TOUKOKUUN TOIVOTUT helmikuussa

Mymmelis - Raskausviikoista sen verran, että jos sun laskettu aika on edelleen 24.5. ja kuukautiskierto 28pv, tänään on menossa rv 27+3. Tällä sivulla on kiva kalenteri, jossa on joka viikolle jotain tietoa:
http://www.pregnancy.org/pregnancycalendar/

Vakuutuksista: Kyselin eri yhtiöistä tarjouksia, ja me saatiin ehdottomasti paras tarjous Turvasta. Sieltä saatiin sekä lapsivakuutus että kotivakuutus samaan hintaan kuin Tapiolassa olis ollut pelkkä lapsivakuutus. Kannattaa siis kysellä.

Olin tänään töissä sairasloman jälkeen. Hyvin meni, ei alkanut onneksi supistella. Toivotaan, ettei alakaan enää ennen kuin on oikea hetki. Aika menee kuitenkin nopeemmin, kun on töissä. Nyt on rv 29+1 menossa.

Sellainenkin juttu vielä, että käytiin 4D ultrassa viime viikolla. Ihan mahtava juttu - suosittelen! Sieltä sai ihanan, noin puolituntisen dvd:n vauvasta, mutta sen lisäksi lääkäri teki todella monipuolisen ja tarkan ultratutkimuksen - aivan eri luokkaa kun sairaalan jutut. Omakustannehinnaksi jäi 130e, mikä oli kyllä joka pennosen veronen, niin rauhallisin mielin sai lähteä kotiinpäin. Ajateltiin, että filmi olis kiva lahja lapselle vaikka 10-vuotislahjaksi tai jotain.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille & pidetään vaavit mahassa!

Heippati,

nyt ne sit alkoi, pirskatin vatsan kiristelyt ja pingottelut. Paineen tunne alapäässä lievässäkin rasituksessa ja alaselän kivut. Harkkasupparit. Prkle. Niin kuin minä nautin tästä olosta, että henki kulkee ja olo on mainio. Mitä nyt koirankakkojen poimiminen tuntuu että poksauttaa suonet päästä, hah! Majj, luultavammin, mitä nyt osaisin vastata, sulla on kyse myös harkkasuppareista. Vaarattomia, mutta voivat äityä tosi rasittaviksikin. Viime raskaudessa en pystynyt edes elokuvissa käymään kun istuminen oli mukamas niin suuri rasitus että alkoi supistamaan!!!!??? Voi ärrin purrin, sanon minä.

No, muutenhan on mennyt tosi helposti, kun muistaa tuota issiasta ajatella. Esikon pyllyn pesu on yhtä tuskaa kun koskee aivan kamalasti. Mutta vaaratonta sekin ja loppuu aikanaan. =)

Ukkeli potkii mahassa vimmatusti, onneksi nyt sydänyöt taitaa nukkua. Ei ole ainakaan herätellyt! Pissalla ei tarvii vielä edes justa pitkin yötä, joten meillä nukutaan oikein makoisasti.

Vakuutus hommataa, kun keretään...Turvasta. Sieltä tais olla halvinta meille (esikolta ainakin), kun muutkin vakuutukset sieltä. Millaset omavastuut ootte ottaneet? Meillä on 50 e / sairaus. Ja siis kyseessä on syntymättömän lapsen vakuutus.

Pikkuhiljaa pitäisi vauvan vaatteita alkaa inventoimaan, pari potkaria olen tälle uudelle aarteelle ostanut. Haluaisin vielä uuden huppari-puvun ja ehkäpä kevytpuvun??? Ai että kun on ihanaa, että enää reilut 2 kk :heart: Pirun rankkaahan se aluks varmasti on ja hymy voi olla kateissa hetken. Mutta kyllä se siitä, niinhän ne on muutkin selvinneet joten varmasti me kaikki myös!

