*** TOUKOKUUN TOIVOTUT HUHTIKUUSSA***

SISÄTUTKIMUS: jaa-a en tiiä sattuuko ku ei oo tota värkkiä tutkittu sitten viikon 28 jälkeen..

KOTIUTUMINEN: esikoisesta olin sairaalassa 6 pvää kunnes itse jo pyysin päästä pois ja silloinkin pääsin lähtemään omalla vastuulla joten uskon etten tämänkään synnytyksen jälkeen kovin nopsaan pois pääse ( johtuu tosta veritulppariskistä..)

kurpitsa rv33+5
 
Terveiset neuvolasta:
viikot: 37+6
Paino: +1.400 alusta 16,3kg
turvotus: +
RR: 120/66
pissa: puhdas
sf: 36 :eek: Niin sit pompattiin käyrien yläpuolelle aluksi sai 40 mutta tönisi toukkaa toiseen asentoon niin sai vähän "kauniimman" lukeman...
uusi aika taas viikon päästä

Nyt on kyllä niin hieno ilma että täytyy mennä ulos suppareita metsästämään...

Ainiinjoo onnittelut sektio ajan saaneille
 
Mun on pitäny jo jonkin aikaa kirjottaa tosta sisätutkimuksesta. Kun mullehan sitä ei tehty vikassa lääkärissä ollenkaan. Ihmettelin sitä täälläkin ja kysäsin tässä kerran terveydenhoitajalta että miks ei. Ite luulin sen johtuvan tulevasta sectiosta. Niin kuulemma tämä lääkäri ei tee vikassa tarkastuksessa kenellekään. Ei ole mitään merkitystä siinä vaiheessa onko paikat alkanu pehmentyä/aueta. Ei ole siis kuulemma mitään lääketieteellistä merkitystä tossa vaiheessa ronkkia. Sillon aikasemmin on katsonu (vkolla 26), koska sillon jos ois jo tapahtunu jotain kohdunsuulla olis tietty riski aikaseen syntymiseen jne. Nyt loppuviikoilla jos on tapahtunu jotain, niin saa rauhassa käynnistyäkin. Näin se mulle selitti. Että sellasta täällä. Mua ei ole siis kans ronkittu ikuisuuksiin..sillon viimeks ei sattunu. Voisin kuvitella että nyt sattuis jo.

Niin ja saunassa käyn melki joka ilta =)
 
eeti: tuotahan mäkin ihmettelin et miks ne käännytysajat annetaan niin myöhään.. mullakin se neuvolalääkäri vasta rv 37 eli jos johonkin käännytykseen joudun niin sitten tuon jälkeen vasta... tuon sectioajan jotenkin käsitän, että se halutaan mahd. lähelle sitä "luonnollista synnytysaikaa"...

Lapsivuodeaika: Mä aion kyllä lähteä heti kun lupa heltiää... kamala maata lasareetissa terveenä... esikosta olin 3vrk ja kakkosesta 2...
Täällä on onneksi uusi käytäntö, jonka mukaan kaikki (myös ensisynnyttäjät) voivat kotiutua jo 6h:n päästä synnytyksestä, mikäli raskausaika ja synnytys ovat sujuneet ongelmitta...
Mies oli kyllä sitä mieltä, että ei ainakaan samana päivänä tule mua kotio hakemaan, mutta saas nähdä :whistle:

mulla on myös tuota vihlontaa ja supistelua... siitä olenkin päätellyt että vauva saattais olla kääntynyt rt:aan... (ja lääkäri tietenkin sit toteaa tiistaina sen istuvan siellä pää rintojen alla.. :LOL: ) noh, katsellaan!
 
mulla sf-mitta tainnu korkeimmillaan olla vaan 30 =) mut mulla ollu kaikilta aikast samanlainen tämä masu.
jännää ku on sektiopäiviä määrätty eikä niihin todellakaan kauaa enää joillakin ole.
kohta tulvii vauva uutisia joka tapauksessa tänne =)
luotan kyllä siihen et jäbä tulee tämän kuun aikaan täällä ulos. B)
neuvolassaki sanoi et ihan pienen ajan kysymys enää millloin nasahtaa käyntiin.
mut saas nähdä. alkaa jo usko loppumaan ku supistelee ja tulppaa irronnu ja edelleen mennään kasassa vaan. tosin saisi kyllä tonne sunnuntaille pysyäkin nii olisi se 38 täynnä.
mut nyt ulos lenkille ku on nii nätti keli B)
 
