpojahan nuo ostokset liittyen haaveeseen on olleet.

 
Vauvan vaatteille ostettiin jokin aika sitten kaappi. =)

neuvolassa kestää täällä n. puoli tuntia/ kerta. Joskus menee vähemmänkin, joskus saattaa vähän venähtää.

nikunaku on saanut hauskan synttärilahjan. :D :D Enkä minä ainakaan hulluna pidä sua ja suunnitelmiasi! Mä oon ite kans sellanen, et en tee asioita just sen "yleisen kaavan" mukaan, vaan miehen kanssa aina suunnitellaan kaikkee monen mielestä älytöntä. :xmas:

hoitopöytää
ei ole meilläkään. Ei koskaan ollut.

Ihania kuvia kaikki laittaneet!! :heart:
Pitäis omasta masustakin taas kuvaa ottaa...

stk ja minivitonen 24+2 :heart:
 
Onnea nikunaku :flower: kivan lahjan olet saanut! =)
Tulin taas vaan tämmöselle pikavisiitille, lähettävä mies hakemaan töistä..

Mä just viimeyönä mielessäni kirosin kun mahaa nippas ja koski sillai ettei mikää asento ollu hyvä..! Tää masuasukas on ihan tuolla mun alamahassa, ylhäällä ihan tyhjää.. :D Maha on kyllä aivan poikamaha, takaapäin ei näe yhtään mutta eestäpäin on sellanen pallo että huhhuh! :whistle: Vois pikkuhiljaa alkaa asettumaan jotenkin tasasemmin tuonne kun painaa aika Perkuleesti tonne rakkoon että eilenkin tunnin sisällä kävin semmoset 4kertaa pissalla!! :headwall:

Mä olen ajatellut hommata tommosen jalallisen ammeen, vois olla ihan kätsy!
Hoitopöytä me saadaan lainaan yhdeltä tutulta,se on se lipastomalli.
Pinnasänky pitää vielä ostaa ja se ajateltiin hakea Ikeasta.. haluan sen mistä saa sen toisen kaiteen pois!

Nyt on lähettävä huristelemaan.. ainiin huomenna ois neuvola ja lääkäri.. toivottavast osaa kertoa miten päin tää pirpana on tuolla masussa.. tuntuu että poikittain! :p

T:tytsy+masukki 26+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
***TOUKOKUISET 2009***
*päivitetty lista*







LA.......nimi......synnytyssairaala......monesko lapsi.....ikä





27.4......Beija............................K-SKS.........toinen.............25v.

29.4......Karviainen...................MKS............esikoinen........30v.
29.4......Ensitoive.....................HYS.............esikoinen........????
29.4......Popiina........................VKS.............toinen............????
29.4.....Jonz & poika...............PHKS...........toinen.............24v.

30.4......Tulimieli......................K-HKS..........toinen............26v.
30.4......ELLEN77 & poika.........TAYS............toinen............31v.

1.5.......hannaleena................OYS.............esikoinen.......22v.

2.5......KirsuTiina....................???..............??????............????
2.5......Jasmin84 & poika........VAS..............esikoinen.......24v.

3.5......duello.........................PHKS............esikoinen.......????
3.5......nellynoora & tyttö........OAS...........neljäs.............29v.
3.5......MayaXs...................ulkomailla.......esikoinen.........24v.

4.5......uneksija.....................OYS..............esikoinen.......25v.
4.5......erica87.......................OYS..............esikoinen.......21v.
4.5.....viikuna.......................K-SKS...........toinen............25v.
4.5.....H3LMI.......................TAYS.............esikoinen.......27v.
4.5.....Gabriela......................JS..................toinen............28v.

5.5.....Wendy.........................TAYS.............esikoinen........25v.
5.5.....Sporttimama................????..............??????............????
5.5.....miida............................PHKS............esikoinen........25v.

6.5.....Suzyanne & poika........NKL...............esikoinen........36v.
6.5.....Siggish.......................KOS...............toinen............20v.

7.5.....nasu22........................PKKS.............toinen.............22v.
7.5.....Mia82..........................JS..................esikoinen........26v.

