*** TOUKOKUUN TOIVOTUT HUHTIKUUSSA***

Kiva kuulla et katrinaisella ja vauvalla kaikki hyvin vaikka vähän käärö uutisia veikkailinkin jo..

mut hyvää viikonloppua kaikille jos en kerkee käydä..en sit ole jakautunut vaan ihan vierailuja yms sovittu muutamia tälle viikonlopulle :D

Voikaa kaikki hyvin
 
toukonuppu: En saanu mitään ohjeita mistään lääkityksestä..? Ainoastaan ohjeistuksen syömisistä ja tukisukkien ostosta ;) Määrättiinkö sulle jotain lääkitystä ennen leikkausta?

eeti: auh, no eipä kuulostanu paljon paremmalta tuo sunkaan lääkäri ;) Ihme porukkaa siellä töissä...

muru0508
: mulla on ollut kans ajoittain tuollasia norsunjalka-päiviä eli et toinen tai molemmat jalat on ollu ihan kamalan turvoksissa. Mut menny sit ohi päivässä tai viimeistään parissa. Koko ajan kyl on jonkin verran turvotusta (huomaa sormista ja kun kengät ei mahdu), mut eniten vaivaa täl hetkel se, et sormien nivelet on ihan törkeen kipeet tuon turvotuksen vuoksi! Varsinkin nukkumisen jälkeen on tuskaa saada sormia liikkumaan, päivän mittaan sit vetreytyvät. Hämärää. Mutta kuulema sekin "normaalia".

katrinainen: kovasti voimia ja jaksamista!! :hug:

naukuri 36+1
 
toukonuppu: En saanu mitään ohjeita mistään lääkityksestä..? Ainoastaan ohjeistuksen syömisistä ja tukisukkien ostosta ;) Määrättiinkö sulle jotain lääkitystä ennen leikkausta?

eeti: auh, no eipä kuulostanu paljon paremmalta tuo sunkaan lääkäri ;) Ihme porukkaa siellä töissä...

muru0508
: mulla on ollut kans ajoittain tuollasia norsunjalka-päiviä eli et toinen tai molemmat jalat on ollu ihan kamalan turvoksissa. Mut menny sit ohi päivässä tai viimeistään parissa. Koko ajan kyl on jonkin verran turvotusta (huomaa sormista ja kun kengät ei mahdu), mut eniten vaivaa täl hetkel se, et sormien nivelet on ihan törkeen kipeet tuon turvotuksen vuoksi! Varsinkin nukkumisen jälkeen on tuskaa saada sormia liikkumaan, päivän mittaan sit vetreytyvät. Hämärää. Mutta kuulema sekin "normaalia".

katrinainen: kovasti voimia ja jaksamista!! :hug:

naukuri 36+1
 
toukonuppu ja eeti: onnittelut sectio-ajoista :) minä se puhuin siitä 50% onnistumismahd. käännöksessä... 40-60% käännöksistä onnistuu jos olosuhteet on hyvät, eli peppu ei ole kiinnittynyt ja istukan sijainti on hyvä, lapsivettä on riittävästi jne. Nuo luvut on lääkärin tietokannasta...

katrinainen: Voimia sinne taas puhallellen :whistle: kiva, että pääsit hetkeksi kotiin!!

sairaalassaoloaika: Esikosta olin 2päivää ja toivon samaa aikaa tästäkin kunhan vaan vauvan ja oma vointi sallii kotiutumisen...
 
sain kotiin ranitidiniä ja peräpuikot.
jos oikein ymmärsin on närästyslääkettä pitää ottaa illalla ja aamulla.
ton peräpuikon kanssa oon varmaan ihmeissäni kuinka sen saan laitettua ukko varmaan ei suostu laittaan :LOL:
katrinainen voimia sinne kovasti ei varmaan ole kovin kiva olo sulla :hug:
tänään polilla näin yhden naisen siä huippasi tosi kovaa ei meinannut pysyä ollenkaan pystyssa :(
mä olin 8päivää section jälkeen sairaalassa johtu tulehduksesta.
 