Heipä hei,

Jokohan se Katrinainen on päässy tosihommiin ku ei ole näköjään tänään kirjoitellu mitään..... :whistle:

Hohhoijakkaa, ite joudun koko loppuraskauden nyt juoksemaan kättärillä joka toinen päivä tarkistuttamassa meidät, kg)koska kuulemma likka ei kasva tarpeeksi. Reilussa viikossa hälle oli painoa tullut +200g ja se ei lääkärin mukaan ole tarpeeksi (rv 37+3, paino 2,7kg)... :( Joten näillä sitten mennään eteenpäin. Kyllähän toi huoli nyt sit vaan on kasvanu, mut pakko aatella, et kai nuo heti huomaavat jos jotain kummallista on ja ottavat sitten toisen ulos heti jos tilanne sen vaatii. Ite mä vaan koko ajan ajattelen, et se olis jo valmis tulemaan ulos, niin miksi ne ei vois käynnistää sitä? Ehkä tää on vaan naiivia ajattelua.... :ashamed:

No joka tapauksessa käynnistetään viimeistään 4.5., mutta on siihenkin matkaa vielä....
 
Nyt sain tuupattua ton harjoittelijan pois niskoiltani :)

Olis siis eilen neuvolassa. Oma täti oli lomalla ja vieraan kanssa jotenkin ei ollut samanlaista:

Pissa: puhdas
RR 120/80
turvotusta lievästi nilkoissa, mutta mul on tää istumatyö jos jotenkin vaikuttaa, mutta enään on yksi aamu :)
SF 31, keskikäyrää mennään vaikka täti vähän ihmetteli, kun näyttää kuulemma isommalta
Painoa tullut ensimmäisestä neuvola käynnistä +700g (tosin olin juuri syönyt lounaan)
HB:t ei mitattu, kun edellisellä kerralla mitattiin ja lisärauta aloitettiin uudestaa.
Seuraava käynti kahden viikon päästä jolloin on myös lääkäri.

Olo on nyt ollut yllättävän hyvä. Paitsi viime yönä tuli valvottua ja nyt olis ihan valmis sänkyyn kaatumaan.

Jossu & Hemuli 34+2

 
Jossu-71: siis onko sulle tullu koko raskauden aikana VAAN tuo 700g painoa lisää????? :eek: Missä sä sitä vauvaa kanniskelet?? ;) Ja kiitos minunkin puolesta tuosta lonkkaluksaatio-jutustasi. Itsekin olen sitä mietiskellyt, kun perätilassa kai yleisempää kuin muuten.

Valvomisesta:
Mäkin pyörin ja hyörin yöt läpeensä. Nukun pienissä pätkissä enkä löydä sopivaa asentoa sitten millään. Oon kyllä ihan täysin päikkäri-ihmisiä, joten tarvittaessa kiskon sitte päiväunet ;) Mut yllättävän vähän päivisinkään väsyttää.

Ihana ilma ollut kyllä tänään! Nam. Kävin kävelyllä ja näin valkovuokkoja, sisiliskon, sammakonkutua... Olo oli kyllä tosi keväinen!! :)
 
mäkään en tiiä et sattuuko tuo sisätutkimus ku muistaakseni maaliskuun 10. tehty viimeksi, silloin ei ainakaa sattunu..
mulla meinaa nuo jalat lähteä alta.. tai siis oikeestaan vasen jalka, jotenki ilmeisesti vauva painaa tuonne nivusiin niin et parin metrin välein käy niin kipeää että meinaa oikeesti tuohon lattialle lysähtää. :| sit nyt ku tässä tietokoneella istun niin vähän niinku puutuis tuo vasen jalka, silleen ovelasti pistelee. ja minä ku olin jo ahkerana kerranki vaatteet päällä lähössä pikku lenkille.. mut ei kai sitä uskalla tuonne lähtee ku tiiä et pääseekö sitä takas.. :headwall: ihan meinaa jo pelottaa et onko tämä ihan normaalia.. mies tuossa äsken kyseli et et kai sä jo nyt synnytä ku piti ihan kyyristyä lattialle asti ku kävi niin kipeää.. mä sille sanoin et en kai mä nyt sentää vielä, vissiin reppana säikähti et pitääkö se nyt mahataudissa lähteä synnyttään.. :LOL:
 
