*** TOUKOKUUN TOIVOTUT HUHTIKUUSSA***

No eikö vieläkään kukaan ole lähtenyt synnyttämään!! =) Minä jo luulin kun en pariin päivään ole täällä käynyt, niin ainakin nemika ja katrinainen olisivat lapsukaisen kerenny pukata maailmaan ;) :p Mutta eiköhän pian ala tapahtumaan, toivottavasti :D Ainakin parin viikon vai onko siihen sitäkään kun Laurenzia saa pikkuisensa maailmaan! Ihanaa :D
majj elä huoli, kyllä ne raskausarvet ajan kanssa vaalenee. Olen ihan ylpeä itsestäni kun olen alkanut ajattelemaan näin :D Oli nimittäin minullekin ihan kamala järkytys kun ensimmäiset arvet alko näkymään reisissä ja nyt on pari viivaa tullut mahaankin. Ja kun arpia ei ole ollut koskaan aikaisemmin. Mutta kyllä se siitä, usko pois!! =)

Vilma77, saunonut olen paljon melkein koko raskauden ajan, vähintään joka toinen päivä. Neuvolassa kysyin asiasta ja täti sanoi ettei ole mitään syytä miksi ei saisi saunoa, kunhan vaan tarkkailee omaa vointia ja juo vettä sen jälkeen. =)

Alapää on täälläkin tosi herkkänä, sen huomaa jos käy vaikka pissalla ja jännittää lantionpohjalihaksia. Ja kipeä on vaikka ei olisi edes seksiä tehnyt :/ ;)

Sairaalassaolo täällä KYSissä muuttui vissiinkin tämän kuun alusta sellaiseksi, että jos raskaus ja synnytys on mennyt hyvin ja vauva ja äiti voivat hyvin, niin aikaisintaan voi päästä pois vuorokauden kuluttua jos äiti vaan haluaa. Mutta itse olen ajatellut olla sen pari päivää siellä jos vaan siltä tuntuu. Saavat auttaa ja neuvoa kaikessa ihan ajan kanssa =)

Ommaa nappaa sen verran, että eipä taida synnytyst olla ihan lähellä tällä mammalla. Olo on vieläkin liian hyvä ;) Sukkapuikkoja vaan välillä tulee, mutta eipä oikein muuta.

Neuvolassa käytiin eilen ja kaikki oli ihmeen hyvin pitkästä aikaa, hemppakin oli noussut melkein samalle tasolle kuin ihan ekassa neuvolassa =)
Viikkoja: 37+4
Paino: +- 0g/ kaksiviikkoa (alusta painoa tullut n.12kg)
Turvotus: -
RR: 111/68
Pissa: puhdas (vihdoinkin!!!!!!!)
Hb: 142
Sf: 32
Ja rt:ssä pikkuinen kölli siellä

Eipäs tässä muuta kun synnyttämään naiset!!! :D B)

santrra 37+5
 
muru0508

helpottaako jos kerron että mulla oli rv 35 vauvanpainoarvio 3,7kg. Ja siis ultrattuna, eli kait aikas paikalla pitävä arvio.
Toivon että en ensi viikolla synnytä mitään uutta Aleksander Karelinia, joka siis syntyi melkein 7 kilosena... (siis se venäläinen painija).
 
Dorallahan onkin tulossa hyvänkokoinen lapsukainen =) Mut eikös isompi lapsi oo aina helpompi käsitellä kun pikkuiset.

Santtra: No ei täälläkään oo synnytyksestä mitään tietoa :D Olo on melkeestään parempi kun koko raskauden aikana :D
 
Aurinkoiset huomenet! B)

on se niin kivaa kun aurinko paistaa kirkaan siniseltä taivaalta! B) Tulee itsellekkin aina vähän parempi fiilis! :)

Synnytyksestä Mies tulee mukaan ehdottomasti, itse haluaa ja minä haluan hänet varmasti vielä kovempaa mukaan :) Napanuoraa hän ei kuulemma ajjo leikata, mutta saa nähdä kun ollaan tosi toimissa, joo eipä täälläkään mies sinne navasta alaspäin pääse tai minä saan jonku kohtauksen, ja on sanonukki että ihan mielellään pysyy navasta ylempänä :D
Saunomisesta Eileen viimeeksi olin :wave: On se jännä että nyt raskaana viihdyn sielä jos ei liian kovia löylyjä heitellä. Ennen kun en edes mökillä meinannut saunaan mennä, alkoi heti niin ahdistamaan.

