TOUKOKUUN TOIVOTUT lokakuussa

iltaa! täällähän on moni käynyt neuvolassa/ultrassa..mä kans ootan jännityksellä perjantaita ku meen sinne ultraan.
Onks muilla vaikuttanut mielialaan raskaus? siis sillain ei hyvällä tapaa, kun mulla tuntuu olevan hermot niin kireellä, ja ärsyynnyn tosi helposti? :eek:
Mulla kans välillä semmosia tunteita et ei oliskaan enää raskaana..kun ei oo enää etovaa oloa..siis hyvä vaan, on vaan tää väsy, ja muut pikku sivuseikat :D
mahan nippailut on taas kyllä palanneet takas :)
 
poika04, googletin listerian ja löysin tälläistä tietoa:

Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.
Listeriabakteeri voidaan viljellä verestä


Eli näyttäisi siltä että mahaoireet eivät kuuluisi raskaana olevan taudinkuvaan. Ja voithan aina kysäistä tuosta viljelyn mahdollisuudesta.
Nyt ihan rauhassa vaan, jookos? Tiedän kyllä ettei se varmasti helppoa ole, on noita pelkotiloja raskauksissa ollut itselläkin vaikka mitä. Ja tulee varmaan aina olemaankin.

 
Poika04 En usko, että sinulla listerioosia on, joten koita olla ihan rauhallinen. Ja vaikka se kala olisi sisältänyt listeriaa, se ei todellakaan tarkoita, että sulla tartunta olisi. Yleisimmät oireet listerioosista on kuume ja muuta tulehdusoireet (kova lihaskipu ym.). Mutta pyydä ihmeessä huomenna ottaa viljely totakin varten niin saat mielenrauhan. Jos tartunta on tullut, hoituu se antibiooteilla aika tehokkaasti, joten tartuntakaan ei tarkoita, että peli olisi menetetty. Koitahan jaksaa, ja yritä ajatella ihan muita asioita, kunnes saat testistä todennäköisesti varmuuden, että sinulla ei listerioosia ole.

Mitenköhän kulkaas meidän tulevien ultratutkimusten käy, kun tehy toteuttaa joukkoirtisanoutumisensa??? Toivottavasti eivät peruunnu kokonaan!
 
Kiitos annastiina Huomenna menen tosiaan siihen seula verikokeeseen ja samalla ottaavat tulehdusarvot kun mulla oli keuhkoputkentulehdus joka vähän vaivaa vielläkin. bakteeri perinenhän listeria on joskos se viitteitä sitten siinä antaisi... Kauheeta tää pelkääminen...Päänsrkyäkin on ollut mut uskoisin sen johtuvan hartioista...huomenna taas viisaampana...mitenköhän saan nukuttua

Mua ärsyttää kauheesi kun töissä nyt tiedetän mun ootoksesta kkún yksi nainen oli huomannut mahan joka on muuten jo iso. en ois halunnut et he tietvät enne ultraa jos vaikka kaikki ei menekkään hyvin tai jos vauva on kuollut tai jotain...ja Lisäksi olen kauhean taikauskoinen ihminen eli varmasti tietää huonoa onnea tuommonen...
 
weiss
Heippati kaikille! Oon miettinny tuota lakkouhkaa itekkin, kun kävin neuvolassa, niin täti ainakin kuuluu lakonpiiriin, kun on kätilö.. Tosin nuo ultrathan tekee lääkäri, joten mahtasko niihin vaikuttaa?! Toivottavasti ei, kyse on kuitenkin aikas tärkiästä asiasta ja sitten myö aletaan taistella oikeuksistamme, eikös niin siskot!!! Voi, kun miullakin tuo pahoinvointi jo helpottas, menee välistä jo niiiin hermot, kun aina on niin huono olo.. väsyttäiskin vaan... Kuitenkin on perheen kanssa pakko jaksaa ja hoitaa nuo päivittäiset hommat. Ehkä se tästä..
 
joo minäkin mietin tuota tänään et toivottavasti päästäs sentän ultraan katsomaan vielläkö siellä massussa on kaikki hyvin....lähteekö teillä miehet mukaan ultraan? Meillä lähtee jos on suomessa silloin kun reissuaa työnsä takia...

