Toukokuun toukat 2013 *LOKAKUU*

Huomenia!

Kiitti mody2:n valaisusta -Tipe- ja Simppu. Miten sulla -Tipe- edellinen synnytys meni? Pitikö käynnistää ennakkoon, ettei kasva liian isoksi, ja oliko tyttösi miten iso?

Vimpi kyselit seisomalaudasta, meillä on ykkös-rattaisiin seisomalauta, jostain saatiin sellainen hieno tee-se-itse-malli :D On ollut ihan näppärä, tosin meillä se tulee aika pitkälle ja saa vähän väistellä, ettei jalat osu siihen kävellessä.

Kaksosia ei meillä ole. Joka kerta olen vähän jännäillyt, että entä jos onkin kaksoset, kun mun suvussa on useammat kaksoset ja miehenkin puolella yhdet.
Eilen neuvolan täti sanoikin, että täytyy tarkistaa lääkärillä montako sikiötä on, kun täällä päin on syntynyt aika monet kaksoset vuoden sisällä/ tulossa ensi vuonna.

Masukuvia en ole vielä ottanut, ehkä sitten 10+0. Tällä hetkellä masu näyttää lähinnä turvonneelta pullataikinalta, enpä välitä sellaista ikuistaa...

Kunnallisvaaleissa
äänestän, on tuttu tyyppi ehdokkaana :) Täytyy äänestää hänet jatkoon.

Unista, näin taas viime yönä raskaus-unta, oli sellainen mukava pieni vauvamasu :heart: Seksiunia on myös riittänyt täälläkin :D

Imetysongelmista, mulla oli ekan kanssa alku vaikeaa, poju ei meinannut saada kunnon imuotetta. Ja sairaalassahan mulle yksi hoitaja sanoi, ettei mun tisseillä voi imettää...! Tosi kannustavaa. Silti vaan olen täysimettänyt puoli vuotta kaikkia kolmea. Rintakumi auttoi alkuun ensimmäisen kanssa, ja ahkera vauvan tahtiin imettäminen. Kahdella ekalla oli masuvaivoja paljon, ekat kuukaudet oli kyllä aikamoisia tissiraivareineen jne. Ja mun äiti on jaksanut joka vauvan kanssa huomautella, että imetän väärin... En ole vaan jaksanut piitata muitten kommenteista.
Mutta eihän se tee kenestäkään huonompaa äitiä, jos imetys ei onnistu! Se kyllä on totta, että juomisesta kannattaa huolehtia. Toisen vauvan imetysaikaan mulla oli ihan hirveä päänsärky ja ummetus, kun en tajunnut juoda tarpeeksi. Oli kuumia kesäpäiviäkin silloin.

Mulla oli tosiaan eilen eka neuvola, ja uusi neuvolatäti, kun edellinen jäi eläkkeelle vuosi-pari sitten. Oli aika perusteelliset kyselyt tällä kertaa, mm. avioliiton kesto ja isovanhempien asuinpaikat. Neuvolalääkärin sain parin viikon päähän, silloin sitten ultrataan :heart: En malta odottaa!

Olo on aika ankea, tämä yskä ei ota asettuakseen, ja eilen nosti taas kuumetta. Hävisi aamuksi, mutta olo ei tosiaan ole hyvä, sydän hakkaa hulluna jne. Ällötys on vähän helpottanut, kun tajusin vaihtaa purkan makua, jostain syystä salmiakista tuli tosi paha olo. Vettä juon monta litraa päivässä, varsinkin illasta. Tuntuu helpottavan pahaa oloa. Tissit on arat ja paisuneet. Juu ja naama kukkii, en muista, että olisi aiemmissa raskauksissa oireillut.

Cherrie_ 7+5
 
täällä myös noita finnejä. selkä on täynnä sellasta pikkufinniä, samoin leuka :x

sokerirasituksessa olen ollut kahdessa raskaudessa, kahdessa viimeisessä, olen joutunut kun on kerran ollut pissassa sokerit yhdellä plussalla. Mitään RD:tä ei kuitenkaan ole ollut, ja pieniä lapsia on syntynyt.

Äänestää ajattelin, pitää vaan yrittää paneutua noihin ehdokkaisii. Yksi hyvä tyyppi on ehdokkaana, mutta vaan niin väärässä puolueessa, että jää äänestämättä.

