TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 MARRASKUUSSA

Repa..juu meinasin teko vaihees sen keitinliemen...mut sit jos seuraavana päivänä lämmittelen ja on liian paksuu...mie en varmaan saa pisaraakaan tisusta lypsettyy...ajatuskin ahistaa |O ...no on miulkin ongelma :D .....asiasta viidenteen...en muista näin hienoo keliä...ei kyl ollut viime talven ainakaan....

 
huomenta!

viime yö oli ihan katastrofi (meidän mittapuun mukaan). Poika heräs puol 1 ja itki täyttä huutoa varmaan puol tuntia. ei auttanu tutti, ei maito, vaan syli. Piti ottaa sitten poika meidän väliin nukkumaan.. Sain sitten nyrkistä naamaan ja varmaan puolet hiuksista on lähteny ku poika on leikkiny niillä. Mikä hemmetti tota poikaa vaivaa??? Yht äkkiä alkaa nukkumaan tollai huonosti???? Hitto.

mulla olis kaikki kotityöt oottamassa ja masennus iskee ku aatteleeki asiaa.. Pyykit, tuttipullojen pesu jne. mä en jaksa. mulla on jotenkin tosi alakulonen olo ja masentaa. no kai tää tästä..

matami: peesaan repaa. eli vettä sekaan ja sose löysäks!

jouluvalmistelut en oo tehny mitään asian eteen.. ei olla edes päätetty missä vietetään joulua, joten en turhaa ala täällä mitään väsäämään.. kynttilöitä tietty poltan (hermojeni lisäks..... )

jeps. nyt meen tekeen niitä hemmetin kotitöitä
 
Carmen: Meillä kans poika vaan ihmetteli ympärilleen kun terkkari laittoi rokotteita :) Tosin th sanoikin, et neulat on nykyään niin pieniä, ettei niitä moni edes huomaa. Hyvä niin :) Meillä aika samankokoinen oli poika 6kk neuvolassa. Pari milliä lyhempi ja saman painoinen suurin piirtein. Poskiin en itse osaa mitään pakkasrasvoja laittaa. Itsellä joskus pienenä oli, mutta en tiedä oliko niistä mitään apua. Mut ei ainakaan mitään vettä sisältävää sais laittaa, kun no, vesihän jäätyy ja sitten jäätyy posketkin. Rasvataan vaan muuten aamuin illoin, niin se varmasti riittää. Voimia kovasti muuttoon ja muihin järjestelyihin!! :hug:

Repa: Me saatiin anopilta jokunen vuosi sitten aivan superhyvä piparkakkuresepti ja sitä oon urheasti itse tehnyt joka vuosi. Jäin siihen koukkuun heti ekalla kerralla. Siinä on joku mauste, joka on kuin huumetta mulle... Nam. En tiedä mikä niistä se on, ehkä pomeranssi..? Joku kuitenkin mitä ei valmistaikinoissa ole. Siitä siis piparitalokin väsätään.
 
Rasvat...mie en käytä ollenkaan lapsilla rasvoja..tuntuu, et iho alkaa vaatia rasvaa jos sitä käyttää...ilmankin on pärjätty...Bepanthen voidetta laitan, silloin kun on jotain ongelma juttuja...iho hautunut ym. Rasvoja tietenkin käyttäisin, jos lapsilla olisi jokin ihottuma tai atooppinen iho...mut ihot on suhteellisen hyvät...
 
Matami: Joo meillähän pojan ihosta tuli kuin hiekkapaperia :( atooppista ilmeisesti ja siks rasvaillaan perusvoiteilla. Muuten punoittaa ja näyttää kamalalta. Mut ulos en minäkään rasvaa laittais poskiin. Keitinvedellä mäkin olen soseen löysentänyt. Oon keittänyt tosi niukassa vedessä ja sit käyttänyt kaiken soseutukseen. Hyvin on toiminut. Jos on vielä tarvinu lisää löysentää käyttövaiheessa, niin joko maitoa tai keitettyä vettä olen joukkoon heittänyt. Meillä kun tuota keitettyä vettä on tuolla pulloissa jatkuvasti :)

Birdie: Me ei olla joulua kotona, mutta mä aina haluan tehdä omat joululaatikot ja paistetaan pieni kinkkukin :) Vietetään omaan pientä joulua joka vuosi pari viikkoa etukäteen. Me kun paistetaan se paras kinkku :D Mut sitä ei kerrota muille ;)
 
