TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

Huomenta! Meillä hampaat on ollut näkyvissä jo viikon tai kaksi, niillä nakerrataan mielellään sormia, jos joku erehtyy liian lähelle. Eilen Anna kiemurteli lattialla eteenpäin, mutta viihtyy tosi huonosti missään muualla kuin sylissä. Pulloa ei myöskään tää tipu huoli ja soseet uppoaa tosi heikosti. Mäkin alan olla jo kärsimätön, kun en ole lenkille päässyt vissiin kuukauteen. Salilla onneksi ne nuoret tytöt jaksaa kantaa Annaa sen 45min, että pääsen edes vähän jumppaa.
Eilen oli taas liikkari aamulla ja nyt alkaa siitä stressi vähän helpottaa, kun tulee "rutiinia". Tosin 3h joka lauantai aamu on musta vähän liikaa ja nyt lähettivät vielä laskun molemmista. Oletettavasti se on virhe, mutta näkee nyt.
Niin ja tärkein tietty, testasin eilen aamulla negan ja olokin melkein helpottui.

kriisi ja Anna 3,5kk

Niin, jos en muistanu mainita, se pojan ojaan ajama auto meni lunastukseen ja koskapa oli tädin omaisuutta, meillä ei nyt sitten oo autoa. Mun pitäis löytää vielä sen rekkarin ilmoitusosa, että täti saa rahansa. Uusi auto ja vakuutuksessa lunastusturva (+minä oon maksanu katsastukset, huollot ja korjaukset) hän sai omansa takaisin, niin ei autokaupoissa yleensä käy.

repa:ihana kuulla että teillä nukuttiin noin hyvin =)

katrinainen: pikaista paranemista avalle.

majj: hienoa että teilläkin on alettu nukkua paremmin yöt =)

puklailu: oon välillä antanut tuttelin sijasta semperiä niin selvästi oon huomannut sen vähentävän puklailua, tuos tuttelis on jotain mikä panee puklailemaan enempi, välil ei kerkee nostaa tyttöä ees olalle kun on jo kaares puklannut..

meil tyttö nukahti yöunille 19:30 ja heräs ekan kerran syömään vasta 5:ltä ja sit nukkus viel 7:30 asti. esikoinen on terve oma ittensä jo tänään, leikkii ja touhuaa..

Huomenta!
Levoton yö oli meillä |O En tiiä mitä ährysi...ilmaa taisi olla tai sitten tää päivien vauhti ja touhuaminen alkaa meilläkin näkyä öissä.
Kiva Repa että sait edes vähän paremmin nukkua.
Katrinainen, se on kyllä inhottavaa tuo räkäsyys. Meillä oli pari viikkoa ja vieläkin hengitys rohisee.

Kiitos kaikille myötäelämisestä :hug: Nyt on taas vähän parempi mieli, kun pääsin eilen itsekseni kaupungille edes sillä ajatuksella, että ei ole "pakko" mennä kellon mukaan vaan palaan sitten kotiin kun siltä tuntuu. Koska faktahan on, että ei lapsi kuole tai saa mitään traumoja, jos joskus joutuu nälkäänsä huutamaan! Tosin enhän mä sitten keksinyt siellä Ompussa mitään tekemistä enää parin tunnin jälkeen, kun alkoi se ihmisvilinäkin ottaan päähän B) Ja hyvähän se oli, että palasin kotiin, kun vastassa oli itkusilmäinen typy, joka oli hermostunut pulloa tyrkyttävälle isälleen :(

Mainitsin jo eilen, että meillä on ollut pari repaleisempaa yötä - Nea ei siis itke tms. mutta huutelee ja ikee unissaan ja tuttia joutuu joskus laittamaan takaisin suuhun. Syönyt on ihan normaalisti sen kerran yössä, joten nälkäkään ei kai sitten ole.. No mutta viime yö meni taas kuten aina ennenkin eli 18:30 nukkumaan eikä ääntäkään ennen klo 05 jolloin maistoi pikkusen tisua. Siitä sitten nukkui vielä puoli kasiin saakka. En sitten tiedä täyttyikö massu eilen niin meidän kiinteiden maistelusta, että jaksoi niillä voimin olla unten mailla ilman asennon vaihtoakaan :LOL:
Maistettiin eilen lounaalla tosiaan "muusia" (pottua ja korviketta) ja päivällisen jälkeen lusikan kärjellä luumusosetta. Molemmat kelpasivat hienosti ja tyttö jäi odottelemaan suu auki lisäsapuskaa :D No tänään taas jatketaan!

