~ Toukokuun Toivotut 2012 *LOKAKUUSSA* ~

Mahtuuko vielä uusi toukokuinen mukaan?

Uskaltaudun nyt tänne pinoon ilmoittautumaan, kun on alkuraskauden ultrassa käyty tuossa puolitoista viikkoa sitten, ja siellä näkyi pikkuinen ja sydänkin löi tasaisesti ja hyvin :heart:
Eli vauvaqme, 27-vuotias, toinen lapsi, laskettu aika 30.5.2012
Taustalla on kolme alkuraskauden keskenmenoa, eli kovin varovaisin mielin tässä mennään. Toisaalta meillä on kohta 6 vuotta täyttävä terve tyttö, eli onnistunut raskauskin on takana.

Nyt on menossa rv 8+0 ja seuraavaksi on sitten 11.11. nt-ultra. Sinne saakka siis jännitellään, että lyökö pikkuisella vielä sydän ja onko kaikki hyvin. Ainakin raskausoireita on edelleen riittänyt rintojen aristuksesta pahoinvointiin. Nyt tuo pahoinvointi on alkanut vaivata myös iltaisin ja yölläkin on ellottava olo.

Miten te muut joilla on ennestään jo lapsi, missä vaiheessa aiotte kertoa vauvasta esikoiselle?
Voi olla, että tästä on ollut jo ketjussanne juttua, ja jos näin on, niin olen pahoillani toistosta... Itse ajattelimme aluksi, että kertoisimme nt-ultran jälkeen, mutta kun pelko keskenmenosta on niin suuri niin pohdimme olisiko kuitenkin parasta kertoa joulun tienoilla, jolloin olisi sitten jo 15-16 rv.

vauvaqme & pikkuinen 8+0
 
LepikonHeta
Heipsis vaan kaikille :wave:

Kaksosista onnittelut ja pahoinvoinneista ja heikosta olosta pahoittelut :D Menetyksen kohdanneille isot halit ja voimaa tähän hetkeen.

Ei taida olla mitään yleistä, ajankohtaista galluppia joten taidan sitten keskittyä omaan napaan (tai sen takana asuvaan)

Sain tänään kaverilta kotidopplerini takaisin. Pikatestauksella sain pienen pätkän menijän sykettä kuulumaan, täytyy paremmin tossa kohta ennen saunaa kokeilla. Jäin vain miettimään, että voikohan tuolla dopplerilla olla jotain haittavaikutuksia? Kun varmaan tekisi mieli ainakin vapaapäivinä/aamuvuoro-päivinä kuunnella näin alkuun lähes päivittäin... :whistle: Mitä luulette, onko kotidoppleria turvallista käyttää päivittäin ennen liikkeiden tuntemista? Itse ajattelen, että ehkä niissä olisi kunnon varoitukset tai netissä jotain faktatietoa jos niillä voisi olla sikiölle vaarallisia puolia olla...

Pahoinvointia, vetämättömyyttä ja väsymystä iltapäivisin ja iltaisin... Ei jaksa lähetä mihinkään ja varsinkaan seurustella siskojen tai muiden kans. Kotona sohvalla siedettävä olo. Harmi ettei ympäristö tätä tajua mut ei tällä hetkellä edes kiinnosta selittää enempää. Töissä sosiaalista vuorovaikutusta 8 tuntia vie kyllä voimat pahemmin kuin ennen...

Jos halua päivittellä niin mun nt-ultra 3.11. Veri- ja virtsakokeet olikin maanantaina...

Heta+ IitaEemeli 10+4
 
Heta, minäkin pohdin noita dopplerin käyttöön liittyviä turvallisuuskysymyksiä. Olen jo tilannut sellaisen laitteen, muttei ole vielä tullut ja viikotkin on niin aikaiset ettei varmasti vielä mitään kuule.. Mutta kyselin neuvolasta ja siellä ainakin neuvolatäti sanoi ettei ole mitään riskiä käytöllä. Sanoi, että ei sellaisia saisi Suomessa myydäkään jos niihin riski liittyisi ja ovat kuitenkin samalla toimintaperiaatteella kuin neuvolassakin. Ja itse olen lohduttautunut tuolla mitä kirjoitit, että kait niissä sitten kunnon varoitukset olisi jos jotain riskejä olisi. Eli itse aion ainakin käyttää laitetta oman mielenrauhani vuoksi, ja uskon että kun stressaan (toivottavasti) vähemmän niin myös pikkuisella on parempi olla..

vauvaqme & pikkuinen 8+0
 
mymosa
Mä kerron ainakin lapsille vasta lähempänä puolta väliä, jos pystytään niin mieluiten odotellaan rakenneultraan ja sitten. Koska kertovat asian takuulla isälleen ja en taas halua hänen tietävän asiasta, kun se ei hälle mitenkään vielä kuulu.

