TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

Te olette kyllä superihania ystäviä :hug: teille kaikille Niin kauniita sanoja ja viisaita neuvoja olen teiltä saannut Ja olo on keventynyt ihan kamalasti kun viimein uskalsin kirjoittaa tänne asioiden oikean laidan. Monta kertaa aloitin kirjoittaan mutta en vaan jostain syystä uskaltanut!
 
Edla-mamma: Joo sherlockin luonnetta selvästi ;) Ja oikein hyvää uintia teille!! Toivottavasti menee hyvin :)

aaoo: Ihanaa ja rentouttavaa reissua!!! B)

Mäkin ostin jo kesällä -50% alesta sellasen vk-takin. Pitää sadetta ja tuulta. Koko on 74, mutta tosi ison näkönen. Housut pitää sit vielä myöhemmin ostaa. Mut toimii varmaan rattaissa istuessa oikein hyvin. Talvihaalari on kyllä jonkinlainen ostettava, kun meillä ei tosiaan ole kuin tuo fleece- ja villahaalari. Tosi lämpöisiä nekin, mutta jäävät ennen talvea auttamatta pieneksi, eikä ne kyllä oikeesti lämmitä sit jos/kun tulee pakkasia. Nyt sinne alle vielä mahtuis tunkemaan villatakkia tms mutta ei kauaa. Tuntuu et poika on nyt parissa viikossa kasvanu jotenki ihan hurjaa vauhtia! Kaivoin kaapista seuraavan koon vaatteita käyttöön ja osa olikin jo ihan jämptejä :eek: Pitää vauhdilla pitää niitä, iiks.

Meillä testattiin eilen ja tänään maissisosetta (kaupan ). Ainoa kaupan sose luumun lisäksi ja siitä tais nyt tulla ilmavaivoja. On poika ainaki paukutellu enemmän ja kitissy aika paljon. Jätetään siis maissi hetkeksi pois. Siitä vellistä ei kyl tullu mitään.

Mää luimuilen nyt täällä vanhempieni luona viikonlopun, joten en varmaan hirveästi ehdi käymään täällä. Pikaisesti yritän kyllä ainaki lueskella etten ihan jälkeen jää ;) Mutta oikein ihanaa syysviikonloppua kaikille!! :flower:
 
Kuinka nopeasti ruumis hajoaa suossa? Sielta anoppi kohta itsensa loytaa. Taydet 6 tuntia ollut taalla ja voi luoja, menee hermo. Mies on kovassa kuumeessa ja makaa sangyssa, sen aiti hoykkyyttaa Eevaa. Vauvaparkaa on viety jo sen kymmenessa paikassa kylassa, saatu se pulauttamaan joka ikinen ruokatippa ulos silla heiluttamisella, tungettu sen kurkusta alas ties mita enka ma ole suunnilleen nahnyt koko vauvaa. Talo on taynna lahjoja ja ilmapalloja ja sain anopilta vaalenapunaisen helmikaulakorun, se on ihan 7. taivaassa. Ja unohtaa ihan taysin, etta tama on Eevalle uusi maa, paikka, kieli ja ihmiset, vois hiukan antaa rauhoittua. Sehan on taalla kuitenkin koko loppuelamansa, ehtii anoppikin sen kanssa kylla olla. Toisaalta ymmarran, kun on 4kk odottanut vauvan nakemista, mutta silti..! Toivottavasti mies paranee pian mua puolustamaan ja jatkamaan meidan talon maalaamista etta paastaan taalta pois.
Lento meni hyvin, kaikki lahtoselvityksesta asti oli todella avuliaita. Laittoivat jopa koneen istumajajestyksen uusiksi etta sain Eevan turvakaukalossa viereen istumaan. Uskallan toistekin. :)

Joku puheli sormien ihon rikki menemisesta ton jatkuvan sormien suussa olemisen tuloksena.. meilla meni iho sormien valista rikki, neuvolasta sanoivat etta Bepanthenea vaan, ei haittaa. Vahan hirvittaa, kun se sormien vali on myos taynna luoja ties mita tohnaa. Ettei sais popoja.
 
