*** Toukokuun Toiveet 2011 *** Maaliskuussa

Eilen tuli poksahdettu uudelle kymmenluvulle, jee!

Hoitovapaasta ym: Meillä on esikko (melkein 4 v) ollut 2 x vkossa virikekerhossa, jota hän jatkaa siihen asti, että joskus palaan töihin. Kuopus on nyt 1,5 v, joten hän on mun kanssa kotosalla vauvan synnyttyä. Mulla ei näytä olevan enää työpaikkaa, mihin joskus palata, ilmeisen huonosti mennyt jo pitkään siellä ja näyttää että toiminta loppuu vuoden sisällä :( Oon aatellu niin, että laitan 2 vanhinta päiväkotiin v. 2012 syksyllä osa-aikasesti ja alan sit katteleen työpaikkoja pikku hiljaa. Jos tärppää jossain vaiheessa, niin sit mies jää hetkeksi kotiin vauvan kanssa ja hänet laittettais päikkyyn sit lähempänä 2 v. No, tää nyt on alustava suunnitelma, katotaan kuinka toteutuu. Mun haave ois löytää vakiduuni, jossa voisin olla lasten alotettua koulun 1-2 luokkien ajan osa-aikasella hoitovapaalla. Saisin sillä konstein olla 6 v putkeen osittain kotona :), nää kun on 2 v välein syntyneet... Oma äitini oli aina kotona odottamassa, kun koulusta siskon kanssa tultiin, nyt sitä osaa arvostaa!!

Olo ihan bueno, mitä nyt kävely muuttunu mateluksi, liika vauhti ottaa nivusiin kipeesti. Flunssa iski taas muhun ja kuopukseen, kolmas kerta tälle vuodelle...

nepula 30+1
 
Nannaliinalle tiedoksi, että nyt on lisätty kunto-ohjelmaan alakropan kierto kuntosalilaitteessa. Tosi pienillä painoilla ja erittäin rauhallisesti teen, mutta kiva että on nyt lisätty. Lisäks tietty kaikki kävely ja treenaus, ja etenkin spinni, treenaa myös vatsalihaksia, varsinkin niitä syviä, eli ihan hyvällä mallilla ollaan tän suhteen. :)

Synnytyssuunnitelma täällä pyydetään tekemään viimeistään rv 36-37 muistaakseni, tai se on lähinnä sellainen "toivelista", koska eihän sitä synnytystä oikeasti voi kovin vimpan päälle suunnitella. Mutta jos siis mulla tai vauvalla on terveydellisesti kaikki hyvin, tuossa birth centerissä mihin menen synnyttämään ei edes ole mahdollista saada epiduraalia. Oksitosiinia käytetään ainoastaan jälkeisten ulos auttamiseen tarvittaessa eli tuolla ei käynnistetä tai vauhditeta synnytystä keinotekoisesti. Muutenkin siis luomuna ollaan menossa. Eka synnytys meni myös ilman epiduraalia, mutta muuten puututtiin ihan turhaan; oksitosiinitippa, ilokaasu, eppari - kaikki turhia.

Vanhempainvapaasta. Esikoisen kanssa minä, isänsä tai mun äiti on koko ajan (kaksi vuotta) ollut kotona. Olen siis opiskellut osa-aikaisesti suurimman osan tästä ajasta, ja ollaan saatu sumplittua niin, ettei ole tarvinnut laittaa vieraalle hoitoon. Nyt vasta poika on musta siinä kehitysvaiheessa, että voisin edes harkita päivähoitoon laittamista, mutta eipä nyt tarvitse kun vauva syntyy ja oon kotona muutenkin. Kunhan tulee se 3v mittariin niin varmaan johonkin kerhoon kanssa laitetaan. Vauvan kanssa olen itse kotona ainakin sen reilun vuoden mitä ajattelin imettää, sitten haluaisin jatkaa opintoja, ja suunnitelmissa on jälleen järjestellä asiat niin, että voidaan miehen kanssa opiskella ilman, että ainakaan vauvaa tarvisi vielä laittaa hoitoon. Haluaisin, että lapsi osaa kertoa päivästään edes jonkin verran ennen kuin laitan hoitoon. Mut meillä ei ole asuntolainaa tai autoa (siis ainakaan sitten kun palataan Suomeen, autoa siis), ja ollaan eletty pienillä tuloilla koko tähänastinen elämämme eli rahasta tää ei onneksi olekaan kiinni meillä. :)

Hankintoja ei edelleenkään ole tehty... Sunnuntaina tosiaan käydään lainaamassa läjä kamaa kavereilta, sitten sitä on.