8.5.....Nara............................KOS...............viides.............33v.
8.5.....Siksakkia.....................MKS................toinen............23v.
8.5.....Tilluri...........................????...............esikoinen.......????
8.5.....Korolla........................K-HKS.............esikoinen.......29v.
8.5...Kerttu84 & tyttö..............PHKS........esikoinen.......24v.
8.5.....pöppis06....................????...............????????........????
8.5.....JeAnka & tyttö.............PHKS..............toinen............27v.

9.5.....Matilda-08.................VKS................esikoinen.......25v.
9.5.....under........................KOS...............esikoinen........????
9.5...Alexandra-85 & poika...KOS................esikoinen.......23v.
9.5.....Karkki-82...................KYS.................esikoinen.......26v.
9.5.....Glob & poikaolo..........NKL.................esikoinen.......26v.

10.5....Camomilla76.............TYKS..............esikoinen........32v.
10.5.....äityli.........................????...............toinen.............25v.
10.5.....Kaptah & tyttö.........KOS/H...........esikoinen.........22v.
10.5.....joa84.......................PHKS..............toinen.............24v.
10.5....Toukotytsy & poika......KOKS.............esikoinen........22v.
10.5......jutt...........................????..................esikoinen........????

11.5.....jonskuska................TAYS..............esikoinen........23v.
11.5.....äityli07.....................????...............toinen............25v.
11.5...katjuskavm80 & poika....JS.................kolmas..........29v.

12.5.....piina........................KOKS..............viides..........33v.
12.5.....Joie..........................HYS................toinen............25v.
12.5....ElinaMaria & tyttö........PHKS..............esikoinen.......25v.
12.5....PilkkuPantteri & tyttö...KYS................esikoinen.......32v.
12.5.....miimaamuu...............????...............toinen.............24v.

13.5.....Iitu2........................PHKS..............kolmas...........32v.
13.5....Niisku-Rouva & poika...TYKS...............toinen............20v.
13.5.....yellow & poika............JS...............esikoinen..........25v.

14.5.....artunäiti..................SatKS..............toinen...........27v.
14.5.....Pauzi......................K-SKS..............kolmas..........25v.
14.5....villahousu & poika.....K-HKS.............viides.............29v.
14.5.....Samuli03................SeKS...............kolmas...........26v.
14.5.....kointypy & poika.......HYS................neljäs.............28v.

15.5.......Perskutarallaa........PHKS...............kolmas..........25v.
15.5.......emiliana..................????................esikoinen.......24v.
15.5...Jennyfr & poikaolo.....TYKS................esikoinen.......27v.

16.5......Narttu.....................LKS............kolmas ja neljäs....31v.
16.5......Ellu-80-..................SEKS...............kolmas............28v.
16.5...Maariana83 & poika....SatKs..............toinen..............25v.

17.5.......nannah86.............OYS................esikoinen.........21v.
17.5......piiperot.................KOKS..............viides................31v.
17.5......joose75.................PHKS..............esikoinen.........????
17.5....moerri & tyttö...........????...............toinen..............????
17.5...alice in wonderland....SatKs..............neljäs...............30v.

18.5.......alhambra..............SEKS..............neljäs..............33v.

19.5......toinen....................HYS..................toinen.............20v.
19.5.....sannulii...................????.................toinen.............????
19.5.....Roza.......................LUS..................toinen............????

20.5.....nisunen...................SeKs.................kolmas............30v.
20.5.....myy-09....................????..................kolmas............????
20.5.....Palliina....................JS......................toinen.............29v.
20.5.....perlos......................OYS...................toinen.............29v.
20.5.....pian 3xäippä............TYKS..................kolmas............28v.
20.5..Eemelin äiti & poika+tyttöolo...SeKS...kolmas ja neljäs..32v.


21.5....Aurora72 & tyttö.......SeKS..................neljäs...........????
21.5.....Pianissimo & poika.....JS......................esikoinen........27v.
21.5....RockMummy & poika ..JS.....................esikoinen........25v.
21.5....kissinminttu & tyttö....KoKS..................esikoinen........24v.

