*** TOUKOKUUN TOIVOTUT HUHTIKUUSSA***

Huomenta! Aurinkoista päivää Pohjois Pohjanmaalta B) Siivoamaan pitäs alkaa.... Aatelin kuitenki ekaks kurkata tänne. :) Jennille onnea pikku neitin kotiin saannista :flower: =) Täällä kans edellinen yö huonosti nukuttu vauva jumpaili masussa oikeen kunnolla :eek: :) Jep mutta nyt imuria kouraan joten palaamisiin ja tsempiä käänöksiin sinne menijöille! Nissu76 ja ipana rv35 +3 :heart:
 
summer tarvii sitten morjestella, jos tunnistetaan toisemme!!! Mulla on aika heti puoliltapäivin.. Siksi heti puoliltapäivin, kun tää unirytmi on mukavasti kääntynyt jo pois työrytmistä. Asuitkos sä tässä jyväskylän lähellä??? ollaan vissiin saman ikäsiäkin, jos siis tuo vuosiluku (81) sun nimimerkin perässä viittaa syntymävuoteen..

Mä oon muutamana yönä heränny siihen, että nukun vatsallani. outoa. ja onneks herään siihen että en varmaan kauaa sillai ehdi nukkua. voikohan siitä olla haittaa vaaville???

poika kaikki menee varmasti hyvin ja saat vauvan syliisi niinkuin me muutkin! Ehkä meillä vaan on rauhallisemmat vauvat tulossa. Ja kun kerran lääkärissäkin kattovat että vauvalla on kaikki ok, niin sun ei auta ku luottaa siihen. Mulle kätilö sano, että jos hirveästi stressaa ton liikelaskennan kanssa, niin liikkeet ei sillon tunnukkaan.. Eli pitäs koittaa olla rentoutunut kun niitä liikkeitä laskee :hug: tsemppiä ja koita piristyä ja olla huolimatta! Mä olen kanssa samanlainen murehtija, mutta koitetaan silti olla murehtimatta...

raskausarpia ei oo täällä näkynyt. Mulla on kuulemma sellanen ihotyyppi että niitä ei helposti tule.. Neuvolassa sanovat, että jos ihotyyppi on sellanen että niitä tulee, niin siinä ei rasvaamiset auta. Ihmettelen kyllä että raskausarpia ei oo tullu, kun maha on kuitenkin tooosi pinkee kokoajan...

(.) täällä on kanssa ollu tänä aamuna ja eilen illalla kunnolla menkkatuntemuksia. Onks nää nyt sitten ihan normaaleja tuntemuksia??? Kun kuitenkin pystyy olemaan ja ei taju lähde niin varmaan voi olla huoletta...

nyt ulkoilemaan kun ulkona on niin ihana sää. täälläkin paistaa aurinko. Jos vaikka kävis jätskillä samalla...

birdie rv 35+1

PS: mitä tohon tunteiden purkamiseen tulee, niin mä tuuletin eilen mun äidille puhelimitse kaikki patoutumat anoppia ja mutsia kohtaan.. kyllä helpotti :) puhuminen auttaa kummasti
 
Tsemppiä käännösyritkseen menijöille! :)
Musta tuntuu että mulla menee samalla lailla ku nemikalla et 34 viikolle asti sai pelätä että syntyykö vaiko eikö ja sit kuitenkin syntyy vasta kesäkuun puolella! :D
Tänään tuli se 34vk täyteen että taidanpa lähteä vähä ulos kävelylle ja kun on noin hieno ilmakin! :p Meillä neuvolas sanottiin että panadolia saa ottaa jopa 6 päivässä!
Minä kans joudun ottaan joskus iltasin ennen nukkumaan menoa panadolin tai sitten herään yöllä ja käyn hakemassa. Ainakin tähän asti vähän auttanut.

maj ja 34+0 ( perässä tullaan ;) )
 
majj ja birdie: mä kuulun myös noihin mahallaan nukkujiin.. ja joskus neuvolasta sitä kysäsin, niin totesivat, että kun äidin on hyvä olla, niin on vauvankin... eli niin hyvässä suojassa vauva on tuolla ettei sitä nukkumalla vahingoiteta=)
 
Ihanaa Jenni, kun teidän pikku-neiti on vihdoin kotiutunut! :flower:

Tsemppiä käännytykseen menijöille!