 
Jep. Mies tulee ultraan mukaan, oli jo silloin polillakin, kun vuodon vuoksi käytiin, mutta silloin gyne olki vähän tympee, eikä oikein selvästi näyttäny, missä se omppu siellä oli, j miehelle ei sit ihan selvinny, että mitenpäin se pieni siellä köllötteli. Aika tylsä juttu, mutta eiköhän tilanne seuraavassa ultrassa parane :heart:
 
Nyt pelottaa. Aikaisemmissa raskauksissa ylimääräisiä vuotoja ei ole ollut ollenkaan. Nyt alkoi iltapäivällä niukka verinen vuoto. Toivottavasti ei mene kesken... Huomenna yhteyksissä neuvolaan, jos ei rupea loppumaan. Onko niukka vuoto miten yleistä?
 
Tervehdys taas! :flower:

Poika04 Niinkuin joku tuossa jo siteerasikin niin listeria raskauden alkuvaiheessa ilmenee tosiaan kuume-flunssana, ei siis vatsaoireina. Ja tämän asian olen vahvistanut, sillä minullehan testiin listeriakoe sen meidän Espanjan reissun jälkeen, kun reppu oli niin maan sekaisin suht' pitkään (ja minä hysteerikko tietysti sain päähäni, että mulla on listeria.. :ashamed: Kas kun ei ebola :LOL: ) Testitulos siis oli odotetusti negatiivinen ja nyt tuolle panikoinnilleni jo nauraa, mutta muistan kyllä kuinka peloissani olin. Tsemppiä sinulle ja pyydä rohkeasti, että ottavat listeriankin, kun kerran verta nappaavat muutenkin. Kokeen voi tehdä siis verestä tai ulostenäytteestä - josta jälkimmäisen minä jouduin antamaan, kun samalla tietysti katsottiin salmonellat sun muut. Ja muuten; luin, että Suomessa todetaan vuosittain [/b]yksi listeriatapaus vuodessa raskaana olevalla naisella..

Ihanan moni on saanut iloisia uutisia neuvolassa: odotan itsekin kovasti perjantaita, jolloin dopplerilla päästään leikkimään! B)

Mimi76 Tsemppiä sinulle; tuskin mistään vakavasta on kyse! Luepa taaksenpäin: täällä monella on ollut todella runsastakin vuotoa ja siitä huolimatta kaikki olleet ihan kunnossa. :hug:

On. Oksennan edelleen päivittäin, monta kertaa. Tuntuu, että pahoinvointi on itseasiassa pahentunut viime päivinä (jos nyt mahdollista enää on :/ ) Ainakin oksentanut olen paljon enemmän - jopa 6 kertaa päivässä :eek: Mun elämäni on p****stä :kieh:

Öitä kaikille :hug:
 
:'(
Täällä olo on jotenkin alakuloinen ja tekisi mieli vetää mykkäkoulua miehelle, kun ilmoitti tänään, että herra rock tähti ja bändi ovat saaneet ison kiinnityksen toukokuulle ja soittavat useammankin keikan ympäri norjaa ja yhden mm. 600 km päässä täältä 2 päivää mun lasketun ajan jälkeen.
Ei mua muiden menestys ota päähän, mutta jotenkin tuntuu pahalta ajatella, että pahimmassa tapauksessa yksin synnyttämään eikä toinen ole mailla halmeilla. Hitto, olenko kohtuuton? Jotenkin vaan tuntuu pahalta. Ei sitä alkuaikoina haluaisi olla vauvan kanssa yksin.

Toinen kyllä tuossa yritti, että olisi mielummin mun kanssa, mutta kun ei voi pettää bändiä ja kun mulla ei täällä ole sukulaisia niin kenet mä sinne synnytykseen otan tueksi? Siis edes matkalle. Mies lupasi tuossa kyllä vanhempansa auttamaan niin paljon kun voi, mutta kyllä mä tässä eniten miestäni tarvitsen. Tekisi mieli kiroilla. On tämäkin. Ja kaikki on vielä niin epävarmaakin, että turhaan tässä kai tällaisia miettii.

