TOUKOKUUN TOIVOTUT lokakuussa

hei!
neuvolassa käyty, aikaa meni siellä 1½h :eek: kaiken maailman lappusia luettiin ja sit otettiin hcg-arvo,paino,pituus, pissa koe(oli puhdas), verenpaine, ja hiv-tippuri-kuppa verestä. menkkojen mukaan edelleen laskettuaika olisi 5.5, ja nyt olisin 10viikolla, mutta ultran mukaan oon nyt vasta 8viikolla, la on joskus toukokuun lopussa. Pe menen sinne ultraan niin tuun sit kertoon la:n.
Mulla seuraava käynti vasta marraskuun 14p, lääkärille.
 
Maanantaita mimmit!
Mukavia neuvola ja ultrauutisia - ja tsempiö niille, joilla se on pian edessä!

Oma maanantai on ollut ihan katastrofaalinen tähän saakka, mutta toivottavasti jumpan jälkeen olo on kivempi! Aamulla ensimmäisenä - tai no siis aamuoksun jälkeen - rikoin lasisen jälkiruokakulhon keittiönlattialle. Ja mulla kun ei täällä kämpässä oo vielä edes imuria! No tietenkin, vaikka kuinka harjasin lattiaa, totesin töihin päästyäni, että kengät on tänään jotenkin omituisen epämukava, ja vasta sitte tajusin, että sielläpä taitaa olla jälkiruokakulhonjäämistöt mukana. Töissä pidättelin oksetusta koko päivän, mikä oli hieman normaalia hankalampaa, koska mulla aloitti työharjoittelija tänään, ja hän kaipasi perehdytystä ja jatkuvatoimista paapomista.
Ja nyt illalla pitäis kirjottaa yks 6000 merkin juttu paikallislehteen työprojektista. Se mun piti tehdä viime viikolla, mutta enpä sitten saikulla saanut sitä tehtyä. Mutta siis nyt tehään tästä maanantaista mukavampi - alotan lopettamalla valittamisen ;)

Paha maku suussa on hyvin tuttua täälläkin! Tosin se oli voimakkainta heti plussaamisesta viikolle 8, nyt ei oo enää sitä ikävyyttä ollut. Eli toivoa on, että siitäkin eroon pääsee!

Mulla on lääkäri 17.10 ja np-ultra 26.10. Ja sit se kystakontrolli 7.11, eli me kyllä käydään ihan vähänväliä kurkkimassa, että mitä Ompulle kuuluu! Mulle tulee kans välillä ihan hirvee pelko, ehkä jopa kammo, että mitäs jos kaikki ei ookkaa OK... eikä toki vähiten ton vuodon takia. Mut sit aina päätän, että murehdin sitä sitten ajallaan, jos sillätavalla kamalasti tulee käymään. Eli pää pystyssä iloisesti eteenpäin!

Tervetuloa uudet!
Hui, jos olisin käyttäny nää kirjainmerkit siihen työjutun kirjoittamiseen, olis se kohta valmis! Nyt siis sen kimppuun!

 
Argh! Tää tyttö täällä on kans ihan hysteerinen pelost ku aamulla ois lääkäri neuvola ja pitäisi niiden sydänääntenkin nyt sitten olla kuunneltavissa!!! Mitäs jos niitä ei löydykkään enää!!! :/ Mitä miä sitten teen??? Onneks se on heti aamulla ysiltä jo! Mut pelotta silti... Miä oon kait samanlainen ku Liro et pelkään pahinta ja luen kaikki keskenmeno kirjotukset yms ja pelkään sit vielä entistä enemmän. Heh voin Liro lohdutukseks kertoa, että meillä mies on välistä oikeesti vieny miulta modeemin ku tahtonu et miä teen jotai muutakin ku pyörin netissä pelkojani pyörittelemässä... =) Mut elämä on!

