TOUKOKUUN TOIVOTUT lokakuussa

joo, tuli tosiaan eilen murehdittua rankemman kautta. Kyllahan tuo mies on oikeasti ihan ihana ja mukana tassa taysilla ja tanaan ilmoitti, etta jos vauveli tosiaan syntyy silloin niin joku muu vetaa nuo keikat. Eli kaikki hyvin taalla. meillakin perhe tarkea.

Henriika :hug: . Olen todella pahoillani. Paljon voimia sinulle ja perheellesi.

Taallakin tuntuu tuo etominen helpottavan hiukan. Ruokaa ei mieli vielakaan tee, mutta ainakaan ei koko ajan okseta. Jippii!
Laakarilla tanaan, paljon verikokeita ja muita. Verenpaine oli todella hyva ja taalla saa valilla turvallisin mielin herkutella. Paino oli tippunut lahes pari kiloa ja nyt pitaisikin kuulema yrittaa syoda jotakin.

mina ja puikula 9+1
 
Soittivat tänään neuvolasta ja lisätään hieman verenpainelääkettä. Tavoitteena ois saada pysymään alapaine alle 90.

Olin tänään reipas, imuroin, pesin vessat, pyyhin pölyt ja pesin lattiat, tai no vähän enimpiä tahroja pois kuitenkin. Pyykkivuorikin on melkein kadonnut, toki uutta tulee päivittäin.

Tuntuu, että aika kuluu jotenkin tavattoman hitaasti. Odotan sitä ultraa, sais asian todeksi. Jotenkin ei osaa iloitakaan ennenkuin näkee, että kaikki on kunnossa. Varsinkin, kun ei noita oireita ole hirmuisesti. Ja siis ei niitä ole ollut aiemminkaan, mutta silti. Toisaalta taas haluais kertoa kaikille jo tästä, mutta kuitenkin taas ei.. Kyllä sitä mielialat vaihtelee taas laidasta laitaan.

 
Berry, mun paineet oli eka mittauksella alapaine 93 (yläpainetta en muista enkä jaksa nousta katsomaan nlakortista) Toisella mittauksella päästiin sentäs alapaine 82. Kauhulla odotan että mihin tää tästä kehittyy. Mutta nyt kaivoin kaapista oman mittarin ja säännöllisesti pitäisi mitata kotona aamu -ja iltapaineet, merkkaan ne ylös ja esittelen aina neuvolassa. Mulla meinaan on myös tuota valkotakkipainetta :D

 
Annastiina69, mulla kans on tuota valkotakkikammoa, neuvolassa oli alapaine ensin 98 ja sitten 94. Kotona on myös ollut jonkun kerran yli 90, sen takia otan nyt aamulla 100mg, päivällä 50mg ja illalla 100mg. Ja siis lääkitys on ollut käytössä edellisen raskauden rv33 lähtien eli kohta 2 vuotta, määrä tosin on siitä tippunut reilusti. Mun pitää myös mitata kotosalla useasti ja merkitä korttiin lukemat ainakin 3 kertaa viikossa. Ja jos vaan nousee edelleen yli 90, niin taas olla yhteydessä neuvolaan.

Hiemanhan tuo jännittää, miten tästä raskaus etenee. Onneksi tulee tarkka seuranta myös polilla raskausmyrkytyksen takia. Edellisessä raskaudessa mulla oli kotioloissa hyvät paineet aina tuonne rv33 asti, sitten alkoi nousta. Neuvolassa oli aina koholla.
 
weiss
Pahoitteluni ja halaus keskenmenon kokeneille.. :hug: ! Äippä84: kyllä täällä lääkärit tekee nuo ultrat ja vielä sellaiset, joilla siihen kokemusta on. Voihan olla, että jossakin kätilöt ovat saaneet siihen tarvittavan koulutuksen ja ihan samahan se, jos pätevyyttä riittää. Minuu pelottaa tuo np ultra jo aivan kauhiasti, varsinkin kun miusta jo näkee selvästi raskauden, on tuo vatsa jo niin iso, ettei peitellä pysty.. Mitä jos kaikki ei olekaan hyvin!!! Pitäis vielä kestää ootella marraskuun alkuun.. Meillä ainakin tuo esikko nukkuu meiän vieressä, kömpii aina aamuyöstä viekkuun. Mie oon aatellu, että eipä tuo kauaa pieni ole ja tulee aika, ettei äitin ja isin viekku kelpaa.. :'( Nuo lapset kasvaa liian nopiaan!!!
 