Katrinaiselle :hug: , onneksi olet nyt apua lähellä. Toivottavasti ei tarvitse kaukaa olla huonovointisena ja saat rakkaan nyytin pian kainaloon :).

( . ) Kävin tuossa aamusella neuvolassa. Kaikki oli hyvin. Paino noussu muutaman satagrammaa reilussa viikossa, hb 131, verenpaine huiteli taas korkealla mutta kotona mittailin aamulla niin oli 100/67, sf 31cm, pisu puhdas ja vauvan syke 140-160. Terkkarina oli sijainen, joka luki mun papereista tulevasta äippäpolikäynnistä. Lähetteen sain sinne, koska sisätutkimus sattui niin mielettömästi, jonka kerroin myös tälle terkkarille. Hän ihmetteli, että mistähän semmonen kipu tutkimuksen aikana mahtoi johtua? Ja kyseli vuodoista yms. Mitään kummallisia vuotoja ei ole ollu, eikä paikkoja muutenkaan näin normaalisti arista.

- Onko se tosiaan niin kummallista, että loppuraskauden aikana paikat on hellänä vai onko tässä syytä huolestua, että tuolla alakerrassa ei ole kaikki hyvin?
Huomenna menen sinne äippäpolille, mutta tuon terkkarin hämmästelyn jälkeen alkoi jännittää entistä enemmän :/

Marimint ja pikkuinen 36+5
 
Moikka! Ihme ku ei oo vielä muille ku Jennille syntyny vauvaa. Luulis, et kohta joku jo pääsis tositoimiin. Mulla ei oo maha kyllä vielä laskeutunu, mut ei oo muittenkaan odotuksessa käyny silleen ennen ku vasta synnytyksessä. Kävin tänään synnytystapa-arviossa polilla. Edellinen painoi 4560g ja nyt pelätään et tää olis vielä isompi. Lääkäri sai vauvan painoks nyt jo 4 kg ja vielä 3 vk lask.aikaan. Onneks pääsen kuitenki aikasemmin jo synnyttämään, ku antoivat käynnistysajan 28.4 klo 8.00. Tietysti jos ei ennen sitä oo syntyny... Aika hassulta tuntuu, ku tietää millon vauvan synnytys sitte alkaa. =) Pelottaa kyllä aika paljon koko synnytys. Lähinnä se, et jos vauvalle sattuu jotain. Ja tietysti se kipuhan on ihan hirveetä. Pakkohan se on silti vauva saada jotenki ulos. Tänään aattelin pestä saunan, jos vaik sais edes vähän supistuksia aikaan. :heart: Laurenzia ja Pikkarainen 37+0
 
Sairaalavuorokaudet kuinka pitkään olette ajatelleet sairaalassa olla synnytettyänne? Ekakertalaiset joutunevat olemaan sen 3vrk (en tiedä onko muuttunut) mutta entäs tois- tai useampikertalaiset?
Oulussa pääsisi oululaiset vuorokauden kuluttua kotiin, mutta kun en ole oululainen vaikka OYSsiin menenkin synnyttämään, niin mahtaako koskea minua tuo vuorokauden kotiuttaminen, siis sillä edellytyksellä ettei mitään viitteitä mihinkään tule (keltaisuutta tms.)?
Toisaalta, voisin olla pari vuorokautta ihan siltä varalta että kuulin, että sairaalasta saa kyllä lähteä, mutta sairaalan vastuu on vain 3vrk ikäisistä vauvoista, muutoin omalla vastuulla. Onkohan noin, tietääkö kukaan?
Mulla ei ole kyllä mikään kiire riskeeraamaan yhtään mitään varsinkin kun matkaa sairaalaan on..
 
gha sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ainoastaan oululaiset pääsevät pois tuolla nopealla tahdilla, koska het ekana päivänä kotiin tulee th. Muutoinhan näin ei ole ja sitä ei voi ulkopaikkakunnilta edellyttää. OYS:an esitteissä ei asiasta mitään ollut, mutta ainakin toiselta pääsin niin, että poika syntyi 14. ja pois pääsin 17. tosin poika jäi osastolle joten jos kaikk ois ollu kunnossa niin oisin ehkä päässy aikaisemmin.
 
