TOUKOKUUN TOIVOTUT lokakuussa

jossu mullakin vatsa vastaa enemmän viikkoja, nyt 11+1 ja kohtu vastaa rv 14 tunnustelemalla. Ultrassa tarkistettu, että vain yksi sikiö. Ainoana selityksenä sain, että kohtu kasvaa ilmeisesti etukäteen minulla enemmän. Pitäisi kuulema tasoittua myöhemmin. Mullahan on ollut jo muutaman viikon vauvamasukin. On tietenkin mahdollista, että odotat kaksosia, mutta ajattelin kertoa omasta kokemuksestani, että joskus näinkin.

Täällä ollaan sairaslomalla flunssan vuoksi. Tylsää. Nukuin huonosti yönkin, kun olin niin tukossa ja rintoihin sattui. :(

Määkin tohon maha-asiaan kommentoisin sen verran et mulla kanssa kohtu on kasvanut aika paljon..ja vaavimasu on näkynyt jo pariviikkoa..muoto on sellanen ettei erehtyä voi ja siksi on pitänyt tohon pukeutumiseen alkaa kiinnittää huomioita jottei viellä kaikki arvaisi sitten ensi tiistain jälkeen ei haittaa vaikka arvaisivatkin jos vaan massussa on elävä papu..ja mullakin viikkoja vasta 11+3 viellä muutama päivä maagiseen 12 päivän rajaan ja pari päälle niin ultra...

Kirjotin äskön pitkän sepustuksen tänne, mut jonnekin näköjään hävis. Eli uudestaan sitte, saas nähdä häviääkö taas. Mieli korkeella, ku 12 viikkoa tuli täyteen. On ne riskit tosi paljo pienemmät jo tässä vaiheessa. Silti jännittää ihan hirveesti, ku perjantaina on np-ultra. Toivottavasti kaikki on kunnossa. En osaa ihan täysin iloita ennenku tietää,et ei mikään oo pielessä siellä masussa.
Mulla kans vaikee nukkua jo mahallaan. Sitte puolen vuoden päästä taas pääsee mahalleen. Oon aina joka synnytyksen jälkeen menny heti mahalleen ja nauttinu täysin siemauksin. Paitsi sitte ku maito nousee, ni täytyy taas välttää sitä asentoa.
Pahaolokin alkaa helpottaa. Enää ajoittain tekee pahaa jotkut rasvaiset ruuat.
Perjantaina tuun sitte kertomaan ultra-kuulumiset.
Laurenzia 12+0

Oksentelu palasi takaisin n.viikon tauon jälkeen ja se lannisti niin pahasti, että jäin suosiolla kätilön suosittelemalle sairaslomalle loppuviikoksi. Eipä se työpaikka tai työt mihinkään sieltä muutamassa päivässä katoa :/ Alkaa käymään enemmänkin psyykeen päälle tämä pahoinvointi, mutta onneksi se nyt on helpottanut ihan älyttömästi verrattuna niihin alkuaikoihin!

Ihanan paljon hyviä ultrakuulumisia :heart: Itse odottelen malttamattomana maanantaita, jolloin menemme np- ultraan. Silloin viikkoja on kasassa jo 13+1 -huh miten aika on rientänyt!

autumn Tarkoituksenani ei ole missään nimessä huolestuttaa, mutta minulle kätilö sanoi ultra-aikaa varatessani, että raja niskaturvotukselle on 1.5mm. Kuulemma jos raja siitä ylittyy niin Jorvissa ainakin laitetaan suoraan lähete Naistenklinikalle lapsivesipunktioon. Mutta huom!: mitkään testit eivätkä seulat ole 100% luotettavia eli vaikka niistä saisi minkä tuloksen tahansa niin syntyvä lapsi voi siitä huolimatta olla täysin terve - ja päinvastoin! Ei siis todellakaan syytä huoleen, jos kerran lääkärikin oli sitä mieltä - ja otettiinhan sinulta se veriseula, josta taas selviää enemmän. Kaikkein tärkeintähän on, että siellä massussa uiskenteli elävä vauva! :heart:

Vauvamassu (tai sitten muuten vain järkyttävän turvonnut kessi :LOL: ) on täälläkin suunnaton ottaen huomioon, että menossa on rv 12+4 :eek: Olen viimeisen parin viikon aikana huomannut, kuinka ihmiset töissä tuijottelevat merkitsevästi vatsaani ohi kulkiessaan B) No, olen päättänyt, että maanantaina kerron töissä, jos vaan ultrassa on kaikki hyvin. Sitä toivon kaikesta sydämestäni...

