** Toukokuun Toiveet 2011 ** Pokspokspoks! Se on TOUKOKUU nyt!

synnytyksestä, meillähän on tällä viikolla se tilanne että meijän periaatteessa ainoat lapsenvahdit lähtivät tallinnaan ja viroon muutenkin asuntoautolla ja tulevat vasta perjantai-iltana. Mä niin toivon ettei tää ala syntymään, koska sitten mies ei välttämättä pääse mukaan. Mun veli tulee semmosen reilun tunnin ajomatkan päästä sitten esikoista hoitamaan, mutta en mä sitä heti voi soittaa kun ei se voi päivä tolkulla olla töistä pois. Ja jos kaikki menee niinku viimeksikin niin mun synnytys kestää ja kestää. Mutta koitetaan siis pitää jalat ristissä perjantai-iltaan asti. Kivunlievityksiä en oo pahemmin miettinyt. Mä kun en hirveesti edes usko siihen että onnistuisin tämän puskemaan alateitse, menen vähän sillä asenteella et katotaan nyt. Jos olen kipeä niin ehdottomasti haluan kivunlievitystä. Mutta mulla on ihan jees fiilis koko synnytyksen suhteen, oikeastaan ei edes jännitä.

Juuri kun pääsin kirjoittamasta noista liikkeistä niin tänään vauva on murjonut mua taas kunnolla. Mutta ei paranis nyt valittaa (mutta sattuu se silti :D)... Lisäks alaselkä ollut aika kipeä, oksettanut ja sellasta menkkamaista kipua myöskin ollut. Mutta tosiaan minkäänmoista supistusta mulla ei taaskaan koko raskausaikana ole ollut.

sweetpearl 38+1
 
Enie paljon onnea pienen johdosta!!!:flower::flower::flower:

JA82 Kamala kuulla että miehesi on sairaalassa, voimia teille molemmille!
Jadey Itse en ole käynyt kestoripsikoulutusta edes, mutta joskus kaverin vehkeillä kokeillut laittaa ja se on tosi vaikeaa. Jäljestä tulee tosi helposti epäsiisti ammattilaisellakin saati jos itselle laittaa eli mun mielestä aika mahdotonta :)

Mitähän kaikkea mun piti kirjoitella ja vastailla teidän juttuihin, niin paljon tullut tekstiä että ihan unohdin.

Omaa napaa tähän väliin eli: Mulla on ollut parina päivänä säännöllisiä suppareita monia tunteja mutta ne kuitenkin loppuvat aina jossain vaiheessa. Eilen olin ihan varma 6 tuntia supisteltuani säännöllisesti että nyt tulee lähtö mutta eipä tietenkään. Toivoisin hirveästi vaavin syntymän nyt kun on vielä aika pieni, n. 3200g koska pelkään synnyttämistä juuri koon takia. Lisäksi suppareissa kärvistely ilman että mitään sitten kuitenkaan tapahtuu, on tosi kurjaa kun aika menee siinä eikä oikein voi mitään touhutakaan :(
Sairaalakassista Mitä te olette siihen pakanneet ja kuinka aikaisin olette sen pakanneet? Itse en oikein tiedä mitä siihen voisi etukäteen pakata kun shampoot, hoitsikat, shaveri, meikit yms ovat kuitenkin päivittäisessä käytössä siihen asti kun kotoa poistun. Kaikki omistamani kirjat olen lukenut moneen kertaan ja pari kirjaston kirjaa ajattelin napata mukaan sitten kun tulee lähtö. Vauvan ja itseni kotiutumisvaatteet tietty voi laittaa jo etukäteen, samoin kameran mutta puhelimen laturikin on käytössä vielä ennen sairaalaan lähtöä. Viimeksi jäin sairaalaan kontrollikäynniltä ja ukko toi tarvittavat tavarat mitä tarvitsin.

Vauvan tarvikkeista: Meillä on kaikki oikeastaan esikolta jäänyt ja vaatteita olen shoppaillut jonkun verran lisää sekä niitä on saatu kaverilta kun en kelpuuta tytölle pojan vanhoja :D. Pinnasänky maalattiin, vaunut ostettiin muistaakseni jo maaliskuussa ja kestovaippoja olen jo pessyt ja lajitellut kuten myös 50-56cm vaatteet, muut vielä varastossa kun en viitsinyt isompia ottaa tilaa viemään sisään. Harsoja olen ostanut vähän lisää puklurievuiksi koska niitä meillä menee aina paljon. Myös 3-6kg vaippoja meillä on muutama paketti jäänyt esikolta, samaten kuin tuttipulloja joihin ostin uudet pullotutit. Tuttia en vahingosta viisastuneena ole heti ostanut, viimeksi annoin tutin heti. Desinfiointiainetta, vauvojen vanulappuja yms olen ostanut napatynkää varten ja pari purkkia tuttelia varmuuden vuoksi, kuten myös rintakumeja. Toivotaan ettei noita tarvita :D

Pinnasänky kasattiin valmiiksi jo viikko sitten joten kaikki alkaa olla valmista uuden perheenjäsenen tuloa varten :)

Kerättäisiinkö tänne vähän imetysvinkkejä? Itselläni takkusi koko homma alusta alkaen mm. siksi että lisämaitoa annettiin vaaville heti, vaikka nyt jälkeenpäin olen ottanut selvää että vastasyntyneellä on niin pieni vatsalaukku että se täyttyy jo siitä määrästä mitä maitoa tulee ennen maidonnousua. Musta olisi kiva kuulla vinkkejä miten onnistua, ja myös jos vähän varoiteltaisiin miten helposti epäonnistua?

Lilya ja murmeli 37+4
 
Tervehdystä kaikille!

En ole sitten viime vuoden lopun jälkeen kirjoitelut mutta tasaisesti kuitenkin seurannut tätä pinoa. Mieluusti täältä taustalta seurailenkin :)

Voisiko LA muuttaa 8.5 poikalupaus

Onnittelut jo vauvan saaneille ja jaksamista sitä vielä odottaville
 
Heippa!