berry, mä en ole onneksi vielä tarvinnut lääkitystä, ekassa raskaudessa olin raskausmyrkytyksen takia sairaalassa melki kuukauden ennen käynnistystä ( alapaineet muistaakseni siinä vaiheessa reilusti yli sadan) Paineet palautuivat normaaleiksi, mutta raskaudet aina sitten nostavat. Mutta seurannassa olen myös joten eiköhän se siitä.
Heh, täytyy olla ottamatta painetta asiasta :D
 
maha-asukki07 ja Nemotin: tervetuloa mukaan! :flower:
Poika04: tuskin listeriasta kyse, jos oireet niin erilaisia kuin siinä. :)
katrinainen: kiva että tuo synnytyssairaalajuttu järjestyy. Nuo miehet on välillä just "tuollasia"... :D
mimi76: tämän keskustelupalstan perusteella ainakin nuo vuodot näyttäis olevan aika yleisiä, vaikka voithan käydä lääkärissä varmistamassa asian jos huolettaa. =)
Henriika: Paljon haleja sinne ja jaksamista. :hug: Ja sitten uutta yritystä vaan kehiin, ei saa lannistua noista...
Liro: tsemppiä sinne! Onko raskausdiabetes jotenkin perinnöllistä vai ilmeneekö vaan joissain raskauksissa?

Tarviiko olla pissimättä siis jo ennen ekaa äippäneuvolakäyntiä? Mulle ei sanottu mitään sellaista. Varmaan paras olla ainakin noi pari tuntia käymättä vessassa ennen sitä. Hih, mahtaa olla hauska kävelyreissu sitten töistä neuvolaan. :LOL:

Itsellä paha olo on helpottanut vähän. Ruoat ei okseta oikeastaan, vaikka ei ole kauheaa himoakaan syödä mitään. Rinnat kipeät ja päikkärit on nukuttava joka päivä jotta jaksaa. Olen ottanut tavaksi syödä mahdollisimman usein ja pieniä annoksia, ja voi olla että se auttaa tuohon pahaan oloon.

Samoin limetin tuoksu ja limetti ruoassa saa hyvän olon jostain syystä. Eilen söin kalapuikkoja ja kun ei ollut sitruunaa, puristin paljon limettimehua päälle. Ai että oli hyvää!!! :p

Vaihdoin multitabsit raskausmultitabseihin ja niissä on b-vitamiinia, joka kuulemma ehkäisee pahaa oloa. Tiedä sitten mistä noista edeltävistä johtuu että olo on parempi. Tää lievä hetkittäinen kuvotus on ihan siedettävää. =)

Mukavaa iltaa kaikille! Viikko taas puolessa ja kohta onneksi viikonloppu taas tulossa! Jihuu!

Tupuna ja masuasukki 8+1
 
Heips! Pahoittelut kaikille kenellä on ollut huonoja uutisia :hug: . Ja tervetuloa uusille :flower: Ite oon pysytelly vähän taka alalla, mutta lueskelen kyllä päivittän. Täällä paha olo väistynyt ja toivottavasti pysyykin pois. Outoa kun ei kuvota eikä tule huono olo vaikka maha kerkeekin tyhjäks. Väsymys kyllä on ja pysyy. Maha on sen verran iso, että alkaa olla vaikea peitellä. Viikon päästä on ultra ja sen jälkeen ei väliä vaikka kaikki tietää. Hassua että nyt maha jo näin näkyy...ekasta kuitenkin oli muistaakseni viikkoja 16 ennenku kerroin töissä. Nythän osa siellä jo tietää, mutta huomaiskin kyllä jo. Miksköhän monet sanoo, että toinen näkyy nopeemmin kun eka? siis mistähän se johtuu? Kyselin kerran aikasemmin, että onko muita kenelle tehdään suuniteltu sektio? Sillon ei ainakaan kukaan ilmoittautunu.
summer ja mini 9+6
 
Pitkästä aikaa jos jotain tänne kirjoittelisin.