marmotta: pääsitte sentään ehjänä perille, eiköhän tuo anoppi siitä pian rauhoitu kunhan saa nää ekat päivät hössöttää, eeva on varmaan ihan pyörällä päästään moisesta retuuttamisesta varsinkin kun on takana pitkä lento ja varmasti hämmennyksen keskellä väsymyskin painaa teitä molempia, pikaista paranemista miehellesi..teidän vastaanotto kyllä kuulosti ihanalta, ilmapalloja ja lahjoja.. =)
 
Marmotta,ei kiva...koita kestää siellä :hug:

Jenni,hyvä jos jelppii asioiden laitto ajatuksista "paperille" =) Niin se yleensä kummasti tekee.... :)

Nyt tulloo pommi...sen lisäks että poika on ollut superihku tänään,se käänty ekaa kertaa masulleen ja sieltä takas ja ryömi hiukan eteenpäin :eek: Kaikki yhden illan aikana :eek: :eek: Ja nyt se on nukkunu 2h ja vain kerran piti laittaa tutti. Parikertaa oon käyny tsekkaamassa,ähkii masuaan muttei oo herännyt vielä siihen =) Lisäks se sipas molemmat tissit maitoa,mitä ei oo tapahtunut varmaan kk:teen. Jännittää oikein miten itse yö menee...

Mut nyt tästäkin hyvästä kiitollisena alan ryöminään yöpuulle :wave:
 
Kiitos teille kaikille vastauksista :flower:

Voi jenni sua toivotaan että pian se aurinko alkais sinnekkin paistamaan :hug:

merika: 29.5 oli laskettu aika, ja tyttö syntyi 41+4 eli 11pv yli. Vaikka jäin rv33 sairaslomalle ettei vaan synny etuajassa :LOL: Totta 1kk on tässä iässä tosi paljon, ei meillä vielä käännytä, selältä kyljelle kyllä pääsee, ei hoksaa vielä ottaa kättä tieltä pois.
 
marmotta osasin vähän salaa pelätä, että siellä saattaisi olla tuollaista. :hug: paljon voimia, kyllä se anoppi varmasti rauhoittuu pian, mutta saattaa olla, että on änkeämässä koko ajan kylään jne. paljon paljon voimia.
repahienoa :flower: . teillä on ollut kiva ilta siis.
 
poika: täällä ollaan edelleen...taustaillu olen paljo vaa nyt...en oo oikein päässy juttuun mukaan...kiva ku kaipailit =)

5kk neuvola oli tänään..6120g ja 61,2cm oli mitat..eli hienosti kasvellaan.
saatiin rotan toinen osa nyt. ja piikki. onneks ei mitään tullut piikistä. viime kerran kosketusarkuus ja itku jalkakivusta oli sit varmaan syynä se et mennyt edellinen piikki hermoon pojalla. mut onneks nyt paremmalla t
 
Lähen huomenna äitin ja siskon mukaan kiertelemään kauppoja. Mietin vaan että mitähän puen typylle päälle?! Vanupukua ollaan vaunuissa pidetty, mutta nyt mennään autolla ja sitten on siellä matkarattaissa joissa on makuupussi...Laitanko neuletakin ja housut vai läkähtyyköhän automatkan jos on vanupuku? Mulla ei oikein ajatus luista...sanokaa te :attn:
 
Marmotta Kuulostipas mukavalta vastaanotolta ;)...ilmapallot ja lahjat varmaan ihan jees, mutta tuo hirveä hössötys ottaa varmasti sinun ja Eevan voimille matkan jälkeen. Koitahan jaksaa :hug: ! Toivottavasti miehesi paranee pian.

Katrinainen Pikaista paranemista flunssasta! Meidän Jessi on myös rohissut välillä nukkuessaan, nenäkin ollut joinakin päivinä tukossa niin, että olen "nenäimurilla" imenyt. Mitään muita nuhan tai flunssan oireira ei ole silti tullut ja tyttö on ollut ihan oma itsensä. Nenän puhdistamisen jälkeen rohinakin on loppunut.

Weiss Hienoa, jos riisi näyttäisi sopivan :)!

Repa Jopas teillä on otettu oikein spurtti uusien juttujen oppimisessa :). Toivotaan rauhallista yötä!

majj Minä olen keittänyt tai höyryttänyt soseutettavat kasvikset, sitten tehnyt soseen sauvasekoittimella. Siivilää en ole käyttänyt, koska olen saanut soseesta ihan samettista sauvalla. Keitinvettä olen jättänyt hieman kasvisten joukkoon, jotta ne soseutuvat helposti. Korviketta lisään vasta ennen tarjoilua. Perunalla aloitettiin, eikä oireita ole tullut.