No juu, näin mä vähän ounastelinkin. No, eipä mulla kiire pois ole, vauvan parhaaksihan siellä ollaan, itse kyllä olen vaikka aidan seipäänä vaaditun ajan :LOL:
Ukkorukka, taistelee meidän kolmikon kanssa sitte noi vuorokaudet läpeensä kun mä oon synnärillä :LOL: kyllä äidin arvostus kohoaa taas korkealle :whistle:
 
täällä pääsee seuraavana päivänä, jos vauva täysiaikainen ja kaikki hyvin ja on jo aiempia lapsia. ite ajattelin et kotiin lähdemme mahdollisimman pian.

marimint: kyllä mulle tehny jo kauan sisätutkimukset sika kipeetä. sillä en ole antanu niitä enää etes tehdä. vaan ovat polilla ultralla kahtoneet tilanteen aina.
mut eiköhän se ihan normaalia ole että kipeetä jo tekeekin noi tutkimukset.

maanantaina on sit taasen kontrolli polilla jos ei jäbä tule ulos ennen sitä. neuvolasta soitti just. sanoi vaan et nyt vaa seksiä kehiin kovasti nii antaa vähän vauhtia toiselle :LOL:
ettei tarvis polilla enää käydä. reilu täti meillä neuvolassa :LOL: mut eihän tämän syntymä muutenkaan enää voi kaukana olla ku laskettuun aikaankaan ei ole enää ku 16 päivää kuitenkaan.

 
Laurenzia: Onnea käynnistyspäivästä =) Kiva etteivät anna loppuun saakka kasvaa kun niin iso on jo nyt

Kotiutuminen: ehkä 2-3 päivää pitäävät jos alakautta mahtuu tulemaan mut jos sektio niin sit varmaan 4-5 päivää.

Lähetelkää tännekkin niitä suppareita tahtoo kanssa |O No jospa se sieltä joskus..Tänään meinasin uimaan lähteä illemmasta
 
Moro kanssa sisaret.

En ole päässyt viime päivinä kunniolla koneelle työkiireiden vuoksi ja illat olen vain makaillut voipuneene.

Eilen kävin neuvolassa, mutta niihin juttuihin palaan uudelleen myöhemmin.

eeti: lonkkaluksaatiosta tossa jokunen päivä sitten kyselit. Mulla on esikoilla ollut moinen vaiva eli hänellä oli ali kehittynyt lonkkamalja (syntyi kylläkin 41+0). Sillion sanoivat olevan perätila vauvaoilla ja varsinkin tyttösellaisilla yleistä. Meillä kyllä synty ihan normisti pää edellä.
Mutta sit varsinaiseen asiaan. Todettiin tytön ollessa noin 4 pv ihan rutiini lastenlääkärin tarkistuksessa. Sen jälkeen laitettiin lastaan sammakkoasentoon. Lastaa meidän tapauksessa pidettiin kolme kuukautta ja sinä aikana käytiin muistaakseni pari kertaa röntgenissä ja lasten lääkärillä sekä lasten polilla muutaman kerran vaihtamassa lastaa suuremmaksi.
Siis tämä tapahtui vuonna -02. Lastan kanssa kylvettiinkin, kuivaamisen kanssa vain piti olla erityisen tarkkana ja kaikkia vaatteita ei voinut käyttää kun piti pystyä pujottelemaan lastan alle, samoin vaippa, mutta ei mitenkään ylitse pääsemättömän vaikeaa vaikka mullakin olil tosiaan esikosta kyse.
Tos nyt noin suurpiirteisesti. Jos jotakuta kiinnostaa olen kyllä valmis kertomaan lisääkin.