edla-mamma: eikös se nyt ihan hyvä paino ole kuitenkin. meillä seurattu myös kasvua kun on pienikasvuinen poika. rv35 oli arvio meillä 2200g. ja nyt tullu sitä painoa 250g viikossa ja pitäneet sitä kasvua tosi hyvänä.
kurkkaapa tekayn sivulta, siellä painoarvio taulukko mistä voi katsoa suuntaa antavasti vaavin kasvua käyrällä. ihan hienostihan se teidän vauvan kasvu siinä käyrällä menisi kun kurkkasin. vai onko sillä kasvu muuten hidastunu aiemmista arvioista?
iteki huolehtinu pääni puhki kasvusta, mutta meitä kun on isoja ja pieniä. jospa meillä on vaan sirot vauvat =)
maanantaina myös täällä kontrolli painosta edessä.

nemika+jäbä 37+4
 
Useamman tuntia tuli ulkona oltua... On kyllä niin ihana ilma. Nyt on piha haravoitu ja sauvakävelylenkillä käyty... Vielä kun supistukset löytäisi tähän suuntaan niin olisin tyytyväinen... Nyt ruuan laittoon...
 
Ollaan Jossun kans painokertymissä aikalailla samoissa ;) alkaa kuitenkin näyttää siltä, että nyt pysytään jo plussan puolella, eikä enää humppasta miinus-plus-miinus-plus...
Meillä viime viikolla käydyssä äitipolikäynnissä vauvan kokoarvio oli pikkasen päälle 3kg (viikot tuolloin 36+2), ja ihan normikokoisena pitivät. Kehuivat taasen ettei millään uskoisi sokeritarkkailu-vauvaksi ;) . Ja kun vauva syntyy, painoarvio on 3100-3500g, ensiviikolla tarkentuu, jos ja kun sinne saakka päästään :whistle:
 
laurentzia saitko helposti käynnistyajan? Mä kans jännitän tän kakkosen kokoa onneks on tyttö -eiks pojat kasva vähän suuremmiks tai voiko ne enää yli 5kg kasvaa. mulla eka oli 4800g ja nyt pääsen kans äpolille viikolla 38 sit näkee painoarvion ja se on varmaan aika todellinen kun la niin lähellä. voi kun neiti syntyis itsestään ennen la.

saunomisesta Mä käyn saunassa joka toinen päivä ja ei kukaan sitä oo kieltänyt.

 
Merika:Ihmeen helpolla sain käynnistysajan. =) Oikeen ihmettelen vieläkin,et ei tarvinu mun sanoa,ku et kai se käynnistetään sitte etuajassa, ni lekuri oli heti samaa mieltä. Se sano vaan, et ei ennen ku 38 vk on täynnä. Mullahan olis sitte 38+4. Meiän tyttökin painoi 4300 ja sekin syntyi muutamia päiviä ennen lask.aikaa.
Taitaa se Katrinainen olla synnytyspuuhissa, ku ei oo kirjotellu vähään aikaan...Nemikalla kohta kans varmaan tapahtuu. Mulla ei supistele, ku harkkasuppareita. Muutaman päivän oon siivoillu taloa ihan hullun lailla, eikä silti tuu mitään kipeitä supistuksia. Toisaalta ihan hyväkin, et ei tarvi vielä etukäteen kärsiä niistä, mut silti niitä toivois edes vähän tulevan. Tietäis ainaki, et jotain siellä tapahtuu.
Kotiutumisesta Mä aion olla sen pari päivää siellä sairaalassa ja sitte kotiin. Tietysti, jos vauva ei vaadi jostain syystä pidempää aikaa siellä oloon. Siellä on aina niin ikävää olla yksin.. :( Siis ilman lapsia ja miestä. Mä aina pillitän siellä silmät punasina, ku vaan tuntuu niin kurjalta olla erossa niistä. Hormonithan sen itkemisen vaikuttaa, mut silti aina vähän hävettää, ku ei muista äideistä ainakaan ulospäin huomaa, et ne itkis. Aika kummallisesti ne hormonitki vaikuttaa, ku aina synnytyksen jälkeenhän on tosi onnellinen, mut sekin itkettää. Niin ja en osaa kyllä nukkua sairaalassa ollenkaan. Kaiken maailman ääniä kuuluu käytäviltä. Ja jos oma vauva nukkuiskin suht hyvin, ni varmasti naapurin vauva karjuu sitte. Mulla on ainaki käyny jokaisen synnytyksen jälkeen niin.
Laurenzia+Pikkarainen
 