Summer Riippuu kuinka kauan joutuu olemaan kaukalossa vanupuvun kanssa. Itse olen pukenut tytölle vanupuvun automatkalle, jos ei ole tarvinnun kauaa istuttaa kaukalossa. Hiostaa hieman selästä. Pidemmille automatkoille olen pukenut sisävaatteiden päälle hupparin, ohuemman hatun ja villasukat, lisäksi olen laittanut peiton päälle. Nukkuessa tytön tulee helposti vilu. Ehdottaisin laittamaan jotain ohuempaa ja ottamaan peiton lisäksi. Kaupoissakin voi olla kuuma, joten vanupukua olisi varmaan pakko riisua kaupassa, ulkona se on hyvä asu. Jos vauvalla on ohuemmin päällä niin kääräise autossa ja rattaissa vauva peittoon, niin tarkenee kauppojen välit ulkona. :)

Yöheräilystä Nyt kaivataan hyviä vinkkejä. En ole aikaisemmin tänne kirjoittanut Jessin levottomista öistä, mutta nyt alkaa mennä hermot. Meillä siis myös on kukuttu jo useampana yönä. Viime yö oli kaiken huippu. Jessi nukahti yöunille klo19 ja heräsi ennen klo23:a kaksi kertaa. Sitten menin itse nukkumaan, niin neiti päätti herätä 45min-1h välein aamu seitsemään asti :eek: . En saa Jessiä nukahtamaan uudestaan ilman tissiä. Tuttia ei huoli, tyttö alkaa silloin huutaa hysteerisesti. Heijaaminen ja kantaminen johtaa myös hysteeriseen huutoon. En usko, että tytön on oikeasti yöllä noin usein nälkä, koska söi klo19 eilen illalla 100ml korviketta ja tyhjensi molemmat tissit ja joka ikisellä heräämisellä söi vähintäänkin toisen tissin. Miten ihmeessä näitä yöheräämisiä saisi harvennettua? Ja miten saan tytön nukahtamaan uudelleen ilman rintaa? Jossain vaiheessa meillä nukuttiin täydet yöunet, mutta ei enää. Tänäänkin Jessi on nukahtanut klo19 ja herännyt nyt tunnin välein. Yritin äsken tarjota tuttia, mutta huuto siitä vaan tuli...eli tissillä tainnutettiin taas :| . Ja tyttö nukahti itseasiassa saman tien, kun sai tissin suuhunsa. Nälkä ei siis ollut...tämä mamma toimii todellakin tuttina :ashamed: . Tästä tulee varmasti vielä vaikeeta, hirvittää jo miten tuon tissiä rakastavan neitokaisen saa koskaan oppimaan nukahtamaan ilman rintaa...

Täytyy varmaan kömpiä nukkumaan, jos tämä yö on yhtä levoton kuin edellinen... |O
 
Marmotta: Kuulosti aivan ihanalle ja kamalalle! :D Ovat varmaan kyllä aivan innoissaan teitä sinne odottaneet. Ehkä tilanne rauhoittuu parin päivän / viikon kuluessa. Kärsivällisyyttä sinne toivottelen :hug:

summer: En laittais vanupukua autoon. Meillä oli poika tänään kauppareissussa takki ja collegehousut päällä (nii ja hattu+käsineet ) ja oli makuupussissa ja ihan lämmin niska. Mut katso nyt vielä aamulla mitä mittari näyttää. Tänne etelään on luvattu ihan kivaa päivää. Ota vaiks joku pieni viltti varuiks mukaan, jos tuntuu ettet oo varma tarkenemisesta?