Mukavaa loppuviikkoa kaikille :heart:

Carmen ja Nirppu rv 12+4

Tällä sinnitellään ja viikkoja kerätään. Huomenna lähdetään kahden viikon lomamatkalle valtameren taakse. Hiukan jännittää, että miten kaikki sujuu, mutta nyt ei ainakaan pahoinvointi ole liikaa kiusannut. Heti matkaltatuloa seuraavana päivänä päästään nk:n ultraan tarkistamaan vaavin tila. Mielummin olisin mennyt jo ennen matkaa, mutta viikkoja ei vielä ole tarpeeksi kasassa :(

Hyviä vointeja kaikille

Siilura ja papu 9+2

Nonnii, nyt se on sitten käyty! Eli ensimmäinen ultra.

Oli niin mahtava käydä ja huokaista monen viikon huolet pois. Kaikki oli ihan niin kuin pitikin. Masusta löytyi vilkas pieni ihamisen alku, joka siellä heilutteli ja oikoi välillä jäseniään :) Vauveli harjoitteli nielemistä ja hän aukoi ahkerasti suutaan. Kaikki tarvittavat ruumiinosat olivat omilla paikoillaan. Viikot vastasivat 12+6, eli muutaman päivän olisi edellä tuon ultran mukaan. Np oli 1,1 joka oli ok. Muutama kuva saatiin mukaan, joita ei sitten malta olla kaivelematta laukusta ja kurkittua vaivihkaa.

Semmoinen reissu siis tällä kertaa :)

Päikkäri 12+3

Niskaturvotuksesta vielä.. Googletin hakusanalla "niskaturvotus" ja siellä melkein joka paikassa rajana mainittiin 3mm! Miksiköhän Jorvissa raja on vain puolet tuosta? :/
Mutta joka paikassa myös mainittiin, että eipä ne seulat tosiaan 100% luotettavia ole koskaan!

Olen alkanut miettimään, että miksi vaivaan päätäni näillä kaikenmaailman seuloilla: kyllähän luonto on se, joka karsii ne pikkuiset matkasta, joilla ei edellytyksiä elämään ole :'(
Koitetaanko kaikki nauttia huolettomasta ja onnellisesta odotuksesta, jookosta :heart:

Mä olin tänään neuvolalääkärissa ja kaikki vaikutti olevan ihan ok. Perjantaina käyn vielä labrassa antamassa jotain näytteitä niin pois suljetaan ne tulehdukset ja taudit. :eek:
No mun mielestä multa katsottiin sillon ihan alussa jo klamydiat sun muuta ja sillon ne oli ok, että kyllä ne nytkin on. Vaikea kuvitella että mies nyt tässä välissä ois itselleen mitään tautia käynyt hakemassa.

Sydänääniä ei kuunneltu...lääkäri ei itse siitä mitään puhunut enkä sitten itse viitsinyt kysyä kun on kuitenkin huomenna se ultra....ja jos niitä ei oltais saatu kuulumaan niin olisin mennyt ihan hysteerikseksi. :kieh:
Huomenna se kuitenkin selviää mikäs se vointi masussa on. Mielummin jännitän kun panikoin päivän. :D

Palailen huomenna taas ja toivottavasti mulla on silloin hyvä uutisia kerrottavana.