Sinuhe ja Ukkeli 27+0

supistuksista
tänään soitin neuvolaan, kun taas eilen ( mm. lenkillä ollessa) maha kovettui ja sitä kestää sit sellasen 20-30 min :x , oikealta alhaalta repii. Mä olen vaan ollu sitä mieltä, et ne on ihan normaaleja, vaikka th on monesti sanonu, et laittaa ä-polille mut menemään... En pysty ittelleni myöntämään et ne olis epänormenja :ashamed:
Tänään teki sit lähetten ä-polille ja keskiviikkona meen. Inhottavaa, kun ei osaa olla ittensä kans sinut, että antais asioiden mennä painollaa, eikä pingottaa ja hosua joka asiassa :headwall:

Saiko tästä nyt mitään tolkkua, olen ihan pihalla itekki :xmas:

weiss
Sädetikku ja sinuhe, toivottavasti ei pahaksi nuo supistelut mene.. Täällä on ollu niin kivulias päivä, että muutamaan otteeseen oon miettinny synnärille soittoa. Mojovasti juilii menkkamaisesti, (tuntuu, että justiisa lorahtaa..) liitoskivut vihloo reisiin ja supistaa heti kun esim. vessassa käy.. Saas nähä, hieman nyt pelottaa. :( Aattelin, että jos vielä tunninkin jatkuu, niin sie mie soitan.. Voiskohan nuo liitoskivut jotenkin lisätä supistelua?!

CARMEN: oletko käynyt tutustumassa kenguru.fi sivuilla? sieltä löytyy meille piikittelijöille oma veriryhmä. sieltä saa ihan kivasti tietoa, suositten lämpimästi. itsekin käyn siellä välillä purkamassa tuntojani.
noilla virtauksilla seurataan sikiön vointia ja nähdään jos virtauksissa näkyy esim. blokkeja.
viime raskaudessa sain epiduraalin koska edellisestä piikistä oli tuolloin kulunut melkein vuorokausi. muistaakseni piikistä pitäisi olla kulunut vähintään 6 tuntia pienellä hepariiniannostuksella jotta on turvallista ottaa puudutus.
kyllähän sitä nytkin miettii jotta uskaltaako puudutuksen ottaa mut kattellaan lähempänä synnytystä miltä tuntuu.. jos epäilee synnytyksen alkanee niin sinä päivänä kannattaa jättää piikittämättä. ( sellaisen ohjeen sain viimeksi)

(.) kuvauksissa näkyi mulla sappikiviä sekä toinen munuaisallas oli laajentunut. muut sisuskalut oli ok.

taidanpa siis "lisätä" itseni sinuhen ja Sädetikun ja muiden supistelijoiden listään! :D kaikki sanoo että lepo on hyväksi mutta makuu asennossa on taas vaikea hengittää :LOL: oon kunnon valittaja :kieh:

Terveisiä neuvolasta.
rv 30+3
painoa alusta: +7.4kg n.1kg per viikko nyt tullut :ashamed:
Turvotus: +
RR: 120/66
Pissa: puhdas
Hb: 115 ( lisä rautaa täytyy alkaa syömään )
Kohdun korkeus: 27cm
Ja pää alhaalla.

Keskiviikoksi sain lääkäri ajan koska toukka on kuulemma niin alhaalla, että ei uskalla päästää minua keskiviikkona iltavuoroon ellen ole lääkärin kanssa jutellut asiasta. Ja supistelee edelleen, nykyään jo aikast ikävästi en vielä sano kipeästi koska muistan mitä kivuliaat supistukset on. Ja supistusten aikana se painon tunne alapäässä. Saa nyt katsoa tuleeko sairasloma äippäloman alkuun asti...

sädetikku minäkin pidin aluksi ihan normaaleina näitä supistuksia, mutta toisin kävi. Ovat saaneet aikaan aukeamista ja pehmenemistä alapäässä. Ja nyt vielä toukka niin alhaalla "lähtökuopissaan" . Saa oikeasti miettimään että toinen sieltä yrittää tulla ulos liian aikaisin.

Nyt ruuan laittoon... Mikäli pystyy seisomaan...

tmvk ja toukka 30+3

Voi hitsit teitä kipristelijöitä, toivotaan nyt, että saisitte oll arauhassa kaiken sortin supistuksilta ja kipuiluilta edes muutaman hetken, saisitte nauttia!!! :hug:

Mitä nyt ite kuunnellut ja kattellut tässä muitten meininkiä, ni mä voin vaan huokaista syvään ja tuumata, että mulla on asiat ihan helvet*n hyvin! Tää raskaus ei ole tuonut tullessaan juuri mitään kremppaa, vähän ramasee, selkä juilii vähän, ei närästä, eikä mitään muutakaan! Harkkasuppareita tulee usein, ainakin 20-30/pv:ssä, mutta kun ne eivät aiheuta mitään hallaa, niin mikäs siinä :p