22.5......UuMama..................OYS....................kolmas...........27v.
22.5......Knockout.................TAYS...................toinen............24v.
22.5......Imppu-83.................NKL...................esikoinen.......25v.
22.5......luppa-.....................HUS/LAS............kolmas...........????
22.5......pitahaya.................KOS...................esikoinen.......????
22.5......Heidsu....................KOS..................toinen............22v.

23.5....mwoana & tyttö.........????...................toinen...........24v.
23.5....niksutin.....................K-HKS................kolmas........27v.
23.5....PieniRunotyttö..........????..................toinen..........26v.

24.5.....Fox82......................K-HKS................esikoien........27v.
24.5....pikku möhkis.............K-SKS................esikoinen.......24v.
24.5.....Mokka76...................K-SKS................kolmas.........32v.
24.5....Mantelinkukka & tyttöolo..K-HKS................kolmas........????

25.5......miigu123................KAKS..................toinen..........????
25.5.....Odettta....................KOS...................toinen............24v.
25.5.....ebba-E....................HYS....................neljäs..........????
25.5.....Therean & tyttö........K-HKS.............kolmas.............30v.


26.5..syli täynnä kultaa & tyttöolo..K-SKS............viides...........25v.
26.5....Goldienne................PS.....................esikoinen......19v.
26.5.....humu82 & tyttö.......HYS...................esikoinen......26v.

27.5.....sarama....................????..................esikoinen......26v.
27.5....Höpöliini & tyttö........VAS...................toinen...........23v.
27.5.....HanTa...................HYS...................esikoinen......25v.

28.5.....SaNi-81 & poika...P-KSSK..............toinen.............27v.

29.5.....Suvi85...............K-HKS................toinen.............23v.
29.5.....ariella................????...................??????............????
29.5......mansikka-maija....MKS...................esikoinen.....24v.
29.5....anuaanua & tyttö.........JS....................toinen........34v.

30.5.....Sompio & tyttö......VAS..................esikoinen........32v.
30.5.......nanna21.............LS.....................esikoinen........21v.

31.5....Valon kantaja.....VAS....................kolmas...........????
31.5.....Niiksu................KAKS..................esikoinen........25v.
31.5....Tytti83..............KOKS..................esikoinen........25v.

5.6...nikunaku & tyttö....VAS......................viides............34v.
28.5.......Thinker..............OYS..............kolmas.................31v.


Tyttöjä/tyttöoloja 19
Poikia/poikaoloja 18







jos et löydä itseäsi listalta tai tiedoissa on virheitä niin ilmoittele :wave:



Aikaisemmat keskustelut:

Elo-syyskuu http://kaksplus.fi/keskustelu/t1147540,1150
Lokakuu http://kaksplus.fi/keskustelu/t1184477
Marraskuu http://kaksplus.fi/keskustelu/t1218466
Joulukuu http://kaksplus.fi/keskustelu/t1247675
Tammikuu http://kaksplus.fi/keskustelu/t1277397





Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

E-KKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KOS = Kätilöopiston sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus





RASKAUDEN AJAN YLEISIÄ VAIVOJA


"Raskaushormoneilla on suuri vaikutus hampaisiin, hiuksiin, kynsiin ja ihoon. Progesteroni eli keltarauhashormoni voi tehdä ikenet pehmeiksi ja vertavuotaviksi. Suorat hiukset voivat kihartua ja päinvastoin. Usein raskaus hidastaa hiusten kasvua tai voi tehdä ohuista hiuksista paksummat ja kiiltävämmät, kun taas paksuista hiuksista voi tulla kuivat ja lentävät. Synnytyksen jälkeen hiuksia yleensä irtoaa runsaasti. Kynsistä voi tulla ohuet ja hauraat. Estrogeenin vuoksi iho yleensä kukoistaa, mutta kuiva iho saattaa tulla kuivemmaksi ja rasvainen rasvaisemmaksi. Ruskeita pigmenttiläiskiä saattaa tulla kasvoille ja kaulalle. Iho yleensä tummenee hiukan, varsinkin nännit ja vatsan keskiviiva. Raskausarpia saattaa tulla rintoihin, vatsaan ja jalkoihin. Ne liittyvät valkuaisen hajoamiseen ihossa raskaushormonien vaikutuksesta. Raskausarvet haalistuvat synnytyksen jälkeen. Vaikka raskausarpiin ei juurikaan voi vaikuttaa kosmeettisilla tuotteilla, niillä saattaa olla paikallisesti ihon verenkiertoa vilkastuttava vaikutus. Itsestään huolehtiminen on hyvinvoinnille ja mielenterveydelle tärkeää.