Hermo superkireellä... Ja tänään sokerirasitustesti.

Luomuvaimo 28+3
 
Terveiset ultrasta n.1700g on paino arvio ja tasan viikkoja vastaava :)
Muuten kyllä sainkin taas satinkutia syönneistä ja joudun teho tarkkailuun niiden kanssa.
Mutta minkäs teet kun ei ole aikaa syödä ja laitella itselleen ruokia.

Sairaalakassi Käsilaukku riittää. Sinne vain kännykänlaturi matkaan niin siinä on kaikki mitä sille päivälle kahdelle sinne mukaan tarvii.

Haku"kassi" Sen sijaan tuota mietin viimeyönä että täytyy alkaa laittamaan tulokkaalle hakuvaatteet kaukaloon lämpöpussukan sisään valmiiksi. Mies ei niitä osaa katsoa kutenkaan :)

Synnytys lähenee Tänään lääkäri sanoi, että pitää alkaa valmistautua 37-38 viikoilla synnyttämään kun aiemmatkin on syntyneet "ennakkoon" ja nopeasti.
Toisaalta, voihan olla että tämä menee sitten yli ja reippaasti :D

*MUOKS*
Esitietolomake Meillä on sähköinen eli sellainen kuin "pikkuhaikara". Voi täytellä kotona tietonsa netin kautta ja päivitellä tietojansa milloinka haluaa :) Salasanat ja käyttäjätunnuksen saa neuvolasta ekalla kerralla heti.


Enie + Tou 30+5
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kävin siellä ultrassa.
Ei lääkäri löytänyt mitään, teki myös sen sisätutkimuksenkin.
Kohdunkaulaa on 7cm, kohdunsuu on hyvin kiinni ja istukassakaan ei mitään ongelmia ja vauva liikkuu. Todella omituista tuo vuoto, kai se johtu vain siitä seksistä sitten :D.
Sanoi vain kuitenkin, että pitää välttää yhdyntää tai ei saa kuulema työntyä niin syvälle, tai sitten pitää keksiä jotain muuta.
Mut onneks kaikki oli kunnossa. Vauva oli taas kääntyny perätarjontaan, eilen se oli raivotarjonnassa.

Mun oli pakko käydä tänään ostamassa uusia vaatteita, kauheeta kun oikeesti tää maha on alkanu ihan todenteolla kasvamaan !
Ostin myös mamma-alkkarit, jotka tosiaan ei mitkään kaikista kauneimmat ole, mutta ovatpahan käytännölliset ja tukevat tätä mahaa.
Kävin myös kirpparilla ja todella vaikeata oli etsiä minkäänlaista vetoketjuhupparia sieltä koska ei mikään menny kiinni, käytän tällähetkellä takkina puolison fleecehupparia :D !

Olen muuten kuullut, että Englannissa ei kovin mielellään tehdä episotomiaa sen takia, kun jos repeää paikat itsekseen, niin se on kuulema parempi ja paranee nopeammin kuin se tehty episotomiaviilto.
 
Nannaliina: millaisilla ikäeroilla teidän lapset ovat, jos saa udella?

Sairaalakassi: aion pakata vasta huhtikuussa joskus.. Suunnilleen tietää mitä tulee tarviimaan ja jos jotain jää, niin mies voi sit tuoda myöhemmin ku ei oo pitkä matka sairaalaan.

Synnytyssuunnitelma: en oo tosiaan sellaista täyttäny kertaakaan. Onko joku Helsinkiläinen sellaisen täyttäny? Miksköhän mulle ei oo tarjottu : /

Esitietolomake sairaalaan: vai mikä se nyt olikaan (sivu meni ja vaihtui eikä tässä vanha enää muista). En oo sellaistakaan täyttäny tai sit neuvola tekee sellaisen mun puolesta. Mut en oo siis ikinä kertonu mitään nimiajatuksia ennen ku ristiäispapille. Ihan uus juttu tuokin!

Hoitovapaa: lapsille haetaan tarhapaikat elokuulle 2012. Se on vielä avoinna jäänkö minä vai mies hoitovapaalle. Luultavasti/toivottavasti jotenkin jaetaan, että esim. toukokuussa menisin töihin ja mies jäis kotiin 3 kuukaudeksi.