Matami,voihan korvikettakin laittaa pikkasen,mut mulla ainakin tirahtaa kun vähän puristan,koitas :LOL: Tai sit vettä vaan... =)

Naukuri,kuulostaa ihanalta,mut miks mulla on muistikuva että piparkakkutaikina on suuritöinen? Millanen resepti sulla olis...? :p
 
Vauvapulkka, minusta se on aivan ihana kapistus. Meidän neiti istuu siinä kyllä ihan tukevasti. Laitan taljan selän ja pyllyn alle, niin se on ihan samassa asennossa niinkun rattaissa istuisi. Ja istuuhan tuo syöttötuolissakin jo. Me ollaan vaan tuossa pihassa ja korkeintaan postilaatikolla käydään kääntymässä. Varmaan eri asia olisikin jos pitkälle lenkille lähtisi.

Rasvat, en ole käyttänyt kummallakaan. Joskus pyllyyn pikkasen laitan, mutta ei ole muuten tarvinut rasvailla.

Meillä on kanssa isompi kipeänä. Kuumetta on, mutta ei onneksi paljoa.
 
On kyllä ihana ilma B) Meillekkin satoi yön aikana lunta, ja pihan äidit lapsineen olivat tuossa aamupäivän ulkona niin menin sitten heidän sekaan, tyttö sai nukkua vaunuissa :)

Minä oon keittänyt soseet kans suht niukassa vedessä, ja laittanut keitin vettä soseiden sekaan löysentämään. Joskus kun oon ottanu pakkasesta ja ollut vielä paksua olen äidinamitokorvikkeella laimentanut. Meillä J syö muuten paremmin vähän paksumpaa sosetta kuin sellasta ihan litkua.

Miehen vanhemmat ostivat meille ennen aikasen joululahjan, ASTIANPESUKONEEN! Voi miten ihanaa! :saint: Tuolla ne nyt mies ja hänen isänsä sitä meille asentaa! :p

Tämä aamu on alkanut niin hienosti että en jaksa edes valittaa miten huono yö meillä oikeasti oli! :( Oon suht väsynyt noihin öihin, ei jotenkin iltasin edes huvita mennä enään nukkumaan ku tietää millanen rumba sitä taas odottaa. :(

Vauvan pulkka löytyy, mies oli ihan itse ostanut sen tytölle joulu lahjaksi, ja käyttöön tosiaan otetaan vasta kun tyttö osaa itse kunnolla istua ja kun lunta on tarpeeksi. :)

Kirjat on nykyään meillä aika pop juttu! Julia ihan innoissaan niitä vääntelee ja kääntelee, pitää ihan oikea optimisesti kiinnikkin. :D

rasvat: En käytä tytöllä mitään rasvoja, koska iho on niin hyvä. Ainut se yksi pieni kuiva läntti pohkeessa, siihen oon vähän bebanthenia laittanut. :)
 
hei hulinaa ja hyvästi ruokarytmit ja -unet. Kaksi flunssaa ja korvatulehdus ilmeisesti vaikutti siihen, että rytmit on taas ihan hakusessa. Tiedän, että niistä ei kannattaisi ressata, mutta ressaan kuitenkin. Viime yö meni huutokonsertissa 21-24, jota ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin. Tässä kaiken keskellä myös syömälakkoilut, jotka osittain tietysti johtuu sairastelusta. Silmät taitaa kohta olla kuin TaoTaolla.

Gallup Käännytään mahalleen, tartutaan tiukasti kaikkeen mistä vain saa kiinni, harsoleikki ihan pop, uusia ääniä, tutin saa useimmiten itse suuhun (paitsi öisin ), kovasti yrittää nousta istumaan.

Resepteistä olen ostanut jo kolme kertaa tuota Fazerin sinistä, tarkoituksena tehdä se kakku. Mutta ei ole suklaa vielä uunia nähnyt, olen tuhonnut sen ihan muulla tavalla :whistle:

Jaksamista kaikille vastoinkäymisiin ja suruihin.

Piparitaikinasta minullakin on sellainen käsitys, että olisi jotenkin suuritöinen.
 
