TOUKOKUUN TOIVOTUT lokakuussa

Vieläkin pääkoppa sekaisin. Eilen oli eka ultra ja nähtiin meidän pikkuinen ensimmäisen kerran. Aivan mieletön tunne, siellä se vilisti menemään ja heilutteli käsiään meille. Kaikki oli ok, tosin muutaman päivän laskettu aika siirtynee eteenpäin. Mutta eipä miinusta tullut kun kolme päivää, nyt rv 11+1. Maaginen 12 viikon raja siis häämöttää. Vielä vähän jännittää kun torstaina menen äitiyspolille kätilön, gynekologin ja sisätautilääkärin juttusille sairastamani verenpainetaudinvuoksi. Saa nähdä mitä kertovat, en oikein tiedä mitä odottaa. Luultavammin joudun tarkempaan seurantaa ja hyvä niin. Sen verran "kurja" sukutausta mulla on tuon sairauden suhteen.

Väsyttää ihan kamalasti edelleen. Olen tehnyt nyt pari viikkoa töitä kotoa käsin kun työpaikalla olo oli aika ikävää kun vähän päästä sai juosta vessassa yökkimässä. Kivempi kotoa käsin tehdä kun voi huilia tarvittaessa edes hetken.
 
Heippis!
Mietin vain, kun jäin työttömäksi tuossa vajaa kuukausi sitten ja olen menossa työkkäriin tänään, että pitäisikö siellä mainita jo tästä raskaudesta? Hoitaja kun olen, niin en niitä kaiken rankimpia hommia lähe tekemään... :/

äippä ja nytty rv11
 
Tänään ensimmäinen neuvola lääkäri. Mahdollisesti päästään kuulemaan sydän ääniä.

äippä84 mielestäni voit ihan hyvin kertoa työvoimatoimistossa raskaudestasi, koska silloin heilläkin on parempi mahdollisuus osoittaa sinulle työtä joka vastaa tämän hetkistä mahdollisuuttasi työskennellä ammatissasi.
 
Eilen näköjään viesti tuli kolmeen kertaan, katsotaan miten tänään käy...

Äipää 84: Minä sanoisin ihan samaa, kun Jossukin. Tosin, jos haluat kovasti vielä töihin ennen synnytystä, niin voi vaikuttaa myös työnsaantimahdollisuuksiin. Sitä en tiedä, onko työkkärin hlökunta vaitiolovelvollinen, jolloin eivät voi kertoa työnantajalle raskaudestasi. Mutta voivat taasen ehdottaa sinulle potentiaalisia työpaikkoja... Pitäisi kai olla lakimies ja vaikka mitä :)

Tule Jossu kertomaan mitä ensimmäisessä neuvolalääkärissä tapahtuu. Minulla tuo ensimmäinen lääkärinla on ensi viikolla ke. Ja huomenna se paljon odotettu ja pelätty ultra...HRRR... Saa tässä pomollekin selitellä näitä työpäivän aikana olevia kummallisia poissaoloja :whistle:

Noista finneistä: Kyllä löytyy! Pillereillä iho pysyi hyvin kurissa, mutta nyt kai hormoonit heittää häränpyllyä ja se näkyy naamasta :) Eihän siinä, ihan kun olisi murkkuikäinen taas :)
 
Heips,

en ole pitkään aikaan uskaltanut kirjoitella tänne kuulumisia. Olen lueskellut tätä joka päivä ja liian monelle toukokuisista odottajista on tullut ikäviä uutisia. Tuntuu pahalta niiden puolesta, jotka kärsivät.
Kaikki on mennyt hyvin kuitenkin oman raskauden kanssa ja tänään sain nähdäkin pikkuisen ensimmäisen kerran. Kun näin vauvan, tunteet nousivat pintaan.. Siinä se maailman ihanin ihme oli. :) Vauvalla oli mm. hyvin erottuva nenä.. :)
Ja sitten ultran jälkeen olen ollut puhelimessa ja kertonut uutisia perheelle. Monella tavalla "taakka" on poistunut hartioilta. Nyt tiedän varmasti, että vauvalla on kaikki hyvin eikä enää tarvitse salailla sitä. Tämä vauva on monessa suhteessa uusi alku sekä itselleni ja miehelleni, sekä vauvan molempien puolien isovanhemmille (ensimmäinen lapsenlapsi). Ihanaa ajatella, että perhe kasvaa uudella jäsenellä.