marmint Meillä tuo tissitouhu ei tosiaan ole aivan niin kahlitsevaa kuin ehkä annoin ymmärtää, typy esim. syö iltatisunsa joka ilta kylvyn jälkeen n.klo 18-18.30 ja sen jälkeen vielä kölöttelee meidän kanssa sohvalla tuttia imien ja töllöä katsellen. Siitä sitten vien hereillä olevan tytön sänkyynsä sitten kun silmien hieronta alkaa ja ihan nätisti itsekseen Nea sänkyyn aina nukahtaa. Ei muutenkaan enää "nautiskele" tissillä vaan syö melko nopeasti ja homma on siinä. Ei mitään lutkutusta tms. jotka loppuivat silloin kun hän alkoi tuttia syömään. Kaipa minä siis valitan "turhasta", mutta minkäs sitä luonnolleen tekee, kun mieli tekisi lähteä ihan reippaalla omalla ajalla rentoutumaan :/ Mutta kyllä mäkin uskon, että näiden kiinteiden myötä alkaa homma muuttumaan! Soseista kun saa myös nestettä ja tarvittaessa saa isä vaikka hörpyyttää tai ruiskulla syöttää korviketta.

Mutta nyt siivoamaan kämppää - me nimittäin laitettiin kokeilumielessä asuntomme myyntiin ja nyt on tulossa pariskunta tätä katsomaan.. Saas nähdä, jos päästään sinne kotiseudulle muuttamaan sittenkin! ;)

Lukaisin oman tekstini ja pisti silmään, kuinka hassulta näytti, kun puhun "lounaasta ja päivällisestä" meidän 4,5kk tytön imetyksen yhteydessä :LOL: Mutta siis koska tyttö syö vain aamupala-lounas-välipala-päivällinen-iltapala aikoihin niinkuin me vanhemmatkin niin näin me niitä kutsutaan :D Ollaan jo jonkun aikaa noudatettu ruokailurytmiä tytön kanssa, että oppisi senkin mahd.aikaisessa vaiheessa.

Katrinaisen Avalle pikaiset paranemiset!

Tuttelista pulauttelu Mekin kokeiltiin kesällä tuttelia. Lopetin kokeilun, kun pulauttelu lisääntyi ja niiden koko oli jotain järkyttävää! Nannista Jessi ei pulauttele niin paljoa. (Tosin annetaan korviketta vain iltaisin, eilen kokeiltiin peruna-porkkanavelliä ja se maistui ilmeisesti tytön mielestä tosi hyvältä. Posket lommolla olisi imenyt vielä tyhjääkin pulloa :D)

Hampaista Täällä kasvatetaan myös jonkin valtakunnan pikkuvampyyriä :D. Jessille näyttäisi tulevan ensimmäisenä kaksi hammasta alas sivuille. Eikös se ollut Marmotan tyttö, jolle tuli kans ensin ylös sivuille hampaat?

Lantion löystymisestä Aloin eilen illalla miettiä syytä tähän selkäkipuun, kun kipua alkoi tuntua myös jonkin verran pakaroissa ja lonkissa. Tuli raskausaika mieleen, jolloin kärsin n.6kk lonkkakivuista öisin. Taitaa tämä olla sitä samaa särkyä...palautuukohan paikat koskaan niin ettei jostain päin kolota :ashamed: ... Huomiseen asti sitkutan ja sitten soitan lääkärin. Ei tästä tule muuten mitään.

Nyt istuttamaan kanervia :)

sädis Meilläkin 4kk neuvolassa lääkäri totesi lievän sydämen sivuäänen, mutta se on kuulemma varsin tavallista lapsilla ja menee useimmiten ohi 1 vuoteen mennessä eikä kuulemma ole vaarallista. Tai näin se lääkäri meille sanoi! Miksiköhän me emme joutuneet mihinkään seurantaan :/

marmimintille ja muille vellittelijöille vielä kysymys: jos alkaisimme kokeilemaan korvikkeen sijaan velliä niin millä kannattaisi aloittaa? Entä onko vellille oma tuttinsa vai saako antaa samasta pullosta kuin maidonkin (ei oikein ole tietoa näistä pulloista :p )? Entä kannattaako aloittaa ilta- vai päiväsaikaan vellikokeilu?