Jadey + vauveli 31+4
 
Lasten ikäero: esikoinen -99, kuopus -04 ja seuraava muru nyt -11 Eli ikäerot 5v ja 7v. Esikoiselle ja vauvalle tuleekin 12v ikäeroa. Olen ajatellut että olisiko pitänyt sittenkin tehdä kaikki muksut peräkkäin, en olisi kuitenkaan jaksanut joten mennään näin.;)

Eksu ja Veera 30+1
 
Heipat taustalta :) Olen lueskellut teidän juttujanne mutten ole keksinyt mitään kirjoitettavaa.. :)
Neuvolakuulumisia vaikka tähän väliin: sf -mitta 31cm, mun paino laskenut 750g/viikko, sokerit ja kaikki nyt ok. Kovasti liikkuu ja on selvästi kääntynyt.

Nannaliina Mulla kanssa saliohjelmaan lisätty vartalonkierto kevyillä painoilla, pitkiä n. 30 toiston sarjoja.

Synnytyssuunnitelmaa on pelkopolilla kyselty ja se pitäisi tehdä, en ymmärrä miksi koska silloinhan kuitenkin mennään tilanteen mukaan ja ainakin viime kerralla oli niin kiirus kätilöillä että ehtivät vain silloin tällöin ovelta huikkaamaan eivätkä todellakaan pystyneet vastaamaan minkäänlaisiin toiveisiin. Jos synnytän alakautta, tuskin otan epiduraalia sillä viimeksikään se ei tehonnut enkä kokenut itse synnytyksen olevan sietämätön ilman sitä. Itse pelkään hirveästi repeämiä, tietääkö joku täällä miten yleensä toinen menee jos ekassa tullut pahoja repeämiä?

Ovatko kaikki muut jo hankkineet kaikki vauvatarvikkeet? Meiltä puuttuu vaunut ja kantoliina, muut aika pitkälti esikolta jääneet ja niiden etsiminen vain edessä :)

Lilya ja murmeli 30+0 POKS! :)
 
Lilya: Mä repesin/leikattiin todella pahasti esikoisesta, kun jouduttiin kiireellä väkisin lapsi ulos kiskomaan imukupilla!!! Sitten vielä se tulehtui ja KAIKKI tikit petti... eli jouduin kuukausi tolkulla hoitelemaan alapään avohaavaa!!!! Eli siis alapää yhtä kauheaa arpea!! Toista odottaessa kysyinkin lääkäriltä, että pystynkö alakautta synnyttämään sillä arpimäärällä ja sanoi, että on sen verran myöden antavaa kudosta, että pystyn ja niin pystyinkin!!! Toisella kerralla ei montaa tikkiä tarvittu ja kaikki meni hyvin vaikka PELKÄSIN ja paljon, että jos kaikki menee taas mönkään.... No saas nähdä mitä tää kolmas tuo tullessaan???
 
Mulle myös annettiin jo joitain viikkoja sitten esitietolomake mikä pitää sairaalan nettisivuilla käydä täyttämässä, en tiedä liittyykö jotenkin synnytyssuunnitelmaan vai onko vaan jotain perustietoja mitä on sataan muuhun paikkaankin jo syötetty. Mua harmittaa edelleen se että sairaalaan ei pääse tutustumaan millään tavalla etukäteen, olisi jotenkin mieli rauhallisempi kuin tietäisi mihin on menossa.

Synnytyksen suunnittelusta muutenkin niin oletteko etukäteen paljon miettineet mitä haluatte ja mitä ehdottomasti ette? Siis tietenkään synnytystä ei voi suunnitella mutta jotain asioitahan voi ennakkoon miettiä ainakin. Itse en ole vielä muodostanut mielipiteitä epiduraalin otosta, epparin leikkauksesta, synnytysasennoista jne. Tuntuu että niihin on niin monta mielipidettä mitä on synnyttäjääkin :D

Sairaalakassista, ei mitään hajua mitä sinne pitäisi pakata jos nyt tulisi lähtö ;) Olen sen verran "viime hetken"-ihmisiä että luulen kassin olevan vielä puolitiessä kun synnärille on lähtö edessä.

Nepula, mulla on sama asia tullut mieleen nyt kun omaa vauvaa odottaa että kyllä olikin lapsena ihanaa kun äiti oli aina kotona kun tuli koulusta. Jotenkin siitä on jäänyt sellainen turvallisuuden tunne päällimmäisenä mieleen. Mä en valitettavasti osaa kuvitella itseäni kotona kovin montaa vuotta mutta en kuitenkaan halua etukäteen tyrmätä ajatusta kun ei yhtään tiedä miten hyvin/huonosti se sujuu.

Eniellä alkaa olla jo pian sitten niitä viikkoja että saa oikeasti alkaa jännittämään synnytystä :)

Tiudeliini, onneksi vuoto sitten ilmeisesti oli vaaratonta!