Mulla on muuten jo parin viikon ajan ollut aika hyvä vointi, kun oksentelut loppuivat 11 vko:n jälkeen. Kaikille muillekin toukokuisille ihanaa odotusta!!


- erika ja mukelo (varsinaista työnimeä ei ole päätetty) 12+2
 
moi kaikille
Onnea rajapyykin ylittäneille ja ultrassa käyneille...mahtavaa kun kaikki mennyt mainiosti ja pikkuisenne ovat kasvaneet ja vahvistuneet :hug:

Itellä on ollu vähän alavireinen viikko..Mun ukki kuoli. Muutenkin on vähän fiilikset jostain syystä alhaalla :ashamed:

poika04&papu 11+2
 
poika04 :hug:

omaa napaa nopsasti: neuvolassa käyty, paineet suht hyvät, painoa ei ole tullut, tai no, 50 g enemmän vaaka näytti kuin kaksi viikkoa sitten. Vahvat sydänäänet kuuluivat, koko perhe oli kuuntelemassa ja esikoinen sanoikin ihanasti: äiti, sulla on kaksi sydäntä sun sisällä.

annastiina, rv 11+1


Katrinainen mulla auttaa kuuntelussa se että ristiselän alle laitetaan tyyny (kädet voi kanssa laittaa sinne ristiselän kohdalle) kohdun saa enemmän "tyrkylle" niin näin alussa.
 
Ihanaa kun on tullut hyviä ultrauutisia. :heart:
Toivottavasti itsekin saisi torstaina hyviä uutisia. Vielä siis pari päivää jännittämistä! :/

poika04 :hug: menetyksesi johdosta!

Menen huomenna neuvolalääkärille...katsotaan onko mulla mahdollisesti joku tulehdus. Mitenköhän sekin mahdetaan tutkia? Tietty nyt jos päällepäin näkyis jotain mutta jospa ei näykkään?

-Liro ja papu-

 
Ihania uutisia Annastiina :) Lapset on niin ihania kun niillä on niin aitoja nuo kommentit :heart:

Liro multa otettii viimeviikolla tulehduskoe emättimestä samalla kattovat hiivan ja sehän siellä oli 2 päivää meni kun sai tulokset.

.mulla oli alavatsalla paineen tuntua ja sen takia kävin..Ei ole ikinä ennen hiivaa ollut ekaksi olin kauhuissani et mitä??? mistä mää sellasen oon saanut..ei mitään oikeen havaintoo koko jutusta..Nyt saa sitten nauraa tälle mun kauheelle fobioinnille Ekana tuli mieleen et oon jostain lukenut et se on yleistä Hiv positiivisillä naisilla..Onneksi sitten sisko selvitti mulle et mikä se on..ja et melkein joka naisella sitä on..Musta on alkanut tuntumaan et mun hormoonit saa mun muutenkin jo valtavan luulotautini kasvamaan entisestään...Mää nimittäin tossa joku aika sit jouduin tekemisiin yhen ihmisen veren kanssa hän satutti itseänsä ja mun oli pakko siivota ne veret( kun muut lähti lääkäriin) ja ei hanskoja lähimaillakaan ja voitte arvata mitä tällainen luulosairas heti kuvittelee...oisko pariviikkoa aikaa..en kauheen hyvin edes häntä tunne ja viellä kaiken lisäksi mulla oli pieni haava kädessä.

kiitos haleista on kyllä tosi pahamieli mutta vanhan ihmisen poislähtö tuntuu aina paljon luonnollisemmalta vaikka surulliselta tietenkin.
 
Poika04: Osaanotto suureen suruun :hug: Läheisen menetys on aina pysäyttävä ja vaikea paikka. Vaikka kuolema kuuluu osana elämään, ei se tieto noina hetkinä lohduta. Ikävä on kuitenkin niin suuri, ja kuoleman lopullisuus tuntuu niin epäreilulta.