Pahoinvointi

Pahoinvoinnista raskauden alussa kärsii noin joka toinen nainen. Usein auttaa, kun syö jotain pientä ja raikastasta jo ennen ylösnousua (esim. keksejä, hedelmiä tms.). Myös päivän mittaan on parempi syödä pieniä välipaloja (ei kuitenkaan makeisia) ja juoda vettä usein, jopa tunnin välein. Pahoinvointi loppuun yleensä viimeistään 4. raskauskuukautena.



Ummetus ja peräpukamat

Ummetus on myös tavallinen ongelma. Runsaskuituinen ruokavalio, runsas veden juominen ja liikunta ovat yleensä riittävä hoito. Joskus voidaan tarvita myös apteekista kuitua lisääviä lääkkeitä (Vi-siblin®, Agiocur®; ) tai luumumehua/sosetta.

Kohtu painaa kasvaessaan myös peräsuolta ja lisää näin taipumusta peräpukamiin. Ummetus voi vielä pahentaa peräpukamavaivaa. Hoitoon voidaan käyttää lääkevoiteita tai puikkoja (Faktu®, Hädensa®; )


Turvotus

Turvotus on normaalia, kun se pysyy kohtuullisena, eikä verenpaine nouse. Jos paino nousee yli puoli kiloa viikossa, täytyy nesteen kertymisen syy selvittää. Lymfahieronta laittaa yleensä nesteet liikkeelle ja auttaa muutenkin yleiseen hyvinvointiin. Runsas veden juominen (yli 2 litraa päivässä; ) auttaa myös turvotukseen nopeuttaen liiallisen natriumin (suola) poistumista elimistöstä.



Närästys

Närästys on raskauden loppupuolella kiusallinen vaiva. Vahvasti maustettuja ruokia, kahvia, vahvaa teetä ja rasvaisia käristettyjä ruokia on syytä välttää. Apteekista voi ostaa antasidia eli vatsahappoa neutraloivaa lääkettä esim. Balancid® tai Rennie®, joissa ei ole alumiinia ja jotka auttavat närästysoireisiin nopeasti.



Suonikohjut ja suonenveto

Suonikohjut ja suonenveto pahenevat raskauden aikana ja taipumus niihin lisääntyy kun kohtu on niin suuri, että se painaa laskimoita. Ongelmaa voi hoitaa ja ennaltaehkäistä hankkimalla hyvät äitiysliivit ja tukisukat jo odotuksen puolivälissä. Jalkoja on hyvä lepuuttaa ylöspäin kohotettuna pitkin päivää ja yöllä voisi pitää jalkojen alla tyynyä. Kengät eivät saisi olla liian korkeakorkoiset eivätkä ne saisi puristaa. Magnesiumista saattaa olla apua suonenvetoon.



Selkäkipu

Vatsan kasvaessa selkälihakset joutuvat kovaan rasitukseen, mikä tuntuu usein selkäkipuna. Raskaushormonit vielä pehmentävät nivelsiteitä valmistaessaan elimistöä synnytykseen. Hyvä seisoma-asento on tärkeä (vatsa sisään niin paljon kun se on mahdollista). Kantamista ja nostamista on syytä välttää, ja jos nostaa, on muistettava nostaa selkä suorana ja ponnistettava jalkalihaksilla. Hyvä istuma-asento on sellainen, missä istutaan suorassa koko selkä hyvin tuettuna koko jalkapohja lattiassa.