Miun pahoinvointi on sit taas kans voimistunu viime viikkosen oksennustaudin jälkeen... Kiva olla töissäkin kun on voimat pois jo sinne mennessä oksentamisesta. Tänään soittelin neuvolaan tuosta vuodosta ni terkkari taas miua patisteli vaan sairaslomalle... Mut voi olla et jos jään saikulle ni sit ei oo enää töitä. Kirjottaiskohan ne miulle suoraa tuonne maaliskuulle sitä lomaa sitten? :LOL: Sano vaan et mitä väsyneempi miä oon ni sitä pahempi on se pahoinvointikin! Siitä sit kait johtuu että vklsin on aina vähän parempi ku saa herätä omia aikojaan ja pahenee sit aina ku pitää herätä aamusin töihin viikolla. Mut elämä on...

Tohon piti kommentoida tuohon tunteettomuuteen, että ehkä sekin on sellainen puolustusmekanismi. Kun on pitkään jotakin toivonut ja odottanut niin pelko pettymyksestä on niin suuri, ettei uskalla iloita asiasta ennen kuin se konkretisoituu! Miä ainakin oon jotenkin aika lukossa vielä iloitsemaan tästä raskaudesta ja vauvasta kun on noita ongelmia ollut suuntaan ja toiseen!Mutta aamua kauhulla odottaen siis...
 
Omaa napaa; Tänään käytiin LKS:ssa katsastamassa ultralla, että mitä tuolta masusta löytyy. Sielä löytyi 1,07 cm pituinen pikkuinen, sydämenkin värähtelyn pystyi juuri ja juuri näkemään. Olen niin onnellinen!! :saint: Huomenna voi sitten soittaa neuvolaan ja varata ajan sinne. Siirrosta johtuen rv on nyt 7+1 ja LA 25.5.
Onnea kaikille joukkoon liittyneille!
 
huomenia taas!
Ja velkam uusille=)
Siitä onkin jo hetki ku viimeksi kirjottelin, lukemassa käyn toki joka päivä..
tänne ei mtn erikoista, lääkärineuvolaa odotellessa, joka on siis 16. päivä.. ja sen jälkeen sitte np- ultra, aikaa sinne en ole vielä saanut..
Olo on mitä mainioin, kaikki oksutukset hävinneet... Massua toki "repii" välillä melko kovasti ja nuo tissit.. huh, kun mankelin väliin ois ängetty, sen verran kipeet nuoki.. :/ Vanhat mammavatteet kaivelin jemmasta taas käyttöön ja uusiakin olen jo ehtinyt haalia.. :D
Mutta, nyt takan lämmitykseen ja muihin puuhiin=)

- äippä & nytty rv tasan 9 -
 
Huomenta!

Uusille tervetuloa!

Väsymystä on edelleen, se näyttää toistaiseksi olevan pysyvä olotila. Ei tahdo saada itsestään mitään irti, siis kaikki hommat vaan jotenkin jää tekemättä. Tänään ois pakko koittaa imuroida ja siivota muutenkin, mutta saa nähdä jääkö taas aikomiseksi. Toisaalta tänään on kyllä menoa muutenkin, joten vois olla parempikin, että jättäis huomiselle. Ahdistaa vaan, kun näkee mitä on jäänyt taas tekemättä...

Pyykkikone on onneksi nyt kunnossa, mies vaihtoi toimivan poistopumpun siihen. Eilen ehdin yhden koneellisen pesemään, nyt on eka tälle päivälle kohta pysähtymässä. Hirmunen määrä ehti muutamassa päivässä kertyä pyykkiä. :/

Joo, ei kai mulla muuta. Palailen sitten kun oon neuvolassa käynyt, kertomaan jos on jotain kerrottavaa. Voi kyllä olla, etten välttämättä tälle päivää ehdi, kun on se ensiapukurssi, jos meneekin tosi kauan neuvolassa.

Mukavaa tiistaita kaikille!
 
Huomenta :hug: perjantaita odottelen,eka neuvola.Olen yhä jännityksessä koska ei vieläkään "oireita" huokaus... :whistle: vatsa kasvanut hieman mutta muuten normaali olo.Pieni saamattomuus.Onko muita joilla ei selviä perusoireita??
 