Repa ja Keilis: Ei ole suuritöinen. Varsinkaan jos leipoo muutenkin, niin ihan samalla lailla taikina tehdään. Ainoa aikaa vievä osio on se, kun taikinan pitää jähmettyä jääkaapissa esim. yön yli tai usempi tunti ainakin :D Ja siihenhän ei voimia tarvita ;) Voin laittaa reseptin, kunhan saan pojan jossain vaiheessa taas unille. Me yleensä tehdään taikina esim. la iltana valmiiks ja sitten sunnuntaina on kiva leipoa piparit. Bonuksena voin laittaa myös kivan omenaglögin ohjeen, joka päihittää kaupan tekeleet mennen tullen ;) Joulutunnelmissa ollaan täällä selkeesti :D

majj:
Ihanan joululahjan saitte! Astianpesukone helpottaa kyllä kovasti arkea.
 
tosiaan ihana keli ulkona nyt. mentiin esikon kanssa samalla oven aukasulla ulos kun laitoin tytön unille, plussan puolella on keli joten saatiin tehtyä lumipalloja tai äiti teki ja poika sit kuskaili niitä joka paikkaan ja teki lumipallokäärmeen..

tarttis kyllä ostaa paremmat talvikengät itselle, ei tuolla muuten tarkene vaikkei pakkast ees ollut niin mun varpaat oli ihan umpijäässä..jokku goreteksit varmaan olis passelit, hintavia vaan mut ajaa asiansa..ei varmaan nuita halppiksia kannata ees harkita..

piparitaikina: teen kans taikinat ite..ei oo suuritöisiä, kuten naukuri tos sanoi niin aikaa vie vain tuo taikinan jähmettyminen..pitäski pian ruveta pipareita leipoon..no ehkä ens viikolla sitten..

rasvat: en rasvaa poskia ulos mennessä mut yleensä kylvyn jälkeen laitan poskiin ja jos muualta iho tuntuu karheelta..tarvittaessa.

mut nyt laittaan pyykit kuivuun.
 
meillä kans kuivaa iho jaloissa jostain syystä??? en tiedä tekeekö nää kelit vai mikä sen.
tänään tulee vyöhykehieroja kotiin. ja tosi hyvä viikko tosiaan masun kans ollu.

miksköhän meidän sälli ei enää höpötä paljoa mitään?? aiemmin jokelteli enemmän. nyt tosi vähän???

kirjottelin aamulla enemmän mut ne katosi johonki.. :eek:

ja meidän sälli tänään jo 7kk!!!!!
 
Naukuri...joo,kai se sit olis tehtävä ite,oon meinannu monta kertaa,mutta äitee aina varottelee et on kauhee homma,en oo sit jaksanut kun loorat ja muut pitää myös tehä. Mut onhan se ihan toisen makusta kun kaupan taikina =)
 
Nemika meillä oli yhdessä vaiheessa ihan sama juttu, höpötys lakkasi lähes kokonaan, mutta sitten hetken päästä taas alkoi uudelleen. Kuivat jalat, meillä neuvolan täti sanoi, että kannattaa rasvata jalkoja, koska pikkupesut lavuaarissa kuivattaa jalkoja.
 
naukuri ja kurpitsa: Älkää kuulkaa mitään!! Tätä lahjaa on kyllä odotettu ja todella tarpeeseen tulee! :) Ja kurpitsa, meillä oli -2 ja kyllä huomas kuinka varpaat oli ulkona ihan jäässä vaikka villasukat oli jalassa!
 
Nemika...höpötys voi jäädä taka-alalle, jos on tullut jotai muita uusia taitoja...menee koko keskittymiskyky niihin :D...

Majj...astianpesukone...olipas mukava lahja teille =) !!...mie haluaisin uuden imurin...pitääkin heti kirjoittaa oma toivomuslista sille pukille...oon ollu tosi kiltti :saint: :whistle: !! Poika kirjoitti eilen taas yhden kirjeen...oiskohan niitä jo ruksattu ainakin 7kpl :LOL: !!
 