Mitä hiivaan tulee, niin se tosiaan on hyvin yleinen tulehdus. Itse olen kärsinyt siitä aivan liian monasti. Mulla iskee hiiva AINA antibioottikuuri yhteydessä. Ja niinhän se iski nytkin kun olen raskaana. Kävin juuri eilen ostamassa apteekista kuurin. Onneksi ne kuurit yleensä auttaa hyvinkin pikaisesti =) Kysyin jo aiemmin neuvola lääkäriltä onko noita hiiva "lääkkeitä" turvallista käyttää, ja hänen vastaus oli kyllä, kunhan ei vaan käytä emätintabletin asentamiseen tarkoitettua asetinta (jostain kumman syystä osasin epäillä että tämä iskee jossain vaiheessa).
 
Poika04, olen pahoillani ukkisi poismenon vuoksi.

Onnellisia ultrakuulumisia on aina ihana lukea.

Finneistä kysyttiin. Ei ole havaittu aktivoitumista sillä saralla koko aikana. Hiukset rasvoittuivat tosi herkästi parin kuukauden ajan, mutta on alkanut hellittää.

Itse olen ollut nyt pari päivää onnellisesti töissä sairauslomien jälkeen. Hyvin on mennyt ja tänään eräs vanhempi työntekijä kautta rantain jutteli, että kun olin pitkään poissa. Kävikin ilmi, että oli arvannut syyn ihan oikein. En tiedä, ihanko jo aiemmin vai nyt, kun tulin vähän pönäkämpänä takaisin. Asiasta jo ennestään tietävä työkaveri sanoi, että alkaa vatsasta jo huomata. Mikään salaisuushan tämä ei enää ole, vaikken ole asiasta huudellut.

Huomenna ensimmäinen neuvolalääkäri, heti aamulla. Jännittää, jännittää! Aina niitä epävarmuuksiakin ehtii mieleen tulla, vaikkei np-ultrastakaan pitkä aika ole. Toivottavasti olisi kiva lääkäri, miespuolinen kuulemma.

Rv 12+3 tänään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poika04:
Pipsa possu: Mää yleensä aina nukun mahallani ja nyt se ei taas onnistu ei sit millään...ei meinaa välillä tulla nukkumisesta mitää...hirveää mylläämistä...ukko parkakaan ei sit saa nukuttua :LOL:


poika04&papu11+1
haha täällä vähän sama tuo myllääminen kun ei pysty tissejen takia nukkuu enää mahallaan ja mahassakin alkaa tuntua jo painetta kun on mahallaan :) ja tuo mies on kyllä ihan kypsä tohon mylläämiseen..
 
heips, meilla neuvolassa meni hyvin. Eivat tosin kuunnelleet sydanaania, kun taalla on joku uusi maarays, etta niita saa kuunnella vasta viikolla 14. Tulee kuulema niin paljon rasitusta ultraan niista joilta ei kuulu. Huokaus. Ei taalla norjassakaan aina :( .

Mutta muuten kaikki vaikutti olevan hyvin. Hemoglobiinikin oli yllattavan korkea. =)
 
Heissan pitkästä aikaa!
Finnejä: Täältä löytyy! Suupielten alapuolella ja otsassa on karseet teini-ilmentymät.
Vatsalla nukkuminen: mahdotonta, samoin kaikki vatsallaan tehtävät jumppaliikkeet. Ei vielä huvittais julkisesti vieraille ihmisille jumpassa paljastaa, mutta kyllähän ne ihmettelee, kun mä aina viuhdon omiani selkälihas ym. liikkeiden aikana.
Painonnousu: alkaa ilmetä. Viime viikolla lääkärineuvolassa paino oli pudonnut kilon ekaan neuvolaan verrattuna. Voi olla täysin myös sitä, että ekalla kerralla oli ollut ihan hirveetä ummetusta.
Mammahousut pitäis hankkia. muutamat housut menee mukavasti, mutta osa ei enää oikein istu.
Pahoinvointi on helpottanut huomattavasti, mutta edelleen silloin tällöin saa oksennella, esim. maanantaiaamuna vitamiinipillerit (oli muuten mukavaa).
Viikonloput menee aina vauhdilla, ja alkuviikosta onki sitte mukavasti kertynyt luettavaa! Itellä alkoi sunnuntaina maaginen 12+ viikko :D Perjantaina np-ultra!
Jepulis, nyt pitäis vilä vilkaista yksien opiskelijoiden opinnäytetyötä.
Mukavaa loppuvikkoa!

