Toukokuun toukat 2013 *LOKAKUU*

Osanottoni ja halauksia huonoista uutisista :hug:

Mukavaa lukea hyvät uutiset :)

Poks! Täällä alkamassa ensimmäisen raskauskolmanneksen viimeinen viikko rv 12+0 :heart: Eikös 1.trisemesteri pääty rv 12+6?

Tilasin netistä tulevalle isosiskolle "musta tulee isosisko"-paidan. Hän on nin kovin odottanut, että hänestä tulee isosisko. Kerrotaan vauvasta hänelle antamalla tämä lahja. Nukkekotiinkin tilasin joululahjaksi pinnasängyn. Siinä ensimmäiset vauvaan liittyvät hankinnat, vaikka eivät varsinaisesti vauvalle ;)
 
  • Tykkää
Reactions: janlind ja Jasmin12
Huomenta. Nukuin viime yönä sekavia unia nähden 22-07 ja silti väsyttää:(Väsymys on muutenkin joka päiväistä,välillä kaupassa käyntikin on suuri ponnistus,eilen olin tytön kanssa hevostallilla muutaman tunnin ja kyllä olis väsyttänyt,kun kotiin pääsi:|

Maha näkyy,jos vain osaa katsoa,en muista,että aiemmissa raskauksissa olis näin aikaisin pömpöttänyt,tosin nyt olen paljon hoikempi:D

Nt ultraa odotellaan kovasti,voi kun jo pian pääsis sinne:)

petronella ja toukosalaisuus 8+4:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: sekundamamma
Petronella, minusta taas tuntuu, että alamaha on taas pienentynyt alkuviikosta alkaen eli nähtävästi turvotus on vähenemässä. Tosin tämmöistä oli jo tässä aiemminkin ja sitten turvotus palasi kuitenkin takaisin. Samoiten tutulta kuulostaa tuo väsymys, minäkin tykkään kovasti nukkumisesta. Eilen menin nukkumaan noin yhdentoista maissa yöllä ja heräsin tänään yhdentoista maissa päivällä.

Mietin sitäkin tässä, että toivottavasti tuo "Toukokuun toivotut" - ryhmä ei näy Facebookissa kaikille, kun nyt tuo ryhmä on ainakin näkyvissä kohdassa "Ryhmät". Tai sitten pitää alkaa tutustumaan taas omiin asetuksiin tarkemmin.

Tupasvilla ja mutukka rv.8+3
 
Panzkus juu tuon 1. raskauskolmanneksen päättymisestä on eri tietoa, mutta luotanko nyt lukemiini lääketieteellisiin artikkeleihin, joiden mukaan 1. trimesteri päättyy rv 12+6 vai niihin, joiden mukaan 1.trimesteri päättyy 13+6. Enpä enää tiedä kumman mukaan pitäisi mennä... ;)

Mulla on puhelimessa raskausapplikaatioita (jenkkiversoita), joiden mukaan myöskin 1. trimesteri päättyy rv 12+6, niiden mukaan olen tähän saakka mennyt.

Mikähän noista on nyt sitten oikea tieto, milloin se 1.trimesteri päättyy... loogisinta olisi tietysti että kaikki kolme trimesteriä kestäisi 14+14+14 eli 13+6 jne.

Onko kenelläkään varmaa tietoa?
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka tiedän olevani rento ihminen, en stressaa liikoja vaan osaan ottaa asiat sellaisena kuin ne annetaan, niin silti tuntuu tosi pahalta kun huomaa veristä vuotoa. Oli se kuinka pientä tai kivutonta niin silti tulee suru puseroon.

Kovasti tsemppiä muillekin tilaansa jännittäjille ja lämmin halaus niille, jotka ovat saaneet ikäviä uutisia!