Ukkeli oli tänään aika malttamaton :LOL: Ihmeellisesti hääräsi keittiössä, huokaili ja puhisi, levottomana äherteli ja hieroi käsiään yhteen... Lopulta kysäisin sitten, että mikäs nyt mieltä painaa, niin meni ukkelin naama ihan hassuksi, ja tuumasi vaan, että "voi kun olisi jo vauvan aika syntyä, en malta enää odottaa" :heart: :LOL: Aika söpöä, meillä kun ei tuo mies oikein puhu tunteistaan, niin tämmöiset oikein kolahtaa :heart: Toki heti jälkeen päin meni pilaamaan tunnelman katselemalla mun mahaa(jossa siis kasvaa semmoista nukkaa paljon) ja tuumasi että "olet sinäkin yksi mokoma karvamaha" :LOL: Jep jep... Varsinainen Dr.Phil

Huomenna neuvola, pääsee taas kartalle ja tulee varmaan huomatuksi, että edistytäänhän tässä silti, vaikkei itse mitään kummia huomaakaan :saint:
Tuntuu, ettei massu oo kasvanut aikoihin, vaikka muut kyllä sen huomaa kuulemma...

Nyt salkkareiden pariin, ehdin kipitellä vielä jääkapin kautta soffalle... :p

Hyvät illan jatkot kaikille :flower:

weiss
Annaliina73, on tämä yhtä tuskaa.. Mikä lie manaus meille tokokuisille manattu.. ei vaan. Mie kävin pienissä löylyissä makoilemassa ja tuntuu tosiaan, että hieman ainakin oloa helpottaa. Mie oon kyllä huomannu, että miulle tuo sauna sopii, siis lämpöä vaan 50-60 ja pieniä löylyjä, niin johan rentouttaa. Pelottaa kyllä, ettei vaan yöllä alkais nuo supistukset uudestaan. Aion kyllä ottaa torstaihin asti lunkisti, jos ei sitä ennen tarvihe lähteä. Ja sinäkin tmvk.. Nimen saa pinolle pian vaihtaa toukokuun toivottujen toivottomat olot! :LOL:

No niin...nyt on vakuutus Mytylle kunnossa. Otettiin fenniasta, koska on nuita muitakin vakuutuksia sieltä. Ja oli muutenkin ihan ok ehdot. Vakuutustätiä nauratti, kun olen näin viime tippaan liikkeellä (l.a. 28.5).. jos olisin 3 päivää myöhemmäksi jättänyt, niin ei olisi enää saanut tuota ennen syntymää-vakuutusta (joka kattaa synnytyksessä mahdollisesti vikaan menevät asiat). Yksi asia listalta pois.. huh.. :whistle:

supistelijat kauheasti jaksamisia. Tuntuu niin epareilulta teidan puolesta.
muutosta kiitos rohkaisusta. Kylla me sitten nyt vaan muutetaan syksylla.
weiss on tosiaan ihan uskomatonta, etta viikko 30 alkaa jo. Me ollaa jo pitkalla tassa raskaudessa.

Olen tanaan tehnyt kaikkea ihanan luvatonta ja epaterveellista. Pitaa parantaa tavat huomiseksi. olen syonyt 3 pullaa, rasvaista ruokaa ja juonut 1,5 lasia coca cola zeroa. Kolaahan ei kai suositella juotavaksi raskaana? Miksi muuten nain? En kuitenkaan juo kahvia enka teeta, joten eipa tuosta pienesta maarasta kai haittaakaan ole.
Kivaa iltaa kaikille toukomammoille, ei olla toivottomia. Kohtahan pikkuiset jo syntyy.

Kylläpä täällä monella supistelee :/ :hug:

Minä liityn kans niihin, olikin tuossa väli että kuvittelin supistelujen loppuvan, mutta mitä sitä, takas ne on tullu ja päivittäin kipristelen napakoiden suppareiden kanssa, minulla myös tuota painon tuntua, johon tosiaan neuvolassa eivät osanneet mitään sanoa. Lääkäriaika vasta ens kuun toinen viikko...