Mä ja masukki 8+5
 
:wave:
Saakos jo nyt astua mukaan? Eli vasta plussattiin ja neuvolaa odotellaan.Laskurin mukaan 25.5.2008 olisi sitten laskettu aika eli viikkoja olisi nyt seitsemän. Perheeseen kuuluu mies,10v. poika, 6v. poika ja 5kk ikäinen tyttö elikkäs neljäs lapsi on tuloillaan. =)
 
Iltamia,tai paremmintki öitä... :LOL:
Ei meinaa oikeen uni tulla silmään...huomenna ois eka neuvola ja jännittää niin maan vietävästi et...pelottaa ettei siel masus mitään okkaan, tai sit kaikki ei oo hyvin...Oottavien naisten kuulus olla hehkuvia ja kaikkee, mut kyl ittellä on viel täs vaihees ainaki niin stressaantunu olo et hehkeys on kyl kaukana!!!!Mulla etova olo on kyl helpottanu, ja toisaalta seki pelottaa.. :ashamed: :LOL: Mut väsyttää ihan järkyttävästi, voisin vaan nukkua koko ajan! Ja rinnat on niin arat et..auts... :eek: Toivottavasti siel masus nyt on kuitenki kaikki hyvin!!!PELOTTAAAAAAAA....ja jännittäää....
Tulipa omaa tuskaa taas... :D Pijetään peukut pystys..

liinu83 + möykky 8+2
 
Vuoto muuttui runsaammaksi aamulla, ja soitin neuvolaan. Sanoi että joskus vuodot kuuluvat raskauteen, ja joskus menee kesken... Eli eipä tässä muuta kuin odotella ja toivota parasta. Yritetään saada vielä minun ultra-aikaa jo ensi viikolle, niin saataisiin sitten viimeistään varmistus asiaan.
 
huomenta |O
Hitsi, kun vois vaan nukkua ja nukkua.. mutta kun ei.. ku on nuo kaksi ikiliikkujaa hereillä joka aamu viim. seiskalta :headwall:

Hemuli79: Miksi neljä tuntia pissimättä? mä oon aina ollu vaan joku pari tuntia ja hyvin on neuvolassa pisut silti seulottu=) Ja täti itekkin sanoi, et kaksi tuntia ku virtsa on rakossa nii riittää...

Weiss: Tekeekö teillä ultrat tosiaan lääkäri? Täälläpäin sekin on nakitettu kätilöille...(tosin täällä nyt ei oikeesti pääse näkemään lekuria muutenkaan, ku vasta pää kainalossa :kieh: ) kai nääkin on sitte paikkakuntakohtasia...

).( Ei siis mitään... Tosi hyvä fiilis! samoin kuin kahessa aiemmassakin raskaudessa...

Mites teillä, joilla jo ennestään lapsia, niin nukkuuko lapset omissa huoneissaan..?
Ku meillä nuo neitokaiset änkeevät joka yö meidän sänkyyn, ja just viime yönä mietin ku neidit siinä vieressä vehtas, et mitä hullunmyllyä meillä mahtaa olla ens kesä... :eek: Kun vauva herää kuitenki yöllä, nii sit herää tämä vanhempi pariki.. ja... huh, ei passaa ees ajatella tai paineet nousee...

äippä ja nytty rv 9+1
 
Huomenta!

Silmätulehdus iski. Eilen hain kuopukselle kuurin ja tänään pääsen keskimmäisen kanssa lääkäriin :| Mullakin silmiä kutittaa ihan hulluna, vaikka on käsiä pesty jatkuvasti. On se niin tarttuvaa....

Täälläkin päin asiaan koulutetut kätilöt tekevät ultraukset. Ja ei tarvinnut olla neljää tuntia pissaamatta, kaksi riitti. Kysyin kanssa terkalta kun aikaa silloin aikoinaan soitin.

Äippä84 kyseli lasten nukkumisista. Esikoinen nukkuu omassa huoneessaan koko yön, keskimmäinen nukkuu aamuyöhön asti, sitten kömpii viereen. Kuopuksella on menossa jokin kausi, heräilee vähän väliä, ja viimeistään viiden aikoihin aamulla pitää nousta pissattamaan ja sitten toinen toteaakin että nyt on aamu
:headwall: :headwall:
Kesään on onneksi aikaa, ja koululainenkin on sitten lomalla, ei tarvitse niin hirveästi stressata jos huonosti nukuttuja öitä.

ok, päivänjatkoja
:wave:

Annastiina69, rv 9+2
 
Hei!