Lämpö

Raskauden alkuaikoina ruumiinlämpö nousee jonkin verran, mutta se ei kuitenkaan vaadi lääkehoitoa.



Väsymys

Väsymystä on raskauden aikana ja varsinkin kolmen ensimmäisen kuukauden aikana ja 6 - 8 viimeisen viikon aikana. Väsymys johtuu korkeasta keltarauhashormonitasosta ja elimistön lisääntyneestä työmäärästä. 3 - 4-kiloisen lapsen kasvattaminen kohdussa on melkoinen urakka. Elimistön viestejä on syytä kuunnella ja sallia itselleen lepohetkiä niin usein kuin se on mahdollista. Yöunille on syytä käydä tarpeeksi aikaisin ja viikonlopun vapaahetket on syytä käyttää tasapainottamaan kiireistä työviikkoa.

Väsymys saattaa johtua myös alhaisesta veren hemoglobiinista eli anemiasta (raudanpuute veren punasoluissa). Tarvittaessa on syytä täydentää elimistön rautavarastot apteekista saatavilla rautatableteilla. Anemian rajana pidetään hemoglobiiniarvoa 120mg/l. Arvoa on hyvä seurata, sillä anemia korjaantuu yleensä hitaasti rautalääkityksestä huolimatta ja aiheuttaa odottavalle äidille turhaa väsymistä ja voimattomuutta, joka olisi voitu ehkäistä ennalta.



Aineenvaihdunta

Raskauteen liittyy kohonnut virtsaamistarve. Suurentunut kohtu painaa virtsarakkoa ja raskauden loppuvaiheessa tuleekin huomioineeksi automaattisesti naistenhuoneen sijainnit ostoksilla tai matkoilla.

Hikoilun lisääntyminen liittyy kiihtyneeseen aineenvaihduntaan ja hajuhaitoilta säästyy, kun kiinnittää erityistä huomiota puhtauteen.



Vuodot

Emättimestä tuleva valkovuoto saattaa lisääntyä ja se on tavallista. Mutta jos valkovuoto on pistävän hajuista, kokkareista ja samalla tuntuu kutinaa ja kirvelyä, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Oireet voivat johtua emätintulehduksesta, joka on syytä hoitaa lääkkeillä.

Verinen vuoto ei kuulu raskauteen. Ihan vähäistä vuotoa voi tulla normaalina kuukautisaikana, mutta kaikki muut vuodot on lääkärin syytä selvittää.



Rinnat

Rinnat alkavat suurentua jo raskauden alkuajoista lähtien ja toisesta raskauskuukaudesta alkaen niistä voi myös tihkua esimaitoa. Rinnat ovat myös arat kylmälle eikä kylmässä vedessä uimista suositella.



Kirjoittajat:
Sirkku Alaranta, proviisori
Päivi Härkki, naistentautien erikoislääkäri"


Lisäksi:


Kuivat limakalvot

aiheuttavat mm. verenvuotoa nenästä




Lista tarvikkeista vauvalle ja äidille:

http://kaksplus.fi/vauvasta-leikki-ikaan/vauvan-tarvikkeet/vauvan-tarvikkeet

http://kaksplus.fi/keskustelu/t842837[/quote]

 
Asiat oli aika samalla lailla, paitsi ettei auennut oikeastaa yhtään enää =)
Lääkäri oli tyytyväinen, mutta 2 vkon päästä pitää taas mennä kontrolliin ja sitten taas mietitään saikkua. Eli kirjoitti taas kivasti 2viikkoa, kivaa sähläämistä kelan kanssa :/
Vauvaa mittaili kivasti, päänympärys oli hiukan isompi kun näillä viikoilla, mutta painoarvio oli jo 860g, eli jos vauva pysyy masussa pitkään, meille tulee jättivauva :whistle:
Nyt saan kuulemma hiukan kokeilla mitkä teettää supistuksia yms. Esim uimaan saa nyt mennä, mistä lapset ihan innoissaan kun hiihtoloma edessä :)
Ja parasta, seksi ei kielletty paitsi jos alkaa supista :D

Mutta omaa napaa. Nyt hiukan väsyttää toi reissu, niin taidan mennä sohvalle odottamaan miestäni kotiin!
 
