TOUKOKUUN TOIVOTUT marraskuussa

Tervehdys kanssa sisaret.

päivittäin käyn kyllä juttujanne lukemassa, mutta en ole kova kirjallisen työn harrastaja.

Neuvola käynneistä on ollut puhetta: itse olen käynyt 1.kerta neuvolassa rv 7+6, neuvolalääkärillä rv 8+9, np-ultra rv 12+1, seuraava neuvola varattuna rv 16+1, rakenneultra tammikuun puolessa välissä sinne asti en osaa laskea viikkoja :)

Joulua odotellaan monestakin syystä :)
Esikoinen lahjojen toivossa ja minä jotta pääsisin eroon pahoinvoinnista :)
 
Eli ei teillä muilla niitä neuvoloita niin paljon enempää ole ollutkaan..tuntui vaan kun aina joka päivä on jonkun neuvolakuulumisia. Jospa minäkin sitten kun se on kerran niin harvinaista herkkua :p Eli paino oli noussut onneksi vaan 1,5kg, esikosta oli noussut tässä vaiheessa varmaan jo 5kg :ashamed: ja sydänäänet kuului hyvin. Ekaa kertaa meille niitä nyt kuuntelutettiin, se tuntui hassulta! Onhan se toki niin että esikoisesta käyntejä on enemmän, mutta kun tuntuu etteihän tästä toisesta pääse käymään kuin muutaman kerran. Seuraava käynti tuli nyt johonkin tammikuun loppupuolelle, siihenhän on ikuisuus! No, vielä siihenkin ehtii kyllästyä loppuaikoina.

Nyt kun lueskelin sattumalta noista ultrista taas juttua ja törmäsin ketjuun jossa kyseltiin muita sikiöseuloissa "kiinni jääneitä", niin taas käsitin että kuulun heihin itsekin. En silti osaa jotenkin ajatella koko asiaa, enkä ihan rehellisesti sanottuna ole huolissanikaan. Turvotusta oli kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin esikosta ja terve tyttö minulla täällä on :heart: Ei elämä anna sen enempää kuin kukin jaksaa kantaa. Vaikka välillä rahahuolten keskellä kyllä tuntuu että ei jaksais enää miettiä näitä pennosia ja senttejä, jotka ei ikinä riitä :| Pulssi olikin tänään tosi korkea ja verenpaineet alkaa kivuta ylös niinkuin esikostakin, stressiä stressiä. Tai paineet on korkeat muutenkin, mutta nyt näissä hormooneissa stressaan herkemmin ja heti se näkyy paineissa. Pitäis relata mutta 18 senttiä tilillä se on vähän haastavaa..

Kertokaas muut jotain kivoja uutisia niin piristyn ja unohdan murheeni vähäksi aikaa. Ai niin, jos en muistanut vielä kertoa niin liikkeet meillä jo tuntuu :heart:

kaisa pieni ja nupu 16+3 :heart:
 
...pitkästä aikaa! Päivittäin kyllä lueskelemassa käynyt, mutta kirjoittelemiset jäänyt vähemmälle.

Neuvolassa käynnistä Ite oon käyny nyt kahdesti neuvolassa ( rv 9+0 ja 14+0 ) ja np-ultrassa ( rv 12+1 ). Seuraavan kerran on sit rakenneultra 21. joulukuuta ( rv 18+1 ) ja neuvola sit joskus tammikuun lopulla. Alkuraskauden ( rv 10-12 ) lääkärineuvolaa meillä ei ole ja viimeksi sain tietää, että tuskin on sitä rv 20 eteenpäin olevaa lääkärineuvolaakaan. Meillä on täällä niin kova lääkäripula, ettei esim. äitiys- ja naistentautien lääkäriä kaupungissa ole. Paitsi tietysti yksityisellä. Ja neuvolatäti oli sitä mieltä, että tk lääkärit eivät niitä tarkastuksia ajanpuutteen vuoksi tee?! Että menee minun odotus sit ehkä siihen malliin, että lääkärin tapaan KYSissä sit synnytystapa- arvioinnissa joskun viikolla 36. Mene ja tiedä, mutta kummastuttaa kyllä!

Passiasiaa Meillä neidillä oma kymmenen vuoden passi ja kuvassa neiti on 10 kk vanha :) Saattaa neiti kiittää äitiä joskus kymmenen vuoden tienoilla!

