TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 TAMMIKUUSSA

Missä aaoo...eipä ole treffien jälkeen susta kuulunut...säikähditkö meit hurjia mammoja :D !!

Edla...juu täytyy kysellä lääkäriltä....vauvaikäisen diabetes on tosi harvinainen, mutta mahdollinen....mun sisko on sh:na ja niiden neuvolassa oli vähän aikaa sitten pieni vauva jolla todettiin se...pituuskasvu oli pysähtynyt ja jotai muuta, mut tosi vähän oireita oli ollut...siksi minuu häiritsee tuo haju...se on aika voimakas.. :(

Muisti...edelleen siellä synnärin narikassa...mun täytyy käydä kyselee...alkaa huolestuttaa...ilman muistii on aika hankala elämä :LOL:

ONNEA 8kk täyttäneille :heart: :heart: !!

Piti muuten silloin treffien jälkeen mainita, et ihanii vauvoja teil oli...no kyllähän sen arvas, kun on kyse MEIDÄN mammapalstalaisista ja myös te äidit olitte super mukavii livenä :D !!!
 
Kiitti matami,ai laav juu tuu :LOL:

Öljystä tulin vaan sanomaan et ihan rypsi tai muu ruokaöljy mitä perheessä käytetään käypi,2-3tl oli meillä ohje antaa.
Ja normisti ei tarvitse antaa!! Tissimaidossa on tarpeeks rasvaa ja teollisiin ruokiin niitä on lisätty.Mutta meillä annetaan siks koska pojan paino on käyrien mukaan alakanttiin,eli kuluttas enempi mitä ruuasta saa....
 
heipsan

ja kaunis kiitos kaikille taas tsempityksestä ja vastauksista..

Tänne ei tänään ihmeempiä. käytiin pojan kanssa aamu tuimaan kaupassa ja hän sai istua ostoskärryn istuinosassa!! Siis siinä isojen lasten.. Ja hienosti istui.. laitoin tosin sivuille esteiksi kauppakassit, jottei pääse lipsahtamaan kärryn laitaa vasten. Kovasti ihmetteli maailman menoa..

Muisti
: todellakin synnärille jäi.. mä en muista yhtään mitään ilman muistilappuja.. ja oonpa ikänikin muistanut jo väärin..

me muuten kokeiltiin tänään pottaa ekan kerran... Ei meille mitään saalista jääny.. mutta vähän kokeiltiin. tarvii kuitenkin miehen kanssa keskustella että koska se haluaa alottaa pojan kanssa pottailun.. en mä kaikkea voi yksin päättää..

mulla on tänään kuntosaliohjelman laatiminen salilla. saas nähdä mitä siellä keksitään mun pään menoks. keskivartalon ja selän lihakset mulla on huonoimmassa jamassa, joten niitä varmaan paljon.

pojan päiväunirytmi on jotenkin sekasin. tänäänkin nukku aamulla vaan 30 minuutin päikyt... Ja eilen sama homma parit 40 minsan päikyt ja sitten 16-18 pitkät päikyt.. on menny rytmi ihan sekasin. no pääasia että nukkuu öisin..
 
Helou! :)

Meillä J:n pää kans hikoilee kun imee tuttipullosta , ja jos joku saa vastauksen mistähän se kans voi johtua niin kertokaa! :wave:

Muisti: En kyllä muista mitään, en ainakaan tärkeitä, mutta just jotain jota ei tarvis muistaa kyllä muistan! :D

Öljyistä: En ole antanut. Ja sellainen kysymys: Voiko 7kk antaa itse tehtyä makaroonia tai riisiä ? Onhan niissä kaupan valmis ruuissakin, ei aina tarvitsis olla perunaa.

Me oltiin aamulla muskarissa ja J oli aivan innoissaan täpisi ja naureskeli vain! :) Sit kun laulut ja leikit oli laulettu/leikitty jäätiin vielä hetkeks leikkimään sinne ja sielä oli kaks pari kuukautta nuorempaa poikaa jotka katsoivat J:tä aivan silmät pyöreenä kun J osasi muka jo niin hienosti kääntyillä, istua, heiluttaa leluja ym. J oikein esiintyi pojille ja flirttaili koko ajan! :D hassu!