(.) Alkaa ihan miestä sääliksi käymään kun niin kovasti seksiä haluais ja minä ku aina torjun :saint: :LOL: Mutta pelkään aina että sattuu kun on niin hellänä paikat, kyllähän mies sen ymmärtää mutta silti..
Aamulla heräsin niin ihaniin menkkakipuihin ja alaselän kuumotuksiin että sängystä ei ylös meinannut päästä! Oon miettinyt että jonku laisia supistuksia niiden täytyy olla! Vai vaiko olla tuollaisia suppareita? siis ettei koko maha kuitenkaan kovetu..

maj ja 34+1
 
täällä saunotellaan kans melkein joka ilta. ja ihan kunnolla heittelen löylyäkin kyllä. =)
oon saunonu jokaisen raskauden kohdalla enkä siitä tavasta osaa luopua muutenkaan.

raskausarpia on entisiä. osa näkyy enemmän ja osa vähemmän. mut niihinki tottuu sit. eikä ne häiritse yhtään kyllä. ja nyt näkyy tulevan lisää taas. mut minkäpä niille tekee. mulla takapuoli, tissit ihan pahimmat arpipaikat. masussa ei ole ku pari tullut nyt tästä raskaudesta. mutta en osaa stressiä noista vetää. tottunu ku vuosia niitä tuossa näkyny kuitenki. =)
kai se on ruvettava imurin kimppuun välillä. saapi noi pölyt kyytiä. supistelut alkaa olla ihan vietäviä jo.. :kieh: :kieh: kuinkahan pitkään se nakkelee näitä ennen ku jäbä tajuaa ulos tulla loppujen lopuksi... :kieh:
 
naukuri mulle ei sanottu lentosukista,sängystä tarvii nousta heti ylös ja käveleen vaikka se sattu ihan halavatusti :x
poika04 en ole kuulut että tampereella joutuis ottaa tuon mahapiikin myös kotonakin,sairaalassa hoitsut piikitivät.
en kyllä tiädä onko toiminta muuttunut.
dora sullehan on tulossa oikea pikkujättiläinen,taitaa 50senttiset vaattee jäädä käyttämättä.
summer olikos sulla vappuna sektioaika?
äippä84 toivottavasti vauva kääntyisi oikeinpäin hankala se on poikitaista vauvaa synnyttää.

eilen muuten se lääkäri viälä sanoi ennenkuin lähdin normi synnytystähän voi silloin yrittää jos vauva tulee aikasemmin ja olosuhteet on hyvät |O
en ole menossa synnyttään aikasemmin olen vaikka jalat ristissä viikon :kieh:
 
poika, tässä kun ajattelee, niin ei mulla koko raskauden aikana ole ollut mitään pahoja vaivoja, mutta luulisi niiden jo tulevan kun ollaan näin pitkällä. Mutta sinulla se on vielä pahempaa tai voisko melkein sannoo ironista, kun pitää aluksi pelätä että syntyykö vauva liian aikaisin ja sitten kun vois pikkunen tulla, niin eipä merkkiäkään :D Minäkin eilen ihan hämmästyin kun kävelyllä kävin, niin pysty melkein juoksemaan, eikä tuntunu missään :D

Ollaan mekin sovittu, että mies tulee synnytykseen mukaan ja ihan omasta tahdostaan (kai?) :D :p En kyllä vois lähtee ilma häntä, kun tuntuu hassulle mennä neuvolaankin ilman sitä, kun on ollut melkein joka käynnillä mukana alusta lähtien. Paitsi nyt parina kertana, kun käyntejä alkaa olla jo niin tiuhaan tahtiin. =)

majj, täälläkin käy välillä miestä sääliksi kun raukka ei aina saa, jopa moneen päivään, vaikka kuinka kiltisti pyytää. Ja silti se ymmärtää ja nielee tappionsa :heart: Tulee aina pahamieli toisen puolesta kun torjun monta kertaa peräkkäin, mutta kun sattuu ihteesä niin ei siinä seksi ihan ensimmäisenä mielessä ole :p Olen jo ajatellu, että pitääkö sitä jo ihan vaan väkisin/säälistä antaa kun toinen on niin huolehtiva ja rakastava ollu koko ajan :LOL: :heart: =) :p
 
Päiviä tännekkin :flower:

Nemika se varmaan kohta lähtee pyöräyttämään,jännittävää =)

Raskausarpia ei oo vielä näkynyt...mutta en nuolaise,ennenkuin tipahtaa.... :D

Mulla on nyt vähintäänkin outo olo... vihloo alamahaan,kävely on perästä, jalkoja särkee,maha roikkuu tositosi alhaalla...tekis mieli ulos,mutta jostain syystä en tahdo uskaltaa mennä kävelemään,kun mies ei oo kotona ja pelkään että jään tonne tien varteen..tyhmää,tiedän :ashamed:
Kohta jos koittais ees tohon talon edustalle mennä käpöttelemään.
Se limatulppa sekotti nyt mun pään pahasti,ja kyttään tässä kaikenlaisia merkkejä,vaikka tää ei varmasti synny,ainakaan kahteen viikkoon...eikä vältsisti tarviskaan.

Huokaisu |O kotan nyt unohtaa koko asian....

Repa ja kutvonen rv 36+3
 
helou.
nemika ja katrinainen
tsemppiä ja etteköhän te ole jo seuraavat :)

mun vauva tuntuu mahassa antavan tosi ns.agressiivisia iskuja ja potkuja.
sanoinkin sille tänäänkin, että tulisi ulos sieltä jos on noin tukalaa :headwall: :heart:
nähtävästi on harvinaista herkkua, että pystyy yöllä nukkua, viime yönä ei taas, mutta sitä edellisenä yönä nukuin pitkästä aikaa yöni. kyllä sitä nauttii kun on edes yksi hyvin nukuttu yö takana.

hormonit ja itkeminen
kyllä huomaa täälläkin että tunteet heittelee miten sattuu, naurattaa ihan älyttömästi jotkut asiat, mutta itkettää myös. yhtä vuoristorataa..

mies mukaan synnytykseen
mulla mies tulee mukaan ihan omasta tahdosta ja se on vielä ainakin asiasta innostunut.
sairaalassa ollaan niin pitkään kun tarve vaatii, eli varmaan jos kaikki menee putkeen niin 2 päivää..

dora
ihan mukavan kokoinen kaveri teille on tulossa
:)

 
Taas sairaalassa. kotiloma paattyi kun verenpaineet nousi 168/110. nyt taas levataan taalla. mutta koska pissa vaan+1 eivat ainakaan viela kaynnista. turhauttaa niin paljon. nemika :hug: ymmarran sairaalakammosi hyvin. muakin itkettaa olla taalla. raskausarvista on tullut paljon, en jaksa edes surra niita. repa onnea limatulpasta.
 
Huomenet!

Joo kyl yöt alkaa olla ihan syvältä. Taas heräsin ihan yli-aikaisin - tosiaan olis kroppa voinu alkaa "valmistautumaan" näiden unien suhteen vähän myöhemmin..

Naukuri/ toukonuppu/ summer/ Poika/ sektiolaiset: sain ohjeet kans noista tukisukista ja sit kirjallisia ohjeita leikkaukseen valmistautumisesta, toipumisesta yms. mutta siis mitään peräpuikkoja, närästyslääkkeitä tai piikityksiä ei edes mainittu. Kysyin vielä itse et mites kun mua närästää tosi paljon ja pelkään mitä tuosta yöstä/ aamusta oikein tulee kun ei voi juoda kun vettä 6 asti. Hoitaja vaan totes et ei voi mitään, jos tosi paha kipu vatsassa niin Rennien voi ottaa. Miks ihmeessä me Naukurin kans ei saatu noita närästyslääkkeitä ja peräpuikkoja? Tekeekö ne suolentyhjennyksen sitten siellä (eiks noi peräpuikot oo just sitä varten vai miks?) Tukisukista: sain sairaalatarvikkeisiin erikoistuneen myymälän nimen Manskulla, jonne menen tänään sovittamaan ja ostamaan nuo reisitukisukat. Kysyin eilen kätilöltä mikä niiden funktio on ja se sanoi et nimenomaan estää laskimotukoksia, joiden riski kasvaa leikkauksessa. Ja antoi tuon erikoiskaupan nimen kun kuulemma sieltä saa sukat puolet halvemmalla kuin esim. Instrusta. Onpas nämä leikkauskäytännöt tosiaankin erilaisia eri paikoissa: Hämää nyt kyllä erityisesti tuo etukäteislääkitys, josta ei edes puhuttu mitään. Pitää kysyä ensi viikolla neuvolassa asiasta. Kummaa hommaa! :|

Majj: mulla kans tuota menkkakipua ja alaselän kuumotusta aina öisin ja pitkin päivääkin. Kaitpa normaalia, kun kukaan ei erityisemmin ota kantaa esim. neuvolassa/ sairaalassa.