Vakuutuksista Meillä ei neidillä vakuutusta ole, enkä varmaa osaa sanoa, otetaanko tulevallekaan. Isi kyllä sitä mieltä, että joo, mutta ite vähän toisilla linjoilla. Katsellaan...

Ja sitten omaan nassuun... Neuvola oli siis viime torstaina ja kaikki ok =) Sydänäänet kuului heti, kun täti sen anturin massulle laitto :) Hb oli itellä noussut 133:een ja rr oli 110/ 70. Painon lisäys 220g / vko. Ite tuohon painon nousuun tyytyväinen, siis kun ei liikoja noussut. Pikkuneidistä nousi paino grammat vajaa 25 kg, niin ei välttämättä ihan noihin lukemiin haluis, kun tätä massaa on muutenkin omiks tarpeiks! Vaan kun se ruoka on niin hyvää :)
Niitä vauvan potkuja kun olen omasta mielestä tuntenut, niin neuvola täti oli sitä mieltä, että kuvitten vaan, se on ilmaa!? Ja toinen sen hyvä väläytys oli, kun sanoin, että on pikkuset " traumat " edellisestä synnytyksestä ja tuleva " hieman " jännittää, niin ei sekään oo kuulemma mahdollista, kun kaikki synnytykset on erilaisia!!! Että tämmönen kiva täti meillä, virolaista mallia ja ei eläissään synnyttänyt! Eli mä oon vaan onnellinen kun ei sen luona tarvii liikoja vierailla! Mutta jos omassa voinissa tulee muutoksia, niin tottahan mä sitten siihen yhteyttä otan.

Nyt Pikku Kakkosen kimppuun ja sitten lapsen kanssa kirjastoon, kun on sitä koko päivän jankannu :)

Terkuin, Pipsa-Possu ja Onni-Unelma 14+5
 
...tyhmiä kyselen!
Näkyykö teillä minun nimimerkin alla kirjekuoren merkki siis että minullakin on sähköposti?
Mulla itellä näkyy kaikkien muitten vaan ei omaa.

Ei sillä, että itelle tulis postia lähetettyä, kunhan vaan kyselen :)
 
Heippa taasen. pipsa possu on näköjään kirjekuori nimimerkin alla juu.

poika04: mun mielestä nyt on luontevinta puhua keskiraskaudesta, koska en ainakaa itse koe että olisi enää alussa muttei lopussakaan vielä... :)

Joku uusi taisi olla taas mukana, tervetuloa!

Täällä ei liikkeitä ole vielä ollut (ts. toiv. on ollut mutta en ole itse vielä havainnut), seuraavaa ultraa odotellessa...
 
mä kävin tossa 4aikaan terkalla kuunteluttaan ne sydänäänet, siellähän se jumpsutti :heart: ja potkukin tuli, terkka kysyi tunsikko, mutta en tuntenut :/ no liikkeitä tuntuu, mutta kun ne on niin hentoja hipaisuja..noh katotaan 2viikkoo eteenpäin ni josko tuntuis paremmin
 
huomenta

täällä ei pyyhi nyt lujaa pari päivää on poltellut massua ja alaselkää ja loppua ei näy yölläkin herää poltteluihin..ja eilen tuli ekaksi kauhia valkoinen klöntti ja sit verta..apua! Onneksi tänään on neuvola. Toivottavasti ei ois jokin tulehdus...

poika04&papu 17+0
 
On taas vierähtänyt kuukausi kun viimoseksi oon tänne kirjoitellut :) Viimeksi murehdin sitä niskaturvotusta (2,2mm), mutta ei siittä verikokeesta tullut mitään soittoa että olen voinut huokaista helpotuksesta siltä osin. Kovasti odottelen että vaavelin liikkeet alkaisi pian tuntumaan ja vauvamasu kasvamaan! Viikko siten kuunneltiin ekaa kertaa sydänäänet, kaveri oli nii vilkas että vain hetken kerrallaan niitä kuului :D

poika04: Mullakin poltteli koko viime viikonlopun menkkamaisesti alavatsaa ja alaselkää, en pystynyt paljon edes liikkumaan. Vieläkin välillä tulee sellaista polttoa alaselälle muttei niin pahasti. Ajattelin voisko johtua siittä että kohtu kasvaa niin hirmusta vauhtia?! Olen ollut kanssa aika huolissaan tuosta mutten halua joka asiaa murehtia (murehdin siis aivan kaikesta muutenkin :))..Uskoisin siis että ainakin itselläni tuo oisi harmitonta. onko muilla ollut tällaista?