Niih... itse odotan paniikissa ensi viikon kolposkopiaa, että onko jo kaikki auki, kun on vähän ollut pallona tuo maha viime aikoina. Mulle kyllä yksi samoilla viikoilla odottaja totesi, että ihmiset vaan reagoi niin herkästi supistuksiin ihan turhaan ja lopettaa liikkumisen ja sitten tulee gestaatio diabetes (kuten mulla). Oli kuulema neuvolan täti sanonut näin. Totesin vaan, että aika epäammattimainen täti, kannattaisi tutustua aiheeseen ennenkuin alkaa laukomaan.
Ihmeen vähästä nykyään pinna kärvähtää, vaikka tiedän, että kun on itse melkein 42v ja viides lapsi tulossa, niiin ei kannattaisi edes kuunnella noita onnellisia (henkilöllä viimeviikolla 10 tuntia kestävyysharjioittelua takana). Joskus vaan toivois, että ihmiset tajuais edes gramman siitä miten onnellinen kannattaisi olla ja omaisi jotain suhteellisuuden tajua siihen, ettei elimistö oikeasti vaan nuorene. Suomessa tuntuu nykyään olevan vallalla vähän semmoinen, että kaikki sairaudet on muka itse aiheutettuja tai ainakin mahdollistettuja. Ei se taida kuitenkaan ihan noin mennä. Mun äidillä todettiin mun ikäisenä osteoporoosi ja nyt hän on jo ajoin vuodepotilas (63v). Ja siinä on ihminen joka on elänyt mukamas yltiöterveellisesti aina, onneks mun ylipaino ehkä suojaa tolta vaivalta....

Huomenta.

Mä oon heti aamusta hiplaillut mammapakkauksen tavaroita ne on niin ihania =) Poikakin on ihan innoissaaan tutkinut vauvan juttuja.

Kriisi: osa voisi pitää aina välillä mölyt mahassaan :(

kaikille supistelijoille iso :hug: ja toivottavasti olonne helpottuu...

Omassa navassa ei kauheen erikoisia välillä oon pirun kipee ja välillä virtaa enemmän kuin pienessä kylässä..mut rauhallisesti mennään ettei ainakaan omasta syystä pikkunne liian aikaseen synny.

Äippä84: tuli sit eilen 10 minuuttia askellettua voi jummi et ottikin takapuoleen :kieh:
Kyllä huomaa et takapuoli on ihan löllö. Mie isännällekkin aina sanon et jos ulkona tuulee kovemmin niin alkaa takalisto höllymään mukana :D

Vapaus koitti - Appivanhemmat lähti kotiaan!!! :LOL: Tosin vaan kahdeksi viikoksi, mutta kuitenkin! Appiukko on päättänyt että uusi tupa on valmis kun pikkuinen syntyy....Mikä siis tarkoittaa että ne on täällä sen mukaan :| Kyllähän tuo mieskin tuvan loppuun saa mutta tarttee toki lisäkäsiä jos meinaa toukokuulle ehtiä, hitsi kun sais itse auttaa niin saatas sen verran lisää vauhtia valmistumiseen että noiden appivanhempien ei tarttis täällä olla.

Yö meni ketuilleen, taas niin kipeää suppailua jotta...Ei panadolikaan auta mitään. eli valvottu on urakalla. Viikon päästä kontrolli äitipolilla, saa nähdä pääseekö sinne saakka.

Huomenta.

kriisi: miten toi gestaatio diabetes eroaa ns. tavallisesta? En ole moisesta kuullutkaan. Itse, kun nyt keikun kans näiden paastoarvojeni kanssa hilkun yli rajojen.

Viime yönä nukuin kuin tukki. Tais edellisen yön pätkä unet viel vaikuttaa. Kuopus ei onneksi yski enään niin paljoa.

Jaahas, jokohan olis posti poika käynyt, että pääsin oikein todenteolla työn tekoon.

Jossu & Hemuli 27+0

Alkuperäinen kirjoittaja Jossu-71:
Huomenta.