Joudun poistumaan täältä yhtä pian kuin saavuinkin. Kävin eilen kystakontrollissa ja ultrattiin samalla kohtu. Siellä oli vain tyhjä sikiöpussi. Surullinen musta pussukka näkyi ultrassa. Lääkäri sanoi "pavun" poistuneen jossain vaiheessa. Minullahan oli pientä tihutteluvuotoa, josta neuvolalääkäri ei ollut huolissaan. Järkytyksenä tuli. Tyhjä sikiöpussi ulostetaan lääkkeitse ensi viikolla.

:'(

Mutta onnellista odotusta teille ja kaikkea hyvää,
Henriika
 
Huomenet!

Tervetuloa uusille!

Joku kyseli nukkuuko lapset omissa huoneissaan, niin meillä tyttö nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa, pinniksessään. Välillä on öitä että se herää eikä rauhoitu kun vasta sitten kun otetaan se viereen. Mutta noin pääosin koisii omassa sängyssään. Ollaan jo mietitty jos siirrettäisiin se omaan huoneeseen, mutta ei taida vanhemmat (ja varsinkaan isä) olla vielä valmiita siihen. :D

Mä kävin eilen siinä sokerirasitustestissä ja tänään soittelin neuvolaan tuloksista. Niinhän se nyt sitten on että raskausajandiabetes mulla on jälleen. :headwall: :headwall: :headwall: |O |O |O
Paastoarvon raja on täällä 4.8 ja mulla tuo oli 5.3.....no huomenna meen hakee mittarin neuvolasta ja alan taas päivittäin seuraamaan sokereita...yhtä pistämistä tämä nyt sit on taas loppuun asti. Myöhemmin kai menen taas ravitsemusterapeutille ja varmaan taas äitipolillakin tilannetta seuraavat. Kyllä nyt meinaan taas ketuttaa. :headwall:

Jos tuosta jotain positiivista pitää löytää niin ainakaan en joudu enää myöhemmin sitten tohon rasitukseen. :kieh:

-Liro ja papu-

 
Henriika :hug:

Täällä myös ultrat tekee lääkäri, siis np-ultran ja rakenneultran. Neuvolassa on vain joku tosi vanha ultra, jota ei juuri käytetä, ehkä lähinnä jos varmistellaan sikiön asentoa. Eli ei noilla meidän neuvolan hoitajilla edes olisi kokemusta ultran käytöstä.

Meillä siis isommilla, 10v ja 7v pojilla omat huoneet. Kuopus 1v8kk nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa. Ja tänne pitäis vielä saada vauvakin mahtumaan. Hieman vaatii kyllä järjestelyjä.

Tänä aamuna jäi kahvi juomatta, maistui niin kertakaikkisen pahalle. Muutenkin välillä tökkää sapuskat ja ei oikein tiedä mitä sitten söisi.

Sokerirasitukseen joudun minäkin, mutta vasta tuolla rv 27 paikkeilla. Ja syynä siis ylipaino. Aiemmissa raskauksissa olen myös käynyt, onneksi ei ole ollut häikkää arvoissa. Ainoastaan valtavan huono olo testin aikana.

Täällä oli ensilumi maassa tänä aamuna! Joten kirpakkaa päivän jatkoa kaikille!
 
Nemotin: onnea!
Älä huoli, mulla ennen tätä takana kaksi täysin oireetonta raskautta ja tuloksena kaksi duracellia :D eli ei mtn merkitystä onko raskaus oireeton vai nou...
Ja välttämättä ne sydänäänet ei kuulu vielä silloin 8. viikolla... laitteistakin toki voi riippua, mutta paljon myös siitä missä kohtaa alkio kohdussa möllöttää.. ja kuinka pitkällä raskaus todellisuudessa on, sekin vaikuttaa ja todellinen kestohan pystytään määrittämään paremmin vasta tuossa viikon 12 ultrassa (eli np- eli niskapoimu-ultrassa) tuossa np- ultrassa siis määritetään sikiön niskapoimun koko, joka antaa mahd. viitteitä jostakin poikkeavuudesta...ja täällä meilläpäin näkyy olevan noihin samoihin aikoihin mahdollisuus veriseulaan, josta pystytään myös jotakin poikkeavuuksia määrittämään.. mutta nämä ovat taas niitä eettisiä kysymyksiä, jotka jokainen itsekseseen ratkoo eli kuinka pitkälle haluaa sikiötä tutkia... itse en esim. ole tuohon veriseulaan menossa...