Nyt kun toinen herää, ajattelin että lähdetään pulkkailemaan! Aivan ihana ilma, sininen taivas ja aurinko paistaa ja lunta on paljon! :p
 
majj: Voi antaa riisiä ja makaroonia. Kunhan et laita suolaa. Ja täysjyväisiä suositellaan, mutta ihan normaalejakin voi antaa.

edla
: Meillä on joo huomenna eka th ja sit lääkäri. Tosin toi th:n käynti on vaan 10-15min ja lääkäri sit 20min perään. Oon kans kirjotellu ylös mitä pitää kysyä, mutta mistä vetoa, niin se lappu jää kotiin.... :headwall:

Meillä ei hikoilla. Ei ole poika koskaan hikoillut / ollut hikinen. Taitaa olla vilukissatyyppiä :)

Repa: Meillä näyttävästi nukutaan aamuisin enää 1h20min-1h30min eli poika on hereillä jo 10:30 viimeistään. Mutta tullaan toki siiheks kun sovitaan. Voihan se olla, et poika sit nukahtaa siellä kahvilassa. Nytkin meni klo 13 toisille unille. Tai sitten kävelen sieltä porukoille, niin sais nukkua paluumatkan. Jos siis tulisin bussilla. Käveletkö sä koskaan keskustaan / sieltä pois? Hei, hienoa, et puuro maittoi!!! Jee!!

Puuh. Meillä on jotain ihme kitinää taas ilmassa. Yksin ei viihdytä nanosekuntiakaan :( Ja kokeilin tänään valmista liha-kasvissosetta jossa oli paloja. Nooo... Söi kyllä, maistelikin oikein kunnolla, mutta muutaman lusikallisen jälkeen kävi yökkimään ja uloshan ne kaikki tuli. En kyllä yllättyny. Sit annoin jälkkäriks porkkana- ja kurkkuraastetta, joita sai itse syödä. Söi kyllä kun mä laitoin suuhun, mutta itse vaan levitteli raasteita pitkin tarjotinta :D No, pääasia että söi niitä vähäsen!

 
siis voi video.. täällä liitytään myös tohon kitinä-klubiin. Poika nukkus päikkyjä vaan 45 minuuttia ja on sen jälkeen vuoroin pulautellu ja kitissy.. Edes ruoka ei auttanut. Hitsit että menee hermot.. Laitoin pojan just takas pinnikseen, jospa jatkais niitä päiväunia vielä. Mä en tajuu mihin ne päikkärit meni. kuka varasti ne???? :LOL:

 
Täällä kitinät kans jatkuu :/ Oikeasti tuo Luukas on nuissa unijutuissaan taantunut ihan tosi paljon.. ennen nukahti nätisti itsekseen, nyt taas saa heijata vaunuja parvekkeella vaikka kuinka ja kauan.. tulee ihan viime kesä mieleen.

Käyn varmuuden vuoksi näyttämässä poikaa tuossa viiden jälkeen tohtorin pakeilla, että saadaan korvatulehdus suljetuksi pois. Yöllä puolen tunnin välein kinisi ja ruoka ei maistu.. mamma on täällä silmät ristissä..
 
Naukuri,Meillä mennään vasta tuohon aikaan unille,aikasintaan...yleensä nukahtaa kyl vasta lähempänä 11 =) Oon parikertaa kävellyt keskustaan,tosin kesäaikaan... Siinä oliskin ideaa kyllä jos vaan ei olis ihan hirveen kylmä...vois kävellä sinnepäin.
 
repa...ootko ihan tosissaan...siis menos kävellen?....juu, jos kunto kestää...miä kuolisin puoles välis...kun tuota painoo on viel hiukkasen liikaa...sen 10kg :ashamed: ..miä en oo täältä edes kesäl kävellyt keskustaa...

