***Toukokuun Toivotut***

Jösses te kirjotatte paljon ja nopeesti, mä en pysy perässä :D Tuntuu et ku mies on kotona(isäkuukaus), on paljo vähemmän aikaa istuu tässä :D Ku pitää sen sähläyksiä selvittää :)
Mä oon miettiny sitä doppleria, kun niitä saa aika halval käytettynä. Kun esikon kans, mä aina stressasin sitä et Onkohan se nyt elossa, kun sei liiku yms.. Mut mistä ootte kuullu et siit olis jotai haittaa sikiölle? En mä sit jos se on totta... Vaikee kyl uskoo..

Mä en saa kyl aikaseks soitettuu sinne neuvolaan vielä, ehk sit ens viikolla... Olis kyl kiva tietää ne viikot, mut mut... :D No ehkä mä soittelen joku päivä.. Viimeks ku soitin heti ku olin plussannu ni tuli sellane fiilis puhelimes et soitin iha liian ajois...
Mullakin on noita edellisii raskauskiloja viel aika reippaasti jälellä, pelottaa mitä ne sanoo.. Kun oli se raskausdiabeteskin.. Mut oon nyt ottanu niskast kiinni ja heti alust asti meinaan elää terveellisemmin. Ja mun onneks ei tosiaan tee mieli makeeta, mikä on IHME jo sinänsä :)
Lily-rose, meillä on kans jo nimet pojalle/tytölle :whistle: On ollu jo enne plussaamista ;)
Eilen tuli jotain ihme vatsakramppeja ja kyljessäki kramppas.. En tiiä johtuko eilisestä 8km lenkistä vai jostai muusta mut ei ollu kiva tunne :( Toivon vaa et masuasukki pysyy matkassa! :heart:
 
Hanspili pahoin pelkään etteivät tee hiivatulehdukselle mitään. Mulla vaivas se koko viime raskauden ja valitin monelle lääkärille (valitettavasti kaikki oli miehiä) ja heidän vastaus oli että se on iha normaalia, pitää vaa kestää :confused: Myöhemmin luin että siitä voi tulla keskenmenoja jos tulehdus leviää ja hieman pisti miettii jos olis jtn tapahtunutki. Tällä kertaa kyl tahdon vain naislääkäreille, mieslääkärit ei käsitä mitään, oon saanu kammon niistä..

Pahoinvointia havaittavis tänä aamuna mut onneks meni makoilemalla ohitte. Toivoin jo ettei sitä tuliskaa mut kaippa se tästä voimistuu joka aamu, pitää varmaan hankkia ne seaband rannekkeet varmuuden vuoksi :D

Princessa & pikkunen 5+5
 
Ihanaa kun meitä on näin monta!

Soitin tänään neuvolaan, aika on 22.9. Siihen on niin pitkä aika, neuvolasta sanoi minun olevan 5+1, ja nyt sitten tiedän mitä sekin tarkoittaa kun hieman selvittelin. Kaikki on niin uutta ja jännittävää.

Milloin pahoinvointi yleensä tulee jos on tullakseen? Yksilöitähän tässä ollaan kaikki, lueskelin vaan että joillain on tosi pahakin olo... Itseä ei tunnut vaivaavan, tosin nyt kun olen lomalla niin saan vaan möllötellä ja lepäillä, voihan vaikuttaa asiaan.
 
Hyvää päivää,

täällä on ollut tosi vilkasta keskustelua. En kyllä mitenkään ehdi kaikkia lukemaan, kun on noi kolme poikalasta tuossa kylkiäisinä jatkuvasti, mutta yritän pysya mukana :)

Mä haluan pitää tämän oman salaisuuden itselläni vielä jonkun aikaa, siksi ei kerrota vielä muille. Ja senkin takia, että vielä muutama kuukausi sitten vouhkasin joka suuntaan, että "tämä kolmas oli sitten tasan viimenen lapsi meidän perheeseen"...mm. neuvolantädille näin julistin. Nyt pitäis sitten tosiaankin soitella sinne ja kertoa, että neljäs on tulossa. En millään jaksais ruveta avautumaan hänelle, kun ei olla ihan samoilla taajuuksilla. Mutta kyllä pian pitäis soitella, koska tällä viikolla lähtee 7. raskausviikko käyntiin.

Eilen ja tänään on ollut ihan tajuton väsy. Nukahdin tänään paristi lattialle, kun 8-kuinen leikki hieman aikaa paikoillaan. Ja ihan hieman on semmosta etomista, mutta luulen, että johtuu juurikin väsymyksestä.

