***TOUKOKUUN TOIVOTUT MAALISKUUSSA***

joo on kyllä kauheita noi hoitomaksut. meillä laskettiin sit ku kaksi on hoidossa nii 80 euroa yhteensä tulee varmaan maksimissaan menemään. ja myös tuo isompi koulupoika saa käydä hoidossa koulun jälkeen jos ei halua yksin olla kotona. ja siitä menee aina se 2 euroa vain.
et silti pyöritään alle 100 euroa kuussa vaikka kaikki kolme kävisi hoidossa.
on nois huimia eroja kyllä. :eek:
mut tämä onki ainut kunta tässä lähellä joka pitää tätä maksujärjestelmää sitkeästi yllä. muissa on tuo kiinteä maksu oli hoidossa tai ei.

katrinainen: onha se aikast reilu se pakkauksen kevytpuku vastasyntyneelle. tietty jos hihoja ja lahkeita käärii mut reilu se taitaa silti olla. ite ostin pienemmän siihen tarkoitukseen. pakkausta en etes ottanu nyt ku kahdelta on jo kaikki tallella vielä.
nyt ostelen sit mitä lähinnä puuttuupi.
prismassa oli ihana valkoinen kevyt puku mis oli lahkeissa napeilla kiinni olevat tossut. saa sit irti ne ku vauveli kasvaa. ja tosi ihanan pehmoista koko puku kyl.

kaikilla on nii ihanasti laitettu kaikki valmiiksi. mä en oo ku pieniä vaatteita pessy. ja muutamia vaatteita ostanu lisää. muuten ei ole mitään laitettu.
häkkisänkyyn pitäisi uusi patja käydä hankkimassa. mut kai se on haettava laitokselta kotiin tultaessa vasta tätä menoa. :LOL:
 
vauvanvaatteista kotiin tuotaessa
pitkähihainen body, huppari ja puolipotkuhousut. Värit valkoiset. Koko 50 cm.
Sen päälle 60 cm ihanan pehmoinen ns. ihanan pehmoinen nallehaalari ulkoasu.
Äitiyspakkauksen kevyt toppapuku vaikutti kyllä hurjan isolta..
Oma kassi
Olen nyt jo tehnyt listaa mitä omaan sairaalakassiin voisi laittaa, mutta pakannut en ole.
Vauvelin liikkeet
Tosiaan on mahtavaa kun ne liikkeet näkyy mahan ulkopuolelle, mutta aikamoista arvailua, mikä ruumiinjäsen on kyseessä. No pään tunnistaa, mutta välillä ei tiedä onko se jalka vai käsi va mikä kulma. Ja kyllä se mielestäni vastailee kun liike tuntuu ja paijailen takaisin.
 
katrinainen mielestäni se on kyllä toooosi suuri se äippäpakkauksen kevyt haalari! itse ostin semmosen vähää fleece maisen (ei kuitenkaa fleecea, en muista mitä oli :D ) haalarin, joka oli ihanan pehmeä ;) tutta merkkinen, ja ostin kokoa 62 että menee sitten vähän aikaa alku kesän iltoinakin jos on tarve :)

noista hoitomaksuista, eikö nekin mene vähän tulojen mukaan.. mutta toki kuulin että myös hinnat ovat nousussa :|

mistä te tunnistatte mahan päältä katsottuna mikä ruumin osa on kyseessä? tahtoo tietää! :saint:
 
Te kyllä ootte kerennut miettiä vaikka mitä =) Mulla ei oo viellä harmainta ajatustakaan mitä papu päälleen saa kun saikulta lähtetään.

Kääntämisestä: mulla teki kauhean pahanolon ja koski vietävästi..mutta lääkäreissä on eroja. toiset osaavat hellemminkin kääntää =)

papu ei ole liikkunut tänään :( ajattelin doblerin kaivella esille ja kuunnella onko siellä ketään.