t. Mimosa ja omppu 12+2
 
Huomenta! Reilun tunnin päästä neuvolalääkäriin!

Vatsallaan nukkumisesta. Pari viikkoa sitten vatsallaan nukkuminen ei onnistunut, kun vatsa oli niin arka ja painoi ikävästi. Nyt taas sujuu ja otan siitä kaiken irti, kun vielä voin!

Syytä tuohon muutokseen olen miettinyt ja sellaiseen tulokseen tullut, että vatsa tuntui tuolloin pari viikkoa sitten ottavan kunnon kasvuspurtin. Oli jatkuvia tuntemuksia alavatsassa ja se tulikin paremmin esiin. Nyt on ilmeisesti ollut rauhallisempi tahti.

Tuolloin oli kaikki kunnossa, oli np-ultra samoihin aikoihin. Toivottavasti tänään kuuluvat sydänäänet ja mieli saa taas rauhan.

Mukavaa loppuviikkoa!

Rv 12+4 tänään.
 
Huomenta !

Olin siis eilen ekassa neuvolalääkärissä, koska se pitää olla käytynä ennenkuin saa lähetteen ultraa varten.

Kaikki oli ihan ok. Tosin heidän laitteellaan ei vielä saatu sydänääniä kuulumaan.

Kohdunkaula oli kuulemma nätti :LOL:

Kuukautisista laskettuna olis eilen ollut rv 9+0, mutta tunnustellen kohtu tuntui lääkärin mielestä vastaavan vko 12-13. Eli jännityksellä odotellaan tulevaa ultraa.
 
Oho, Jossu aika iso heitto tulis ton kohdun koon mukaan laskettuun aikaan. Onko hei sulla varmistettu sikiöiden lukumäärä? Minähän en toki siitä asiasta mitään tiedä, mutta tuli mieleen, että voisko olla kaksoset, kun noin suuri ero olisi?
Hieno juttu, että kaikki oli hyvin :) Toivottavasti tulee lisää näitä uutisia taas !

Mulla kans takana hirveen levoton yö. Heräilin kokoajan ja näin ihan hämäriä unia. Siis normaalia huomattavasti hämärämpiä! Yhdessä unessa esimerkiksi yks entinen luokkakaveri varasti mun vauvan. Mutta ei se auta, nyt vaan hommiin kiinni taas, vaikka kokoajan haukotuttaakin.

Ai niin, rupesin muuten syömään rautaa, kun hempat oli vähän turhan alhaalla. Ainakaan vielä ei tunnu vaikuttavan pahoinvointiin, vaikka raudanhan sanotaan aiheuttavan sitä.
 
Jossu-71 Mä en tiedä mikä mulla on mut mä meinaan aina hörähtää kun gyne kattoo alapäätä ja sanoo jus et nätiltä näyttää :D Jotenkin huvittavaa
Oispa kuule kiva kun oistikin noin pitkällä ajattele kerralla pääsisit riskiviikoista eroon =)

Hitsi kun jännittää jo kauheesti se ensiviikon ultra kun pitää viellä yksin mennä miehellä työesteitä.
Pitääkö niitä veriseulan tuloksia kysyä jostain vai meneekö ne suoraan saikulle? Pitääkö hiivan takia käydä kontrollissa? mistähän mää niinkun tiedän et onko se mennyt ohi kun ei mulla ollut mitään hiivaoireitakaan mut sit päjähti siinä testissä oikein +++ . Outoa tuo naisen anatomia.