Jossu & Hemuli 34+2
 
Käännytys terveiset!

Kiitos tsempeistä kaikille, ihania olette!!!:heart: Käännytystä ei tullu kun Papsu on kiinnittynyt jo pyllystään eli ei kannattunu edes yrittää. Niin ja paino on nyt 3300g, kuulemma nelikiloiseks menee. Ja meillähän on tää lantio-kapeus ongelma suvussa eli nyt sit vaan tosiaan toivon kädet kyynärpäitä myöten ristissä, ettei enää käänny itsestään tai jos kääntyy niin syntyy sit heti perään! 6.5 on sektio. Tosin lääkäri sanoi et hyvin tod. näk. ei tule enää kääntymään. Kohdunkaula on lyhentynyt ja suu pehmeä, mutta ei auki. Kaikki on siis siltä osin normaalisti. Tietyllä tapaa haikeaa luopua tuosta alatiesynnytyksestä, jonka olisin kyllä halunnut kokea, mutta tärkeintä on, että lapsella kaikki hyvin ja tuon kokoisella vauvalla ja mun mitoilla ei perätilasynnytystä kannata ajatella. Aika kumma ajatus et tietää tuon "syntymäpäivän" ainakin varmemmin kuin tätä ennen. Oli muuten harvinaisen vastenmielinen lääkäri - samaa totes siippakin.

Toukonuppu tules kertomaan sitten pikimmiten kuulumiset! Kysyin tuosta sektioajasta ja sitä ei anneta kuin vk:n 39+, mikä on kyllä musta vähän outoa. Ihan samoin kuin käännytys aika: miks sekin piti viedä näin myöhäiseks et ehti kiinnittyä ja kasvaa noin isoks..? No ehkä kaikelle on hyvät perusteensa, jota maallikko ei älyä. Sen ymmärrän, ettei kääntää kannata liian aikaisin, mut mun mielestä tää vk 37 on jo aika myöhäinen ajankohta.

Poika: kysyin tuota sairaalassaolo aikaa tänään ja se on tismalleen noin kun kirjoitit.

Marimint/ Nemika: sama täällä: sisätutkimus ja kohdun painelu on tehny jo jonkin aikaa tosi kipeetä ja ei siis mitään tulehduksia yms. Kaitpa siis normaalia.

Ai niin: Kannatti leuhkia eilen nukkumisillaan: viime yö oli ihan p****stä. Taitaa tää loppuaika olla tälläistä.

No niin, mut nyt taas kaappien kimppuun!
t. eeti+Papsun-jötikka 36+6 :heart:
 
Eeti: Onnea sektio ajasta..Älä sitä sure että et alakautta tehdä pääasia on sinun ja vauvan turvallisuus..Ja se on synnytystapa siinä missä muutkin. Ja onhan sulla mahdollisuus viellä tulevien lapsien kohdalla kokea se toinenkin tapa. Mulla eka sektiolla ja vain hyvä muisto mielessä siitä ja tämä toinen tulee sitten normireittejä jos mahtuu se nähdään sit ensiviikon perjantaina..Jännittää =) Meillä aika samankokoiset lapset massussa mä kävin 36+5 ja oli 3,2 kiloinen arviossa...eli varmaan aikalailla lähelle 4 kiloa tulee menemään..

Jokos se meidän katrinainen on tosi touhuissa, onnea matkaan jos näin on :heart:

Sisätutkimus: Mulle ei tee kipeää ite se tutkimus mut sen jälkeen voi hemmetti mitkä tuskat.

