TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 HEINÄKUUSSA

NaukuriKyllä siinä varmaan on häikkää, oon laiska viemään takasin, mutta taidanpa viedä - hyvä kun kysäsit - annoit aihetta ajatteluun ja näinkin yksinkertainen asia kyseessä. Hyvä minä blondipää :D

TuttiputtiTutti ei oo välttis tosiaankaan, mutta siis tarkoitin vaan kaikenkaikkiaan sitä että jos jatkuvasti säätää ja muuttaa niin se voi olla aika raskasta. Mä taidan olla ite vaan laiska tekeen turhia säätöjä että siksi kantani on tälläinen. Olen vain ehkä tottunut hyväksymään sen että ihmiset on kaikki kovin erillaisia jo siemenestä lähtien ;) Joskus ajattelen tai muistelen 13 vuoden takaisia aikoja ja taisin miettiä kaikkia vauvajuttuja liian monimutkaisesti :D
 
Kirsikkatomsku: Käy ihmeessä näyttämässä, jos liike on säädyllisen matkan päässä.

Mä taas oon mielestäni niin laiska, et oli helpompi jättää se tutti pois kuin juosta laittamassa sitä joka yö monta kertaa pojalle :LOL: Enkä sitä sen ihmeemmin jäänyt miettimään. Kerrasta pois ja sillä hyvä. Mut meillä kyllä alkoi olla viitteitä siitäkin, et poika olis mielellään syönyt tuttia enenevissä määrin myös päiväsaikaan (autossa, rattaissa jne. ) ja siks jätettiin kokonaan pois ennen ku tulee vaikeammaksi.

Ny väsyttäis. Raaskiskos mennä päikyille...
 
Unista... Mun täytyy nyt kyl sanoo kans et siinä mielessä liikun k.tomaatin kanssa samoilla aalloilla et sellanen mahdoton unikouluttaminen,mitä jotkut harjottaa jo 6kk eteenpäin,on jotenkin luonnon vastasta. Jotkut pienet tarvii tukea nukkumisessakin...puhumattakaan siitä maidosta/ tissistä,eihää se nälkäkään lopu siihen kun täyttää 6kk vaikka neuvolassa niin sanotaankin :LOL: Onhan toki tilanteita,et on pakko jotain tehdä ennenkuin äitiltä/isältä hajoo valvomisen kanssa kuuppa...mut useesti lukee juttuja et halutaan opettaa pikkunen nukkumaan 12h putkeen ihan vaan koska kuvitellaan et jos yöllä herää niin se on jotenkin epänormia.
Meillä nukutaan vieressä. Siks mitkään nallet,tutit yms. ei todennäkösesti oo tulleet kovin tärkeeks Kassulle,kun saa meistä sen turvan yöllä. Tissinlopetus autto yöunia siinä mielessä et mahavaivat loppu,mut tiesin jo sillon kun vielä yösyötin et ei se lopetus konaisia öitä tuo...koska heräs ihan johonkin muuhun kun tissille.
On vaan huono nukkuja ja piste.
Joten keskityn siihen et kaikki nukkus mahd.hyvin.enkä enää mieti et tottuuko johonkin vai ei... kyl se tästä vierestä sit aikanaan lähtee.. rutiinit on kyllä kauheen tärkeitä =)
 
Juu soitan kohta tonne vaunukauppaan reklamaatiosoiton :D
Tutti menee heti niksnaks saksilla kun sitä aletaan käyttään/vaatiin muulloinkin kun unilla. Toimii muuten hyvänä unileluna jos kätisee unille laittaessa niin annan toisen tutin käteen - hih. Äidin pieni tuholainen kiipes tänään ihan siis minuutissa saunan lauteille - melkein ylös. Otin pyykkejä koneesta ja kuulin saunakauhan kolinaa niin sielläpä neiti oli ylärivillä polleena - juuuu-u ihan hurjaa. Eilen kaatu suoraan asfalttiin otsa edellä - nyyyyyh, vieläkin itsellä paha mieli kun toista sattu niiiiiiin paljon.

PyöräilykypäräMistä saa näin pienille?
 
