TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 LOKAKUUSSA

Merika: Anteeksi myöhäinen vastaus mut kiitos kysymästä pojoja on ihan mukava ollut laskea..Viikonloppuna herkuttelin vähän mut ei se yksi päivä kokonaisuudessa ratkaise.

Osaako teillä vauvat itse pitää pullo juodessa? Meillä ukkeli istuu sitterissä ja juo pullostaan toki oon vieressä jos tippuu..

Rohiseeko teidän pienet silleen et tuntuu et räkä kirnuaa? Mä yöllä heräsin siihen kun poika rohisi heti tuli mieleen et taasko nuha..mä oon vähän hysteerinen ton nuhan suhteen kun esikolla meni aina korviin ja meillä oli yht putkeen vuoden korvatulehsus ei kertaakaan parantunut ennen putkia.

Raskausaika: Vaikka mulla alko supparit aikasin, ja kaulakin hieman lyhentyi ja paikat pehmeni mut onneksi kuitenkin kaikki meni hyvin...kyllä mä välillä ajattelen et jos seuraavakin on yhtä jännittävää odotusta tai jos onkin huonompi loppputulos. Mut en silti meinaa jättää lapsilukua viellä tähän vaikka raskausaikana niin vannoinkin.

Omanuppi: Voi luoja miten oon ollut ahistunut, jo alko helpottaa ja monta aikaa menikin et ajatuksissa ei pyörinyt tää juttu niin paljoo jonkin verran mut ei häirihtevästi..Pari päivää on taas ollutkin tosi pahoja..Huomasin yksi hetki ajattelevani hautajaisia, sitä miten siitä kertoa, näin jopa itteni melkein pöpilässä :( voi ahistus toivotavasti taas helpottas :(

Carmen: Nää pienet kyllä oppii helpolle aikasen helposti :D meilläkin pojalle kelpaa tissi enää yöllä muuten vähän aikaa lutkuttaa ja alkaa kiukkuamaaan..Mut hyvinhän tää homma on mennytkin kohta jo puolvuotiaita muksuja ovat ei mulla ollut tarkoitustakaan imettää sen pidempään. =)

Nimistä aivan ihania nimiä teillä =) Muuten täältä saa Ella seuraa mun kaverin vauva 6kk on Ella =) Toi Peppi Lotta on aivan ihana =) Meillä oli tytölle varattuna pari nimi ehotusta mut säästetään niitä viellä jos seuraavana sitten Milla tulee meille.
 
Ai niin tuli sairaalsta se saiakertomus kun käytiin testeissä, meidän pojalla on atooppinen iho ei sitten mulle kertonut :eek: ja kasvaa miinuskäyrillä sitäkään ei maininnut :eek: nyt jännittää onko kasvanut kun neuvolaan mennään kun mehän ei olla viellä 5 kk neuvolassa käyty. Mut jos nyt on taas nuha niin eihän ne sitä rokotusta voi laittaa taaskaan, voisinko varmuudeksi ehottaa että laitettas vasta 6kk neuvolassa?? jos onkin pientä flunssaa ettei nyt mitään tulisi sen takia :ashamed:
 
carmenoon antanu huoneen lämpösenä ja laittanu illalla jo valmiiks pulloon, yösyöttö hoidetaan maijan sängyssä eikä nosteta röyhyille. mä en päivälläkään röyhyyttele, tosin mies röyhyttää mutta harvoin sieltä mitään röyhyä enään tuleekaan - paitsi peräpää paukkaa :LOL:

poikano johan on taas toimintaa, olis nyt luullu tollaset uutiset kertovan, koska atooppiseen ihoon saa reseptillä niitä rasvojakin. ota iisisti kuitenkin, toi miinus käyrä ei maata kaada. :hug: teillä kasvetaan omaan tahtiin. =)

Meillä maija oli eilen mummulassa hoidossa, mä vaan makoilin muutaman tunnin, ihanaa sekin. Noh, oli huutanu puol tuntii, koska oli väsyny - väittivät sitten että masuvaivoja - ja paskat sanoin minä miehelleni. Väsynyt oli, koska eivät laittaneet nukkuun ennen sitä ylimenoo - minusta on vaan hyvä että neito näyttää mieltänsä sielläkin :LOL: maija on aurinkoinen prinsessa mutta luja tahto hänellä on - tietää mitä tahtoo, oliskohan äitiinsä tullut =)
 
Joskus oon laittanut jääkaappiin valmiiksi pulloon maitoa, ja sit siitä nopeasti mikrossa lämmittänyt, yleensä meillä kyllä tissitellään yöt.

Yö meni taas parilla syötöllä, odotan oikeasti niiiin kovaa sitä kun meillä aletaan nukkua yöt heräämättä! :)

 
poika: meillä ollu tuota rohinaa myös..ja varsinki nukkumaan mennessä huomaa sen...useana yönä ollu samanlaista. mut päivisin ei mitään... :| et en kipeänä pidä. mut kammoon myös räkätauteja ku keskimmäinen sai myös aina korvatulehduksen samalla ja ku se oli 3kk sai influenssan ja meinas nii monta kertaa tukehtua räkään.. :(

meinaako moni ottaa sen ilmaisen influenssa rokotteen????? :attn:
 
Huomenta!
Lueskelin teidän eilisiä juttuja ja ihan samaa on täällä...itkusuutta, hermostumista, kitinää jne. Ihan varmana hampaista. Sellanen tosi hermostunu koko ajan vaikka ei yleensä ole.

Ihania nimiä kaikilla :heart: Ja se on niin totta että jokainen on oman nimensä näköinen.

Nemika, en meinaa influenssa rokotetta ottaa vauvalle enkä itsellenikään.

Huolestuttaako ketään muuta rahallisesti pärjääminen kun tiputaan kotihoidon tuelle? Mua huolestuttaa ja paljon. :| Tuntuu että tiukille eletään nytkin ja saan kuitenkin ihan hyvin äippärahaa. Viimeks jouduin lähtemään töihin kun poika oli 1,5v. Nyt en halua niin pian...enkä ees tiiä mitä haluan ruveta tekemään. :/
 
heipsan.

muutto takana ja laatikot melkein purettu. Jee!!!!

tapaamisesta
missä me nähdään torstaina ja monelta??? tekstiä oli tullu hirveesti ja en millään oo ehtiny kaikkea kahlata läpi...

pitäs soitella pojalle uutta neuvola aikaa ja ruveta järkkäämään paikkoja.

palailen paremmalla ajalla
 
edla mä olisin itiksen kannalla. Ollaan Espoosta tulossa julkisilla, joten itikseen pääsen varmaan helpommin. Vai miten espoosta (Tapiola) pääsee jumboon??? Vinkkejä?? Mulla ei oo autoa käytössä. Mutta olipa taapaminen missä vaan niin me kyllä tullaan kerran ollaan PK-seudulla!!! Tosi jännittävää nähdä teidät kaikki livenä!!
 
Tapaamisesta: Niin mä jäin nyt tosissaan miettimään sitä Jumboa, jos Hemuli ja Merikakin pääsis sinne sitte helpommin? Ja kyllä birdiekin varmaan sinne Tapiolasta pääsis? Reittioppaasta voisi tarkistaa, että millä pääsis helpoimmin. Matkalla lentoasemallehan se on, et jos Tapiolan suunnasta menis joku bussi lentoasemalle päin..?

birdie: Mukava kuulla, että muutto on onnellisesti ohi! Ja että laatikotkin jo purettuna?? Vau :)

Jee! Viime yönä herättiin pitkästä aikaa VAIN kerran ja sekin oli syömään klo 2:30!! Pientä ähinää siinä syötön ohessa, mutta muuten nukkui sit taas aamuun klo 7:30 (!! ) asti :) Ihanaa. Ilta oli kyllä aika levoton ja tuttia laitettiin monta kertaa ja pelkäsin jo et valvon koko yön, mutta kyllä se poika sitten rauhoittuikin kun mentiin nukkumaan muutkin. Voi kun tämä alkais vähitellen helpottamaan. Poika sai illalla taas yli viikon tauon jälkeen iltapuuron ja sit vielä velliä ja pienen maitotankkauksenkin et ehkä oli massu niin täys et jaksoi nukkua.

Mutta. Meilläpä meni eilen pojan naama/posket ihan tulipunasiksi, kun oltiin syöty bataattia! Mähän olen sillä aloittanut soseet ja antanut melkein joka päivä muiden makujen kanssa. Nyt oli siitä taukoa yli viikko ja la+su annoin. La meni perunan kanssa ja ehkä vähän tuli jo poskiin.Aattelin et mistä lie tuli ja rasvailtiin vaan. Sit eilen annettiin pelkkää bataattia 2krt ja kyllä punoitti posket :( No, jääpi nyt tuo sitten meiltä hetkeks sivummalle. Koitetaan sitä taas myöhemmin uudestaan.Harmi, siitä saa niin ihanan pehmeää sosetta :)

poika
: Meillähän kans epäilys tuosta atooppisesta ihosta ja rasvaa tosiaan kuluu. Resepti olis kiva. Kummallista etteivät tuollaista teille kertoneet siellä sairaalassa??

 
Huomenta!
Ja kiitos pullovastauksista :flower: Vielä jos joku kaivelisi muistinsa lokeroista sen d-tippa määrän mitä annetaan korvikkeen kanssa niin olisin kiitollinen =)

edla-mamma Juu, olenhan minäkin kuullut miten helposti vauva alkaa pulloa suosimaan tissin kustannuksella, mutta en jotenkaan uskonut meillä käyvän niin, kun silloin alkuaikoina kävi aivan päinvastoin! Silloinhan annoin pulloa kahdesti päivässä muutaman viikon ajan, mutta yht'äkkiä pullo ei kelvannutkaan ja saimme siirtyä kokonaan tisutteluun. Mutta tiedän kyllä meillä vaikuttaneen suuresti myös nuo kiinteiden aloitus, sillä Nea syö niin isoja määriä ettei tosikaan :eek: Eilenkin vetäisi soseeksi muussatut ison porkkanan ja 3 jääpalakuutiota parsaa missä joukossa vielä 1rkl broileria :D Ja silti tyttö on pitkä ja laiha kuin nälkävuosi :LOL:

Influenssarokotteen ajattelin ottaa, kun neuvolassa sitä suosittelivat. Lisäksi luin netistä, että influenssan jälkitaudeilla saattaa olla kohtalokkaat seuraukset vauvoille eli voivat jopa kuolla niihin :x Ei siinä sitten enää tarvinnut meikäläisen miettiä otetaanko vai ei!

poika Meillä Nea pitää pullosta hienosti kiinni - tosin välillä siellä suussa on potun kanssa molmmat kädet ja maitoa kaikkialla muualla paitsi suukissa =) Silloin äiti ottaa ohjat käsiin. Melkein joutuu välillä väkipakolla pitämään työtön kädet pois pullosta, kun eihän hänen motoriikkansa vielä riitä "kunnolla" pitämään siitä potusta kiinni. Usein auttaa, kun laittaa telkkuun pyörimään jotain mielenkiintoista B)

Meillä muuten tyttö ei suostu pullottelemaan kuin sitterissä, ainoastaan illalla kelpaa syli :( Kuulin kaverilta, että heillä on sama homma - mistä mahtaa sekin johtua :/

Taloudellinen tilanne kotihoidon aikana ei huolestuta, sillä meillä on sen verta hyvä tilanne rahallisesti. Olen kyllä tosin onnellinen ja kiitollinen ettei rahan takia tarvitse palata töihin ennemmin kuin itse haluaisi! Tuli ihan paha mieli, kun juuri viime viikolla naapuri kertoi joutuvansa palaamaan rahatilanteen takia vuoden alusta töihin ja viemään vuoden ikäisen poikansa hoitoon :ashamed: Miksi kummassa yhteiskunta ei anna mahdollisuutta kaikille jäädä kotiin - palsenhoitaminen kotona jos mikä on arvokasta työtä!!!

Töihin paluu on kuitenkin ollut siinä mielessä ajatuksissa, että pianhan sitä joutuu ilmoittamaan pomolle etten palaa äitiysloman jälkeen töihin ja myös siksi, että olen melko lailla varma etten palaa entiseen työhöni takaisin. Nyt kun on ollut aikaa miettiä niin olen hyväksynyt sen minkä olen sisimmissäni tiennyt jo kauan aikaa: olen ollut ihan väärässä työssä. Onneksi kuitenkin koulutus mahdollistaa monenlaiset työt, joten siinä mielessä tilanne on kiva - ei esim. tarvitse palata uudelleen koulun penkille. Tosin onhan minulla toinen tutkinto siellä "kotipaikkakunnalla" kesken joten jos muutto onnistuu niin tämä mamma voi ruveta vaikka opiskelijaksi B)

Imetyksestä ja pullottelusta vielä jauhan :$ Onko muilla ollut tilannetta, jossa maito olisi loppunut toisesta tissistä??? Näytää meinaan täällä siltä, että tuo toinen tisu, josta on alun perinkin tullut vähemmän maitoa, on sulkenut hanansa melkein tyystin :/

Mutta nyt äkkiä pyykinripustukseen ennen kuin pimu herää!

 
SummerEn oo täyspainoisesti ajatellut koko asiaa, aina välillä tulee mieleen ja kyllä hirvittää. Täytys alkaa selvittään paljonko se kodinhoidon tuki on ja millon sitä pitää hakea, totta tosiaan - siihen ei ole tosiaankaan pitkä aika. Kyllä tulot tippuu, vaikka ei nytkään mitkään häävit ole. Tähän on monilapsisen perheen äitinä aika tottunu; kaikki mitä tulee niin kaikki menee. Välillä ollaan oltu tooooooooosi tiukoilla. Kaikkeen ihan perus elämään menee älyttömästi rahaa; asunto, auto (vakuutukset, bensa, lyhennys), ruoka, lasten vaatetus + harrastukset - eihän tässä itselle paljoo ostella, enkä kyllä hirveesti tarviikaan. Meillä ratsastetaan, tytöt käy tunnilla ja siihen menee kk aika paljon + varusteet, mutta silti maksan koska itsekin olen heppatyttö. Mä olen varmaan tottunut tähän tiukkuuteen ja siihen että tili tulee ja menee - mutta onnellisuutta kuitenkin arjen keskellä riittää =)
 
summer: No vähän mietityttää tuo talouspuoli kyllä. Tai ei varmaan olis syytä, jos malttaa vaan olla ostelematta kaikkia ihanuuksia jatkuvasti, mutta... Eli pärjätään varmaan ihan ok, jos vaan maltan pitää näppini erossa kaupoista! Tai siis ostella voi tarpeellista, mutta voi miettiäkaks kertaa et tarviiko ;) Muuten ollaan kyllä "laskettu" et pitäs pärjätä periaatteessa miehen tuloilla tuo aika. Ja onhan noita säästöjä sitten, jos menee tosi tiukille. Mutta eipä tuossa kodinhoidontuessa kyllä hurraamista ole :eek: Ja meidän kuntalisäkin on ihan sanonko mistä...
 
Talous: Ainahan se mietityttää mut ei meillä hätää tule olemaan kunhan ostaminen pysyy järjen rajoissa...Velkaa meillä ei enää kauheasti ole ja muutenkin talous aika hyvin hoidossa. ja oon kotona siihen kun kasperi täyttää 3
 
Birdie, minua huolestuttaa, kun jään kodinhoitotuelle....mies on sairaanhoitaja, joten meidän tulot ei ole mitenkään hyvät :( ...mun täytyy vähän kysellä sellaista mahdollisuutta, että tekisin v-loppuisin töitä :/ ....ei kyllä hirveästi nappaa...mutta luultavasti täytyy...meillä on kyllä aikomus muuttaa toiseen maahan ( jossa s-hoitajien työtä arvostetaan ja palkka parempi )....muuton ajankohta on vielä auki...on niin iso juttu.......
 
Influenssarokotteesta: Meillä neuvolasta sanoivat, että pitää olla 6kk tullut täyteen marraskuun alkuun mennessä, että antavat sen! No yllättäen meillä ei ihan ehdi tulla täyteen, kun on 8. päivä syntynyt. Mikä tuo tuollainen käytäntö on???

Pullon pitämisestä: On pidetty jo aika pitkään, tosin vaihtelevasti. Joskus pysyy joskus ei :) Mutta yleensä annan maidon makuultaan ja siinä pidän mielelläni itse pullosta. Sitterissä taas juo huonommin (toisin kuin Carmenilla ) :) Nokkamukin kahvoista pidetään kyllä tosi tiukasti kiinni ja sitä saakin testailla rauhassa, kun on vaan vettä sisällä.
 
Hoitopöydällä heränneitä kysymyksiä B)

Jossakin oppaassa sanottiin, että hammasharjaan "tutustumisen" voi aloittaa, kun ensimmäiset hampaat ilmestyvät. No meillä niitä on parikin puhjennut ja aloin miettimään, että miten te olette ajatelleet aloittaa hampipesupuuhat? Ihanko iltaisin ottaisi osaksi iltarutiineja? Entäs sitten malli: meillä on se äippäpaikkauksesta saatu sekä sellainen sormihammasharja. Kannattaisiko suoraan aloittaa siihen oikeaan harjaan totuttelu ja jättää sormihammasharjat vaan ikenien kutitteluun :D

Sitten te,jotka tiedätte Liberon vaipoista: onko kellään käytössä jo koko 4 housuvaippa? Me käytämme Pampersin nelosia ja niissä on sama kilomäärä, mutta ovat siis normaaleja vaippoja. Voisiko jo ottaa housuvaipat käyttöön? :/
 
influenssarokote taidan ottaa sen jos sitä sit viel tarjotaan kun neiti täyttää sen 6kk. naukuri outo käytäntö -ehkä ne alottaa sen antamisen silloin ihan yleisesti. itselleni en ota, mut mies kyllä vois mennä ottaa se saa aina kaikki mahdolliset flunssat vaikka influenssa onkin eriasia mut silti.

Lc bepanthen on ihana rasva -sopii joka paikkaan eikä takuulla kirvele.

talous mä en tiedä maltanko jäädä kotiin. Toisaalta en tiedä onko niitä töitä kun teen projektityötä -mut sen näkee. Ehkä oltais sileen et mies 2kk ja mä 2kk ja sit tytöt hoitoon syksyllä. Taloudellisesti ei silleen mietitytä kun en tiedä mitä teen -tiukkaa tulis olee -mut mulla on vähän sukanvarres et se helpottais kyllä. Miehen palkal ei kyllä elettäs pelkästään.

Meillä esikoinen lähti mökille eilen mun vanhempien kanssa ja tulee tiistaina -täällä on hiljaista ja jotenkin E vaistoo sen. Ihmettelee varmaan missä se naama on mikä tungetaan joka päivä ja hetki ihan kiinni hänen pikku nassuun -Missä isosiskon hymy on -hokee esikoinen :LOL:

Mitäs järkevää sitä tänään tekis -ehkä keitän E:lle porkkanoita. Meillä yöt roikutaan kiinni rinnas et kyllä ne soseet pitää alottaa pikku hiljaa. Illalla annan velliä. :)
 
Poika: Meillä kans aina välillä tyttö öisin rohisee. En tiedä mistähän vois johtua..
Nemika: en meinaa influenssa rokotetta ottaa vauvalle enkä itsellenikään.
Pullon pitämisestä: Kovaa yritetään pitää mutta ei aina onnistusta.. :D
 
influenssarokotteessa: on se että vauvan pitää olla puolivuotta täyttänyt.
meille kans lääkärineuvolassa lääkäri suositteli niiden kovien jälkitautien takia.
ja kun saa eka kerran rokotteen tulee sit kuukauden päästä tehoste vielä.
ja rokotuksesta ei tule mitään sivuoireita.
aattelin kans ite ottaa sen pojalle. mut muille en sit tiedä...
pieni vaiva ja iso apu jos influenssa rantautuu tänne..voihan olla ettei tule eli sit rokote on turha. mut ennemmin rokottaa ku aikast monena vuonna se riehuu kuitenkin.

rahatilanne: hirvittää ja masentaa jo valmiiksi mitä tuleman pitää sitten. mut haluaisin olla sen 3 vuotta kotona koska enää ei tätä mahdollisuutta meille tule.
aattelin et jos sit väliin tekis joitaki sairaslomituksia vaikka et sais vähän lisää rahaa..
mut tavoite on olla kotona nyt pitkään..vaikka tiukille mennään.. :(

carmen: päiväsaikaan ne housuvaipat on varmaan kivat. nehän suosittelee niitä käyttämäänkin jo pienellä. on kivempi pyöriskellä niissä vaipoissa. meillä ollaan vielä kolmoskoossa varmaan pitkään niin täytyy odotella jäbän kasvua et pääsee noita kokeileen. =)

merika: oon huomannu saman et vertaistukea sitä tarvii edelleen. mulla on ainaki usein äärettömän paha olo niistä asioista. ja kaikesta kokemasta. :(
en usko et olen ikuna sinut asian kanssa.

meidän timi haroo koko ajan korviaan..aloin jo luulotautisena miettimään ettei oo korvissa tulehdusta.. :( vai onko toi vaan joku tapa sillä ku jonkun aikaa haronut... :|
 
nemika Neakin "haroo" korviaan välillä tosi kovakouraisestikin :( Meillä se liittyy useimmiten joko väsymykseen tai puklun tuloon.

Pimu vetäs muuten äsken taas kauhean saavin porkkanasosetta, jossa oli 2tl merilohta. Palanpainikkeeksi 1dl korviketta. Menoa ei haitannut edes kesken kaiken vaippaan ährätty kakka :LOL: On tuo tyttö helppo ja tyytyväinen tapaus, ei voi muuta sanoa!

Ajattelin tänään ottaa käyttöön Nukin 2- koon tutit (6-18kk). Nuo 1- koon kun jättävät tosi ikävät painaumat suun ympärille: on ilmeisesti liian lyhyt se tuttiosa, joten pitää imuttaa kovempaa.
 
Carmen, mullahan oli tuo tilanne että toisesta tuli kauheesti maitoa ja toisesta ei. sitten se vaan hiipu ja hiipu...kunnes oli tyhjä tissi ja jätti tissi :eek: Onneks se on jo ohi. Oli mulle sellanen stressin aihe kyllä.
 
matamiEtte sitten varmaan tule enkkuihin :D? Mutta missa arvostetaan hoitajia ? :wave: Haluu kans sinne. Taalla kylla palkkaon parempi, mutta elin kustannukset on paata huimaavat. Lasten kokopaiva hoito maksaa £1200-1500 kuussa, joten siihen menee melkein yhden palkka. Me mietitaan et jos saatais sumplittua tyokuviot niin etta F ois hoidossa 3 paivaa viikossa tai jos tultaisiin suomeen. Mut kuten sanoit hoitdun palkka ei taida riittaa perheen elattamiseen. hmm...

Rahatilanne Tiukkaa tekee, ma tipun aitiysrahoilta helmikuun alussa joten me mennaan 2 kuukautta miehen helmikuun palkalla ennen kuin saan eka tilin sit maaliskuun lopulla + ollaan kolme viikkoa Etela Afrikassa, joten sinne menee sukanvarsi rahat. Mies alkaa palkattoman hoitovapaan maaliskuun alussa. Sanoinkin jo toihin etta jos tarvii lauantai aamuna ylimaaraista henkilokuntaa nii soittaa mut paikalle.

Nyt oon hukannut koko d-vitamiini putelin tuonne jaakaappiin, kerrakin kun ois muistanut antaa :ashamed: . Carmen Ma varmaan antaisin sen 3 tippaa kun eiks noihin korvikkeisiin oo lisatty d vitsku? EN tiia kun en oo kayttanyt korviketta, mut niin d vitskujen putelissa sanoo (Devitol)

Nyt pakkaan uimakassia. me mennaan uimaan mammaporukan kans. Mitas luulette/ olette mielta onkos 2 kertaa viikko uinti liian paljon vauvalle? Tama maanantai uinti on enemman vedessa leikkimista kuin vauva uintia.
 
London calling, me ollaan miehen kans molemmat hoitajia ja ihan kypsiä näihin suomen systeemeihin...täällä ei todellakaan arvosteta tätä työtä :kieh: ...se näkyy palkassa sekä työolosuhteissa :( ....jonkinlainen joustavuus ym. asiat puuttuu kokonaan ja suomi johtaa tilastoissa ( euroopassa ) työpaikkakiusaamisessa ja varsinkin hoitoalalla...juu meillä nenä näyttää tuonne Norjaan päin ;) ....ja on kylläkin kallis maa myöskin ( mutta täällä kotomaas on myös esim. ruuan hinta noussut huimasti )....
 
Merika: No siinä on se, kun meillä se rokote annetaan yhden viikon aikana kaikille ja se on just tuo marraskuun eka viikko. Siihen mennessä kaikki 6kk täyttäneet saa sen. Pitää silti kysyä, et jos sen vois saada muutenkin. Jos sen nyt haluis. Mitään jälkitauteja ei tännekään kaivattais...
 

Yhteistyössä