 
Heips!
birdie81 meen sillon seiskalta aamulla sairaalaan, että toivottavasti on nyytti kainalossa jo tuohon aikaan kun tulet sinne. Ekana oon aamulla, mutta tottakai edelle menee kiireelliset...ja niitähän ei toivottavasti just sillon olis. Meiltä on n.60-70 km jkylään. En ihan tarkalleen muista. Ja saman ikäsiä ollaan =)
Nythän alkaa muillakin ilmaantumaan sectioita...
Mulla on toi häpyluu ihan törkeen kipee. Vauvan pää painaa sitä, kun se ei alemmaks pääse. Ylösnousu ja kävely sattuu päivä päivältä enemmän. No, seison vaikka vajaa 2 viikkoo päälläni. On se onneks sen verran lyhyt aika kumminkin.
Summer ja 37+1
 
gha mä en itseasias tiedä miten nopeesti meiltä pääsee pois. esikoinen oli aikoinaan "mustelmilla" eikä oikein saatu selvää alkaako kellertää vai vaaleneeko vaan mustelmat. oli pikkunen jumittanut synnytyksessä ja näytti pesukarhulta. Kyllä siellä pari yötä vois olla.

[/b]liinu[/b] kyllä muakin synnytys jännittää vaikka neljässä vuodessa on sen kyllä unohtanut. lähinnä mietin miten sen pikkusen saa sielt onnellisesti pois -itse pärjään kyllä, kun karkuunkaan ei silloin voi juosta. Itse pelkkään eniten epiduraalia ja viimeks sen otin vast kun en enää muuta voinut -ja sen laitto kun ei tuntunut missää ja oli ihan ok. Hyvin sä pärjäät ja luono hoitaa hommansa ja kätilö auttaa. itse ainakin odotin jotai suurempaa kipua ja yllätys oli miten hyvin sitä kipua pystyykään hallitsemaan ja kun ajattelet miten kovilla se pikkuinen on jaksat taas eteenpäin vaikka kuinka sattui.

Onko teillä muilla vihlontaa alapäässä -ottaa tosi kipeetä välillä ja pitää oikein pysähtyä Toista tosiaan odotan ja mietin voiko se kertoa jotain kohdunkaulan pehmenemisestä yms. Esikoisesta kaikki oli tosi kiinni loppuunasti mut mitens toisenkanssa mahtaa olla?

Meillä esikoinen menee hoitoon isovanhemmille tai he tulevat yöllä meille, jos ja kun lähtö tulee. Asuvat tässä lähellä.

Aurinkoista kevätpäivää kaikille!

Merika ja maha-asukas 34 viikko alkaa huomenna
 
kotona ollaan olipa reissu :/
yritettiin kääntää ei ollu kovin kiva kokemus :x mutta eipä suostunut vauva liikkuun nuorempi lääkäri yritti että synnytäisin normaalisti meinas laittaa lantio kuviin,ylilääkäri sanoi heti ei käy koska viime synnytys päätyi hätäsektioon olin kuulemma auennut 4-5 senttiä 36 tunnin aikana :eek:
meille syntyy vauva 5.5 :heart:
painoarvio oli 3.1kg tällä hetkellä.
eetime mennäänkin peräkkäin vauvan hakuun :D
ei ole enään kun 2.5viikkoa jäljellä.
nuppu 36+5
 
Sisätutkimus tekee mullekkin kipeää. Toissa kertaisen tutkimuksen jälkeen aloinkin vuotaa verta ja vuosin sit pari päivää + limatuhrua (pelkäsin jo limatulpan irtoamista kun sitä tuli aika paljon) siihen päälle vielä muutaman päivän sen jälkeen ei olekkaan enää tutkimusta tehty muuten kun varovasti ultralla. Lääkäri vain totesi käden veressä että kypsältä ja pehmeältä vaikuttaa :/

Vihlontaa on mulla ollut jo muutaman kuukauden ajan. Viime viikkoina varmasti tekevät jotain tuhoa tuolla kohdunkanavassa. Mua kun ultrattiin sairaalakeikan yhteydessä toissa viikonloppuna oli kanava vielä reilu 35mm ja nyt alkuviikosta oli lyhentynyt 28mm. Onneksi vielä kuitenkin on jotain jäljellä ;)

Tää kotona olo on alkanut kyllästyttää mua jo 1,5vko jälkeen. Olis tosi kova hinku siivota ja laittaa koti kuntoon. Mut lääkäri kielsi siivouksen. Pitäs varmaan ottaa viel pari viikkoa varovasti ja sit ruveta siivoilemaan. Nytkin ulkona ihana auringon paiste ja niin keväinen ilma että teksi niin mieli lähteä ulkoilemaan. Mutta pakko se on vaan uskoa ja ottaa varman päälle.