Keilis: Mä en edes pese kesken päivää poikaa lavuaarissa just tuon kuivumisen takia. Aamuin illoin vaan ja silloin rasvataan päälle. Päivällä käytän niitä puhdistuspyyhkeitä vaikka ekoihmisenä ne mua kauhistuttaakin. Mutta ei kuivata niin paljon kuin vesi.
 
mä käytän kans noita puhdistuspyyhkeitä aina. silti sällin jaloissa kuivia länttejä.
en tiiä käykö liian tiuhaan ammeessa. mut joka toinen pvä ollaan ja loiritaan pitkään ja hartaasti.

juu kiitoksia vastauksista tuoho höpötyksiin..mie jo aattelin et mihin on jutut kadonnu :eek:
mut jospa se kiinnittää muihin opittuihin juttuihin huomionsa nyt.
=)
 
Meillä ei ole astianpesukonetta ja siks oonkin aina :headwall: Meillä ei vaan saa tohon keittiöön, kun pitäs puuhella hävittää pois sitten. Nyt ollaankin suunnittelemassa keittiöremonttia. Ihan uusiks kaikki. Mies on asentajana yhellä tunnetulla keittiöfirmalla ja saadaan varmaan ihan kohtuuhintaan. Se kun voi sit ite laittaakin kaikki. Jee sit saadaan astianpesukonekin! Ostetaan nyt veronpalautuksilla ilmalämpöpumppu ja helpottuu tuo lämmityskin hurjasti.
 
Hannan joulupiparit (n. 100kpl )

250 g voita
2,5 dl sokeria
1,5 dl siirappia
1 kananmuna
1,5 tl kanelia, inkivääriä, kardemummaa, neilikkaa ja pomeranssinkuorta (kutakin siis tuo 1,5 tl )
2 tl soodaa
7,5 dl vehnäjauhoja (noin )

Sulata ja jäähdytä voi. Lisää sokeri ja siirappi voin joukkoon ja vatkaa kuohkeaksi. Vatkaa kananmuna ja mausteet joukkoon. Sekoita sooda vesitilkkaan ja lisää taikinaan. Lopuksi lisää jauhot ja vaivaa mahdollisimman vähän. Pidä jääkaapissa yön yli. Piparit paistetaan 200 asteessa noin 5-7min. Paistoaika riippuu uunista ja piparien koosta. Pienet tulee nopeammin ja isot vievät kauemmin aikaa. Seuraile tilannetta uunissasi ;)

Ja seuraksi ihanaa glögiä:

Mausteinen omenaglögi (n. 2 litraa, voi toki tehdä myös puolikkaan annoksen )

1 l omenamehua
pieni pala tuoretta inkivääriä kuorittuna ja paloiteltuna
8-10 mausteneilikkaa
2 kanelitankoa
3-4 laakerinlehteä
0,5 l vettä
1 dl sokeria
0,5 l valkoviiniä (alkoholillista tai holitonta oman maun mukaan )
Lasiin / koristepussiin: rusinoita ja manteleita

Keitä mausteita (inkivääri, neilikka, kanelitangot, laakerinlehdet ) vedessä noin 15-20min. Jos haluat oikein voimakkaan mausteisen maun, niin voit keittää 30min. Minusta tuo 15min riittää. Siivilöi mausteet pois ja lisää mausteveteen omenamehu, sokeri ja valkoviini. Kuumenna ja tarjoile! Tai jos haluat laittaa pulloihin ja antaa vaikka lahjaksi, niin anna jäähtyä ja pullota sitten. Laita lasiin rusinoita ja manteleita tai pullon mukaan pieni pussi, jossa höysteet ovat. Nam!

Ihanaista joulun odotusta ystäväiset!! :xmas:
 
Meillä tänään 6kk päivä :D
Ostin pojalle maissinaksuja sen kunniaksi,mutta eipä tuo kamalasti niistä ymmärtäny.Heilutteli kädessään ja piti suussaan kummastunut ilme kasvoillaan,et se siitä tällä erää!
Huomenna ois sitten kaverin tytön 5v.synttärit.Vähän jo kauhistuttaa se ihmismäärä,mut eiköhän me selvitä!
naukuri laittanu ihania ohjeita tänne!Mä en jaksa laatikoita tehdä itse jouluksi,mutta kaiken muun teenkin sitten joulupöytään itse =)
Ruokaa jo odotankin kovasti,kun viime vuonna meni jouluherkut sivu suun,kun mulle iski se vatsatauti!!!Nyt kyllä syön senkin edestä :LOL:
Pian lähdetään ulkoilemaan,kunhan saan tuon meidän äkäisen tontun tuolta unilta ylös.Meillä maitolakko jatkuu nyt toista päivää.Ei herra meinais millään maitoa juoda,mutta ei kai tuosta vielä tarvii huolestua?!?Onneksi ruoka maistuu!
Ihanaa viikonloppua kaikille ja nauttikaahan kelistä :D
 

Yhteistyössä