Päikkärit...meil välil kans hävinny jonnee :( ...nyt kun ollaan taas arkirytmis...eli aamul aikaisemmin ylös...luulisin, et päikkäritkin neitille maistuu... aamul nukku vajaa 2h ja nyt kohta on nukkunut 2h....ihan hyvä....muuten kyl kitistään aikas lailla...yleinen syy tuohon kitinään meil on väsymys...mut olen kyl huomannut, et neiti kitisee myös, jos ei saa tarpeeks huomioo, on tylsää ym. uusia aiheita natinaan ;) !!
 
naukuri: Kiitos vastauksesta! :)

Päikkärit: Meiltä kans ollut tänään kateissa, kerran nukkunu 1h päikkärit ja sit oltiin tosiaan pulkkailemassa tossa päivällä ja neiti nukahti pulkkaan istualteen! :LOL:
Ja siitä kun koitin nostaa vaunuihin kun päästiin kotiin nukkui vaan n.20 min ja siinä tän päivän päikkäri saalis.. :/ :D

Mies meni ja osti sit uuden 40 tuumasen TV:n! :eek: Onhan tua hieno ja hyvä kuva ja ja... Mutta silti kyllä vähä kirpasee. No toivottavasti kestää sit kauan! :D
 
Repa: No joo, meillä herättiin tänään klo 6, joten oli jo 8:30 ihan suoraa vaunutavaraa poika. Aamulla ei jotenkin jaksa valvoa niin pitkään kuin päivällä. Mutta joo, näyttää muuttuvan sen verran tiheään nuo unien pituudet, joten ei niiden varaan voi laskea :D

Matami: Mun vanhemmathan asuu (tai näin uskoisin ;) ) aika lähellä Repaa ja oon useasti kävelly sieltä keskustaan tai takaisin, Syksyllä äiteen kanssa vaunuteltiin keskustaan ja tultiin bussilla pois. Kesällä miehen kanssa käveltiin meripäiviltä, kun ei jaksettu odottaa bussia / taksia. Pyörällä ehkä hieman mukavampaa, mutta musta se on ihan kiva kävelyreitti; 5-6km. Mut ei kyl missää lumituiskussa tai superpakkasessa kävele...

majj: Meilläkin on tuollanen kapistus kotona. Kesällä hankittiin. Olin vähän vastaan, et miks noin iso pitää olla, mutta nyt siihen on jo tottunu enkä pienempään vaihtais :D

Mä oon jotenki ihan poikki. Kävin äsken jumpassa ja ihan heikotti kun tulin kotiin. Nyt mies onneks paistaa pinaattilettuja, niin kohta saa tää eukko ravintoa ;)
 
Hellurei! Monesti olen ollut kirjoittamassa, mutta sitten jättänyt koko jutun kesken ja deletoinut sen... Mistähän moinen johtuu?

Muisti... Hmm. Jos jostain voisi ostaa lisää, ostaisin heti! Tänään menin puntille ja olin vaihtamassa vaatteita, niin hokasin, että enpäs ollut muistanut ottaa salihousuja mukaan... :headwall: Joten eikun kotiin ja kauppaan. Salitreeni odottaa sitten huomenna.

Majj: Meille tuli 46 tuumainen tv, ennen oli 32 tuumainen. On meinaan aikas iso, mutta jo viikon katselun jälkeen on simmut hyvin siihen tottuneet. Ja kaikkien muiden tv:t näyttää pieniltä! Mie olen antanut pikkusatseja riisiä ja makaronia. Ostin spagettia ja pätkin sitä pieneksi kattilaan. Sitä on helpompi antaa kuin esim. sarvimakaroneja, kun ne menee sellaiseksi ihme liisteriksi kun yrittää kypsänä pieniä.