kriisi: miten toi gestaatio diabetes eroaa ns. tavallisesta? En ole moisesta kuullutkaan. Itse, kun nyt keikun kans näiden paastoarvojeni kanssa hilkun yli rajojen.
En ole alan asiantuntija, mutta ymmärtääkseni, ero on siinä, että puhkeaa ensimmäisen kerran raskauden aikana ja tyypillisesti katoaa, kun tenavasta pääsee irti. Kuten hepatoosi. En ainakaan lyhyen tutkimukseni perusteella ole löytänyt mitään tietoa, joka viittaisi siihen, että puhkeamisen voisi estää eli esim liikkumalla voisi glukoosinsietokykyään nostaa. Aika vähän tosi tietoa aiheesta tuntuu löytyvän ainakaan netistä ja itseänikin kiinnostaisi kovasti tietää onko makrosomia ainoa asia, minkä vuoksi ko. tilasta ollaan niin huolissaan.
Itseäni riipii lähinnä se, että syön ja liikun yleensäkin terveellisesti ja painon pudotuskin oli ihan hyvässä vauhdissa ennen raskautta. Silti en taaskaan saanut paastoarvoa putoamaan tarpeeksi alas. Jatkuva syömisen tarkkailu saa minut häiriökäyttäytymään ja siitä on varmasti paljon enemmän haittaa kuin hyötyä (ts. lakkaa toimimasta, kun johtaa ylilyönteihin ja stressiin), siksi haluaisin, jostain varmistuksen asiaan, että tämä on nyt pakko tehdä ja miksi. No, ehkä tämä vielä selkiää tässä 3 kuukauden kuluessa, toisaalta, kun ei mulla ole vielä edes seurantavehkeitä, en pysty varmistamaan onko tuo sietokyky oikeasti alentunut. Lähinnä mun ongelma tällä hetkellä on, että paino meinaa vaan väkisin hiipiä ylöspäin, vaikka syömistä vähentää jatkuvasti ja toisaalta mua väsyttää koko ajan.

Huomenta

Tuli sitten nukuttua viime yö muutaman minuutin pätkissä max 2 tuntii... Poika yskinyt koko yön ja likka puolen tunnin välein joko pissa, jano tai räkää tuli... Ja nyt aamusta likalla 38,7 kuumetta... Olihan he jo päivän hoidossakin... No yksityiseltä varattu molemmille lääkäriajat, joskos sit sais tietää mikä vaivaa kun tätä jatkunnut jo kaks viikkoa.
Yöllä supisteli muutamaan otteeseen jo ikävästi kun sai kokoajan nousta ylös sängystä. Täytyy kokeilla jos saatais kaikki nukuttua pikku päikkärit ennen lääkäriin menoa. Mut nyt makoilemaan sohvalle muksujen kanssa.

tmvk ja toukka 30+4

Huomenta!

kurpitsa Kiitos vinkistä: pitää tutustua sivuihin! Ja kysyä seuraavassa kontrollissa tuosta napaverenvirtauksesta sekä piikityksen vaikutuksesta synnytykseen. Tosin ensi viikolla on käynti pelkopolilla, jossa asian voisi ottaa alustavasti puheeksi. Siis jos ne kätilöt siellä asiasta jotain tietävät.. Kun sanoit, että napaverivirtauksessa seurataan vauvan vointia niin mitä tekijöitä tarkalleen syynätään? Itse kun olin juuri viime viikolla ultrassa äitipolilla niin vauvan paino menee ihan käyrillä ja syke samaten satkuvasti 150 luokkaa. Niin ja liikkeitähän meillä piisaa :D

(.) Olin äsken aamulenkillä enkä rehellisesti sanoen tiedä miten kestän vielä kaksi kuukautta :eek: Tuntuu, etten pääse enää kulkemaankaan näiden lantion löystymiskipujen takia ja maha kiristää niin perkuleesti :/ Lisäksi onnistuin viikonloppuna survaisemaan Klexane- piikin selvästi väärään kohtaan, kun vieläkin on ihan kosketusarka kohta tuossa massussa, johon oikein sattuu kun Nirppu möyrii! Ketutus :kieh:
Lisäksi mietin koko ajan, kuinka kiva olisi mennä töihin, vaikka tiedän toki, että kestäisin ehkä päivän kaksi, kunnes stoppi tulisi taas vastaan. Ja supparit alkaisivat uudestaan siitä istumisesta. Koskaan ei taida olla hyvä...

Nyt linnottaudun sohvalle Tuplan kanssa ja koitan, josko suklaa piristäisi mieltä ;)

Carmen ja Nirppuli rv 30+2

Ihanaa, 30. raskausviikko aluillaan=)

Harmi, että teitä supistelijoita sun muita on täällä pinossa niin vietävästi...Noh, eipä tässä silti enää suurta hätää ole vaikka vauva päättäisikin syntyä... Itsekkin maailmaan tullut rv 32+ :D Toivottavasti nyt silti ainakin kuukauden päivät vielä passaisivat...