Toivottavasti tosiaan kaikki kadonneet palstalaisemme voivat hyvin ja heidän pikkuisensa myös :heart:
 
Heps,
istukka on nyt noussut tarpeeksi, joten päästään jännäilemään milloin vaavi syntyy. Ei se olis mukava ollutkaan se sektio, olis kuin kauppaan menisi.. Joo, mekin saatiin painoarvio eli siis kättärillä tosiaan näyttivät koko komeuden kunnolla. Meidän standardi vauva kasvaa täsmälleen keskikäyrällä eli painoa nyt 1400 g (noin) ja kääntynyt raivotarjontaan. Sellaista pikkasen aavistelinkin, kun oikeaan kylkiluuhun tuntuu ikävimmät tupsaukset. Mutta ei kyllä kovimmat.

Sairaslomalla moni, kuten olisin itsekin jos tekisin sh:n töitä. Nyt muita hommia duunailen, niin vallan mainiosti menee kunhan ei innostu liikoja. Jännä, ettei mulle lääkärit (nyt 2 kpl) ole maininnut mitään sairaslomasta tai että pitäsi rauhoittua, vaikka suppareita silloin tällöiin on, paikat pehmenneet ja kanava lyhentynyt (nyt 2 cm). Pari kun tuntui olevan saikulla juuri noiden vuoksi.

Sairaalakassiin ei varmaan tule nakattua muuta kuin juomapullo, babyn vaatteetkotiin tuloa varten (jotain pientä, se ä-pakkauksen ulkoasu on iso mutta esikon toin kotiin se päällä) ja hygieniavälineet. Ite en taas tiennyt mitään niin ihanaa kuin sairaalan verkkoalkkarit ja järettömän kokoiset siteet. Paikat oli sen verran kipeenä ja vuotoa paljon. Olin niin väsyny, ettei tarvinnu mitään lukemisia tms. Carmen, vallan ne sairaalan vaatteet on nätit vauvalle. Kapalossahan se on myös paljon, ettei ne vaattet sieltä edes näy.

Mutta nytpä täytyy lentää taas!

sinuhe ja ukkeli 29 + 2
 
Muutama kommentti:

Ei ole todellakaan kaikki valmiina. Yhtään vaatetta en ole vielä pessyt ja suurin osa on vielä mun vanhempien luona varastoituna. Äitini oli jostainsaanut käytetyn pinniksen, jota en ole edes vielä nähnyt. Edellisen pinniksen ehdin palauttaa ja oli jo liimauksistaankin löystynyt.

Hoitopöytä on palasina. Kehto löytyy.

Sairaalakassia en ole edes miettinyt. Taidan viime tipassa viskoa mukaan mitä mieleen sillä hetkellä tulee j aonhan sekin aina mahdollista eetei sairaalassa tarvitsisi kovin montaa päivää viettää. Ainakin tuolla meidä SatKs:ssä on kuulemma nykyisin käytössä polikinikka synnytys tai miten se kuuluu sanoa. Tarkoitan, että nopeammilaan voi tietääkseni jopa samana päivänä päästä kotiin, jos kaikki on mennyt hyvin ja molempien kunto sen sallii.
En ollut kuopuksestakaan kuin kaks vuorokautta.

Huomenna olis sit se poli ja diabeteshoitojalla käynti. Tulen sit viimeistään kertomaan kuulumisia. Mies lupautui tulemaan mukaan, jos porukkaa on riittävästi töissä, sielläkin on flunssa veroittanut tekijöitä

Jossu & Hemuli 29+1
 
hjuvva päevöö... tai ei nyt niin hyvää, mutta päevöö kuitenkin...

takana neukku reissu, kehotus ottaa rauhallisemmin, kun supistukset yltyy heti kipeiksi... Mitä tässä enää voi rauhallisemmin ottaa, ettei petilepoon joudu itekin?? Perskutarallaa, niin ärsyyntynyt olo vaan, ettei ihan taida hetkessä hellittämään!

