***Toukokuun Toivotut***Marraskuussa***

Rusina+mama: sydänäänien löytymättömyydestä ei kannata ottaa mitään stressiä, koska eiväthän ne kaikilla kuulu kotidopplerilla ehkä ollenkaan, jos istukka on sellaisessa asennossa. Ja muutenkin voi olla hankala löytää. Se hidas ääni on varmastikin sun oma sydän, sehän kuuluu myös mahassa. Viimeksi, kun itse kuuntelin, kesti tosi kauan löytää, ja sittenkin pikkuisen pompotus kuului vaan hetken, sitten kuului pulipuli, ja muksu taas katosi jonnekin leikin pyörteisiin ;) Ja yhä oleilee hyvin alhaalla, ihan pitää ottaa alkkareita alemmas, että pääsee oikeaan paikkaan. Mulla kuului viikolta 12 jo äänet.

Painoa on tullut nyt reilu pari kiloa lisää. Alkuun ei tullut millään, mutta nyt parin viikon aikana on pompsahtanut lukemat ylöspäin. Oon siitä tyytyväinen, kun jossain vaiheessa jo tuntui, että mitään muutoksia ei tapahdu ikinä.

Tänään oli Hesarissa Helsingin alueen harvoista neuvolakäynneistä juttua. Kyllä mä vaan toivoisin, että edes yksi käynti tässä ultrien välissä olisi. Muualla kun on neuvolalääkärikin tässä kaupan päälle. Enkä ymmärtänyt Hgi:n terveyskeskusjohtajan kommenttia, että ensiodottajillehan on 15 käyntiä. Missään ei jutussa puhuttu ensiodottajien lisäkäynneistä, eikä mulla ensiodottajana ainakaan ole mitään ylimääräistä. Lehden kaaviossa käyntejä oli kaikkineen muistaakseni 12 kpl. Lähinnä kaipais tietoa siitä, onko kohtu kasvanut suhteessa oikein, mitkä on veriarvot ja mikä on verenpaine. No, "enää" 4,5 viikkoa seuraavaan ultraan ja sen jälkeen voi varata neuvolakäynnin.

Ihana talvipäivä!

MaiMei 16+0
 
Heipparallaa :)

Mulla on myös vatsassa noita, tai ainakin melkein samanlaisia hassuja tuntemuksia, ihan kamala painon tunne eikä tee mieli asennosta mihkään kääntyä mihin olen päässyt. Ihan jotenki vaikka hassulta kuulostaa, tuntuu kuin kohtu olis supistuksessa. Ja silloin se tuntuukin selällä ollessaan kamalan kovalta. Se vaan on hankala selittää. Jos on vaikka tavalliset housut ja toppahousut samaan aikaan päällä, tää tunne tulee kanssa, eikä ne ole ihan kamalan pyristavat kummiskaan.

Liikkeet! Tää on uskomatonta että kysyn tätä, (kaks lasta ennestään) mutta pääsee jotenki kaikki unohtumaan. Tänä aamuna heräsin siihen että klo 7 alkoi vatsassa outoa mölistystä. Ja jatkuu vieläkin, kello on jo kohta 12. Tuntui aluksi kuin ne samat vatsankuplat siellä pamppailisi, mutta enää en usko että siitä on kyse. Alamaha karvoituksen kohdalta heilahtelee ja ihan pikkusen ylempääkin, mutta just siitä kohtaa missä kohtu on. Oliskohan nää liikkeitä? Ainoa miks mua arvelluttaa on se, että niitä tulee ihan sekunnin - muutamien sekunnin välein niitä tönäisyjä, ja välillä ovat aika "kovia" myös, ja ovat jatkuneet sieltä aamu 7 asti. Ja se että viikkoja on tän verran. Voiko olla ees mahdollista. Siis kuvailen niitä ihan tönäisyiksi, ei ole mitään kuplintaa tms. Eikä varmasti ole ilmaa mitä kiertää, enää ei siltä tunnu!

Haidih, rv 14+6
 
Rusina: MaiMei vastaskin jo sulle, mut ihan samaa ajattelin, mitä hänkin, että taisivat olla sun omia sydämen tykytyksiä. Mulle tänään (14+5) sano terveydenhoitaja, et ei ihan aina näillä viikoilla saa kuulumaan pienen sydänääniä eli on ihan tavallista.

Haidih: Jos sul on siellä vähän vauhdikkaampi kaveri tulossa. Hän on saannu hyvin tepastelupaikan, niin miksipä siitä luopua. ;) Kait se on niin, et sitä tuntee herkemmin liikkeet kuin aikaisemmista.