auttakaa mua....kun mun oikea nilkka ja jalkaterä on ihan paksu mummon jalka...ei mee kunnolla kenkäkään jalkaan, mut vasen on edelleen oma itsensä eikä yhtään turvonnut...iltaa kohti pahenee, mutta näkyy aamusta alkaen ja päivällä...eikä siihen tunnu auttavan tukisukkakaan...

Eeti: onnittelut sektioajasta

vihlonnasta on ollut juttua. välillä kyllä vihloo niin, että vedet silmissä mennään.ja kävelyt pitää seisauttaa.

mä en oo tiennytkään, että saunominen vois olla kiellettyä.ei oo kyllä käynyt mielessäkään ja aion jatkossakin käydä, jos se nopeuttaa pikkuisen syntymää nin sittenpähän n opeuttaa, joutaahan tuo jo syntyäkin.

huomenna on sitten neuvola aamulla jälleen.. ja ens tiistaina toinen kokoarvio vauvalle, pelottaa vähän miten suureksi pieni meinaa kasvaa tuolla masussa.

-muru ja nökönen 36+1
 
Toukonuppu, no jopas on tosiaan vauvanhaut meillä peräkkäin! =) :heart:

Naukuri Ei ollu kylmä nainen vaan löysä mies - kumpi lie parempi/ -hempi vaihtoehto:D? Käsi oli kuin kylmä lahna ja kysyinkin hermostuksissani, kun istui löysästi tuolissaan ja roikotti epämääräisesti kättään, et kätelläänkö me vai ei? Sit se kysyi et miksei käteltäis. Sanoin et kun en tiedä tosta sun kädestäs mitä se meinaa - ja siippa sai olla taas ylpeä =:ashamed: vaimostaan..!
Mietin muuten tuota ihan samaa: joku sanoi et onnistumisprosentti kääntämisessä on 50 vai oliko jopa vähän yli, ja kaikki ne mistä oon nyt ainakin kuullu, ei oo onnistunu. Onpa hyvä et aikaistivat tuota sun sektio-aikaa. Tietty - ja kuten äippä84 laittoikin - parempi et on lähellä LA:ta, mut sit taas tulee eteen se et jos synnytys käynnistyykin aikaisemmin ja jos sairaala sattuu olemaankin vähän kauempana. Meillä on sairaalaan onneks lyhyt matka, mutta itse huolehdin jo siitä, et LA korjattiin mulla ekassa ultrassa 4.5, mutta ei muutettu itse korttiin, jossa on siis tuo 10.5. Ja tuolloin ajattelinkin ettei sillä ole merkitystä. Nyt taas sillä onkin merkitystä eli sektio aika on tavallaan ohi tuon LA:n... no meillä on Papsun kans diili ettei tule ennen kuin remppa on valmis, heh:whistle: Totta, nyt sulla meni se Haikaranpesä, mut luulisin et parempi (jos pitäis valita) tuo sun ratkaisu. Joo, Papsu on nyt 3300g ja neljää kiloa synnytyksen tietämillä veikkas lahna-lääkäri. Äippä84: onko sullakin siis vielä perätilassa ja sullekin suunnitellaan siis kääntöä vk:lle 37, ymmärsinkö oikein? Ei kyl voi kun ihmetellä mikä logiikka tuossa on: ettei käänny takaisin, vai(?)