Ihanahan tuo idea on nikunaku :heart:

Tervetuloa Thinker :wave:

pian 3x äippä: Onnittelut hyvistä kuulumista! Hienoa ettei ollut auennut enempää. Hyvä että seuraavat usein tilannetta, ettei sitten pääse yllätyksiä sattumaan :)
 
Suzyanne
Nikunakulle synttärionnittelut täältäkin! :flower: Saitpas hauskan lahjan! Itse olen joskus katsellut sellaista purkka-automaattia jossa on värikkäitä purkkalapalloja lasi(tai muovi) kuvussa, ehkä ostan joskus itselleni, tai toivon lahjaksi.

Siksakkia Tosi kivat kotiintulovaatteet! Täällä myös yksi joka tykkää hulluna Lindexin retroista, niitä olenkin jo jonkin verran ostellut, ja lisääkin hankin. Luulen että itselläni menevät vauvan kotiintulovaatteet vielä monia kertoja uusiksi, kun aina vaan löytyy toistaan ihanempia, joita on sitten pakko ostaa. Ja minä kun vannoin itselleni olevani säästeliäs vauvan vaatehankinnoissa.. :ashamed:

Tänään löysin lastenvaatekirppikseltä vaaville vaaleansinisen kotiintulohaalarin, siis sisävaatteiden päälle, hyvin kevyesti topattu mutta kuitenkin pehmeää kangasta. Myyjäkin oli sitä mieltä, että se käy juuri huhtikuun loppuun/toukokuun alkuun. Nyt vielä tässä vaiheessa joutuu usein kysymään neuvoa kavereilta ja myyjiltä, mutta tuon haalarin olisin itsekin onneksi huomannut juuri sopivan paksuiseksi ko. vuodenaikaan. :whistle:

Mahan kasvusta, luin että vauva kasvaa juuri tässä vaiheessa puolet nopeammin kuin aiemmin. Eipä siis ihme, ettei vielä kaksi viikkoa sitten mahtuneet, reilunkokoiset ei-äitiysfarkut mahdu enää kiinni. B) Minulla oli viime neuvolassa, 22.1 sf-mitta 22 cm, mutta nyt on takuulla jo ainakin 24 cm, ellei enemmänkin. Maha ei ole vielä varsinaisesti "tiellä", mutta kenkien jalkaan laitto on yhtä tuskaa ja ähinää. Mutta mies onneksi mielellään auttaa. :D

Minulla on ihan päinvastainen maha kuin Nikunakulla, vauva on ihan alhaalla, raivotarjonnassa, ja pää ( tai joku?) painaa ihan viimisen päälle virtsarakkoa. Vessassa saa ravata koko ajan, kun tuntuu että on kamala hätä, ja sitten tulee kaksi tippaa. :headwall: Luulen että parin viikon päästä mahani alkaa roikkua alaosastaan. B)

Nikunaku se on minusta loistavaa että jollain on yrityshaaveita!! Itsellänikin on, mutta tänne pk-seudulle en ehkä uskaltaisi mitään kovin pienimuotoista perustaa, tilojen vuokrat kun ovat niin korkeita. Tänään kun kävin siellä pienellä lastenvaatekirppiksellä, juuri ajattelin että samantapainen liike olisi kiva. Sitä pitää suunnilleen ikäiseni (hih, tai ehkä 10 v. nuorempikin) nainen, ja vaikka tila on pieni ja ihan täyteen ahdettu, niin asiakkaita riittää, aina on kova kaupankäynti päällä. Siellä myydään lastenvaatteiden lisäksi äitiysvaatteita sekä leluja. Sellaisia on ihmeen vähän jopa täälläpäin. Itse kyllä luulen, että olen niin arka ja varovainen, että tyydyn vain haaveiluun. Tai eihän sitä koskaan tiedä.