Carmen, maissivellillä ja peruna-porkkanavellillä vois alotella. Kannattaa päivällä antaa ekana ja kattoa ettei tule masu kipeeks tms. Ite oon antanu noita vellejä maidon seassa tavallisesta tutista ja nyt kun ollaan maisteltu kauravelliä, niin sitä oon antanu vellitutista. Vellitutissa on aikamoisen iso reikä ja esim. maissivelli on tosi lirua.

carmen Maissi vellillä meillä aloitettiin ja sitä neuvolassakin suositeltiin. Päiväs aikaan kannattaa kokeilla jos tuleekin masu kipuja, ei tule sitten yöllä, sekoita alussa pieni määrä velliä maitoon, ja joka päivä lisäät vähän kerralla velliä maidon sekaan.

Meillä meni taas yö 1 syötöllä :p JES! Ainut että vaikka nyt tyttö nukkui hyvin, itse en saanut millään unen päästä kiinni..

Carmen Meilläkin aloitettiin maissivellillä. Terkkari sitä neuvolassa ehdotti ja sanoi, että 50ml eka kerralla velliä ja korviketta lisäksi. Maissin määrä kuulemma niin pieni, että voi antaa tuon 50ml eka syötöllä jo. (itse voit tietysti miettiä uskallatko antaa eka kerralla noin paljon, meillä tyttö söi sitä n.20ml ensimmäisellä kerralla) Päiväsaikaan käski siti ensimmäisenä tarjota. Meidän Jessi ei maissivellistä tykännyt. Parina päivänä söi sitä vähän, mitään masuvaivoja ei tullut. Eilen tarjosin peruna-porkkanavelliä 60ml ja korviketta sekaan, velli oli selvästi tytön mielestä parempaa kuin maissivelli. (Meillä on pottua ja porkkanaakin kyllä syöty jo soseena) Vellitutilla kokeiltiin ensin syöttää, mutta siitä tulee niin vauhdilla, että Jessi meinasi ihan tukehtua :( . Olen siis tarjonnut normaalilla pullotutilla, koska vellistä tulee tosi löysää, kun lorauttaa sekaan korviketta.

Ja Carmen, meillä myös syöminen tehiostunut. Päivisin ei enää lupsutella, mutta yöunille nukahtaessa tyttö tahtoisi nautiskella. Saan yöunille laittaessa irrottaa Jessin monta kertaa rinnasta ja koittaa laskea sänkyyn. Yritän saada hänet sinne aina puoliunisena, jotta jonain päivänä oppisi nukahtamaan sänkyynsä ilman tissiäkin. Ollaan me päästy tuossa nukuttamisessa jo alle puoleen tuntiin...jee! :D

Hei ystäväiseni :attn:

Paljonkos ootte noita soseita tehneet varastoon? Meinaan vaan kun porkkanakin on nyt parhaimmillaan,ei oo samanlaista talvella.....

Marimint,minä tosiaan sain vihdoin pojan nukahtamaan sänkyynsä ja sitkeän työn tuloksena. Jokailta oon pitänyt sängyssä niin kauan kunnes on ollut pakko nostaa syliin kun alkanut huuto...no eilen ei alkanut B) Saa nähä miten jatkossa,mutta tosiaan,erävoitto. Kyllä ne oppii kun sitkeesti yrittää =)

huomenta!

Ensin tuuletus: sain pojan päikkäreille parvekkeelle 2. yrityskerralla!!!! JEE. Ennemmin oon aina yrittänyt päkkäreille sisällä, tai niin että nukahtaa leikkimaton päälle tahi sitten lenkin kautta. Parvekkeella en oo vielä nukuttanut. Mutta nyt on jo melkein 50 minsaa nukkunut ulkona!