Mamselli 10+6 (ehkä :D)
 
Onnea ihan kaikille tuleville äideille!! :)
Ajattelin liittyä tänne äitien joukkoon.
Alkuun olin aika peloissani, jos jotain sattuisi ja miten aion jaksaa, miten selviydyn tästä kaikesta. Takana on aika rankka vuosi, mutta nyt alkaa elämä voittaa ihan kirjaimellisesti.
Tajusin eilen tosissaan, että musta taitaa ihan oikeasti tulla äiti <3 Tuntuu niin uskomattomalta! Olen kertonut uutisia vasta muutamille läheisille ystäville, oma isäni olisi seuraavana vuorossa, hih, jännää.
Keskiviikkona on ensimmäinen ultra ja pitää vain toivoa, että tulisi vain niitä hyviä uutisia. Neuvolan jälkeen tuntui, että tuohon ultraan on ikuisuus aikaa! Nämä vikat päivät tuntuu entistä pidemmiltä... Ei vaan auta kuin odottaa. :)
Alkuun minut voi lisätä seuraavilla tiedoilla: ihanuutta88/24/1./JS/tyttö<3
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa maanantaita kaikille mammoille! Täällä ei ole muutoksia tullut olotilaan -huono olo taitaa olla hivenen hellittänyt, mutta muuten kaikki ennallaan. Hurjaa tuo miten välillä paleltaa aivan hulluna ja hetkeä myöhemmin hikeä puskee pintaan =) Tasan viikko ensimmäiseen ultraan. Siispä odotellaan =)

MM 10+0 JEEE!!! Vihdoinkin kaksinumeroisilla luvuilla!!! =) =)
 
  • Tykkää
Reactions: sekundamamma
Toivottavasti enää ei kukaan joudu jäämään pois, ei toivo kenellääkään pienen ihmisen alun menetystä!

Täällä tuli hehkutettua liian varhain pahoinvoinnin loppua. Taisi olla vaan muutama välipäivä, vain palatakseen voimalla takaisin. Tuntuu, että päiväpäivältä vain pahenee. Nytkin, kun istuu, on siedettävä olo. Mutta kun lähtee kävelemään, alkaa samantien velloa vatsassa. Ihme, ettei ole tullut kuin kerran koko raskauden aikana oksennus, niin lahjakkaasti on tullut yökittyä.
Odotan vain päiväuniaikaa, että saa laittaa kuopuksen nukkumaan, ja kellahtaa itse viereen.

Perjantaina ultra, kovasti sitä jo odotellaan täällä :) Toisaalta tekis mieli paljastaa heti kaikille, jos ultrassa kaikki on niinkuin pitääkin. Mutta toisaalta taas, on jotenkin hauskaa salata, ja yhtäkkiä yllättää kaikki, sillä neljästä aiemmasta on melkein alusta asti tienneet kaikki lähipiirissä.
Pelkään myös kovasti, että anoppi huomaa. ASuvat naapurissa, joten en pysty koko aikaa mahaa peittelemään, ja turvotusta ja painoa on tullut jo ihan näkyvästi. Ennen raskautta olin aika hyvässä kunnossa ja hoikka, joten tuollaisen pömpötyksen erottaa selvästi. Jospa menis vaan lihomisen piikkiin vielä vähän aikaa.

Kakaravaara ja yllätys 10+3 :heart:
 
Maanantaimoi! Lähetin yhden ultrakuvista vanhemmilleni sähköpostiin, äiti kertoi isäni tallentaneen sen perhekuvakansioon, voi miten liikuttavaa. Ensi viikonloppuna menen taas käymään kotiseudulla, kerron lopuillekin hyville ystäville sitten naamatusten uutiset. Yhden ystävän reaktio jännittää aika paljon, tiedän hänen lopulta olevan ihan onnellinen puolestani, mutta alkushokki tulee varmasti olemaan suuri. Vielä kesällä hän ikään kuin vannotti meitä olemaan saamatta lasta (puolivitsinä, mutta kuitenkin), koska pelkää jäävänsä ainoana ystäväpiirissään lapsettomaksi. Sanoin kyllä, etten sellaista voi luvata, koska emme ole päättäneet mitään puoleen tai toiseen. Ja nyt sitten, tadaa, meille tulee vauva!

Täälläkin paha olo jatkuu. Joka aamu meinaa laatta lentää, mutta parin ruisleipäpalan jälkeen tilanne tasoittuu. Sit jos vaan syö parin tunnin välein, niin olo pysyy ihan ookoona. Selkeästi parhaiten pahaa oloa pitävät poissa ruisleipä, puuro ja mysli. Mutta nyt tää paha olokin on ihan siedettävissä, kun tietää että tuolla mahassa hengaa pieni tyyppi.