*muoks. pikkasen kirjoitusvirheitä...*
äippä ja nytty rv 9+1
 
Tervetuloa uudet odottajat :flower: =) !

Niin, unohdin mainita, että synnytyssairaalani on sitten EKKS :) .

Pahoittelut vielä kelkasta pudonneille, paljon Voimia Teille :ashamed: :hug: !

Oireista sen verran, että itselläni oireet ovat helpottaneet, enkä pidä sitä huonona asiana :D . Jatkuva yökkiminen ja oksentelu ei ole ollenkaan kivaa, vielä minä tämänä väsymyksen kanssa pärjään, mutta se hallitsematon oksentelu.... :x
Meillä on ensi viikolla np-ultra ja ihan mielellämme siihen menemme. Esikoiseltahan löytyi viimeeksi rakenneultrassa poikkeama, joka kuitenkin parani ennen yhtä ikävuotta =) . Edellisessä raskaudessa jouduin punktioon ja tiesimmekin lapsen sukupuolen jo etukäteen sitten :) .
Olisi kyllä jo NIIN ihanaa saada kuulla sydänäänet tai nähdä, että onko siellä vatsassa ketään....no, ensi viikolla sitten :D


Riia+Jumpsutin 10+0
 
Voi Henriikka :hug: monet sanovat, että keskenmenon jälkeen kohtu on vastaanottavassa tilassa, ja silloin, kun siis tyhjennyksestä on toivuttu, on todella helppo tulla uudelleen raskaaksi. Eli toivotaan teille pikaista palaamista näille palstoille, vaikka heinäkuisiin :)

).( Tänään aamulla ajattelin, että kun tästä työpäivästä selviän, saa taas hetkeksi hengähtää. No, selvitty on, mutta olo on ku katujyrän alle jääneellä. Onneks tänään ei tarvi tehdä minuuttiakaa illalla töitä, paitsi tietty pienentää tiskivuorta ja siivota. Mut ihan ekaks aion ottaa kunnon tirsat! Tosin pitäis mennä ulos ku on taas kiva ilma, mutta nyt ei vaan pysy silmät auki, ja sitämyöte päätäkin särkee, joten ehkä ne tirsat ensi ja sit se lenkki. :whistle:

Ja mieskin tulee tänään tänne :D Tämä on hyvä päivä!
 
Henriika,olen kovin pahoillani :hug: keskenmenon kokeneena tiedän sen järkytyksen ja surun...tuolla vauvakuumepuolella on loistava pino kesken menon saaneille:km:n jälkeen kuumeilevat...sieltä saa tukea ja ymmärrystä vaikkei vielä varsinaisesti kuumeiliskaan...

Katrinainen: Meijän mies kanssa rokkistara,joten jotain haisua on mitä ajat takaa....tosin meillä sovittu että vauva on nyt kaikkein tärkein tässä vaiheessa,mut kyllähän toi keikkaelämä jonkinverran verottaa.

Mimosa: Ei taida olla kyse virtsatulehduksesta,ainakaan neuvolantäti ei ollut sitä mieltä,enkä kyllä minäkään :) Kun ei kuitenkaan kirvele ja toi vihlominen tai paineen tuntu(sitä on vaikea kuvailla) esiintyy vain silloin kun rakko on täysi,eikä silloinkaan aina. Epäili että kyse on kasvavasta kohdusta joka painaa virtsarakkoa sen ollessa täynnä... jos jotakin sen suuntasta oiretta tulee,niin sitten tarkistetaan.

Eli tosiaan neuvolassa kaikki hyvin. verenpainetta pelkäsin etukäteen mutta se oli oikein hyvä. samoten virtsa puhdas. Painoa oli tullut kilon verran turvotuksen johdosta lisää. Verikokeet käyn otattamassa labrassa ensviikolla.

Repa + kutvonen 8+2
 

Yhteistyössä