Velliä annetttiin mekin tänään heti aamusta. Mies syötti pojan, niin anto kokeilukerraksi 150ml. :LOL: Hyvin upposi! Ja ei mitään masunväänteitä oo tullu.. Poika on tietty jo tottunut perunaan (annettiin peruna-porkkanaa) ja syö muutenkin jo ihan sosetta.

soseet meil oli eilen sosetalkoot. tehtiin pakkaseen bataattia ja perunaa. Tuntuu että kokoajan saa olla tekemässä noita soseita.. Mutta onneks se on hyvällä tehosekottimella helppoa. Maisteltiin eilen myös mustikkaa. Ei sopinut jotenkin meidän pojalle, sillä puklaili sitä ympäri taloa ja vaatteita. Aateltiin että venaillaan ton mustikan kanssa vielä jokunen hetki.

marimint: voisko sun selkäkipujen syynä olla kireet pakaralihakset?? Ootko kokeillu jos venyttely auttais??
puklailu on vähentynyt, mutta mahallaan ollessa pulauttelee edelleen.

kääntyminen
onks meidän poika ainut kuka ei osaa vielä kääntyä?? Ikää on nyt 4kk +1 vko.. Ja ei yhtä satunnaista kertaa lukuunottamatta oo kääntynyt. Kädet ja jalat kyl vispaa ja päänsä ympäri kääntyy...

meille ei muuten 4kk neuvolassa annettu mitään ohjeita ruuan suhteen. Aika outoa. Ollaankin sitten ihan omin nokkinemme täälllä noita ruoka-asioita mietitty. Ja onneks täältä palstalta saa hyviä vinkkejä.

nyt siivoilemaan

birdie

weiss
Summer: Tuosta puklailusta vielä.. toki, se lisääntyy, kun pieni hosottaa varsinkin kun vatsallaan olo lisääntyy, mutta silti kannattaa kokeilla vaihtaa korvikemerkkiä tai siirtyä jauheeseen, se saattaa silti puklun määrää vähentää.
Täällä on iho sitten taas ihottumassa.. :'( Alkaa tämän mamman voimat ehtyä. :headwall: Vielä toivon, jottei nyt oireet riisistä olisi, vaan jostakin ihan muusta.. Alkaa tuo huoli olla ihan kamalaa ja painavaa sydäntä saan kantaa.. :'(
Huomenna taas soittavat tayssista, jotta saas nähä mitä sanovat.. :/

Weiss, voi ei, jos se se riisi on :(

Uimaan tosiaan eilen päästiin ja likka nautti siitä ihan älyttömästi :) Oli kivaa siis.

Mutta Omenoista, sain omppuja ja Luumuja ex-duunikaverilta eilen järjettömät säkit. KUINKA MÄ TEEN NIISTÄ SOSETTA? Omput kuorin ja poista siemenkodat, paloittelen, keitän hetken ja sit soseutan? Niinkös se menee? Entäs luumut? Poistan kivet, keitän ja soseutan?
Mä huomaan olevani ihan amatööri... huoks, kiitti neuvoista jo etukäteen.... mä oon niin :headwall:

Repa ja LC, joo, mä oonkin todella avun tarpeessa ompelun kanssa. Huonosti alko meinaan mun ompelu-urakka. Enhän mä hemmetti vie löydä edes niitä kaavoja tosta kaava-arkista.... :kieh: Käsityölehden ohjeissa lukee, että kaava-arkin A 2-puolella punaisella. Sit pöksyjen etukappale on nro 6 ja takakappale nro 7. Okei, kaivoin kaava-arkin A ja kakkospuolen ja löysin nro 6 punaisella... no sehän olikin sitten joku naisten vaate, ku koot meni jotenkin 34,36,38,40 jne.... :LOL: :LOL: :LOL: Missä on vika?

Birdie Kiitos vinkeistä :)! Selkää olen koittanut venyttää, mutta ei ole helpottanut. Pakaralihaksiakin venyttelin tänään, en huomannut vaikutusta :( . Jotenkin tää kipu muistuttaa sitä raskausajan lonkkavihlontaa. Jos jotkut nivelsiteet tms. on venähtäny tuolla selässä (onko siellä edes sellaisia :D ) ja kipu johtuis niistä?! En tiedä. Selkää on hankala hetken istumisen tai makaamisen jälkeen suoristaa ja käveleminenkin sattuu, nostelemisesta ja kantamisesta puhumattakaan. Istua täytyy ryhdikkäästi, taaksepäin nojaaminen sattuu. Yön jälkeen selkä on parempi, mutta kipuilu alkaa tosi nopeasti touhaillessa...enhän mä millään voi koko päivää vaan lepäillä. Huoh! Voi mua vaivaista :D :headwall:

Edla-Mamma Just noin tein omppusosetta kuten kirjoitit. Luumuista tulee varmasti hyvä sose samalla tyylillä. Pese luumut, paloittele ja poista kivet. Sit vaan luumujen keittoon :).