-Liro ja papu-

Carmen, niskaturvotuksen määrähän kasvaa raskauden kuluessa, niin jos siinä np ultrassa käy aikaisemmilla viikoilla se raja-arvo on pienempi/suurempi, en muista kumpi, kun taas viikolla 13+ käytetään eri raja-arvoja. Äidin ikäkin otetaan huomioon mittauksissa (Satavarma en asiasta ole, muistelisin vain käyneeni kuopuksen odotusaikana tälläisen keskustelun lääkärin kanssa). Mistä muuten tiedät/olet kuullut tuosta Jorvin rajasta?

täällä ei kummempaa, onnittelut kaikille ultrassa käyneille :)
tänään tuli ekat mamma housut postissa hm:ltä, ja oli aivan sopivat, vielä en niitä kuitenkaan tarvitse, mutta kohta, kyl noi kaikki housut aika lailla kiristää varsinkin kun istuu.

mä odottelen sitä et pääsen kuunteleen niitä sydänääniä 5.11, reilu viikko vielä :| no äkkiä se aika menee.
tyllerö 10+1

Moni taas käynyt ultrassa,elikkäs onnea vaan heille pikkuisen näkemisen johdosta!

Oon aika ihmeissäni,kun kaikki tuntuu käyvän tässä kohtaa neuvolalääkärillä,mutta mulle ei oo moisesta sanottu mitään :eek: Tai sen verran kyllä,että täti kysyi puhuttiinko yksityisellä ultrassa käydessä siitä,että korvaako se lääkärikäynnin. Mutta kun sanoin että ei puhuttu,niin se se mitään kommentoinu.... ultraan oon menossa ens ti,viikkoja silloin 11+1 ja neuvolasta sanottiin että pitää varata uus aika sitten sen jälkeen kun LA varmistuu,että tiedetään milloin mun pitää seuraavaks tulla (menkkojen mukaan olisin n.viikon pidemmällä,mutta ultrassa todettiin todelliset viikot ja niiden mukaan olen elänyt). Ei se siinäkään yhteydessä maininnu lekurista mitään:/ Noh,voihan se olla että se kuitenkin olis sitten ens kerralla...

Finneistä,niitä ei ole varsinaisesti paljon,mutta ilmestynyt sellasin paikkoihin missä niitä ei ennen ole ollut,kuten selkään,ikävää
:ashamed:
Pahoinvointi on pysynyt melko hyvin aisoissa,ajoittaista huonoa oloa vain....

Eipä tässä ihmeempiä,palaillaan :wave:

Mäkin lisään "tietoni" tähän np-juttuun. Kävin maanantaina NP-ultrassa, turvotusta oli lääkärin mukaan reilulla mitalla otettuna 0,8mm, eli kaikki ok. Kysyin kuitenkin raja-arvoja ja lääkärini vastasi että tiukin raja on 2,5mm.

Milloinkahan nää päänsäryt loppuu? Kuvotus on pahimmilta osiltaan jo mennyt ohi, mutta päänsäryt ei ota loppuakseen. Onko kenelläkään muulla samaa riesaa? Alkaa vähän turhauttaa kun on jatkuvasti "puolitietoinen", ei oikein jaksa/pysty tekemään mitään :'(

Varsinainen ultra- ja lääkärikäyntien suma tässä kohtaa odotusta. Onneksi isolla osalla iloisia uutisia tuomisinaan!

Paivansade73, onnea sinnekin! Minäkin ultran mukaan muutaman päivän edellä - nyt olisi jo 13+1. Kuvia on tullut tosiaan katsottua ahkerasti!

Se on varmaan kovin paikkakuntakohtaista, miten nuo ensimmäisten lääkärikäyntien ja np-ultrien aikataulut asettuu. Olin itse alkujaankin ajoissa liikkeellä, kun varasin neuvola-aikaa ja sain sen jo kahdeksannelle raskausviikolle. Silloin varailtiin sopiville väliajoille näitä seuraavia aikoja.

Niskaturvotuksen määrästä kyseli Autumn84. Meidän tulokkaalla niskaturvotus oli 8 mm (neuvolakortissa lukee 0,8 mm), eikä minulle ole missään vaiheessa ehdotettu veriseuloja, vaikka ikääkin alkaa jo olla.