Kävin aamulla neuvolassa ja hienosti pampatti pikkuisen sydän, todella vahvat sydänäänet :heart: Muutoinkin kaikki oli kunnossa, paino tosin noussut jo hieman liikaa (minun mielestä). Mutta eipä tällä hetkellä haitanne :D

Voi vitsit, että tuntuu hienolta! Kiristävä vanne katosi pään ympäriltä samantien =)
 
Mimosa81 kerroit aiemmin kysta murheesta niin onko sulla nestekystasta kyse vai kiinteästä dermoidista? Mulla tähystyksellä leikattu 7 vuotta sitten 4,5cm dermoidi toisesta munasarjasta ja silloin menetin osan munasarjasta mutta onneksi se toimii edelleen. Nyt on sitten toisessa kans havaittu dermoidi mutta se on vielä alle 2cm joten sille ei tehdä tässä vaiheessa mitään.

Elriina valitteli oireettomuutta. Mulla sama huoli että onkohan kaikki nyt hyvin. Iltaväsymystä ei enää ole ja närästyskin loppui. Tissit on vielä kyllä kipeenä mutta nekään ei enää yhtä paljon kuin alkuviikkoina. Pari viikkoa sitten kävin varhaisultrassa ja aattelin että jos oireet pysyy jatkossa poissa niin taidan varata uuden ultran jotta saan itselleni mielenrauhan. Huomenna eka neuvola ja silloin varmaan selviää se np-ultra aika mutta sitä joutunee ootteleen vielä muutaman viikon.

näpsy & toukka
rv8+2
 
Hei taas!
Minä olen kohta menossa naistentautien polille, tsekkaavat sen kystan. Saas nähdä josko samalla pääsee kurkkaamaan papua!:).

Pahoinvoinnista.. Mulla oli ykkösestä rajuia ja pitkin päivää saatoin oksentaa työpöydälle tai linja-autoon, ei mitään toivetta pidätellä. Nyt olo on ollu suhteellisen hyvä. Kerran vain olen oksentanut. Syön aika paljon gefilus-tuotteita ja piimää, en tiedä onko tuolla sitten mitään vaikutusta. Raskausajan multitabseja myös heti testiplussan jälkeen. Pahin oire on oikeastaan ollut väsymys, 11 tuntia yöunia ei ole mitään. Mutta, olohan saattaa muuttua hetkessä..





:LOL: :LOL: :LOL:
 
Nyt on sitten sokerirasituksessa käyty. Yhtä inhottavaa se joka kerta on. :/
Ikinä ei ole pistäminenkään tuntunut niin inhottavalta mitä se nyt tuntui! Ja kuten arvasin niin tosi paha olo siitä litkustakin tuli, en onneksi oksentanut, mutta voin kyllä tosi pahoin.
huomenna saan sitten soitella tuloksia....saapa nähdä kuinka ämmän käy. :$

Mulle tuli aika nt-ultraankin. Se olis sitten 25.10 ja tuolloin viikkoja olis kasassa aikaisemman ultran mukaan 12+2....mutta tuollahan nuo viikot sitten varmistuu. =) Ei malttaisi odotaakaan, vaikka tuohon ei ole kuin muutama viikko enään.

Tuli noista raskaus oireista mieleen että mulla ei ole rinnat olleet kipeinä oikeestaan lainkaan tässä raskaudessa. Tytöstä ne oli tosi kipeet koko odotuksen ja kaikki liivitkin kävi pieneksi.

Mun tarvisi pian hakea itselleni niitä d-vitskujakin...vielä en ole saanut aikaiseksi....mutta kai mä noita multitabseja haen.

Mutta nyt lähden sohvalle oikasemaan kun tyttökin vielä nukkuu!

Hyvää tiistaita kaikille!