Toki mua jännittää kertoa, kun silloin aikanaan esikoinen oli niin pieni kun kuopusta odotin, että kertominenkin oli helppoa. Eihän tuo kunnolla edes tajunnut ennenkuin oltiin vauvan kanssa kotona.
nyt sen sijaan molemmat jo tajuaa.
 
Ensimmäinen neuvola Olen varmaan jotenkin seniili, mutta luulin, että tällä kertaa kuunneltaisiin jo sydänääniä. Mutta ei, vain jutustelua ja kivuliasta verikokeen ottoa onnettomista suonistani. En ole käynyt vaa'alla pitkiin aikoihin ja koin yllätyksen - vain 47, 3 kg. Luulin, että hirveä perunoiden ja leivän syöminen olisivat lihottaneet jo monta kiloa. Liivien kuppikokokin on hilautunut E:hen!
Pahoinvointi ei hellitä yhtään. En varsinaisesti oksenna, mutta ihan kauhea olo. Ja nukuttaa koko ajan, paljon enemmän kuin edellisissä raskauksissa. Päivän kohokohta on aina iltayhdeksältä, kun pääsee nukkumaan!
Kohta on edessä taas pari tulikoetta, kun mennään sukulaisten luo kylään. Täytyy toivoa, ettei siellä tarjota mitään graavikaloja tai ranskalaisia homejuustoja, joihin olen normaalisti ihan heikkona. Mitään makeaakaan en pysty syömään. Pitää ottaa laukku mukaan ja muiden huomaamatta sujautella ruokia sinne...

Kirjavakana & Tipu 8+4
 
täällä on pahimmat pahoinvoinnit jääneet taakse, toivottavasti pysyvästi. Silti silloin tällöin iskee kuvotus =/ Syöminen on hankalaa, ei pysty kovinkaan paljoa etukäteen suunnittelemaan ruokia kun mieltymys vaihtelee, ja samaa ruokaa ei voi syödä peräkkäisinä kertoina :) innolla odottelen koska saan dopplerilla sykkeen kuulumaan... eka neuvola olis ens tiistaina. Mahan turvotus on aivan hirvee!! näyttää kuin viikkoja olis ainakin 20 =)

tsemppiä kaikille! :)

Annastiina ja Tyyne 8+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Itse ainakin olen tuolle 2veelle kertonut tulevasta vauvasta jo hyvän aikaa sitten. Herra 7kk ei taida vielä olla kovin kiinnostunut asiasta..:D Mutta tyttö kyllä ymmärtää jotenkin ja ultrakuvaakin kovasti tykkää päivittäin ihailla, sekä silitellä äitin masua. Vaikea vain kertoa milloin vauva tulee. Ollaan puhuttu, että tulee lumet ja kun ne keväällä sulaa pois tulee vauvakin.:) Kovasti tuntuu jo odottavan uutta pientä sisarusta, kun kakkosenkin kanssa on mennyt niin hyvin ja nauttivat toistensa seurasta. Muutenkin jo kaikki tietävät, miksipä ei lapsetkin? :)

JonMa ja Pottu 11+6
 
Tänään tulee näköjään roikuttua täällä ku jännittää huominen ultra :D

Me ollaan jo kerrottu esikoiselle ja en tiedä kuinka se asian on käsittänyt. Ainaki joskus se höpäjää vauvasta ja osottaa masua. Muille ny ei olla kerrottukaan vielä. Huomenna toivottavasti saa jotain kuvia kotia nii ehkä sit tuo esikoinen käsittää paremmin :)

Käyttääkö moni jo tukivyötä tai aikooko käyttää? Mulla oli laihnas viime raskaudes semmonen anita merkkinen ja siitä oli kyl selvästi apua, epäilen et raskausarpiakaan ei sen takia tullu nii paljoa ku vyö kannatteli/tuki mahan painoa. Yleensä siis mulle tulee heposti arpia ainaki reisistä päätellen. Pitäis käydä ostaas semmonen nyt ittelle äkkiää ku tekis mieli jo laitttaa se ainaki illalla kun turvottaa ja pitäis jtn muuta tehdä ku maata sohvalla :D
 