Weiss Voi harmi! Toivottavasti riisi silti sopisi. :hug:

Repa Hienoa, että teidän nukuttamisprojekti on helpottanut! Mäkin olen laittanut tytön aina omaan sänkyynsä ja ottanut pois vasta sitten, kun hermostuu kunnolla. Ehkä meidänkin neiti joskut nukahtaa itsekseen. :)

Kaapissa olisi kukkakaalia ja parsaa odottamassa soseidentekijää. Selkä on vaan niin ärsyttävä, ettei tekisi mieli häärätä mitään. Pitää kyllä varmaan ne tänään keitellä etteivät mene pilalle.

Sädetikku :hug:

marimint: ikäviä nuo selkäsäryt, auttaisko jos mensit oikein kunnon hermoratahierojalle? mul on kans jonkinlaista selkävaivaa kanssa mut ei noin pahaa kuin sulla, ristiselkä alkaa lähinnä puutua, jomottaa yleensä puolen yön jälkeen, oon aatellutkin että johtuu patjoista, asennon vaihtelut ei auta vaan selkä on tosi puutunut koko loppuyön, mut päivisin kun on enempi liikkeessä niin helpottaa selvästi. mul on kyllä notkoselkä ja selkärangas on lievä mutka alaseläs eikä raskaus ainakaan auttanut asiaa mut eiköhän tuo tuosta joskus parane kunhan jaksais saada aikaseks voimistella selkälihaksia..

kiitos kaikille olette korvaamattomia :heart: . Ava voi jo hiukan paremmin, mutta ei ole kivaa kun toinen on kipeana. piku reppana.
marimint kokeile hierojaa, silla luulen, etta kysymyksessa on kurpitsan vihjaamat lihas ja hermoratakivut. karsin samoista ja kavin keskiviikkona hierojalla. kyllapa auttoi. pitaa vaan menna uusiksi pian kun olin kuulema niin tukossa, etta tarvitaan useampi kasittely. mulla oli lopulta niin kipea niska, etta en saanut suuta kunnolla auki enaa.
weiss :hug: kyllapa teita koetellaan. olet ajatuksissa.
sadetikku paljon voima :hug: teille. Voi pienta. toivottavasti selviatte ihan saikahdyksella ja kaikki hoituu itsestaan.

Weiss,Eikä... :'( Toivottavasti ei oo riisistä nyt se ihottuma. Kyllä sulla on nyt kova jaksaminen,mutta toivon todella että saat jonkin "palkinnon" tästä kaikesta myöhemmin :hug: Pikkuiselle kanssa halaus,ei oo helppoo hälläkään... :ashamed:

Sädikselle kans :hug: Toivottavasti ei oo mitään vakavaa...

Edla-mamma,heitit pahan :LOL: Ne on tosi sekavat ne kaava-arkit että tälläsen kokeneenkin jäljentäjän on välillä vaikee hahmottaa... tarkistappas nyt vielä. Bongaat sen kutosen tai seiskan numeron ja lähdet siitä hahmottamaan ääriviivoja vaikka sormella,ettet "eksy"toiseen vaatekappaleeseen. Ja tarkista et oot varmasti oikeella puolella kaava-arkkia jne...sillai ajatuksella :D Kyllä ne löytyy ;)

Kääntyminen: Poika siis kääntyny tasan kolme kertaa,suurimman osan aikaa ei jaksa vaivautua :D Varmaan vasta myöhemmin alkaa kääntyilemään kunnolla =)

Poitsulla jäi sit kakat tänään tulematta ja on senkin eestä piereskelly :/ Sain sen taas nukahtamaan sänkyynsä,mutta kovasti sitä pierut häiritti,joten en oota ihmeitä tältä yöltä ja voipi olla että joutuu tutittamaankin jokusen kerran jos rupsuihin herää...