Siksakkia Kiitos rintsikkavinkistä! Se on kyllä ihmeellistä kun yleisimmin myydään esim. D tai E-kuppikoossakin vain 85-90-ympärysmittaisia imetysliivejä. Tuo oma nykyinen kokoni 75 E kun ei minusta ole edes mikään kovin valtava.

Onko muuten kellään refluksioiretta? Itseäni se on viimeisen viikon vaivannut ihan urakalla. Eilen viimeksi, kun otin sohvalla päiväunet, heräsin kamalaan yskimiseen, kun vedin kitkerää vatsalaukun sisältöä henkeen. :x Lääkäri puhui vain närästyslääkkeistä sekä sängynpäädyn korottamisesta, mutta eilen olin ennen unia ottanut pari Rennietä, ja tuin yläosani korkeilla tyynyillä. Noh, tämä on kuulemma ihan normaali oire raskaudessa. Ei kuitenkaan mikään kaikista kivin, se kama kun ei kovin hyvälle maistu. :$

Neuvola-aika on täällä yleensä sen aikaa kuin menee, minulla yleensä menee puolisen tuntia.

Amme meillä jo on, ajattelin siihen katsella sellaista tukea käytettynä, ehkä kavereillakin on jotain. Yhdellä kaverilla kuulemma olisi myytävänä ainakin vauvan makuupussi, sähköinen Medelan rintapumppu, rintakumeja, liivinsuojuksia ja imetystyyny, ne kaikki meiltä vielä uupuu.

Tänään on onneksi suht energinen olo, eikä sitä kamalaa väsyä joka n vaivannut useasti, varsinkin eilen olin koko päivän ihan tööt. Taidanpa alkaa väsätä spagetti Bolognesea tässä. :p

Suzyanne 27+1
 
Suzyanne
Hupsista, tuli ihan järjetön novelli taasen! :ashamed: No, en kuulemma livenäkään ole mikään kaikkein hiljaisimmasta päästä, ( eli oikea moottoriturpa! :LOL: ) kaipa se sitten heijastuu myös tähän kirjoittamiseen. :whistle: Koittakaa kestää! :D
 
suzyanne: missäpäin pk-seudulla on tuollainen lastenvaatekirppis? olisi kiva kävästä!

hirvee väsymys iski, mutta täytyy vielä lähteä takasin töihin, tulin vaan pariksi tunniksi välillä kotiin.

yellow 26+0
 
Hei, mitä te puhuitte rintsikoista? En löydä ja kaikki vinkit ovat paikallaan. Nyt on nimittäin rinnat siinä määrin kasvaneet, että on pakko lähteä kaupoille. Ja sopivia ei halpakaupoista löydy. Koko on mulla sama kuin Suzyannella...

Hurjasti tullut muutenkin tekstiä ja huomasin, että en ole uhrannut vielä ajatustakaan kylpyammeelle... Meillä on ihan hiton pieni kylppäri, joten en edes tiedä miten asia ratkotaan.

Ooh, vielä pitäisi vähän huhkia työmaalla.

 
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=97269911
Meillä on tollainen. Ja huutiksessa oli noita pelkkiä jalkoja 7 e kai alkaen.
Mä olen kyllä uskaltanut ostaa käytyn ammeen ja pessy sen vahvoilla pesuaineilla.

Silloin kauan sitten kun asuin Kruunuhaassa ni siellä oli lastenvaate/tarvike kirppis.
Pitäis käydä siellä Tampereen lastentarvikkekirppiksellä.Eikö sen remontin pitäny olla tammikuun ajan. Pitää kurkkia netistä.

Mua jännittää kohdunsuun ja kaulan tilanne. Mulla ei ole supistuksia oikeestaa yhtää,mutta silti paikat on alkanu pehmetä ja aueta. Näissä kolmessa viimeisessä olen käyny kanssa kontrolleissa parin viikon välein. Eiköhän siellä neuvolalääkärissä sitte kuule tilanteen.
Onneks en ole kummiskaan vuodelepoon joutunut.
Toivotaan,että kaikkien vauvat pysyy matkassa mukana loppuun saakka. Ja yritetään ottaa rauhallisesti.




 

Yhteistyössä