(.) Kävin aamusta neuvolassa kuuntelee sykkeitä taannoisten vuotojen takia. Syke reipas 150, et ei liene kaverilla hätää toistaiseksi. Mulla on ollu noita harjoitussupistuksia kans. Niitä tulee heti, kun tekee jotain vähänkin "rankempaa", kuten siivoo. Mainitsin asiasta. Terkkari vaan totesi, et on syytä ottaa silloin aina raihallisemmin. Ei välttämättä tarkota sitä, että joudun koko raskauden lepäilemään vaan voi helpottaa puolen välin jälkeen. Sitä odotellessa. Tosin esikoinenkin syntyi ennenaikaisesti, että mikähän se mun puoliväli on? 15-18? Ei tässä taida muu auttaa kuin heittäytyä mahdollisimman laiskaksi.
 
Iltapäivää!

No, sokerirasitus ohi. Loppui se tuossa kymmenen jälkeen jo, mutta kävimme kaupoilla ja sieltä tullessa sitten nukahdin. Ei sovi mulle tommonen syömättömyys ja sitte pelkkää sokeria. Nopsaa jos karkkipussinkin vetäisee, niin alkaa nukuttamaan aina.

Yllättävän siedettävä kokemus oli sokerirasitus. Kolme kertaa otettiin verinäyte kyynärvarresta. Kaksi kertaa vasemmasta ja kerran oikeasta. Vaan tuo oikean näytteenotto sattui, ilmeisesti osui herkempään paikkaan. Aikakin kului ihan mukavasti, kudoin toisen tunnin huovutettavia lapasia ja toisen tunnin luin kirjaa. :) Eikä edes tullut paha olo, vaikka niin pelkäsin. Juotava litkukin oli pelkkää vettä ja glukoosia - eihän se maku mitenkään mukava ollut, mutta kun jano oli, niin menihän se. :D

Enie: Join nyt yhteensä sen lasillisen vettä vaan, mikä käskettiinkin, kun en viestiäsi aamulla ehtinyt lukemaan. Mutta kyllä se juotu vesimäärä vaikuttaa, nimittäin poistaa sokeria elimistöstä virtsan mukana. Ja se taas laskee sitä paastoarvoa, jos onkin juonut liikaa vettä.

Huomenna pääsee sitten tuloksia neuvolasta kyselemään. Paastoarvo tosin katsottiin jo kokeen alussa pikamittarilla, oli 4,3 eli ihan hyvä. :)

Lyrae ja sumusireeni 14+5
 
Huokaus, johan on nuutunut olo.
Aamun fiilikset: Päätä särkee, närästää, supistaa ja selkään koskee. Hetkonen, siis mihin se "ihana keskiraskauden aika" oikein hujahti? Kestikö sitä päivän vai kaksi?? :confused:

Eilen tosiaan alkoi särkemään päätä taas kerran ja lisäksi oli ihan järkky närästykset! :kieh: Huhhuijaa, kun sain tytön nukkumaan kiemurtelin sängyllä ja lähdin vähän ajan päästä vessanpönttöä halailemaan. Kylläpä oli paha olo. En kyllä edes oksentanut, mutta väkevää nestettä syljeskelin.. Tietenkään ei ollut mitään lääkkeitä kotosalla. Aamulla tosiaan heräilin ja oikeastaan ekaa kertaa kohtu oli ihan kovana. Yllättävän korkealle tuo nousi, yli navan. Ei siis ihme että masukin pömpöttää jo niin paljon, kun kohtukin on jo niin korkealla. Ja mistä sitten tuo alaselkäkin alkoi juilimaan? Töissä oli pakko tsekata verenpaineet jotka oli ihan normaalit. No jospa tää olo tästä nyt rauhoittus. Ekassa raskaudessa ei tosiaan ollut mitään närästysvaivaa, enkä oikein osannut edes kuvitella kuinka inhoittavalta se voikaan tuntua. Töiden jälkeen kävin apteekista sitten hakemassa Rennietä kunnon laatikollisen..

Jos jostain tässä voi iloita (?) niin siitä että mä olen yksi niistä onnekkaista jonka ei tarvi osallistua sokerirasitukseen. (Edellinen raskaus sujui hyvin, ilman isoa vauvaa, sekä nyt bmi normaali)

Sori, omanapaisuus :ashamed:

Hyviä vointeja teille kanssakulkijani! :)
Ansukka 14+4
 
lyrae No en tiedä, minä varmaan olen sitten joku omituisuus sillä minulla ei ole mitään merkitystä verensokeriin vedenjuonnilla. Ja toisekseen kun diabetespoli on mulle ko. ohjeet antanut niin minä kyllä uskon että he siellä tietää mistä puhuu :)

Sydänäänet ja mistä kuuluu Minulla ainakin sydänäänet kuuluvat n.2cm navan alapuolelta.
Niin omalla laitteella kuin neuvolassakin. Neuvolassa alkoi kuunnella alhaalta niin ei löytänyt ja sitten sanoin että tuosta navan kohdalta kun alat kuunnella niin ne kuuluu nykyään sieltä niin heti löytyi :)
 
Minäpäs tulin ihan vallan poksumaan, ja kirjoittamaan samalla lyhykäisesti.