Olin ystävien kanssa viime perjantaina viihteellä, mutta hienosti selvisin "juomapuolesta", kun olin "lääkekuurilla." Ja ihan oikeesti ei kaukana ollutkaan, koska niin kipeä oli kurkku ja miehelläkin oli kuuri päällä angiinaan. Että olis voinut ollakin. Ja hienosti jaksoin riekkua puolille öin, mutta eipä ole kyllä baarit minua varten tällä hetkellä.

Esikko syntyi 3 viikkoa etuajassa, toinen lapsi tasan laskettuna aikana ja tämä 8-kuinen oli ihan omanlaisensa: ei meinannut tulla mitenkään sieltä ja käynnistettiin sitten 42+1 ja syntyi 42+2. Nyt hirvittää, kun on jokaisessa raskaudessa mennyt pidemmälle, että meneekö tämä sitten 44-viikolle ;)

Syöttekö jotain raskausajan vitamiinia?

Mä tein 3 raskaustestiä: ensimmäinen oli ihan haalea plussa (kp33/33), toinenkin oli vielä haalea plussa (kp33/35) ja viimeinen, viime viikolla (kp33/40) oli oikein vahva, joten en taida enää tehdä. Uskotaan.

Ihanaa vointia jokaiselle!

Mami 5+4 & kolme poikaa: 8kk, 4v. ja 5v.
 
mymosa
Kyllä raskausaikana voi ihan hakea apteekista hiivatulehdukseen lääkkeet. Näin sanoi neuvolassa kun soitin. Pitäis saada itselle haettua.
Sekä maitohappobakteereja kannattaa alkaa syömään.

Pitäis ite ostaa kuuri, varmuuden vuoksi, kun epäilen. Toki voisin torstaina kysyä osaisko varmentaa, kun kutinaa ei oo koko aikaa.

Ei enää montaa päivää ultraan, sitten tietää onko toukkaa :)

6+0 poks.
 
Mymosa: Voi hakea mutta sitä puikkoa neuvolas ei suositelleet käyttävän mun sillo joskus, antoko ne luvan hakea puikonki? En tiedä sit, ehkä se kielto johtui siitä että mulla oli paljon supistuksia rv20 eteenpäin ja muistaakseni kohdunkaula oli jostain syystä lyhentynyt mut jäin siihen kuvaan ettei missään raskauksissa saa sitä puikkoa käyttää :confused:

Taidan kysyä ekas neuvolas et miten asia oikeesti on et saako niitä hiivalääkkeitä käyttää normaalis raskaudes vai oliko kielto vain supistelu herkkyyden takia. Ärsyttävää kun eivät voi kunnolla selittää asioista, antavat vaan kieltoja ja tällänen ei terveysalan ihminen ei käsitä mitään :D
 
Kyllä Canestenin puikkoja voi käyttää raskauden aikana, mutta niitä ei vaan saa asettaa sillä asettimella. Parempi se hiiva on hoitaa pois, ettei tule mitään vakamampaa, mikä sitten olis enempi pahaksi vauvalle.
 
vitamiineista: mä syön multivitan raskaus ja imetystabletteja, 1 päivässä, mutta lisäksi syön foolihappoa lisänä sekä kalcipos D:tä. sairastan suolistosairautta ja joudun siksi syömään vitamiineja nyt urakalla jotta varmasti edes jotain imeytyy suolistosta sisään! mulla esim. foolihapposuositus oli jopa 4 MILLIgramma 4 mikrogramman sijaan, mutta tätä vähä epäilin ja perjantaina saa lääkäri korjata vähän tätä! nyt syön 1,2 MG foolia päivässä muiden vitamiinien lisäksi :)
 
On se kyllä kurjaa, että yhestä suunnasta saa toista tietoa ja toisesta taas ihan päinvastaista! Ei se ihme ole, että naiset muuttuu neuroottisiksi raskausaikanaan... :| Kutinaa odotellessa...

Mamiksi monelle, ihana katras siulla jo :heart: Saako kysyä, onko haaveissa tyttö tällä kertaa? :) Minä olen syönyt noita Ladyvitan Mama -vitamiinipillereitä, mutta ovat aika kalliita. Multitabsien vastaava tulisi halvemmaksi kuulemma.