Kaksosia ei ole ihan lähisuvussa, mutta niitä kuitenkin on sekä mun että miehen puolelta. En tiedä lasketaanko sitä, että äidiltäni on yhdet kaksoset menneet kesken. Kaksosia kuitenkin olen joka raskaudessa pelännyt, viime raskaudessakin np-ultrassa oli eka kysymys "kai siellä on vaan yks" :D

kakaravaara
 
Cherrie: Mun tyttö syntyi viikoilla 36+4 spontaanisti lapsivesien menoilla. Supisteli silloin tällöin muutamaa viikkoa aiemmin ja olisko ollu 32 viikoilta lähtien alkanu paikat avautuun. Mä oon ite pienikokoinen, joten oon aatellu että ehkä tuolta lapselta yksinkertaisesti vaan rupes tila loppumaan niin lähti noilla viikoilla jo syntymään. Painoa oli kuitenki jo 3088g, joten ei jouduttu koon tai sokerienkaan puolesta keskolaan vaikka siitä peloteltiin jo monta kuukautta aiemmin polilla. Olishan tuo lapsi varmaan 4kg ollu jos olis tappiin asti ollu sisällä. Synnytys oli todella positiivinen kokemus: klo 19.20 meni lapsivedet, siitä sairaalaan, käyrille ja lekurintutkimus oli klo 21.30. Supparit käynnisty klo 22 hillitysti ja 22.30 tuli jo säännöllisesti kivuliaina 3 kpl 5 minuuttiin. Multa ei meinattu saada suonta näkyviin niin hetki kesti ennenkuin sain sitte lupaa kombipuudutteeseen (epiduraali ja spinaali) mutta sitte ku se tuli niin voi taivas sitä autuutta. Klo 01 olin täysin auki ja valmis ponnistamaan. Sitte lapsi on syntyny 01.55. Sokerit oli Jeminalla jotain reipasta kahta ja siitä lähti pykääntymään. Ei tarvinnu mennä keskolaan ja sai olla koko ajan mun kanssa vierihoidossa. Ennenaikaisuudesta johtuen oli keltaisuutta muttei hoitorajaan asti.

Imetyksestä: tyttö oli niin ennenaikainen ettei imetystä oikein ees yritetty. Aika ronskisti ne vierihoidossa pullosta lasta syötteli ja kehotti syöttämään. Siihen asti jopa että tosiaan oon pumpannu maidon tyystin ekat 2kk ja sitte vasta Jemina oppi tissille. Työvoitto! Oonki aatellu että jos tässä kakkosen kanssa on yhtä kivikkoinen tie tuon lypsämisen kanssa niin apua kyllä tarvitaan. Mun piti muutenki herätellä esikkoa 2,5-3h välein yöllä syömään niin voitta kuvitella kuinka meni aikaa ku ensin käyt lypsämässä yhden 20 min ja sitte syötät sen lapselle ja laitat takaisin nukkuun. Yhteensä meni about 1h niin sitte saiki laittaa 1,5h päähän kellon taas herättään ja sama rumba uudestaan.. Hoh-hoijaa.. Oonki sanonu kavereille että kyllä ne ekat kuukaudet vauvan kanssa on yhtä selviämistä päivästä toiseen. Mutta päivääkään en vaihtaisi! :heart:

-Tipe- ja Saimi 8+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Cherrie_
Pitkästä aikaa tännekkin puolelle jos kirjoittelis :) On tullu enemmänkin rustattua tonne Fb ryhmään =)

Mutta joo eli mulla oli eilen eka neuvola ja kaikki hyvin...sokerirasituksen joudun sitten viikolla 26 eli sain skipattua tän alkuraskauden rasituksen...onneksi mä niiiin inhoon sit sitä sokereiden kyttäystä ja sitä mitä suuhus laitat :|
Jospa tää olotilakin sit helpottais jo noilla viikoilla kun nyt on melkeinpä syötävä sitä mitä maistuu oli terveellistä tai ei et saa edes jotain menemään alas...tosi huono-olo vaivaa siis edelleen aamusta - iltapäivään saakka :|

Tervetuloa uusille ja Onnea hyvistä ultra jne kuulumisista saaneille :heart:

Pahoittelut suru uutisen saaneille ja voimia paljon tulevaan :hug:

Sen verran on tota tekstiä tänne tullut sitten viime kirjoituksen etten jaksanut alkaa nimiä erikseen luettelemaan ;)

