***TOUKOKUUN TOIVOTUT MAALISKUUSSA***

musta on kans alkanu tuntuun että voisin lisätä itteni kesäkuisten pinoon :ashamed: vaikka ei täs vielä mikään kiire oo!
joo olin tänään koululla käymässä ja istuin sellaset 6h melkeen putkeen, ja eiköhän loppu päivästä ollu maha, jalat ja kädet turvoksissa mikään asento ei ollut hyvä selkään sattui mahaan sattui ja plaaplaa! :ashamed:

30 viikkokin alkoi vasta :D
 
Jatketaanpa eilistä kirjottamista...tai taidan aloittaa pääsemällä teidän tämän päivän juttuihin kiinni :)

RS-virus Aikuisille ihan vaaraton tauti, tai noh, onko mikään tauti vaaraton, mutta kumminkin. Aiheuttaa kuumetta, kurkkukipuilua etc. Ihan flunssaa siis. Pienille lapsille ( alta vuosikkaille muistaakseni ) tauti voipi olla vaarallinenkin ja vaatia sairaalahoitoa. Veljen tyttö ( 7 kk ) oli just 8 vrk sairaalahoidossa ko. taudin vuoksi.

Sairaalakassi En oo ees ajatellu koko juttua :) Pakkaan sit toukokuussa ja jos kiire tulee, niin kunhan muistan kameran ja neuvolakortin, niin niillä mennään :) Ja kotiin varmaan pääsen samoilla vaatteilla millä meninkin ( jos ei lapsivedet lurahda... ) Kotiintulovaatteitakaan vauvalle en oo aiemmin miettiny, mutta nyt kun oon teidän juttuja lukenu, niin mietin sitä fleecepuvun tai jonkun semmosen ostoa. Toisaalta jos pukee vauvalle sairaalasta lähtiessä bodyn, potkarit ja collegeasun, kietoo kaukalon päälle peiton ja hyökkää suoraan lämpimään autoon, niin eipä taida välttämättä fleeceasua autoon enää tarvita?

Pakko puuttua sectio-asiaan Mulle siis itelle tehty kiirreellinen sectio 3 vrk:n yrittämisen ja 2,5 h:n ponnistamisen jälkeen ja suorilta sanon, etten tuohon enää rupea! Myös tämä meidän paikallinen lääkäri oli sitä mieltä, ettei ole ollut kohtuullista ponnistuttaa äitiä noin kauan, kun synnytyksen aikana jo lastenlääkäri oli tietoinen siitä, että lapsi on tulossa kasvotarjonnassa ja ei pääse laskeutumaan, kun pää ottaa kiinni häpyliitokseen! Silti leikkauspäätöksen kanssa venytettiin.... Lopulta oli jo kätilö sanonut, että leikkuriin vaan, kun äiti jo ihan muulla planeetalla :) Mutta loppu hyvin kaikki hyvin :heart: Leikkauksesta, vaikka maha vedetty pystysuoraan auki, paranin todella hyvin!!! Viikon päästä ei tiennyt, että minut olisi leikattu. Ei kipuja ei kolotuksia. Ainoa muisto arpi. Nyt mulle tästä arvesta ja ennenkaikkea niistä kiinnikkeistä on ne haitat tullu. Siis kivut, kolotukset ja kiinnikkeet! Eli varmaan itsestä, omasta fyysisestä kuten myös henkisestä tilasta ja kunnosta paraneminen on kiinni! Toukonuppu Tsempppiä siis! Tiedän tunteen! Olen itseni kanssa tsempannyt nyt alatiesynnytykseen. Tosin synnytystapaultraan kun mennään, niin ajattelin siellä pari ehtoa ladella ja pyydän että synnyttäjän tunteet ja toiveet myös synnytyksen aikana huomioitaisiin.

Mitäs muuta....palaan taas kun kelaan mitä ootte kirjotellu :)

PP ja Onni rv 30 :heart:
 
Tervehdys kanssa sisaret!