Kotona odotti paaaaaksu kirje neuvolasta! :heart: Siellä oli kaikki esitietolomakkeet täytettäväksi, ravinnosta, alkoholinkäytöstä sun muusta myös. Hehee, mies joutuukin kohtaamaan omat syömistapansa, kun molempien on täytettävä sellainen ;) Lisäksi oli aika ar-ultraan 20.10. Saa nyt sitten nähdä, tarjoavatko aikaisempaa ultraa viikkojen selvittämiseksi vai mennäänkö yksityiselle.

Ja siis ihan oikeasti. Sitten, kun mulla on lapsi(a), niin en kyllä todellakaan jaksa olla lastentarhassa töissä. Sitten meitsi menee takaisin sossuntantaksi! Mukavan hilijasta ja rauhallista tarhaan verrattuna.

Nimimerkillä tuskainen maanantai täyden ryhmän kanssa.
 
Syöttekö jotain raskausajan vitamiinia?
Mä aloitin Ladyvita Mama monivitamiinit, kun ei oikeen toi ruoka maistu : /
Omega-3:sta olen syöny tasaseen tahtiin ja sitä jatkan edelleen.

En usko että mulla sen suurempia puutoksia on, koska alkukesästä oli ainakin ihan über-hyvät kaikki arvot ja olen siis karppaaja, joten tulee syötyä muutenkin tosi monipuolisesti kasviksia.
Mun foolihapot täyttyy jo normaalilla ruokavaliolla niin että soi :LOL: kun vaan menis ruoka alas.

Callisto + Onni :heart: 5+5
 
Eihän täällä enää meinaa ehtiä käymään ollenkaan.. oon koittanu kyllä päivittää, mutta sitten ei ookaan muuhun jäänyt aikaa, niin ei ole nyt omia kuulumisia ehtiny kertoo tai kommentoida muita...

Jos mahdollista, voitte itse päivittää tietonne listaan, tokihan sitten se lista sitten menee vähän tässä sivujen mukana, mutta mulla ei tahdo enää aika riittää päivittämiseen, ja kun tuon esikoisen maidosta vieroitus on nyt aika hankalassa vaiheessa niin en enää halua tästä päivittämisestäkin stressata..

Eka neuvola varattu.. kolmen viikon päähän sain ajan, oli vähän kuivan oloinen täti puhelimessa, no, toivotaan ettei oo sitä ihan livenä.

Huono olo on rantautunut tänne.. aamulla pari tuntia ihan ihmismäinen olo, sitten se iskee ja jyllää koko päivän.. :(
Mahaan sattuu kun nostelen tyttöä, imetän, kävelen.. nytkin telkkaria katsellessa.. alaselkä jomottaa myös.
Mä vietän nyt muutaman päivän hiljaiseloa, otan rauhallisesti ja koitan olla stressaamatta tästä raskaudesta, tai lähinnä keskenmenon pelosta..

Oikeasti, saisiko vähän nukkua :(
No onneksi kohta pitäis helpottaa, ja kyllä se palkinto sieltä sitten tulee..
No en nyt viitti tässä enempää avautua..
Jaaha pittääpi mennä tyttöä rauhottelee kun taas heräsi.
 
Mä syön multivita raskaus ja imetys vitamiineja. Lisäksi kalkkia ilman d-vitamiinilisää aamuin illoin. Apteekissa suositteli näin kun kyselin. Noita vauvavitamiineja oon vedellyt jo varmaan 2 purkkia kun tosiaan yritetty ollaan aika kauan.

Söin myös lisäksi foolihappoa mutta ne nyt loppui jo ennen kuin sain tietää että heppu onkin liittynyt seuraan... :) Jotenkin alkoi jo ärsyttää kun ei mitään tapahdu ja suutuspäissäni ajattelin että antaa sitten olla foolihappojen kanssa.

Joskus näköjään kun antaa periksi se tuo ratkaisun!
 
