TOUKOKUUN TOIVOTUT lokakuussa

Olin jo alkanut miettimään, että onko meidän koneessa vikaa, kun tekstit häviävät ihan omia aikojaan, mutta taitaa olla muillakin vastaavia ongelmia.. vika siis lienee näissä KaksPlussan sivuissa :kieh: Tosi ärsyttävää, kun on kirjoittanut pitkän jutun ja sitten se pahus katoaa jonnekin bittiavaruuteen!

annastiina69 Sellainen "vähän vähemmän palvelualtis" hoitaja minulle tuon 1.5mm rajan kertoi, kun ultra-aikaa varmistelin. Ja Jorvissa siis. Oli tosi kärttysä se hoitsu; varmaan ihan kypsä sinne soitteleviin, panikoiviin esikoistensa odottajiin :LOL: Mutta siinä olet toki oikeassa, että niskaturvotukseen vaikuttaa olennaisesti mm.raskauden kesto ja siksipä se aina suhteutetaan saatuun turvotusmäärään. Siksi ihmetelinkin, että miten se hoitaja saattoi silleen sanoa, että "automaattisesti annetaan lähete lapsivesipunktioon, jos raja ylittyy". Eikä mitään mainintaa muista huomioon otettavista seikoista.

summerille paljon jaksuja :hug: Tosi inhottava kuuluu sun lääkäri olleen! Kaikki kokemukset mitä minä olen kuullut niin ovat olleet ihan päinvastaisia: sairas-/lepolomaa melkeinpä tyrkytetään! :eek: Itse otin lääkärin neuvosta vaarin kolmannella kerralla ja ihan hyvällä omallatunnolla täällä makoillaan nämä muutamat päivät B) Tosin kampaajan peruutin tältä illalta, kun ajattelin, että mitäs mahtaavat töissä siihen tuumata, että palaan saikulta hiukset viimoisen päälle värjättynä :p

Neljä yötä np- ultraan... B)

Carmen ja Nirppu rv 12+4
 
No niin nyt on sitten ultra takana päin.
Siellähän se oli se pikku papunen. :heart: Niskaturvotus oli 1.3mm ja lääkärin mukaan vielä yläkanttiin mitattu...papunen pyöri kun väkkärä ja teki mittailun tosi haasteelliseksi. Sen vuoksi ei sitten saatu kuvaakaan kun kaveri pyöri niin kovin ja kuvassa ei sitten ois näkynyt kun epämääränen möykky. :D

Mutta nyt uskallan rauhoittua ja uskoa että kaikki menee hyvin. :heart:
Mieskin innostui hirmuisesti kun näki vauvan ja mentiinkin käymään heti kaupassa kun se halus viedä työkavereille pullat vauvan kunniaksi. :heart:

Nyt oon niin onnesta sykkyrällä etten osaa mitään järkevää kirjoittaakaan joten palailen taas myöhemmin! :D

Hyvää torstaita kaikille!!

-Liro ja papu-

 
Ultrassa on nyt käyty ja kaikki on hyvin. :heart: Hirvitti katsoa ruudulle mutta siellä se oli ja ihan oikeassa paikassa. Pieni sydän pampatti kovasti. Kuvissa näkyy pienet sormetkin. Nt 0.66mm ja pää-perämitta 47mm. Laskettuaika pysyi samana. Sain jo ajan rakenneultraan tammikuun alkuun.

Tervetuloa uudet ja kovasti onnea!! :flower:

Joo mulla on lääkäri joskus kehunut kohdunsuuta kauniiksi. :whistle:

Lumikko71 rv11+5


 
katoilevat viestit,

jos jollakin on kovasti ongelmana tuo viestin yhtä-äkkinen häviäminen niin kannattaa varmaan naputella viesti vaikka wordiin ja sitten Copy/Paste se tänne kaksplussaan. niin ei mee jo kirjoitettu teksti hukkaan jos vaikka nettiyhteys pätkii tms.
 