Olin eilen lääkärineuvolassa:
viikot 32+5
Paino +1,313/viikko yhteensä 10.4 alusta
turvotus +
RR 110/72
pissa puhdas
Hb 116
kohdun korkeus 30
rt
syke n.130-140

Kutinan takia kävin tänään aamulla labrassa ja niistä saan tulokset huomenna. Sairaslomaa kirjoitti nyt äippäloman alkuun asti, joka alkaa 27.3. Painoa tullut viimeisen kahden viikonaikana "runsaasti" :ashamed:

tmvk ja toukka 32+6
 
Nyt jo vähän paremmalla mielellä liikkeellä. Masu ei oo nyt ollu kipeenä ja söin leivän ja mustikkakeittoa ja on pysyny ainaki toistaseksi mahassa. Tyty kyl on kiitettävästi liikkunu tuolla masussa että jospa sillä tosiaan ois mun olotilasta huolimatta hyvä kölliä siellä!!Aamulla oli olo kyl mitä epätoivoisin. Masennuin ihan totaalisesti kn toi maha rupesi oikuttelemaan.Mut jospa se tästä.

Sairaalakassista on paljo puhuttu. Mä ajattelin pakkaille sen tässä kuukauden aikana. Vauvan kotiinpaluvaatteita en oo viel tarkemmin miettiny. Kylläpä tässä pitäisi viel aikaa olla tovi nekin kaivella tuolta kaapista kassiin.

Jennistä on kyl kova huoli. Olisi niin mukava saada kuulla hänen tilanteestaan.

Nyt taijan suunnata takaisin tuonne sohvan pohjalle lepäileen kun tuntuu että kaikki voimat on ihan loppu.

 
moikka!

Nopeasti kuulumiset neuvolasta, ennen vesijumppaan menoa! Koko päivän oon ollut menossa, joten sohva houkuttelis. Taidanpa kuitenkin lähteä jumpalle, kun vielä voi.

Oltiin miehen kanssa tutustumassa synnytyssairaalaan! Yllätyin tosi positiivisesti miten viihtyisän näkösiä ne huoneet on. Myös osasto oli tosi siisti ja viihtysän olonen. Huoneet on 2hh huoneita omalla vessalla!!! Vähän jo alkaa jännittämään :kieh:

Neuvolakuulumiset:
- vauva on raivotarjonnassa, ollut kuulemma jo 4D ultrasta saakka.. Ja mä kun luulin että se pötköttelee tuolla itä-länsi suunnassa..
- syke 144
- painoa tullu 789 g /vko (APUA!!), ekasta punnituksesta lähtien 12,4 kg. Ei tullut painosta sanomista, joten kait ihan ok.. Mutta päätin että herkutteluun täytyy tulla joku raja.... (Ja iltaruuaks käytiin snagarilla, että se siitä)
- liikkeet ++
- ultrasivat, kun eivät saaneet varmuutta asukin olotilasta, eli että missä asennossa oli.
- hb 119
-paineet 139/75 (muistaakseni)
- Sf mitta myös keskikäyrän tuntumassa..

Täällä on kaikki siis hyvin, ja murehtimiset on olleet siis turhia.. Masuasukilla varmasti kaikki ok, kun ultrassakin käytiin tsekkaamassa tilanne ( varmasti ois kiertyneet napanuorat yms, huomattu)... Joten nyt vaan koitan ottaa rauhallisesti.., Niin ja neuvolatäti sano että keskustelupalstat kannattas jättää väliin, jotta en lietso itselleni turhaa paniikkia.. Ja kas kas täällähän mä oon taas... Mutta koitan olla ottamatta paniikkia asioista!!

19 työpäivää jäljellä ja sitten alkaa loma

birdie 81 + ahmatti rv30+1

weiss kiva että sait "terveen" paperit!!!!
 