Kyllä nuo tönäisyt liikkeiltä vaikuttaa, eilen vasta illaksi rauhoittui ja tänä aamuna seitsemältä samaan rumbaan heräsin. Nyt on ollut hetken rauhallista. Vaikea uskoa että mikään muukaan saa tollasta rockenrollia aikaiseksi mun mahassa.

Huomenna neuvolalääkäriin, jippii!

Haidih, rv 15+0 POKS
 
voi hitto,täällä kyllä niin ressataan taas vaihteeks kun ei niitä sydänääniä millään löytynyt...:|
onneks huomen aamulla on neuvola mut miten pystyn sinne oottamaan..?pitikii mennä kokeilee.osa musta uskoo et kaikki on hyvin,vastahan se ultrakin oli mut kun takana kuitenki kaks km ni kummittelee:stick: jos huomenna on kaikki ok ni käyn kyllä ostaa jotain pienelle kun vielä en ole mitään ostanu,pinkkiä tekis mieli ostaa kun on niin tyttöolo mut ootetaan ny siihen rakenneultraan:heart:

rusina+mama 14+3
 
lyrae, sulla olikin aikaseen sokerirasitus, eikö se tehäkään vasta rv 20 jälkeen? Tai enhän mä kyllä tiiä, kun en oo koskaan joutunu siihen. Mulla meni vähän herne nenään ton sokerirasituksen suhteen, kun kummastakaan aikasemmasta en oo siihen joutunu. No nyt kun en ihan saanu painoani entisiin lukemiin (jäikö peräti 3 kg "yli"), niin mun bmi onkin just sen 25 ylitte ja neuvolatäti rupes heti ekalle käynnillä ehdottaan, että nyt ois sit sokerirasitus edessä. Painoa kuitenkin tuli 23 kg jota en imetysaikana (10kk) saanu lähteen itekseen kaikkea ja mähän tulin uudestaan raskaaksi kun kuopus oli 8kk. Sillon oli painoa jäljellä 5 kg ylimäärästä. Keskenmenon jälkeen taas laihdutin, mut kun tulin taas heti raskaaksi, niin jäi sit se 3 kg. Jos olis menny vielä 1-2 kk, niin bmi olis ollu sama kuin ennenkin. Nyt sitten pitäs ton takia mennä sokerirasitukseen... Kai mä oon nipo, mutta ajattelin jättää väliin!

Niin, mun eilinen neuvolakäynti peruttiin kun nlatäti oli sairastunut, ensi viikkoa odotellessa aj niitä ekoja sydänääniä :)

nepula 15+6
 
nepula Älä välitä tuollaisista. Täällä minun ystävälle joka on todella hoikka tapaus oli neukku täti saanut päähänsä että pitää mennä rasitukseen ylipainon takia!!! Siis siinä naisessa ei ole grammaakaan ylimääräistä ja itse neukku tädissä sitä on kyllä siitäkin edestä.

Mutta sinuna minä sen kävisin kuitenkin niin eipä jäisi hänellä siinä mitään nalkuttamisen varaa sitten tai muuta. Ja toisekseen, entäpä jos....
Siis epätodennäköistähän se on että sulla häikkää olis jos ei kerta mitään oireita ole, mutta entäs jos onkin etkä hoksaa?
Minä itse ainakin olen näiden sokerieni kanssa ihan "pissasukassa" ja koitan saada ne kohdilleen insuliineilla sen vuoksi että alkuraskaudessa keskenmenon riski kasvaa ja epämuodostumien riski kasvaa. Tosin tässä vaiheessa ei kumpaankaan enää ole vaikutusta mutta ennenaikaiseen synnytykseen sekä "sokeri" lapseen tietysti on.
Mutta ennen kaikkea minä itse kävisin ihan uhallanikin siellä rasituksessa :)
 
Heipparallaa!