Pahoittelut kaikille, joiden raskaus ei jatkunutkaan. :|

Mulla on tosi ei-raskaana olo. Kun en voi pahoin ja muut oireet on tosi lieviä. Neuvolaankin on vielä aikaa, niin tulee epäileväinen olo väistämättä. Onkohan siellä enää mitään? Sydämen syke kyllä nähtiin varhaisultrassa rv 6+4. Tavallaan oon kateellinen teille, joiden oksentelu konkretisoi odotuksen, vaikka en pahaa oloa sinällään kaipaakaan.. :p

Meillä on ärsyttävä kuukausi menossa, kun on muutto edessä. Nykyiseen asuntoon tuli hometta. Vuokranantajatkin on tosi veemäisiä ja hankalia. Homekin on kuulemma meidän vika.. :eek: Kaiken lisäksi vuokranantajat päättivät myydä asunnon ja järjestää näyttöjä tässä parin viikon sisään. Me muutettais siis kuun lopussa. Voi jeesus kun ärsyttää.

pippa ja tyyppi, jolle ei vielä työnimeä ole keksitty :) rv 8+5
 
Luen tämän kokonaan läpi, mutta ensin ilmoitan, että uskallan taas tulla kirjoittelemaan, tänään kävin naistenpolilla kolmannen kerran ultrassa ja sieltä löytyi elävä sikiö, rv mittauksen mukaan 8+2, kaikki hyvin siis =) Olen niiiin onnellinen, aluksi kun mitään ei näkynyt kahdessa aiemmassa ultrauksessa.. Kohtu takana ja hyvin piilossa, se saattoi olla syynä.

Tissikeiju on käynyt, enää ei ritsikat mahdu päälle, lisäksi hirmuinen nälkä koko ajan, ruokavalio pitää kyllä tarkistaa kun karkit maistuvat vähän liiankin hyvin :ashamed: Onneksi 44 kg lähtöpainolla saa lihoakin :D Muuten ei oireita ole, kahvi maistuu myös.

Palailen, kunhan saan luettua tämän ketjun. :wave:
 
Pippa: mä kävin kans samaan aikaan ultrassa 6+4 kun sää, ja siellä näkyi hyvin voiva alkio ja sydän löi plussaa..siis nytpä meen taas pe ultraan katsomaan kuinka on kasvanut,toisaalta pelottaa, toisaalta ei koska sydänkin löi jo silloin..turha stressaaminen vie vaan hengen :/ joten oon aatellut että on ihanaa mennä ja nähdä pikkuinen ja saada tarkka laskettuaika, johonkin toukokuulle sijoittuu
 
Pippa: mä kävin kans samaan aikaan ultrassa 6+4 kun sää, ja siellä näkyi hyvin voiva alkio ja sydän löi plussaa..siis nytpä meen taas pe ultraan katsomaan kuinka on kasvanut,toisaalta pelottaa, toisaalta ei koska sydänkin löi jo silloin..turha stressaaminen vie vaan hengen :/ joten oon aatellut että on ihanaa mennä ja nähdä pikkuinen ja saada tarkka laskettuaika, johonkin toukokuulle sijoittuu 8+2
 
khalawah Ihania uutisia sinulla!

Annastiina69 Pääsit ilmeisesti hyville viikoille esikoisen kanssa? Mulla myös kahdessa ensimmäisessä verenpaineen nousua, tosin aika loppuvaiheessa ja toisessa oli myös lääkitys. Muita raskausmyrkytyksen oireita ei ollut. Kolmannella tuli sitten ensin paineiden nousu, sen jälkeen olikin myös turvotusta ja valkuainen 2+. Ja vain noin viikko oireiden alkamisesta piti tehdä sektio. Nyt toivoisin, että pääsisin samoille viikoille ainakin, ettei ainakaan aikaisemmin jo tulisi. Vaikka turhaa etukäteen murehtia, kun se tulee, jos on tullakseen, itse sitä ei voi estää.
 