12+1
 
Maanantaita mammat! Hyvää alkavaa viikkoa! :) Paljon jaksamista kaikille jotka sitä tarvitsee, syystä tai toisesta!

Onnittelut kaikille jotka saaneet hyvät uutiset ultrasta!

Nyt voi hetken kirjoitella rauhassa, kun esikoinen kerhossa ja kuopus leikkii legoilla :) Meille ei mitään uutta. Ei paljon oireita ole. Jos en olisi viime viikolla nähnyt pikkuista ultrassa heilumassa niin varmaan pelottais, kun todellakin olosta ei tunnu että ois raskaana. Paitsi että turvotus palasi ja elämä alkaa olla välillä jo kömpelöä :D Siis lattialta nousu, on ollu helpompaakin! No ja kyllähän mua väsyttää...

Liikkeistä: Olin tuntevinaan pari päivää sitten jotain pientä myllerrystä, ja eilen nukkumaan mennessä selällään tuntui taas samanlaista. En osaa varmaksi sanoa onko liikkeitä mutta voi ne ihan hyvin ollakin :)

Täällä oil aamulla pakkasta, auton lasit jäässä kun lähdin esikkoa kerhoon viemään. Millon te otatte toppavaatteet käyttöön lapsille? Mä laitoin vielä fleecen ja vk-haalarin, jospa sillä tarkenisi, ei ne kauaa pihalla ole :)

Jahas, tässä pitää alkaa syömään jotain ennen kun hakee esikoisen kerhosta, niin saapi laittaa kuopuksen suoraan nukkumaan kun tullaan!

-LillaVe<3 ja pikku 13+2
 
Heissan :wave:

Halit kaikille tasapuolisesti :hug: hyviä uutisia saaneille sekä huonoja uusia saaneet ja niitä pelkääville.

Täällä ei olossa mitään ihmeempiä ole tapahtunut.. Turvotus on hirveätä tuosta puolenpäivän jälkeen ja pahenee iltaa kohden |O Illalla jo ihan kehno olo kun ahdistaa maha.. Ja nyt pystyn ihan todella sanomaan, että olen tupakinpolton jälkeen lihonnut,koska ikinä ei ole makararengasta tuossa vyötäröllä ollut ja nyt sewn siitä jo selvästi näkee...

Tänään on kohdun tietämillä ollut hirveätä kramppaamista, ihan oikein meinaa kaksinkerroin laittaa, tie sitten mistä johtuu, mutta ei tunnu kivalle.

Huomenna olisi se eka neuvola :D Ja tällä viikolla vielä labratkin pitää ottaa... Milloinkas se ensimmäinen lääkäri aika on??? varmaan riippuu kunnista, mutta kun ei yhtään muista miten esikoiseta :)

ReVe & Myyrä 10+3
 
Pitääpäs tulla päivittelemään tilannetta tänne, vaikkakaan eipä se ole juurikaan muuttunut :) Viikonloppuna tuli todettua, että ei kykene tämä tyttö enää juhlimaan. Olin siis juhlissa selvinpäin ja baarissakin tuli piipahdettua - ei vaan jaksa. Ja myöhään valvominen kostautui sitten ihan kuin krapulana :O Muutenkin jo yheksän aikaan illalla olisi valmis nukkumaan. Toivottavasti tämä uupumus hellittää jossain vaiheessa, ei tahdo välillä olla energiaa edes pikkuaskareisiin.

Lisäksi tuntuu että joko kunto on romahtanut tai sitten vaan sitä energiaa ei ole niin paljon, meinas 10km pyöräilylenkillä loppua voimat kesken. Jostain taisin lukeakin, että raskaana kuluttaa kaloreita 25% tehokkaammin kuin normaalisti =) Kuvottava olo on muuten hieman hellittänyt, vaikka sitä on vaan ollut silloin tällöin. Verensokerit laskee tosi nopeesti eli pitää muista syödä parin tunnin välein jotain pientä.

Maanantai alkoi ihanasti hammaslääkärissä eli suuvärkki käyty tarkistuttamassa.. Onneksi reikiä ei ollut, mutta tiedossa olis sitten viisaudenhampaitten poisto synnytyksen jälkeen :$ Vaikka ei ne kyllä mitenkään oo vielä vaivannut.