Epi: :hug: Pidän peukkuja täällä, et kaikki ok! Paljon paljon voimia! Aamuinen kutina helpottui, kuin pistin molemmista päistä maitohappobakteereja ;) Joskus talvella kävin lääkärissä kahdesti asiaan liittyen ja yksityisellä sitten naistentauteihin erikoistunut NAISlääkäri totesi, että kyseessä ei vältsisti edes hiiva. Ensin pitää kokeilla bebanthenia ja sit hydrokortisonia. Jos alkaa tulee ihan kokkareista vuotoa niin sit voi canestenia kokeilla ilman asetinta. Nyt vaan tuntu niin ilkeeltä tuo kutina ja oikein alavatsaa kipristeli. Pissatti mut ei kuitenkaan..kerkesin jo ajatella pissatulehdustakin! :( Onneks maanantaina ultra joten voin kysästä tuolta ihanalta samaiselta naislääkäriltä et mistä moiset tuntemukset! Jos vaiva palaa niin meen kyllä jo aikasemmin lääkäriin. Noista vitamiineista mä syön foolihappoja ja d-vitamiinia ja vissiin jotain rautatabui ois kans hyvä olla?? Tulee niin vähän syötyy tota lihaa..mut kaipa nuo ens viikolla neuvolassa ohjeistavat!?
 
Hei!

Toivottavasti mahdun mukaan. En joka päivä näitä ehdi lukemaan, saati kirjoittamaan, mutta hengessä aina mukana. Olen 30-vuotias kolmen lapsen äiti. Tyttö täyttää perjantaina jo 10 vuotta. Huh huh, ku hän on jo iso. Alkaa jo esimurkkuikä nostaa päätään. Tyttö asuu aina viikon isällään ja viikon taas meillä. Asutaan noin 2km päästä toisistaan ja sujunut hyvin tämä viikko asuminen. Ollaan erittäin hyvissä väleissä tytön isän ja tämän uuden perheen kanssa.
Mieheni kanssa mulla kaksi poikaa 4/07 ja 5/08. Ja nyt siis sain plussa tänään.

Ensimmäinen plussa siis tammi/helmikuun vaihteen jälkeen, jolloin mulla alkuraskauden kesken meno. Sitä nyt sit jännitänkin, että miten tässä käy. Mutta mulla jotenkin erilaisempi fiilis nyt, ku sillon talvella. Sillon mulla oli ihan kauheeta pahoinvointia lähes koko päivän. Töistäkin olin pois sen vuoksi ja sitten menikin kesken. Muista raskauksista mulla ei oo sellaista pahoinvointia ollut. Hieman etovaa oloa, mutta en oo kenestäkään oksentanut muutamaa kertaa enempää. Ja nyt siis taas vain sellainen pieni etova olo tullut. Nyt varsinkin voimistunut, kun sain plussa... ;)

Mä en halua kertoa kellekään ennen np-ultraa. Tai ainakaan ennen ku alkaa näkymään. No jos joku sisaruksista tai vanhemmista kysyy, niin en heille asiasta lähde valehtelemaan, mutta töissä ainakin olen aivan hiljaa. Lapsillekaan en nyt vielä kerro. Miehelle kerroin tunti sitten puhelimessa ja oli hänkin ihan innoissaan. Vannotin, että ei saa kertoa vanhemmilleen. Myös se tekee vaikeaksi asiasta kertomisen joillekin, koska jo ihmettelivät keskenmenon jälkeen, että vieläkö me lapsia halutaan. Kolme lasta jo teillä on. No onneksi ei kuulu ihan lähimpiin sukulaisiin (tai ainakaan enää). Ja tiedän, että pitää vain ajatella mitä itse haluaa. Sillon vaan oli tunteet pinnassa keskenmenon jälkeen, että tällaiset asiat jäi mieleen ja tulee takaisin vähän väliä. Sieltä myös ilmoitettiin, että ei tartte pyytää apua. Heidän mielestään pitää itse lapset hoitaa, jos niitä kerran hankkii. No ei olla apua aateltukaan varsinkaan sieltä pyytää. Ja kai me nyt itse lapsemme hoidetaan. Ihme kommentteja.

Sitten yksi ihana ystäväni on yrittänyt raskautua nyt yli vuoden, eikä millään näytä onnistuvan. Yksi ystäväni juuri sai kesällä vauvan ja tämä ensimmäinen ystävä oli iloinen kyllä tapahtuneesta, mutta kertoi myös, että jotenkin surullinen, kun itselle sitä vauvaa ei kuulu. Kai hänkin sitten osaa jossain vaiheessa iloita meidänkin vauvasta.

Mies siis nyt vuoden vaihteeseen asti (tai siis jouluun) töissä ulkomailla. Tekee ns. lyhyttä työviikkoa, että pääsee kuitenkin kotiin viikonlopuiksi, mutta aina se ei onnistu. Onneksi tekee töitä ihan paljon, silloin kun on töissä, niin saa asiat yleensä hoidettua. Tulee yleensä kotiin sitten joko torstai iltana tai perjantaina ja töihin lähtee sitten taas sunnuntaisin.