Mutta meiksi lähtee syömään,öitä siskot :wave:

Kurpitsa ja Katrinainen Kiitos teille! Täällä on mahtavaa porukkaa kyllä, kun joka asiaan saa neuvoja ja vinkkejä :). Jonkin sortin jumitusta täytyy lihaksissa olla. Tänään on ollut pahin päivä. Se tuntui pikkasen helpottavan, kun itse hieroin makuulla kylkiä ja pakaroita, sain selän sen jälkeen kivuitta suoraksi. Saa mies tehdä lisähierontaa selkään varovasti tässä illan mittaan. Huomenna jos sattuu, niin tilaan ensin lääkärin ja katson mitä sanotaan. Hierojalle menoa olen kyllä suunnitellut, mutta jostain syystä se on vain jäänyt. Koko kroppa on aikamoisessa juntturissa :/ .

Repa Hienoa, että teillä nukutushommat jatkuu hyvää rataa. Ja arvaappas mitä :D, meidänkin neiti nukahti tänäiltana itsekseen omaan sänkyynsä ja vielä tutin kanssa. Tuttia neiti ei ole syönyt kuin elämänsä parina ekana viikkona, satunnaisia hetkiä tähän päivään asti ja eilisestä saakka ollaan sitä tyrkytetty ahkerammin. Vitsit oon onnellinen, sitkeä nukutustaistelu aletaan vissiin palkita :)!

Auh, nyt kärsitään täälläkin alaselän kivusta :( En tiedä menikö mummulassa jumiin, kun poika nukku matkasängyssä ja sehän on tosi matalalla ja sinne jouduin kuikkimaan. Ja samoin lavuaarit on aika matalalla ja siinä joutu kyyristelemään. Sattuu silti. Pitänee venytellä.

Sädis :hug: Toivottavasti menee ohi itsellään eikä ole mitään vakavaa!

katrinainen: Pikaista paranemista avalle! Meilläkin oli sitkeä nuha, joka meinas aina mennä ohi, mutta tulikin pariksi päiväksi takaisin ja taas sama alusta... No, kolmen viikon jälkeen meni onneks ohi kokonaan. Kannattaa myös kokeillä yöksi sitä pilkottua sipulia vauvan sängyn päätyyn :) Meillä auttoi rohinaan.

birdie: Täälläkin on käännytty vaan pari kertaa ilmeisesti vahingossa. Ja ikää 4kk 2vk. Kovasti meilläkin poika yrittää, mutta ei yleensä pääse ympäri. Kyllä se siitä pikku hiljaa :) Meillä poika on kova tarkkailemaan, joten ilmeisesti voimia ei riitä nyt kääntymisharjotuksiin ;)

Täälläkin on tehnyt vellit kauppansa! Ollaan syöty peruna-porkkanavelliä ja maissivelliä vuorotellen. Hyvin on maistuneet eikä kummastakaan ole tullut masuvaivoja. Vellitutti ei ole käytössä, mutta aventin 3-reikäinen on hyvä. Aloiteltiin 50-50 sekoituksella maidon kans, mutta parin päivän jälkeen jo annettiin pelkkää velliä eikä tullut mitään masuvaivoja.

Täällä on nyt kans vähentyny tutin vuoks heräily. Syömään tosin herätään joka yö, mutta annettakoon se anteeksi ;) Toivottavasti toi tuttiheräily on menny jäädäkseen ohi... Mut sit huomasin sellasen jutun, et meidän pinnispäikkärinukkuja ei nukukaan enää sisällä päikkäreitään! Ulos pitää päästä vaunuihin. Kyllä nuo vauvat on ihmeellisiä, kun muuttavat tapojaan ihan viikossa, parissa!

Edla-mamma: Kiva kuulla, että uinnit meni hyvin! Meillä taas huomenna edessä se yöpukupäällejaautossavelliänaamaan -episodi :D Ja oon kyllä ihan kade noista sun luumuista ja omenoista!! Ihanaa! Ja niihin saitkin jo keitto-ohjeita. Ihanaa tulee varmasti. Mäkin oon omppuja keitelly itse, mutta luumu menee nyt ihan purkista vaan.

Yhteistyössä