Carmen, ikävä juttu tuo oksentelun comeback. Minulla kävi sama juttu jokunen viikko sitten, mutta oli onneksi vain muutaman päivän notkahdus. Toivotaan, että sama siellä! Hyvä, että maltoit jäädä lepäämään.

Minullakin alkaa tosiaan vatsa jo hieman näkyä. Ikävä kyllä kuulin tänään, että siunattu tilani on vuodettu osalle työyhteisöä jo monta viikkoa sitten sairaslomani alulla. Olisin mielelläni kertonut näin isosta asiasta ihan itse tässä hiljaksiin, kun olen taas palannut töihin. Nyt kukaan ei sano oikein mitään, kun eivät tiedä, että minä tiedän heidän tietävän. Tyhmä juttu.

Siiluralle hyvää matkaa ja Lirolle onnea huomiselle!

Niin ja ne omat lääkärikuulumiset! Kaikki oli hyvin ja sydänäänetkin kuuluivat heti, kun lääkäri laski anturin vatsalle. Olipa taas kerran huojennus! Seuraava neuvola on 19.11. ja rakenneultra 19.12.07.

Rv 12+4.

Jospa kolmannella kerralla onnistaisi, eikä teksti häviäisi |O !

Onnea kaikille hienoista ultrakuulumisista!

Np-ultrasta sen verran, että viime kesänä meidän paikkakunnalle syntyi terve downtyttö, joka oli läpäissyt sekä nt- että rakenneultrat hienosti =) . Eli ei ne ultrat aina 100% tervettä lasta takaa.

Meidän pörriäisellä oli oli nt 1,2mm ja pituutta 50mm. Sikiö vastasi kooltaan +5pv omiin laskuihini. Kävin kuitenkin veriseerumin, jonka kunta tarjosi polimaksulla ultran yhteydessä. Mitä siitä veriseerumista katsotaan, auttakaa hölmöä :ashamed:

Riialopo, seerumista määritetään alfafetoproteiini (AFP)- ja istukkahormoni (hCG)-pitoisuuksia ja niitä sitten vertaillaan äidin ikään ym. Tämän kävin juuri googlettamassa kun itsekin mietin asiaa. Meillä ei sitä automaattisesti oteta, eli jos siihen haluaa, niin yksityisesti.
Ja tosiaan, niskaturvotus liittyy sydänvikaan, joka yleensä on down lapsella mutta ei välttämättä aina.

Asiasta kymmenenteen, meidän superhuonojen öiden syykin selvisi, kuopuksella korvatulehdus. No, nyt on lääkkeet, joskos pian helpottaisi.

nyt ois ruokahuoltoa suoritettava, joten

:wave:

annastiina, rv 11+2

Moi! Täällä myös käyty neuvolalääkärillä. Kaikki oli hyvin ja sydänäänet kuulu. Kohtu kuulemma suuri ja sen muotonen, että maha nyt hyvin jo näkyy. Vauva on vielä alempana, mutta näyttää mun mahan muodosta että olis jo navan korkeudella. Paha mieli tuli siitä, että puhuin lääkärille mun väsymyksestä. Toivoin että saisin huilata muutaman päivän. Niin ei. Se olis laittanu mut keskustelemaan jonnekin henkisestä puolesta. Sanoin ja terveydenhoitajakin sano että tää on fyysistä väsymystä. Ei se antanu mitään. Koko päivän nieleskelin töissä kyyneliä. Ottaa niin päähän. Kaikki sanoo mulle että mene hakeen sairaslomaa ja tottakai saa. No, ei saa. En sit pystyny alkaa sen kans vääntämään, koska oli itku niin lähellä. Kyllä jotkut hakee ihan varmasti turhemmistakin asioista ja saa. Luulis että ajateltas vauvaakin. No, vuodatin nyt kun ottaa niin päähän.
Summer ja mini 12+0

summer81: Jopas sua töykeästi kohdeltiin, en muuta osaa sanoa. Kannattaa mennä vaan suoraan päivystykseen lääkärille tai terveydenhoitajalle hakemaan lomaa, jos siellä olis joku asiaa paremmin ymmärtävä. Itse olen saannut lomaa terveydenhoitajaltakin, tosin valitin väsyn lisäksi tuota päänsärkyä. Älä lannistu! Tuollaisen murehtiminen ei ainakaan yhtään helpota väsymystä :hug:

Ehtoota!