Meillä muuten nukuttiin viime yönä pitkästä aikaa heräämättä klo 23-6:20! Poika meni siis klo 19 unille, heräs klo 23 tankkaamaan ja sit nukku aamuun. Ihanaa oli. Saa nähdä oliko ainutkertainen yö vai palaisiko vihdoin uomiinsa nuo unet. Tuskin...

majj ja merika: 1kk on tosiaan pitkä aika tän ikäisillä, mutta ei meilläkään vielä kunnolla käännytä tms. Muutaman kerran on poika huiskassut itsensä vatsalta selälleen ja kerran selältä vatsalleen, mutta ei mitenkään säännöllisesti. Kovasti yrittää kyllä. Et on samanikäisissäkin kovasti eroja :) Nyt on tosin ollu aika vauhdikkaat 2-3vk ja tuntuu et on tapahtunut paljon kehityksessä. Täällä edetään siis pikku hiljaa ;)

Repa: Ihanaa kun on ollut mukavia kokemuksia! :) Nauttikaa!! Toivottavasti pikkuinenkin nyt sitten vähitellen alkaa rauhoittua. Tai siis massu.
 
Toivotaan että kaikkien vauvat nukkuis ens yönä :hug:

Kiitos Marimint ja naukuri vastauksesta! Laitan sen neuletakin, kun onhan se siellä makuupussissa ja tosiaan ei paljoa ulkona olla. Automatkalla varmana läkähtyis muuten. Vajaan tunnin joutuu autossa olemaan.

Nyt BB:n pariin ja se onkin äidin oma tunti joka päivä :D
 
Marmottahih, kuullostaa ihan mun anopin tyylilta! Oli nyt ihmeissaan kun sanottiin etta vauvauinnissa ja vauva hieronnassa kaydaan, varmaan kertoo jo kaikille etta F on niin fiksu ja edistyksellinen :D , tuli meille kauheet paineet etta F on edustuskelpoinen sit kun mennaan kaymaan =) . Eikohan anoppikin rauhoitu muutaman paivan/ viikon kuluessa. Kun meet suomessa kaymaan niin sit aitis touhottaa samalla lailla :D .

Marimint; oisko hampaita pukkaamassa?

Meidan pikkusesta on tullut tanaan iso kun vaihdettiin vaunun koppa istuma rattaisiin etta f voipi katsella maisemia kun aiti pukkaa vaunuja. koppa jaa tuohon pihan ovensuuhun jotta voidaan viela nukuttaa ulosalla. Onko muita joilla on jo istuma malli kaytossa? Ja kuinka istuma- asennossa pidatte rattaita?

Nyt viinia nautiskeleen :saint:
 
naukuri: ihana kuulla että teillä nukuttiin noin hyvin

meillä meni kans yö hyvin, ( nukkui 4xpäikyt yht.5,5h unta ) kävi yöunille klo20 ja heräs syömään 3:30 ja aamu aloitettiin 6:30. olis varmaan nukkunut pidempäänkin mut esikoisen yskintä häiritsi unta aamulla, eilen illalla esikko oli ihan terveyden perikuva ja sit yöllä heräili kovin kipeenoloisena koko yön, ihan karmeenkuuloinen yskä sillä nyt ja valittaa kurkkukipua..

 
LC; meillä on ratasosa käytössä ja nyt onnistuu jopa ulkoilutkin. Se on yhden pykälän makuuasennosta ylöspäin ja tarvittaessahan sen äkkiä saa makuuasentoon. Tyttö tykkää ja äiti kans =)

Toivottavasti yö on menny kaikilla hyvin ja unessa. Onkohan Marmotan Eeva käyny yön kierroksilla...kun päivä on hössötetty ees takas.
 
Yö meni yhtä levottomasti kuin edellinenkin :/ ...väsyttää, mutta ei voi olla pahalla tuulella, kun tyttö valloitti heti aamusta ihanalla hymyllään :D.

LC Toimin tuossa äsken "hammaslääkärinä". Itsekin niitä hampaita olen epäillyt. Alaikenessä sivuilla pullottaa ien vähäsen, mutta ei punoita...tulisikohan sinne ekat hampaat?! Tutkimus oli kohtalaisen hankala suorittaa, kun neitokainen oli sitä mieltä, että äidin täytyisi tutkia hänen kieltä eikä hampaita. Kieli haittasi tutkimista ja hermothan siinä lopulta tytöllä meni, kun äitykkä yrittää tiirata väkisin ikeniä :D.

Menen laittamaan tytön päikkäreille. Myöhemmin päivällä kaupungille kauppoja kiertämään ja tapaamaan kavereita :). Mukavaa lauantaita!
 