Heipä heit!

Neuvolassa:
viikot 32+4
Paino -1,0/ 2 viikkoa, yhteensä alusta +1 kg
turvotus 0
RR 122/74
pissa oli puhdas
Hb 130
kohdun korkeus 29 rt
syke pitkän piilosilla olon jälkeen 145
asento: ?

Kävin tänään shoppaileen pienen pieniä vaatteita =) ja yhdeksän työpäivää jäljellä, jeiiiii
 
Huomenta ja hyvää perjantaita kaikille =)

Eipä mulle erikoisia kunhan aamuja toivottelemaan tulin ja katsomaan mitä olette puuhastellut. Ja tietenkin et onko Jennistä mitään kuulunut mut ei :( .

Weiss: joko kävit maratonin vetäsemässä liikkumiskiellon loppumisen kunniaksi :D

Pah pitäs siivota tänään mut taidan vähän aikaa katsoa lastenohjelmia =)
 
Huomenta täältäkin!
Me vedettiin typsyn kanssa vähän intervalliharkkoja heti aamusta koirien kanssa. Meidän asuinaluetta on jo yli vuoden piinannut semmoinen iso, vihainen shar pein näköinen koira, joka ulkoilee aina yksinään. Koskaan en ole onnistunut bongaamaan rekkua kenenkään talutuksessa, mutta usein se saattaa olla meidän pihalla kytiksessä, kun lähdetään koirien kanssa aamupimeässä liikkeelle.

Nyt mulla paloi käämit niin totaalisti, kun jouduttiin taas karkuun juoksemaan, että laitoin parille nettipalstalle kyselyn, josko sitä omistajaa kukaan tuntis ja seuraavaksi teen rakista rikosilmoituksen, jos onnistuu. Äippälomilla pitää parin naapurin kanssa järjestää joku loukutus jahti, jos ei asia ala asettumaan. Ehkä koiran omistamiseen oikeasti pitäis olla joku tutkinto, tuo on selvästi syötetty yksilö, että varmaan se ei ole karannut. Jonkun mielestä on vaan helpompi laskee se yksin lenkille.

Että hauskaa päivän jatkoa vaan muillekin, kihisen täällä ittekseni...

kriisi + typsy 28+6
 
Huomenta.

Ja tässä tulevat nyt ne lupaamani politerveiset:
Käynti oli siis jo eilen, mutta mies pyöri jaloissa kokopäivän.

Ensin oli lääkäri ja ultra. Huono lääkäri jolla oli vain mäkätys päällä eikä selvästi keronut mitä tekee ja mitä mahdollisesti etsii vaikka välillä yritin jotain kommentti väliin heittää. Mäkätti vaan niistä sokeriarvoista.
No, joitain mittoja korttiinkin merkattiin:
verenpaine 113/80
pissassa vähän protskua, kun en aamu tuimiin ollut ehtinyt kunnolla vielä vettä juomaan
painoarvio 2 kg
rt ja sit näitä mittoja joista en ymmärrä:
BM 80
FL 61
AC 296
RI 069
Uusi käynti 3.4 toivottavasti silloin toinen lääkäri, että maallikkokin ymmärtää missä mennään.

Diabeteshoitaja olikin sit paljon mukavampi ja asiallinen. Käytiin ravintojutut läpi ja mietittiin mitkä on niitä mun "haitallisia" ruoka-aineita jotka herkästi nostaa sokerin ylös, joita sit pitäis välttää. Jatkan koti seurantaa ja sain ihan kiitostakin runsaasta hedelmien ja vihannesten määrästä.

Diabeteshoitaja soittelee 27.3 miten on sujunut siis olenko saanut arvot pysymään annetuissa rajoissa, jotka muuten taas muuttuivat ollen nyt 5,5 paaston jälkeen ja 7,0 tunti aterian jälkeen eli mulle ainakin käy kokoajan helpommaksi päästä noiden rajojen sisään.