Täällä pieniä liikkeentapaisia on tuntuvinaan silloin tällöin, odotan niin kovasti sitä kunnollista myllerrystä :)

Rusina+mama, älä vaan nyt stressaa siitä kotidopplerista, sillä kuten monet jo ovat sanoneet, on aika vaikea näillä viikoilla saada aina ääniä kuuluviin. Pienellä on tilaa pyöriä sinne tänne siellä mahassa vielä. Äidin stressi taas voi vaikuttaa jollain lailla sikiöön, joten koita rentoutua - uskon, että äänet saadaan kuuluville kun ammattilainen kuulostelee!!

Sokerirasituksesta: En ole kolmessa aiemmassa raskaudessa koskaan "joutunut" testiin, enkä ilmeisesti nytkään joutuisi, mutta meidän kunnan uusien sääntöjen mukaan kaikki yli 24-v. synnyttäjät testataan alkaen tämän vuoden alusta. Syynä ilmeisesti juuri se, että monet äidit ovat tunteneet itsensä huonommiksi kuin muut, kun he ovat joutuneet testiin. Musta se on ihan hyvä, parempi katsoa kuin katua! Joten testiin muissa kunnissa joutuvat, älkää ottako paineita :)

Ja nyt hetkeksi sanapelin ääreen ennen yöpuuta.

fariini ja pulla 16+2
 
Rusina + Mamma, oliko kaikki hyvin? Mulla tuolla kotidopplerilla on pitänyt mennä yllättävän alas, että olen saanut äänet kuulumaan. Mutta kuten muutkin sanoi, niin istukka voi blokata äänet tehokkaasti, jos sattuu olemaan etupuolella.
 
Nonni!

Lääkärineuvolassa käyty. Kaikki testit, PLV:t ja muut puhtaat. Muutenkin kaikki hyvin, paitsi toi verenpaine joka huiteli taas 150 luokkaa, yläpaine. Osittain ehkä johtui mun jännityksestä sisätutkimusta kohtaan. Toivottavasti on olemassa joku muukin joka on korviaan myöten täynnä sisätutkimuksia, ja ehkä jopa saanut siitä pikkuisen kammon. Mä niin aristan niitä.

Hemoglobiinia ei otettukaan nyt, eli ei hajuakaan onko punasoluarvot kohonneet vai laskeneet edellisestä. Sydänäänet kuunneltiin nyt nlassa ekaa kertaa, vaikka mä niitä olen jo dopplerilla monta viikkoa kuunnellut kotona. Sain kotiin verenpainekortin, mihin laittelen aina silloin tällöin tulokset kun töissä ollessani mittailen. Mitäs muuta...

Ainiin! Mä tein niin mojovan kirppislöydön eilen kun kävin tossa lähikirppiksellä. Kahdet ihanat puuvillaiset H&M:n imetysliivit ja äitiysfarkut, joista oli lahkeet rikki, mutta istuivat paremmin kuin mitkään, joten hain farkkukangasta kangaskaupasta ja ompelin lahkeita. Siis aivan ihanat! Aim in lööv! :D

Ei edelleenkään olla lapsille kerrottu raskaudesta, tyttö vähän ihmettelee ja ehkä aavisteleekin jo jotain, mutta oon aina sanonut että se on se äidin pömppömaha vaan..... :) Tarkoitus on siis että jos eivät aijemmin tajua, kerrotaan jouluaattona, ja meistä se oli ihana idea miehen kanssa. Myöskään oma äitini ei asiasta tiedä, koska meillä ei ole ollut niin hirveän hyvät välit, joten oottelen tässä hyvää tilaisuutta ja tapaa miten kertoa. Noh, mutta... ei muuta tällä kertaa.

Haidih rv 15+1
 
kaikki hyvin!hienosti kuului sydänäänet ja löyty heti!:heart::heart:
kiva kun tänne pystyy aina avautumaan:)nyt alan kyl miettimään jo vaunuja ym..

mulla on jo jonku verran äitiysvaatteita mutta sain eilen vähän lisää,jes:)
 
nepula: En tiedä miksi, mutta mulle laitettiin neuvolasta se sokerirasitus sekä viikoille 13-16 että viikoille 24-28.

Mullahan tosiaan bmi on reilusti normaalin alarajalla ja ikääkin vasta 22. Tuohon sokerirasitukseen ilmeisesti jouduin, koska isälläni oli ykköstyypin diabetes.