nyt on pakko valittaa omaa napaa taas vaan... :ashamed:
mikäköhän henkinen hajoaminen mulle tapahtu nyt tän asian kanssa..
itkua nieleskelen vaan ku ottaa nii koville se lähtö kotoa. :'(
kuitenki niin ihanaa asiaa lähtee noutamaan ja päänupissa vaan hillitön ikävä jo kotiin vaikka minnekään en ole edes vielä lähteny.. :'( :headwall:
ja nyt ku stressaa niin tietää miten supistelee kahta kauheammin. ihan sekava olo niin ku varmaan tämäki sepustus on.. :'(
 
nemika mä porasin tänään kun pääsin kotio kuinka täällä pärjätään ja meneekö kaikki hyvin, itku tuli myös sen takia kohta meitä on neljä ja uudenlainen elämä alkaa :|
mua myös pelottaa kuinka tuo 13vpoika ottaa vauvan tulon.
 
Iltaa...

Sektio ajan saaneille onnittelut :heart:

Vihloo täälläkin ja siitä seurauksena kai tuo aukeaminenkin,kun ei kerran muutakaan oiretta oo ollut...

Sisätutkimus ei kyllä ollut mitään erityistä herkkua,mutta varsinkin sen jälkeen oli paikat ihan ruvella...

Yöt on täälläkin mennyt enempi vähempi kärvistellessä |O Mut tuntuu ettei mua väsytä sit kuitenkaan... mutta toisaalta tosi vähäenerginen olo,outoa :ashamed:

Mies tulloo ihan saliin asti ja sairaalassa olen niin kauan kun on pakko,täälläpäin tapana ensisynnyttäjillä 3-4 päivää,mut jos on ruuhkaa,niin voi olla et aikasemminkin. Yhtään ei houkuta ajatus kupata siellä päivä tolkulla :/

Täällä tuli taas aamulla valtava limaklönde,just sellanen kelta rusehtava :x Oisko sitten sitä tulppaa... mene ja tiedä. Muuten ok olo,mitä nyt maha painaa tonnin..edelleen ei supistele. Saas nähä edistyykö tää oikeasti koskaan vai pääseekö ajoissa synnyttämään.

Tuli sentään jotain tehtyäkin,nimittäin vihdoin on vauvalle laitetu kaikki tulokuntoon...nyt vaan sitten odotellaan rauhassa =)

Katrinaiselle tsemppiä :heart:

Repa ja kutvis rv 36+2
 
Iltaa rouvat!

Onneksi katrinaisella on kaikki hyvin ja pääsit edes hetkeksi kotiin. Toivottavasti saat pitää pienen vielä masussa hetken :hug:

Onnittelut kaikille sectio ajan saaneille. Te sit tiedätte ainakin milloin viimeistään saatte vauvelin syliinne.

Mulla on ollut tänään ihan kumma päivä. Alavatsa on kuin kamalien menkkakipujen kourissa. Käveleminen ja ylös nouseminen tekee tuskaa. Supistelujakin tuli tuossa päivällä ihan mukavasti. Pikku-ukko on ollut aikas hiljaa koko päivän. Onneksi huomenna on se arvio niin pääsee ainakin varmistumaan et kaik on ok. Sisätutkimus vaan pelottaa jo etukäteen, tuntuu aika hemmetin hellältä tuo alakerta!!!

Hyvät yöt kaikille, palataan huomenissa arviouutisten kera!

Päikkäri 37+4
 
Heipsan,
nyt alkaa olo ahdistamaan täälläkin...vihloo niin pirusti tuolta alakerrasta, tuntuu et putkahtaa poika hetkenä minä hyvänsä..Tuskin, mut kammottavat on tuntemukset. Pissat meinaa lirahdella jne :( Samoilla fiiliksillä tuntuu olevan moni muukin.

Sairaalassa olin esikolta viikon, nyt vois tietysti vähempikin riittää! Synnytys kesti niin kauan, ja sit toipuminen jne. Mut jos nyt menis niin kuin normaalisti tapaa mennä, niin yhden päivän päästä olisin valmis kotiin. Ei saanu viimeksikään hormoonihöyryissäni nukuttua paljon mitään, ja se kyllä vaikeutti kotona jaksamista.