-Liro ja papu-

 
pikaisesti kertomaan, että neuvolassa käyty ja sydänäänetkin löytyivät. Kovin vaan oli vilkas tapaus, ettei kovin montaa kertaa osunut kohdilleen, mutta sen verta että kyllä meille vauva tulee. 165-170 jyskytti.
Omat paineet oli aikasten korkeat, niitä nyt sitten aletaan seurailemaan.
Annaliina, täällä kanssa vanteet sun muut katosivat noiden äänien myötä, oli se niin ihanaa ja helpottavaa.
eipä muuta , voikaahan hyvin!

Annastiina69, rv 9+1
 
Tääkin neiti kävi sitten kuuntelee vaavin sydämen lyönnit! Olo helpotti myös kummasti! Viime yö meni murehtiessa että jos niitä ei vaikka kuulukkaan! Ilta riideltiin miehen kanssa ja tosi paska olo itellä nyt sit joka suhteessa! Ois vielä myöhäilta töitä tänään... Pääsee vasta kaheltatoista! Ja herra ilmotti et pomo kyseli josko hän vois lähtee ulkomaista asiakasta kestitsemään ravintolaan illalla! Vähän ketuttaa! Eihän siinä! Hommatkoon pomo sit vaan lapsillekin hoitajan... Mut kun se oon miä sit taas aamulla joka se niiden kans taistelee heräilyt ja hoitoon menot! Voi elämä et voi ärsyttää! Itku taas koko viimesen vuorokauden ollu niin älyttömän herkässä! Ja sit tajuton päänsärky itkemisestä! Mut pakko käydä vähän unille ennen töihin menoa et jaksaa...

Elz ja viuhti 11+2
 
Moikka! Neuvolassa kävin minäkin tänään. Painoa oli tullu jo pari kiloa, ihan liikaa mun mielestä. Mut pakko ollu syödä vähän väliä huonon olon takia. Siellä oli joku harjottelija, joka ei saanu sydänääniä kuulumaan. Onneks samassa rakennuksessa on ultra-laite. Siellä se pikkunen pötkötteli ja sydänkin pumputti hienosti. :D Kyllä jo ehdin pelästyäkin, et onko siellä sittenkään mitään. Kuulemma vauva oli niin siellä selän puolella, et ei sen takia kuulunu sillä tavallisella kuuntelu-laitteella. Muutenkin oli kaikki arvot ok. Siinä oli nyt sitte taas omaa napaa. Nyt pitää mennä välipalaa antamaan lapsille. Aattelin tänään leipoa leipääkin pitkästä aikaa...on niin hyvää vasta paistettu, tuore leipä, nam! =) Äklötys-olo on muuten helpottanu mulla aika paljo, ihme ku näin aikasin jo. Ai niin, neuvolan mukaan mun laskettu aika oliski jo 7.5, mut ei vaihdeta sitä nyt tonne listoille ennen np-ultraa.
Laurenzia 9+6
 
Täällä taas huonoa oloa ollut koko päivän..onneks on vapaata.Alamasua on myös kovasti vihlonnu,sllasia nopeita vihlasuja...

Onko kellään ollut tällästä oiretta että kun rakko ihan täys,esim.yön jäljiltä ja menee pissalle niin vihloo alapäähän aika tuntuvasti? :eek: Mulla on muutamina aamuina ilmennyt tällästä...

Sain jo huomiseksi neuvola ajan,joten siltä osin asiat alkanu rullaamaan...

Hyvät päivän jatkot ja onnea kaikille ketkä sydämenääniä tänään kuunnelleet!!
 
Heippa meikäläiseltäkin!

Elriina: mulla ei ole ollut oikein "kunnollisia" raskauden oireita ennen kuin vasta muutamana päivänä. Sanoin siitä varhaisultrassa, mutta lekuri totesti kaiken olevan kunnossa (vauvelin sydän lyö etc.) ja sanoi, että oireet ovat hyvin yksilöllisiä. Eli älä huoli, kyllä kaikki varmasti on ihan hyvin. Samana päivänä kun olin päässyt sieltä ultrasta alkoi ällötys. Se on sellaista aika lievää, mutta silti inhottavaa koska jatkuu aamusta iltaan.