Naukuri käyn joo mamma-joogassa, mut alkaa tuntua sekin jo aika rankalta. Säkö laitoit et jos synnytys alkaa aikaisemmin niin lääkäri sanoi et voi yrittää normi-synnytystä? Itse olin tuon asian suhteen erityisen tarkkana ja sainkin lupauksen, et vaikka synnytys käynnistyisikin aikaisemmin, niin saan ehdottomasti tuon sektion, jos siis vauva on edelleen perätilassa. En missään olosuhteissa halua synnyttää perätilassa, varsinkaan nyt kun kuulin tuon kokoarvion.

Mitäs vielä puhuttiin? Ai niin, mies tulee mukaan olipa kyseessä kumpi synnytystapa hyväänsä. Leikkaa napanuoran jos pystyy (tilanteen mukaan) ja ottaa vauvan ihokontaktiin heti jos se ei ole mulle mahdollista eli jos tulee sektio.

Katsoiko joku eilen sen vauva-dokkarin Teemalta? Katsoin äsken kovalevyltä ja voi että tuli taas itku silmään! Muutenkin sisälsi paljon tietoa sikiöiden maha-ajasta. Siihen tulee viel toinen osa eli suosittelen!

Nyt syömään ja sit tukisukkasovitukseen kaupungille: sain heti ajan. Hinnaks tulee n. 30eur kun Instrussa kuulemma 60 - 80. Niillä on joku diili sairaaloiden kanssa.

Vointeja! t. eeti+Papsu-möyrijä 37vk täynnä! :heart:
 
äh, no nyt luin et ne peräpuikot olis just ehkäisemään verisuonitukoksia..? eikä siis mitään suolihuuhtelua, heh, mitä ajattelinkaan:LOL: No ei voi tietää kun ei oo kokemusta. Mitä varten ne nyt siis on: ken tietää? Ja tehdäänkö sektiossa tuo suolihuuhtelu vai ei?
 
meinaatte sitten ajaa mut ja katrinaisen vaan jo laitokselle :LOL:
mä oon ollu jo viikko tolkulla lähdössä ja kotona sitä vaan kupataan. :LOL:
neuvolasta käski kyllä näytillä käydä ku noi supparit on nii kovia. mut sanoinki etten lähde sinne odottelemaan syntymää. lähden sit ku olen varma et ulos on tulossa. ja maanantainahan on kontrolli jos kasassa ollaan.
poika on nyt nii pirun ahtaasti masussa ettei ole ikinä ollu. rassu yrittää puskea ja punnertaa mut ei ole tilaa nii ei ole. :/
meillä ukko tulee kyllä myös mielellään mukaan, mutta edelleen vakuutin pärjääväni tällä ratkaisulla. ja onha mulla tosi rakas kaveri joka tulee tarpeen vaatiessa. olin itseki sen viimoisessa synnytyksessä henkisenä tukena.
mut eiköhän sekin sitten selviä ku tietää mihin vuorokauden aikaan toinen lähtee tulemaan. jos nyt ulos asti suostuupi tuleen :LOL:

katrinainen: jaksuja sinnekin oikein kovasti :hug: :hug:

 
Eeti: ei mulle ainakaan tehty suolihuuhtelua

Santtra: samaa sano neuvolassakin..onhan tää aika :D

nemika: ois se kuule jymy paukku kun sulla menis yli ja käynnistettäs :LOL: mut tuskin sentäs...mahtavaa et pikkunen jakso täysaikaseksi mukana epäillyitä huolimatta

mut nyt taidan kaupunkia kkohti lähteä

hei hei
 
summer81: sain osoitteen mannerheimintiellä olevaan Terveydenhoitotuotteiden palvelukeskukseen. Kätilö kyl sanoi, et jos ei millään halua noita sukkia ostaa (hinnasta en mäkään vielä tiedä, mutta oletan maksavan jonnin verran...), niin sairaalassa sit laitetaan aamusta jotkut niiden omat sukat. Mut et olis hyvä jos olis jalassa jo illasta asti.

poika04:
Noissa mun saamissa kotihoito-ohjeissa ei ainakaan mainittu mitään pistosta, mut en tiedä mitä sitten leikkauksen jälkeen antavat ohjeeksi..?