Ja onnea iloisista ultra-kuulumisista! :)

summer81: Ihan sikamainen lääkäri sulla! Ei kai henkistä puoltakaan voi lääkäri ohittaa, koska sitäkin väsymystä varmaan esiintyy, mutta luulis uskovan jos sanoo, että eikun ihan fyysistä väsymystä on. Huh. Mee ihmeessä toiselle, että saat levätä. Se olis kyllä varmaan teidän molempien edun mukaista.

Repa: Mäkään en oo saanu neuvolalääkärille aikaa ennen ku vasta ultran jälkeen (joka on 5.11.), koska olin käynyt yksityisellä rv 9 eli juuri ennen ekaa neuvolaa. Terveydenhoitaja totesi vaan, että ei sun varmaan tarvi tavata lääkäriä ennen ultraa ku tuolla yksityisellä jo kävit. Sanoin sitte, et aha, ei kai sitte :)

Eli ei muuta ku odottelemaan tuota 5.11... Auhhhh! Miten sitä pieni ihminen kestää tuskaista odottelua vielä 1,5 viikkoa!!! Ollaankin sitten PieniTytönTylleröisen kanssa samana päivänä ultrailemassa =)

Alkuajan kuvotus on alkanu hiipua. Tilalle on tullu parina päivänä puun takaa tulleet oksennuskohtaukset! Jei... Tänään viimeks kun tulin bussilla pari kilsaa niin tuli ihan äly huono olo ja sit heti kotona oksentaan. Mut sen jälkeen kaikki olikin taas ihan ok.

Ny taitaa väsymys kaataa naukurin petiin. Hyvät yöt kaikille!

naukuri 10+5

Summeri81: Kyllä on ihme tapaus. Kauheesti vaihtelee nuokin asiat. Meillä kun tuo tohtori ihan itte sillon kun siellä kävin kyseli et jaksatko sinä varmasti tehdä töitä, pitäskö sun jäädä lepäämään =) Vaihdat vaan tohtoria ja jäät lepäilemään ei sitä tässä tilassa ihan samassa vireessä kun normaalista.

Täällä on muitakin ultran oottajia..kauheen pitkältä toi aika tuntuu et sinne pääsee mutta tsempataan toisiamme niin kyllä se päivä koittaa ja toivosin niin että se on meille kaikille iso ilonpäivä.

Mun ystävä eilen kyseli skypessä kun juteltiin et joko mulle on iskenyt vauvakuume, än itse on raskaana..puoles välis jotakuin...Sanoin vaan et toivottavasti se vauva meillekkin joskus suotaisiin =)

Kääk kurkkua kutittaa toivottavasti ei tulisi yskä se on niin inhottaavaa.

poika04&papu 11+4 (mun niin tekisi mieli kirjoittaa 12+ :kieh:)

Huomenta vain!

Olen käynyt monesti kirjottelemassa tänne ja ne on aina hävinnyt jonnekin, enkä sitten ole jaksanut/kerennyt alkaa kirjottamaan uudelleen! :|

Eilen oli sitten ensimmäinen ultra ja kyllä siinä kyynel meinasi tulla kun näki pienosen heiluttelevan jäseniään. Ja helpotus oli suuri, kun aikaisemmin ei tiennyt yhtään että onko siellä mitään vai ei :) Kaikki näytti olevan hyvin ja raskaus on viisi päivää pitemmällä eli viikkoja nyt 12+4, joten nyt ei pitäisi olla hätiämitiä. Kyllä siinä hermo meinasi mennä kun piti odottaa ultraan niin pitkään, eikä kehdannut yksityiselle mennä. Pitihän sitä myöhemmin käydä sitten tulevien mummien ja ukkien luona kuvaa näyttämässä :D