Lääkäri väläytteli jo ettei raskautta päästetä loppuun asti, kun arvion mukaan syntyis yli 5kg:n.

Jossu & Hemuli 29+3
 
Mä kanssa oon miettinyt et kun lääkäri mittailee sitä vauvaa niin huomaako se jos napanuora on jotenkin huonosti??Tuli mieleen tosta birdien kirjoituksesta???

Harmi Jossu minkalainen lääkäri sattui sinulle. Itselläni oli kaksi lääkäriä paikalla toinen töksätteli ja toinen ei oikein tainnut itekkään olla perillä..

kriisi: aika outoa et tuolla tavalla pidetään koiria irti..eihän niistä ikinä tiiä vaikka pureevat :eek:
soitat jonnekkin mistä joku tulee noutamaan sen koiran..
 
weiss
Huomenia! Taas on perjantai, kyllä alkaa mahan pohjaa kutkuttamaan, kun aika menee näin nopiaa. Jossu: Hui, minkä kokonen nyytti teillä siellä kasvaa. Meille povattiin sellaista 4kg ja mie jo siitäkin kauhuissani. Esikoinen painoi 3,9kg ja synnytys venyi luultavimmin sentakia, että tuonkin kokoinen vauva oli miulle suuri..
Eilisestä käynnistä polilla vielä: En mie siis saannu lupaa liikkumiseen :ashamed: , vaan miun ei tarvii siellä siis kontrollissa enää käydä. MIE ite en vaan jaksa enää olla pelkkä sohvaperuna, vaan ite päätin alotella, tietty voinnin mukaan, liikkumisen.. :whistle: Esikoisesta, kun sama tilanne vei siis melki 2viikkoa yli lasketunajan, niin mie luulen ja oikiasti uskon, että näin käy tässäkin. Jos olo kovin kipiäksi tulee, niin en mie silti väkisin ala vääntämään lenkkejä tai mitään, vaan jos tuntuu hyvälle. Nuo muutkin vaivat rajoittaa sitä liikkumista.. Vauva on kuitenkin niin alhaallakin, joleei vessaa ole vieressä ja hätä iskee niin... Mutta täällä näyttää taas aika talviselta, vaikka taitaa ainakin miulla olla jo kevättä rinnassa!!! :p

weiss ja pikkuinen 30+3 :heart:
 
Jossu71, me kanssa eilen keskusteltiin noista sokeriarvoista. Mua valastiin asiasta sen verran, että kun olen viikolla 36 tehdään arviointi kuinka jatketaan eteenpäin... Eli mahdollisesti tehtäis se lapsivesipunktio ja sillä tsekataan kuinka kypsät pikkasen keuhkot on ja sen mukaan tehdään päätös koska synnytys käynnistetään. Ja laskettu aika on ihan viimenen päivä jollon se käynnistetään... joten ainakaan yliajalle ei täällä mennä, mutta saattaa neiti tupsahtaa maailmaan jo huhtikuun puolella....

Että tämmösii...

Et nyt alko jännittää, ku maksimiaika väheni sillä 14 päivällä.... huhhuh...
 
No, isohkohan se olis. Epäilevät ns. sokerivauvaksi noiden mun sokerirasitus tulosten mukaan jossa paastoarvo li koholla ja nyt sit tarkkaillaan niitä loppu raskauden ajan.

Ei hätiä mitiä onhan noi edellisetkin olleet noin 4 kg ilman mitään sokeri ongelmia ja ihan kivasti ulos plumpsahtaneet kunhan on päästy ponnistus vaiheeseen. Eilen juuri edellisten äitiyskorrtteja tutkin ku yritin etsiä niistä painoarvioita. Kuopuksen painoarvio oli rv 33+3 2,1 kg ja syntyi 40+1 4060g ponnistus vaihe 11 min.
Esikoista ponnistin 20 min 3985g.