Uusille plussaajille muuten onnittelut! khalawah, ihanaa. Ja tuo tissikeiju on myös ollu meilläpäin liikenteessä :D

berry, synnytys käynnistettiin laskettuna päivänä, niin pitkään onnistuttiin täydellisellä levolla pitämään tilanne hallinnassa. Tosin silloin aamulla kun mut kärrättiin siihen ultraan missä mitataan niitä napanuoran virtauksia, niin olikin sitten kiire, vauva oli jo hiljalleen hätää kärsimässä. Kyllä otti päähän kun niin viime tinkaan käynnistyksen jättivät, mutta kaikki meni sitten ihan hyvin. Heh, kotilomille pääsin silloin tällöin päiväseltään, piti vaan kuljettaa sellaista pissakannua mukana, kun kaikki piti kerätä talteen...oli sekin.
Sun kolmonen syntyi siis 34 rv??
 
huomenta kaikille

iso halaus ja pahoittelu tippuneille.

Tänään saan tietää onko mun veress jotain bekteeri perästä tulehdusta..En saanut pyydettyä erikseen sitä koetta mutta eikös listeria ole bakteeri perästä eli jos ne on korkeella niin sit pyydän uutta verikoetta...

Mulla on pahoinvointi hävinnyt ja mahaakaan ei oo nippaillut toivottavasti on normaalia. viellä pitäisi pariviikkoa jaksaa oottaa siihen ultraan et näkisi papusen.. toivottavasti siellä olisi pikku asukas elossa vaikka oireet onkin hävinnyt.

Tähän mahan kasvu asiaan...mulle neuvolan täti sano vaan et kohtu kasvaa toisella kerralla jostain syystä nopeammmin vaikka vauva ei kasva sen nopeemmin..mullakin on varmaan yhtä iso maha jo nyt kun viimeksi 14 -16 viikoillla hassua sinäns..työkaverit tosiaan huomas mahan joten paljastuin
 
Pahoitteluni keskenmenon saaneille :hug:

Kävin eilen neuvolassa ja ihan mukava kokemus oli. Aikaa kului 1 tunti 20 minuuttia. Kaksosraskausjutuista ei vielä juurikaan juteltu mitään.
Hb oli 136 mikä on mulle tosi hyvä lukema ja verenpaineet 119/77
Pissasta löytyi leukosyyttejä ja jotain muuta joten jouduin tänä aamuna ottaan uuden näytteen ja mies toimitti ne labraan. Mulla on mahdollisesti joku tulehdus :(

Vaaka näytti aivan hirveitä lukemia kun oli runsaasti vaatetta päällä. Kehoitti liikkumaan hieman enemmän. Määräsi syömään lisäksi kalkkia vaikka syön kaks raskaus multitabsia päivittäin.

yritti kuunnella sydänääniä mut ei saanut kuuluville mut en mä siitä hermostunut kun onhan tuossa tuota äänenvaimennuskerrosta hiukka paljon. Ja se tuumas et jos kohtu takakenossa niin sekin vaimentaa ääniä.

Lääkärineuvola on jo ens viikolla joka laittaa sit äippäpolille lähetteen. Yllättävän pian mulle tuli toi lääkärineuvola, mut saattaa johtua siitä et se elätteli toiveita et mä pääsisin np-ultraan sinne äippäpolille, kun muutenhan sitä täällä oulussa ei tarjota.

Sanna ja masuasukit 9+5 :hug:
 
Annastiina69 poika syntyi 35+0, eli verenpaine alkoi kotona nousta 33+5. Laitoin vähän huonosti tuohon edelliseen viestiin.. Hyvänkokoinen oli, mutta hengityksen kanssa ongelmia. Osahan noilla viikoilla pääsee ilman tehohoitoa suoraan osastolle. Vauva voi ilmeisesti ihan hyvin vielä, kun sektio tehtiin, mutta mun vointi siis huononi nopeasti eikä paineet pysynyt kurissa kovasta lääkityksestä huolimatta. Itse asiassa synnytystä yritettiin käynnistellä, eli siis alatiesynnytystä yritettiin, mutta tilanne oli niin epäkypsä kohdunsuulla ettei juuri mitään saanut tabletit aikaiseksi. Niin, mulla kävi ne paineet korkeimmillaan 218/120, olin magnesiumhoidossa ja päivystävä kirurgi sitten teki sektiopäätöksen. Myös valkuainen hyppäs päivässä 6 yli 12. Nuo pissakannut tuli mullekin tutuksi. Varsinkin, kun vauva oli syntynyt ja turvotus lähti, voi sitä pissan määrää. Välillä piti yölläkin käydä hakemassa lisäkannu, kun loppui tila kesken. Mulla kertyi painoa yli 10 kiloa myrkytyksen takia ja se kyllä lähti nopeasti. Mutta eipä sen enempää tuosta. Tietenkin mielessä liikkuu nyt enemmän, kun on taas raskaana. Nyt kuitenkin verenpaine on ollut tosi hyvä, ehkä vähän jo alhaallakin, vaikka vaan tuon 50mg lisättiin lääkitystä. Mutta oma vointi siis on hyvä.