Princessa mä ainakin suunnittelin tukivyön hankintaa, ajattelin ostaa omaksi. Mulla oli viime kerralla melkoset selkäkivut ja harkkasuppareita todella paljon, joten on ihan välttämätön. Jouluna ajattelin hankkia ja käyttää siitä eteenpäin :)

Me ei pidetä kiirettä lapselle kertomisella, ei tuo 10kk vielä ymmärrä. Keväällä sitten kerrotaan ja kattellaan varmaan kirjasta kuvia vauvasta jne.. Eipä tuo vielä stressaa :LOL: Tietenkin niillä on ihan eri tilanne, joilla toinen lapsi on jo hieman vanhempi. Mulla on aivan kaamea turvotus maha, en tiedä onko sitten alkamassa näkymään, kun koko ajan on ihan valtava pallo aamusta iltaan, eikä se sisään vetämällä juurikaan pienene. Ois vielä saanut pari viikkoa olla ihan huomaamaton, mutta kyllä tuo pötsi on jo aika paljastava :)

vauvaqme ja mannamaaria tervetuloa mukaan! :wave: Täällä riittää luettavaa tiiviillä tahdilla :) :popcorn:


Möppis ja Arhippa 10+1
 
LepikonHeta
Tukivyöstä: Alkuun ajattelin, että hankkisin sen, koska molemmissa aiemmissa raskauksissa alkaneet rv 20 supistukset ja toinen meinasi päätyä ennenaikaiseen syntymään. Jotenkin luulin, että voisi se tukivyö auttaa tukemalla kohtua. Mut sitten kaveri sanoi, että hänellä ainakin kaikki kiristävä/tukeva ärsytti supisteluherkkää kohtua vaan enemmän supistelemaan... Pitäisi varmaan saada ensin koekäyttöön. Suoraan en uskaltaisi ostaa jos sitten ei käyttöä olisikaan.

Heta+ iitaEemeli 10+5 (kohta taas uusille viikoille :) )
 
Mulla on tuo Anitan tukivyö ja tosiaan ollut hyvä tuki vatsalla.Mutta kuten tuossa lepikonhetan ystävän kokemuksessa,mulla kanssa osassa raskauksista jäänyt vyö käyttämättä juuri siksi että lisäsi supistuksia,muutenkin suspistusherkässä raskaudessa.Joten kannattaa tunnustella omia tuntemuksia vyön kanssa ja löysätä tarpeen tullen:)Niitä näkyi tuolla huutonetissä olevan edukkaasti myynnissä.

Mä haluaisin tämän vikan raskauden pukeutua kauniistiin,en nuukaillen yhteen kahteen sopivaan vaatteeseen.Oonkin nyt tuhlaillut äitiysvaatteisiin:DNiisä saa kuitenkin kivasti omansa pois,kun suhteellisen vähällä käytöllä kuitenkin!

Ja mulla on sellainen aavistus,että pikkaisia liikkeitä alkanut tuntua:heart:Illalla nukkumaan mennessä,alkaa hipsuttelut alavatsalla.
Viime raskaudesta tunsin liikkeet noin rv 12 joten eipä kai se mahdotonta ole että hiukan alta 12 viikkoa tuntuis....

Oma olo on ihan hyvä,väsymystä lukuunottamatta.Illalla kaadun kyllä sänkyyn viim 22.

Paljon voimia kaikille pahoinvoiville,pian se helpottaa!:hug:
Ja onnitteluja hyvistä uä kuulumisita sekä sydänäänistä:flower:
Mymosalle extratsempit sokereiden ja pahoinvoinnin kanssa:hug:

Lily ja mini rv liki 12
 
Viimeksi muokattu:
Taustalta seurailtuani uskallan vihdoin ilmoittautua mukaan! Tänään ultrassa vahvistui normaali yksösraskaus ja kaikki näytti olevan hienosti - upeaa!!! Tytölle näyttää ainakin tässä vaiheessa ja niskaturvotus näytti normaalilta. Seulontoihin emme muutoin osallistu, rakenneultraan vain.