Jeps, nyt saunaan. Eli saunonut olen minäkin niinkuin normaalistikin; en näe miksi ei voisi, sauna helpottaa vaan tuntemuksia ja vatsan kiristelyjä.

Sinuhe ja Ukkeli 34 + 3

Aika erikoista, ettei sit yksikään kääntöyritys onnistunut! Hyvä, ettei ole painostettu alatiesynnytykseen - en tosiaankaan haluais itsekään mokomaa yrittää.

MInä oon myös ollu itkuherkkänä, en sitä tosiaankaan tavallisesti ole. Mieleni pahoitan ja itkeskelen, voi pöhnä tätä päätä :)

Nemika, oiskohan teidän tytön sairaalapelko perua sun omista peloistas..? Mainitsit, et koet sairaalan ahdistavana, tyttö tietysti komppaa äitiään. Helppo sanoa, mut yritä olla vahva ja rohkea äiti; on sit tytöllekin helpompaa kestää ero :heart:
 
loppuihan ne kipuilut ja pääsin kuin pääsinki pikku lenkille tuon miehuksen kans. :) tai lähin vaan kävelylle ja siinä ne pikkuhiljaa sit hävis ne kivut.. oiskohan vauva vaihtanut asentoaan.. nyt sit illalla supisteli jo sen verran kipeästi ja säännöllisesti et kellotin vähän. 5 minuutin välein tuli supistukset mut sit loppu. :) ihan hyvä niin ettei kuitenkaa ihan vielä tuo synnytys käynnisty. :whistle:

saunassa käytiin just. eli täälläkin ihan normisti kyllä saunotaan.. voi olla että ehkä hieman enemmänki ku jotenki vaan alkanu nuo löylyt tuntuun niin mukavilta (ennen en kestänyt ku hetken niin piti lähtee pois ku tuli huono olo..)

katrinainen: mukava kuulla et vauvalla ja sinulla asiat hyvin ja vielä kotiinkin pääsit! :hug:

meilläkin mies tulee mukaan ihan synnytykseen asti ja sairaalassa minäki oon ihan niin kauan ku on tarpeen.

nemika: :hug:

anuliina
 
Dora: Onnea toisesta typystä :heart: joka jo pian päivänvalon näkee :) saas nähdä oletko sinä sitten seuraava nyytin omistaja? ;)

sisarHENTOvalkoinen

Vielä tässä on kuitenkin muutama päivä aikaa... Voi hyvinkin olla että muutamakin ehtii synnytyssaliin ennen minua. Ja eihän sitä tiedä kuinka kauan joudutaan käynnistystä odottelemaan. Esikoiselta käynnistys kesti 4 pv.

Muuten ihan vinkkinä teille jotka sitä omaa miestä sinne saliin toivotte mukaan; kertokaa ettei sinne jalkoväliin ole pakko katsoa! Muutenkin onhan hänestä enempi apua jos pysyttelee tulevan äidin pääpuolella.

Mun mieheni oli jo päättänyt ennen esikoisen synnytystä ettei katso, mutta kun kätilö ilmoitti että "tumma tukka näkyy!" niin pakkohan miehen oli mennä kurkkaamaan. Ei sitten kohta pystynyt leikkaamaan napanuoraa kun oli ihan selvästikin järkyttynyt näkemästään...
On hän kuitenkin taas tulossa mukaan synnytykseen. Onneksi. Kyllä siinä on varmaankin taas sen verran odottelua (ennen varsinaista koitosta) että on mukavaa kun vierellä on joku jolle valittaa kun supistukset sattuu.

Eka lapsi syntyi lauantaina ja kotiin päästiin tiistaina. Jouduttiin yksi vuorokausi normaalia pidempään viihtymään sairaalassa kun pikkuinen joutui vielä vuorokaudeksi valohoitoon.

