No nyt on kyllä tullut niin kamalasti juttua, etten varmasti onnistu kommentoimaan kaikkea.
Näin alkuun ainakin onnea
Enielle vauvasta! :flower:
Ja tsemppiä kipuiluista kärsiville. Ja tervetuloa uudet! :wave:
Catalialle piti mainita sen verran, että mun kuopuksen synnytys alkoi aika samalla lailla pikkuhiljaa, menin heikon olon ja oksentelun takia sairaalaan ja sanoivat vaan että sullahan on ihan säännöllistä supistustoimintaa täällä. En vaan erottanut supisteluita pahalta ololta ja joltain toiselta kivulta, joka mulla kans jylläsi päällä. Silloin mulla oli viikkoja 36, ja iskivät vielä piikkiä kankkuun kun olin tosi heikkokuntoinen synnyttääkseni. Siitä viikon päästä alkoikin sit synnytys supistuksilla ihan normaalisti, ilman pahaa oloa tai muita kipuja.
Sairaalakassi on ollut pakattuna viikolta 35 lähtien. Siellä mulla on itseäni varten kotiintulovaatteet, siteitä, liivinsuojuksia koko paketillinen, viimeks siskon piti tuoda niitä lisää kun tuli maitoa yli vauvan tarpeiden ja se heruminen kulutti kaikki. Sit on imetysliivit, maidonkerääjä, laturia ja sen sellasta. Ja melkein kaikkein tärkeimmät; vesipullo ja huulirasva. Ne on synnytystä varten, mä joskus vuosia sit kuulin että ne on tosi iso apu synnytyksessä kiivaasti hengitettäessä kun huulet ja kaikki suun limakalvot kuivuu, ja päätin sitten kokeilla kuopuksen synnytykseen, ja ne todellakin oli iso apu!! Ihan pikkumaistiaisia vettä, sen verran että suu kostuu ja huulet kun on koko ajan rasvassa niin jostain kumman syystä ne teki hengittämisestä helpompaa. En osaa selittää mutta kyllä se vaan toimi. Vauvaa varten mulla on kotiintulovaatteet ja.... en mä ees enää muista mitä mä oon sinne pakannut, mut olen koittanut kans ettei mitään ylimääräistä. Pienen pyyhkeen pakkasin joko mun tai sit vauvan alapäätä varten, en ole päättänyt vielä, ihan yhtä inhottavaa on koittaa kuivata niin omaa kuin vauvan alapäätä pesujen jälkeen käsipapereilla!
Joku kirjoitti
liivisuojuksista ja niiden laadusta... mulle kelpaa kyllä ne halvimmatkin, olen oppinut myös sen että aina joka imetyskerran jälkeen laitan tipan rasvaa nänninpäähän ennen kuin pistän liivinsuojuksen päälle, koska musta tuntuu että ne tissit tarttuu liivinsuojukseen kuin liivinsuojukseen, ja on tosiaankin kivuliasta koittaa irroitella niitä nännin pieniä nystyröitä suojuksesta kun ovat tarranneet tosi lujaa kiinni. Ekan lapsen kanssa rahaa paloi liivinsuojuksiin tosi pahasti, kunnes ostin maidonkerääjän ja käytin sitä kun imetin istuallani, yöllä sitten kyljelläni tuhlasin suojuksia.
Turvotuksesta mäen ole tässä raskaudessa kärsinyt juuri ollenkaan, mikä on aikamoisen kummaa. Tossa keskiraskaudessa jos tuli oltua koko päivä melkein jaloillaan, saattoi ainoastaan pohkeissa tuntua turpealta, mutta niinkun nyt loppuraskaudessa mulla ei ole turvotusta ollenkaan.... outoa.
Kivunlievitys: Epiduraalin haluaisin, mutta luulenpa ettei onnistu. Synnytys tulee olemaan nopeahko ja mulla on selässä iso tatska ja sit viel se, että ikinä ei ole auttanut eka annos, kuopuksen synnytyksessä uutta annosta ei keritty laittamaankaan. Ja se oli yhtä helvettiä. Mutta se minkä sanon että haluan, niin että väliliha puudutetaan, ihan varmuudeksi, tarvittiin epparia tai ei, niin en halua tuntea repeämisen tunnetta siellä. En todellakaan! Näin tehtiin toisessakin synnytyksessä. Ilokaasua vähän tietty ja sit ne ihanat savityynyt, josta pidin kynsin ja hampain kiinni kummassakin synnytyksessä että niitä multa ei viedä pois missään vaiheessa.
Omaa napaa: Lääkäri ei ollut sanonut mulle siellä lääkärintarkastuksessa vajaa viikko sitten (oli vaan koneelle kirjannut) että käsikopelopainoarvio vauvalla oli noin 2500g, ja vauva laskeutunut. Sanoi että pää heilui vielä jonkin verran, eli ei kunnolla kiinnittynyt. Eilisessä neuvolassa SF-mitta oli sentin-pari pienempi, hyvät sydänäänet, verenpaine ihan jees, hemoglobiini noussut 110:stä 118:sta, pissa ok, painoa oli tullut vissiin 500g viikossa. Koko raskauden aikana mulle on tullut painoa yhteensä noin 6-7 kiloa. Tää on siis niinkuin ihan täysin erilainen raskaus mitä noi mun aikaisemmat on olleet.....
Mulla kanssa vauva tuntuu joinain päivinä liikkuvan vähemmän, ja itekin huvikseni harrastin liikelaskentaa tossa yks päivä, ja kuiteskin ihan helposti tuli se määrä mitä piti.
Kipuja on jos jonkinlaista. Liitoskivut on entistä kamalammat, sängystä en meinaa päästä ylös. Alaselässä rusahtelee tosi kivuliaasti. Menkkakivut on tulleet kuvaan ja toooosi napakoita supistuksia tulee, muttei todellakaan säännöllisesti. Parina yönä oon herännyt kipeisiin supistuksiin, normaalisti en niihin herää ellei just kylkeä kääntäessä tule tms. Toivon pääseväni synnyttämään pian, mutta sit kun alan tarkkaan miettimään, niin alkaa pelottaa ihan julmetusti. Mulla pyörii synnytys mielessä päivittäin.... Nyt en muista enää mitä muuta piti valittaa
Haidih ja tyllerö 37+0 poks.