Taustalla kaksosraskaus jonka jälkeen useampia keskenmenoja, joista viimeisin (kolmoisraskaus) vuosi sitten. Tämän takia varovaisesti uskallamme alkaa iloitsemaan tästä helmestä! Yksösraskaus tuntuu ihmeelliselle mutta ajatuksena myös äärettömän helpottavalle. Alku keskoskaksosten, joista toisella vielä rakenteellisia perussairauksia, ei todellakaan ollut helpoin mahdollinen.

Perustietoina ikä 34-vuotta, 3. lapsi, sairaala joku HUS sairaaloista, la 4.5.2012

ihanaa odottelua,
Hamahelmet + helmi rv 12+
 
Minkäställevoi - harmillista vuotoa mutta jos ei kipuja ole niin älä lannistu (jepjep, helppo sanoa). Kyllä mulla on keskenmenovuodoissa aina ollut mukana kivut ja ei ole alkanut suoraan kirkkaana vuotona. Tässä(kin) raskaudessa oli "lorottamalla kirkasta vuotoa" mutta hyvin näyttää kaikki olevan siitä huolimatta. Toki kaikki tapaukset ovat yksilöllisiä ja ei voida yleistää.

Tsemppiä ja toivotaan parasta!
 
Vuoto onneks loppui nopeasti. Kipuja ei ole mutta jotenkin outo olo. Kohtu tuntuu selvästi enemmän kuin eilen. Olisko sit täynnä verta. Soitan neuvolaan kun alkaa soittoaika. Toivottavasti ei tarttis odottaa ens tiistain seulontaultraan asti että tiedän varmaks. Jotenkin on koko tän raskauden ajan ollut outo olo, vaikka sydänäänet on nähty.. Kiitos tsempeistä.
 
Minä meinasin ostaa tuon masutuubin ja käyttää sitä sitten pitemmällä tukivyönä kun se on kuulemma mahdollista kun laittaa kaksinkerroin. Mutta kuhan saisi aikaiseksi lähteä tuonne kaupungille. Pitäisi ostaa myös ainakin yhdet mammahousut, mutta jotenkin tuntuu niin hassulta tässä vaiheessa raskautta.

Minkäställevoi koita nyt vaan levätä ja soitella sinne neuvolaa, toivottavasti on vain ollut joku katkennut verisuoni tai vastaava. Ja toivottavasti päästävät sinut jo ultraan ettei tarvitse sitten arpoa.

Hamahelmet tervetuloa mukaan, ainahan tänne mahtuu ja kiva saada muita odottajia mukaan :)

(.) tänään on ollut ehkä taas vähän helpompi päivä, mutta selkäkipu vaan pahenee. Ja sitten nukuin viime yönä jotenkin todella kummallisissa asennoissa ja nyt on toinen lapaluu ihan jumissa :) Mutta pienellä menee vissiin kaikki ihan hyvin kun on mammaa jaksanut tänään taas oksettaa koko päivän.

Äitini tahtoo kustantaa meille yhden ylimääräisen ultran johon pääsee itse mukaan ja ehdotin hänelle tuota 3D ultraa niin olisi sitten kiva joululahja. Nyt pitäisi vaan selvitellä paljon tuo kustantaa täällä Lahdessa ja missä kaikkialla siinä voi käydä. Vasta joskus lähempänä 30 viikkoa meinasin siihen sitten mennä.

Mutta nyt taas hommiin ettei mene koko päivä harakoille :)

Sadettaja* ja Kääpiö 11+6 :heart: (huomenna poksuisi sitten turvalliselle puolelle)
 
Täällä kanssa tosiaan lorotellut muutamaankin otteeseen ihan kirkasta verta ja pari viikkoa vuotanut muutenkin sellaista tuhruvuotoa. Kaikki kuitenkin hyvin sairaalassa sanottiin kun käytiin siellä. Tietenkin se säikäyttää ja itse oli ihan varma että se oli siinä. Mutta onneksi ei. Neuvolastakin sanottiin että ihan "normaalia" vuotoa.
Itsellä tuli taas tänään sellainen olo, että onkohan tuolla masussa ketään. Vaihtelee nää mielialat aika tiuhaan tosiaan :) No viikon päästä nt-ultraan.