Mulla muuten la vaihtui siellä np-ultrassa 8.5

autumn & masukki 16+6
 
Autumn84: tuliko sulla verta, mulla oli äsken taas pkkuhousuissa vähän.. :ashamed:
Meillä on sama LA. Joo mää kanssa huolestun niin väshästä nykyään muutenkin..toivottavasti en oo saanut mitään tulehdusta tuonne alakertaan...ei oo kyl lämpöä ollut mut onneksi tänään neuvola.
 
poika04: ei mulla verta kyllä tullut..Onneksi sulla on neuvola tänään ja saisit selvyyden tuohon vuotoon! toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin, inhottavaa saada tulehdus :hug: Mullakin oli jonkinmoinen tulehdus ihan alkumetreillä mutta sain sen sitten nopeesti hoidettua...
 
teille joilla on jo yksi tai useampi lapsi ennestään. Voiko toisen lapsen imetys onnistua jos ekan kohdalla se ei oikein onnistunut? imetin ekaa noin 2kk, mutta hän sai syntymästään asti jo korviketta päivittäin, koska oma maito ei riittänyt. kovasti toivon että nyt maitoa piisaisi omasta takaa enemmän kuin viimeksi, mutta kuinka todennäköistä se on?
 
autumn84: Mitä minä olen kuullut imetyksestä voi vaihdella samalla tavalla lapsi kohtaisesti kuin raskaudetkin ovat erilaisia.

Itse en ole kahta edellistä kovin pitkään pystynyt imettämään, kun maito ei ole riittänyt ja sen vuoksi yöunet jääneet vähiin. Joten olen antanut korviketta ja näin taannut kaikille paremmat ja pidemmät unet.

Tarkoitus olisi tätä kolmattakin yrittää imettää. Katsotaan miten käy. Neuvolalääkärin kanssa siitä jo juteltiin, kun kerrattiin edellisiä raskauksia ja lapsivuode aikoja, koska olen muuttanut paikkakuntaa välissä eikä tämä lääkäri tunne minua ennestään.
Lääkäri meinasi, että stressi tekijöolläkin voi olla vaikutusta. (Tämän hetkisen kuopuksen syntymän aikaan edellinen parisuhteeni veteli viimeisiä henkäyksiään). Nyt uusi ihana mies rinnalla tukemassa myös tässä imetys asiassa.

Jossu & masuasukki 14 + 1
 
PMMP76
katrinainen: Mullakin on ollut sunnuntaista asti omituisia tuntemuksia mahassa. Kävin maanantaina neuvolassa ja täti meinasi että ovat mahdollisesti harjoitussuppareita. Mutta kun nyt olen tässä pari päivää lepäillyt kotona, niin olen päätynyt ajatukseen, että eivät ne supistuksia ole. Mun alavatsa kovettuu ja tuntuu tosi aralta, mutta tuntemus voi jatkua 30min- 1.5 h. Ehkä kohtu tosiaan kasvaa niin kovasti, että nuo tuntemukset johtuvat siitä. Mulla ainakin tuntuu kiristystä heti kun olen pitkälläni tai seison suorassa. Tsemppiä sulle, eiköhän kaikki ole kunnossa. =)
 
Heips taas!
Katrinainen: Kaipa ne vois ollakkin harjoitussuppareita, mutta toisaalta voi hyvinkin olla kohdun kasvamiseen liittyvää...Itsellä tuota myös ajoittain! ollut kaikissa kolmessa raskaudessa.