Huomenta! Meillä on ollut pari levottomampaa yötä takana ja äiti on siitä johtuen ollut pikkuisen ryytynyt :/ Nyt kun vielä heräsin hieman flunssaisen oloisena niin johan harmittaa, jos vielä kipeäksi tullaan! No kunhan Nea vain säilyy terveenä niin ei muulla väliä.

jenni Toivottavasti saat apua sieltä äiti- ryhmästä sekä terapiasta. Paljon on elämääsi murheita mahtunut, mutta selvästi olet selviytyjä- tyyppiä, kun noin hienosti itselläsi on asiat, vaikka lähellä onkin ongelmia ollut. Jaksuja sinulle :hug:

kriisi Kyllä olisi hurja juttu, jos kaikista mainitsemistasi tekijöistä huolimatta olisit raskaana! Pidetään peukkuja negan puolesta ;)

marmotta Voi sinua raukkaa - koita kestä anoppia! B) Voin vain kuvitella minkälainen "sirkus" teillä on siellä menossa, jos anoppi ei ole vauvaa vielä milloinkaan nähnyt. Meillä kun vierailivat minun vanhempani alkuviikolla ja kyllä ne niin se-kai-sin ovat tuosta lapsesta!!! Vaikka siis useasti häntä näkevät. Isäkin sellainen mukamas kovis, mutta niin vaan lässyttelee ja sylittelee tyttöä ihan huumassa :LOL: Ja täytyy myöntää, että pikkuisen pitäisi kyllä jaksaa hillitä itseään, kun unohtavat ettei lapsi välttämättä ihan koko aikaa jaksa leikittelyä ja hassuttelua. Meilläkin väsynyttä ja juuri syönyttä lasta hypytettiin niin, että puklut vaan lensivät :x

edla-mamma Meillä ei enää varsinaista moroa ole näkynyt muutamiin aikoihin, mutta nyt Nea on keksinyt hauskan jutun, kun vetäisee itsensä sylissä ollessaan "irti minusta" niin, että ollaan kasvot vastakkain. Siinä taaksepäin "heittytyessään" levähtää kädet vielä iloisesti auki, vaikkei muuten refleksiä enää olekaan (enkä kyllä tiedä onko tuokaan enä moro...). Eiköhän se teiltäkin pikku hiljaa häivy, mutta hyvähän se on tilannetta seurata niin kuin neuvolassa sanottiinkin.

(.) <--- Kiloklubi ei oikein edisty täälläpäin :/
Me aloitamme tänään kiinteiden maistelut! Sen verran alkaa tytöllä olla jo ikää (4,5kk)ja vielä kun hän on parina yönä herillyt muutamaan otteeseen niin voisi olla ajankohtaista ja tarpeen. Ihan perinteisellä perunalla ajateltiin aloittaa ja siitä sitten jatkaa porkkanalla sun muilla. Korviketta meinaan sekoittaa joukkoon, vaikkei siis tyttö muuten NANnia vielä huolikaan, mutta jospa näin sitten oppisi.

Nyt täytyy avautua teille, koska täällä tosissaan sen verran kiristää päätä tämä imetyksen kahlitsevuus, että alkaa olla itku herkässä.. Nyt ollaan testattu pulloa jo joka päivä ja pitkään ja periksi en anna ennen kuin Nea sen perkuleen kapistuksen hyväksyy :kieh: Tuntuu niin äärettömän masentavalta, kun eilenkin varmaan 10-15min. pelleiltiin sen pullon kanssa ja neiti otti sen jopa muutaman kerran suuhunsa ja imaisi, mutta päästi heti irti, kun huomasi sieltä tulevan korviketta. Ja kun lapsi pitää kuitenkin ruokkia niin jouduin heti perään antamaan tissiä, jota söi hirveällä ruokahalulla - tietysti! Tuntuu, ettei tyttö koskaan suostukaan pullolle, kun tietää, että saa aina lopulta tissimaitoa, kun tarpeeksi kauan jaksaa laittaa korvikkeelle hanttiin :ashamed:
Olen varmaan kamala äiti jonkun mielestä, mutta itse koen olevani siinä pisteessä, että olisin Neallekin parempi äiti, jos joskus pääsisin hyvällä omallatunnolla ja kiireettömästi pois kotoa. Tuntuu pahalta, kun olen huomannut joskus ajattelevani, että tyttö "tahallaan" pistää hanttiin eikä "päästä" minua ruokakauppaa kauemmaksi, vaikka siitä ei tietenkään ole kyse. Hän tarvitsee äitiään ja rintaruokinta on "parasta" lapselle, mutta se on niin raskasta!! Kateus ihan iski, kun mammakerhossa torstaina eräskin äiti jutteli, kuinka muuten imettää, mutta julkisilla paikoilla antaa aina pullosta ja kuinka kätevää se on, että isäkin voi ruokkia, kun itse on poissa. Niinpä :/