Ekaan ultraan vielä pitkät 3 viikkoa, ei malttais odottaa millään.. Taidan joutua kertomaan omille vanhemmilleni jo ennen ultraa.. Muutamille ystäville onkin jo iloiset uutiset kerrottu :) Mietin dopplerin ostamista, saisikohan tässä lähiviikkoina jo sydänäänet kuuluviin eli kun viikkoja on 9-10?

9+0
 
Kristiin soitin lauantai aamulla päivystykseen ja siellä sanoivat että jos ei mitään kipuja tms tule taikka lisää verenvuotoja niin odotan sinne torstaihin. Eli sinne asti nyt joutuu jännittämään... Enään ei ole mitään tullut eikä mihinkään ole sattunut misään vaiheessa. Pientä pahoinvointi kuvotusta on välillä sekä rinnat aristaa välillä. Jospa kaikki olisikin hyvin. Muutama päivä vielä niin saa varmistuksen :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kristiin
Heippa. Terkan soittoa edelleen odottelen,soittas nyt ja kertos sen np ultra-ajan:whistle:Taidan soittaa kohta sinne itse,kun ei mitään kuulu:headwall:
Paha olo tuntuu olevan pahin iltaisin.
Ensi maanantaina olis aika labraan,otetaan verikokeet ja täytyy viedä pissanäyte.

petronella ja toukosalaisuus 8+5:heart:
 
Maanantaita kaikille ja mukavaa alkavaa viikkoa! :flower:

Omaa olotilaa: Täällä verinen vuoto jo laantunut, mutta tuhrua tulee edelleen. Kohdunkaula vuotaa, kun kahtena peräkkäisenä päivänä ronkittu ultralla ja limakalvot raskaana ollessa niin herkät. Kyllähän tuo säikäytti, mutta onneksi selvittiin pelkällä säikähdyksellä :heart: Sikiöllä kuitenkin kaikki hyvin, sydän lyö ja liikettä löytyy! =)

Kuvotus ja pahoinvointi ovat hellittäneet, en edes muista millonka viimeksi oisin ollut pahoinvoiva.. Ihanaa! Turvotus sen sijaan on jotain ihan älytöntä, tuntuu että iltaa kohden tuo vatsanseutu turpoaa niin kuin ois jo pidemmälläkin :D Missä vaiheessa olette alkaneet ostella ja käyttää mammavaatteita? Ja mikä on tuo raskausvyö/tuubi, josta niin moni on täällä maininnut?

Täällä on nyt kerrottu tulevasta tulokkaasta molempien vanhemmille sekä sisaruksille. Kaikki olivat niin onnellisia meidän puolesta ja kovasti on jo vaatteita ja muuta tarpeellista tulossa joka suunnasta :heart: Tällä viikolla nyt viimein jos työpaikkallekin asiasta vihjaisi.

Amon & Piskuinen 12+3
 
Nyt voi hieman huokaista! Perjantaina ultrassa pikku asukilla oli kaikki oikein hyvin. Oli aivan ihana kätilö ultraamassa ja pikkunen oli niin hyvä malli, että kätilö pyysi lupaa näyttää opiskelijalle vähän ylimääräsiäkin. Kätilö ohimennen ultratessaan kysy, että koska tunsin esikoisesta liikkeen ja onko nyt jo tuntunut liikehdintää. Esikoisesta tunsin ekat liikkeet rv.14 ja nyt on alkanut tuntumaan tuttua kuplintaa. Kätilö sit vaan tokas, et kyl ne liikkeitä on koska hän tunsi ne anturiin :heart:

Nyt on kaikille lähimmille kerrottu ja kaikki otti uutiset ilolla vastaan :)
Osa kavereistakin jo tietää ja lopuillekin kerrotaan sitä mukaa kun heitä nähdään. En tykkää tälläistä kertoa puhelimessa.

Odotushousuihin olen joutunut jo vaihtamaan. Ei ole tainnut vatsalihakset palautua vielä edellisestä raskaudesta kunnolla niin vatsa on pulpahtanut todella esiin jo! Esikoisesta menin omilla vaatteilla tosi pitkään ja kuvista katsoin, että tämä maha, mikä nyt on vastaa esikoisen odotuksessa rv.20... Housut oli edellisessä raskaudessa ainoat äitiysvaatteet, muuten käytin omia normi vaatteita. Viimeksi vatsa oli suurimmillaan kesällä, mut nyt ehkä talveksi pitää etsiä mammatakki.