Terveisiä neuvolalääkäristä. Kaikki oli ok, paikat kiinni, kohtu sopivan kokoinen jne. Valkovuodosta otti viljelyn, sekin oli puhdas. Mulla vaan on nyt ongelmana kuiva iho, taipeet punoittavat ja kutisevat. Laittoi varmuuden vuoksi käymään labrassa, "hilseen" rapsutteluun kyynärtaipeista. Mietti että jos ois vaikka jokin sieni :eek: Näytteenottaja kyllä sanoi, että kuiva iho, mutta nyt on kuiteskin näyte annettu. Tulos tulee 4-6 viikon päästä. Lääkäri määräsi mun kyllä aloittamaan dactacort voiteen käytön, jota siis ei suositella raskausaikana. Hiukka ihmeissäni soitin terkalle että pitääkö mun oikeesti aloittaa voiteen käyttö, kun ei edes tiedetä onko se tarpeellista vai ei. Terv.hoitajakin oli sitä mieltä, että nyt kokeilen runsasta perusrasvan käyttöä, pianhan sen huomaa jos ei auta, ja vasta sitten siirtyä järeimpiin aseisiin.
Että sellaista.

soffa kutsuu :wave:

ja kaikille ultrassa käyneille :hug: , ihanaa kun on ihania uutisia!

annastiina, rv 11+3
 
Ihania ultrauutisia kaikilla =)

Ittee hirmusesti alkanut jännittämään siellä käynti ja vielä joutuu 2 viikkoa odottelemaan, aika vasta 9.11.
Ensiks täti varas mulle viikkoo myöhemmän ajan, kun sanoin, että kävin ne sydänäänet tarkastuttamassa ja silloin pikamittauksella vauva olis ollu 9+ viikkonen, vaikka menkoista laskettuna olis ollu 10+3. Soitin sit perään, että hei! haluisin kumminkin viikon aikaisemmin. Kun jos se mittavirhe oli sillon mittavirhe, niin sit se eka ultra-aika olis rv 14+3 eli yli np-mittaus ajankohdan. Ja nyt kun se on sit sillon 9. päivä, niin vaikka vauveli olis pienempi niin silti on yli 12 viikkoinen. Jos siis kaikki muuten ok! Nyt vaan oikeesti jännittää, että mikä ja missä mätää ( onko esim. istukassa jotain häikkää ) kun varhaisultrassa mitat vastasi viikkoja... Paineissa siis :|

Noh, tulipas taas omaa napaa, mutta piti purkautua :ashamed:

Mukavaa torstaita kaikille =)
 
Sydäntä lämmittää lukea onnellisia uutisia lääkäri- ja ultrakäynneistä! Hengessä mukana!

Summer
, on kyllä todella erikoista, ettei raskaana oleva saa sairaslomaa väsymykseen. Varmasti tulee paha mieli, kun ei tule ymmärretyksi. Uskon, että terkkari kirjoittaa loman!

Pipsa Possulle voimia ultran odotteluun! Toivotaan parasta! :)
 
Iltaa kaikille! Hienoa että hyviä uutisia kaikilla. :) Kokosin aamulla itteni ja soitin sille terveydenhoitajalle. Se oli kans yhtä yllättyny ja harmissaan kun minäkin. Sanoi että jos ens viikolla tuntuu ettei jaksa, niin varataan uusi aika sille lääkärille ja järjestetään se sairasloma. Se oli jo tosi ymmärtävä eilenkin, mut ei se lääkäri. Luulen kuitenkin että jos haen niin haen työterveyslääkäriltä. En halua sille samalle mennä anelemaan muutamaa päivää...sen verran pahoitin mieleni. Se terveydenhoitaja sano että on itekin ollu tosi väsyny raskaudessaan ja sille oli puhjennu laktoosi intoleranssi raskausaikana ja se teki kans väsyneemmäksi. Mullahan on kanssa mahavaivoja iltapäivisin ja iltasin. Maha turpoo palloks ja röystäytyttää kauheesti. Ei tää närästystä ole. No, täytyy katsoa ensi vkolla oloa.
 