Kysyin siitä pään hikoilusta joskus kuukausia sitten, kun tytön pää hikoili kovastikin yleensä päivän viimeisellä syötöllä. Lääkäri totesi, että aivan normaalia, kun vauvan oma lämmöneritys lähtee toimimaan. Jos kitalaki olisi ollut sininen tai violetti (tai jotain sinnepäin) niin sitten olisi ollut lisätutkimusten paikka. Sitten olisi ollut ilmeisesti jotain sydämessä vikana... Alisa pamahtaa vieläkin aina välillä ihan punaiseksi kun syö ja samalla hikoilee päästä tai siis pää on suht nahkean tuntuinen. Eli normaalia on.

Kiva kuulla Repa, että tavan puuro alkaa hienonnetuista hiutaleista jo maistumaan!

Meillä tosiaan opittiin kääntymään selältä vatsalleen tuossa joulun tietämissä ja nyt meillä harjoitellaan ryömimistä! Kovasti nostelee peppua ylöspäin ja välillä saa ittensä hivutettua masullaan sivulle, siis että menee melkein navan ympäri masulteen. Vaikeasti ilmaistu... Kovasti siis koetetaan mennä eteenpäin ja hinku olisi kova! Täälläkin aina välillä kitinää ilmassa..

Nyt suihkuun ja iltapalalle!
 
No niin.. kannatti siellä tohtorissa käydä, korvatulehdus paljastui meidän huonojen unien & syömisien syyksi. Eikä ollut tosiaan mitään kuumetta, nuhaa yms.. Nyt antibioottitroppia syödään viikko ja sitten kuukauden päästä kontrollikäynti. Josko tämä tästä taas lähtisi normalisoitumaan...
 
Puliina,hyvä homma että menitte lekurille!

Matami,Kävelen aika paljon lenkkiä,jäi vissiin päälle kun piti silloin kun Kasper synty käydä kahdesti vetäsemässä 2h lenkki et sai ipana uinuttua :D No oon ennen sitäkin kyllä kävelly ;) Mut joo,niinkuin Naukuri sanoi,toi on mukavan pitunen lenkki kyllä,jos säät sallii... ja vireystaso B)

Tuli käveltyä reilu tunnin lenkki tuossa iltasella ja tuli vissiin raittiin ilman myrkytys kun ramasee aivan tajuttomasti |O

Annoin tänään pojalle maissinaksuja,mut ei se niit hokaa imeskellä. Pelkään et se napsasee siitä ison palasen ja vetäsee kurkkuun :/ Kun se käys suoraan hampailla kiinni,ei kerkee "sulamaan"se naksu...

Mut nyt on kyllä vetäydyttävä.... palataan huomenissa :wave:
 
Heips :)

Stressi hmm mä en oikein jaksa stressata mistää -voisko syynä olla se et Ella on toinen lapsi ei esikoinen. Ainoo mistä stressaan on se et miten hoito onnistuu kun meen töihin huhtikuussa. Mut mies pitää isyyskuukauden toukokuus ja on lomal kesäkuun et kyllä se siitä sit. Se kyllä jännittää.

raasteet en oo kuullukaan et vauval pitäs antaa ja muutenkin paloja saa sit kun kasvaa. Kuten myös kalaa ja lihaa -kana saa riittää tällä hetkellä. Kunnon ruisleipää meen ostaa ja kuivatan sen tytölle jyrsittäväksi. Öljy meillä sellaset miseliinit et ei tarvii lisäillä. yösyötötsaa tissitellä viel rauhas ainakin sen 3kk. Sit kun meen töihin niin olis kiva jos yöllä nukuttais :)

väsyttää välillä pikkasen täälläkin, joku sitä muukin sano. Johtuu varmaan öistä kun ne on rikkonaisia vaikka muuten mneekin hyvin. Mut sellasta syvää unta ei oikein tuu vaan nukkuu pinnallisesi -siltä tuntuu. unet musta sillon nukun tosi hyvin kun näen unta ja se on toooooooooooosi harvoin. marmotta sä niistä öistä kirjoitit -onko Eevan korvat ihan ok? Mut teil kyllä ollut niin pitkään yöt levottomii et varmaan ei niis mitään. Meil meni ihan hulinaks kun oli tulehdus. Tsemppiä sulle öihin kuten muillekin.