Onko keltään kieletty saunominen? Mä olen käynyt noin kerran viikossa miedoissa löyöyissä. Eilen juttelin kaverin kanssa ja hän oli tosi ihmeissään että saan käydä saunassa. Ei multa ole sitä kukaan kieltänyt enkä ole edes tajunut kysyä... :/

Nimi mietteitä Mä olen alkanut ajatella tulokasta useammin ja useammin nimellä johon olen mieltynyt, välillä ihan huomaamattakin... Mies ei ole hyväksynyt (vielä) nimeä niin en tiedä tuleeko pojasta edes sen nimistä. Mitenhän kestän sit "nimenmuutoksen" jos hänellä on jo mun mielessä toinen nimi :whistle:

Vilma rv 34+
 
Marimint / Nemika / eeti + muut Täällä on kans tehnyt aika kipeää nua sisätutkimukset!
Merika Tuttua tua alapäänvihlonta! :| Minulla on seuraava ja samalla viimenen lääkäri vasta 2-3 viikon kuluttua! Ja olisi kiva tietää onko tuolla alapäässä tapahtunut muutoksia, 32vk:llahan mulla oli jo paikat pehmeenä ja kaulaa en muista paljonko jäljellä alle 3cm.. Ja neuvola täti ei tee sisätutkimuksia ja ultra laitetta meidän neuvolassa ei ole..

Kävinpä äsken vähän kaupungilla ja meinasin ihan läähtyä, kun on masussa vielä yksi ylimääräinen lämmittäjä :heart: Löysin h&h:stä yhden mekon ja ostin sen ihan 34 kokoisena ja menee nytkin päälle ( tisseistä ehkä vähän puristi, ja ei ollut mikään äitiys vaate) mutta kesäksi :) Yhdet mikro shortsitkin olisi ostanut, mutta piti tulla kokeilemaan ensiksi kotona tämän turvotuksen yhteydessä vanhoja vähän saman tyylisiä kuinka jalkaan menee, että jos huomenna hakis ja ostais varmuuden vuoksi yhtä kokoo isommat :D
 
eeti ja toukonuppu: Hyvä että käynnit meni hyvin (tai ainaki kuulosti siltä, ettei kumpikaan mitään kauheuksia kokenut??). Hassua miten varmasti suurin osa lääkäreistä ja kätilöistä puhui ainakin meille, et joo kyllä ne yleensä kääntyy, kun yritetään, mutta eipä ne vauvelit niin vaan käännykään! Mä otin aamusella puhelimen kauniiseen käteen ja pirautin vielä sinne äitiyspoliklinikalle. Juteltiin kätilön kanssa (joka siis eilen olis varannu mulle sitä aiempaa leikkausaikaa) ja hän oli edelleen sitä mieltä et aika myöhänen aika mulle varattiin. Sumplittiin sitten niin, että luovutaan (nyyh) haikaranpesästä ja mennään ihan ns. tavalliselle osastolle, niin saadaan sektiopäivä järkevämmäks. Aikaistettiin sitä ja meillä se on nyt sitten 8.5. eli pari päivää eetin ja toukonupun jälkeen! Helpotti kyllä omaa oloa kummasti... Nyt alkoi tuntua, et onks meidän kaveri jotenkin kovin pieni, kun arvioitiin vasta 2500g painoiseksi..? Eikös teillä ollu jo kolmikiloisia? Harmittaa kyllä vähän se Haikaranpesä, mutta sama kai se missä synnyttää, eiköhän sielläkin ihan hyvää hoitoa saa ;)

eeti
: oliks teillä sellanen nuorehko naislääkäri..? Kylmä ku kala?

naukuri 36+1
 

Yhteistyössä