Summer, eikö teillä terkkarit kirjoita sairaslomaa? Meillä voivat kirjoittaa 1-3 vrk, jos ei ole samasta syystä ollut aiemmin putkeen saikulla. Onneksi terveydenhoitajasi osaa ainakin olla aidosti myötätuntoinen.

Uskon kyllä, että muiden lääkäreiden kanssa ei ole ongelmia, jos väsyttää.
 
Tuo on kyllä oikeasti kummallista miten eri lääkärit suhtautuvat raskausoireisiin ja sairaslomaan. Itse olen törmännyt täällä lääkäriin joka melkein väkipakolla yritti pistää saikulle vaikken edes valittanut. Olin kuulema niin väsyneen näköinen. Ja toisaalta sitten kun olin ollut yöllä sairaalassa ja aamulla ultrassa verenvuodon takia ja olin ihan poikki niin sanottiin, että juu, suoraan töihin vaan. summer :hug:

Huono-olo on palannut. Oksusin töissä tänään taas ja koko ajan kuvottaa. Täällä sitä vaan lasketaan päiviä maagiseen 12 viikkoon. Onko monikin jo kertonut sukulaisille? Meillä ajateltiin, että tiistaina kun 12 viikkoa on koossa voidaan kertoilla vaikka kaikille. Ainahan raskauteen liittyy riskejä, mutta kun tässä vaiheessa alkaa olemaan jo tuota masuakin niin eipä tätä kauaa voi/jaksa peitellä. Ollaan myös ajateltu, että jos joku nyt kysyy niin ei valehtelemaankaan aleta. :)
 
En ole toviin tänne kirjotellut...Mäkin kävin maanantaina ekassa ultrassa ja kaikki oli hyvin. Siellä se pikkunen liikku ja möyri.Np ultra on 5.11. Osallistuin siihen veriseulaan ja kuulun nipin napin sen mukaan riskiryhmään saada down lapsi. Mutta totuudenhan kertoo sit np ja loppujen lopuks lapsivesitutkimus jos sinne asti tarvii mennä. Jotenkin vaan jotenkin jännittää nyt. Tosin helpotus oli ihan sanoin kuvaamaton kun näki ultrassa ekan kerran et siellä se meijän möykky pyörii.. =) :heart:

Oottakos te muut osallistunu tohon veriseulaan? Onkos tulokset ollu minkälaisia??

liinu83 ja möykky 10+4
 
Joo kyllä ne terkkarit vois kirjottaa korkeintaan 3 päivää. En tiiä miksei sit se sanonu et kirjottais. Luulen että se ajatteli et tarvisin pisempään. Ja tarvisinkin. Tänne on niin kiva kirjottaa, kun te ainakin ymmärrätte. :heart: Otti kyllä jotenkin niin koville. Kauhee kynnys ees valittaa ja sit ei oteta tosissaan. No, kattoo sit ens viikolla uusiks.
Summer ja mini 12+1
 
huomenta hyvät naiset!

Ihanaa kun alkaa viikonloppu...vaikka taidan olla yh koko viikonlopun.

Mua jännittää kauheesti ensi tiistainen ultra ja kun se on viellä iltapäivällä...ei kestä ei tätä jännitystä..Mun pitää viellä mennä sinne yksin :ashamed: Miten ihmeessä sieltä selviää kotiin jos vaavi ei ookkaa enää elossa..varmaan saan taksilla turistella ja jättää auton sinne. Oon kyllä miettinyt sitäkin jos siskolle kertoisi jos se lähtisi henkiseksi tueksi sinne oottamaan..( Mä oon tämmönen tuumailija mietin kaiken valmiiksi)

Mulla alaselkää koskee kauheesti ihan kun ois kuukautiset. tekeeköhän vaavi tuloaan vai mikä mättää..Mua pelottaa kauheesti jos pikku papunen ei jaksakkaan kulkea mukana..