Nyt kun laskettu aika siirtyi ultrassa viikolla eteenpäin, on siitä lähtien ollut sellainen kummallinen olo, että vauva ei "vanhene" ollenkaan. Viime viikolla piti olla 8:sas viikko ja se onkin vasta nyt. Ja muut täällä käy jo yhdeksättä tai kymmenettä viikkoa. Kärsimätön ;)

Siilura ja Herne 7 +1
 
Aurinkoista tiistaita!
Näpsy Mun kysta on täysi nestekysta, eli sinänsä suhteellisen helppohoitoinen käsittääkseni.

Henriikka Kyllä varmasti pääset näkemään myös pikkuisen! Tuskin lääkäri voi niin kurja olla, että ei yhtään vilauttaisi :)

Repa Kuulostaa kovasti virtsatulehdukselta, jos kerran pissaaminen vihloo. Kannattaa varmaan käydä tarkistamassa tilanne. Neuvolan kautta onnistunee ihan kivuttomasti käydä vemässä näyte.

Mun tämä päivä on ollu PAAALJON parempi kuin eilinen, joten suunta on ylöspäin! En oo edes oksentanu tänään, vaikka aamulla kyllä melkein jouduin paljastamaan työkaverille, joka istuu samassa huoneessa kuin minä, kun pari-kolme kertaa ryntäsin veskiin ihan varmana oksusta. Ootteko muut huomannu, että pahoinvointiin ainakin hetkellisesti auttaa pieni liike. Siis kun lähdin kävelemään ja pääsin vessaan saakka (n. 15m matkaa) ei tehny enää pahaa. Ja sit myöhemmin, kun siis istun tietokoneella pääosan päivästä, huomasin, että asennon vaihtaminen pitää pahanolon poissa, väliaikaisesti :)

Voi että mä odotan, että ens viikolla ei enää olis näin oksu olo, kun on jo 12. viikko! Pääsis ihan oikeesti nauttimaan raskaudesta. Ja tietty vois olla myös varmempi sen jatkumisesta.

Jepulis. Nyt vielä miimeset työhmmat ja sitte kotiin päikkäreille! Eilen tuli hirvee mielihalu saada spagettia ja bolognesekastiketta, ja sitähän sitten kans tein. Rittää onneks tällekki päiväle, niin ei tarvi ku keittää spagetti ja lämmittää soosi.

Nyt kaikki ulkoilemaan, kun keli on noin ihana. Ainakin täällä aurinko paistaa ihanasti ruskaantuneisiin puihin) !!!

Mimosa ja omppu 10+ 3
 
Neuvolassa käyty. Eipä siellä ihmeempiä, sydänääniä ei näin aikaisilla viikoilla täällä kuunnella.. Verikokeet otettiin, hemoglobiini oli 139. Verenpaine vähän koholla, huomenna kysyy lääkäriltä, onko aihetta nostaa lääkitystä. Kolmen viikon kuluttua np-ultra ja trisomianäytteen otto, mahdollisesti piakkoin eka käynti polillakin. Mutta siis 31.10. vihdoin näkee masuasukin ja tarkentuu laskettu aika.
 
Tsuipaduipa ;)

Tierustelu: Onko kukaan muu osallistunut neuvolan/ukk:n Nelli-tutkimusryhmään? elintavat ja liikunta.. Neuvolatäti pyys mua siihen koska siskollani on ollut molemmista raskauksissa raskausajandiabetes ja äitillä on 2-vaiheen diabetes, eli aikuisiällä puhjennut. Eli saatan kuulua riskiryhmään, sillä osallistun tähän. Siinä saa ylimääräisiä neuvolakäyntejä (joissa seurataan tarkasti verenpaineet ja sokeriarvot yms) ja ohjausta liikuntaan raskauden aikana..

Itse harrastan liikuntaa melkein päivittäin, mutta mielelläni liityin tutkimukseen. Sokerirasitukseen menen 2 krt, toinen on ensvkolla, (kymppivko) ja toinen on sit myöhemmin reilu 20vkolla.