Autumn84: Todellakin voi onnistua imetys erilailla eri raskauksissa=) Esikkoa imetin 3kk, mutta kakkonen olikin TÄYSimetyksellä puolivuotiaaksi=) Eli luottavaisin mielin että tälle kolmosellekin heruu :heart:

Äippä ja nytty rv 16+0
 
Kääk! Tännehän on ehtiny tulla kovasti tekstiä. Teen listaan päivitykset, joten ilmoilkaa jos olen jonkun unohtanut välistä :)

Lista päivitetty, joten omaa napaa seuraavaksi: Liikkeet tuntuu jo tosi selkeesti :heart: Kova on tämä vaavi potkiskelemaan. Viikonloppuna meinasin tosin jo huolestua kun meni muutama päivä, että en oikein tuntenu liikkeitä, olin kyllä koko ajan menossakin, mutta maanantaiaamuna alotti sitten onneksi sellasen jumpan, että ei voinut erehtyä :D

Mulla olis seuraava neuvola perjantaina. Joku kyseli noista neuvolakäynneistä ja tämä on mulle 3. käynti, joista yks on ollu lääkäri. Viikkojahan on kertynyt jo 16 + 5 eli viidettä kuukauttako tässä nyt sitten mennään. Tiedä häntä...muutoin vointi on ollut kyllä hyvä. Ostin muutaman vauvanvaattenki jo :)
 
(.) napaani kiertäen sen verran et neuvolassa kävin. sydänäänet kuului hyvin. Otettiin tulehduskokeet ja aamulla menen lääkäriin sisätutkimukseen ja saan ajan ultraan samalla..

Mäkin ostin taas tänää muutamat potkarit, bodyn ja puolipotkarit..ihan kun esikolta ei olisi jäänyt aikapaljonkin vauvan vaatteita mut kun ne on niin söpöjä. Ja esikkokin sai uutta vaatetta pussillisen..Ja äippä joulu muumimukin ( olen ihan hulluna muumi mukeihin) =) Mies vaan kyselee et miten saankin rahan palamaan niin kätevästi :D vastaus kuluu et HELPOSTI.

Mulla ei kanssa esikoisen kanssa imetys oikein onnistunut 3 kk pärjättiin ja sit luovutin kun ei tule niin ei tule...mieluummin sitä hoitelee tyytyväistä vauvaa kun stressa jostain imetyksestä..
 
poika04 hienoa, että sydänäänet kuuluivat ja kaikki hyvin.

Kiitos kaikista vastauksista supistuksia koskien. Edelleen tuntemuksia, mutta ovat varmaan kasvukipuja tai sitten suppareita.Ei nuo kuitenkaan elämää haittaa.

Väsymys ei edelleenkään ole helpottanut. aina vaan väsyttää. ehkä koko raskaus tätä sitten.

Ihanaa kun meillä on näin aktiivinen ketju. Olette tulleet tosi rakkaiksi kaikki. :hug: :heart: :hug:
 
katrinainen Mulla tulee välillä "outo" tunne vatsaan sitten kiristyy...ei satu eikä tunnu mitenkään pahalta. Mulla nuo ainakin on ihan harjotussuppareita. Näitä varmaan sullakin. =)

Mä imetin esikkoa kokonaisuudessaan 7kk....toivottavasti pystyn tätä toistakin imettämään pitkään.

Meinasin juuri kirjoittaa että tänään ei olekkaan tuntunut pikkuisen liikkeitä lainkaan mutta samalla alkoikin potkuja satelemaan tonne oikeeseen kylkeen. :heart:
Näköjään nuo alkaa olemaan jo ihan joka päiväisiä, että vahvistumista vaan odotellaan.

Nyt isäntä toi mulle nokan eteen lakujädeä siispä äkkiä tuhoamaan se. :p :D

-Liro ja papu-
rv 17 tasan :heart:
 
Aikaista aamua =) Jostain syystä heräsin jo neljältä eikä uni tullut, vaikka tunnin siinä pyörin joten päätinpä tulla "moikkaamaan" teitä! Antaa edes miehen sitten nukkua, jos ei itse pysty ;)

Liro, Katrinainen+muut, jotka kyselivät "oudoista" tuntemuksista massussa tai harhoitussuppareista: kuullostaa, että teillä on kohdut alkaneet treenaamaan supistuksia! Eipä minulla käytännön kokemusta ole, mutta eilen neuvolassa kätilö juuri kyseli, että olenko moisia tuntenut ja sanoi, että tässä vaiheessa raskautta niitä usein alkaa tuntumaan. Itselläni ei vielä tuonsuuntaisia tuntemuksia ole, mutta muita sitten niidenkin edestä B)

poika04 Toivotaan, että kaikki on vuodosta huolimatta hyvin! Ja sehän on tärkeintä, että vauvan sydän lyö: vuodot kaiketi ovat ihan yleisiä kaikissa raskauden vaiheissa. Ystäväni vuosi verta todella paljon n. rv 30 eteenpäin - muutaman kerran viikossa olivat Jorvin päivystyksessä tarkkailemassa tilannetta :/ - eikä mitään syytä vuodolle löytynyt! Ja heillä on täysin terve pieni mies siellä kotona.