Liinu83Mä osallistuin siihen veriseulaan, tulokset saa viikonpäästä np ultrasta kun ne yhdistää ne tiedot ja sitä kautta hakeevat mahdollisen varmaa tulosta mutta eihän ne ole kuin viitteellisiä.

poika04&papu 11+5
 
:heart: Ultra oli aamulla, ja onneksi kaikki on hyvin! (en siis malta ottamatta omaa napaa ensin....) Se on kyllä sanoinkuvailematon tunne, kun sen pikkuisen näkee ruudulla. Pituutta oli 6,6cm, syke 158. Koko on päivää-paria edellä laskettua aikaa. Niskaturvotusta oli 1,2mm, ja nenä hyvin kehittynyt. En oo aiemmin tienny, että nenän muodosta ton niskaturvotuksen lisäksi voi päätellä sikiön kehittymisestä jotakin ??? Niin lääkäri sanoi, että kun niskaturvotus on noin pieni, ja nenä selvästi kehittynyt, on riski kromosomiperäisille kehityshäiriöille todella pieni. Tietääkö joku tästä jotain enemmän??? Kuulostaa mielenkiintoiselta.

Lääkäri esitteli meille jokaisen sisäelimen yksitellen, ja kaikki oli paikallaan ja kunnossa. Harmi vaan, että Omppu nukkui koko toimituksen ajan, eikä lääkäri ollut kiinnostunut sen herättelemisestä, kun syke oli kunnossa. Olisi ollut hauska nähdä sen heiluttelevan meille! Vaikka kukapa sitä aamuvarhaisella vielä viittii herätä, aika oli kuitenkin jo kahdeksan jälkeen. No, onneksi söötit pienet jalat ja kädet näkyi selvästi, ja lopussa Omppu veti kätensä kasvojensa eteen, kuin sanoakseen, että antakaa mun olla rauhassa, täällä on kaikki hyvin!
Kyllä siinä tulevan isukinkin silmät vettyi kun pientä kateltiin. Se tuumasi kun lähdettiin, että kun on vielä NIIN pitkä aika odottaa! :heart: Nyt on pitkä rivi kuvia, joita voi taas katsella, kun iskee epäusko, että onko siellä ketään!
Saatiin osa tuplana, kun asutaan tällähetkellä viikot erillään :)

Summer Hyvä, että soitit takas terkkarille. Itsesi takia, mutta myös muiden teidän neuvolassa odottavien takia. Jos vastaus on samanlainen kaikille, olette todella epäreilussa asemassa, ja terkkarin on se hyvä tietää. Mun kokemus on kyllä kans se, että kun sanoo olevansa raskaana, lykkää lääkäri saikkupaperin melkein samantien kouraan, halusi tai ei.

Poika04 Mulla kans ollu vatsassa kipuja, mutta pitkällisen tunnustelun jälkeen päättelin, että ne täytyy olla kohdun kasvuun liittyviä kipuja. Vähän niinku kuukautiskivut, mutta sellaista kiristävää. KAi siellä kohtu tekee itelleen tilaa, ja alkaa jo kiristellä ympäröiviä kudoksia ja ihoakin ehkä.

Mulla nousi ihan hurja ihotuma jalkoihin. Mulla ei yleensä oo mitään ihottumia, vain jostain uusista rasvoista tms. voi tulla ihottumaa, mutta harvemmin niistäkään. Ja nyt oli ti-ke jalat ihan täynnä ihottumanäppyä ja rutikuivat ja kutisevat. Ja eilen illalla ei enää ollut ku arvet näpyistä jäljellä. Onko kellään kokemusta?