Imetyksestä on ollu jotain puhetta ja mä kuulun siihen onnelliseen ryhmään jolla se on ilmeisesti sujunut aika luonnostaan oon imettänyt kaikki lapsia aikavälilä 1-2v ja toi 1v on ihan minimi. Ihmeen hyvin kaikki 4 muksua on ton imetyksen kanssa toimeen tulleet eli ei oo tarvinnu suurempia rintaraivareita tai muita rintaa hylkiviä jaksoja niiden kanssa käydä läpi :) Luottavaisin mielin siis seuraavaankin imetys maratoniin :heart: Kuopushan tuossa edelleen vielä on imetyksellä ikää siis 1v ja 2kk :)

Mitäs ootte muuten mieltä ns Turhista hankinnoista ?? eli mitkä on sellaisia vauvanhoito välineitä tavaroita ym mitkä ootte todennut joko käytännössä tai kuullut juttujen perusteilla esim kavereilta olevan täysin turhaa ja välttämätöntä??
Ajattelin kun täälläkin on näitä ensi synnyttäjiä niin heille ois varmaan vinkkinä hyvä tietää että mitä ilmankin tulee vallan mainiosti toimeen =)

 
Heippa.Täälläkin ensimmäinen neuvola takana,paino ja verenpaine katsottiin,verikokeisiin määrättiin ja pissanäyte täytyy viedä,eli ei mitään uutta aiempiin raskauksiin verrattuna:)Ultraan en saanut vielä aikaa,kun ei ollut tietoa koska lääkäri tulee,mutta luultavasti viikolla 45 olis ultra,eli silloin on jotain rv10-11,kauheen pitkä aika oottaa:whistle:Sokerirasitukseen joudun varmaan jossain vaiheessa,onneksi en nyt alussa=)

Minullakin jaloissa kipua ja säteilee pakaroihin ja alaselkään,pelottaa,että kaikki ei oo hyvin:(

Imetyksestä: esikoista täysimetin 2kk ja kokonaisuudessaan 3kk,ei vaan maito riittänyt reilusti yli 4 kiloiselle vauvalle,toista en voinut imettää ollenkaan,vauvalla suulaessa halkio:'(Kolmatta imetin 10kk ,vaikka hänellä todettiin maitoallergia ja itse olin monta kuukautta maidottomalla ruokavaliolla,eli jokaisessa imetyksessä ollut jotain ongelmaa,niin toivoisin,että tällä kertaa kaikki sujuisi oppikirjojen mukaan;)

petronella ja toukosalaisuus 7+6:heart:
 
Hei!

Täällä käyty neuvolassa ja saatu ensimmäiset sydänäänet kuuluviin. Ensin ehdin jo säikähtää, ettei mitään kuulu kun hoitaja oli kuunnellut kummaltakin puolelta masua, eikä kuulunut kuin oma vahva syke. Mutta onneksi mies oli mukana ja muisti, että mulla on kohtu taaksepäin kallellaan. No hoitaja kuunteli heti aivan eri paikasta masua ja sieltä kuului hennot, selvät, tasaiset sydänäänet. Miten muilla onko näillä viikoilla kuulunut sydänäänet jo selkeästi vai vähemmän selkeästi? Hoitaja kuitenkin oli heti sitä mieltä, että kaikki on hyvin ja vauva on oikeassa paikassa.

Hymeli ja hissukka 10+4
 
  • Tykkää
Reactions: janlind
Eka neuvola takana ja tosi hyvä mieli jäi :) Mies oli mukana ja siltäkin mitattiin samalla verenpaineet ja hemoglobiinit :D Hyvin otettiin käynnillä tuleva isäkin huomioon. Iso kasa saatiin materiaalia mukaan ja parin viikon päästä pitää käydä labrassa verikokeissa ja pissatesti viemässä.
Ekaa ultraan sain ajan vasta raskausviikolle 12+1, ajattelin että se olisi jo aiemmin... Kuukausi on sitä siis vielä odoteltava.

Ennenaikainen synnytys on välillä mietityttänyt, kun niin minä kuin veljenikin ollaan tultu maailmaan 2kk ennen laskettua aikaa. Ja molemmat johti myös hätäsektioon. Äiti kuten minäkin ollaan pienikokoisia ja nyt sitä miettii kuinka periytyvää se voi olla. Pitää kyllä ottaa asia puheeksi neuvolassa, ehdottomasti haluan synnytystapa-arvioon kun tuosta syystä synnytys pelottaa jonkin verran.