Perkelen kissakin alkaa kiiman TAAS, viimesestä vajaa kaksi viikkoa :headwall: ja nyt ei olekaan rahaa viedä kissa ell, kun menee kaikki säästöt ja ylimääräiset takuuvuokriin ja muihin muuttto maksuihin :/ Oikeasti, kun yht*äkkiä tilinauhalta repäistään ylimääräiset 2000? pois, ni kyllä se perkele tuntuu!!!!! |O

Nivusia repii niin perkeleesti heti liikkeessä, istuminen puuduttaa jalat ja saa lonkat ihan hillittömän kipeiksi!On tää nyt perkele, kun juuri pääsin neuvolassakin sanomaan, että kaikki on niin taivaallisen hyvin, lukuun ottamatta niitä supinoita :whistle:

Painoa oli tullut kahdessa viikossa reilu kilo ja ruun syke huiteli siellä 145++.. Fundus oli 31 (vkoja 29+4, eli yläkäyrillä mennään hups keikkaa), lapsiveden määrä normaali ja verenpaineet oli parantunut hirmuiusesti, viimeksi oli jossain 82/47 ja nyt 124/79 :p Lakukuuri on tuottanut tulosta!
Ru oli näpsäkästi raivotarjonnassa neuvolassa olo ajan, mutta kotiin kun pääsin, pyörähti vakkari asemiinsa, eli poikittain tunkemaan kyljistä ulos B) mie oon miettinyt ihan ohimennen tuota kääntämistä raivotarjontaan siltä kantilta, etten siihen suostu, ellei ole ultraavaa lääkäriä mukana, kosk a istukan irtoamiset ja napanuoran kohdat ei muuten selviä! Jos en tätä saa ja muks olisi pers tarjonnassa, ni sitten mennään sectiolla... Enempää en ole miettinyt, enkä ala miettimäänkään, menee loppukin mielenterveys!!!

Sama juttu koskee tuota synnytystapa arviota, eli minä haluan arvion joko äitiyspolilta tai synnäriltä, en neuvola lääkäriltä! Tämä meitin neukku tohtori on voittanut jostain k-kaupan arvonnasta lääkärin lupansa, enkä luota hänen tuloksiinsa pätkän vertaa. :|

Nyt loppu oman navan kaivelu ja palaan paremmilla fiiliksillä lukemaan teitin kuulumiset! Pahoittelen tätäkin purkausta, onneksi tootte tääll, eikä miehen tarvi kaikkea p*skaa ottaa niskaansa! :LOL:

Kiukkupeppu-Mymmelis ja Ru 29+4 :heart:
 
weiss
Ehjänä täällä ollaan! En ole vaan jaksannu kirjoitella, lukennu oon jutusteluanne päivittäin. Hieman masentaa oma tila ja pelottaa tuo vauvan tilanne, kun ei voi mitään varmaa masun tapahtumista tietää. Huomenna on äippäpolikontrolli, tulen sen jälkeen kertomaan kuulumisia.. Luulen, että Jenni on jäänny osastolle lepäilemään, :hug: sinne..

weiss ja pikkuinen 31+1 :heart:
 
Mymmelis:[/b] eihän ne ilman ultraa edes koita kääntää nehän seuraa sitä ulralla kokoajan paikalla on läkäri ja kätilö ja toinen seuraa kokoajan ruudulta mitä tapahtuu. Mulla rupee kanssa aina kävellessä polttelemaan niuvusia ja alamassua ihan tuonne alas liekkö nniitä liitokipuja..terv toinen kiukku-peppu

Weiss: Ihanaa kun olet kunnossa :heart: Ja hyvin se pikkuinen siellä massussa voi kun äiti on ollut niin ihana ja on jaksanut levätä pienokaisen hyväksi =)
 
Juu meillä on tytöt perhepäivähoidossa nyt ollu. Kyllä ne tietää että meille kolmas tulossa.Hoitotäti kyllä ottais tytöt muttako se on sieltä ylemmältä taholta kiinni.Tosiaan aateltiin vaan parina kolmena päivänä pitää hoidossa. :) Joo ei kai tässä sen kumempaa ruuan laitoon joten moikka! :wave:
 
Tervehdys pitkästä aikaa täältäkin!