Kiitos poika tsempistä ja rauhoittavaa kuulla, että sulla on takana hyvä sektio- kokemus! Ihmismieli on kummallinen ja tuohon sektio-asiaan liittyy ihan yllättävän paljon kaikkea ihan ihmeellistä arvo-latausta, mistä ollaan puhuttukin täällä. Päätin et laitan jäitä hattuun ja nyt näillä eväillä eteenpäin.

muoks: ps kiitos muru ja muut tsempistä ja onnitteluista: ihan ihanaa kun tippu taakka harteilta edes vähän kun asia ratkes. Ja Katariinalle synnytystsemppiä jos aika tuli jo eteen!!!
 
on tää ihmismieli kummallinen. joka päivä sitä oottaa josko nyt käynnistyisi. ja tänään ku ulkoiltiin monta tuntia. ja käytiin hissunkissun lenkilläkin niin sit ku alko taas tämä supistelu niin itkua väänsin jos mahdollinen lähtö tulee. kai se on just tuo ku ei osaa erossa perheestään olla sit yhtään. varsinkaan noista lapsista :'( :'(
ja sit tietää että suurella todennäköisyydellä olen synnytyksessä sit ilman miestä. mikä oli ihan mun oma valinta meidän tytön kannalta ku sillä ottaa koville toi sairaala aika muutenkin.
eli ihan sama miten päättää nii itku tulee taas nii helposti :'( :headwall:
nyt vaa pelottaa lähtö jostain syystä ihan vietävästi..
 
katrinainen varmaan jo nyytti kainalossa ku tosiaan on nii hissukseen.. :heart:

täältä lahjoitetaan nyt supistuksia vinopino. napakoita ja töitä tekeviä takuu varmasti.
nyt on nii paniikki päällä kaikesta. et saatte jokaisen supparin mitä tulee ihan roimasti täällä.. :eek:
 
sisätutkimus tehtiin tänään sattu tosi paljon toivattavasti ei tehdä enään :( eipä kyllä ollut paikatkaan auki olis varmaan mennyt yliaikaseksi.
naukuri hyvä että sait uuden sektio ajan,saitteko muuten lääkeitä kotio mitkä pitää ottaa illalla ennen sairalaan menoa?

mä en ole muuten kuullutkaan lonkkajutusta.
tuleeko teidän miehet saliin mukaan?
mun ei tule pelkää että pökrää lattialle :LOL:


onkohan katrinainen alkanut synnyttään =)
kuinkahan monta vauvaa tämän kuun aikana kerkiää viälä syntyä.
 
heipa hei paasin yoksi kotiin, kun verenpaine hiukan tasoittui. Ei ole meidan vauva viela syntynyt. Huomenna aamulla takaisin ja sitten katsotaan olenko viikonlopun sairaalassa vai kotona. Tilanne on nyt se, etta raskausmyrkytys nakyy jo veritesteissa, mutta on hiukan tasoittunut ja laakarit elattelevat toivoa, etta saataisiin vauva pidettya masussa viikolle 38. Jos tilanne pahenee niin kaynnistetaan heti. Olen ollut koko paivan testeissa, siksi hiljaisuus taalla. Te olette kylla ihania, veikkaan vaan etta moni muu ehtii synnyttamaan ennen mua. Tassa viela kaynnistykseen 1-2 viikkoa jos kaikki menee hyvin.
edla-mamma onneksi ottivat tarkkailuun. tiedetaan sitten ainakin koko ajan etta vauvalla kaikki hyvin. ma olen ainakin kiitollinen tasta sairaalan systeemista, etta seurataan koko ajan. ihana tosin paasta kotilomalle yoksi. Pitaa vaan kuulema soittaa heti jos tila huononee.
onko nemika lahtenyt jo? :hug:
poika parhaassa tapauksessa olen taalla kanssasi viela viikolla 42. vaikka en kylla siihen enaa jaksa uskoa.
muru0508 turvotus kannattaa ottaa vakavasti. mulla ainakin huono merkki. mutta jos verenpaine ja muut hyvia niin sitten varmasti normaalia. mutta jos alkaa tulemaan niin kuin mulla kilo per paiva kaks niin ota heti yhteytta neuvolaan.

Hyvia oita kaikille. mun taytyy menna nukkumaan. olo ei todellakaan ole parhain edelleenkaan. Te olette niin :heart:

katrinainen ja kirppunen 36+2
 

Yhteistyössä