Onhan tää rankkaa näin, mutta en voinut hyväksyä vaihtoehtoa, että oltais kaikki muutettu puoleksi vuodeksi ulkomaille. Ihan jo sen vuoksi, että tytöllä koulu täällä ja isä. Aattelin sitten, että kyllä tää puolivuotta menee nopeesti. En tosin ollut ihan aatellut, että olisin raskaana. Vaikka kyllä ollaan yritetty, mutta jotenkin en uskonut, että siitä tulisi totta.

No tuleehan mies hyvissä ajoin sitten taas jo takas kotiin pysyvästi ennen vauvan syntymää. Toivottavasti vaan ei tuu mitään ongelmia, ku kuitenkin viikot yksin olen. Onhan mulla sitten sisarukset, vanhemmat (+heidän puolisot) täällä tarvittaessa auttamassa. Ja pari ihanaa ystävää myös mielellään auttaa varsinkin lasten hoitamisessa. Hyvä tukiverkko mulla ainakin.

Huh huh tulipa siis tekstiä paljon taas. Pääsin oikeen tuulettumaan. Lasketun ajan sain nyt lasketuksi, että olisi 10.5. Saas nähdä sitten koska syntyy. Meillä siis keskimmäinen syntynyt 4.4 ja kuopus 12.5, joten jos sihen väliin sitten. Tulevaisuudessa tulee sitten synttäreitä vietettyä keväällä usein. Mulla jo kummipojalla synttärin toukukuun alussa ja yhdellä sukulaistytöllä huhtikuun lopussa.

Koko päivän olen ollut yhtä naantalin auringon kanssa ja nukkumaankin näköjään päädyn leveä hymy naamaassa :D

Terveisin Tuhkimo ja toukka :heart: 4+4
 
Huomenia :wave:

Epille suuren suuri hali :hug: toivotaan että kaikki olis silti okei massussa :heart:

Tuhkimolle tervetuloa :) sielläkin on jo ihana lapsikatras entuudestaan :heart:

Mä laitoin eilen ihan canestenin puikon illalla, ilman asetinta kylläkin ja rasvaa myös :) ei kutise enää :D IHANAA! meinaan se kutina, tai oikeastaan jo kirvelyksi ehti muuttua, on ihan kamalaa! mutta mitäpä sitä ei kestäis oman masuasukkinsa takia :heart:
 
Epi voimia sinne ja halauksia:hug:
Mä imetin viime raskauden aikana 12 viikolle ja raskaus oli tosi vaikea.Olen itse ajatellut että imetys ja raskaus samaan aikaan vei multa mehut ja siksi raskaus oli niin rankka.Ootko ajatellut imetyksen lopetusta,jos kroppa sais hiukan vähemmän rasitetta,vai onko pieni ihan kiinni rinnassa vielä?:hug:

Äläkä näistä päivityksistä murehdi,kyllä joku innokas varmasti ottaa ne hoidettavakseen:)

Kamalaa kun mulla pahoinvointia yöllä(päivällä en taida ehtiä voimaan pahoin:whistle:)ja nukun yöt tosi levottomasti.Onnek´si se kai sitten aikanaan helpottaa...

Tiuhti,kiva että sait kutinat kuriin;)
 
lily-rose, täällä toinen joka on nyt 2 viikkoa nukkunu miten sattuu :D olen sairaslomalla ja nyt kun sais nukkua niin herään viimestää klo 5.30 :whistle: tänään oon ollu 4 saakka jo hereillä kun vähä tuntuu siltä et ois flunssa tulossa, sängystä en kumminkaa viittiny nousta ennen 5.30 ku mies lähti duuniin etten sitte herätä sitä kun paukkaan ympäri kämppää :D mut toivotaan että sinulla helpottaa pahat olot pian öisin, jotta saat nukutuksi kunnolla :)

Epille piti vielä sanoa, että älä stressaa päivityksistä :heart: nyt lepäät rauhassa siellä!!!! kyllä täällä joku sitten päivittää! :)
 
Tiuhti,etkös sinä pitänyt yllä tuota komeaa ja kaunista "esikoinen toiveissa "pinoa?;)

Juu täällä kanssa ollaan hereillä tyyliin viideltä ja koko yö pyöritty.Ja nään mitä kummallisimpia unia:OJa nyt aamulla sitten pitäis jaksaa lasten kanssa...
 

Yhteistyössä