Minäkin olen jymähtänyt tuonne kerhon puolelle, pitäisi tosiaan tännekin välillä käydä kirjoittelemassa, lukemassa kyllä olen käynytkin.
Ensinnäkin kaikille supistelijoille jaksuja, ja Jennin tilanne on myös täällä mietityttänyt, toivottavasti kaikki on hyvin!
Omaa napaa: kaikki ok, liitoskivut eivät ole vielä vaivanneet, harjoitussupistuksia on, mutta aika harvakseen. Meillä tehotytöt ovat sairastaneet vuoron perään vesirokkoa, se on hiukka verottanut omaa jaksamista, vaikka mies onkin osaltaan ottanut huolehtiakseen likkojen (siis varsinkin tuon kuopuksen) yövalvomiset.
Neuvolassa kävin muutama viikko sitten, painoa on alusta saakka kertynyt n. 3-4 kg, verenpaineita seurataan tiivisti, ovat mulla aina raskausaikana hiukka koholla. Sokereita samoin seurataan kolmen viikon välein, mutta ne ovat myös olleet ihan hyvät. Eli kokonaisuudessan olo on ok.
Mitään kummoisia valmisteluja en ole vielä tehnyt, meillä tosin lähes kaikki valmiina, kun noita lapsia on ennestään. Keskimmäinen syntyi viikolla 36+2, yllättäen, eli eipä ollut silloinkaan mitään laitettuna, edes neuvolakorttia en kerennyt mukaan sairaalaan ottamaan. Nyt kyllä aion tuossa "jokukaunispäivä" aloittaa valmistelut.
Nyt toivottelen kaikille voimia ja jaksamisia näihin viimeisiin viikkoihin :wave:

Annastiina, rv 31+2
 
Jahas, ni kitios Poika, kun oikaisit mun väärät kuvitelmat...Mua on taas juksattu pahanpäiväisesti, yksi muija nimittäin kiven kovaa väitti, että hänen siskoltaam oli muksua käännetty ilman ultraa ja samaa sanoi toinenkin, mitä lie ovat sekoilleet.... |O Hyvä, että rauhoitti mua :heart: Mä oon niin jotenkin korvat höröllä kaikkiin juttuihin, ei pistäis kaikki keskiaikaisia toimenpiteitä ottaa uskoaksen, mutta.... Plääh!!!

Nyt sapuskan laittoon aj sit taas siivoamaan, huomenna taas näyttö!!!
 
Pikakurkkauksella :flower:

kääntöyrityksistä Itse jotenkin ajattelen, että vauvalla on syynsä olla perätilassa ja että olisi jotenkin "kohtuutonta" alkaa toista murjomaan turvallisessa kohdussa asentoon, johon ei halua tai jossa ei viihdy :/ VAIKKA onhan sektiokin lapselle rankkaa, kun yht'äkkiä repästään lämpöisestä kohdusta kylmään maailmaan ilman mitään valmistautumista, mutta silti... Sitä paitsi eilisessä KaksPlussassa oli juuri juttua kääntämisestä ja eipä siinä prosentit päätä huomaa - nuo pahuksen väkkärävauvat kun voivat vielä kääntämisen jälkeenkin kääntyä takaisin perätilaan :eek: Eli niin kuin joku jo totesikin: asia saa minun puolestani olla "korkeamman kädessä" ;)

äitiyspakkauksen kevythaalari Minkäkohanlainen äiti minustakin tulee, kun en tajunnut edes ottaa huomioon tuota kokoasiaa - oletin kai jotenkin, että puku on vastasyntyneelle sopiva B) No mutta sainpahan hyvän syyn lähteä ostamaan jonkun ihanan vaalean nutun Nirpulle, sillä en minä rehellisesti sanottuna paljon pidäkään siitä ä-pakkauksen kevytpuvusta... Mielummin ostan jonkun sopivamman kokoisen ja kauniimman :D