Me jätettiin nyt kuopukselta tutti pois. Kaksi yötä on ilman jo oltu. Vielä näkee, että mielessä on, siis kun nukkumaan ollaan menossa. On jopa sanonut tutti tai sinne päin, kun tietää, että on unien aika. Onneksi ei viime yönä tullut enää itkukohtausta, eka yönä piti itkeä aika kauan ennenkuin rauhoittui. Tänään on myös korvakontrolli, nyt on taas parina päivänä nenä vuotanut, mutta jospa ois kuitenkin terveet korvat.

Illalla on ensiapukurssin viimeiset tunnit ja testi myös. Vähän oon yrittänyt kertailla, mitä tunneilla on opetettu. Helmikuussa menen ea2-kurssille.

Ultrasta, mulla siis on se viimeinen päivä tätä kuuta. Hankalaa on se, että mies on aamuvuorossa silloin eikä tuolle meidän nuorimmaiselle ole hoitajaa. Onneksi siihen on nyt vielä aikaa, voi suunnitella jonkun verran miten onnistuis. Jos ei muuten, täytyy ottaa rattaat ja leluja mukaan ja toivoa, että poika viihtyis sen aikaa rattaissa ja leikkisi. Se huone vaan on aika pimeä eli saa nyt nähdä..

Eilen kuulin, että mun tädillä on abc-resistenssi (geenivirhe) eli siis altistaa veritulpille. Koko tarinaa en jaksa kertoa, mutta serkulla tuli sektion jälkeen komplikaatioita eli vuoti kohdussa ja tehtiin uusi leikkaus. Osittain tämän kaiken seurauksena sai veritulpan jalkaan ja keuhkoihin. Löytyi sitten tuo geenivirhe ja tutkittiin myös vanhemmat. Ja siis koska löytyi meidän suvun puolelta, voi koskettaa meitä muita serkuksiakin. Hyvähän tuo on tietää, jos tässä jotain tulee, niin osaa ainakin kertoa tuosta. Vaikka siis mahdollista on, ettei sitä olekaan. Sisko siitä mulle kertoi, oli kysynyt serkulta asiaa. Sisko arveli, että hänellä varmaan on, kun on perinyt meidän äidiltä myös sen 'karvankasvugeenin' eli raskausaikana tulee runsaasti karvoja kasvoihin ja muuallekin kehoon. Eli siis perinyt kaikki huonot geenit ;)

Tästä tais tulla nyt kamalan pitkä sepustus :ashamed: Mutta mukavaa torstaita kaikille!
 
Mä kirjoitin tänne aamulla pitkän sepostuksen mutta muitta mutkitta se vaaan hävisi mitä lie taas tehnyt :kieh:

Eli verikokeen ulokset sain ja kaikki veriarvot oli hyvät..eli taidan nyt lopettaa höyryämisen kun listeriahan on bakteeri ja mulla ei ollut bakteeri perästä tulehdusta eikä mitään muutakaan tulehdusta kehossa.

Mietityttää vähän et joko pahoinvointi voi loppua tässä vaiheessa? Outo on naisen mieli niinkuin mies sanoo =) ekaksi toivoo että pahoinvointi loppuu ja sitten kun se loppuu niin ollaan ihmeissään voiko kaikki olla hyvin kun se jo nyt loppui :D On siinä ukkokullalla kestämistä :kieh: kun kaikki mun höpötykset kuuntelee...

poika04&papu9+4
 
Moi taas! poika04: mulla on sama tilanne ( B) ), ja siksi onkin ollut hiljaista taalla pain... Pahoittelut huonoja uutisia kertoneille! Joillain muillakin nakojaan oireet vahentyneet, niin myos minulla. Vasymysta lahinna ja rintojen arkuutta, ei niinkaan enaa pahaa oloa. Sori en kerkee nyt lukee enempaa kuulumisianne, mutta myohemmin sitten taas enemman!
 