Tsemppiä nemikalle!!
 
eeti mä taas luulin että peräpuikko on suolentyhjenystä varten :D
mulle sanottiin normi synnytyksestä,tänään tuli jo lausunto kotia siinäkin lukee jos synnytys lähtee kotona käyntiin tehdään uusi tilannearvio ja sitten lantio vaikuttaa normaalilta tosin ala-aukeamalta hieman pienempi vaikutelma mitähän tuokin tarkoittaa :eek:
sitten joku palpoiden cervix hyvin korkealla auki ulkosuusta sormelle sisäsuuhun ei yllä.
ymmärtääkö joku mitä tuo tarkoittaa.

musta jotenkin tuntuu että ens viikolla on jo pari vauvaa syntynyt :D
katrinainenkoitahan jaksaa :hug: kuinkahan pitkään ne antaa sun kärvistellä :(
 
Ja katsos vaan, eeti olikin jo samoilla linjoilla :) Eli samaan paikkaan olen mäkin menossa ens viikolla tukisukkia hankkimaan.

eeti: Mulle sanottiin tuosta etukäteen syntymisestä, että sit vaan ambulanssilla sairaalaan ja päivystykseen ja sen myötä leikkaukseen eli puhuttu edes et alakautta joutus synnyttään! Enkä sitä kyl tekiskään ;)

Sektiolaiset: Hämää kyllä nuo eri käytännöt tooooosi paljon. Hmph. No pitänee luottaa siihen, että kaikki neuvot on yhtä hyviä ja toimintatavat vaan vaihtelee eri sairaaloissa. Kättärillä luvattiin niin paljon kipulääkettä kuin vaan tarvii, et pääsee mahd. pian liikkeelle leikkauksen jälkeen. Sopii mulle ;)

Jumpasta: Mäkin tosiaan oon käyny mammajoogassa, mammajumpassa yms. ja vointi on kyllä ollu hyvä. Nyt vielä tuota mammajumppaa jatkan, mut jooga pääs jo loppumaan. Harmi.

 
oottepa taas olleet aktiivisia. täällähän pitäs olla 24/7 jotta pysyis teksteissä mukana :LOL:

mammajumpasta mä oon käynyt kaupungin järjestämässä mammavesijumpassa. Nyt mietin vaan, etä kuinka kauan niissä uskaltaa käydä?? eli mistä mä tiedän koska mulla on paikat alkanu avautumaan??? OOTTEKO SAANEET OHJEITA UIMISEEN LIITTYEN?? neuvolalääkäri käski kysyä muilta että mitä ohjeita ne on saaneet. Just joo..

Mies tulee synnytykseen mukaan, jos vaan suinikin pääsee. Sillä on työmatkoja tässä joka viikko. Mutta kovasti luotan että ehtii synnärille mukaan,kun mulla ei mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä ole.

vitsi mä nauroin tolle eetin käsikommentille!!!

(.) ei muutosta edellisiin päiviin.. alaselkäjomotusta ja menkkakipua on ollu jonkun verran. NORMAALIA??? Mutta liikkumiseen eivät juurikaan vaikuta...

Onko netissä joku paikka josta näkis mikä sf-mitta on normaali ja mikä menee yläkäyrällä??? tossa koitin omaa neuvolakorttia tihrustaa ja nyt en ookkaan varma että mennäänkö yläkäyrällä vai ei.. Eli joku joka osaa tulkita noita käyria niin onko rv 34+6 mitattu sf-mitta 34 yläkäyrällä????? Toki sain jo lähetteen sinne äippäpolille, mutta murehdin että sainko turhaan...

vauva potkii siihen malliin, että tällä mammalla taitaa olla lounas aika... palataanpa taas!!

Katrinainen paljon tsemppiä ja halauksia sulle!!! koita jaksaa!!!!

birdie + ahmatti rv 35+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja toukonuppu:
eeti mä taas luulin että peräpuikko on suolentyhjenystä varten :D
mulle sanottiin normi synnytyksestä,tänään tuli jo lausunto kotia siinäkin lukee jos synnytys lähtee kotona käyntiin tehdään uusi tilannearvio ja sitten lantio vaikuttaa normaalilta tosin ala-aukeamalta hieman pienempi vaikutelma mitähän tuokin tarkoittaa :eek:
sitten joku palpoiden cervix hyvin korkealla auki ulkosuusta sormelle sisäsuuhun ei yllä.
ymmärtääkö joku mitä tuo tarkoittaa.