Mitäs tänne päin muuten kuuluu, kun en ole pitkään aikaan kerennyt edes lukea juttuja. Toivottavasti pääsen vielä juttuun mukaan! =)

Joko sitä uskaltaisi ostaa jotain vaaville? :saint:

Santrra 12+4

Kiitti kaikille tuesta :heart: Tuli vaan tosi paha mieli. Nyt yritän koota itteni ja soittaa sille terveydenhoitajalle. Sanoa että tuli tosi paha mieli ja että onks sekin sitä mieltä, että töihin vaan vaikka pää kainalossa. Otin vaan niin itteeni, että noi kyyneleet on aika herkässä.
summer ja min 12+1

Huomenta vain!

Olen käynyt monesti kirjottelemassa tänne ja ne on aina hävinnyt jonnekin, enkä sitten ole jaksanut/kerennyt alkaa kirjottamaan uudelleen! :|

Eilen oli sitten ensimmäinen ultra ja kyllä siinä kyynel meinasi tulla kun näki pienosen heiluttelevan jäseniään. Ja helpotus oli suuri, kun aikaisemmin ei tiennyt yhtään että onko siellä mitään vai ei :) Kaikki näytti olevan hyvin ja raskaus on viisi päivää pitemmällä eli viikkoja nyt 12+4, joten nyt ei pitäisi olla hätiämitiä. Kyllä siinä hermo meinasi mennä kun piti odottaa ultraan niin pitkään, eikä kehdannut yksityiselle mennä. Pitihän sitä myöhemmin käydä sitten tulevien mummien ja ukkien luona kuvaa näyttämässä :D

Mitäs tänne päin muuten kuuluu, kun en ole pitkään aikaan kerennyt edes lukea juttuja. Toivottavasti pääsen vielä juttuun mukaan! =)

Joko sitä uskaltaisi ostaa jotain vaaville? :saint:

Santrra 12+4

Palaan viel tohon kohdun kokoon.

Raskauteni voisi olla kyllä pidemmälläkin, koska viimeisimmät kuukautiset olivat tavanomaista niukemmat.

Kaksos mahdollisuuttakin olen ilmaan kotona heitellyt, kun toi pahoin vointi alkoi niin aikasin ja paljon voimakkaampana kuin edellisissä raskausksissa. Suvuissani sekä äidin että isän puolella jokunen niitä on.

Ultraan menen ihan kuukautisista laskettujen viikkojen mukaan. Tosin siihen ultrakutsun tilaukseen lääkäri merkitsi molemmat ja naureskeli, että laitetaan ultraajakin ihmetteleen missä mennään :)

Huomenta leidit!

Eilen yritin muutamaan otteeseen kirjoitella, mutta aina se viesti katosi ilmaan, ärsyttävää! Välillä tulee tuplana tai triplana ja välillä ei sitten väsyttämälläkään :(

Voi summer! Soita ihmeessä terkkarille. Kyllä aikuinen ihminen tietää milloin jaksaa tehdä töitä ja milloin ei. Ei ole kenellekään hyväksi tehdä töitä puolella teholla. Tämä arki kun ei ole pelkkää työtä, pitäisi jaksaa hoitaa vielä kaikki muutkin asiat. Jos olisi luonnostaan vättö ja saamaton, niin ei edes omatunto kolkuttaisi, mutta kun ei. Kun on oikeasti sairaana, niin pitää potea pahaa mieltä, kun työt jää toisten tehtäväksi. Nyt olen kuitenkin päättänyt, että raskauden aikana mennään voimavarojen mukaan ja ajattelen enemmän itseäni ja sitä kautta vauvan parasta!

Täällä on paljon muitakin neuvola- ja ultrakäynnin tehneitä. Ihana lukea, että kaikki on hyvin :)

Päikkäri 12+4

Yhteistyössä