Onpas täällä vilkasta! Paljonkin olis keskusteltavaa ja kommentoitavaa mutta nyt haluun tietoa perätilasta. Kävin synnytystapa-arviossa ja todettiin että vauva onkin perätilassa!! Käännösyritys tehtiin samoin tein mutta ei onnistunut. Nyt sitten mietin miten suhtautua sektioon/perätilasynnytykseen. Voi kääk!!!:O Ainakin Leena ja Nelli79: Mietittekö ollenkaan alatiesynnytystä vai päädyittekö sektioon helposti? Itsellä ois magneettikuvaus perjantaina jotta nähdään mahtuisko vauva peppu edellä ulos. Ja ens viikolla sitten kontrolli jossa tsekataan vielä ettei ole itsestään kääntynyt. Lääkärikin kyllä epäili ettei enää itestään kääntyis ja painoarvio nyt oli 3060g.

vattula 36+0
 
Onnea Enielle pikkuprinssistä!!

Olipas vilkasta kirjottelua, repeilin kanssa tuolla edellisellä sivulla olleisiin juttuihin :D

kevlarsoul: mulle iski turvotus päälle esikosta niin yllättäen, että mun vihki- ja kihlasormukset jäi sormeen. Niitä koitettiin eka tk:ssa irti, mut lopulta jouduin meneen kultasepälle, jolla oli oikea katkaisuväline siihen. Rupes oleen jo melko tuskanen olo, sormi sinersi ja kiersin monta kultaseppääkin että löyty sellanen, missä sen pysty irrottamaan. Joten toivottavasti saat vielä kotikonstein irti sormukset!!

Sairaalakassista, en oo vieläkään pakannut... Eilen kyselin mieheltä, että mitäs me sinne viime kerralla pakattiinkaan ja mitä tarvittiin... Mies totes, että puolet oli ihan turhaa ja ei käytetty, mm. cd-levyt, kirjat, sanaristikot. Itse synnytyksessä kassista tarvittiin tasan kamera ja pari pillimehua. Osastolla käytin sairaalavaatteita kunnes kotiuduin, joten loppupeleissä vaan shampoot ym hygieniavälineet oli tarpeen. Tällä kertaa yritän muistaa "pihistää" niitä sairaalan megasiteitä kotiinkin mukaan, kun mulla oli niin runsas vuoto ekoina päivinä, että kaupan yösiteetkään ei saanu pidettyä vuotoa aisoissa.

vauvantarvikkeista, saadaan toinen pinnis meille kaverilta, niin ei tarvi kuopusta vielä siirtääkään lastensänkyyn :) Kaikki muut kamppeet onkin jo valmiina, tutteja vois vielä varuiksi ostaa, niin ja vaippoja ei ole vielä hankittuna.

äitienpäivästä: meillä oon saanut tähän asti aamupalan sänkyyn tai nykysin lähinnä pöytä on katettu keittiöön ja lapset on tehny kortin tms. Mitään lahjoja en halua, olla vaan perheen kesken. Mummiloissa on joskus käyty, mutta nyt ei mennä, kun matkaa ois yli 100 km molempiin ja en psyty sellasta aikaa enää autossa istuun. Mun oma mummo asuu naapuripitäjässä, joten sinne menemme poikkeemaan. Hän joutuu ens vkolla polvileikkaukseen ja en yhtään tiiä, milloin näen seuraavan kerran häntä. Musta ei oo enää avuksi tässä vaiheessa, mikä on harmi, kun oon lähinnä asuva sukulainen kuitenkin.

Olin neuvolassa taas tänään. Hemppa oli jopa noussut 122:een, jee! Verenpaine lievästi kohonnut, mutta aisoissa kuitenkin. Sf 34 cm ja pomppas taas yläkäyrän tuntumaan, pöh! Pääsiäisenä ja vappuna on tullut sen verran vedettyä hiilareita, että tuli noottia terkalta, kun tän radin kanssa pitäs nyt vaan jaksaa skarpata... paino oli noussu melkeen 2 kg edelliskäynnistä, hyi minua! Yhteensä nyt 17 kg tullut!

Eilen mulla alkoi liitoskivut! Voi itku! En meinannu päästä portaissa alaspäin kun sattu niin s**tanasti. Tänään iisimpi päivä, mutta kyllä silti nivusissa tuntuu. Kyykkyynmeno ja ylösnousu on tuskaa :( Siitä huolimati oon tänään hionu ja maalannu lastensängyn, 4 lastentuolia ja 1 lastenpöydän. Muksut on mummilassa huomiseen, joten nyt on maalaushommat tehtävä, jos aikoo ne ennen synnytystä saada valmiiksi.

nepula 37+5
 
sairaalakassista, mä pakkasin pääsiäisenä sairaalakassia mut en oikeesti saanut sinne juurikaan mitään. Ihan perus hygieniatarvikkeet, meikkejä en muutenkaan käytä ku harvakseltaan joten tuskin mun sielläkään tulee meikattua. Crocsit pakkasin mukaan, mutta nekin otin jo pois kun ei mulle mee muut kengät jalkaan. En mä oikeesti ees keksiny sinne kauheesti tavaraa, saa mies sit tuoda jos jotain erityistä tarviin.

äitienpäivä, mies on mulle tehnyt aamupalaa aiemmin, mutta se koittaa nyt saada painoa pois ja on nutrilett-kuurilla joten se ei varmaan voi koskaa mihinkään ruokaan ettei sorru syömään :D Poikakin meillä nukkuu puol kymppiin nykyään niin tuskin tarvii ees sen pidempään nukkua munkaan. Normisti ollaan käyty mun vanhemmilla sinä viikonloppuna, mutta nyt taidetaan kyl passata se reissu ku matkaa on kuitenkin lähes tunti yhteen suuntaan. Mä luulen ettei se päivä tänä vuonna tule poikkeamaan juurikaan muista, juhlitaan sit seuraavina ku ollaan vähä paremmassa kuosissa. Vähän kyl toivon et viikonloppuna pääsis jo tositoimiin.

imetyksestä, joo mäkin haluan vinkkejä ja keskustelua tästä aiheesta. Esikoisen imetys meni pipariks ku hän ei saanut tai oppinut koskaan kunnon imetysotetta. Kätilöt oli sairaalassakin jo ihan tuskissaan kun se tissille saaminen kesti oikeesti vähintään jonku 20 min. 2kk tappelin kotona asian kanssa ja sitten luovutin. Nyt tiedän et jos sama homma jatkuu niin mä en jaksa niin kauaa kun on kuitenkin esikoinenkin hoidettavana. Maitoa multa lähti ihan hyvin tulemaan sairaalassa, mutta eipä se sitten kauaa jatkunut kun tosiaan toinen ei osannut sitä otetta ottaa.
 
Onnea Enie!!! :heart::flower:

Sairaalakassi on mulla siis vielä pakkaamatta ja syy on juurikin tuo, etten oikeen tiiä mitä sinne vois jo laittaa. Hygieniakamat heitän kassiin kun lähtö tulee. Tiedän kuitenkin mitä pulloja käytän. Sairaalassa oon aina tykänny käyttää sairaalan pikkuhousuja, siteitä ja sitä kaapua johtuen hormooneiden aiheuttamasta ylettömästä hikoilusta ja jos veret vuotaakin siteen ohi, ni ei ois sit omat vaatteet veressä. Sitä on vaikea saada sit pois. Aiemmin on kyllä ollu vuotoa niin paljon, et on sänkyynkin asti ehtiny. Ja mulle kelpaa myös ne sairaalan aamutossut :D

Äitienpäivä: meillä ei ole ihmeempiä tapoja viettää sitä. Nyt kun on itse äiti, niin ollaan himassa eikä lähdetä mummoloihin. Jos jotain herkkuja haluan niin itse niitä on leivottava :kieh: Kortin olen lapsilta saanut eli sen verran on isäntä lapsia ohjeistanut. Lahja on yleensä ollu kans, mut se ei oo tavallaan lapsilta vaan mieheltä vaikka en hänen äiti olekaan :LOL: Mutta tarkoitan siis että lahja on ihan suht arvokas ja "kunnollinen" esim. lahjakortti kauneushoitolaan yms. Enkä tällä lauseella missään nimessä aliarvosta lasten omin käsin tekemiä lahjoja!!! Meillä nuo on vaan vielä niin pieniä, etteivät kyllä ymmärrä päivän merkitystä ja sen takia eivät mitään lahjoja askartelekaan.

Imetys on kyllä vaikea aihe. Mulla on imetys onnistunut molempien kanssa ja näistä kokemuksista sanon vaan, että kyllä se vauvan oppimiskyky ja mielenkiinto vaikuttaa hurjasti. Meillä esikoinen ei meinannu kunnolla oppia ja ehkä vähän yli viikko treenattiin sekä mamma että vauva. Lopulta sitten alkoi sujumaan. Kukaan ei ole seppä syntyessään näköjään. Jos vaan itse pystyy, niin pitäis olla hermostumatta vaikka siinä sitä aikaa kuluu ja hiki lentää ja joutuu välillä sen imuotteen irroittamaan miljoona kertaa, kun aina se on väärä. Sain kyllä Kättäriltä silloin paljon apua ja neuvoja. Ja ekan kanssa imetys ei multa ikinä onnistunut istualteen.
Toinen vauva oppi jo heti synnytyssalissa otteen. Hamuili itse rinnan suuhun eikä sitä edes ohjattu hänen suuhunsa.
Ja sellainen tärkeä huomio tähän, että mulle sanottiin ettei nänni saa olla "huulipunan pään"-muotoinen kun lapsi lopettaa imemisen - silloin on imuote väärä. Tän asian kanssa tappelin ekan vauvan kanssa paljon. Lopulta siis luovutin enkä välittänyt tuosta koska mua ei sattunut se imeminen ja vauva sai hyvin maitoa (kuulin nielemisen ja paino nousi yms.). Ja toisen lapsen kanssa oli sama homma, mun nänni on aina imetyksen jälkeen sen huulipunan pään muotoinen ja hyvin onnistui 6 kk:n täysimetys ilman kiinteitä ruokia tai äidinmaidonkorvikkeita.
Rinnoissakin on varmasti paljon eroja. Mulla ei oo ikinä menny nännit verille tai kipeytyneet kuten moni sanoo varsinkin ne ekat viikot ennen kuin tissit tottuu. Käytin kyllä bebanthenia nänneihin ja suosittelen laadukkaita liivinsuojia!! Erehdyin itse ostamaan sellaisia karheita oisko ollu Rainbow-merkkisiä halpoja joihin jäi nännit kiinni ja meinas nahka lähteä :vampire:
Tästä aiheesta vois kertoa omia kokemuksia enemmänkin, mutta siihen mitä vinkkejä antais toiselle ni on vaikea sanoa mitään. Vauvat ja rinnat on niin erilaisia :attn:

Kiitos noista ripsikommenteista, varsinkin Lilya! Turha käydä koulutusta jos niitä ei sit voi itselle laittaa.

Synnytyksessä aion ottaa jonkun puudutuksen jos vaan saan. Toivottavasti saan! Viimeks mentiin ilman ja nyt on noussu ne kummitukset uniin siitä kivusta. Kiitos ei enää samaa!!

Me on sovittu et mun vanhemmat tulee hoitamaan lapsia ja mies siis lähtee synnytykseen mukaan. Tulevat tosin vähän yli tunnin matkan päästä ja sekös tässä jännittää että joudunko lähtemään aiemmin taksilla sairaalaan vai uskallanko/pystynkö odottamaan heitä. Viime synnytys kesti ekasta supistuksesta loppuun vähän yli 4 tuntia, mut neuvolassa sanottiin ettei tää kolmas välttämättä ole nopeampi.

Mies aloittaa 2 viikon isyysloman heti syntymästä. Viikko säästetään heinäkuulle hänen loman yhteyteen.

Voi ei, nyt unohdin loput aiheet vaikka just äsken kävi mielessä vielä joku.. No eipä voi mitään, johan tässä on romaania kerrakseen.

Tervetuloa muuten taas uusille!!

Jadey + vauva 39+1
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, nyt pamahti mieleen se unohtunut juttu..

Joku jutteli siitä, että synnytys ois periytyväjuttu. Kyllä mäkin olen lukenut monesta lähteestä, viimeks Libero-kerhon sivuilta artikkelin jossa sanottiin, et kandee kysellä miten on itse syntynyt. Voi olla samoja juttuja kuin on omalla äidillä ollut.
 
Onnea Enie!

Anteeksi etten nyt taas kykene mitään muuta kommentoimaan kun ei jaksamus riitä lukemiseen. Illalla koitan vähän paneutua kuulumisiinne. Kiva kun täällä on nyt näin vilkasta keskustelua.

Kiitos tosi paljon kaikille sympatioista. Ikävä vaan kertoa että eilisen ihan ok päivän jälkeen sama helvetti alkoi tänään aamulla klo 5. Siis menkkakivut ja sitten se oksentelu. Mä en kestä jos tää on tällaista. Soitin joskus 8 aikaan taas Kättärille ja sinne sitten lähtö. Käyrille taas ensin ja vaadin heti jotain kipulääkettä. Supistuksia piirtyi. Kätilö teki sisätutkimuksen ja sanoi k-suun olevan sormelle auki. Tärisin siinä horkassa ja kohta sain Litalginia lihakseen. Se rupesi onneksi helpottamaan. Pahoinvointi tosin jatkui. Sama lääkäri oli kuin lauantaina ja sanoi että edistystä on taas tapahtunut. Nyt 3cm auki ja entisestään pehmentynyt. Kanavaa vähän jäljellä. Synnytys on siis hiljakseen lähtenyt käyntiin mutta mun harmiksi mulla on tapana siis oksentaa mikä ei kuulu ihan normaaliin synnytyksen alkuun.

Kotiin pääsin sit iltapäivällä ja täällä olen kärvistellyt. Suihkussa ja saunassa lämmitellyt ahkeraan. Nyt oli tunnin selkeä hetki mut tuntuu taas olot palaavan. Yhteyttä pitää ottaa jos en heidän antamalla lääkearsenaalilla pärjää tai supistukset muuttuu entistä kivuliaimmiksi.

Anteeksi valitus.

-Catalia 37+4
 
Paljon onnea Enie pienestä pojasta! =)

Catalialle roppakaupalla jaksamisia! Toivottavasti vauva syntyis nyt sit pian, että saisitte molemmat huoahtaa helpotuksesta :hug:

Sairaalakassiin pistin mukaan vaan hygieniatarvikkeet, omat kotiintulovaatteet, kameran, puhelimen laturin, lakuja, pillimehuja (viimeks oli kauhea jano koko ajan), xylitolpastilleja, ehkä vielä jonkun suklaapatukan.. oli viimeks myös kauhea nälkäkin. En ees kunnolla ehtiny syömään, kun poika itki melkein aina kun ruoka-aika ja jouduin pitää sylissä plus se etten pystyny istumaan ollenkaan. Vauvan kotiintulovaatteet odottelee turvakaukalossa, jonka iskä saa sit taas tuoda.

Imetys onnistui esikoisen kohdalla. Se taiskin olla ainoa mikä onnistui.. Mutta siis poika oli niin tissihirmu ettei mitään rajaa. Imemisote oli heti oikea ja tissillä ois viihtyny vaikka koko päivän. Saa nähdä miten nyt käy, kun viimeks ei sillee joutunu tappelee. Tai no mun suihkutissien takia kyllä joutu tappelee, se oli rasittavaa : / Istuessa ei pystyny imettää, aina ku herutti niin kauhea suihkut ja poika yritti niellä minkä ehti.. siitä seuras sit mahavaivaa, pulauttelua yms. Eli kait tosta imetyksestä oli siis ongelmaa..

( .) Viime yönä heräilin 2h välein, supisteli välillä lievästi ja tepastelin levottomasti. Mut ei sen kummempaa. Maha on niin alhaalla ja arvet on räjähtäny ihan totaalisesti.. Kivaa. No viimeistään ens viikon lopulla meillä on todennäkösesti vauva.. Tää alkaa tuntua lähinnä jo vitsiltä! Masentavaa. Oireita vaikka muille jakaa, mutta ei tarpeeks syntymiseen näemmä.

Päivitetty =)

- N ja Kaino 40+
 
Viimeksi muokattu:
Vasta nyt spottasin tämän pinon, en tiedä, miten on mennyt ohi... Tai no, raskaus on kyllä tehnyt musta varsinaisen hattarapään, joten ehkäpä se johtuu siitä :D

Täällä viikkoja kasassa tänään 37+4, koko raskausaika tuntuu menneen ihan mielettömän nopsaan... tosin nyt sitä jo malttamattomana odottelee, että pääsisi synnyttämään ja saisi pikku nyytin syliin. Vointi on ollut erinomainen koko raskausajan, koulussakin käyn edelleen normaalisti, ja mietinkin, että pitäisköhän alkaa kantaa sairaalakassia mukana, jos vaikka tartteekin lähteä synnyttämään kesken koulupävän :D

Sairaalakassin pakkaamisesta oli täällä juttua. Itse pakkasin laukun vasta viikonloppuna, ja tosiaan eihän sinne sairaalaan kovin paljon mukaan tarvitse ottaa. Itse ainakin kannatan sitä, että käyttää sairaalassaoloajan sairaalan vaatteita yms. ja siksipä otinkin itselleni mukaan vain kotiutumisvaatteet. Miehellekin pakattiin olovaatteet mukaan, jos päästään perhehuoneeseen, niin on sitten isukillakin vaatetta mukana. Vauvalle olen pakannut kotiintulovaatteet -"ulkoilupukua* lukuunottamatta, jonka pakkaan mukaan sitten ennen lähtöä, kun tietää vähän, että millainen on lähipäivien sää, hyvin vähänhän sitä tarttee ulkona olla, kun autolla pääsee ihan oven edestä. Hygieniatarvikkeet yms. pakataan myös mukaan, kun on aika lähteä... Silloin kun esikoinen syntyi meillä ainakin oli ihan liikaa tavaraa mukana, suurin osa sellaisia, joita ei tarvittu ollenkaan. Mukana oli myös tutti, jonka annoin vauvalle jo heti sairaalassa, ja se osoittautui huonoksi ideaksi, koska imetys takkuili.

Imetyksestä olitte myös kirjoitelleet. Itse todella toivoisin, että onnistuisin imetyksessä tällä kertaa. Viimeksi (kuten joku muukin täällä kirjoitteli) taistelin imetysvaikeuksien kanssa kaksi kuukautta, ja sitten luovutin. Sairaalassa kehotettiin antamaan vauvalla lisämaitoa, koska paino oli laskenut "liikaa" eli juuri hieman sen sallitun 10% (?) syntymäpainosta. Maitoa kuitenkin tuli kunnolla, ja vauvan imuote oli oikea. Jos olisin tuolloin ollut viisaampi ja luottanut omaan vaistooni, en olisi alkanut antaa vauvalle lisämaitoa, vaan olisin sinnikkäästi jatkanut imetystä ja jättänyt tutin pois. Toivottavasti tällä kertaa kaikki menee paremmin, enkä stressaa turhia... :)

Nyt on muutaman päivän aika ajoin ollut oksettava olo, ruoka ei oikein maistu, masussa kiertää ja yöllä saa ravata koko ajan pissalla. Lisäksi on ollut niitä menkkamaisia kipuja alavatsalla, reisissä ja alaselässä, joten uskoisin, että edistystä on tapahtunut. Lisäksi alkuraskaudessa "vaivannut" mieletön väsymys on tullut takaisin, voisin vaan nukkua, jos saisin. Mutta hyvin tuo ensi viikolla 2v täyttävä taapero on pitänyt mamman liikkeellä aamusta iltaan :)

Nyt taidan käpertyä sohvannurkkaan katsomaan telkkaria, ja herkutella pikkusen jätskiä.

Oikein hyviä vointeja kaikille <3

-Alessandra 37+4-
 
Hiphei

sairaalakassioon pakannu ja purkanu sen ja oon myös tehny isännälle listan mitä ottaa mukaan jos joudun jäämään jostain syystä ilman kassia sairaalaan. mitäs tuol nyt onkaan vaavelille vaatteet, mulle vaatteet, liivisuojia, kirja, kai sinne viel jotain ilmeentyy (tenaleidi +++++) kivemmat päällä kun meidän sairaalan vaipat :)

äitienpäiväsovittiin just tänään että mennään meidän remontti työmaalle grillaa siis sinne jonne meidän pitäs muuttaa yläkerta on nyt vaan remontissa joten siirretty muuttoa, anoppi ja appi asu siel vuoden alus viel mut sit muuttivat pois ja me ollaan nyt remontoitu sitä. en odota oikeen mitään lahjaa tai tietty mitä poika on tehny eskarissa :D

imetyksestäen jaksa ottaa ressiä siitä esikkoa imetin 2viikkoa ei tuntunu silloin omalt jutulta eikä oikeen onnistunu sotkua tuli vaan ja esikko ei muutenkaan saanu tarpeeks maitoa. joten katson mitä nyt tapahtuu ja kuin se alkaa sujuu.. en kuitenkaan koe olevani sen parempi/huononpi äiti jos en imetä. terve tuo laps on ollu vaik ei saanukkaan rintamaitoa. sen mitä ukko teki jo viimeks selväks että syöttäminen kuuluu mulle ensimmäisen 6kk imetin tai en.. niin eiköhän se nytkin niin ole :D eikä se mua haittaa..

Huomenna olis sitten se ä-poli päivä vähän jänskättää mennä sinne kun on toi hiivakin ja sitten se pukama :/ mutta enkai mä ainut noista kärsivä ole joka käy siel. liikkeet on todellakin vähentyneet mut tulee viel mut ei samal taval kun ennen..

Minsku82 ja Tärppi 36+0 :D nyt saa muuten mennä jo omaan sairaalaan synnyttää jos lähtee käyntiin tääl kun ei oo keskoshoitolaa..

uus kuva :D

näyttää muuten ihan silt kun mul olis huulis jotain lisää :D ei kyl ole
 
Viimeksi muokattu:
Catalia: Voi miten kamalata kuulostaa, paljon voimia ja jaksamista sulle! Ei varmasti ole helppoa, mulle olisi ihan tarpeeksi jo supistuksissa saati että noin pahaa pahoinvointia tulee mikä on varmaan aika harvinaistakin. Pidetään kaikki täällä sulle peukkuja että syntyisi pian niin nuo olisivat ohi.

Minsku82 ihana masukuva! :)

Tsemppiä kaikille kipuilijoille:hug:

Itsellä alkoi taas supistella lenkin jälkeen, nyt tunnin taas ollut säännöllisinä ja 5-6min välein. En edes odota että tämä tarkoittaisi synnytystä sillä näitä on ollut joka päivä kohta viikon :(
 
Jaaha, tulee sellasta tummempaa vuotoa välillä...
Mitähän meinaa tuo ?

Turvotuksia täälläkin ja aivan kamalaa häntäluukipua, kun nousee tietyistä asennoista ylös !! ;(..

Kivunlievityksestä: pelkään enemmän kyllä epiduraalia kuin sitä synnytyskipua.

Tiia ja toukka 36+5.
 
catalialle tsempit ja toivon todella että olet jo synnyttämässä tai mikä parempaa saanut nyytin syliisi =)

Tulin oikeastaan vain poksumaan, 37+0 POKSISTA vaan! :popcorn: Jännät on ajat..tosin nyt on semmonen olo että syntyy sitten ku syntyy, mullakin nyt ollu vajaan viikon ihan erilailla noita menkkajuilimisia ja sisäreisissä tuntunu mitä aiemmin mutta edelleen kasassa..pieni toivehan se on ettei yli menis mutta ompahan vauva ainakin sitten valmis maailmaan :rolleyes:

Tänään siis hemmottelua tiedossa, eka hierontaa, sitten vähän shoppailua ja lopuksi kampaajalle :p Kiva päivä siis tulossa, tänään ei vauvan tarvi syntyä ni ehin nauttia noista, eikä oikeestaan vielä viikonlopunkaan aikana, mies meinaa lähteä ESPOOSTA hakemaan meille autoa, 6h ajomatka yhteen suuntaan :eek: joten täällä ollaan jalat ristissä ensviikkoon..

Diipeli ja tyttönen joka on muuten vaihtanut kylkeä, hikka ym. tuntuu nyt oikealla puolella :)
 
Nelli ja Vattula: sektiosta Eli mä en alatiesynnytystä edes miettinyt ja ei lääkäri ja kätilö siellä äippäpolilla mulle sitä suositelleetkaan. Siitä syystä, että mulla tuli edellisessä synnytyksessä 3 asteen repeämiä. Mitään muuta estettä mulla ei alatiesynnytykselle olisi ollutkaan. Vauva näyttäis olevan mittausten mukaan suht siro ja muutenkin täydellisessä perätilassa, jolloin alatiesynnytyksen pitäis onnistua ihan hyvin. Mutta siis sektioon ollaan viikon päästä menossa
Ja toki mua sekin jännittää jonku verran, mutta se on varmaan ihan tervettä:D Kun on kuitenkin uusi asia. Enemmän mä jännittäisin alakautta lähtä tätä synnyttämään:eek:. Eniten mua harmittaa sektiossa se, että itse joudun muutamaks tunniks heräämöön ja mies saa nauttia vauvan seurasta:) Mutta se on kyllä miehelle tosi tärkeä juttu! Raukka vähän jännittää miten hän siellä sit pärjää..meidän edellinen "vauva" kun on jo 8-vuotias! No, eiköhän ne kätilöt ja lastenhoitajat siellä auta tarvittaessa..

Catalialle kovasti jaksuja:hug:

Imetyksestä: Mulla molemmilla aikaisemmilla kerroilla imetys on sujunut hyvin. Vähän liiankin hyvin, meillä nimittäin kumpikaan ei ole huolinut tuttia eikä tuttipulloa ollenkaan.. Oksensivat heti, jos yritti tuttipullolle.. Nyt hieman jännittää, että mitenkähän maito edes nousee, kun sektiolla syntyy. Mutta en kuitenkaan ajatellut siitä mitään stressiä ottaa..jos ei nouse niin ei sitte nouse..

Äitienpäivästä: Me ei mummoloihin lähdetä, kun ajomatkaa tulis 120km suuntaansa.. Laitan lasten tekemät kortit ja pienet lahjat menemään postissa. Meillä oli suunnitelmissa käydä Oulussa American Car Show:ssa äitienpäivänä:D Musta siellä on oikeesti ihan kivaa! Sen jälkeen mennään johonkin syömään..mulle on ihan yllätys, että minne, kun mies varaa pöydän.

Mutta nyt jotain touhuamaan..
-leena ja mustikka 38+0 POKS
 
leena77, itse sektion kokeneena voin sanoa että maito kyllä nousi ihan hyvin, ainakin mulla. Tuli sitä roiskastua kätilön päällekin kun se tyhmänä tuli kokeilemaan tuleeko multa maitoa :D Ja tosiaan meillä mies lähti kätilön ja vauvan mukaan sen sektion jälkeen ja sit ku olivat saaneet mittaukset ja muut tehtyä niin tulivat sinne heräämöön mun luokse. En tiedä mikä muualla tapana on, mutta mä ainaki tykkäsin tuosta järjestelystä.

Omaa napaa: Mä supistelin eilen illalla! tää on niin ennen kokematonta ku en oo spontaaneita suppareita ennen kokenut, vaan esikoisestakin suppailin vasta ku sain maksimilääkkeet ja tipan. No ei ne nyt mitään hurjia ollut, mutta siis selässä tuntui välillä.

sweetpearl 38+2
 
Nelli ja Leena: Sektioon ollaan täälläkin kääntymässä sen perätilan takia. Eilen mietittiin miehen kanssa että ei lähettäis alakautta yrittään koska edellinen synnytys 7 vuotta sitten päätyi kiireelliseen sektioon vaikka oli vauva ihan normitarjonnassa. Eli ei välttämättä onnistuisi nytkään vaan pitkittyisi ja päätyisi kuitenkin sektioon. Toivottavasti antavat synnärillä "itse valita" eikä yritä väkisin suostutella alakautta yrittämään. Lisäksi mietityttää kun edellinen synnytys käynnistyi jo 38+2 vesien menolla niin mitenhän ton sektion ajankohdan kanssa käy. Kuitenkin lähes tunnin matka synnärille et jos lähtee syntyyn ennen sektiota....
Mille päivälle sulla Leena on sektio varattu? Onko aiemmat syntyny lähellä laskettua aikaa? Sektiosta itsellä ihan hyvät kokemukset vaikka sitä ennen tapahtumat olikin sekavat ja mies jätettiin saliin ilman että kukaan olis vaivautunu informoimaan mitä tapahtuu ja ettei suurta hätää ole vauvalla eikä äidillä. Oli sitten kuulemma elämänsä pisin 15 minsaa ennenkuin vauva tuotiin näytille ja kerrottiin että kaikki ok.... Toivuin sektiosta silleen että liikkeelle pääsin seuraavana päivänä eikä särkylääkettä tarvinnu sen jälkeen hirveesti ottaa. Välillä liikkuminen aiheutti repäisevää kipua ja se ikäänkuin muistutti ottamaan varovasti. Vauvaa en saanut aluksi nostella että piti soittaa joka kerta kelloa kun heräsi/alkoi itkemään. Sen kyllä koin vähän häiritseväksi kun olisi ollut kiva hoitaa itsenäisemmin vauvaa heti alkuun. Ja maito nousi tosiaan vasta kotona, lisämaitoa oli pakko antaa kun paino tippui liikaa eikä päästy kotiin ennenkuin lähti takaisin nousemaan. Muuten imetys lähti tuskailun jälkeen sujumaan ihan ok, mutta uskon että alatiesynnytyksen etuihin kuuluu just se ensikontakti ja se fiilis kun saa vauvan heti syliin (auttaa varmasti imetysjuttuihin). Aika tuskaisia oli heräämössä 3 tuntia kun ei saanu nähdä vauvaa, vaikka tiesi miehen olevan hänen kanssa.:(

Kuinka paljon teillä on rinnat kasvanu kun maito nousee? Mietin että pitäis hommata hyvät imetysliivit jo etukäteen jos ei pääse kauppaa ihan hetkeen. Yhdet liivit mulla on mutta en oo varma mahtuuko sitten kun ovat nyt aika sopivat...:confused:

Muuten alkaa hankinnat olemaan tehty. Kylpypalju pitäis etsiä varastosta ja pestä. Ja varmaankin vaippoja ostaa valmiiksi. Harmittaa kun en oo löytäny kirppareilta kestovaippoja, eikä oo varaa uutena ostella montaa. Muutamat nettikaupat on ollu vähän pettymyksiä kun vaipat on ollu aika huonossa kunnossa (tarrat yms.).

Tsemppiä ja jaksamista kaikille loppumetreillä kamppaileville. Itsellä vielä suht ok olo, mutta jännittäähän se tuleva jonkin verran...
vattula 36+1
 
No nyt on kyllä tullut niin kamalasti juttua, etten varmasti onnistu kommentoimaan kaikkea.

Näin alkuun ainakin onnea Enielle vauvasta! :flower:

Ja tsemppiä kipuiluista kärsiville. Ja tervetuloa uudet! :wave:

Catalialle piti mainita sen verran, että mun kuopuksen synnytys alkoi aika samalla lailla pikkuhiljaa, menin heikon olon ja oksentelun takia sairaalaan ja sanoivat vaan että sullahan on ihan säännöllistä supistustoimintaa täällä. En vaan erottanut supisteluita pahalta ololta ja joltain toiselta kivulta, joka mulla kans jylläsi päällä. Silloin mulla oli viikkoja 36, ja iskivät vielä piikkiä kankkuun kun olin tosi heikkokuntoinen synnyttääkseni. Siitä viikon päästä alkoikin sit synnytys supistuksilla ihan normaalisti, ilman pahaa oloa tai muita kipuja.

Sairaalakassi on ollut pakattuna viikolta 35 lähtien. Siellä mulla on itseäni varten kotiintulovaatteet, siteitä, liivinsuojuksia koko paketillinen, viimeks siskon piti tuoda niitä lisää kun tuli maitoa yli vauvan tarpeiden ja se heruminen kulutti kaikki. Sit on imetysliivit, maidonkerääjä, laturia ja sen sellasta. Ja melkein kaikkein tärkeimmät; vesipullo ja huulirasva. Ne on synnytystä varten, mä joskus vuosia sit kuulin että ne on tosi iso apu synnytyksessä kiivaasti hengitettäessä kun huulet ja kaikki suun limakalvot kuivuu, ja päätin sitten kokeilla kuopuksen synnytykseen, ja ne todellakin oli iso apu!! Ihan pikkumaistiaisia vettä, sen verran että suu kostuu ja huulet kun on koko ajan rasvassa niin jostain kumman syystä ne teki hengittämisestä helpompaa. En osaa selittää mutta kyllä se vaan toimi. Vauvaa varten mulla on kotiintulovaatteet ja.... en mä ees enää muista mitä mä oon sinne pakannut, mut olen koittanut kans ettei mitään ylimääräistä. Pienen pyyhkeen pakkasin joko mun tai sit vauvan alapäätä varten, en ole päättänyt vielä, ihan yhtä inhottavaa on koittaa kuivata niin omaa kuin vauvan alapäätä pesujen jälkeen käsipapereilla!

Joku kirjoitti liivisuojuksista ja niiden laadusta... mulle kelpaa kyllä ne halvimmatkin, olen oppinut myös sen että aina joka imetyskerran jälkeen laitan tipan rasvaa nänninpäähän ennen kuin pistän liivinsuojuksen päälle, koska musta tuntuu että ne tissit tarttuu liivinsuojukseen kuin liivinsuojukseen, ja on tosiaankin kivuliasta koittaa irroitella niitä nännin pieniä nystyröitä suojuksesta kun ovat tarranneet tosi lujaa kiinni. Ekan lapsen kanssa rahaa paloi liivinsuojuksiin tosi pahasti, kunnes ostin maidonkerääjän ja käytin sitä kun imetin istuallani, yöllä sitten kyljelläni tuhlasin suojuksia.

Turvotuksesta mäen ole tässä raskaudessa kärsinyt juuri ollenkaan, mikä on aikamoisen kummaa. Tossa keskiraskaudessa jos tuli oltua koko päivä melkein jaloillaan, saattoi ainoastaan pohkeissa tuntua turpealta, mutta niinkun nyt loppuraskaudessa mulla ei ole turvotusta ollenkaan.... outoa.

Kivunlievitys: Epiduraalin haluaisin, mutta luulenpa ettei onnistu. Synnytys tulee olemaan nopeahko ja mulla on selässä iso tatska ja sit viel se, että ikinä ei ole auttanut eka annos, kuopuksen synnytyksessä uutta annosta ei keritty laittamaankaan. Ja se oli yhtä helvettiä. Mutta se minkä sanon että haluan, niin että väliliha puudutetaan, ihan varmuudeksi, tarvittiin epparia tai ei, niin en halua tuntea repeämisen tunnetta siellä. En todellakaan! Näin tehtiin toisessakin synnytyksessä. Ilokaasua vähän tietty ja sit ne ihanat savityynyt, josta pidin kynsin ja hampain kiinni kummassakin synnytyksessä että niitä multa ei viedä pois missään vaiheessa.

Omaa napaa: Lääkäri ei ollut sanonut mulle siellä lääkärintarkastuksessa vajaa viikko sitten (oli vaan koneelle kirjannut) että käsikopelopainoarvio vauvalla oli noin 2500g, ja vauva laskeutunut. Sanoi että pää heilui vielä jonkin verran, eli ei kunnolla kiinnittynyt. Eilisessä neuvolassa SF-mitta oli sentin-pari pienempi, hyvät sydänäänet, verenpaine ihan jees, hemoglobiini noussut 110:stä 118:sta, pissa ok, painoa oli tullut vissiin 500g viikossa. Koko raskauden aikana mulle on tullut painoa yhteensä noin 6-7 kiloa. Tää on siis niinkuin ihan täysin erilainen raskaus mitä noi mun aikaisemmat on olleet.....
Mulla kanssa vauva tuntuu joinain päivinä liikkuvan vähemmän, ja itekin huvikseni harrastin liikelaskentaa tossa yks päivä, ja kuiteskin ihan helposti tuli se määrä mitä piti.

Kipuja on jos jonkinlaista. Liitoskivut on entistä kamalammat, sängystä en meinaa päästä ylös. Alaselässä rusahtelee tosi kivuliaasti. Menkkakivut on tulleet kuvaan ja toooosi napakoita supistuksia tulee, muttei todellakaan säännöllisesti. Parina yönä oon herännyt kipeisiin supistuksiin, normaalisti en niihin herää ellei just kylkeä kääntäessä tule tms. Toivon pääseväni synnyttämään pian, mutta sit kun alan tarkkaan miettimään, niin alkaa pelottaa ihan julmetusti. Mulla pyörii synnytys mielessä päivittäin.... Nyt en muista enää mitä muuta piti valittaa :)

Haidih ja tyllerö 37+0 poks.
 
Sweetpearl: Kiva kuulla, että sulla maito nousi sektiosta huolimatta hyvin. Toivottavasti täällä tapahtuu samoin:)
Täällä päin tosiaan on sellainen käytäntö, että mies ei saa heräämöön tulla:( Mutta vauvaa kuitenkin käyttävät rinnalla hetken aikaa:)

Vattula: Mulla sektioaika sovittu 10.5. Eli rv 39+0. Kaksi edellistä synnytystä on käynnistyneet 39+6 ja 40+0 ja vauvat syntyneet 40+0 ja 40+1. Jos tämä käynnistyy aiemmin, niin voin mennä suoraan synnyttäjien vastaanottoon ja sieltä ohjataan sitten kiireelliseen sektioon. Toivottavasti kuitenkin päästään sinne 10. päivälle asti:)
Tuntuis, että sulle voisivat sopia sektioajan viikoille 38+.. Mullekin lääkäri sanoi, että voidaan sopia aika jo tällekin viikolle, mutta sitten ajateltiin kuitenkin laittaa vasta ensi viikolle. Ihan siitä syystä, että vauvan painoarvio on vähän keskiarvon alapuolella..että pieni ehtis vielä kasvaa ja kypsytellä keuhkoja jne.
-leena kera mustikan
 
Täällä käyty tänään ylim. lääkärikäynnillä.
Raskausanemian ja siitä johtuvan hengenahdistuksen sekä uupumuksen vuoksi lääkäri laittoi nyt lähetteen TYKS:aan äitiyspolille. Kutsu pitäisi tulla viikon sisällä, käynnistystä ei lääkäri uskaltanut luvata vaikka niin toivoisi, koska sanoi että riippuu niin lääkäristä suostuuko käynnistykseen näillä viikoilla. Nyt siis 38+2.
Toivon todella et pian tulis kutsu ja käynnistettäis.

Oma olo alkaa olla jo niin loppu kun Hb on 95 ja laskusuunnassa vaikka rautaa syön : / Mitään en jaksa tehdä ja jo autosta nouseminen tai jonkin noukkiminen lattialta saa minut hengästymään ja ottamaan tuke kun tuntuu ettei pystyssä pysy. Nukkuminenkin on hankalaa kun voi mennä toista tuntia kun joutuu vaan haukkomaan henkeä kun tuntuu että happi loppuu. helpointa olisi jos voisi seisaaltaan nukkua, omav voimat vaan ei sitten siihen seisomiseenkaan riittäisi :| Plaah! hankalaa!!

Vauva voi onneksi hyvin, se on pääasia. Alkanut vaan pelottaan miten näillä voimilla jaksan edes synnyttää tai synnytyksen jälkeen hoitaa vauvaa kun hb niin alhainen...

adalium ja tiitiäinen rv38+2
 
Enielle suurensuuret onnittelut! :flower:

Imetys ei ottanut onnistuakseen esikoisen kanssa sitten millään. Kielijänne oli kireä ja vauva ei saanut hyvää imuotetta, vaikka hoitajat kuinka yritti saada vauvaa aseteltua rinnalle. Edes kielijänteen katkaisu ei muuttanut tilannetta dramaattisesti. Imetin kuitenkin vauvaa, ja kun hän ei saanut imettyä hyvin niin pumppasin aina loput maidot rintapumpulla imetyksen jälkeen ja annoin tuttipullosta. Oli kyllä aika työlästä kaikkine pumpun ja pullojen sterilointeineen. Oliskohan tyttö ollut parin kk:n ikäinen kun aloin antaa korviketta ja vähitellen siirryttiin siihen sitten kokonaan. Paineita imetyksen onnistumisesta ei tällä kertaa ole, kun tietää ettei se hyvästä yrityksestä huolimatta aina suju, mutta toivon toki parempaa onnea tälle kierrokselle.

Sairaalakassin pakkasin pääsiäisen alla. Sieltä löytyy mm liivinsuojuksia, imetysliivit, kotiutumisvaatteet ja hygieniatarvikkeita, ja tarkoitus olis vielä viime hetkellä lisätä käynnykän laturi, hiusharja ja muut jatkuvassa käytössä olevat tarvikkeet. Maidonkerääjän ajattelin myös tässä piakkoin kaivaa esiin, pestä ja pakata mukaan. Otan sitte lisäksi käsilaukun mukaan, ja siellä taas ovat neuvolakortti, kännykkä, huulirasva, kamera yms. Vauvan kotiutumisvaatteetkin on jo katsottu valmiiksi.

ON: kävin tänään kokoarviossa, ja vauva kasvaa keskikäyrällä. Lievä radi ei siis näytä kokoon suuremmin vaikuttaneen. Jännitää, koska vauva syntyy, kun esikoinen syntyi melkein tasan tarkkaan näihin aikoihin. Veristä limaa ei ole kuitenkaan viime perjantain jälkee näkynyt, eikä supistuksiakaan ole tullut lisää. Tyyntä ennen myrskyä...?

Calypso ja muru 37+5
 
vattula Mulla kasvoi rinnat 2 kuppia maidonnousun jälkeen ja itsekin tässä juuri pohdin että minkä kokoiset imetysliivit oikein ostaisin valmiiksi ettei ole liian isot eikä toisaalta liian pienetkään. Mistä te muut olette löytäneet imetysliivejä?? Mä olen ostanut tavallisia liivejä tampereella käydessäni Change- liikkeestä sillä siellä on halvempaa kuin paikallisessa alusvaateliikkeessä mutta en taida synnytystä ennen ehtiä sinne shoppaamaan. Vaateliikkeissä kot loppuvat melkein aina e- kuppiin ja nyt mulla on g eli isompi varmaan saisi tosiaan olla.
Tiudeliini Itsekin pelkäsin kovasti (ja edelleen) epiduraalin laittoa sillä mulla on jäänyt kammo selkäydinnäytteen ottamisesta. Viimeksi synnyttäessäni kuitenkin lääkäri oli sitä mieltä että kovan raskausmyrkytyksen takia epiduraali pitäisi ottaa että verenpaine ei nousisi kivun takia liian korkealle ja otinkin sen eikä sen laittaminen muistaakseni ollut mitenkään kamalaa. Kuitenkin pelko on palannut enkä ainakaan tältä istumalta sitä usklataisi ottaa, tiedä sitten kun kipu on tarpeeksi kova niin muuttuko mulla mieli.
Adaliumille paljon jaksuja ja toivotaan että vointisi kohenisi:hug:

on: Täällä koko eilinen ilta oli säännöllisiä suppareita mutta ne loppuivat yöllä. Mitenköhän sitä onnistusi nauttimaan tästä loppuraskaudesta ilman että koko ajan odottaa ja toivoo synnytystä alkavaksi?
Ei varmaan mitenkään :D Yritän kaikkeni että synnytys ei pyörisi koko ajan mielessä mutta silti odotan sitä kuin kuuta nousevaa. Varmaan tämä loppuraskauden epämiellyttävä olo syynä siihen että raskautta ei enää jaksaisi. Mites teillä muilla on?

Lilya ja murmeli 37+5
 

Yhteistyössä