Asiasta kukkaruukkuun; kävin tänään nelli-neuvolakäynnillä ja tuli puhe sen tätin kans että kun mun ultra on vkoll 13, ELI RV 12+3. kysyin häneltä että voisko sitä saada vkoa aikasemmaks eli rv 12? ni se melki suuttu mulle ja sano että sehän on rv 12 se sun ultra. ja vänkäs että 12+3 tarkottaa että on 12. raskausviikolla? Itse oon saanu sen käsityksen että nyt kun olen 8+1, olen siis yhdeksännellä vkolla..? pirustako noista ottaa selvää :kieh:

Yks lysti mikä vko on, kunhan beibe voi hyvin ja kasvaa.. ihmetytti vain...

Nii ja apropoo.. tänään on ollu oksuton pv taas.. uuu..elämä voittaa!! :saint:

Vointeja! Josku rv8+1 (mitensenytsittenluetaankaan) ;)
 
heips, mulla täällä pahoinvointi olisi hiukan niin kuin helpottamassa. Kuvottaa toki edelleen, mutta suoranaista oksennusrefleksiä ei enää ole. Huomenna raskausajan lääkärintarkastus. Odotan jännityksellä, kun en tiedä mitä se täällä norjassa oikein sisällään pitää. Ainakin paljon erilaisia kokeita varmasti.

Mähän olen siinä mielessä onnellinen, että olen nähnyt masukkini jo kaksi kertaa ultrassa. Joka kerta se vaan on yhtä ihanaa. kaikille ultraan menijöille tsemppiä matkaan. kyllä siellä itku meinaa tulla onnesta.
 
Ilmottaudun joukkoon :wave:
Ensimmäinen neuvola takana ja laskettuaika
on 14.5. Se on sitten toinen lapsi, ikä eroa
tulee olemaan n.1v11kk.
Aamut on kamalia pahoinvoinnin takia ja
suuren väsymyksen, illat menee myös podetessa
pahoinvointia :$

Mamitzu06 rv 8+6
 
apua tytöt....nytkö se sitten isk se perhanan listeria...kauhee mahakivut ja ripuli...söin sitä hemmetin graavilohta siis 28.9 ja nyt iski kauhee mahatauti oisko tä nyt sitä?? tähänkö se nyt tää ootos sitten loppuu :ashamed: :(

Töiss ensimmäinen kysy just tnään et ootanko vauvaa..pakkohan se oli myöntää mut eipä taida pikin jatkua tämä ootos...En anna itelleni ikikuuna päivnä anteeksi jos oon itelleni hankkinut sen hemmetin listerian vain syömllä suojakaasuun pakattua graavilohta...en siis tiennyt olisi pitnyt ottaa selvää ettei sitä saa syödä :ashamed: :ashamed: :ashamed: :ashamed: multa huomenna otetaan yhen toisen asian takia tulehduskoe näkyykö siinä viitteit jos kyseessä on listeria?? Ja multa on kadonnut kaikki raskaus oireetkin toivottavasti pau ei olisi kuollut...PELOTTAA
 
Täällä myös jatkuvaa etomista koko päivä :x
Jos en syö säännöllisesti parin tunnin välein,niin ykä tulee kylään ja sitten onkin vitsit vähissä...Jouduin yks päivä lähtee töistä parin tunnin työssä olon jälkeen ja todeta,et mulle iski vatsatauti,kun oksensin aamun menuun pois ja melkein pyörryin!!!Kaipa tuo kaikki normaalia ja kuuluu asiaan.

Mulla välillä kans mahaa nipistelee aikalailla,mut eikö se ole merkki vaan kohdun kasvusta?!?

Ma ois vihdoinkin sitten se neuvola ja toivottavasti pääsen kuulemaan ne sydänäänetkin :D Jännittää vähän,kun pitäis olla pissimättä neljä tuntia ennen sinne menoa ja en tiedä miten onnistuu...mul tulee tosta pidättämisestä aina kovat kivut vatsaan,et mielenkiinnolla odotan asiaa!!!

Hemuli ja "matonen" 7+4
 

Yhteistyössä