Moikkelis taas!
 
vauvan vaatetuksesta Carmen, täällä yks toinen tollo tuleva äiti. Juurikin eilen mietittiin miehen kanssa, että mitä vauvalle päälle kun tulee sairaalasta.. Ja mä en edes tajunnut että se tarvii jonkun toppapuvun.. niin eihän meilläkään oo toukokuun lopulla toppavaatteita päällä... eli mä oon ihan pihalla noista vaatteista.. Täytyy äippälomalla etsiä tietoa esim ko. aiheesta.. Ettei vauva ihan väärissä vaatteissa kulje..

(.) Tänään lähti 31. viikko käyntiin. Meidän vaavi makaa masussa itä-länsi suuntaan.. Eli ei oo todellakaan vielä kääntynyt mihinkään rt:hen.. No ehtiihän tuossa. Tänään on kovasti pahoinpidellyt mun alamasua ilmeisesti nyrkeillään... No onneks jotain liikettä kuuluu.. on ollut aika rauhallisesti taas pari päivää... Mulla on nyt muutaman päivän ajan tuntunut suppailuja aina liikunnan yhteydessä. Eikös toi, että masu vetää ihan pinkeeks oo just sitä??? Tuntuu välistä että mun masunahka repee.... Olo on muutenkin aika tukala. Tuntuu että happea saa vaan kun on selkä suorana.,. Ja istuessa painaa masu aikalailla.. Valivalivali.. Onneks huomenna on neuvola. Sieltä sitten lisää kuulumisia viimeistään perjantaina.


Oonko mä ainut kenellä ei näy liikkeet masun päälle
??? Potkuja tuntuu kyllä sillon tällön, mutta ei nekään saa masua heilumaan. Mulla on ilmeisesti niin hyvät vaimennukset tossa masussa, että ei näy missään...

Kuinka paljon te ootte ostaneet vauvalle vaatteita?? Meillä ei oo ku yhet 50cm ja yhet 55 cm housut ja sit samojen kokojen bodyt.. Mutta kai niillä pärjää siihen saakka kun vaavin saa kotiin. Tarkotus olis että mies käy mun sairaalassa olemisen aikana shoppailemassa pienokaiselle vaatteita....

rattoisaa keskiviikkoa

birdie + ahmatti rv 30+0 (jee!!!)
 
Taas vissiin viikko menny kun viimeks oon jotain kirjotellu....sori :ashamed: Mutta aloitetaanpa sitten omansta nassusta....

Viime perjantaina ( rv 29+1 ) kävin neuvolassa ja sieltäpä seuraavia uutisia:
paino 720 g (!) vko ( yhteensä 10,2 kg )
turvotukset +
RR 100/70
pissi puhdas
Sf-mitta 30 ( mentiin jo aika reippaasti yli yläkäyrän ja neuvolantäti veikkas, että isompi on tulossa kun esikko. Ite oon kyllä samoilla linjoilla, tuntuu ihan eriltä tää Onnin mokellus, kun esikolta näillä viikoilla. )
raivotarjonta
sydämen syke ja liikeet +

Ptin sit ite puheeks tuon supistelun, jota on nyt viimeaikoina ollu jonkinverran, että pääsisin käymään äitipolilla, niin eihän täällä ole vuoden alusta lähtien sitä palvelua enää ollut!!! Säästetään, säästetään, on kaupungin taloudellinen tilanne enemmän kuin huono! Eli vaihtoehdoksi hätätilassa jää meno KYSiin. Tässä jo tänään harkitsin, että taidan ottaa suunnan sinne, kun nyt on maanantaista asti ollu niin tiukkaa tuon mahan kanssa ( seisot sen 5 minuuttia niin eipä jakoja enää ottaa askeltakaan. Ja äsken pelkkä tyynyn möyhentäminen aiheutti kaksinkerroin menon... ! ). Alkaa jo itellä olla vähän pelonsekaiset tunteet! Haluisin vaan niin kovasti tietää tuon kohdunsuuntilanteen, mutta jotenkin tuntuu, ettei viittis ihan "pienestä" lähtee....