Tosin nyt taitaa olla käynnistys edessä, jos jatkaa kasvua samaan malliin. Tosin mies ei muista minkä kokoinen vauva hän on ollut, mut nyt ainakin löytyy raameja. Itse olen ollut 4,5 kg syntyessä ja vanhemmat ja viisaammat naiset ovat kertoneet noiden vauvajenkokojen osittain olevan periytyviäkin.

Jossu & Hemuli 29+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja poika04:
kriisi: aika outoa et tuolla tavalla pidetään koiria irti..eihän niistä ikinä tiiä vaikka pureevat :eek:
soitat jonnekkin mistä joku tulee noutamaan sen koiran..
Mä soitin Espoon poliisille ja sieltä päivystäjä neuvoi soittamaan 112:n seuraavan kerran, kun rekku tulee meidän kanssa lenkille. Mä vaan toivon, että se partio ehtii ajoissa. Luultavasti tuo elukka ei käy mun päälle (toivon mukaan), mutta mun kaksi vahtikoiraa ei luultavasti anna periksi, jos tappelu tulee. Tänään jo pullisteltiin, ärhenneltiin ja rähistiin, kuten aiemminkin, mutta jonkun kerran tuo ihan varmasti menee painiksi ja silloin käy jollekulle koirista pahasti. Mä en nimittäin tän mahan kanssa mene sinne väliin.
Sen takia olen ottanut taktiikaksi juosta niin pitkälle kuin ehdin ja kutsua sitten koirat perääni pois pullistelemasta. Niiden ensisijainen tehtävä on suojella mua, joten ne kyllä tulee "pakoon", jos mä vaan ensin pääsen turvallisen matkan päähän. Muutenhan koira ei luonnostaa pakoon lähtisi, ennen kuin oma kurkku on auki.
 
Moikka=)
Hyviäkin uutisia on onneksi ollut monella=)
Mitäköhän sille jennille kuuluupi??

poika: Kyllähän ne ultralla pystyy katsomaan että missä napanuora kulkee, mutta tuskinpa ne niitä kovinkaan tarkkaan pälyilee...Jos kaikki mahdolliset riskitekijät alettaisiin katselemaan, niin eihän siellä muuta sitten ehdittäisikään...
Onko kaikki täällä menossa vielä johonkin kontrolleihin ja painoarviohin? (siis ilman erityisempiä syitä..) taitaa olla aika lailla kuntakohtaisia nuokin... ihmettelin vaan kun kaikilla tuntuu olevan painot ym. selvillä ja mulle ei oo yhessäkään raskaudessa annettu mitään arvioita.. (paitsi tästä tulokkaasta silloin 26 viikolla, kun menin niiden sydänäänten vuoksi ylim. kontrolliin....)

Älkäähän nyt siirrelkö itseänne mihinkään kesäkuisiin vielä :LOL: mä just eilen sanoinkin miehelle että ennen kesäkuuta meidän vauva syntyy joka tapauksessa, kuulostaapa lohdulliselta :saint:

Maanantaista neuvolaa odotellessa...

äippä ja nytty rv 31+3 :heart:
 
Mullakin on muuten maanantaina neuvola. Pitäis esitietolomake täyttää ja palauttaa.

Maanantai pitäis vihdoikin päästä palaamaan töihin, kun lapset ainakin tänään vaikuttavat terveiltä.

Huomiseksi olis puuhommia ja sunnuntaina ollaan lähdössä Tampereelle. Saadaan viettää miehen kanssa kahden keskistä aikaa, kun lapset menevät viikonlopuksi isälleen.