Jumppaankin tekisi mieli, mutta kun omaa aikaa on niin vähän niin pitää aina valita mitä niillä muutamalla vapaalla tunnilla tekee. Useimmiten se sitten on ruokaostoksia ja vauvantarvikehankintoja.
Tänään on äidin "vapaapäivä" ja lähden Nean lounaan jälkeen ostoksille ja meinaan viipyä kerrankin niin pitkään kuin itse haluan/jaksan ja koitan olla kyttäämättä kelloa ja miettimättä tyttöä ja imetystä. Isälle jää tänne korviketta joten nälkään ei kuole, jos vaan kelpuuttaa pullon. Aika kovalta voi kuullostaa jonkun korvaan, mutta nyt ollaan niin kauan kokeiltu hyvällä, että jos ei sillä ala homma sujumaan niin pahalla sitten :ashamed:

Puhumisen pitäisi auttaa, mutta tuli jotenkin vielä pahempi olo, kun myönsin nämä kamalat ajatukseni... :'(



 
marimint Minäkin eilen toimin "hammaslääkärinä" ja tytöllä alaikenessä sivuilla pullotti molemmat ikenet vähäsen, ja toisesta pikkusen kuulsi vaaleata, saa nähdä onko nyt jo tulossa hampaita, en itse tiedä ketään jolla olisi vähä päälle 3kk iässä puhjennut ensimmäinen hammas.

Meillä meni viime yö hyvin! Mies oli laittanut tytön jo 8 nukkumaan, ja nukkui puoli 12 jolloin söi 130ml velliä ja nukkui 4 asti ja 6 taas söi ja puol 10 noustiin sängystä :p
 
Carmen Tiedän tuon tunteen oikein hyvin, meilläkään ei tyttö huoli pulloa. Enää. Ennen söi kyllä pullostakin, mutta nykyisin vaan alkaa huutaa jos pulloa yrittää työntää. Raskasta on välillä kun ei mihinkään pääse ilman vauvaa. Mutta sitten olen ajatellut, että tämä aika on kuitenkin niin lyhyt etten stressaa vaikka olenkin imetyskoneena koko ajan :) Pidän kuitenkin imettämisestä todella paljon ja siitä että tiedän tytönkin siitä tykkäävän ja sitä tarvitsevan. Pelottaa kyllä rinnasta vieroittaminen jo nyt.

Meilläkin on alettu öisin taas heräämään useammin. Aivan samalla tavalla kuin teilläkin, halutaan äitiä käyttää vain tuttina :) Luulen sen öisen ähkimisen liittyvän jollain tavalla liikkumaan oppimiseen. Ennen nukuttiin yhdellä herätyksellä, nyt on viikon ajan ollut jopa viisikin herätystä yössä! Alkaa tätä mammaa väsyttää pikkuhiljaa :)

Jostain muuten kuulin, että jos tähän ikään mennessä ei olla vielä opittu pullolle niin voisi alkaa suoraan opettaa nokkamukiin. Ajattelin kokeilla.
 
Huomenia

marmotta kuulostaa vauhdikkaalta onko Eeva eka lapsenlapsi? Kyllä se varmasti tasottuu ja anoppi rauhoittuu. :)

levottomat yöt ja tissitakiainen meillä tankataan nyt myös öisin aika tiheeseen -toisaalta taidan tarjota rintaa liian helposti, mut helpommalla päästään kun jatketaan molemmat unia. marimint meilläkin uni tulee muutaman imun jälkeen myös-yöllä kelpais kyllä tuttikin-mut kun sitä ei koskaan löydy vierest kun olis sille käyttöö. Onko teillä opittu jotain uutta mikä tekis öistä levottomampia?

Edla-Mamma mä asustelen lähempänä Turkua kuin Helsinkiä. Salon seudulla.

Mut nyt pakkaamaan me lähdetään huomen reissuun Tallinnaan ihanaan kylpylään. :)
 

Yhteistyössä