Mulla paha olo on hävinnyt kokonaan ja ainut oire ehkä on välillä on tosi kipeet tissit mut ei nekään enää nii pahasti...paisuivat sellasella tahilla alussa että ei ihme jos pakotti. Mulla on kaulaan ilmestuynyt jotain ihmee näppyjä ei ne oo finnejä mut jotain sellasia..eilen yhen vahingossa raapasin niin alko vera vuotaa..

poika04&papu11+3 ( oispa 12+3 :D ) ja viellä ois elävä papu löydetty massusta..
 
Eilen oli neuvolalääkäri. Dopplerilla ei saatu sydänääniä kuulumaan, mutta koska olin asiasta niin huolissani, niin katsottiin neuvolan ultralla. Kuva oli aika epäselvä (lumisateinen), mutta se näkyi, mitä pitikin. Siellä vauvan sydän pomppaili ja hän liikahti meille myös tervehdykseksi. Kyllä siinä tuli kyynel äidin silmäkulmaan. Oli todella helpottunut olo!
Ensiviikolla on sitten "oikea" ultra ja mahdollisesti alkuraskauden seerumiseulonta.
 
Huomenta!

Tänään on jännä päivä! T-74 on heti aamulla tohtorissa ja mulla ultraan aika klo 12:30.

Minulla tuo ensimmäinen lääkärineuvola on vasta ensi viikolla ja sitä ennen ultra. Tuo on kai paikkakuntakohtainen, tai sitten minä olen se poikkeus, joka vahvistaa säännön :)

Jossu otti sitten kunnon harppauksen viikoissa eteen päin :) Tai sitten siellä on tosiaan jalkopallojoukkueellinen pieniä ihmisenalkuja :). Tuleeko sinulla nyt sitten ultra aikaisemmin, vai miten nuo viikot varmistetaan?

Päikkäri 12+3
 
Moniko täällä on käynyt veriseulassa? Jännittääkö teitä tulos? Mua vähän...kuulema viikko np-ultran jälkeen saa lopulliset tulokset mikä on riski..
Ajatteleppa Jossu-71jos siellä olisikin tosiaan 2 tai jopa 3 pikkuista matkassa :D ois onnea kerrakseen.. :heart:

nyt hommiin menee ihan haaveilessa nykysin tää aika..tai sitten miettiessä on pavulla kaikki hyvin =) Kyllä vähän ihmettelen kun kaikki aina sanoo et raskausaika on niin ihan stressitönta ja tasaista :eek: Mulla ainakin tuntuu et stressi vaan lisääntyy ja pelot siinä mukana :(
 
En ole pitkään aikaan kirjoitellut, mutta seurannut olen teidän keskusteluanne. Mulla tänään rv 11+6 ja laskettuaika on muuttunut 8.5. Tänään mulla oli np-ultra ja niskaturvotus oli 2,2 (pääperämitta oli 46mm) ja kuulemma on juuri siinä rajalla! Veriseula otettiin ja tulokset saa viikon päästä. en osannut siinä tilanteessa mitään kysyä eikä lääkäri mulle mitään sanonut muuta kuin sen että se on siinä rajalla. Mitä tästä nyt sitten pitäisi ajatella,mitä lukemia te jo ultrassa käyneet ootte saaneet? Kamalaa pahoinvointia mulla on ollut rv6+ alkaen ja nyt näyttää se loppuneen kokonaan :)
 
meillä oli esikon kohalla turvotus 1,2 mut eikös siihen loppu tulokseen vaikuta niin moni muukin juttu..esim,ikä ja täntämmöset...mulle sano äsken neuvolassa että jos tuloksissa on jotain häikkää niin ne soittaa äippäpolilta viikon päästä. mulla on itelläni np-ultra ensi tiistaina varmaan jännitän kauheesti sitä np-mittausta sitten....ja viikko siitä sitten sitä lopputulosta..ONNEA ULTRAN JOHDOSTA JA SIITÄ ETTÄ SIELLÄ OLI ELÄVÄ VAUVA!se on aivan ihana aina huomata se sydämmen lyönti kaikki muu on vaan plussaa :)
 

Yhteistyössä