Juhlat juhlittu...hyvin meni...neiti oli taasen ihan elementissään :D ...ei ole tullut siinä suhteen äitiinsä ( en tykkää kekkereistä )

Tutti...meillä syödään. 7v ja 18v ovat jo vieroitettu ;) :LOL: :LOL: !!...jokainen tavallaan....

nukkumiset...melko hyvin nukkuu yöt, joko omassa sängyssään tai vieressä...viime yön kyllä heräili useasti :/ ...mut rätti ja tutti auttoi...onneksi oli vieressä nukkumassa...toiset lapset on hyviä nukkumaan...meillä on ollut kaikki...mut sitten on lapsia, jotka jostain syystä nukkuu levottomasti ja heräilee...voipi mennä pitkään kunnes nukkuvat koko yön...eipä sille ole varmaan mitää syytä...ehkä tarkastavat onko isi ja äippä tallessa =) !

leikit ja pukemiset...Edith yrittää laittaa päälleen kaikki vaatekappaleet ja kengät...hiukan on vaikeeta vielä....samoin yrittää rakentaa torneja kaikesta....ja nyt on alkanut leikkii piilosta veikan kans...on ihan mahottoman kivaa...mukavaa tää vaihe, kun nuo taaperot oppii kokoajan jotain uutta =) ..
 
Pikaisesti moikkaamassa! :flower: Mies oli eilen RuisRockissa = minä en nukkunut silmäystäkään ennen kuin siippa hoiperteli kotio 04 yöllä :/ Olen aina ollut tällanen etten saa unta, jos tiedän miehen olevan viihteellä (hänellä kun ei ole mikään maailman paras alkoholinsietokyky ja saa välillä NIIN pöljiä ideoita, että oksat pois!) ja valvon sitten kiukuissani.. Aamusti tietty ylös pimun kanssa 06:30 eikä päikkäreitä, joten alkaa silmät lurpsumaan!

merika Tosiaan oli hassua nähdä ihan yht'äkkiä ja vielä siellä pahuksen Skanssissa, jonne menoa ollaan suunniteltu maaliskuusta saakka :LOL: Ja kyllä muuten näytit HYVÄLTÄ: paljonko sulta onkaan kiloja lähtenyt?? Olit meinaan ihan eri ihminen kuin silloin Itiksessä B)

Matkikset on meillä PegPeregon Pliko P3:t ja ei voi muuta kuin kehua!! Kalliit matkikset mielestäni (n.250e), mutta jokainen euron arvoiset. Ovat meillä vakikäytössä nyt kun Nea nukkuu päikyt sisällä. Noissa Peregoissa kun saa selkänojan ihan alas niin voi nukkuakin niissä reissun päällä!

Ei kai täällä muuta ole tapahtunut.. Miehellä alkaa maanantaina loma - sitä ootellessa! Banaanilaatikoita pitäisi alkaa roudaamaan kaupasta ja aloitella pakkaukset, mutta millä energialla :eek: Ei antanut lisävoimia edes tänpäiväinen kasvohoito, kun oli niin jotenkin ärsyttävä kosmetologi, että en pystynyt lainkaan nauttimaan/rentoutumaan :( Tää on paikkakunnan vaihdoksessa iso miinus,että joutuu etsimään uudet kampaajat ja kosmetologit ja lääkärit sun muut!
 
Nemika, varmaan hyvä idea siirtää kalajoen reissua...mutta me lähdetään. On niin hankala sitten myöhemmin ja meillä on mökkikin varattuna. Polskitaan sitten siellä kylpylässä, jos ei muu auta.

merika, haluisin olla veden kans just sellanen kun sä oot ja haluisin et mun lapset oppis uimaan...mutta oon tosi arka! jotenkin vaan pelkään kun hökivät ja kaatuilevat sinne. Mites parhaiten saisin ton 6 vuotiaan oppimaan uimaan? se kun ei uimakouluun suostunut menemään. Miten sitä pitäs oikee oppisesti opettaa?
 
Repa: Taidat olla oikeassa, että ehkä olisi parempi ensiksi ottaa tutti pois ja sit vaikka tua maito tai toistenpäin. :) Mutta meillä tua aamu maito taitaa olla vaan tapa ! Koska aina herää samaan aikaan ja ei meinaa nukahtaa jos ei sitä saa, siksi haluisin ottaa sen pois koska ei tua sitä oikeasti tarvitse. Et en sit tiedä pitäiskö eka ottaa sitteski se maito pois ja sit tutti.. Kun kuitenkin ajattelin opettaa sisällekkin nukkumaan.. Saa nähdä mitä teen, teenkä mitään ! :LOL:

Naukuri: Jos otitte tutin kertaheitolla pois?! Niin eikö tein poika sit reagoinut asiaan mitenkään? meillähän syödään tutti vaan nukkumaan mentäessä ja joskus unissaan, niin mietin vaan että mitenkähän saan tuan sit nukkuun ilman tuttia :D

Mulla on niin väsy et taidan mennä pikapuoliin unten maille! :wave:
 
tutti lähti meiltäkin kertaheitolla kuten naukurillakin. yllättävän hyvin meni..unilelu kouraan josta on tullut erityisen tärkeä. tuo unilelu pysyy meillä aina sängyssä, sitä ei saa muuhun leikkiin ja yleensä kun unilelunsa saa alkaa heti hieroa silmiään eli yhdistää unilehmänsä nukkumiseen. meillä on tutin vieroituksen jälkeen yöt nukuttu heräämäti ( poikkeuksena viime yö kun kärpänen häiritsi neidin unta ) viimeiset pari kuukautta.

mut joo jos sitä painuis nukkumaan itekin..oon ihan rätti..ollan miehen kans kärrätty pihaan soraa ja kaivettu multaa monen monta kottikärryllistä, meillä tontilla kalliota niin otetaan nurmikkoo pois parista kohtaa, että saadaan kalliota näkyviin..siinä kun ei nurmikkokaan oikein kasva yms niin miks sitä peittelemään kun on kaunis ihan pelkkänä kalliona..kova homma vaan tuossa mut lopputulos tulee oleen kaunis..

 
majj: No tiedätkö, ei oikeastaan reagoinut! Pari ekaa yötä nukahti ihan hiljaa ja rauhallisemminkin kuin tutin kanssa, kun survottiin unilelu kainaloon (vaikkei siitä ennen välittänytkään ). Ekat päikyt ilman tuttia oli hieman hankalat; kesti vartin ennen kuin nukahti. Mut sinnekin taas se unilelu kainaloon ja lopulta nukahti. Parina iltana sit ehkä haki vähän sitä tutin lohtua (kitisi ehkä 5min maksimissaan ) ennen kuin nukahti. Mutta oltiin kyllä ihmeissämme et meidän tuttimaakari luopui / unohti tuttina noin äkkiä! Mutta muistaakseni kurpitsalla oli samanlaisia kokemuksia, että meni tosi hienosti. Ja yömaito jätettiinkin sit pari viikkoa tutin jälkeen pois, kun poika veteli kolme yötä putkeen unia! Siitä päättelin et nyt ei oikeasti sitä maitoa enää tarvi. No, tietty sit sinä yönä just heräs ja huuteli 1,5h maidon (tai jonkun muun ) perään, kunnes nukahti. Mut sen jälkeen ei ole maidon peräänkään huudellut vaan joko nukkunut koko yön tai sit rauhoittunut paijailulla. Et voi nuo näyttävästi helpostikin mennä, vaikka luulin et tulee taisteluplaneetta eteen... ;) Niin ja sisäpäikkyjä alettiin harjoittelemaan tuon maidon poisjäännin jälkeen ja sekin sujui hyvin. Jonkun mielestä on varmaan tullut liikaa uusia juttuja pojalle pienessä ajassa, mutta meidän nassikalle näytti sopivan nuo. Tsemppiä teille, mihin ratkaisuun päädyttekin!
 
No siinähän ne kurpitsankin kokemukset tuli :) Meillä kans unikoira ja uninorsu (joo, on halunnut itse kaksi... ) on aina pinniksessä ja kun pojalle alkaa puhua, et nyt mennään norsun ja koiran kanssa päiväunille / nukkumaan, niin alkaa heti mennä pinnistä kohti ja kun nostaa sinne, niin hakee unilelut kainaloonsa ja käy pylly pystyssä hakemaan unta.
 
Huomenta! |O

Meillä herättiin 6:30, mutta tiedättekö ei ottanut yöllä yhtään maitoa !! :wave: Toinen yö yli vuoteen ettei juo maitoa ! 4 aikaan heräs kyllä, mut sit otin viereen :ashamed: ja nukuttii 6:30. Heräs kyllä selvästi kesken uniaan kun makas vaan mun sylissä kun noustiin, laitoin sit äskein ulos nukkuun ja nukahti saman tien.

naukuri: Tua kuulosti kyllä helpolta, ja mulla on suunnitelmissa nua kaikki 3 mitä tekin teitte, ja ajattelin että kun tänään päästään tosiaan omaan kotiin takas, niin neidillä saattaa hetki tottua taas omaan sänkyyn nukahtamisen kanssa, niin miksei vois sit opetella ilman tuttia samantien nukkumaan. :)

Meillähän käydään joka päivä 2-4krt potalla, aina aamusta ja aina illasta, joskus päivälläkin. Ja tänä aamuna kun otin yö vaipan pois ja sanoin mennään vessaan potalle niin neiti lähti konttaamaan kohti vessaa ! :eek: Olikohan sattumaa vai voiko muka oikeasti tietää mitä potta ym. tarkoittaa ?

Jospa sitä nyt lähtis tavaroita pistään kasaan kun neitikin nukkuu, en sit eilen saanut mitään aikaseks! :whistle: :D
 
Heippa.

Meillä vaihteeks normin olonen päivä.... poitsu heräs 6,hiukan levoton oli aamuyöstä,heräili muutamaan otteeseen,mut sain kuiteskin heti jatkamaan unia. Ja nyt meni juuri päikyille.

Käytiin siellä ihotautilääkärissä...ei ees kattonut koko ihottumaa,mikä kyllä olikin tosi hyvässä kuosissa...tietenkin..just nyt. Jonkun rasvareseptin anto,joten sitä noutamaan sit kun poitsu uniltaan herää... en kyl odottanutkaan mitään kummempaa,mut oishan se voinut ongelmaa edes tsekata :|

Majj:.. kyllähän sen lapsesta huomaa et mihin on valmis ja mihin ei... jollekkin se onnistuu et kaikki kerralla pois,mut toiselle se voi olla kauhee paikka. Kannattaa hiukan arvioida tilannetta ja kuulostella... =)

Meillä satu on muodostunut tärkeäksi unien edellä. Luetaan siis ennen päikkäreitä ja yöunia ja kirjan loputtua huokasee syvään ja alkaa hieromaan silmiä...yöunille mentäessä kömpii omalle puolelle sänkyä =) Joskus on protestoivinaan sitä et kirja loppuu mut ei kuitenkaan pistä hanttiin nukkumaanmenoa ;)
Lukuhetki on samalla sellanen viimonen rauhottumishetki... =)

Pitäsköhän sitä yrittää hetkeks vaakaan... rupes luppaamaan silmä...
 
Terve!

Silmät ristissä täällä lueskelen kuulumisianne, mutta pakko oli tulla käymään ennen päikkyjä ;) Tai no tod.näk.siinä käy niin, että just kun saan pään tyynyyn, Nea herää, mutta toivotaan nyt että ehtisin edes 10min. makoilla.

Neuvola oli taas aamulla ja kyllä ne jotenkin niin turhilta käynneiltä tuntuu nyt toisessa raskaudessa :D Täti kysyy, että "mitäs kuuluu" ja minä siihen, että "hyvää" ja sitten ihmetellään ja koitetaan keksiä juteltavaa :LOL: Kaikki nyt vaan on mennyt niin hienosti! Vointi on mainio ja vauva tuntuu voivan myös hyvin joten mikäs tässä odotellessa.. Parin viikon päästä on äippäpolin kontorolli ja ultra mitä kyllä odotan kovasti =)

kirsikka-t Mun täytyy kyllä olla sun kanssa samaa mieltä (ja siis kehenkään en henk.koht.viittaa tai tahdo ketään loukata - tää on vain mun mielipiteeni!!) tästä rutiinien muuttamisesta ja uusien tapojen opettelusta.. Jotenkin tuntuu, että osalla on kauhea kiire muuttaa systeemejä ja tehdä se siis mieluusti ennemmin kuin myöhemmin. Mä olen alkanut pikku hiljaa vasta saamaan sellaista sisäistä itsevarmuutta vastata päätöksistäni pystypäin ts. todeta kyselyihin, että "juu, meidän 1v 1kk juo vielä tuttipullosta" tai "ei, hän ei vielä oikein osaa tai tahdo syödä kaikkia oikeita ruokia", "ei me vielä treenata pottaa" jne.jne. Olin jossain vaiheessa ihan kauhuissani, kun täällä opetetaan täyttä häkää kaikkea uutta vauvoille ja MINÄ EN VIELÄ TAHDO ja ehkä ennen kaikkea: Nea ei ole vielä valmis!
Uskon, että ajan täytyy olla kypsä niin äidille kuin vauvallekin ja jokaisella se aika on omansa ja omasta elämäntilanteesta riippuvainen. Helposti vaan alkaa panikoimaan, että kun muutkin niin minunkin täytyy :ashamed:
Jokainen siis omalla tyylillään - kyllä nuo lapset vielä aikuisiksi kasvavat! ;)

Mutta NYT nukkumaan... =)
 
carmen...et loukkaa...varmaan tulee sellainen olo välil, et itse ei oo mitää vierotusta/opettamista aloitellut tai edes ajatellut...kun sit muu poppoo on jo toteuttanut :/ ! Mielestäni kuitenkin jokainen äiti tietää oman lapsensa ja osaa päättää ihan itse, mikä on paras aika kaikkiin juttuihin...miä kyl luen kaikki jutut mielenkiinnolla...mutta toimin neidin kanssa ihan omalla tavallani...joka on mielestäni meille paras =) !!...en myöskään halua tuomita tai arvostella kenenkään toimintaa juuri tämän vuoksi, etten tiedä toisten lapsista yhtään mitään...et sillee...
 
Marmotta, voihan tuo levottomuus olla hampaistakin...en tiiä. Varmaan näkee paljon uniakin ja elää mennyttä päivää yöllä, kun itkee unissaan ja selvästi uneksii paljon.

Me lähdetään aamulla ajelemaan kalajoelle :wave: Hermoja vois tuolle reissulle vähän ostaa jostain lisää... meidän koko perheelle :/
 
Juu,se on vähän niin et kun toinen lapsi saattaa olla ihan eritavalla kiintynyt esim.siihen tuttipulloon,kun toinen ja toisella,esim.,meillä ei olla pulloo nähtykään...niin on aika vaikee verrata tapauksia keskenään,et millon kellekkin on se oikea aika mihinkäkin =)
Oon sitä mieltä et kunhan toimii sen oman lapsensa tahdin mukaisesti niin sit homma on bueno.
Mut tohon pottatreenin mun on kommentoitava että pikkasen pistää silmään toi sana tässä yhteydessä ;) Kun mun mielestä se ja pottaan tutustuttaminen on kaks ihan eri asiaa... ja onkohan täällä kukaan varsinaista treeniä vielä alottanutkaan?

No mut se siitä,kaikki omien lasten tarpeita kuunnellen...ja mun mielestä täällä on niin mentykkin =) Hyvä me!!!
 
summer: hyvää lomareissua teille!

juu, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee ja omaa lastansa kuunnellen..esim. meille sopi omaan huoneeseen siirtyminen jo 4kk etiäppäin ja itekseen nukahtaminen, tutista vieroitus alle vuosikkaana, tuttipullot on historiaa sillä tyttö innostui nyt juomaan nokkiksesta yms...lapset on toki erilaisii, mä olen tehnyt päätökset yleensä kerta laakista koska olen luonteeltani sellainen joko tai -tyyppi mutta myös joustan tarvittaessa..pottailua aion jatkaa pari kertaa päiväs aamuin ja illoin..eihän se mitään treenaamista ole vaan lähinnä opetellaan siinä istumaan ja saalista saamaan..ei kai täällä ketään vielä tosissaan pottailua treenaa..meillä ei lapset tuu päiväkuivaks ennen kuin ovat 3 vuotta täyttäneitä :whistle: olisin kyllä ihmeissäni jos aiemmin kuivaks tulisivat...

itsesyömistä ei olla vielä edes koitettu enkä varmaan vielä muutamaan kuukauteen harjoitellakaan..esikoinen oli 1v4kk kun söi melkein kaikki ruokansa itse..tässäkin asiassa en emmärrä että jotain yli 2 vuotiasta vielä syötetään..mut kaikki toki tavallaan..perhepäivähoidossa usein meidän esikoistakin syötettiin yli kahden vanhana ja piti moneen kertaan sanoa ettei poikaa tarvi syöttää...

meillä piti yrittää siirtyä yksiin uniin kun se helpoittais niin paljon päiväohjelmaa mutta eipä se onnistunutkaan..lastani kuunnellen ollaan tässäkin asiassa menty..joten tänäänkin on nukkumassa kolmansia uniaan tällä hetkellä..myös lasta kuunnellen käydään myös yöunille..muiden mielestä meillä mennään aikaisin yöunille mutta siinä vaiheessa meillä ollaan jo ihan tööt, niin eihän siinä voi muuta kuin laittaa unille..ei noita lasten rytmejä voi pahemmin muokata..esikoinen oli aikainen yöunillemenijä myös ja on sitä edelleen..

meillä tuoksuu täällä pitsa :p lurps
 
Carmen + muut : Joo siis oon samaa mieltä kyllä sun kanssa, että ei mikään kiire ole uusien asioiden opettelun kanssa varsinkaan jos lapsi ei ole siihen vielä valmis. Kyllä täällä on ollut monta juttua mitä muut jo tekevät / harjottelevat ja sellaiset asiat ei ole mulla edes käynyt vielä mielessäkään. Siks haluan esim. ton yö maidon pois koska ei oikeesti tarvi sitä, se on vaan tapa, herää lähes minuutilleen samaan aikaan joka yö. Ja sit toi tutti, meillä kun ei syödä tutti kun nukahtamis vaiheessa, sit kun nukkuu neiti sylkee sen pois sen takia haluaisin päästä siitä myös eroon.. :)
 
Niin ja tosta pottailusta: Vaikka vienkin neitiä pari kertaa päivässä potalle, niin ei se ole meillä mikään sellanen "pakko saada saalista", päin vastoin tutustutaan yhdessä ja iloitaan jos tulee saalis, katotaan sit vuoden päästä uudestaan kun aletaan ihan kunnolla pottailemaan.. :)
 
Eeva osaa ottaa itse vaipan pois! Useampaan kertaan nyt viime paivina kaynyt niin, etta neiti palloilee ympari kamppaa vaippasillaan ja ykskaks ilmestyy nurkan takaa vaippa kadessa. En ole kertaakaan nahnyt miten se itseasiassa tapahtuu se pois ottaminen, menee aina piiloon sita vakertamaan. Lahtee niin teippi- kuin housuvaippakin. Ihme houdini. :LOL:

Uudet tavat&rutiinit on tosiaan varmaan hyvinkin lapsikohtaista. Meilla on kaikki pysynyt melko ennallaan viimeiset 6kk, ainoa uusi on yksiin uniin siirtyminen. Pottaakaan Eeva ei ole nahnyt kuukausiin enaa, muutaman kerran kokeiltiin mutta kokeiluksi jai. Uudestaan sit joskus kun Eeva osoittaa siihen jotain mielenkiintoa. Sama itse syomisen kanssa.. toistaiseksi silla ei ole ollut halua ottaa lusikkaa kauniiseen pieneen kateen joten ei olla edes kokeiltu. Kylla se sit ilmoittaa kun haluaa kokeilla. Muutenkin mulle on rutiinit itsellekin tarkeita Eevan kanssa varsinkin nyt kun ollaan seilattu paikan a ja b valia koko Eevan pieni elama, mielellani en muuta yhtikas mitaan. Riittaa kun muuttuu paikka ja ihmiset koko ajan.. Edelleen toki eri asia jos Eeva itse selvasti haluaa uudella tavalla tehda asiat. Jokainen tavallaan ja omalla aikataulullaan. :)

Majj, varmasti tietaa mita potta tarkoittaa ja mita silla tehdaan, jos se on jokapaivainen tapa. :) Eevalle kun sanoo "andiamo al mare", se alkaa kasailemaan hiekkalapioita ja ampareita. :D

Summer, hauskaa reissua teille!
 
Summerille kivaa lomaa se virkistää kummasti

Tavat ja muutokset: Meidän elo on aika tasasta samoilla rutiineilla mennään. Potalla käydään vähän silleen epäsäännöllisesti, en oo viellä ottanut mitenkään tosissani mukaan meidän eloon. Esikko oppi kuivaksi kokonaan 2,5 vee ja pottailu alotettiin kunnolla ehkä 2 vee. Tuttia ei ole ollut 1 vuotisjuhlien jälkeen käytössä...eikä ole kaipaillutkaan, tuttipullosta ei olla luovuttu poika ei jostain syystä nokkiksista perusta. Ruuan kanssa juo mukista veden sekä maidon mut unille mennessä pullon on ehoton, en oo kehannut sitä toiselta riistää kaippa se ennen kouluikään jää pois =)
Jokainen lapsi on yksilö niinkuin jokainen äitikin.
 

Yhteistyössä