Meillä on esikoisella Oran Taiga vaunut. Ollaan tykätty. Ei asuta kaupungissa, joten vaunujen isot ilmakumipyörät on olleet ihan ehdottomat loskakelillä ja pehmeillä hiekkateillä. Lisäksi mukana kulki iso koira, joten tukevat vaunut oli tarpeen!

En muista, mitä muuta olette jutelleet :ashamed:
Nyt voi käydä useammin täällä, kun kaikki oli ultrassa hyvin ja alkaa itsekin uskomaan tähän raskauteen ja tulevaan vauvaan :)

jonna ja pikkunen 12+3
 
Viimeksi muokattu:
Moikka

Täälläkin huonovointisuus helpottanut. Toki edelleen pitää syödä usein ja säännöllisesti, mutta paha olo ei tule niin helposti kuin vielä pari viikkoa sitten. Huonovointisuuden tilalle on tullut kova väsymys (voi kumpa voisi nukkua pitkään!!!!) ja turvotus (etenkin iltaisin).

Emme ole vielä kertoneet kenellekään ja aiomme pitää asian salaisuutena niin pitkään kuin suinkin. Raskautumisen yrityksestäkään emme kertoneet ja onneksi, sillä raskaaksi tulo ei ollut meille mikään helppi nakki ja tuntui hyvältä pitää yritykseen liittyvät ylä- ja alamäet omana tietonaan. Jotenkin sitä haluaa edelleen suojella itseään, että jos jotain ikävää tässä raskaudessa kuitenkin vielä tapahtuu, voisimme jatkaa uutta yritystä rauhassa – todennäköisesti siinäkin nimittäin kestäisi taas aika pitkään... Mutta turvotuksen ”piilottelu” on toisinaan kyllä aika hankalaa. Tuntuu ja näyttää siltä kuin olisi syönyt jalkapallon! Sitä on vaikea selitellä :p

Amon Itse ostin viime viikolla uusia vaatteita, mutta ne eivät olleet varsinaisia mammavaatteita. Mutta kuitenkin malliltaan sellaisia, joita voin pitää kohtalaisen pitkälle raskauteen. Tässä alkuvaiheessa ne toimivat turvotuksen peittelijänä – tyylikkäinä sellaisina (ei siis mitään kaapuja kuitenkaan). Minäkin olen miettinyt tuota ns. masutuubia, että mikä se mahtaa olla ja mihin tarkoitukseen… Eli viisaammat valaiskaa :confused:

PikkuinenTiikeri 10+4
 
Voi ihanaa lukea että monella on jo pahoinvointi helpottanut. Mulla tuli eilen illalla itku kun oksesin viidettä kertaa tunnin sisään että mä en jaksa enää tätä. Nyt on kuusviikkoa yrjötty joka päivä toistakymmentä kertaa. Kertaalleen kävin jo siellä tipassa hakees litran nesteytystä suoraan suoneen. Sen jälkeen oli kaks päivää helpompi olla mutta alamäki alkoi sit taas. Tänään on 10+1 ja koitan valaa itseeni uskoa että tällä kerralla pahoinvointi ees helpottais sit kun eka kolmannes loppuu. Niinku ekassa raskaudessa, toisessa ja kolmannessa se kesti yli puolenvälin ja melkein loppuun asti. Ärsyttää kun asiat roikkuu, en jaksais mitään tehdä, väkisin koitan tsempata jaksamaan lasten kanssa, lapset leikkii että nekin oksentaa ja oon koittanu sanoa ettei tää tartu lapsiin eikä muihin aikuisiin.

Kävin tänään siellä verikokeissa ja reilu kolme viikkoa pitäis malttaa odotella vielä np-ultraa, mun mielestä se on aika myöhään kun laskin että mulla on viikkoja tuolloin jo 13+5?

Kertomisesta, on tehnyt mieli muutamille paljastaa mutta toistaiseksi oon vielä kiertänyt nää asiat. Oon ajatellut etten kerro erikseen, huomaavat jos huomaavat. Aikaisintaan jouluna aion myöntää asian, eli puolenvälin tienoilla. Maha on vielä hyvin piilossa, kyllähän tuossa alamahalla on sellainen kämmenen kokoinen turvonnut alue mutta vaatteiden alle menee hyvin piiloon ja näytän omalta hoikalta itseltäni.