 
Naukuri ja toukonuppu, mä oon saanu sectioo varten sen peräpuikon mikä pitäs illalla laittaa, mutta noista sukista en ole kuullutkaan. Siis mitkä sukat ja miks? Ei lue missään ohjeissakaan.
Nemika, samat asiat ahdistaa ja jännittää. Pelkään kans miten esikoinen reagoi kun oon sairaalassa. Ja uusi elämä jännittää hulluna kans. Sit meitä on neljä. Ei sitä tajua. Ja miten poika sit käyttäytyy ja miltä siitä tuntuu kun on 5 vuotta saanu olla yksin kaikkien silmäterä. Vaikka eiköhän se elämä ala sujua sitten omia raiteitaan. vaan eipä sille mitään voi että kaikkea miettii.
Summer ja 37+2
 
taas hereillä huonosti nukutun yön jälkeen.. mä en meinaa enää millään löytää hyvää asentoa nukkua..

kohta puolin pitää raahautua neuvolaankin..

vauvan paino: mulla vauvan paino oli rv35 jo 3,1 kg.
:/

katrinainen: kiva, että pääsitte yöksi kotiin. Pitääkin mainita tästä turvotuksesta tänään neuvolassakin, varmuuden vuoksi.varsinkin kun on jo aamusta..

-muru ja vauveli 36+2
 
Pikainen huominen ennen neuvolaan lähtöä :flower: Täällä taistellaan alkavaa flunssaa vastaan: koitan tehdä kaikkeni, että pöpöt eivät saisi yliotetta :/ Olisi aivan kamalaa olla synnyttämässä puolikuntoisena :eek:

muru0508:lle oli pakko lähteä kommentoimaan, että kannattaa ottaa tuon kuuloine turvotus vakavasti, sillä kyse saattaa olla laskimoveritulpasta! Raskaus nostaa riskiä saada laskimotukos aivan hurjasti ja tulpan kokeneena voin kertoa, että se turvotus ei lähde yön aikana mihinkään.. Onko jalkasi myös "pinkeä" ja kova, entä sattuuko? Sinuna pyytäisin kyllä lähetteen sairaalaan, jossa voivat ultrata jalan tilanteen. Tsemppiä :hug:

Kateus iski, kun niin moni on jo saanut tietää vauvelinsa syntymäajan.. Tosin meillähän laskettu aika on jo 4.5. ja vähän sen suuntaista ollaan pimun kanssa suunniteltu, että hän tuolta ulostautuisi jo viikon pari aiemmin ;)

Nyt pesulle ja neuvolaan!

Carmen ja Nirppu 37+5
 
Täälläkin flunssa yrittää iskeä päälle. Kurkku on sellainen ihmeellinen ja ääni välillä karkaa kokonaan. Toivottavasti nyt ei enempää tuu kipeäksi. Kai sitä täytyy jatkaa aamupalan syöntiä ja sit tehdä taasen jotain...

tmvk ja toukka 38+0
 
Huomenta.

Keskiviikkona oli neuvola ja kaikki oli ok. Paino jopa -88g/ vko :D
Ensiviikolla pitäis olla synnytyksensuunnittelu lääkärillä :eek: ?! Ja mun muistaakseni ei kakkosestakaan moista ollut, että ensisynnyttäjille vaan tehään... Noh, sinne sitten!

SairaalassaoloaikaG: Esikoisesta olin kolmepäivää ja kakkosesta 17 h. Mun mielestä täälläpäin ei ole mitään "rajaa" sille, kuinka kauan sairaalassa täytyy olla.

Olotila vaihtelee päivittäin: joskus von helposti tehdä koko päivän jotain koti/ pihahommia, mutta taas toisena päivänä ei pysty tekemään mitään. Eilen olin jopa pyörälenkillä kakkonen takana istuen.