Lantio siis alatiesynnytykseen normaali, tosin ala-aukeama hieman pieni. ( Naisen lantiossahan on ylä- ja ala-aukema, joiden pitää molempien olla tarpeeksi laajoja synnyttämiseen ). Käsikopelolla kohdunsuu vielä takana ja korkealla ja ei ole kokomitaltaan avautunut, ainoastaan ulkosuulta. Elikkä siis ei pitäisi olla mitään ongelmia synnyttää alakauttakaan.
Noin siis suurinpiirtein :)

(.) Käsittämättömän huono yö taas takana. Voi että mua alkaa ärsyttämään tämä homma. Yöllä supisti yhden kokonaisen kerran ja siihen se sitten jäikin. Höh.
Mies tulee meilläkin mukaan synnytykseen. Sanoin samaa, että en kehota menemään kattoon sinne alapäähän. Enemmän taitaa hyötyä olla täällä yläpäässä..
Koodi:
 
kipulääkityksistä kävin eilen myös nukutuslääkärin luona joka kerto sektion jälkeen laitetaan kipupumppu jota saa itse painella kun tarvetta ,myös aloitetaan burana kuuri jota annetaan 3kertaa päivä ettei kipua tarvitse tuntea.
viime sektiosta muistan että mulle tuli hirvittävät ilmavaivat ja teki tosi kipeetä,sillon ymmärsi myös vauvojen itkusuuden ilmavaivojen takia.
sitten sain muuten lähetteen verikokeisiin jotka pitää käydä ottaa 2.5 sitä en tiädä mitä kokeita mahtaa olla.
 
Tervehdys taas.

naukuri: tosiaan tuo 700g on tullut ensimmäisen neuvola punnituksen jälkeen. Ihan todellista lähtöpainoa en edes tiedä, kun en ole mikään innokas puntarilla käviä, mutta ei kovin paljon tuosta neuvolassa punnitusta heitä. Tosin mulla oli alunperin ihan riittävät pelastusrenkaat kertyneet joten on parempikin ettei ole tullut enempää lisäystä.

mies synnytyksessä: meillä tulee mukaan, mutta en osaa sanoa haluaako ihan alapäätä katsella vai onko vain hengessä mukana.

Mulla on nyt viimeinen työpäivä. Maanantaina alkaa äitiysloma ja pyykkirumpa :)

Jossu & Hemuli 34+3
 
toukonuppu: kättärillä laitetaan kans joku morfiinitippa menemään sinne minne se epiduraalikin laitetaan (tai spinaalipuudutus). Nukutuslääkäriä ei meillä kai tavata etukäteen. Ohjeista kyl luin et tutustumaan vois mennä ja ehkä menenkin. Noista verikokeista sen verran, et multa otettiin yks verikoe tuolloin toissapäivänä (veriryhmän määrittelyyn ei kuulema riittänyt SPR:n tekemä homma vaan piti olla Hus-labin tekemä..) ja loput otetaan sitten leikkauspäivän aamuna. Teillä ne "loput" otetaan sit varmaan tuolloin pari päivää ennen leikkausta?

jossu71
: ok, mä meinasin pudota tuolilta, et miten voi olla noin vähän tullut :) Itsellä on jo kerättynä 11kg, mutta olen melko hoikka normaalisti.

Mies synnytyksessä:
TOTTAKAI! Eli tulee mukaan oli synnytys miten päin vaan :D Henkisenä tukena nyt lähinnä, mutta sektiossa miehen rooli sit korostuukin enemmän nimenomaan tuon vauvan hoidon ja läheisyyden suhteen.
 
peräpuikoista vielä: mäkin luulin et peräpuikot olis suolen tyhjennystä varten... Kävin kans surffailemassa netissä ja peräpuikko taitaa olla nimitys aika monille erilaisille lääkkeille, joita voidaan "antaa" peräsuolen kautta :| Lapsille on esim. tarjolla kipulääkettä sisältäviä peräpuikkoja yms. Mut kyl siellä jonkun peräpuikon vaikutus oli nimenomaan tuo suolen tyhjentyminenkin! Eli ei ihan täysin hakoteillä oltu :D
 

Yhteistyössä