Mut pitää mennä antaa neidille puuroo -meillä leikitään kovin viel tossa lattialla pallon kanssa
:wave:
 
onpas täällä hiljasta.. vai uinuuko kaikki vielä unilla`??

tänne ei ihmeempiä. Ajattelin että tossa 10 pintaan vois lähteä vähän kävelemään. Ferrari kurvas kylään ja on niin turvonnut olo. josko vähän auttais.. ja illalla taas salille.

mies rupes eilen kattomaan jo hoitopaikkaa pojalle!! Mun mies on niin liikuttava kun innostuu jostain asiasta. Vielä ennen nukkumaan menoakin kohkas tosta että pitää mennä tutustumaan jo nyt päiväkoteihin jne..

Mä sain jo mieheltäkin palautetta mun jatkuvasta stressaamisesta... Joten nyt koitan ottaa iisisti.. Raha-asiat näyttäis ainakin nyt ihan ok.. joten niistä ei tarvii huolehtia.

Ostin muuten viime perjantaina sukset.. Kaikki ok, siihen asti kunnes kävin ne eilen hakemassa liikeestä. Myyjä lupas että 20 eurolla laittavat semmoset tökötit että niillä voi mennä suoraan ladulle,. ja paskat. siihen oli laitettu vaan pito, mutta ei luistoa. Mua niin ketuttaa.. lupas että ko. myyjä soittaa vielä ja voidaan neuvotella asiasta. Mutta musta on törkeetä että ensin luvataan ja sitten onkin ihan jotain muuta ku haetaan.. Mua on nähtävästi helppo kusettaa kun en suksista mitään ymmärrä. Tai sitten aivot on ollu narikassa kun oon käyny ostamassa ne sukset ja oon ymmärtäny asiat väärin. Lisäks unohdin ostaa suksille pussin ja klipsit. en mä edes tajunnu että sellasia tarvitaan.. Sanoinki miehelle että ens kerralla lähtee mun mukaan kauppaan, kun tietää asioista paremmin.. oon kuulemma "ei niin helpoin ihminen, mitä ostamiseen tulee, kun haluan kaiken heti ja nyt... ) jep jep..

No tulipa taas purkauduttua..

nyt viihdyttämään tota meidän pulauttelevaa ah niin suloista termiittiä!!
 
Huomenta!

Kehuskelin sitten eilen miten meidän päivät ovat kulultaan samanlaisia ja ennustettavissa eli helppo päivä tiedossa - piti niin olla vaan ei ollut :| Nea päätti sitten ottaa 2 x 40min. päikyt, josta seurasi se, että hän meni yöunilleen 18:15 :eek: Ei ollut paljon vaihtoehtoja, kun toinen nukahteli kesken iltatoimien minne sattuu :ashamed: En tosiaan käsitä mikä saattoi olla syynä huonoihin päiväuniin, koska muuten oli todella iloinen ja normaali itsensä??
Äsken vein hänet ensimmäisille päikyille sänkyyn ja pisti unelle vastaan aivan sairaasti, vaikka silmät pyörivät päässä väsymyksestä! Olisin halunnut nukuttaa vasta kymmeneltä, mutta kun herätiin klo 6 niin alkoihan se olla jo aika..

Lueskelin taannoin sitä äitiyspakkausta saatua ruokaohjekirjasta ja siinä tosiaan ohjeistetiin tuoreraasteen antamisesta. Missä vaiheessa ootte aloittamassa moiset tarjoilut? Ja varmaan ihan omppu, kurkku, porkkana yms. kelpaa?

Mutta nyt pitää tehdä itelleen jotain kun sain tuon pikku riiviäisen hetkeksi höyhensaarille ;) Toivotaan, että nukkuisi nyt ainakin tunnin...
 
Tervehdys!

Kone tilttasi ja oon ollut nettipimennossa koko viikon. Voi että ollut vaikeeta..