(.) Kaikki on ONNEKSI loistavasti, närästys ja iskiaskin ovat jääneet taka- alalle... pieniä harkkasuppareita silloin tällöin, mutta ei haittaa tahtia... justiinsa ajattelin lähteä tuonne yläkertaan kantamaan ja kasaamaan tuota pinnistä...
Seuraava neuvola tosiaan ens maanantaina ja sittenhän siellä kökötetäänkin jo joka toinen viikko B)

äippä ja nytty rv 29+0 :heart:

Jossu71 ja kriisi Diabeteksestä, Näin mulle kerrottiin tarkkailussa:

Äidillä heikentynyt insuliinintuotanto voi aiheuttaa lapsella tuota makrosomiaa. Äidin insuliini riittää pitämään äidin kunnossa (normaali paastoraja on 6, raskauden aikana tiukempi eli 5,5), mutta ei molempia eli vauva saa ravintonaan ns. sokerilitkua joka sitten kasvattaa vauvan isompikokoiseksi mahan ympärystästä ja hartioista. Vauva voi siis olla jo monta viikkoa ennen la:ta sen kokoinen että voisi painonsa ja pituutensa puolesta tulla ulos, mutta yleensä näillä vauvoilla keuhkot ei sitten taas kehity normaaliin tahtiin. Samoin vauva on tottunut saamaan sitä sokerilientä kohdussa, joten kun hän syntyy ja äidin tila palaa normaaliksi, niin vauva ei saa rintamaidosta samaa sokerimäärää, joka johtaa vauvan verensokerin hurjaan laskuun koska vauvan haima tuottaa liikaa insuliinia. Tämän seurauksena sitten vauvalle joudutaan antamaan glukoosia lisäravinteena niin että sokeriarvot saadaan turvallisesti laskemaan normaalille tasolle.

Diabeteksen hoidossa on tärkeää sekä oikea ravinto, että liikunta. Ja liikunnalla voi tavallaan parantaa glukoosinsietokykyä, siis jos paino alkaa tippumaan. Mä seuraan tosiaan joka aamu noita mun paastoarvoja ja edelleen ne on korkealla.
Alkaa epätoivo iskemään.'

Että tämmöistä täällä...

Edla-Mamma: Toi paastoraja on yks joka mua hämää, kun joainen jonka kanssa puhuu sano eriraja-arvon ja netistäkin koitin etsiä tuli monen monta erilaista vastausta. Vaihtelevat 4,8-5,5. Mulla oli paastoarvo rasituskokeessa 5,4 ja kotona, kun mittasin (tosin paastoa ei ollut täyttä 12 tuntia) 5,5. Ruokailujen jälkeiset arvot pysyy annettujen raja-arvojen alla. Sokeriset ruuat ovat olleet vähemmällä, mutta noihin rasvaisiin tahdon sortua mm. kebab, pizza ja muut kerma ja rasvapitoiset. Vaikka miehen mielestä olen niitäkin syönyt nyt jopa vähemmän kuin ennen raskautta.

Myönnän kyllä likkuneeni huonosti. Alku raskaudesta teki kokoajan pahaa. Sit tulivat järjettömät liitoskivut, kun oli sänkyssä kyljen kääntäminenkin mahdotonta irvistelemättä. Liiku siinä sitten tarpeeksi. Jää noihin puiden kantoon ja postilaatikolla käyntiin.

Neuvolassa suosittelivat vesijuoksua, mutta arveluttaa uimahalliin meno, kun on outo paikka eikä siellä voi olla silmälasit päässä niin tulee helposti "törmäiltyä" pitäis saada opas-koira mukaan =) Joo, tiedetään, tiedetään, että kuulostaa selitykseltä... =) Esikoinen kyllä lupautui mukaan uimahalliin, kun siitä miehen kanssa puhuin, mutta eihän 6v. voi olla mulle oppaana, kun ei vielä edes kunnolla osaa uida... Häntä pitäis siel kuitenkin vahtia ettei huku.

Mut en anna stressille sijaa tässäkään asiassa. Parhaani yritän ja se saa riittää.

Keskiarvoa isompia lapsia ovat noi edellisetkin olleet vaikka silloin ei olekaan sokereissa ollut ongelmia. Molemmat olleet noin 4 kg syntyessään. Tosin nyt oli lähtöpaino selvästi korkeammalla kuin edellisistä, mutta ei sitä ole myöskään vielä tullut yhtään lisää eli viime viikon neuvolassa paino sama kuin neuvolassa ekalla kerralla rv 8.

No tulipas pitkä pätkä omaa napaa... :LOL:

Jossu & Hemuli 27+0

Yhteistyössä