Vois kyllä sanoa että onpa ihanaa olla lomalla kun nyt töissäkin arvasivat niin ei oo kukaan tenttaamassa...vaikka yritin ystävällisesti sanoa että en kauheesti halua puhua viellä kun en oo 12 viikon ultrassa käynyt ja haluan ekaksi varmistaa että kaikki on kunnossa...en oo edes äitille kertonut ennenkun sitten ultran jälkeen ettei äiti turhaaan huolestu jos siellä ei olekkaan kaikki hyvin ( meidän äiti on siis kanaemo) Sehän varmaan huolestus kauheesti jos saisi tietää että vaik et vauva olisikin kuollut kohtuun tai jotain...en siis meinaa kertoa jos kaikki ei olekkaan hyvin massussa pidän sitten ihan omana tietonani
 
Huomentapäivää!

Poika04, multa kanssa pahoinvointi lähestulkoon kokonaan poissa, join jopa aamulla kupillisen kahvia (plussauksen jälkeen jo pelkkä kahvin haju on oksettanut) Väsynyt olen, mutta eiköhän sekin kohta ala helpottamaan. Tänään on muutenkin ollut superhyvä aamu, ulkona pari pakkasastetta, aurinko paistaa.

Berry, aika hurjan kuuloista, nyt vaan toivotaan että lääkitys pitää sun oireet kurissa. Ja eikös se niin ollut että keskiraskaudessa paineet taas laskee? Muistelisin myös että mulle sanottiin sillon ekan jälkeen, että raskausmyrkytyksen (jossa siis kaikki oireet) jälkeen on aika epätodennäköistä että uusisi ainakaan niin pahana enää. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa, mutta toivotaan niin.
Ultrasta sen verta että täällä ei saa ottaa lapsia tutkimushuoneeseen ollenkaan mukaan. Sain onneksi aamuajan, esikoinen koulussa, keskimmäinen kerhossa ja kuopus menee muutamaksi tunniksi mun kaverin luo. Pääsee mieskin sitten ihailemaan jälkeläistään.

Omasta olosta vielä sen verta, että itkuherkkyyttä ilmassa
:snotty: . Varsinkin kun eilen illalla annoin ajatuksille vallan ja ajattelin että tää on nyt sitten se meidän viimeinen........

ok, pullataikina valuu pöydälle. Siis leipomaan :wave:

Annastiina, rv 9+3
 
Annastiina69 Mulle yks lääkäri suositteli ettei enempää raskauksia, toinen taas antoi luvan. Mulla siis riskiä nostaa tuo luonnostaan korkea verenpaine ja ylipaino sekä edellisen raskauden toksemia tietenkin. Jostain luin ettei pitäis tulla kuitenkaan aiemmin kuin edellisellä kerralla eli sitä kyllä toivonkin. Mahdollista on myös ettei tule lainkaan, ennustaa kun ei voi.

Täällä ei ainakaan neuvolan hoitaja kieltänyt lapsen mukaan tuloa ultraan, kun aikaa kateltiin. Ehdotti noita rattaita itse asiassa. Toivottavasti saadaan kuitenkin järjestettyä niin että pääsen yksin sinne, on vähemmän stressiä tilanteessa mukana.
 
Hieno juttu Poika04
Eiköhän me kaikki olla ansaittu myös nauttia tästä raskaudesta, joten mä oon ainakin ihan tyytyväinen, että pahoinvointi on helpottanut ja enää ei tarvi oksennella!
Mulla on enää viikko lääkärineuvolaan, ja se rauhoittaa, kun tietää, että sitten taas tietää enemmän ja paremmin pienen voinnista.

Toivottavasti saatte noi verenpaineet kohdilleen, joilla ongelmia sen kanssa on ollut!

Nyt täytyy mennä palaveriin...
 

Yhteistyössä