Sitten omasta elosta..
Liikkeitä olen tuntenut jo muutaman viikon, mutta nyt ne ovat jo todella voimakkaita ja tuntuvat päivittäin :heart: Vauvalla on ihan selkeä rytmi milloin hän nukkuu ja milloin on hereillä: joka päivä n. klo 9 alkaa jumppa, samaten lounaan jälkeen n. klo 12 hirvittävä show :D Iltapäivällä kotimatkalla usein alan naureskelemaan ihan ääneen, kun Nirppu tuolla melskaa - se on aina vaan niin suloisen hassua miten ihanalta ne liikkeet tuntuvat :heart: Eilen neuvolassa neuvolatäti näki Nirpun potkut mun massuni läpi: taitaa olla aikamoinen pakkaus meille syntymässä :LOL:

Neuvolasta juu; siellä tuli eilen käytyä kolmannen kerran. Verenpaineet laskeneet yhä vaan (nyt 106/65), samaten hemoglobiini (lähdetiin 136:sta ja eilen oli enää 116 --> rautakuurille :ashamed: ), mutta paino onneksi noussut - tosin sekin hyvin maltillisesti eli 280g/vko. Vauvelin sydänäänet tosiaan kuuluivat hienosti ja syke vaihteli jatkuvasti (en tiennyt, että sekin on tärkeää ja että sitä seurataan varsinkin loppuraskaudessa!). Kaikki tärkeimmät siis olivat kunnossa! Seuraava neuvola onkin sitten 2.1. ja silloin laitetaan Kelan paperit alulle! Hassua ajatella, että niin pitkällä mennään jo :eek:

Vakuutuspaperit ovat edelleen levällään, mutta enää läpikäytäviä tarjouksia on kolmet.. Vakuutus ehdottomasti otetaan, mutta pitää tosiaan koittaa löytää se "paras" paketti - mikä ei ihan helppoa olekaan :p

Massun koosta haluaisin teiltä kysellä.. Tiedän, että (tämäkin ;) ) asia on sellainen, että koskaan ei osaa olla tyytyväinen - joko on maha liian pieni tai liian suuri - mutta miten te koette omat vatsanne: ovatko ne ihan "normaalin kokoisia" raskauden kestoon nähden?? Oma reppuni nimittäin on jo todella komea eikä kukaan tunnu uskovan, että olen "vasta" 18. viikolla. Tai sitten kysyvät, että kuinka monta sieltä on tulossa :LOL: Eilen neuvolassa kätilö tunnusteli kohdun ja sanoi sen olevan hieman keskivertoa suurempi, mutta niinpä on äitikin (en nyt suuri, mutta 181cm pitkä ;) ).. Ihanaahan se on, että massu kasvaa ja näkyy - ylpeänä sitä kannan!!! -, mutta mietiskelin vain.. Kuinkahan suureksi tässä vielä kasvetaan B) Tai jospa siellä rakenneultrassa tosian olisi yllätys ja saataisiin tietää, että Nirpulla on kaveri siellä kasvamassa!

Liitoskivut ovat tuntuneet parin päivän ajan suht' voimakkaina ja sen takia kävelyni muistuttaa lähinnä pingviinin hoippumista :LOL: Olen "kiristyksistä" huolimatta koittanut kävellä n.5km päivässä ja ihan hyvältä se tuntuu, kunhan vauhtiin pääsee =)

No mutta jospa sitä kömpisi vielä sekunniksi miekkosen kainaloon ennen aamutoimia ja töihinlähtöä.. Mukavaa ja lumista päivää kaikille :flower:

Carmen ja Nirppu rv 17+4
 
Terve, siskot!