Nyt tarvitaan äitiä!
Jatkan piakkoin!

PP ja Onni 29+6

 
Vauvelin vaatteista..
Juu kyseltiin paljon vaatteita on tullut hankittua, ja vastaus on että paljon. !
On lähtenyt hieman käsistä tuo hankkiminen..heh.
Ensin oli tarkoitus muutama sitä ja muutama tätä, mutta kaupoissa on ollut niin hyvät alet että on saanut esim hm:stä ja kappahlista 2,90 bodyja ja alaosia. Mulla on 50 cm vaatteita noin 10 settiä, 60 cm erilaisia vaatteita enemmän ja vielä enemmän 62 cm ja 70 cm myös. Mä olen ethnyt tosi hyviä löytöjä myös kirppikseltä, lähestulkoon uusia ja edullisia ! Jotkut taas pyytää kirppiksellä enemmän kuin kaupassa, joten oon jättänyt väliin ne. Myös tutuilta olen saanut vaatetta ja tavaraa. Eli on vaavilla vaatetta ainakin päällensä.
Birdie ja vauvan liikkeet mahan päällä
Se on varmaa tosi yksilöllistä miten ne näkyy jamilloin ne näkyy. Kai se on jotenkin mahan mallista ja kohdusta ja kaikesta kiinni..älä hermostu, kyllä ne jossain vaiheessa alkaa näkymään uskoisin !
 
vaatteista niin mäkin sitten fysioterapian päätteeksi uhmasin kaikkia liikuntakieltoja ja ajoin ostamaan kirpulle koon 62 fleeseulkopuvun, jonka uskon käyvän kotiintumispuvuksi ja muutenkin alkukesästä. Oli siinä puvussa hiukan toppaustakin. Minä ja mun shoppausvimma, tuli samalla ostettua parit bodyt... oli niin edullisia. :ashamed:

vauvan liikkeiden näkyminen masun päälle se on tosi yksilöllistä. Ja jos vauva on esim. selkä masuun päin, voi liikkeet selkeästi näkyä heikommin.

sinuhe olen kanssa huomannut, että suhtautuminen supistuksiin vaihtelee lääkäreittäin. mun lääkärin mielestä kuulema ihan ok, ei hätiä mitiä. Siksipä säikähdinkin kun jouduttiin polille lähtemään kipeiden supistusten takia. siellä sitten sanoivatkin, että missään nimessä ei saa riehua enää.

Fysioterapia oli lähinnä vitsi. Ei voida alkaa kuntouttaa ennen synnytystä, liiku mahdollisimman vähän ja ota rauhallisesti. Olisin osannut tuon sanoa ilman fysioterapiaakin. Hiukan on pettynyt olo. Kaipa odotin, että siellä tapahtuu ihmeitä. :ashamed:
 
Moikka! Lupailin tässä että alan tiuhemmin kirjottelemaan, mutta... :whistle: No, neuvolassa on käyty ja kaikki oli hyvin. Sf 31,5 eli isoilla mitoilla mennään. Maha on tosi pinkeä ja täynnä vaan vauvaa :) Kaikki liikkeet tuntuu ja näkyy tosi hyvin. Aika tuskanen olo on jo välillä, kun ottaa kylkiluihin ja painaa pissarakkoa jne. Maha on ihan pallo.
Vaatteita olen joitakin ostellu. Poitsulta on tallessa kaikki vanhat ja niistä olen sellaset mitkä kummallekin käy, pessyt ja laittanut kaappiin. Valkosia olen ostellu, kun en tiiä kumpi tulee. 56 cm sellasen vähän topatun haalarin ostin kotiintulovaatteeksi.
Sellanen vinkki ensisynnyttäjille, että pakatkaa sairaalakassiin liivinsuojuksia tarpeeksi. Itsellä oli vaan muutamat mukana ja olin sitten viikon sairaalassa....maito nousi vasta neljäntenä päivänä sektion jälkeen, mutta sitten sitä tulikin.
Hyviä vointeja kaikille pallomahoille!!!
Summer ja 32 tasan
 