Hankinnat tullaan tekemään pääosin käytettyinä, joten jos vastaan tulee hyvät, edulliset ja mieluiset esim. vaunut tai pinnasänky, saatetaan hyvinkin jo ostaa ajoissa.

nibsu 8+1
 
  • Tykkää
Reactions: janlind
Mä onneton menin tilaamaan sen Angelsounds kotidopplerin :D huomenna pitäis tulla postiin, aikaisemmissa raskauksissa ei ole ollut käytössä, mutta nyt aattelin törsätä sen verran :p

Finnejä on myös minulla, leukaan jotenkin tuntuvat tulevan, ei oo aikaisemmin ollut tätä ongelmaa :(

ON jokohan tässä uskaltaa alkaa huokaisemaan helpotuksesta eli pahoinvointi olisi poispäin menossa? Tänäänkin ollut ihan ok olo, toki tulee niitä ihan kamalia kohtauksia että tuntuu että laatta lentää justiinsa, mutta tasoittuu siitä sitten. Vatsakin on alkanut toimimaan paremmin kun syön ainakin 3 kertaa päivän aikana kaurapuuroa. Jonkinlaista kipua on ollut alavatsan seudulla, varmaan niitä kasvukipuja.

Ja perjantain ultraa jo täällä kovasti jännittelen, niin lyhyt aika, mutta kuitenkin niin pitkä aika :D

11+4
 
Simppu, jei että täällä muitakin oikeastaan huhtikuisia=)

Joku kysy la:n muuttumisesta, mulla on kahdessa ekassa muuttunut enemmänkin, aikaisemmin tosin eteenpäin, eka raskaus alkoi heti ekasta kierrosta kun lopetin pillerit, ja toinen alkoi siten että olin siirtänyt menkkoja pillereillä eräästä kierrosta, sitten tuli yhdet menkat jotka oli reippaasti myöhässä ja seuraavasta alko raskaus, joten oli vaikea laskea mikä ois la, selvisi vasta ultrassa. Molemmat aiemmat ovat kyllä sitten syntyneet jo ennen laskettua aikaa, että totuus varmaan on siinä jossain välissä?

Imetyksestä, mullakaan ei oikein onnistunut esikoisen kanssa, kasvoi hitaasti ja siksi jouduttiin jo 6 vkon iästä antamaan lisänä korviketta, oli koliikki, jonka syyksi epäiltiin alkuun nälkää, ei päästy koskaan rintakumista eroon joka jouduttiin alkuun ottamaan käyttöön huonon imuotteen vuoksi jne. Kuitenkin osittain imetin vähän vajaa 6 kk ikään asti, ja sitten vauva lopetti itse. 4-6 kk iästä tosin suurin osa maidosta oli jo korviketta ja tissillä oli lähinnä iltaisin ja aamulla jolla saatiin siirrettyä ylösnousemista vähän pitemmälle.
Kuopuksen kanssa sen sijaan imetys onnistui loistavasti, alkuun kipeytyi toinen rinta siten että jouduin 1.5 vkon ikäsenä ottamaan vihaamani rintakumin kuitenkin käyttöön mutta toisesta söi ilman koko ajan, ja kk ikäisenä päästiin sitten kumista kokonaan eroon! Kuopus on ollut aina tosi hyvä syömään, vauvanakin halus rinnalle vaan kun oli selvästi nälkä, söi itsensä kylläiseksi 10-15 minuutissa ja sitten lopetti. Kiinteät aloitettiin 5 kk iässä ja niiden ohella imetin 10-11 kk ikään, sitten menin isäkuukauden ajaksi töihin joten tissittely jäi vaan iltoihin ja lopulta vauva tuumas ettei tartte rintaa enää sillonkaan. Toivon, että kolmannenkin kanssa menisi yhtä hyvin. Eli Tiuku Tuikkunen, hyvin voi onnistua toisen kanssa! :) Pidetään peukkuja.

Mä myös pohdiskelen kuten Tiuku että miten kuopuksen tutteilu ja pinnisasia järjestetään....helpompi ois jos luopuis molemmista ennen vauvan tuloa mutta, en tiedä onnistuuko. Toista pinnistäkään ei viittis hankkia, kun ei tuo kuopus sitten kuitenkaan enää kauaa vauvan synnyttyä siinä nukkuis.

