TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 MAALISKUUSSA

matamimimmi:muita ei oo tutkittu kuin tuo keliakia ( sukurasite ) ja se oli negaa..

ei ne mun porkkanaleivokset onnistunu..unohdin laittaa taikinan joukkoon porkkanaraasteen ja nakkasin taikinan vaan uuniin ja sit ihmettelin vähän ajan päästä että mihin mun pitikään tää raaste laittaa :LOL: no mies tos lupas leipoo kinkkupiiraan..josko se onnistuis paremmin ;)

naukuri Mäkin joskus toivon, että mies lukis mun ajatukset :D . Ärsyttää kyllä, jos täytyy joka asiasta erikseen mainita. Ei miesten aivot vaan vissiin oo ohjelmoitu niin, että ne tajuais lukea ajatukset... Meillä kyllä mies auttaa, jos vähän vihjaan...tosin mulla on taipumus vihjata kerrasta aikas selvästi, jos oon sillä tuulella :whistle: , tiukka mamma! Sitten muuta asiaa...fysioterapiasta. Istuuko teidän pikkunen, jos hänet laittaa lattialle istumaan? Mietin vaan tuota itse istumaan nousemista. Ei meidän J osaa kyllä itse nousta, mutta istua kököttää kyllä milloin missäkin, jos hänet istumaan laitan. Joissakin neuvoloissa ollaan näköjään aika tarkkoja missä iässä mikäkin taito pitäis olla kehittynyt, mutta eihän nuo vauvelit sillai toimi. Kaikki ajallaan :), toivottavasti teidän pikkumiehellä on kaikki hyvin. :hug:

matamimimmi Nuo käsinuket on ihania :). Tuolla nettisivulla oli kaikkea muutakin mukavaa.

Äitiyspäivärahasta Tämmöistä mietin, että mitenkäs tuo määräytyykään. Elikkäs jos en mene töihin ennen pikkukakkosen syntymää, niin saanko sen minimimäärän äitiyspäivärahaa? Kauheasti on töihin palaaminen pyörinyt mielessä täs lähipäivinä :ashamed: . Mitään mielenkiintoa ei ole, mutta haaveissa olis kesän tienoilla alkaa toivoa pikkukakkosta. Mietinkin, että täytyyköhän syksyllä mennä töihin, jotta saisi edes vähän enemmän äprahaa... Ahdistaa koko ajatus töihin menosta ja J:n hoitoonlaittamisesta :( .

kurpitsa Paljon jaksamisia sinne :hug: . Toivottavasti lapsen masuasiat järjestyy pian.

NormaalimaidostaNeuvolassa juttelin ko. asiasta ja neukkutäti ehdotti, että joskus 11kk tienoilla vois alkaa keittämään puuron normimaitoon ja sitten 1v. päivän jälkeen joskus alkaa lisäämään korvikkeen sekaan tavallista maitoa. Itse ajattelin kutakuinkin noin aloitella.

Jessillä oli masu sekaisin eilisen päivän, enkä tiedä miksi. Oli ihan hyvällä tuulella, mutta ihan mielettömän levoton. Vauhtia oli ihan liikaa! Ihan selvästi masu jotenkin vaivasi. Yöllä heräsin siihen, kun J paukutteli kuin rekkamies ja alkoi kitistä. Oli sitten päästänyt semmoiset lörökakkelit, että huh! Sitten valvottiinkin tytsyn kanssa klo4-5. Onneksi mies antoi mun nukkua aamulla niin pitkään kuin väsytti ja hoiti J:tä. Mies on tän viikon lomalla. Heräsin klo10.20 :D. Tänään J:n masu on taas ollu ihan normaali. Outoa :/ .

nemika:kyllä muakin hiukan hämää tuo että pojalla olis ärtynyt suoli kun oon ymmärtänyt että siinä olis masukipuja ja maha kuralla mutta kaipa siinä sit voi olla päin vastaistakin..lääkäri käski antaa niin paljon kuituja pojalle että menee kuralle..mitäs tämä sit auttaa asiaa kun mentäis äärilaidasta toiseen..?!no pääasia että tästä ummetuksesta päästäis eroon eikä verta tulis..