(.) Sain ostettua tänään kahdet äitiyshousut Stokkalta. Toiset vähän reilummat, kun en tiedä miten tuo maha tuosta kasvaa. Mutta oon kyllä iloinen, että toi alkaa pikkuhiljaa näyttää ihan oikealta raskausmahalta eikä semmoselta pömpöltä. :D Lisäksi ostin alkkareita Lindexiltä, semmoisia missä on paksu "kuminauhapitsi", joka ei kiristä mahan päältä. :)

Huolestuttaa kyllä vähäsen, itellä kun ei tuota doppleria ole ja seuraava neuvolakin on vasta kahden viikon päästä. :| Ultra kun oli silloin joskus kuus viikkoa sitten. Liikkeitäkään ei vielä tunnu.

lyrae ja sumusireeni 15+0
 
Sokerirasitus : Tää on melko kamalaa kun yötä myöten touhuilen kun ei uni tule, ja vielä täällä kukun kirjoittelemassa. Tosta sokerirasitusjutusta tuli mieleen, kun mäkin kävin tänään siellä neuvolalääkärissä.... mulla sattui olemaan sellainen lääkäri joka ajatteli ääneen ajatuksensa samalla kun toimi, ja mun kohdalla katseli tietojani ja puheli samalla, mä en siihen joutunut koska mulla on kanssa bmi normaalin alarajalla, iästä se puhui kanssa (täytän helmikuussa 27), ja se että onko aijemmat lapset olleet isoja syntyessään tai onko niiden raskausaikana ollut raskausajan diabetesta ja vanhemmista kyseli että onko diabetesta äidillä tai isällä. Eli kyllä se vaikuttaa siihen myös jos vanhemmilla on, aattelin vaan mainita kun lyrae sitä pohti tossa.

Nyt jatkan vielä tohottamista vähän aikaa, ja koitan saada sitten unta palloon. Huoh. Aamuisinkaan ei malta nukkua millään vaikka olis vapaapäivä.

Haidih, rv 15+1
 
No niin. Nyt on taas pikkuista käyty neuvolassa kuuntelemassa. Kaikki on hyvin, jopa sokeriarvot kelpasivat terkkarille :) Oli neljävuotiaalla ihmettelemistä kun sai kuulla pikkuisen sydänäänet. Meillä on nimittäin juteltu onko vauvalla äidin massussa sydän ja pompottaako se siellä.

Muuten odotellaan kovasti jo joulua vaikka vasta kaksi luukkua on saatu avata kalenterista.:xmas: Olen aivan jouluihminen ja se on tarttunut lapsiinkin, vaikka teini tokaisikin yks päivä ettei tartte mitään jouluhössötystä eikä koslkaan aio itse koristella joulua... Sen kun näkis;)
 
Heippa, onkin jo aikaa kun oon viimeks kirjoitellu, tässä oli tää muuttohässäkkä ja kaikkea muuta.

Keskiviikkona tuli käytyä uudessa neuvolassa, tai noh uus ja uus.
Olen siellä vieraillut ennenkin ehkäisyvalmisteiden reseptejä hakemassa ja sisätutkimuksissa, kun olen saman neuvolan piirissä asunu aikasemminkin :D.
Aivan älyttömän mukava terveydenhoitaja, sama tyyppi joka oli ylä-asteella terkkarina. Dopplerilla löydettiin sydänäänet muutamien minuuttien etsimisen jälkeen :D, oli kova potkimaan ja pomppimaan siellä, yritti taas kerran aina mennä piiloon, heh :D.

Terveydenhoitaja sitten antoi mulle 3 viikon päähän uutta aikaa tämän mun väsymyksen takia kun se ei ole hellittääkseen, sama myös pahoinvoinnin kanssa. Pitää kuulema alkaa varailemaan jo kohta lääkärille aikaa ellei ala pahoinvointi menemään ohitse. Oksensin taas kerran suihkussa keskiviikkona :/.. Terkkari korjas minun raskausviikkoja, ne on nyt siis 15+3, eikä 15+2.

Onko kukaan tuntenut potkuja vielä ?
Itse olen muutaman viikon ajan tuntenu, vaikka raskausviikkoja on vielä suhteellisen vähän omasta mielestäni. Nyt ne potkut ja liikkeet on alkanu voimistumaan, ihan kun joku tökkisi sormella oikein pehmeästi tuolla alamahassa :D. Kotidopplerin kanssa ne tuntee vielä paremmin.
Kova se on pomppimaan ja liikehtimään.

Ja tänään huomasin ilokseni tai kauhukseni semmoisen jutun, että kun suihkusta tulin niin huvikseni ajattelin puristaa rintojani, että tulisiko maitoa. Vasemmasta rinnasta alkoi sitten tihkumaan oikein kunnolla. Oudon makuista :D, oli pakko uteliaisuudessani maistaa :D.

12.1.2011 on rakenneultra minulla :), sitä odotellessa.


Tiia ja toukka rv 15 :) <3.
 

Yhteistyössä