Vimpi, meillä esikoisen ja kuopuksen välinen ikäero on 2v10kk, ja seisomalauta on ollut käytössä, en muista merkkiä, mutta hyvin on toiminut, ei meillä noin iso muutenkaan kauaa rattaissa jaksa istua ja toisaalta olen sitäkin mieltä että kyllä 3v:n jo kuuluukin enemmän liikkua kuin istuskella rattaissa.

Vaaleissa
äänestän ilman muuta, en myöskään käsitä miksei äänestetä vaaleissa joissa päätetään itsekunkin elämään eniten vaikuttavista asioista. En tiedä ketään jolla ei olis esim mielipidettä tai valitettavaa esimerkiksi terveydenhuollon järjestämisestä kunnassa ja sitten ei olla valmiita asiaan vaikuttamaan kun sen mahdollisuus on.

Painoa on tullut molemmista 10-12 kg, joista pari on jäänyt synnytyksen jälkeen, eivätkä ole kyllä edes kuopuksen aikaan imetyksestä huolimatta minnekään lähteneet |O

Kristiin 13+5
 
Tiuku Tuikkunen: Minulla ei imetys onnistunut ensimmäisen kanssa. Kaksi kuukautta taistelin, ja se oli ihan kauheaa, kun vauva raivosi vaan rinnalla. Sitten luovutin, ja korvikkeella mennään. Toinen syntyi 1 v 9 kk ikäerolla, ja siitä se imetys lähti ihan eri tavalla käyntiin heti, ja sujuikin ilman ongelmia 8,5 kk. Ja tätä kolmatta (kohta 11 kk) imetän siis vieläkin. Eli voi hyvin onnistua toisella vaikkei ensimmäisellä onnistunutkaan. :)
 
Voi pee, aamulla huomasin vuotaneeni yön aikana hitusen verta, onneksi se oli loppunut siihen. Mutta silti. Voi pee. No, perjantaina sit selviää, syteen tai saveen. Miten nää loput päivät tuntuu niin piiiiiitkiltä? Onko täällä ketään, joka on vuotanut tai tuhrunnut ja saanut silti ultrassa hyviä uutisia? Mun mielestä kaikki kohtalotoverit ovat pikkuhiljaa poistuneet listoilta... Kaipaisin jotain konkreettista kannustusta!
 
Niskaturvotusultrassa löytyi tänään rv 11+2 vilkkaasti liikkuva pieni ihmisen alku, sydän sykki ja kaikki raajat heiluivat :heart:

1,6 mm oli turvotusta, joten normaalin rajoissa! Lääkäri totesi, että vilkkaasti liikkuva sikiö on aina hyvä merkki. Nenäluu löytyi ja kaikki muutenkin hyvin. Sikiön koko 5,4 cm vastasi viikkoja 12+0, mutta lääkäri ei muuttanut laskettua aikaa, koska taustalla hedelmöityshoidoilla alkuun saatu vauva ja hedelmöittymispäivä siis tarkkaan tiedossa. Kävin vielä labrassa antamassa ultraan liittyvät veriseulanäytteet, joista vastaus tulee kotiin 2 viikon kuluttua. Taas jännitetään sitä ja seuraavaa rakenneultraa joulukuun lopulla :)
 
No nyt viimein löysin oikean paikan :D eli täällä toista odotellaan ja ekassa neuvolassa käyty ja ultra olis 2.11 :) kun sinne vaan jaksaisi odottaa!! la olis tällä hetkellä 15.11 mutta omien laskujen mukaan 27.11 näkee sen oikeen päivän sitten ultrassa :D huonoa oloa poden koko päiväsesti mut oksentaa ei oo ainakaan vielä tarvinnu, lähellä ollut kyllä varsinki hampaita pestessä :D

Emily Rv. 7+4
 
Tasan viikon päästä ois jo seuraava neuvola, voi kun jaksais sinne asti oottaa.. Tämä aamu mennyt niin sumussa, pari tuntia olin aamusta jo valveilla kun mies lähti töihin ja siitä alkoi se oksentelu. Oli jotain aivan järkyttävää, mahakin oli niin kipeenä että ei pystynyt nukkumaan.
Itse olen jo tehnyt ihan pieniä hankintoja pikkuiselle jos on löytynyt jotain kivaa. :)

attol- & pikkuinen 9+6
(huomenna taas poksutaan<3)
 
Turhista hankinnoista, esikoista odottaessa ostin pari tuttipulloa, tuttipulloharjan ja tutin. Koskaan en ole käyttänyt niitä, sama ois ollut jättää ostamatta. Mutta eipä arvannut ennakkoon, kun kaikilla muilla lapsiperheillä on ollut käytössä. Toki tuttipullot on edelleen tuolla jemmassa, jos vaikka sattuisi tulemaan niin allerginen vauva, ettei voikaan imettää. Nenäniistin oli toinen turhake, esikoisella oli kova flunssa joskus 3kk iässä. Pää pyöri niin paljon, että eihän sillä niistimellä saanut mitään pihalle. Paremmin toimi höyryhengittelyt.