Se masutuubi on mun käsittääkseni siihen että jos jää omat paidat lyhyeksi niin ei maha vilku? Pidentää siis omien paitojen käyttöikää, ja talvella varmaan lämmittää myös mukavasti :) Mulla on tossa merinovillainterlokkia josta ajattelin ommella jonkunsortin putken lämmittämään keskivartaloa ja sit vuoden päästä sitä voi käyttää tissien lämmittimenä ettei tuu rintatulehdusta ku imettää.

Vaunuista, mulla on tollaiset mustat emmaljungat jostain 90-luvulta, palvelee hyvin ja on kevyet työntää, nytkin toi kuopus ottaa niissä päikkäreitä. Ekat puolvuotta varmaan käytän tosin meidän pienikokoisia retroihanuusvaunuja jotka on kirkkaankeltaista tekonahkaa :) ihan supersöpöt ja aurinkoiset, tosin koppa on niin harmillisen pieni että 6kk ikäiselle alkaa olla jo vähän ahdas nukkuapötköttää.

Hammaslääkäriinkin pitäis tosiaan varata aika, mulla on voimassa oleva opiskelijatarra joten pystyn hyödyntää yths:n palveluita eli ei tuu ainakaan kalliiksi mutta yks reikä pitäis käydä paikkaamassa. Tosin sit vasta kun voin olla varma etten yrjöä sinne hammaslääkäriin kesken kaiken :ashamed:
 
Soitin sinne neuvolaan ja sain kuulla,että lääkäri oli käynyt viime viikolla,mutta hänellä ei ollut kalenteria mukana:headwall:Oli luvannut soittaa sen seuraavan päivän tän viikon alussa...Terkka mulle sano,että viikkoa 45 tai 46 olivat suunnitelleeet,mutta voi olla,että joudun käymään toisessa toimipaikassa(naapuri kaupungissa),jos ei muuten osu mun viikkoihin lääkärin käynti: /
Odottanut sitä ultraa kun kuuta nousevaa,että on viikolla 45 ja jos ei oo vielä silloinkaan,niin harmittaa:ashamed:
Sitä vaan niin haluaisi jo tietää,että masussa oikeasti on joku:)


Nuppunapille
jaksuja pahoinvointiin:hug:


Hammaslääkäriin
aattelin varailla aikaa kans sitten,kun tää pahin olo helpottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suuret onnittelut hyviä ultakuulumisia saaneille :flower: sekä voimia ja halauksia niitä tarvitseville :hug:.

Itsellä helpotti tänään kummasti stressin aihe ja iso kivi putos sydämeltä kun selvis että kaikki on hyvin masussa ja nyt ihan onnessaan kun vaan voi olla :). Eka virallinen neuvolareissu tehty ja ultrattiinkin siellä(JESH!) pikkusen sydän löi, kättään heilutteli :heart: ja liikuskeli muutenki, IHANAA :) oli pituuttaki tullu reippaasti lisää kolmeen viikkoon, nyt odotellaan sitten kutsua np-ultraan kolmen viikon sisään. Tänään 9+5, napsahti pari päivää lisää kerralla, oon eläny jälessä tähän asti :D
tietoja jos pistäs päiviteltäväksi tuonne etusivulle LA ois 22.5.2013. lakka87, 25v,1.lapsi,Kys.
 
Heippa! :wave:

Nopeasti on reilu viikko vierähtänyt eikä suru-uutiset muuttuneet mihinkään. :'( Nyt menossa kohdun lääkkeellinen tyhjennys....mutta ei siitä täällä sen enempää.

Haluan toivottaa teille jokaiselle touko-toukan (ja huhtikuisillekin!) odottajalle KAIKKEA HYVÄÄ, turvallista ja ihanaa odotusta ja hyvää vointia! :heart: Toivotaan, ettei ketju enää karsiudu tällaisten uutisten myötä....

Ihanaa syksyä (ja pikkuhiljaa joulun odotusta...)! :heart:

rupeltaja

RIVIN SAA POISTAA ETUSIVULTA!
 

Yhteistyössä