Voi jösses!
Maanantaina kiersin kaupungilla ostoksilla kohtuu vauhdilla, ja sain ostettua mm. 15 metriä verhokangasta, jotka sitten eilen leikkasin, ompelin ja ripustin paikoillen. Nätti kokopäivän homma. Yön sitten olin niin kipeä jokapaikasta, johtuen paljosta istumisesta sekä paljosta seisomisesta ja kiipeilystä. En saanut juurikaan nukuttua, lonkat oli todella kipeä, lantio jotenkin sisäpuolelta kipeä, alaselkä kipeä, hartiat ja jalat kipeät, siis ihan kaikki. Ajoin sitten miehenkin sängystä, jotta oli enemmän tilaa kääntyillä; mä kun en enää voi vain kääntää kylkeä, vaan pakko nousta istumaan ensin ja kääntyä sitten.
No, tänään on hiki valunut koko päivän, olo on aivan kuin seinästä repäisty, hengästyttää kokoajan, ja joka paikkaa särkee tai on muuten kipeä. Vauva on päättänyt tulla mahanahan läpi, iho niin kireellä kokoajan, luulenkin että suppailuja tulee kokoajan ja kovasti. Onneksi eivät vielä ole kipeitä.
Vessassa pitää laukata kokoajan, maha on ihan löysällä (?), ja pissittää kokoajan.
Olo kaiken kaikkiaan aivan älytömän huono, just kävin lähikaupassa maitoa ostamassa, niin tuttu kaupantäti, jolla itselläänkin kymmenen lasta sanoi, että oletpa huonon näköinen :eek:/.
Mitä oireita raskausmyrkytyksessä on?
Huomenna on meno äippäpolille, ja varmasti saan kuulla kunniani. Luulen, että v-paineet heittää aikatavalla, nytkin on vain t-paita päällä ja jopa jalat on ihan hikihelmillä, puhumattakaan muista ruumiinosista.
Neuvolantäti pelotteli että jos joudun jäämään äippäpolille, mutta enpä voi. Pojalla on leikkaus perjantaina, joten sinne on mentävä.
Mutta kyllä nyt hirvittää tämä olotila. Onko tämä vain rangaistusta liian kiireisestä ja aktiivisesta alkuviikosta, vai onko tämä jotain muuta, mitä??
Aiemmissa raskauksissa ei tällaista ole ollut missään vaiheessa, mutta onhan ikääkin nyt enemmän. Ai, onhan ollut, ihan pari päivää ennen synnytystä, toivottavasti tällä ei mitään tekemistä sen kanssa ole. Vielä muutama viikko pitäisi mennä...

gha rv.32+2
 
vauvan kääntämisestä vielä mullakin siis perätila, enkä ole kylä suurempaa muljausta tuntenut että kunnolla olisi pyörähtänyt, poikittain voi välillä olla, en kyllä ikinä tiedä missä on esim.pää, kun tuntuu että maha on kova joka puolelta :D Mutta siis kääntämistä en anna yrittää, koska olen kuullut että sattuu äitiin ainakin, ja vauvan sydän voi jopa pysähtyä pahimmillaan, tai kuristua napanuoraaan, että olkoon pt:ssa jos kerran siinä viihtyysynnytyksenä perätila kuulostaa vielä hurjemmalta, että pää tulisi viimeisenä, tai että tulis kaksinkerroin jalat ja peppu eka :/

yleisenä ongelmana vain yleensä on perätila lapsilla nuo lonkat, ei ole paikoillaan että pitää semmosta tukea käyttää lie kuinka kauan, onneksi tytöllä ei ollut lonkissa mitään vaikka pt:ssä olikin.
 