Pinniksestä luopumisesta
, meillä kuopus jatkaa pinniksessä nukkumista vauvan synnyttyä, jos asumme vielä tässä asunnossa. Kun ei ole tilaa muunlaiselle sängylle. Pinnis on meillä ollut yksi "turhake" myös ekat puoli vuotta, kun ei vauvat ole siellä nukkuneet minkään vertaa. Sitten, kun olen yösyöttöjä alkanut lopetella, olen myös alkanut yrittää siirtää vauvaa omaan sänkyynsä. Kahden ekan lapsen kohdalla siirtyminen pinniksestä omaan huoneeseen tapahtui uutta vauvaa odottaessa.

Toivottavasti affenilla on kaikki hyvin!
 
Affen: Mulla tuli muutamaankiin otteeseen pientä vuotoa ja olivat varmaan sitten valemenkat ja nyttn kun kävin eilen ultrassa niin pikkusel oli kaikki hyvin... Ihan normaalia voi pienet vuodot olla alkuraskaudessa eikä niiden syytä välttämättä aina tiedetä että miksi on niin käynyt.. Koita odotella rauhassa ultraa :)
 
  • Tykkää
Reactions: affen ja janlind
Turhista hankinnoista: ensimmäisenä tulee mieleen tuo nenän niistäjä ja rintareppu ollut jokaisella hyvin vähän käytössä,eivät ole viihtyneet siinä.Hyppykiikku oli myös aika turhake(oli tutuilta lainassa)...

Mites sitten,mitkä on olleet mielestänne tärkeitä ja paljon käytettyjä hankintoja?
Yksi paljon käytetty tarvike on ollut itkuhälytin,sekä sitteri:DTällä hetkellä sitteriä ei ole,joten se täytyy ostaa.Vaunut ja turvakaukalo tottakai on ollut päivittäin käytössä,toisella lapsella unipussit auttoivat rauhoittamaan yöt.

Minun säryt helpottivat taas,kun päivä meni pisemmälle,olsikohan kuitenkin jotain issias tyyppistä vaivaa,jokaisessa raskaudessa loppu puoliskolla ollut vaivana,mutten vielä tässä vaiheessa haluaisi sitä vaivakseni: /

Oletteko seuranneet erilaisia äitejä? Tänään tulee taas uusi jakso,viimeksi kun katsoin,niin se synnytys ja vauva sai minut kyynelehtimään:heart:

Nyt alkanut olla paha olo sellainen,ettei tee mieli laittaa mitään suuhun ja kaikki maistuu pahalle:x
 
Täälläkin eka neuvola takana. Oli ihan mukava täti siellä ja paljon saatiin kaikenlaisia opuksia matkaan. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että pidetään la vielä kuukautisten mukaan, eli hänen laskujensa mukaan se olisi 25.5. Eli nyt siis olisi kasassa viikkoja 8+3. Muutatko Tiivi-Taavi sen vielä tuonne etusivulle noin, kiitti :) Anteeksi edes-takas-venkslaus. (Ja synnäriksi voi laittaa KOS:n.) Katotaan sitten seuraavan ultran jälkeen, mihin tarkentuu. Ultraan tulee kutsu sitten myöhemmin. Voi kun aika kuluisi nopeaan!

Ihanaa, kun monella täällä jo on tämä tuskallinen eka kolmannes ihan lopuillaan. Itsellä vielä on vähän odottelemista :)

Affen: Mullahan oli tuota veristä vuotoa ja se kesti vajaa viikon. Varhaisultrassa viikko sitten oli kuitenkin kaikki kunnossa. Mulle vakuutteli silloin ultrannut lääkäri ja nyt neuvolantäti, että pienet vuodot alkuraskaudessa on aika tavallisia. Joten toivotaan, että sullakin tuo olisi ollut jotain vaaratonta!

