TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 LOKAKUUSSA

summer: Hui kamala. Onpa sulla ollut ikävä kokemus sektiosta! Mä en tuntenut mitään kipua missään vaiheessa. Toki tunsin painelun "paineen", mutta ei se mitenkään pahalta tuntunut. Tai kohdun painelukaan. Voi kurja :(

Varpaat
on pop täälläkin :)
 
synnytys: 20.pvä menin tyksiin käynnistykseen klo8, oksitosiinitipassa oltiin ja supistuksia tuli ihan kivasti mut kun pussi tyhjeni niin siihen myös lopahti supistukset, eli tavallaan turhaan olin 10 tuntia synnytyssalissa, sit osastolle odottelemaan seuraavaa päivää..sit 21.pvä klo12:30 puhkasivat kalvot ja kun omia supistuksia ei alkanut 13:30 mennessä kuulumaan niin laittoivat oksitosiinitippaan niin sit hiljalleen alkoi supistukset kovenemaan.. tyttö syntyi 7min ponnistusvaiheen jälkeen klo 17:52..epiduraalin pyysin klo17 jolloin olin 5cm auki mut kivut oli kamalat eikä pelkkä ilokaasu enää auttanut lievittämään kipua. epiduraali tultiin laittamaan joskus 17:15 jälkeen eikä mennytkään kauaa kun tuli kova pakottava tarve alkaa ponnistelemaan..molemmat synnytykset ovat mulla olleet suht helppoja.
 
Synnytys, ensimmäinen oli rankka ja luomu, toinen suht´koht normaali ja mulle annettiin epiduraali ja tää viimeinen oli kyllä ihan uskomattoman helppo....en ollut kipeä, kuin ihan pienen hetken, ennen kun sain spinaalin...ponnistusvaiheessakin taisin vielä höpistä jotain...se kesti noin 7 minuuttia...suihkuun lähdin heti, kun sain luvan....repeämiä ei tullut ollenkaan....ekasta oli kyllä pyllypuoli kipee 2 viikkoo |O .....Edith oli isoin vaaveistani....ainiin yks hyvä juttu vielä....mun mies oli vielä kotona, kun olin menossa jo synnytyssaliin ( olin ollut koko päivän sairaalassa ), soitin, et pitäis kiirettä...sanoi puhelimessa katsovansa Miami inkin tv:stä....mie sanoin, ettei taida ehtii....mies tuli saliin 23 jälkeen ja Edith syntyi 8 minuuttia yli puolenyön....eipä mies kauan ehtinyt olla tukena ja turvana...oli vaan tosi ihmeissään, et tyty syntyi niin nopeasti ;) .....no mies ei kauan ollut siellä sairaalassa, kun oli niin kovin väsynyt tapahtuneesta...painui kotio maate :LOL: :LOL: ....ne miehet :D !
 
Marmotta ja birdie: Menee siitä Meilahden ohi, Mannerheimintietä bussi 451 Jumbon ohi lentokentälle. Niin jos tulis eka Meikkuun ja sit siitä jatkais? Sekin olis hyvä vaihtis. Reittiopashan näyttää vaan minuutilleen "lyhimmät" reitit, ei välttämättä järkevimmät... :D
 
Anteeksi etten ole vastailliut. Meillä tietokone sippas, nyt mummolassa pääsin viimein lukemaan. Siis joo, en pääse huomenna. En muistanut lainkaan että Neean 7kk neuvola siirtyi huomiselle viime viikkoisen kuumeilun vuoksi, kun ei voitu rokotetta antaa. Juuri vielä niin pahimmoilleen klo 10.30 että en mitenkään ehtis Jumboon :( Harmittaa...No toisen kerran sitten toivottavasti onnistuu. Ehdin jo innostua ajatuksesta.

Synnytys hu huijaa, se oli aikas erilainen. Kun tosiaan mua uhattiin leikata joka toinen päivä ja joka toinen päivä taas ei. Useana iltana ehdin jo valmistautua seuraavan aamun sektioon kun sitten aamulla päätettiin että eipäs sittenkään. No ne yritti saada toki Neean "pysymään" masussa niin pitkään kuin mahdollista. Onneks sit yks lääkäri löi viimein lukkoon päivämäärän josta sitten pidettiin kiinni. Kamalinta kai oli se että ei yhtään voinnut tietää tulevasta kun Neea kuitenkin syntyi niin kovin pienenä. Saatiin pari päivää ennen synnytystä kaiken maailman prosyyreja keskosuudesta. Mutta en kyennyt niitä lukemaan. Olis vaan turhaan iskenyt suurempi paniikki. Ajattelin että luen jos on tarves. Itse sektiohan oli nopea toimitus. Saliin lähdin 11.10 ja neiti oli maailmassa 11.33. Musta kamalin kokemus oli se puudutuksen poistuminen kun vapisin kuin horkassa ja oksetti ihan kamalasti. Oli tosi kamala oksentaa sen kipeän haavan kanssa, tuntui että se repeää hetkenä minä hyvänsä. Neea en nähnyt heti synnytyksen jälkeen, mies näki salissa kun tyttö laitettiin Minigrip-pussiin ja lähettiin veimään vastasyntyneiden teholle. Onneks itkun kuulin, se rauhoitti kummasti. Sitten joskus illemmalla päästiin katsomaan tyttöä, no neidin isähän sitä pääsi melkein heti osastolle katsomaan kun mä olin vielä heräämössä.

No joka tapauksessa mä toivon suuresti että tällä kertaa saan synnyttää alakautta. Jotenkin mulle ei niin kiva muisto tuosta sektiosta jäännyt. Haava oli kuiteskin aika pitkään tosi kipeä. Tosin mulla vähän hämää tuota kipeys-muistoa se että mullahan jäi sitä istukkaa 10cm halkaisijainen riekale kohtuu joka sitten tulehdutti kohdun. Ja se teki myös kipeää. Eli nuo haavakivut yhdistyi siihen ja siksi kai olinkin niin älyttömän kipeä ja huonovointinen kun kotiinkin tulin..Mä tyhmänä kun luulin että moinen kipu vaan kuuluu asiaan

Neiti heräs, tarttee mennä ennen kuin mummo sen rikkoo :LOL:
 
Auh mikä päivä. Poika nukkuu vaan 30min päikkäreitä ja niiden välissä saan viihdyttää kaveria ihan jatkuvasti. No, yö oli kyllä ihan superihana, joten kai tää pitää vaan kestää. Yöllä poika heräs vaan kerran syömään ja sekin oli vasta klo 04. Sitte tutin kävin laittamas klo 6 ja herättiin klo 7:40. Aika luksusta meillä :)

Nyt taas huuto kutsuu... Ihan kuin tuo yrittäis huutaa äitiä... ;)
 
Hei pitkästä aikaa :). Päivittäin käyn lukemassa palstan, mutta kirjoittaminen jäänyt.. niin monella ollut samoja juttuja, että olisi tuntunut toistamiselta.. Mutta ihanasti täältä saa juuri tukea ja tietoa, keventää mieltä kun lukee muiden olevan samoissa tilanteissa :)

SYNNYTYKSESTÄ: minulle jäi myös jotenkin epäonnistunut olo, kuten Mymmelis myös kirjoitti. Pusasin poitsua ulos sen 36 tuntia ja ponnistusvaihe kesti tunnin.. Voimat alkoi olla aika vähissä ja jouduttiin ottamaan imukuppi lopulta avuksi. Poika oli myös avotarjonnassa ja se kai pääsyy tuohon imukuppiin oli. Ensisynnyttäjän on kuulemma vaikea saada ilman imukuppia avotarjontaista vaavia ulos... Mutta SILTI kaivelee. Jotenkin. :(.

Se jäi synnytyksestä noin muutoin vähän kaivelemaan, että eikö oikeasti olisi ollut mitään toimivaa kivunlievitystä aukeamisvaiheessa.. kun se tosiaan kesti tuon 35 tuntia.. ja supistukset oli koko sen ajan säännöllisiä ja voimakkaita. Taysissä on varmasti vieläkin meikäläisen kynnen jäljet seinässä kun niitä kivuissani raavin :D

HAMPULAT: Miltä tuon ikenen pitäisi näyttää kun hampaita alkaa tulemaan? Meillä pullottaa alaien keskeltä edestäpäin kahden pallukan verran? Onko ne nyt sieltä jo sitten tulossa.. Poikanen kyllä kovasti on kaluamassa kaikkea, oikein jäystää :). Ja noin viikko sitten niitä pallukoita ei kyllä ollut..

YKSIN VIIHTYMINEN:
Meillä poika ajoittain viihtyy itsekseen ihan kivasti. Esim. aamulla poika meillä heräilee ensimmäisenä kuin nakutettuna klo 7.45. Huhuilee siinä itsekseen , annan sitten jonkun lelun pinnikseen herralle niin puoli tuntia saa vielä parentsit yleensä torkkua. Yöllä olen muutamaan otteeseen havainnut pikkuherran myös hereillä.. tuossa neljän aikaan.. mutta ei ihmeemmin itsestään ilmoittele silloin. Hiljaa höpöttelee ja "laskee" sormiaan, nukahtaa ihan itsekseen uudestaan. (mutta toki meillä herätään yöllä itkienkin kun nälkä yllättää!)

Pienen omantunnon pistoksen tunnen joskus kun jotain on pakko saada tehdyksi, niin laitan telkasta Voicen päälle, poika viihtyy! :D :ashamed:
 
Puliina,kiva kun kirjoittelit!

Synnytyksestä vielä et meikä ei oikeesti muista mitään...ja vaikka multa irrotettiin se istukka käsin ja oli kuulemma tiukassa,niin ei ollut kipuja yhtään... Synnytinköhän miä ees??? :LOL: No joo,muistan sen verran että kun ne supparit alko kalvonpuhkasun jälkeen niin ne ei ollu mitään lastenleikkiä,mut se eppari toimi sit heti. Sitä oon jääny miettimään että jos seuraavalla kerralla alkaa itekseen kiduttavilla supistuksilla hiljaa hiipien niin tuun varmaan hulluks. Tää oli niin nopee suoritus. Mutta voishan sitä enempi järjissään olla :D ja toivoisin että se istukkakin tulis sit omineen ...

Matamim. Missä käyt kampaajalla? Mun pitäs keksii uus paikka,mutta haluaisin jonkun oikeen hyvän saksijan...voitko suositella :D

Kasper jo kolmansilla unilla kun ekat kaks oli vaan 45min. Toivottavasti nyt nukkuis ees 1.5h niin sais kunnialla yö unille. Meillä on vielä kylpypäiväkin ja mies töissä :headwall: Ite kylpemisestä selviin mut ois kiva antaa toiselle poika polskimisen jälkeen että sais ite vedettyä vaatteet päälle,nimittäin sen verran pärskii ettei säily kuivana :D

Leipojat,ootteko käyttäneet Wiener nougat crushia leipomuksissanne? Millasta kamaa,kovaa rouhetta vai...?
 
naukuri: Meillä samanlainen päivä, tyttö nukkuunu 2 x ½h päikkärit tänään ja muuten on koko ajan saanut viihdyttää! Nyt on jo kolmansilla päikkäreillä, saa nähdä kuinka kauan nukkuu.
Muutenkin meillä on huomenna ne kihlajais-kahvit ja koko kämppä on kun tuulen pesä, en oo kerennyt tehdä yhtään mitään en ole edes leiponut vielä mitään! Mies soitti että jää yli töihin ja tulee luultavasti vasta kl.22 jälkeen, kaupassakin pitäis keretä käydä, mua nyt ihan oikeasti itkettää koko tilanne :headwall: Niin ja sitten vielä puolisen tuntia sitten miehen molemmat mummut soittivat että eivät kerkeä käymään. Siitäkin oli lähellä etten alkanut itkemään... En minä mitään ihmeempiä juhlia haluakkaan, oisin vaan tahtonu että ne meidän lähimmät sukulaiset olisivat tulleet, koska innolla olin suunnitellut mitä leipoisin jne mutta nyt ei huvita niitäkään alkaa väsäämään.. :ashamed:

ANTEEKSI VALITUKSENI!!!!!! :hug:
 
Niin ja sitten mua alkoi v**uttamaan sekin kun katsoin netistä täytekakun koristelu ohjeita, ja muut osaa tehdä hienoja ja mä teen aina sellasia tavallisia :LOL:
Mitä muuten yleensä laitatte kakun väliin?
Ajattelin jos laittaisin vanilija rahkaa ja mansikkahilloa tai mansikoita ja vaikkapa banaania. en minä tiedä |O
 
Majj: Iso :hug: Voin vain kuvitella mitkä on fiilikset. Jos mun pitäis nyt ruveta leipomaan tms niin ei tulis mitään :| Ihan pää seis. Jäi tänään väliin muskari, kun oli just hillitön kitinä päällä. Enkä jaksa jumppaankaan vaik tiedän et se auttais. Odotan vaan et mies tulis kotiin. Tuo nassikka vielä välillä kyllä kaiken energian. Sain nukuttaa neljänsille päikkäreille 20min ja saa kans nähdä kauan nukkuu. Toi vaniljarahka ja mansikat kuulostaa hyvälle :) En muista kyl koska oisin tavallista täytekakkua tehnyt... Oon jämähtäny juustokakkuihin :D Slurps. No mutta jospa laittaisit päälle vaik mansikoita tai jotain hedelmiä ja sit sitä sokerikiillettä? Helppoa ainakin. Tai sitten jotain suklaakarkkeja? Taiii... Äh, huomaa etten oo perustäyskäriä hetkeen tehny :) Banaanikin on kyllä hyvää siellä välissä. Ja se mansikkakermavaahto. Eh, en tainnu paljon auttaa :D Tsemppiä leipomuksiin!!
 
Ai niin. Te ketkä annatte puuroa, niin kauan olette antaneet samaa viljaa? Ennen siis kun ootte siirtyneet kokeilemaan seuraavaa. Meillä nyt kaura menossa, mutta en tiedä mikä olis hyvä aika ennen ku kokeilis sitte ohraa tai riisiä. Ollaan yhteensä testattu sitä viikon verran. Aamuin illoin uppoaa hymysuin kaurapuurot. Tosin saa nähdä miten joskus uppoaa Nalle-puurot, kun tuo Piltin jauhe on niin erimakuista, maistuu vähän kuin kaurakeksit. Pitänee aloitella sekoituksilla :)
 
Naukuri, sillai ei mitään pahoja muistoja, mutta se kohdun painelu..ai sattuu kun ajattelenkaan. Se tuntu siinä leikkaussalissa ihan lopussa kauheelta. Olivat jo kursineet mahan kiinni ja sitten alkoivat painella..opetti vielä jollekin opiskelijallekin sitä. Ei ollu enää mitään sermiä eessäkään ja ite katoin kun painoivat ja työnsivät sillai. Se ei varsinaisesti vielä siinä vaiheessa sattunu, mutta tuntu ja näytti kauheelta. Sitten kyllä heräämössä jo sattu ihan kauheesti ja melkein aina itkua väänsin kun tiesin että tulevat painamaan.
Kauheesti oli opiskelijoita siellä. Leikkaussalissa oli muutaman varmaan ja osastolla tosi paljon. Tuntu omituiselta kuunnella, kun selittivät sen toimenpiteen opiskelijalle...sanoi kyllä ennen että mun ei tarvi välittää kaikesta mitä selittävät, mutta kyllähän mä koko ajan niitä kuuntelin.
 
juustokakku ohjeita , tänne kiitos jos löytyy iski kauhee makeehimo kun Naukuri mainitsi juustokakut ja suklaanamut kakunpäällä. repa en oo kokeillut -mariannea oon jäädykkeeseen.

majj uskon et harmittaa. Kakkuun tee sellanen (vanilija)rahka -kermavaahto mössö ja pari liivatetta joukkoon ja yöks jääkaappiin. mansikkaa tai persikkakin sopii väliin. Banaani vaan tummuu jos ei heti syö. Valkosuklaata voi raastaa kerman joukkoon nam,nam :p Kun on kihlajaiset niin miksei päälle vois laittaa vaikka karkeista pari sormusta
tai muuta kivaa. Hyytelösokerilla saa kyllä kans kivan kun sivelee sillä hedelmät esim: viinirypäleet, carambola, persikka, mandariini yms. mitä nyt keksii päälle laittaa. Mukavia leipomishetkiä.

HUOMISESTA Treffit ovat siis Jumbossa kello 13.00 oliko se nyt niin. Mun pitää lähtee aikast aikaisin liikkeelle. Jännä nähdä teitä livenä. Pitäs käydä vakoilee facebookist miltä näytätte. Mulla siel kyl tosi vanha kuva silmälasit on punaset mut hiukset jotain aivan muuta. Vielläkään en tiedä mitä ton esikoisen kanssa teen -otan mukaan ehkä -lahjon kaikel mahdollisel niin reissu menee hyvin.

Palailen, oon siivonu koko kodin. matotkin oli pihal, sohvan tyynyt jne. Mies kysy et onko mulla kuumetta :LOL: :wave:
 
Tulin sitten kampaajalta....ja olen ihan järkyttynyt, toinen liikkeen kampaajista oli kuollut viimeviikolla ihan yks kaks ( aivoverenvuoto ) 42v.....liike oli täynnä surukukkia :'( ...mun kampaamoreissun piti piristää, mutta toisin kävi....olen käynyt siellä tosi kauan... Repa....keskuskadulla käyn Tukkakulmassa....nyt mulla on sellainen tukka, kuin Maria, Maria ohjelman juontajalla....ei kyllä sovi niin hyvin mulle....kun naamataulu on vielä tällanen posso :(

Kakku....mie laitan usein väliin mansikkarahkaa, siis teen sen samalla ohjeella, kun jälkiruoka....sopii kakkuun...on semmoinen raikas ja ei liian makea =)

Mie oon vähän kade, kun en pääse treffeille....mut toivottavasti silloin joulukuussa nähdään...odotan innolla...vaikka kyllä se varmaan aika paljon jännittäisikin ;) !!
 
Treffeistä, Jeps ja juu, paikan vaihdosta kukaan ei juu oo sit mitään kommentoinut. Juuri mieheni kanssa jutelleena joudun ilmottaan että jos paikkana edelleen on Jumbo, niin me ei sit päästäis paikalle. Asiana se, että mulla on Hertsikassa lääkäri kello 12.15 ja miehen piti heittää meidät sinne Jumboon ja nyt hääpä joutuuki sitten jo aamulla lähteen liikenteeseen.... Harmittaa ihan sikana nyt, mut taas en tota lääkäriaikaakaan enää viittis (eikä enää oikein voikaan) kovasti muuttaa ku se on aikaa sitten saatu. :ashamed:

Birdie, mitäs jos me sit treffataan jossain? Ni ei menis koko homma plörinäks....

Majj, kuvakakkuun-juttu päälle ja olet ehdoton täyskäri-kuningatar ;)
 
Ei ole tainnu treffipaikka muuttua. Toivottavasti nyt birdiekin kuitenkin pääsisi mukaan :wave: Ja kyllä sä Merika sinne löydät :) Laitan sulle juustokakkuohjetta kunhan ehdin ;) Munkin rupes tekemään mieli...

hmm. Munkin pitäs varmaan vaklata niitä feissikuvia... :)
 
Synnytyksestä on tänään ollu täällä puhetta... Jotenkin itelle on tullu viime aikoina epäonnistunut olo koko synnytyksestä, kun lopulta jouduin kiireelliseen sektioon. Edellisenä päivänä käynnisteltiin ja supistuksia alkoikin tulla. Vedet meni puoli kympin aikaan illalla ja supistukset kovenivat yötä vasten. Avautuminen oli hidasta. Yöllä pääsin synnytyssaliin, mutta mitään kummenpaa ei tapahtunut. Aamulla puhkaisivat alakalvot kun sydänäänet tippuivat lähes täysin... Puhkaisukaan ei auttanut avautumisessa. Supistukset kovenivat ja sain epiduraalin puolilta päivin, onneksi sain nukuttua vähäsen sen avulla. Oksitosiinitipan laittoivat jossain vaiheessa, mutta sekään ei auttanut.... Päivystävä lääkäri teki lopulta sektiopäätöksen, kun sitä oltiinkin jahkailtu koko päivä aamusta alkaen. Eihän siinä mitään, kun leikkuriin jouduin, parempi vain, kun sekä vauvalla että mulla oli vielä asiat hyvin. Mutta jotenkin vain on ollu olo, että jospa en olisikaan mennyt yöllä saliin, niin oisin varmaan voinu synnyttää alakautta tai jospa en olisi ottanut epiduraalia, olisinko sitten voinut synnyttää normisti, tai jospa tai jospa..... En tiiä. Noh, pääasia on, että loppu hyvin, kaikki hyvin ja olohuoneessa on kohta 5 kk terve ja reipas tyttö. :heart:

Me varmaan saadaan hyppykiikku anopilta. Leivon paljon, mutta en tiiä kuin wiener nougat crush käyttäytyy... =) Toivottavasti joku tietää!

Nyt kylpemään!
 

Yhteistyössä