Sädis.
 
toukonuppu: mä en taas saanu mitään ohjeistusta peräpuikosta tms! Ystävänikin kertoi, et hän oli sellaisen saanut, tosin oli toisessa sairaalassa, mutta täällä pk-seudulla kuitenkin. Pitänee kysellä sen perään, helpottais varmaan oloa kummasti leikkauksen jälkeen...

summer81: sain ohjeet siis kättäriltä ja siinä oli ohjeet reiteen asti ylettyvien tukisukkien hankkimisesta, jotka pitää laittaa jalkaan jo edellisenä iltana ja ne otetaan pois leikkauksen jälkeen. En tullut kysyneeksi miks ne laitetaan :| Ja sukat tehdään ihan mittojen mukaan eli ei mitään lentosukkia. Eiks leikkauksiin aina liity jotain tukosriskejä tms? Ehkä niillä yritetään välttää jotain sellasta...? Kerrottiinko eetille jotain tarkempaa asiasta? Tai saitko sä jotain lääkitysohjeita?

Huonosti nukutaan täälläkin. Tai alkuyö menee ihan hyvin, mutta jostain neljästä eteenpäin on ihan sama nukkuisko vai olisko kokonaan hereillä. Eiks tää elimistö olis voinu ruveta valmistautumaan vähän myöhemmin... ;) Nimimerkki "Haluais vielä nauttia yöunista"

Nyt pitäs alkaa valmistautua jumpalle. Käykö teistä kukaan vielä / enää jumpissa tms.? Siis jossain mammajumpissa tms., en tarkoittanut normia Motivus-jumppaa ;)

naukuri 36+2
 
huomenta!

Katrinaiselle tsemppiä!

Eeti: Meillä siis tuo vauva ollut useamman viikon poikittain/viistottain.... ja tasan 37 viikolla on neuvolalääkäri, joka siis tarkistaa tilanteen ja jos vauva on edelleen poikittain niin sitten olettaisin että laittaa äitipolille jatkotutkimuksiin.. niin ja kuvittelisin että yrittävät kääntää tai sitten antavat suoraan sectioajan..alakautta ei ainakaan poikittain olevaa babya ulos saa.... en tiedä... jotenkin vaan ihmettelen että noin myöhään :|

Mies tulee mukaan saliin kuten on tullut kahdesta aiemmastakin, ja leikkaa napanuoran, toivottavasti, myös tältäkin =)

mutta jeps, nyt lähen pakkaamaan sairaalakassia itelle, vauvalle se on ollutkin valmiina jo pari viikkoa=)

äippä ja nytty rv 36+3 :heart:
 
Synnytyksestä: Meillä mies tulee mukaan kumpaankin eli joko saliin tai leikkaus saliin riippuen nyt synnytystavasta. mut ei varmaan kuiki alapäähän...ei kestäisi katsella kun se sieltä muljahtaa :D tai saadaan herätellä ukkoa tovi lattialta.

Sektiolaiset:
Sanottiinko teille mitään siitä kun nykyään sektion jälkeen pitää olikohan se viikonajan antaa joku pistos itselleen tukoksia estämään? Mä vaan mietin et mä en kyllä ainakaan pysty itseäni pistämään...Varmaan joudun olee koko viikon saikulla jos sektioo mennään. Siis en oo varma onko joka paikassa sama käytäntö mut mun kaveri sai lapsen muutama kuukausi sitten ja hän oli joutunut pistämään viellä kotonakin itseään..Näin jossain päin pohjoista.
 
iso :hug: kaikille. hyvä etten ole ainut tälläinen ainainen märehtijä nyt. =)
tyttö varmaan pelkää sen takia kun vaistoaa kyllä mun kammon sairaalaa kohtaan.
polikäynnitkin menee kylmää hikeä puskiessa aina. en tiiä miksi mut se laitos vaa saa karvat nousemaan pystyyn ku pihaanki kurvaa.
ukko tuossa jo tarjosi että on varmasti mukana jos siltä tuntuu. mutta itsepäisenä kun jotain päätän niin sen pidän. ja varsinkin kun tiedän miten tärkeää se on tytölle tämä järjestely kuitenkin. vaikka siltä ei nyt kysytäkään mielipidettä. haluan et käy sille mahdollisimman surutta tämä asia.
:ashamed:

supistelut jatkuu vaan kovempana ja kovempana. et josko tämä piina olisi kohta ohitse kokonaan sitten.

mutta tuhat kiitosta kaikille lohdutuksen sanoista :hug:

nemika+jäbä 37+5
 

Yhteistyössä