Mulla mahaa turvottaa ihan hirveesti aina iltapäivästä iltaan asti. Pakko hommata joku masutuubi, että saa avattua housunnappia ilman, että housut tippuu :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: affen
affen: Minä olen vuotanut tässä raskaudessa, ja kävin yksityisellä ultrassa sen jälkeen, ja kaikki oli hyvin. Minulle sanottiin, että siellä voi olla esimerkiksi joku hematooma, joka vuotelee pitkäänkin, mutta ei ole välttämättä riski raskaudelle. Eli yksi täällä ainakin, jolla vuodosta huolimatta uskoakseni raskaus etenee. :)
 
  • Tykkää
Reactions: affen
Panzkus: myös mulla np-ultra vasta 12+4. Eli menee reippaasti marraskuun puolelle ennen kuin sinne pääsen, tuntuu että lähes kaikilla muilla täällä se on paljon aikaisemmin. Samalla otetaan kuulemma myös ne verikokeet, joten kaikki tulokset saan varmaan vasta marraskuun puolivälin jälkeen.

Täällä on ollut paljon puhetta sokerirasituskokeesta. Joudun siihen (taas) sukurasitteesta johtuen, mutta päätin jättää sen väliin tässä alkuraskaudessa (viikoilla 12-14 kuulemma pitäisi mennä), koska mulle tuli siitä syömättä olemisesta ja sokeriliuksen juomisesta aivan kauhea olo, joka kesti pari päivää :( Jo nyt ihan tarpeeksi pahoinvoivana en halua enää huonontaa tätä olotilaa; sovittiin neuvolatädin kans että meen joskus raskauden puolivälin aikoihin sitten.
 
Turhista hankinnoista on ollut kirjoittelua. Esikoiselle tuli hankittua Brion pinnasänky ja samaa sarjaa hoitopöytä, joka oli aika turha. Lähinnä toimi vaippatelineenä :D Vaipat vaihtui kätevämmin sängyllä ;)

Tärkeitä hankintoja olivat ehdottomasti tutit ja tuttipullot. Olin hankkinut ennen laitokselle lähtöä ihan varmuuden vuoksi kaksi tuttipulloa ja yhden tutin, vaikka ajattelin että minä kyllä imetän ja se tissi saa olla myös tutti. Raskausmyrkytyksen takia, mulla ei maito noussut kunnolla koskaan eli en missään vaiheessa täysimettänyt ja se oli kova paikka, kun sitä maitoa ei tullutkaan. Laitoksella jo saatiin lisämaitoa, jota jatkettiin kotona imetyksen ohella 6 kk. Sitten ei enää tissi kelvannut, eikä sieltä mitään enää tullutkaan. Elikkä tuttipulloille ja tuteille olikin sitten enemmän tarvetta, vaikka pidin niitä turhina. Heti laitokselta tultuani keittelin sitten näitä tuttipulloja itkien kun maitoa ei tullut kunnolla. Onneksi sain sairaalasta haettua lainaan sellaisia ihania vastasyntyneen lasisia tuttipulloja, kun ne Ainun yms. olivat alkuun todella isoja! :) Yksi tärkeä hankinta oli myös vastasyntyneelle Ruskovillan silkkimyssy ja paita, jotka puettiin jo sairaalassa heti kun oli pesty ja punnittu. Paljon pehmeämmät kuin sairaalan vaatteet :)

Äitiyspakkauksesta mielestäni tärkeimmät tavarat olivat vauvan kynsisakset, ihanan pehmeä hupullinen kylpypyyhe ja makuupussi :)

Vaunuista on ollut myös kirjoittelua. Esikoisella oli Gessleinin kolmipyöräiset mustat vaunut, joissa pehmeä kantopussi ja niistä sai rattaat ottamalla kantopussin pois. Siinä mielessä kätevät ja väri oli hyvä. Kolmipyöräisiä en enää ottaisi. Vaikka ne ovat vakaat, mutta joissain tilanteissa jopa vaaralliset. Esim. liukkaalla kelillä töyssyissä saattoivat kallistua niin, että piti oikein kunnolla pitää kiinni etteivät kaatuneet! Niissä ei ollut myöskään ilmakumipyöriä, jotka ovat mielestäni ihan ehdottomat seuraavia vaunuja hankkiessa. Muuten pikkuisella on kulku vähän liian hakkaavaa. Ilmakumipyörillä meno on pehmoisempaa :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä