TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 JOULUKUUSSA

niin ja lisään nyt vielä tähän et mulle on oikeasti aivan kauhea paikka jos jotain epäillään pojassa ku toi raskaus oli mikä oli ja niskaturvotusta oli niin paljon ja muuta. oli jo sillo nii kauheat riskit etten tervettä lasta saa. ja syntyi pienipainoisena. aivot ultrattiin silloin jo ja mitään poikkeavaa ei toiminnassa ollut.
ja vei niin monta kuukautta et ymmärsin et kukaan ei vie tuota poikaa multa et se on tullut jäädäkseen varmasti :'(
oon silläki kritiikille tosi arka edelleen.
ja sinänsä kun tiedän et toi oli aiheetonta kaikki melkein :'(
mulla itellään noussu paino myös vauvana huonosti ja olin oikeasti laiha. äiti vei keskussairaalaan tutkimuksiin monta kertaa ja ikinä ei vikaa ollut.
ja tuo kun ei ole laiha edes. sirpakka poika on mut missään nimessä ei laihasta voi puhua.
mua harmittaa niin kauheasti. vaikka neuvola kortissa lukee että aurinkoinen poika yms positiivista kuitenkin. mut silti jäi kurja mieli.
 
nemika :hug: onneksi poika on kotona aurinkoinen oma itsensa. Ei noiden neuvolakayntien varaan kannata laskea mitaan lopulta, jos siis itse tietaa asian toisin olevan. meilla oli viimeksi kaynti avan paivauniaikaan ja sitten tati viela myohastyi lahes tunnin. Ava oli lopulta niin silmat ristissa, etta makasi vaan lattialla ja itkua tuhersi. Ja tyttohan siis konttaa ja nousee tukea vasten seisomaan jne. Nauroi siina tatikin, etta eipa ole tytto tanaan itsensa, mutta ei hataa ja katsotaan helmikuussa sitten.
NYt auttakaa, me lennetaan maanantaina ja Avalla alkoi eilen illalla nuha Mitas me nyt tehdaan? Miten pieni maanantaiksi kuntoon ja mihin tulisi varautua. nenasuihketta meilla tosiaan on. Uskaltaakohan vieda edes ulos nukkumaan ettei vaan mene korviin...
 
Nemika, varmasti jäi paha mieli. Kyllä mullakin olisi jäänyt. Meillä ainakin varvastetaan tosi paljon. Ihan varpaillaan menee jos koittaa kävelyttää kainaloista tms. Millon se sitten pitäis loppua? Kun alkaa nousta itse pystyyn vai millon? Oon ajatellut että sitten vähenis.

Neuvolakäynnit on olleet aina painajaista esikoisen kanssa. Nytkin 5v neuvolassa ei suostunut mitään tekemään eikä ees puhunut. Vaikka kotona on aivan erilainen. Se on vaan niin ujo ja arka tietyissä tilanteissa ja ei tykkää yhtään olla huomion keskipisteenä vaan menee ihan lukkoon. Kiva aina neuvolassa selitellä sitten...mulle niin painajaisia ne reissut.

Tuosta jos on hoikka, niin löytyy kanssa itseltä kokemusta. Sellasella terveydenhoitajalla ja lääkärillä oli helppo käydä kuka oli tuntenut sut lapsesta asti. Mutta esim ammattikoulussa se terveydenhoitaja ihan selkeesti epäili että olis joku anoreksia tai vastaava. Laitto kerran lääkärillekin, kun olin niin kalpea ja laiha. lääkäri oli sellanen kuka tiesi mut ja suunnilleen vaan nauroi, että miksi ihmeessä mut on lääkärille laitettu.
 
nemika: No perhana sentään, mitä vouhotusta! Onneks sulla on myös noita luottoihmisiä, joiden kanssa jutella. MÄkin olisin kyllä pahoittanu tollasesta mieleni. Mutta kun tiedät tilanteen, niin anna mennä vastaisuudessa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos vaan pystyt. :hug:

summer: Meilläkin hipsutetaan ihan varpasillaan vielä. En oo edes ajatellu et pitäs tehdä vielä jotain muuta :D

katrinainen: Voi tylsyys sitä nuhaa. Toivottavasti helpottaa viikonlopun aikana. Meillä oli viime viikolla YHDEN päivän nuha :D Siis ihan kunnolla tuli räkää, mut vaan yhden päivän ajan. Hämärää. Koittakaa koneessa vaiks niitä mikki hiiri -korvia? Sen pitäs auttaa.

Tapaamisesta: Näillä näkymin en pääse tuohon tapaamiseen. Tarkoitus olis lähteä mökille ystävien kanssa uutta vuotta viettämään ja koska matka on pitkähkö, niin ollaan siellä varmaan 2-3 päivää eli just tuon tapaamisen aikana.

Nyt valmistautumaan mun koulun joulujuhlaan. Ajateltiin pojan kanssa mennä, kun sain kutsun. Katsotaan miten menee.... :wave:
 
Nemika Kurjaa, että sinulle jäi huonot fiilikset neuvolakäynnistä -tsemppiä.

Tuosta fysioterapiasta voin sanoa sen verran, että me saatiin pojan ollessa kolme kuukautta vanha lähete lasten fysioterapiaan. Ja jo varatessani aikaa sinne lasten fysioterapeutti rauhoitti vilkasta mielikuvitustani asiassa. Meidän pojan "oireiden" kuvailujen jälkeen osasi sanoa luultavimman syyn ja että kyseessä on hyvin epätodennäköisesti mitään vakavaa. Yritän sanoa, että se fysioterapia ei ole ollenkaan paha juttu, ainakin meillä se toi "rauhan" mielelle ja perheeseen, kun asiantuntija sanoi mistä on kyse.

Katrinainen Voin kertoa mikä meillä on auttanut nuhaan: apteekin keittosuolatipat, suihkeet ovat vaikeita laittaa, kun poika heiluu niin paljon. Nenäfriida, sillä saa hyvin imettyä räkää pois nenästä, sellaiset "pikkuniistäjät" ei toimi meillä ollenkaan (ei ole tarpeeksi tehokkaita). Sängynpäätyä koholle. Höyryhengitys, eli meillä siten, että kun toinen on mennyt lämpimään suihkuun, niin toinen on pitänyt poikaa sylissä suihkuhuoneessa. Ulkona nukuttamiseen olemme saaneet ohjeeksi, että jos ei ole kuumetta voi olla ulkona, korjatkaa muut, jos olen väärässä.
 
nemika: olipas kurja neuvolakäynti.. Onneks sulla on tosiaan noita luottoihmisiä kenelle soittaa!!! Se on kyl kumma, miten aina löytyy jotain napistavaa neuvolas.. paino ei oo lapsella koskaan sopiva, millon on liian vilkas tai liian flegu lapsi.. mä inhoon neuvolakäyntejä.. raskausaikanakin sain aina olla pahalla päällä kun oli sijainen. Millon se suhtautu mun pelkoihin naureskelle, millon mulle oli tullu liian paljon painoa tai sit just sopivasti (sama määrä, mutta toisella kerralla painonnousu ok, toisella ei ).. Onneks varsinainen neuvolatäti oli ihan aarre!!!! Ja nyt uudessa neuvolassa on ihan ok tädit.
 
mansikka: me ei saatu mitään kieltoa sen suhteen.. enkä kyl tajunnu että siitä vois tulla maha kipeeks.. Toinen mistä on tullu masu pipiks on vehnäpuuro.. Ei taida sopia meidän pojalle kun on parina iltana huudellut masua.

puklailu: ei auta meillä sitterit eikä mitkään.. oon koittanu istuttaa sitteriin aina ruokailun jälkeen, niin ihan turha toivo. Pitäs varmaan kaks tuntia istuttaa siinä että auttas. kokeilin tässä yks päivä antaa ruuan sillai että eka sose, sitten vasta maitoa tunnin päästä.. ja ulos tuli.. Hitsi. Pelkään koko ajan että tolla pojalla on jotain vikana.

pään heiluttelu: tekeekö muiden vauvat semmosta ravisteluliikettä??

lempilelu: soiva lehmä.. lehmä alkaa soimaan kun sitä vetää hännästä. on pojan suosikki. samoin toi libero-pallo.

meillä noustiin eilen tuen kanssa polville!!! ja sama juttu tänä aamuna!!! Ja konttausasentoa haetaan kovin.. kohta se on menoa.. kokoajan hakee matolla kontilleen..

pitäs mennä siivoomaan.. mutta ei jaksas. jotenkin taas vetämätön olo. mulla on taas painokriisi. en jaksa tätä kohta ittekkään..
 
nemika: ei ihme että pahoitit mieles, ihme vouhotusta tosiaan, meil melkein saman painoisena syntynyt tyttö ( 2465g ) ja meillä ainakin neuvolas otetaan tuo syntymäpainokin huomioon punnituksissa, onhan se eri asia jos jo syntyjään laps on iso 4-5kg saati reilusti alle 3kg, eihän ne voi samassa suhteessa kasvaa..

pitää viedä tyttö unille..
 
Petarista vielä: Meillä ollut petari käytössä alusta asti (näppärämpi pestä, jos tulee jotain ohivuotoja/pukluja/kuolaa, kun frotee ei ole naaman kohdalla lainkaan ). Ja poika siis nukkunut pienestä pitäen pinniksessään. Välillä toki viekussakin, mutta siis petari on ollu tosi hyvä. Lakanankin olen laittanut sinne petarin alle, kun ei se siitä mihkään ole lähtenyt. Paitsi yhden hulinakuukauden aikana, jolloin poika kaivoi lakanan aina irti ja sit laitoin välillä patjan alle sen. Mut joo, mä en kauhean helposti stressaakaan tuon lapsosen suhteen. En ole siis pelännyt siitä olevan mitään haittaa pojalle.

Lempilelu: Sama ku kurpitsan tytöllä eli kaikki mistä lähtee kolinaa / kilinää yms. Ja jos se on vielä kova ja sitä voi paukuttaa jotain vasten niin avot! Brion kulkushelistin on aika pop, siinä löytyy kaikki :)

Mansikkaa ei ole meilläkään kielletty antamasta, mutta poika kun on herkkänahkainen, niin sen antamista varmaan odottelen. Annoin yks päivä sellasta päärynä-banaani jogurttisosetta ja pojan pylly meni ihan kamalaks kakan jälkeen! Ihan täynnänsä punasia läikkiä. Jepjep, jogurttisose saa myöskin odottaa. Tai ainoat uudet aineet siinä soseessa oli just se jogurtti ja sit sitruunahappo.

Eilen annoin pojan haukkailla banaania. Toinen meinas revetä innostuksissaan! Haukkasi aina pienen palasen ja nassutti menemään. Hymyili joka haukkauksella :) Ja tänään upposi normi kaurapuuro. Siis kokonaisista hiutaleista tehty, ei hienonnettu! Jee :) Ei tosin niin hyvin kuin hienonnettu, mutta ei yökkinyt kuitenkaan. Tästä se lähtee ;)
 
Huomenta...herättiin just ekoilta päikkäreiltä...mie nukuin neitin kans kaks tuntii =) ..tekipä terää....

naukuri...harmi kun ei nähdäkään...mut jos tavattais joskus vaik tääl...kun on yhteisiä tuttujakin ;) !

nemika...ikävää tommoset puheet :kieh: ...toisesta korvasta ulos vaan :hug: :hug: !

Meillä neiti varvistaa edelleen...neuvolan sijaistäti huomautti silloin 6kk neuvolas, et pitäis 6kk iässä lähtee :eek: ....juu enpä stressaa....

pään heiluttelua...löytyy täältäkin...eilen kun remonttimies poras...neitin pää heilui ihan oudosti =) ...kaippa on ihan normaalii....
 
Nemika,Voin kuvitella miten odotusajan painajaiset tulee mieleen kun yhtäkkiä aletaan vihjailemaan että kaikki ei oo niinkuin pitäis... Mutta luota omiin vaistoihisi,tunnet pojan kuitenkin parhaiten ja todellakin paremmin kuin sijaistäti :hug:

Mansikka: Meilläkään ei ole kielletty ja tuossa ohjekirjasessa (äippäpakkauksen?) kehotetaan kaikkia marjoja maistattamaan,joten näin teen. Nykyjäänhän ei suositella kartettavan mitään pelkästään sen takia että voi olla allerginen. Mutta varovasti ihan pieniä määriä oon maistattanut noita "riskituotteita"... mietin että olisko mansikasta tullu taannoin pojan masu kipeeks mut sit muistin,ettei kyllä ollut ekakerta kun sitä annoin ja edellisellä kerralla ei ollut ainakaan mitään. On noi pojan yöt niin hankalia muutenkin että ota selvä mistä johtuu....

Päänheiluttelu: Jaa-a,pojalla nyt on milloin mitäkin nykimisiä ja heilutteluja,yhtä pakkoliikettä koko heebo :D

En tiiä seisooko Kasperkaan koko jalalla.. ei se ainakaan laita jalkaa toisen eteen vaan on kuin pökkelö :D Eikä vieläkään ota kunnolla vastaan kun istuma-asennosta sivulle "kaatuu".. toisella kädellä ottaa jos muistaa,toinen yleensä suussa :LOL: Viimeks täti sano että nyt pitäis alkaa pikkuhiljaa ottamaan,et saa nähä mitä siitä tuumaa.

Lempilelu taitaa olla soittorasia ja vanha kaukosäädin,mistä ollaan poistettu sisukset ja pesty. Mut yleisesti ottaen kyllästyy kaikkeen tosi nopeesti... eikä meillä oikeestaan kauheesti edes ole leluja :)

Kurpitsa,onhan niitä vaikka kuinka... melkeimpä mihin tahansa kuivakakkuun voi heittää pähkinöitä mukaan,esim. maustekakkuun....

Viimeyö oli ihmeen ok,ajattelin että ei tuu mitään kun jouduin taas menemään illalla pojan viereen että nukahti... Nukku siis pinniksessään ruhtinaallisen tunnin ja sit isänsä meni lohduttelemaan poikaa niin huuto vaan ylty ja heräs. No menin sit apuun ja syliin nukahti,mut eipä taas antanut nostaa takas sänkyynsä. Loppujenlopuiks sit meidänsänkyyn ja tissi suuhun. Ja jokunen hetki tämän jälkeen piti mennä uudestaan viereen makaamaan mut sit rauhottui heti ja nukkukin muutaman tunnin. Yö tosiaan meni tissiä syödessä,mutta ei tippaakaan kitissy kyllä.
Herätys oli vaan jo 5.50 kun herra piereskeli mojovasti. Kyllä sitä ilmaakin vielä on häiriöksi asti :/ No päikkärit vetästiin ja nyt nukkuu ulkoilun päätteeks pihalla. Ruoka uppos kivasti =)

Pikkasen kyllä eilen harmitti sekin kun tajusin että eroahdistuksen myötä saan olla varmaan harva se ilta pojan vieressä makaamassa... et se siitä omasta ajasta |O
Voimia ei oo mihinkään "kouluttamiseen" :ashamed:
Toi tissijuttukin taas vaivaa kun syö yöllä niin useesti ja päivällä varmaan 2 kertaa niin et voi sanoo et syö,muutoin ottaa vaan pari imasua ja kiitos. Joitain öitä on et selvitään vähemmällä,mut tuntuu että jos koitan olla imettämättä joka välissä,niin poika ei varsinaisesti sitä tissiä kitise,mutta se on muuten hankala saada rauhoittumaan ja sit taas valvotaan enempi kuin nukutaan...
No just nyt ei oo voimia valvoa,mut jahka saa enempi safkaa niin saapi ruveta nukkumaan öitään isänsä kanssa. Muutan alakertaan,peltorit korviin ja unta palloon. Se on nimittäin varmistettava etten kuule pihaustakaan poja itkua tai en pysty olemaan poissa makkarista :ashamed:
 
meilläkin kun tyttöä istutetaan sylissä niin ei ota käsillä vastaan jos meinaa kaatua, siihen sohvalle lösähtäis kyllä jollei pidettäis kiinni.

koitin tos tehdä kevyen pähkinäkakun mut roskiin joutaa..paskaks meni..tuli liiankin kevyt kun lässähti täysin.. :| mut en lannistu teen sit jonkun muun, yrittänyttä ei laiteta :)

päänheiluttelua ei oo ollut enää joskus muutama kuukausi sitten oli vähän..

mut joo jos kävis ulkona kurkkasemas vaunuihin kun tyttö on siel nyt nukkunut jo 2,5h..½h päästä viimeistään herätys.

repa: maustekakun vois tietty tehdä

 
Matamimimmi, jos teillä on mainittu varpailla olosta jo 6kk neuvolassa, niin mitäköhän meille sanotaan kun kohta on jo 8kk neuvola ja ihan varpaillaan mennään. Oon tosiaan ite ajatellu, että kun alkaa ite nousta pystyyn, niin sitten vähenee.
 
summer...no en tiijä miks jo 6kk neuvolas...mie muistelen, et tuo meijän pojukin olis varvistanut siihen asti, kun nousi seisomaan, mut nousi kyl jo 6kk ikäisenä ;) ....itse arvelen, et siinä vaihees lähtee pois....joskus kysyin asiasta, et mitä jos varvistaa...sanottiin, et tulee joku varpailla kävelijä tai jotain sinnepäin...en muista tarkalleen...pitää kattoo täält netistä tietoo ;)

kurpitsa...tee sellanen kakku, mis vaan sötkötetään kaikki aineet keskenään ja uuniin...varmaan onnistuu...tein sellaiset kaakut...toinen piimäkakku mis mausteena piparimauste ja toinen marianneraekakku...hyviltä näytti...eikös pähkinäkakussa vatkata munat ja sokeri vaahdoksi...sellaiset lässähtää helposti :/ ...otin muuten ohjeet netistä ;) !
 
Voi Nemika pieni papana :hug: Mitenkähän nyt lohdun sanan sulle toisin - on kokemusta esikon kanssa monenlaisista peloista ja aroista asioista...Esikkoni on autistinen, kaikenlaista nähty ja koettu. Ehkä parhain tuki ja neuvo minkä voin antaa

- rakasta lapsesi ruttuun - hän on syntynyt teille juuri omana itsenään ja sellaisenaan häntä rakastetaan- kaikki muu on yhdentekevää.-

Vanhempina te annatte sen pohjan ja rakastatte entistä enemmän jos heikkouksia löytyy, se on varmaa. Ehkä näiden sanojen taakse on helmpompi nojautua, kestää paremmin ja jaksaa ikävätkin asiat kohdata. Neuvolan tädin velvollisuus on kuitenkin kertoa poikkevista havainnoista ja viedä asioita eteenpäin. Jos niin ei tapahtuisi, niin vuoden kuluttua arvosteltaisiin "neuvolassa ei huomattu mitään". Tiedän että kaikki sattuu, minunkin muista lapsista on aina "muka löydetty" vaikka mitä, kun esikolla on se autismi niin automatic kaikissa löytyy vikoja.

Yksi tärkeä asia kaikille;
Tämä nettiseura on toisaalta vaarallinen, kun täällä tulee piruja seinille aika helposti. Mä en hirveesti noteeraa neuvolaa mihinkään suuntaan - ikävä kyllä niin huonoja kokemuksia. Yrittäkää ottaa iisisti - toisesta korvaan sisään ja toisesta ulos. Nykyään kuitenkin painotetaan omaa yksilöllistä kehitystä - on vain viitearvoja, todellisuudessa niillä ei hirveästi merkitystä. Kokonaisvaltaisesti ajateluna yleensä on kuitenkin kyseessä täysin perusterveet ihmiset, joilla omia henkilökohtaisia pieniä erityisiä piirteitä. Suodaan tämä ja vedetään vessasta kaikki muu. Oliskohan tää hyvä ajatus?
 
mä löysin netist arabialaisen maustekakun ja tein sen äsken..kakku viel uunis mut pidetään peukut pystys että onnistuis, ehkä teen tuon kuorrutuksenkin mut mites tuo kuorrutus kestää esim. pakastuksen kun ajattelin pakastaa nää kakut ja ottaa sulaan vasta tiistaina vai pitäskö tuo kuorrutus tehdä vasta sitten sulatuksen jälkeen vai jätänkö suosiolla tekemättä..? tääl itekseni pähkäilen mut jos joku tietää niin kertokaa toki..

 
summer ja matami: Ei meilläkään 6kk neuvolassa mitään sanottu tuosta varvistamisesta. Meillä on aika nuori neuvolantätsy (aika äskettäin valmistunut ), joten uskon, että hänellä myös on ajankohtaisin tieto ja olis jotain huomauttanu jos olis tarvinu. Ehkä :D Mut meidän poika on aina ollu jaloistaan pökkelö niinku Repankin poika. Kertaakaan eivät ole neuvolassa saaneet sitä astelemaan jalkojaan eteenpäin. Laahaa vaan ja astuu kun huvittaa. Mutta kun ei siitä ole mitään numeroa tehty, niin odotetaan ja katsotaan mitä 8kk neuvolassa sanotaan. Silloin olis lääkärineuvola, niin luulis jotain sanovan jos on tarve.

kirsikkatomsku: Viisaita sanoja jälleen :) Kiitos!
 
Kurpitsa,juu,kätevämpi on jälkeenpäin kuorruttaa,niinkuin matamikin totes... oon tehnyt joskus kyseistä kakkua,ihan hyvää =)

Meillä ollaan neuvolassa suhtauduttu yllättävän järkevästi kaikkeen,toistaiseksi. Ei siis kummempia vouhotuksia. Raskausaikana kylläkin vihjailtiin painosta yms. (joka meni sit miinukselle kuitenkin ;) )Mut pojan kanssa on toistaseks ollut ok,vaikka siis ei mee Kasperinkaan paino käyrien mukaisesti ja koko ajan ilmeisesti tippuu...mut ihmekö tuo kun ei oo koskaan paikoillaan,ees yöllä |O Ovat vaan todenneet että hyvältähän tuo kuitenkin näyttää jne... Oon kirsikkatomskun kanssa yhtenevää mieltä,et pitäis pystyä suodattamaan tietyt jutut ohi korvien,eikä olla niin herkkä... mutta näin esikoisen äiteenä oon kyl aika herkkis kaikelle kritiikille ja mietin aina et onkohan toikaan normaalia jne.. mutta kyllä miä tästä kehityn :D

Pojalla on tosiaan herkkä kurkku :eek: Järsi ompun palaa mun valvovan silmän alla (katon siis ettei saa liian isoa palasta irti) niin onnistui nakertamaan ihan ohuen suirun irti,niin sellanen käkiminen ja itku ettei tosikaan :( Kaivoin sen siis suusta,eikä ollut tosiaan iso ja niin ohut että olis mennyt kyllä alas,mutta ilmeisesti se jäi ikävästi kurkun päähän...:ashamed:Oli sen jälkeen kovin itkunen ja reppana... ja unikin tuli vaikkei ollut kahtatuntiakaan valvonut :snotty:
En tiiä uskaltaako sitä sitte mitään antaa maisteltavaksi,vaikka toinen niin kovasti haluais... mandariinista,tai mikälie satsuma tykkää imeä niitä mehuja,mutta siitäkin on visusti pidettävä kiinni siitä palasesta. Se nyt voi mennä kurkuun aikuiseltakin.
Saakohan siitä maissinaksusta paloja irti...vai kerkeekö sulaa mömmöksi?
 
Repa: Annapa kokeilla banaania. Siis maistaa suoraan siitä päästä, ei palana. Meidän silkkikurkku tykkäs järsiä sillai eilen :) Ja kypsä banaani kyllä muussaantuu suussa aika helposti ja meidänkin poika nieli ne mössöpalat ilman että ees huomasin, et oli jo nielly :) Tuntui siis tykkäävän ja kun vähän antaa niin ei koveta massuakaan.
 
sormipalat..meil syö maisinaksui...ne sulaa suuhun...banaania on maistanut suoraan siitä päästä ja sit olen leikannut tuorekurkusta sellaisen suikelon palan...tykkää imeskellä, kun ei oo viel hampaita...mut ainut haitta, on niin liukas, et tippuu käsistä ja sekös suututtaa neitiä :/ ..

joulukuusi...mies lähti ostaa...soitti, et tanskalainen maksaa 45 euroo |O ja suomalainen Prisman pihalt 20 euroo...no riitahan siit synty, kun mie en taho sellast riukuu, joka rapisee heti nurkkiini :kieh: ja mies ei osta kallista :( ....onneksi sit muisti, et K-raudasta oli hakenut joskus...siel löyty tanskalainen ja kohtuu hintainen 34 euroo =) ....eipähän nyt syty kolmatta maailmansotaa koton näin joulun alla :LOL: :LOL: !!!
 

Yhteistyössä