Masu12 ja Möykky 11+0 :heart:
 
mymosa
Ihanaa, enää huominen ja sitten alkais syysloma!!
ja se aloitetaan ylihuomenna petri nygårtin keikalla.. tyttöin kanssa. Sitten saakin torstaina lähtee taas ajelee viemään lapsia.

rv 12+3
 
Bongasin mielenkiintoisen sivuston. Etenkin teille, joilla NT- ultra vielä edessä, voitte sitten haarustaa tiirailla näillä tiedoilla...:)
Embryo Development external genital sex organs - angle of the dangle boy or girl ultrasound gender scan - Baby2see


Nyt en sitten itse muista kuollaksenikaan, mihin suuntaan meidän oletetun pojan törötin sojotti. Ehkä siis voi vielä pieni toivo tytöstä olla...:popcorn: Vaikka lääkärikin kyllä poikaa povasi. Toisaalta aivan sama, mutta satun vaan olemaan maailman uteliainta tyyppiä ja näitä on äärimmäisen mielenkiintoista arvuutella! :D

JonMa ja Pottu 12+0!! Ihanaa vihdoin tietää missä mennään tarkalleen...:heart:
 
MinkäsTälleVoi:hug:Toivottavasti vain pelästytti!

JonMa mulla ihan lähisukulaiselle nt-ultrassa veikattiin poikaa ja sanottiin että ihan selkeästi on poika.Mutta seuraavissa uä:ssä paljastui tytöksi:D
Joten aika varovaisesti noihin luottaisin,on kuitenkin aika 50%-50%...
Joten jättäisin sinuna pienen tyttötoiveenkin vielä muhimaan:whistle:
 
Tervetuloa uusille :) tarkistakaa tietonne vielä etusivun listalta!

minkäställevoi saitko neuvolan kiinni?

Tuo JonMa:n laittama sivu oli aika mielenkiintonen! mä en luottais kyllä vielä nt-ultran antamiin poika tai tyttöarvailuihin edes kätilöltä koska eihän noissa oo paljon todellakaan eroa kumpi olis kumpi, pieni asento vain :D joten JonMa, siellä saattaa hyvinki olla tyttö ;)

voi kuolema mikä väsymys mulla on :$ ja tänään oon joutunu juoksee palaverista toiseen.. ja siellä kun meinaa väkisin nukahtaa vaikka mun pitäs olla terävänä :ashamed:

tiuhti ja Pikku T 10+4
 
mymosa
Onko kestään muusta tullut tällanen hormoonihirmu?

mä itken taas.. Eilen katoin synnytyssairaalaa ja siellä vanhemmat päättivät kytkeä 27 viikoilla syntyneet keskosen hengitysletkut. Kyllä kyynel olisi tullut normaalistikin, mutta nyt itkin ihan suoraa huutoa :)
Ja nyt taas.. showHAU, avustajakoira disney.. apua.. niin suloisuus ja niin herkkis tarina..

Lisäksi jotkut ihan naurettavat asiat saa kyyneleen silmään.
 
Heissan, hirveästi tekstiä ja koetan tässä illanaikana ehtiä ne kunnolla lukemaan.

Nyt ihan omaa napaa. Tänään käytiin ultrassa, isäntäkin pääsi mukaan, pikkuinen voi hyvin, vastasi viikkoja ja kovasti jo potki siellä. Aivan ihana kyllä.

Minulla taas, verenpaineet olleet koholla ihan raskauden alusta lähtien. Aloitettiin verenpainelääkitys, niitä kolme kertaa päivässä. Ihan odotettavaa kyllä...

Mutta lisäksi, koska miulla ollut kaikissa kolmessa edellisessä raskaudessa raskausmyrkytys ja nyt lääkäri ultratessa katsoi ne verisuonet mitkä vievät verta kohtuun. Niin niissä näkyi merkkejä siitä että voisi olla rm tulossa myös tässäkin raskaudessa. Jei, tosi kiva jos sen saa taas vaivoikseen.: /
Mutta mutta, mie aloitan nyt primaspan lääkityksen, eli vissiin se on disperiinin tyyppistä ja ehkäisee verenkiertohäiriöitä. Annostus on toki pieni. Siitä ei ole mitään haittaa. Mutta on kuulema olemassa tutkimuksia että se hidastaisi raskausmyrkytystä. Toivotaan nyt kovasti niin.

Eli neljä pilleriä päivässä, + monivitamiini ja astmalääkkeet. Hirvittää kyllä tämä lääkemäärä, mutta minkäställe voi nyt.


tyypperö voi hyvin ja äiskä napsii lääkkeitä mutta toivotaan että ne auttavat.

seuraava aika sitten n. kuukauden päästä äippäpolille.

t: Marenda ja tyypperö rv 9+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä