*** Toukokuun Toiveet 2011 *** Maaliskuussa

Mä kävin tänään siellä Gravidassa lääkärissä ja ultrassa, kuuntelivat ja katsoivat vauvan sykekäyrän ja sitten lääkäri teki sen ultran.
Kaikki kunnossa onneks, munuaisallas oli pienentyny normaaleihin mittoihinsa ja poikana vauva on vielä pysyny :).
Lääkäri vaan toivotti tervetulleeks seuraavan kerran synnyttämään :D :D , hehe.
Nyt on sekin kivi pois hartioilta, kun on vauvalla kaikki kunnossa :).

Kunnon tukevat Triumphin mammaliivit kävin ostamassa tänään, liivinsuojia ja Liberon vaippoja. Nyt on kaikki valmiina vauvalle sitten :).

Mulla tulee suppareita yleensä sillon, kun meen makuulleen ja kaupassakin on yllättäny, ei kiva :/.. Viimeisellä neuvolakäynnillä terkkari sano, että kylläpäs sulla supistelee kovasti kun menin makuulleen sydänäänien kuuntelemista varten.

On muuten vaikee enää nukkua selälläänkään, pakko nukkua kyljellään.
Heräilen yöllä pissalle melkei kokoajan.

Mutta tänään poksahtaa 30 raskausviikkoa :) !
 
Seksielämä meillä hiukan hiljentynyt, mutta kerran viikossa silti edelleen. Miehelle kelpais useamminkin, koko ajan mun kimpussa niin kuin aina. :D Nyt ollaan vaan vuorotellen sairasteltu jo parisen viikkoa niin on jääneet petihommat aika minimiin. Mutta aktiivista kyllä on sillä saralla. ;)

Ikäeroa tulee meidän pojille 2v4kk suunnilleen. Esikoinen on tosi omatoiminen kyllä ja auttaa pyydettäessä siivoamaan, vie roskia roskikseen, "tiskaa", yrittää kovasti opetella itseään pukemaan jne. Toki vähän jännittää esikon reaktio, mutta en erityisemmin huolehdi.

Meillä tosiaan osakestoiltiin eka vuosi, reissuilla ja öisin Nature Babycaren kertikset käytössä ja hyvin toimivat. Vuoden jälkeen siirryttiin täyskestoiluun, ja tämän uuden kanssa aloitetaan suoraan täyskestoilulla, kun on enemmän kokemusta ja rutiinia tähän hommaan tällä kertaa. Ajattelin kokeilla myös VVV:tä, kavereilla ollut niin hyviä kokemuksia siitä, ja itsekin muistan miten esikoisesta näki ihan alle parikuisena jo, milloin tulee pissa tai kakka. Tavoitteena on, ettei tarvisi ostaa yhtä ainutta kertistä tälle kakkoselle - lentomatkalle elokuussa ehkä on pakko, täytyy katsella.

Jaaha, mitähän muuta... Tosiaan maha oli jo rv 28 samoissa lukemissa (30 cm) kuin esikoisesta rv 33... Toivottavasti iho kestää tälläkin kertaa venymisen ilman arpia. Painoa tullut nyt kuitenkin "vaan" se 10 kg, birth centerissä näyttää isompia lukuja, mutta ne punnitukset tehdään aina ip:llä ja vaatteet päällä, joten luotan enemmän anopin luona tehtyihin aamupunnituksiin. Esikoisesta meni 10 kg rikki jo rv 26 eli toistaiseksi on pysynyt aavistuksen paremmin kurissa paino tällä kertaa. En kyllä ihmettele, jos taas tulee se 20 kg. Kyllä ne sit lähtee, imetyksen & liikunnan avulla laihdun kuitenkin taas ihan tikuksi muutamassa kuukaudessa. :D

Väsyttääää... Hemppaa täällä ei mitata joka kerta, otettiin verikoe 5 viikkoa sitten, jonka tulokset sain viime viikolla, ja siinä Hb oli laskenut 139:stä 121:een, mutta kätilö sanoi että kunhan pysyy yli 110:ssä niin ovat tyytyväisiä. Olo alkaa vaan olla aika vetämätön, luulen että Hb:n lasku kyllä tähän vaikuttaa. Vois ens viikolla ottaa puheeksi.

Ja mun tissit!! :D Ne koki tosiaan jonkun ihmeellisen turpoamisen tossa viime viikolla, kasvoi pari kuppia päivässä, ihan niinku olis maito noussut jo! Jouduin ostamaan D-kupin liivit ihan tämän takia, normaalisti olen B-kuppi. Sitten ihan yhtäkkiä rinnat kutistuikin normikokoonsa..?? Oon ihan ihmeissäni. No, kyllähän ne liivit saa sit käyttöä imetysaikana, vaikkei imetysliivit olekaan. Mulla tosiaan yhdet imetysliivit tällä hetkellä, en uskalla ostaa uusia ennen kuin kuppikoko on selvillä.

Huomiseksi ja perjantaiksi on luvattu noin 20 astetta lämmintä, ihanaa! :) Ollu mieli niin maassa koti-ikävän takia, että kaipaan jotain positiivista välillä. Näillä näkymin muutetaan takaisin Suomeen elokuussa, täytyy jotenkin jaksaa vaan pitää itsensä kiireisenä ja olla miettimättä asiaa liikaa, muuten hajoaa pää...

Luomis rv 29+2
 
En yleensä tänne yleiselle puolelle kirjoittele, mutta Tiudeliinille piti tulla kommentoimaan: Voi nimittäin olla, että ponnistellaan toukokuussa vierekkäisissä huoneissa :D. Itsekin nimittäin Jyväskylästä ja 30 viikkoa meni rikki eilen; laskettu aika siis 24.5.

Nöösi: Minutkin voi laittaa "listoille": laskettu aika siis 24.5., sairaala KSKS ja kovasti pojalta näyttää...
 
Ai, ikäerostakin ollaan puhuttu vai... :) Meidän lapset on vanhin 9v. ja nuorin 7v...

Diipeli, niitä liuskojakin on erilaisia, sellainen yksinkertainen malli ja monimutkainen malli :) Meillä täällä neuvolassa tehdään sellaisella yksinkertaisella mallilla, ja tulosta katsotaan niin että liuska laitetaan ikäänkuin pystyasentoon purkin viereen, joka taasen on lappeeltaan. Ja täällä neuvolassa äidit tekee testin itse ja kertoo vastauksen terkalle. Jos on omasta mielestä jotain häikkää niin pissa jätetään vessaan ja terkka tarkistaa ...

Oma paino: Siis mä en tajua, mulla on tullut raskauden alusta painoa vaan noin 6 kg...?! Ja silti vauva ainakin menee käyrillä vaikka kuulemma vähän pieni onkin.

Maito-ongelma: Vuotaako muilla tissit niin että liiveissä on päivän jälkeen ihan kauheet maitoläiskät? Tää ehkä vähän ärsyttääkin, kun en ihan vielä haluis laittaa liivinsuojuksia kun sit niihin tarraa vaan nännit kiinni. Illalla ilman paitaa sängyssä maatessani tunnen kun alkaa tissistä jotain valumaan iholle...

Taas ihan pikkasen omaa napaa, mutta aina välillä on sellanen vainoharhainen tunne, että lirahtelis housuun... siis lapsivettä. Varmaan johtuu siitä että ä-polilla lääkäri koko ajan tenttaa että onko tullut vetistä vuotoa. Tunnun hikoilevankin paljon, mutta housut kastuu silloin vaan reunoista. Tää liittyy melkein aina supisteluun, niiden yhteydessä tunnen aina alapäässä lirahtelutuntemuksia... mutta en tiiä. Ei kuitenkaan housut millään kerralla ole olleet merkittävän märät. Voikohan se olla ihan sellasta pikku lirahteluakin??

Haidih ja tyllerö 30+1
 
Viimeksi muokattu:
haidih juu tuollakin on kolmea erilaista liuskapurkkia siellä hyllyssä. Tein sellasella millä harjottelussakin olen tehnyt. Täällä siis yleensä terkka tekee mutta mielenkiinnolla tein itse..No kattoo nyt mitä näyttää kolmen viikon päästä uudessa neuvolassa.

Ja täällä myös "maitoa" tursuaa ihan kiitettävästi. Muutamaan otteeseen tullut ihan paidasta asti läpi keskellä päivää, ja aina on semmoset pienet läntit ainakin liiveissä. Yleensä iltasin mulla falskaa,yöpaita on ihan märkänä ja tippasee mahan päälle varsinki vasemmasta rinnasta. Sama juttu oli esikoisen odotuksessa.

Nyt saunaan!
 
mustajuuri Eihän sf-mitta ole mikään vauvan koon mitta. Se on kohdunpohjan korkeuden mitta ja se taasen voi heitellä eri raskauksissa paljonkin. Lapsiveden määrä, vauvan asento, aiemmat synnytykset jne...
 
kevlarsoul, sepä kiva tietää :D ja sinullekkin poika vielä tulossa kuten myös meille :D !

Haidih, oiskohan se runsasta valkovuotoa ? Mulle ainakin sanottiin neuvolassa, että voi tulla ihan lorahtelemalla sitä pikkareihin, kun puhuin omasta vuodostani.
Mä käytän siks pikkuhousunsuojia, muuten joutus vaihtaa pikkareita pari kertaa päivässä ainakin :D, mutta kannattaa tarkkailla millasta vuotoa tulee.

Unohdin kai kertoa, että ultrassa ottivat painoarviota, 1755g pojalla ois nyt kokoa :).

Tiia ja toukka rv 30 :) <3.
 
Kiva kuulla noita sairaalakassi-vinkkejä, itse kun ei osaa ajatella niin pitkälle vielä. Ja just se kun ei tiedä mitä sieltä sairaalasta saa ja mitä pitää itse raahata mukana. Ajatuksena tykkäisin siitä että saisi olla omat vaatteet päällä mutta saako siellä pitää vai täytyykö vetää sairaalan kaavut päälle?

Seksielämästä, täälläkin on selkeästi hiljentynyt viimeisten viikkojen aikana, ehkä enää joku kerta viikossa joka on mun mieleen aika vähän. Ollaan keskusteltu miehen kanssa monesti asiasta ja hän sanoo että tuntuu jotenkin oudolta ja ehkä vähän pelkääkin vauvan takia sekstailla. Sitten kuitenkin kun itse asiaan päästään niin vauva unohtuu :D Mutta toisaalta kyllä ymmärrän hänen ajatuksia, tämä nyt vaan on tälläistä kuivempaa kautta, kunhan ei jatku ikuisesti ;)

Tiudeliini, kiva että pojan munuaisallas oli pienentynyt eikä syytä huoleen sen takia sitten ole :) Täällä myös yöpissailu ja yöjano lisääntynyt mutta onneksi vaan kerta per yö toistaiseksi ja selällään nukkuminen maistuu tänne vielä.

Tietääkö muuten kukaan onko vauvalle jotain haittaa jos käy hierojalla ihan normaalisti eli makaa mahallaan normi hierontapöydällä ja ottaa yläselkä/niska-hartiahieronnan?

Luomuvaimo, kuulostaapas ihanalta tollaset +20 säät :) Kiva kun teillä on muutto edessä elokuussa jos kerran kärsit kovasti koti-ikävästä. On se kyllä iso etu josta pitää olla kiitollinen että on molempien perheet lähellä, ei tiedä miten monta kertaa joutuu pyytelemään apua läheisiltä jos ei osaa jotain tai muuten vaan jaksa vähillä yöunilla :)

Joku kyseli vesisynnytyksestä, mua myös kiinnostaa vesi elementtinä kivunlievityksessä. Itse olen ainakin aina kokenut lämpimän suihkun jos jonkinlaista vaivaa parantamaan niin tuntuu että vesi voisi olla hyvä vaihtoehto, ainakin jossain vaiheessa synnytystä. Tosin meidän sairaalassa tuskin ammeita useita on, jos sitä yhtäkään ;)

Nelli ja Kultahippu 29+2
 
No niin, megauutisia. ENSIMMÄINEN "TOUKOKUUN" BABY MAAILMASSA! Meille syntyi eilen minipoika, 1265g :)

Ja sepä oli sitten sellainen syöksy, että huh huh! Ensimmäinen tämän ketjun synnytystarina siis tässä:

Sunnuntai-iltana synnytys käynnistettiin, ilmeisesti siksi, että poju oli niin pienikokoinen. Muita syitä ei ainakaan tietääkseni ollut, vaikka sydänkäyrässä meitä pitivätkin tuntikausia. Käyrät ihan jees kuitenkin. No, su-yönä ja maanantaina ei tapahtunut mitään, joten käynnistystablettia aina lisättiin 4h välein päiväsaikaan. Seuraavana yönä oli supistuksia 5-10min välein, mutta ne eivät olleet kipeitä, sellaisia silti, että aina havahduin. Aamulla olin yhä ihan kii, samoin klo 13. Kohdunkaula oli kuitenkin kadonnut. Klo 14 alkoi tuntua astetta reippaampia supistuksia, piti jo keskittyä niiden aikana, 4 minuutin välein suunnilleen. Muun ajan vielä pystyi olemaan ihan normaalisti. Tunnin päästä kolmen aikoihin alkoi kärvistely, puol 4 pyysin jotain kipulääkettä, sain jotain, joka ei auttanut yhtään mitään. Supparit alkoivat olla tosi pahoja, no, infernaalisia suorastaan, olin sormelle auki, sain kuumavesipullon selän alle. Supistukset tuntuivat enimmäkseen selässä, josta liikkuivat alavatsaan ja nivusiin. Sitten seurasi kauhujen wc-reissu. Melkein ponnistin pönttöön, kun iski ihan kauhea hätä, mutta sitten muistin tai tajusin, että niin ei varmaan saa tehdä. Työllä ja tuskalla selvisin takas sänkyyn, sattui ihan sikana. Hoitsu paikalle, tsekkas tilanteen -> olin kokonaan auki ja vauvan päälaki näkyi!! Sitten leikittiin sairaalasarjoja ja mua kiidätettiin sängyllä viuh vaan pitkin kerroksia synnytyssaliin. Matkalla pari tuskaisaa supistusta ja ponnistamisen pidätystä, huh vaan. Salissa ilokaasua naamalle, epiduraaleja ei ehditty edes miettiä... Kolme supistusta, kahdella ei mitään, kolmannella koko muksu ulos! Aikaa meni vartti siitä, kun olin lähtenyt osastolta.

Poju oli superpieni, mutta kauhean söpönä siinä rääkyi. Aika nopsaan kuskasivat sitten teholle. Mies saapui paikalle istukan aikaan :) No, ehkä hänelle ihan hyvä, oli ollut niin paniikissa koko lähestyvästä ennenaikaisesta synnytyksestä. Istukka tuli aika nopsaan, ja sitten sain lepäillä ja syödä voileipiä. Sitten suihkuun, ja olo oli niin hyvä, että eiku siitä käveltiin mun huoneeseen pakkaamaan tavaroita. Hoitajat olivat ihan ihmeissään, että mitä, sä kävelet! No, ihan vähän vaan koivet tutisivat :) Vaihdoin lapsiosastolle, ja käytiin sitten miehen kanssa katsomassa vauvaa. Beibe pärjäsi hyvin, saatiin kuvia mukaan, ja sitten mä jo meninkin lypsämään maitoa.

Tänään on lypsetty lisää ja katseltu ja vähän koskettu pikkuista. Tällä hetkellä kaikki on hyvin ja vakaasti, poju hengittää ihan itte, kaikki arvot hyviä, syke hyvä, ei mitään hälyttävää. Ravintoa menee nenä-mahaletkulla, ja välillä antavat mun maitoa tai luovutettua. Huomenna päästään kokeilemaan vaipanvaihtoa.

Ennuste on siis hyvä, mutta eihän nuin pienistä pysty tässä vaiheessa vielä mitään sanomaan. Päivä kerrallaan mennään eteenpäin. Pirteä kaveri kyllä, tänään katseli meitä ja otti isiä sormesta kiinni :heart: Mutta onhan se ihan käsittämättömän pieni.

Itse voin hyvin, ei juuri kipuja, en ole ottanut mitään kipulääkkeitäkään. Tikkejä sain pari, eli aikas vähällä pääsin. Toivon pääseväni kotiin pian, pitkästä aikaa! Tänään tuli 3 viikkoa sairaalaelämää täyteen.

Pieni on toistaiseksi täällä Lastenklinikalla, kunnes siirretään kasvamaan Kättärille. Jos kaikki menee hyvin, niin varmaan noin kuukauden päästä kotiin.

Tällaisia terveisiä täältä! Kerron lisää kuulumisia myöhemmin ja lueskelen kyllä teidän kuulumisianne myös!

:) MaiMei + (31 ja jotain, 4?) & miniboy
 
Viimeksi muokattu:
Ihania uutisia MaiMei, onnea kovasti poikavauvasta!! Kiva kuulla, että synnytys meni hyvin ja noin nopsaan ja tunnut olevan sen jälkeenkin hyvinvoiva ja positiivisella mielellä :) Onhan se hurjaa, kun vauva jo näin aikasin syntyi, mutta jos itse hengittää ja muutenkin kaikki hyvin, niin eiköhän hän nopsasti kasva ja saatte hänet pian kotiin :)

Mitäs tänne... meilläkin on seksielämä melkosen hiljasta, ihan pari kertaa tämän vuoden puolella päästy tositoimiin. Mulla on kyllä vielä haluja, mutta kun 2 kk oon sairastellut ja mies välillä kanssa, niin ei ole kyllä ollu voimia mihinkään... paitsi nukkumiseen :D Ehkä tää vielä tästä, vaikka maha kyllä on jo niin tiellä, että tiiä sitten tuleeko hommastakaan yhtään mitään.

Vaipoista, esikolla kokeilin Liberoa, en tykänny, samoin Lidlin halpiksia, mut Pampers on meiän suosikki ja pysyy. Kuopuksella oli kuukauden ajan kestotkin käytössä, mutta en sitten innostunu niistä pidemmän päälle.

Luomuvaimo, mulla oli tossa reilu pari vkoa sitten kanssa joku turvotuskausi, kun rintsikat puristi hulluna ja jouduin jo hetken pitään H-koon imetysliivejäni, mutta nyt menee taas pari kuppia pienemmätkin. Painokin laski parissa vkossa, joten nesteitä tod.näk. kertyny jostain syystä.

nepula 31+0 POKS
 
Onnea MaiMei!! Luin ja itkin sun viimeisimpiä kuulumisia, mutta olivat onnenkyyneleitä =) Itseasiassa juuri viime yönä mietin, mitä sulle kuuluu. Olin hereillä, koska lantioita on juilinut (alaselkä ja -maha, aina persposkia myöten) illasta saakka. Soittelen kohta äpolille, josko pääsisin käymään tsekattavana. En nyt usko että tässä mitään hätää on, mutta oman pääkopan vuoksi haluan käydä. Just tiistaina neuvolan täti sanoi että näillä viikoilla supistelut voi aiheuttaa paikkojen pehmenemistä ja arvaatte varmaan, että en sitten yöllä muuta miettinytkään....
 
MaiMei Lämpimät onnittelut ja kovasti voimia koko perheelle :heart:
Sinulle on käynyt kuten äidilleni, minun veli on meinannut syntyä myös vessanpönttöön laitoksella.
Äiti oli siellä pöntöllä tajunnut että ei hemmetti, haarjojen välistä tuntuu päälaki ja eikun kellot soimaan ja synnyttämään. Veljeni on myös keskosena syntynyt, veret vaihdettu ja hätä kastettu tapaus, nykyään yli sata kiloinen jässikkä eikä tietokaan keskosuudesta tai muusta.
Eli tsemppiä kovasti, onneksi eletään 2011 luvulla niin on todella kehittyneitä juttuja käytössä pienten potilaiden varalle.

Seksielämästä Meillä ei ole raskaus vaikuttanut "pupuiluihin" juuri lainkaan. Silloin vain jos olen kipeämpänä suppareiden vuoksi niin ei viitsitä touhuta. Touhuillaan siis todella aktiivisesti edelleen muuten ja miten aina voidaan sitten tässä perhe-elämä huomioon ottaen touhuilemaan mutta useamman kerran viikossa kuten ei raskaanakin.

Enie + Tou 31+5
 
Onnea, MaiMei :flower:

Sitten hieman päivityspyyntöä, eli minulla vaihtuu synnytyssairaala, uusi on K-SKS.

Omaa napaa: sairasloma jatkuu, alavatsakivut vaivaavat ja rasittuessa tulee supistuksia. Maanantaina olis neuvolalääkäri uudelleen. Olishan toi ihan kivaa olla töissä, mut pakko laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.

Seksielämä on oikeastaan ihan ennallaan,vatsa alkaa tietty olla hieman tiellä mutta mielikuvituksellahan siitä selviää :D

Tarvikehankinnat on meillä vielä aika lailla puolitiessä, vaatteita on kyllä mut hoitopöytä, pinnasänky ja rintapumppu pitäis vielä hankkia ainakin. Onko kenelläkään tietoa mistä saisi sähköisen rintapumpun kohtuuhintaan-ja minkämerkkinen kannattaisi ostaa?

Vauveli liikkuu aika lailla aktiivisesti, välillä lepäilee ja sitten taas alkaa kiusaamaan äitiään :) suloista! :heart:

Tikru 30+2
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea MaiMei! Olipas vauhdikas synnytys tosiaan. Kiva että voit hyvin ja pienelle kovasti kasvamissäteitä:) Reipas poika! :heart:

Seksielämästä...Joo,meillä on sitä ollut silloin kun vauva laitettiin alulle eli reilut 6kk sitten...Huoh,mies ei vaan halua mahan kanssa jostain syystä ja koen itseni rumaksi ja vastenmieliseksi mutta ei voi mitään. Sama homma oli viime raskaudessa.

Vaipoista:Meillä käytetään kestoja,on käytetty kakkosesta asti ja nytkin on kaappi pullollaan jo pieniä ja vähän isompiakin kestoja.

Me muutetaan yllättäen ensi viikolla tai ainakin jossain vaiheessa kunhan saadaan takuurahat kokoon. Toivon että saadaan muutto tehtyä ennen kuin vauva syntyy mutta tässä nyt takkuaa pari asiaa ja stressaan asiasta kamalasti. Helpompaa se muutto nyt on kuin pienen vauvan kanssa itse juuri synnyttäneenä ja koko ajan imettävänä.

Mulla supistelee myös iltaisin ja varsinkin eilen teki jo aika tiukkaa bodybalancen ja bodypumpin jälkeen mutta en mä voi liikunnasta kokonaan luopua kun ei kukaan ole vielä kieltänytkään,sekoaisin päästäni jos joutuisin kotona hissuttelemaan.

Nannaliina ja kuudes 29+5
 
MaiMei: :hug: ONNEA! :flower: Mä täällä nyt tietysti itken ja oon ihan sekaisin niin, että en osaa ees kirjoittaa mitään järkevää. Olit niin mielessä tässä viime päivinäkin. Eilen ajattelin, että pitäiskö huhuilla, mitä siellä oikein tapahtuu ja tapahtuhan sitä! Huisia! Ihanaa, että sait kokea kuitenkin ns. normaalin synnytyksen ja olet noin hyvissä voimissa. Niitä tarvitset kotiutumiseen, pumppailuun ja pienen sairaalaviikkoja varten. Tsemppiä ja myötätuntoa ja voimia lähetän sinne PALJON!

(.) Tää mamma on kyllä nyt ihan tunnekuohussa tuosta MaiMein uutisesta. Tuntuu, että tunteet kyllä muutenkin seilaavat ihan laidasta laitaan niin, et ei itekään meinaa pysyä perässä. Kumpa mekin päästäisiin noille viikoille ja päiville kuin Maimei ja miniboy! Hyvältä sinänsä näyttää. Eilen tuli kaks viikkoa lapsiveden menosta ja oli äitipolin tarkastus. Kohdun suun ja -kaulan tilannne on ennallaan eikä supistuksiakaan paljon tule. Pieni liikkui ihan hyvin ja painoarviokin oli ok, 1400g. Saan jatkaa kotona makoilua ja viikon päästä mennää uudestaan polille.

TUUtikki +PIKKUkala tai oinas 30+1
 
Onnea Maimein perheelle! Toivotaan kaikkea hyvää pikkuisen ihmisen alkutaipaleelle ja voimia sinulle! Olipahan uutisia!

Huomaa että "vähän" herkkänä täälläkin ollaan kun kovasti liikutti maimein tarina. Jotenkin tuntee itsensä niin pieneksi näissä asioissa. Täällä kuitenkin kaikki toistaiseksi hyvin vaikka sunnuntaina olin jo ihan varma että pitää lähteä synnärille. Parin tunnin ajan tuntui supistukset selässä tosi kipeinä ja ihan hirveä olo. Syy selvisi sitten myöhemmin kun nousi kuume. Nyt viidettä päivää kuumeessa, ihan järkyttävä flunssa joka on vienyt kaikki voimat. Vatsalla välillä omituisia tuntemuksia ja öisin on tosi hankala saada nukuttua kun tuntuu että maha painaa joka asennossa. Tekisi mieli anoa kontrolliin aikaa äippäpolille kun liikkkeitäkin saa metsästää taas koko päivän. Esikoisesta ei kyllä ollu tällaisia tuntemuksia. Jhtusiko sitten flunssasta, tai siitä että en oo päässy yhtään liikkeelle moneen päivään. Tänään on eka päivä kun jaksoin koneelle asti. Mutta ei pidä valittaa kun kuitenkin (toivottavasti) vauvalla kaikki pitäisi olla ihan hyvin. Esikoisellekin tuli kuume ja nyt täytyis vielä häntä hoivata ja viihdyttää, jee...

Onko täällä ketään käyny yksityisellä ylimääräisessä ultrassa? Lähinnä hinta kiinnostaa eli paljonkohan maksaisi? Saisin mielenrauhan ja mieskin pääsisi katsomaan. Meillä kun on tuonne äippäpolillekin matkaa ja neuvolassa ei ultraa ole.

Paininnousu on aika kohtuullista, 6 kg tullut lisää. Mulla on toi sappiruokavalio pitänyt aika hyvin eli ei mitään rasvaista eikä paistettua saa syödä. Sappikohtauksia ei onneksi ole ollut hetkeen. Synnytyksen jälkeen sitten kesällä tai syksyllä operoidaan sappirakko pois. Mietityttää vähän miten saan vauvan imetyksen/syötön yleensäkin hoidettua leikkauksen aikana/ jälkeen... Toivottavasti suostuu syömään pullostakin.

Vaippa-asiasta oli keskustelua. Oon miettiny että kokeilisin kestoja. Mulla ei tosin oo niistä mitään hajua... Millasia kestoja ihan vastasyntyneelle kantsis hommata vai kantsiiko testata vasta vähän isommalle että menis sitten samat vähän pidempään? Esikoisella käytettiin vaan libresseä mutta nyt kiinnostaisi tutustua noihin kestoihin. Pitäis varmaan netistä tutkailla vaihtoehtoja.

Mutta nyt takaisin lepäilemään, johan tässä tunnin ajan oon ollu "tolpillani", blaah!

vattula 29+3 (?)
 
MaiMeille onnea hurjasti! Voi miten pieni onkaan hän ollut, voi itku. :')

Nelli, ihanaa on kyllä tulla takaisin. Ei me toki pelkästään mun koti-ikävän takia palata, tää ei vaan oo paras mahdollinen elinympäristö meille tässä elämäntilanteessa kun halutaan vielä käydä koulujakin. Turvaverkostot on kyllä melkein yhtä hyvät molemmissa maissa, Suomessa vähän enemmän apuja kun mun vanhemmat on eronneet eli on tavallaan kuitenkin "kahdet" isovanhemmat siellä apuna - ja asuvat kaikki melko tarkkaan samalla alueella.

nepula, sulla sama juttu! Tosi outoa... Kun ei mulla nestettä mihinkään muualle ainakaan kertynyt. Olin kyllä aika armottomassa flunssassa silloin, oisko se sit vaikuttanut. Nojaa.

vattula, tarkoitit varmaan Liberoja etkä Libresseä? ;) Mä sanoisin ihan oman kokemuksen perusteella, että vastasyntyneelle paras kesto on perinteinen harsovaippa + vaikka ä-pakkauksen ImseVimse-kuori. Harsoja voi käyttää myös imuina esim. taskuissa myöhemmin, eivät ole mitään parhaita imuja mut tosi monikäyttöisiä kuitenkin. Meille tulee harso + kuori -yhdistelmä vastasyntyneelle, yöksi ostan muutaman taskuvaipan pienessä koossa. Niin juu, me siis käytetään edelleen harsoja 2-vuotiaalla päikkäreillä ja öisin - päikkäreillä taittelen sen pötköksi ja kuori päälle (tää on aina kyllä kuiva, jää pois pian) ja öisin taskuvaippaan tulee sama harsopötkö sekä fuzzibunzin oma imu. Usein sekin on kuiva mutta pitää kyllä isotkin pissat jos niikseen on. :)

(.) Kohtu on nyt niin pirun ylhäällä että istuessa painaa keuhkoja tosi epämiellyttävästi... :/

Luomuvaimo 29+3
 
MaiMeille suuret onnentoivotukset! :flower:

Kestovaippailu on aikeena meilläkin ja jonkin verran vaippojakin hankittuna. Kuulisin kans mielelläni enemmänkin kokeneempien kokemuksia siitä, millaiset vaipat on alkuun hyviä. Luomuvaimo jo oman mielipiteensä laittoikin, kiva!

Tiipula ja musi 31+5
 
Onnea hirmuisesti, MaiMei :heart:! Toivottavasti kaikki menee pikkuisen miehen kanssa jatkossakin hyvin.

Vattula: Täällä Jyväskylässä 4d-ultra oli Terveystalossa 250e, normiultra kai vähän halvempi. Kävin tuolla sitten pelkästään lääkärillä, kun ei tuota viitsitty maksaa...
 
Luomuvaimo: Libresse on varmaan hyvä vaippa vastasyntyneelle;), jepjep. Tätä se pään pehmeneminen siis tarkoittaa...Tosiaan liberosta oli kyse. No, sainpa hyvät naurut!
Kiitos vaippa-vinkeistä. Kaveri suositteli villahousua päällimmäiseksi, mut mites se kesällä toimii? Et hiostaako tms? Mites sit kun villahousua joutuu peseen kakan jälkeen, se ei varmaan kestä konepesua?Lisää vaippavinkkejä otetaan vastaan. Mä oon vähän ennakkoluuloinen tuota kestoilua kohtaan, siksi tarviin hyviä vinkkejä ettei tyssähdä alkuunsa.

Kevlarsoul: Hirvee hinta tosta ultrasta!:O Vaikkakin 4d, mut en kyllä viitsis noin paljoa kustantaa.
 
MaiMei suuret onnittelut pienen pojan johdosta :) ! Eiköhän se pikkuinen siitä vahvistu, voimistu ja kasva :) :hug: :flower:. Kiva, että jaksat olla myös positiivisella mielellä, no miksikäs ei kun sai pikkuisen maailmaan :).

Pieni Tiikeri, sinullakin sitten sama synnytyssairaala kuin minulla ja vain päivän minua aikasemmin laskettu aika :) ! Saanen nähdä ollaanko samoihin aikoihin siellä myös :).
Kuinkas sulla siirty synnytys tonne Keski-Suomen Keskussairaalaan ?

Apua, mulle on alkanu tulemaan eilisestä lähtien näitä niin sanottuja sukkapuikkopistelyitä kohdunsuulle ja hätäilen nyt, ettähän h*lvettiä oikeen meinaa tuo :S !? Ihan kun joku repisi kynsillä siellä.
Kaikenlisäksi juoksen vessassa kokoajan pissillä ja isommalla....... :ashamed:
Luin jostakin, että vauva laskeutuu tuolloin kun tuntuu tuollasta pistelyä ja joillakin jopa käynnistyny siitä aika pian synnytys.
Hädissäni pakkailin jos sairaalalaukkua tänään, koska tässä on ollu muutakin vähän kaikenlaista..

Tiia ja toukka rv 30+1.
 

Yhteistyössä