Tuota miekin oon kuullut, ett pt-vaaveilla saattaa olla lonkissa löysyyttä... Mites, kun puhutaan, että vauva on kantapäät korvissa?? :eek: Siis oikeastiko?? Ei mun logiikalla voi semmoista synnyttää?? Siinähän menee jo vauvakin rikki :x

Missä asennossa vauva on, kun hikka tuntuu ihan kyljessä, oikealla puolella?? Yleensä tuntunut alhaalla melkein häpyluussa asti hikkaB) No, tietää ainakin, etä on vauvalla vielä tilaa mellastaa, kun vaihtaa asentoa jatkuvasti, siis muljuaa jatkuvasti. Asettusi jo jotenkin päin, tuntuu välillä hurja ikävältä, kun tuntuu, että menee suoletkin solmuun ja jälkeenpäin sattuu vatsaan hirmuisesti :|
 
heips,

Joku mainitisispinaalin kivun lievitykseksi. Spinaalia kaytetaan yleensa vain sectiossa kun se tainuttaa kipu aistit nopeamminin kuin epiduraali, kesto on lyhyempi kuin epiduraalissa jonka kestoa voidaan jatkaa lisa annoksilla puudutus ainetta. Joskus section yhteydessa laitetaan molemmat, jolloin selasta roikkuu ohuen ohut tuubi joka on kytketty puudutusaine ruiskuun tai pumppuun ja kivun hoitoa voidaan nain jatkaa section jalkeenkin.
Naillakin kivun hoidoilla voi olla takapakkinsa niin kutsuttuna jalki paansarkyna ja joskus tosi harvoin joudutaan laittamaan niin kutsuttu veripaikka spinaali tai epiduraali pistokohtaan. Toinen takapakki on jos puudutus aineen mukaan on laitettu diamorfiinia se voi aiheutaa kutinaa jalkikateen.

Itse synnytys tavasta; alatie "synnytyksesta" paranee nopeammin kuin sectiosta koska mahan lihaksia on 'leikelty' ja lihasten paraminen kestaa 6-8 viikkoa ja myos taytyy muistaa etta section jalkeen on nosto rajoituksia jonkin verran koska lihakset eivat kesta samaa rasitusta kuin tavallisesti... eli itse valitsen alatie synnytyksen jos se on mahdollista. viikolla 34 sitten tiedan onko istukka noussut tarpeeksi. synnytys laakari sanoi etta pitaa olla 2cm marginaali istukan reunasta jotta saa yrittaa alatie synnytysta.

vauvan kotitus vaatteet ajattelin sellaiseta pitkahihaista potkaria, myssya, niita raapimis hanskoja ja kevyt-kevyt toppa pukua, jonka anoppi osti toisen poikansa vauvalle, sita ei ole ikina kaytetty joten ajattelin etta miksi ei, muuten se jaa kylla pieneksi ennen kuin sita oikeesti tarvis.

Gha Raskaus myrkytyksen ja kohonneen verenpaineen oireita on tosi kova paasarky ja nako voipi olla vahan sumeinen, turvousta tietty...

Nyt nukkuun, aamulla kaydaan hakemassa sellainen moses kehto babylle jossa voipi kollotella ekat kuukautensa :D
 
Uudelleen synnyttäjän viisaat kysymykset sarja jatkuu =) Voiko liitoskivut tuntua kun pötköttelee sängyllä ja alavatsanlihaksia sillee polttaa kauhiasti ja säteilee lonkkiin :eek: aamuyötä oli melkonen olo tila.

Perätilavauvoista:Meidän nytyllä ei ainakaa ollut lonkissa mitään vikaa ja suoristukin aika nopeasti kun nökötti olla jalat koukussa siellä massussa...

Mymmelin kaveri taitaa vaihella aika lailla viellä paikkaansa voipi olla melkonen mylläys =) kun kuiteskin vaavilla jo kokoa. Meillä papu on ollut pääalaspäin jo pitkään eikä oo sen kummemmin tainnut yrittääkään ympäri.

poika ja papuli 32
 

Yhteistyössä