kurpitsa: se voi olla ripulina tai ummetuksena toi ärtynyt paksusuoli. tai vaihdella vuorotellen ummelle ja ripulille. mut juuri tuon verentulon takia aikoinaan itse jouduin tähystykseen kun ei kyseiseen tautiin kuulu. mut se verentulo tietty voi tulla syvemmältäki jos ummella on. ehkä se sillä just käskeny toiseen äärilaitaan yrittämään et ei ummella olisi ainakaan. mut se kultainen keskitie ku löytyy niin helpottaisi. tiedän ite ku on tuo ummetus tytöllä pahana niin se on aina helpommin sanottu ku tehty. jaksuja kovasti :hug:

naukuri: meillä oli tyttö oli 10kk reilu ku ite oppi pääsemään istumaan. ja seisomaan oli 11kk muistaakseni. =) eiköhän siellä kaikki hyvin ole. =)

mut meillä on niin kauhea taistelu isommilla keittiössä et mentävä väliin...ja samalla pitsan tekoon. :wave:

Meillä oli tänään yks mamma kaveri käymässä, hänen lapsi on kuukauden J:tä nuorempi käytiin yhes vaunuttelemassa ym. muuta kivaa! :)

Sitten sieltä sairaalasta soitettiin ja meidät otetaan nyt sit huomenna sinne taas J:n kanssa sisään. Minähän en oo nyt antanu sitä nan:ia torstain jälkeen kun j:lle nousi se nuha niin en uskaltanut... No meillä tehdään nyt se maito altistus just sillai että tehdään se siellä sairaalalla, juodaan siellä sitä maitoa pari päiväää, ( niinkun joskus kirjotin kun luulin että se aina tehdään niin) ja sit samalla tarkkailaan niitä hengitysvaikeuksia kakkan yhteydessä paljonko happi arvot laskee jne. Ja sit muista toiminpiteistä en tiedä, luultavasti tarkistetaan onko se turvotus äänihuulissa lähteny jne. Mutta onneksi nyt sit selvitetään asiaa! :)

Kurpitsa: :hug: Toivottavasti pian selviäisi asiat!

Matami: Mulla on kans joskus tapana mennä suihkuun suutuspäissäni ja sit ku tuun pois sieltä, oon jo ihan leppynyt! :D

Majj...hyvä juttu, että pääsette tutkimuksiin :hug: !!...juu tuo suihku toimii tai sit menen naapuriin kaverille popottaa hetkeks ;) !!

Repa...onhan huominen vielä voimas?....mietin äsken kaupas, et tuon jotain mutusteltavaa...piparihyllyn luona...hmm...suklaariisipalat...voitkos niitä syödä :whistle: ??

Äsken Edith oppi menee eteenpäin niillä Brion kärreillä :eek: ...huh, huh...mitä menoo...kyl mamman syrän meinas pysähtyy |O ....hiukan on viel askel haparoivaa...mut tosi sinnikäs neiti on ja kova halu oppia sillä =) ....

Iltojen iltaa...

Kasper sammui juuri...kauheesti taas piereskeli,et saapi nähä miten yö menee. Annoin eilen ja tänään pitkästä aikaa perunaa,voiskohan se tosiaan olla yks syypää??

Matami,Kai miä voisin syödä niitä... Mun pitäs tehä toscakakku... piti tehä toscapullia,kun niistä tiedän miltä maistuu,mut ei sit ollukkaan hiivaa. On nimittäin noita mantelilastuja olemassa... itehän en kyllä kykene syömään.Niin eli siis rehvit on voimassa,mut meillä ei sit tosiaan oo täällä tiptop,eikä ees sinnepäin... jos nyt imuroida koittas:D Huh,Edithän on ottanut oikein liikunta spurtin :D

Majj,Hyvä et tutkivat nyt perusteellisesti =)

Kurpitsa,jaksuja :hug:

Mulla kanssa sydänsyrjällä ton pojan kanssa...notkuu tosiaan pystyssä millon mitäkin vasten ja saattaa tostanoinvaan irrottaa kädet :eek: Pitää ollaa kokoajan hälytysvalmiudessa... En kyl vältsist toivois et ihan heti niitä ekoja askelia yrittäis :whistle:

Oikeesti ystävät,kerkeekö kaikki siivomaan niin et kämppä on siisti kokoajan...? Meillä on siis aivan kauhee kaaos. En pääse kun maksimissaan pyykkii peseen ja astianpesukonetta täyttämään. Kerran päivässä koitan laittaa tavarat paikoilleen jne. niin viimeistään illalla on taas samannäköstä. Ei tajuu:kieh: Nii...eikä meillä edelleenkään oo verhoja,eikä tavarat paikoillaan. Alakerta jotenkuten,mut yläkerta on sen näkönen et muutosta olis korkeintaan kuukausi:ashamed: Ei me ennenkään olla mitään siisteyden perikuvia oltu,mut kyl kämppä oli ihan kunnossa. Nyt ei mitään jakoo enää,kun poika synty....

Tää koittaa nyt metsästää jotain syötäväks kelpaavaa,ahistaa tää dieetti ihan kybällä :headwall:

majj: tsempit huomiselle!!

meillä A on tänään liikkunut kierien rullaamalla ..tyylinsä kullakin :D tuo istumaan nouseminen ei ota nyt tuulta alle..selvästi liian pyöree peppu toisella, kovasti yrittää kyllä..

naukuri: aika herkästi laittoivat lähetteen fysioterapiaan mutta eiköhän kaikki ole kunnossa.. meillä ei ole 10kk neuvolaa mutta 8kk neuvolas sanoivat että jos ei seuraavan 2kk aikana ole edistystä liikkumisen suhteen tullut niin sitten ottaa yhteyttä mutta kattelen nyt rauhassa..

onnea muillekin uusista taidoista!!!

repa: mä kans kerran päiväs siivoon kaikki puhtaaks ja imuroin ja pyyhin pölyt. ja illalla simsalabim ja kämppä on jälleen sekaisin..aivan uskomatonta. olohuone niin karseen näköinen et hyvä ku edes käveleen pääsee siellä.. :ashamed: mut aamulla taas imurin kans liikkeelle..

majj: hyvä kun pääsette tutkimuksiin. ei tarvi sit ite miettiä koko aikaa kun saa selvyyttä asiaan. :hug:

marimint Jos kakkosen laskettu aika on ENNEN kuin esikoinen täyttää 3v. niin saat saman palkkaan perustuvan äitiyspäivärahan, jota sait esikoisestakin (edellyttäen, että olit siis töissä )+indeksikorotuksen. Tämä oli yksi niistä "järkisyistä" miksi me aloitimme pikku-kakkosen pykäämisen näin ajoissa: en haluaisi mennä lasten välissä töihin ja varauduttiin pitkäänkin yritykseen eikä ne minimiäityspäivärahat oikein houkutelleet... Vaan niin se sitten tärppäsi heti ekasta kierrosta ja nyt ikäeroa jäikin vähän vähemmän kuin oltiin uumoiltu ;) Mutta näin jälkeenpäin ajatellen ollaan tosi iloisia siitäkin: on tämä pikkuvauva-aika sen verran raskasta helponkin lapsen kanssa, että en usko meidän mitään iltatähtiä alkavan puuhailemaan B)

repa Olin aina kuvitellut, että meillä on jokseenkin yhtä siistiä kuin ennen, mitä nyt tavaroita enemmän levällään, mutta rakas äitini huomautti eräänä päivänä miten "sinäkin olet muuttunut: ennen oli kaikki niin tiptop- kunnossa ja nyt enää sinnepäin"! Reiluja kommentteja omalta äidiltä :eek: :LOL: Vaikka onhan se niin, että MITÄ VÄLIÄ jollakin liinavaatteiden viikkaustyylillä, kun yksi pieni termiitti roikkuu jalassa kaiket päivät B)

majj Toivotaan pikkuiselle hyvää hoitoa ja helpotusta :hug:

Meillä ei 10kk neuvolaa ole lainkaan, mutta mieli tekisi kyllä soittaa aika punnituseen ja mittaukseen... Taidanpa tehdä se huomenna!

Mutta nyt kirjan kanssa sänkyyn ja 15min. päästä nukkumaan (hyvä kirja mulla :LOL: )
Öitä :wave:

moikka.

vihdoinkin pääsin näin iltasellakin koneelle! Viimeviikot on ollu yhtä hässäkkää kun ollaan tehty viikonloppuna + iltasella pikkuremppaa.. Nyt poitsu on onneks nukkumassa ja mies omilla menoillaan. Vihdoinkin saan olla rauhassa :D

siivoaminen:
koitan pitää järjestystä yllä suht entiseen malliin.. Leluja tietty on joka nurkassa, mutta muuten meillä pysyy tavarat järjestyksessä entiseen malliin. Poika viihtyy hyvin ittekseen lattialla, tai pyörii mun jaloissa.. Saan siinä samalla sitten tehtyä kotiaskareita..

hitsit. en muista enää mitä piti kirjottaa. Meillä on huomenna 10kk neuvola.. Ei meillä kai muuten olis ollu, mutta kun poika ei viimeks ollu kasvanu riittävästi. Toivottavasti nyt olis tullut pituutta ja painoa riittävästi.

niin, sitä piti kysyä että:

syökö kaikkien vauvat jo hyvin niitä 8kk (valmis)ruokia ??? Meillä ei pojalle edelleenkään uppoa ku pari lusikkaa kokkareista ja loput sileetä... Eli annetaan aina vähintään 50%ruuasta sileenä. Oikee silkkikurkku meidän poika. Ne hedelmäsoseet uppoo hyvin, mutta ei liharuuat.

kunpa meilläkin onnistuis kakkosen duunaaminen yhtä helposti kun naukurilla ja carmenilla!! Mä en malta odottaa, jotta päästään taas yrittämään. Mä oon nyt töissä, jotta saadaan äippärahaa vähän isommaks..

nyt kattomaan teeveetä ja nukkumaan

Moi!

Räkätauti nyt sitten pienemmälläkin :| Taas kerran. Johan siitä korvatulehduksesta on 3 viikkoa kohta. En meinannu millään saada nukkumaan illalla ja tunnistinkin nieleskelyn....arvasin et nyt se iskee. Oksensi sitten siinä itkiessään koko mahan tyhjäksi. On tehnyt sen ennenkin räkätaudissa. Hitto sitä säikähtää kun kesken nukutuksen alkaa yhtäkkiä oksentaa...ihan sen kuulosta et tukehtuu. Yöhän meni sitten heräillessä....

Majj, hyvä et pääsette sinne sairaalaan :hug:

Repa, ei ole siistiä. Kahden lapsen lelut ja pieni talo...siinäpä yhdistelmä. Hulluks tulisin jos yrittäsin ne järjestyksessä pitää. Iltasin kasataan sitten lelut yhteen pinoon. Kesällä meillä alkaa remppa ja tehdään meille makkari kuistista ja neiti saa sitten oman huoneen.

Meillä oli lääkäri kirjoittanut 8kk neuvolassa, että jos poika ei vielä 10kk iässä ole paljon liikunnallisesti kehittynyt, niin voisi laittaa fysioterapeutille. Mut en siis ole itse huolissani, koska tuohan on kaiken ns. liikkumisen oppinut melko myöhään. Meidän neuvolasta on kuulemma tapana laittaa tuossa vaiheessa (yli 10kk ) sit fysioon, jos ei esim. istu itse. Ei haittaa meitä, käydään kaikki mahdollinen apu läpi :)

Marimint:
No, poika pysyy ja ei pysy istumassa. Mut ei voi missään nimessä jättää yksin istumaan tai kaatuu suorilta sivulle tai taakse.

birdie: Ei meilläkään uppoa nuo soseet joissa on paloja. Tai ne hedelmäsoseet kyllä, muttei kasvis-lihat.

naukuri En muista oletko puhunut asiasta, mutta "treenaatteko" te istumista? Kaveri vain aikanaan antoi vinkin, että kun lapsi on >6kk ja tarpeeksi jäntevä niin voi alkaa pikku hiljaa istuttamaan esim. tyynyjä apuna käyttäen. Siis että tekee tyynyistä muurin lapsen ympärille lattialle. Me ei koskaan oikein ehditty moista testaamaan, kun Nea alkoi ihan yht'äkkiä itsekseen istumaan, mutta järkeenkäypää treeniähän tuo kuullostaa olevan..

birdie Meillä uppoaa ja ei uppoa - riippuu päivästä. Tosin niistä 5kk sileistä soseista olen luopunut jo kokonaan ja jos syödään valmisruokaa niin annan 8kk pöperöä, johon lisään vain perunaa (ovat niin hiton löysiä ja vetisiä mun mielestä :/ ) ja voita sekä maitoa. Pikkusen pienennän porkkananpalasia, koska Nea ei oikein diggaile porkkanaa - on kai liian kiinteää.. Itse tehty ruoka maistuu nykyään yhtä hyvin kuin kaupankin tai no Nean suosikki muusi kasviksella ja proteiinilla itse asiassa paremminkin =) N on ihan hulluna, kun teen perunasta, korvikkeesta ja voista muusin mihin sitten hienonnan joukkoon jotain kasvista tai tuoreraastetta sekä lihaa/kalaa/munaa. Ja mikäs ihme se on: kyllähän kaikki tietää miten hyvää voimuusi on :LOL:
Niin ja paranemista teidän pikkuisille!

Minulle iski eilen kauhea paniikki perjantaisesta np-ultrasta, että sikiö on kuollut :ashamed: On niin outoa, kun oireita ei juurikaan ole ja jotenkin en tunne olevani raskaana kuten Neasta :/ Nyt sitten onnistuin luomaan itselleni tällaisen pelon, joka painaa mieltä tosi raskaasti :'( Vaan perjantaina sen sitten näkee...

Carmen, eiköhän kaikki ole hyvin :hug: Muistan miten ite olin huolissani ja ihan varma että kaikki ei ole hyvin.....mulla on muutenkin sellanen ajattelutapa, että ajattelen aina eka kaiken huonosti ja sitten kun kaikki meneekin hyvin, niin sit on super-onnellinen =)

Ai ihana suklaalevy pelasti mun päivän! Muuten tää olis niin tuhoon tuomittu päivä

carmen... :hug: :hug: ...jokainen raskaus on yksilöllinen oireineen ym...mut miul oli samoja ajatuksia ennen np- ultraa...jostain niit vaan kumpuaa :ashamed: ...kiitos...muussivinkistä :heart: ...varmaan hyvää :p ...pitääkin kokeilla Edithille...kus syö niin huonosti...

Repa...miä en tuu kyl tarkastaan teijän huushollia ;) ...vaan tapaamaan Kasperia ja sinuu =) ...niin älä tressaa olleskaan...ja voin kertoo, et meil on kyl aikas sotkust just nyt kun katon ympärilleni :whistle: !

Carmen: Hyvin siellä kaikki on! Koita kestää vielä pari päivää! Joo, ollaan tehty istumisharjoituksia ja onhan poika syöttötuolissakin istunut pari kuukautta. Mutta ei siis ota vastaan käsillään jos lähtee kaatumaan eikä yhtään ymmärrä miten pääsisi itse istumaan :) Lähinnä siis tuohon istumaan nousemiseen saadaan ilmeisesti apuja. Mutta joo, kuten laitoinkin, niin ei olla itse mitenkään huolissaan. Uskon siihen että nuokin taidot löytyy pikku hiljaa :)

Meillä taas nuo kaupan 8kk soseet on ihan liian paksuja, et poika söis. Varsinkin ne missä on pastaa, niin tuntuu et hyvä kun saa purkista ulos :) Oon sitten löysentänyt niitä tarpeen mukaan. Mut paloja menee silloin kun poika saa niitä suoraan suuhunsa ja itse mässyttää. Mut ei kaupan soseissa. Äiteen soseissakin menee jonkun moiset palat, erityisesti porkkanat.

Nyt meen nukkumaan. Kamala yö ja kamala aamu. Oon ihan poikki :(

meillä A ei ei suostu syömään kaupan valmisruokia..kokeilin täs yks päivä..roskiin meni joten teen pakkaseen edelleen omia, suosikkiruoka on sellainen mis on perunaa porkkanaa kesäkurpitsaa ja parsaa ja seassa lihaa..tuo uppoaa varmasti :D ootan vain että sais pian alkaa antamaan samaa ruokaa meidän kans vois sit lounaaks antaa noita kasvismuhennoksia ja sit päivälliseks samaa mitä itekin syömme niin tein esikoisenkin kans..

carmen: uskotaan ja toivotaan että np-ultrassa kaikki on hyvin!!

tunnin sisällä mun ystävä tulee kylään..oonkin hänet sit viimeks nähnyt..ristiäisissä..ihanaa nähdä häntä taas pitkästä aikaa =)

kurpitsa: Meilläkin uppoaa kotitekoiset paremmin kuin valmiit. Oon kuitenkin koittanut käytännön syistä totuttaa myös valmiisiin ja välillä nekin kyllä uppoaa. Mun mielestä ne vaan haisee NIIN pahalle, et en kyllä ihmettele jos joku ei niitä syö... Meillä herkkua on karjalanpaisti perunoilla. Olis kiva kun vois antaa samoja ruokia jo. Tosin en tiedä miten poika ne suostuis syömään...? Tehosekoittimen kautta??? Mukavaa kahvittelua teille! :)

Meilläkin syötiin nyt ihan hyvin aamupuuro ja lounas. Lounaalla annoin kurkkuraastetta ja tomaattia kylkiäisenä ja hyvin maistui. Mutta kyllä niin pieniä määriä tuo mies syö; nyt meni 1/3 pienestä purkista ja 1tl raastetta ja 1tl tomskua...

Käytiin tänään neuvolassa. Pituutta oli 71 cm ja painoa 9,6 Kg. Eli ihan mukavasti oli poika kasvanut. Saatiin lupa alotella hapanmaitotuotteet. Ja nyt jääkaapissa odottelee raejuusto ja maustamaton jogurtti. Jos vaikka huomenna maisteltas.

Sain muuten vinkin liittyen tohon rakeisen ruuan syömiseen. PALJON sormipaloja (herneitä, maissia jne. ) ne kuulemma auttaa pureskelun kehittymisessä. Mutta kiva kuulla että meidän poika ei todellakaan oo ainoa kuka ei syö 8kk sapuskoja lantraamatta.

Carmen: eiköhän kaikki oo hyvin!!! Mä oon kans murehtija.. Murehdin KAIKESTA aina etukäteen ja pelkään aina pahinta. Raskausaikana pelkäsin Jokaikistä neuvolakäyntia (ennen ku liikkeet tuntus) . Oon yrittänyt päästä eroon tästä murehtimisesta, mutta en oo oikein onnistunut.

poika on taas muistanu miten päristellään. Ja juurikin ruokapöydässä. Menee kyllä hermot siihen.. joka paikassa on tomaattikastiketta tai sosetta. Tätä en kaivannut kotiäitiydessä :D

Mulla on tänään taas murehtimispäivä.. Ihan jokaikinen asia ahdistaa.. no. eiköhän olo tästä parin päivän sisään helpota.

nyt valmistautumaan vauvajumppaan.

birdie: Meillähän menee juurikin nuo sormipalat, kun poika saa itse laittaa suuhun tai jos mä laitan niitä. Mut jos samanlaisia paloja on ruuassa, nii auta armias! :D Mut joo, meillä ainakin on toiminut tuo ihan hyvin.

Meillä kans oli tänään neuvola. Nea oli 77cm ja 9840g. pikä tyttö :) me ollaan noita hapanmaitotuotteita jo jonkinaikaa syöty. nyt saatiin lupa alkaa totutteleen ihan tavalliseen maitoonkin. oon sitä kyllä välillä jossain jo käyttänytkin..

ruoista meillä maistuu kyllä ihan karkeammatkin. mitään isoja kökköjä ei kyllä vielä mielellään syö. mutta se on mukavaa, kun saa jotain pieniä sormipaloja ite mutustella.

Yhteistyössä