Ihanan valoisa talvinen pakkasaamu näin pimeimpään vuodenaikaan.:) Join justiinsa mukillisen glögiä ja se lämmittää kivasti.:)

Carmen kirjoitti masun koosta. Mua tää asia vähän mietityttää.. Illalla olen niin turvoksissa, että voimme miehen kanssa aina todeta jonkun asuvan mahassani. Tänä aamuna se on taas tavalliseen tapaan "kutistunut". Ei yhtään pyöreyttä muodossa.. Olen hoikka ja ainoa, mistä voin vauvan olemassaolon päätellä, on se, että vedän vatsaa "sisäänpäin" eikä se liiku mihinkään. :D

Tää "näkymättömyys" johtuu kai siitä, että mulla on se kohtu takakenossa. Tai sitten vauva kasvaa vaan hitaasti..? Liikettä tunnen (voi olla mielikuvitustakin) joskus päivisin (en joka päivä) kuplana tai kahtena alavatsalla.

Mulla on nyt siis viikkoja 17+4 kasassa ja olen ollut neuvolassa kahdesti ja polilla siinä ekassa ultrassa. Kuulostaako hassulta, että seuraava neuvola on vasta joskus vuoden alussa? Vasta rakenneultran jälkeen, joka on 21.12.?

Muutenkin neuvolajutut mietityttää.. Justiinsa tää pissatulehdusepisodi ja se, että itse sitten soittelin terveyskeskukseen, että voisinko tuoda kontrollinäytteen, että tiedettäisiin sitten oireettoman tulehduksen parantuneen. Kukaan ei siis neuvolassa maininnut tästä..

No kuitenkin, en lähde hätäilemään minkään suhteen. Pienestä masusta on etuakin.:) Mahtuu omiin vaatteisiin, salaisuus pysyy vielä salaisuutena jne.. Vaikka kyllä mä mieluummin älyttömällä ylpeydellä kantaisin somaa näkyvää vauvamasua!

Mukavaa torstain jatkoa. Ketjun aktiivisuus on kiva juttu tosiaan. On mukava lukea teidän juttuja, vaikkei itellä oliskaan mitään erityistä kerrottavaa.:)
 
Heips!
eipä mulla mitään erikoista asiaa ollut..kunhan jotain tulin kertoilemaan, kun näitä juttuja täällä kuitenkin lueskelen :)
Joku tuolla kyseli masuasiaa, niin mulla on kyllä melkosen iso tuo masu jo, jotain ehkä kertoo sekin että anoppi tosiaan kyseli raskaudesta jo about viikolla 10... :LOL: Johtuu varmaan siitä että kolmatta "jo" odottelen...meinaan kun mieskin sanoi eilen saunassa, että miten hänestä tuntuu, et kaikki tapahtuu nyt aiemmin (masun ja rintojen kasvu ym...) kuin kahdessa edellisessä raskaudessa...

Voi piru... Minä menin myymään sisarusrattaat huutiksen kautta ja nyt pitäisi niitä alkaa lähettään... Kokemuksia miten pakata? Ja matkahuolto kaiketi edullisin tapa postittaa? Ois pitäny laittaa että vain nouto :headwall:

äippä ja nytty rv 16+1
 
Tervehdys pitkästä aikaa =)

e rika, kyllä se maha kerkeää ihan kiusaksi asti kasvamaan ja mulla ainakin pullahti nyt viime viikkojen aikana todella äkkiä isoksi ja en sitä enää saa peiteltyä.

Meidän kunta ei tuota rakenne ultraa tarjoa joten pitäisi mennä yksityiselle. soitin äsken kelaan ja kysyin paljonko korvaavat 4D ultrasta ja ilmoittivat ettei mitään jos ei ole lääkärin lähetettä ja kunnon syytä. Onkohan tämä kelan korvaus asia näin joka kunnassa?

Mulla on liikkeet vasta alkanut nyt muutamana päivänä tuntumaan vaikka on jo kolmas lapsi tulossa, eli ei ala kaikilla kovin aikaisin, turhaan huolehditte.

Mie kävin eilen äitiysneuvolassa, kaikki oli hyvin. Kohdunpohjan korkeus oli 16 ja paino noussut mulla 2 kg alusta, on nyt 60 kg. Sydänäänet kuului heti kun doppleri mahalle laitettiin.

MOLLAKKA ja pikkunen 18+5
 

Yhteistyössä