Samaa rataa mennään; kauhee meno yöt ja päivät. Neuvolassa poikettiin ja paino oli ihan pikkasen alle 11kg ja pituus tais olla n 75cm.
Keittiö on remontissa edelleen ja eletään tässä olohuoneessa. Hella on ollut käytössä, mutta kohta lähtee sekin käytöstä pariks viikoks :|
Ja neiti haluais koko ajan keittiöön tai veikan huoneeseen. Perässä saa juosta koko päivän.
 
pääkaupunkiseudun huominen tapaaminen olisiko sanomatalo kello 12.00 hyvä? Ihanaa, että saadaan vielä uusi tapaaminen kokoon!

Täällä oli takana niin levoton yö, että ihan itkettää. Nyt olen täällä Viikissä yksin ilman miestä joka matkusti maanantaina niin olen käytännössä vastuussa koko neidin hoidosta öisin. Eiolen näin suussa valkoisen pisteen eli jospa ne olisi ne hampaat jotka jotka valvottaa ja pyörittää.
puliina hyvä, että kävit lääkärissä niin asia selvisi.
raasteista en ole raastetta antanut, mutta omenaa, päärynää, porkkanaa jne on tyttö saanut itse järsiä.
 
poika mullakin sallittu määrä on vähän vajaa 1700.. Mutta eilen tuli syötyä vaan 1350.. Kyllä mä oon pyrkiny syömään viikossa keskimäärin ton 1700.. Eli välillä vähän niukemmin jos tietää että on tulossa herkuttelu päiviä.. En oo käyny nyt vaalla kun tiiän että on menkoista turvotusta.. Syksyllä pidin kans ruokapäiväkirjaa ja paino lähti tolla ohjeistuksella hyvin laskuun. Turhaahan ei kannata paastoilla...

raasteet: ei olla vielä alotettu. tuntuu hassulta alottaa kun toisella ei oo edes hampaita viel.-

pottailu: päätettiin miehen kanssa, että pottailu saa odottaa vielä hetken.
 
Kiitti Birdie taas jatkan viisaampana ja etevämpänä. Mä laihdutin melkein 10 kiloa painonvartijoilla mut tuo kiloklubi on jotenkin niin kätevä tykkäään siitä..joten koetan sitä nyt jos sais viellä muutaman kilon poikkeen..meillä kanssa mamma on tarkan silmän alla


vähänkö oon huolissani kun meillä pakkasta 20 ja vauvaa ei voi nukuttaa ulkona ja esikoinen meni yksin pihalle meillä onneksi on iso piha, mä karjun rappusilla kokoajan et missä oot?
 
Neuvolassa käyty! Meidän miehen 8kk mitat on 74cm ja 8600g. Laihan puoleinen, mutta ei tarvi hätäillä eikä lisätä öljyä ruokaan, ellei itse halua. Vasta vuoden ikäisenä pitää lisätä, jos on laiheliini. MUTTA meidät laitettiin nyt samantein soijamaitodoeetille! :eek: Iho oli kuulemma sen näköinen, et maitoallergia pitää sulkea pois. Ja musta kun se näytti nyt niin hyvältä... Saatiin myös lähete Allergiasairaalaan testeihin eli sitä odotellessa poika on maidottomalla ruokavaliolla. Tää tuli kyllä ihan puun takaa, mutta mennään nyt sit sen mukaan. Vieläkin oon vähään hämmentynyt.

Meillä oli tuo äitieisaahävitänäköpiiristä pari kuukautta sitten eli puolen vuoden kieppeillä. Oli kyllä ihan kamalat pari viikkoa! Kaveri huusi kuin pieni sika aina kun hävisin näköpiiristä. Raastavaa. Toivottavasti ei tuu uusiks. Samoin kun toivon, ettei se vierastaminen tulis enää uudestaan.

No juu, nyt meen hetkeks lukemaan kun poika vielä unilla.

naukuri ja poika tänään 8kk :heart:
 

Yhteistyössä