Jossu & Hemuli 29+3
 
Äippä: meillä tehdään 36 - 37 viikolla kokoarvio....mulla siihen vaikuttaa toi lantio. No ei kai sitä ihan kesäkuulle sentäs mennä kun 8.5 on LA :D. Niin mä arvelin et ei ne sitä kato ei auta kun toivoa ettei kaveri tykkää kiertää sitä ympärilleen.
 
weiss
Poika: Tuleeko siulla suppareita silloin ja selvästi kipeempiä, kun alkaa olla kiiru vessaan? Miulla tulee heti ja ne on tällä hetkellä kipeimpiä.. vauva painaa kai suoraan rakkoa ja jotenkin rakon täyttyminen stimuloi supistuksia.
Tai mennä nuo viikot viikolla pieleen.. eli

weiss ja pikkuinen 31+3 :heart:
 
No nii lääkärineuvolassa käyty.....

painoa tullu per vko 375g
rr 134/80
sf mitta 26
vaavin sydämensyke 158

Sisätutkimuksen tietty teki ja paikat on iha pehmeet ja kohdunkaula on kuulema melkei poissa, avannu noi supparit ei kuitenkaan paikkoja vielä ole. Mutta kotona saan jatkaa oloa, tosin nyt pitäs älytä olla levossa. Eikä lääkäri nyt niin huolestunut asiasta ollut, pyysi varaamaan uuden ajan jos säännöllistyy supparit tai supparikivut on kovat, sitten kuulema tarkistaa taas tilanteen ja laittaa lähetteen sairaalalle ja mahollisesti sinne vuodelepoon.

Että semmosta, nyt lepäileen.

sarbba rv 29+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja kriisi:
Huomenta täältäkin!
Me vedettiin typsyn kanssa vähän intervalliharkkoja heti aamusta koirien kanssa. Meidän asuinaluetta on jo yli vuoden piinannut semmoinen iso, vihainen shar pein näköinen koira, joka ulkoilee aina yksinään. Koskaan en ole onnistunut bongaamaan rekkua kenenkään talutuksessa, mutta usein se saattaa olla meidän pihalla kytiksessä, kun lähdetään koirien kanssa aamupimeässä liikkeelle.

Nyt mulla paloi käämit niin totaalisti, kun jouduttiin taas karkuun juoksemaan, että laitoin parille nettipalstalle kyselyn, josko sitä omistajaa kukaan tuntis ja seuraavaksi teen rakista rikosilmoituksen, jos onnistuu. Äippälomilla pitää parin naapurin kanssa järjestää joku loukutus jahti, jos ei asia ala asettumaan. Ehkä koiran omistamiseen oikeasti pitäis olla joku tutkinto, tuo on selvästi syötetty yksilö, että varmaan se ei ole karannut. Jonkun mielestä on vaan helpompi laskee se yksin lenkille.

Että hauskaa päivän jatkoa vaan muillekin, kihisen täällä ittekseni...

kriisi + typsy 28+6
Soitto piliisille, tulevat keräämään irrallaan juoksentelevan koiran talteen, menee eläinsuojeluyhdistyksen hoiviin hetkeksi ja on sen jälkeen "ei-kenenkään-vastuulla", eli etsii uuden ja fiksumman kodin koiralle.... Minä tekisin näin, itsellä ni koiria ja tasan olisi v*ttuuntuminen kyseessä, jos joutuisin karkuun juoksemaan... Ei ehkä vois taas enempää ärsyttää moinen sonta, meillä päåin mä olen varmaan se koira-natsi, joka uhoaa ja raivoaa kaikille koiriaan vapaana/hallitsemattomastyi irti pitäviä, koska mä ihan oikeasti pelkään nykyisin semmoisia huutavia ja päälle säntääviä elukoita... Mua ei ne koirat ärsytä, vaan ihmisten TYHMYYS!!!! kerta laaki ja joku toinen vapaana oleva koira syö sen saatanan shar pein sieltä teidän nurkilta... Minä uhkasin nimittäin päästää omat koirani vapaaksi, js vielä kerran se naapuruston snautseri tulee vapaana vastaan...Ei ole sen koommin mammaa näkynyt täällä suunnalla... :$

:kieh:
 

Yhteistyössä