Ai niin, siitä kystasta tää UÄlääkäri sanoi, että missään nimessä sitä ei lähdetä sieltä leikkaamaan raskauden aikana, eikä se tarpeen olisikaan. Sekin oli pienentynyt vähäsen, eli todennäköisesti kuivahtaa sieltä itsestään. Ihmettelen vain, miten se TYKSin lääkäri oli niin täysin sitä mieltä, että leikataan pois... outoa!

No huh, mikä romaani, pitäis ehtiä useemmin tänne... Toivottavasti tänään tulee vino pino lisää hyviä ultrakuulumisia!

Mukavaa viikonloppua kaikille, rentoutukaa siskot, polttakaa kynttilöitä ja nauttikaa pimenevistä illoista!

t. Mimosa ja omppu 12+5
 
Löysin paljon tietoa...
http://www.terveysportti.fi/pls/ltk/ltk.avaa?p_artikkeli=ykt00633&p_haku=Kaikututkimus
Lääkärien ohje UÄ-tutkimuksen tekoon. esim. toi nenä - juttu löyti sieltä, samoin se niskaturvotusasia

"Niskaturvotus

* Tutkimus on luotettavin, kun sikiön istumapituus on 45-84 mm. Normaaliksi katsottava turvotuksen yläraja on 2 mm, kun istumapituus on 45 mm. Pituuden ollessa 84 mm turvotuksen yläraja on 3 mm. Usein käytetään kuitenkin keskiarvoa 2.5 mm. Mitä enemmän turvotusta, sitä suurempi on poikkeavan kromosomiston riski.
* Turvotus mitataan aina ihon sisäreunasta alla olevan kudoksen ulkoreunaan, ts. lyhyin mahdollinen etäisyys. Käytetään mahdollisimman hyvää sivukuvaa ja suurta suurennosta (kuva 3).
* Sikiön voimakas defleksioryhti voi antaa väärän positiivisen mitan. Samoin vielä tässä raskauden vaiheessa irrallinen vesikalvo sikiön selkäpuolella voi aiheuttaa virhetulkinnan.
* Sikiön nenäluu on myös mahdollista kuvantaa samassa yhteydessä. Mikäli se löytyy, on 21-trisomian riski erittäin pieni."
 
Huomenta, kiva kuulla iloisia ultrakuulumisia! Itsellä ultraan vielä viikko - ei jaksais odottaa! Tiistaina neuvolalääkäri, sekin eka kertaa. Kyllä nyt jännittää kovasti! Onneksi monella oli niin hyvät uutiset nyt, että itsekin uskaltaa toivoa parasta.

Syyspäivää kaikille!
 
Olipas tullut paljon hyviä ultrakuulumisia :heart: Mulla on maanantaina neuvolalääkäri ja torstaina odotettu np-ultra. Maanantaina toivon kuulevani pikkuisen sydänäänet, kun niitä ei viimeksi kuulunut. Onneksi olen viikonlopun töissä, niin ei ehdi koko ajan sitä miettiä ja jännittää :D

poika04, toivotaan, että kaikki olisi kuitenkin hyvin :hug:

En ole jaksanut käydä kirjoittelemassa kuulumisia, kun väsymys painaa kovasti. Lukemassa olen käynyt, kun olen ehtinyt, mutta sitäkin liian harvoin, kun aina on tullut niin paljon tekstiä :ashamed:

Onko täällä muita, jotka tekevät 3-vuorotyötä? Kuinka olette jaksaneet valvoa öitä? Ensimmäisessä raskaudessa lopetin yötyöt joskus rv 20 paikkeilla, mutta tässä raskaudessa tuntuu jo nyt, että öistä toipumiseen menee monta päivää ja töissä ei tahdo pysyä hereillä :ashamed: Vuoden loppuun pitäisi kuitenkin jaksaa vielä öitä tehdä, sen jälkeen en enää niitä tee.

Wilhelmiina rv 11+3 :heart:
 

Yhteistyössä