Lilya, täällä myös yksi ketä ei ole ostellut muutamaa vaatetta lukuunottamatta juuri mitään. Babybjörnin rintarepun käytettynä mutta siinä se... Pitäisi nyt aktivoitua :)

Mama84, onpas sulla ollut kokemuksia synnytyksessä, hui!

Nelli ja Kultahippu 28+3
 
Nelli, mä jo tossa aiemmassa viestissä kerroinkin, että luomusynnytys on suunnitteilla ja toiveissa, ainoastaan terveydelliset syyt, liian aikainen tai myöhäinen synnytys (ennen rv 36 tai rv 42 jälkeen), vauvan perätila tms. syy pakoittaisi mut siirtymään sairaalaan, jolloin luomusynnytys olisi vaikeampi saada (tässä maassa ollaan aika käynnistys-/epiduraali-/sektioherkkiä). Mutta tää onkin mulle toka kerta, joten tiedän jo paremmin mitä haluan ja etenkin että mitä en. Ekaa kun lähdin synnyttämään, menin tosi avoimin mielin, ainoa toive oli että pärjäisin ilman kipulääkkeitä - ja ilokaasua lukuun ottamatta (mikä siis oli virhe) näin kävikin. Mut muita juttuja sit tekisin kyllä toisin, ja siksi menenkin synnyttämään tähän "luomusairaalaan". :)

Mulla on tissit kasvaneet kahdessa päivässä ihan käsittämättömiin ulottuvuuksiin! :D Tuntuu kovilta, siis siltä kuin olisivat jo maitoa täynnä, ihan hullua! Maitoa kyllä tihkuu jonkun verran, ei onneksi mitenkään niin että pitäisi suojata liivejä vielä, mutta vähän nyt pelottaa että meinaako toi maito jo nousta kun ovat noin pinkeinä?? Huh!

(.) Tänään kävin kätilön luona normikäynnillä, sf-mitta 30 cm - he ei käytä tuossa paikassa mitään käyriä vaan kuulemma yleensä tavoitteena on että sf-mitta on + - 2-3 cm viikkoihin nähden eli ts. kun mulla on 28 vk niin 25-31 olis vielä normaalin rajoissa. Nää on muutenkin ihanan joustavia, ei valita painonnoususta (nyt tullu noin 11-12 kg) ja muutenkin luottaa äidin omiin vaistoihin. Varmasti ensikertalaisille enemmänkin neuvovat, mutta musta on ihanaa kun ei liikaa tuputeta ohjeita ja neuvoja kun oon kuitenkin aika hyvin perillä näistä asioista eikä mitään vaivoja ole. Vauva on tällä hetkellä todennäköisesti samassa asennossa kuin ultrassa viisi viikkoa sitten eli pää tuolla alhaalla vasemmalla ja jalat yläoikealla.

Niin joo, ja kätilö sanoi että mulla on kaunis maha. Ihana. :)

Luomis edelleen 28+3 (Nelli mehän mennään ihan samoissa!)
 
Moikka ja terveisiä ekalta lomapäivältä =)

Enie, puhuit tosta lämpöpussukasta kaukaloon? Tarviiks sellasta toukokuussa? Siis olen ihan ulkona kuinka paljon ja millasta vaatetta ne tarvii touko-kesäkuussa syntyessään, joten pakko kysellä? Ja olsihan se hyvä varautua, että olis tarpeeks lämmintäkin vaatetta...Kertokaas siis tietämättömälle :D

Eilen tuli pinnasänkyyn brion katosverho, ja nyt oottelen sitä samaa sarjaa olevaa reunasuojusta. Toi oli just sellanen ku aattelinkin, ihana:) Oikein ootan, että pääsisin laittamaan kaikki valmiiks.

Tänään ollaan menossa kattomaan yhtä rivarikolmiota, ja alustavasti jo tiedetäänkin, että pintaremppaa siihen joutuu tekemään, mutta saas nähä kuinka paljon ja onko jotain muuta minkä takia ei voitais siitä tarjota...Äh, ku oikeesti haluan sen kämpän jo ja alkaa olla kiire ku vielä remppaaki pitää tehä...

Mä olen eilen itkeä tirauttanu muutamaan otteeseen haikeutta työkavereita kohtaan..Ja sit pelkään kuinka tylsää mulla tulee olemaan..Vaikka onhan täällä kotonakin hommaa ku voisin alkaa siivoamaan oikein kunnolla jo vähän ennakkoon muuttoa ajatellen.
Kirppispaikan varasin kanssa turusta ja ootan että sieltä kuuluis jotain ni saisin viedä tavaroita sinne. Niitä tavaroita tuntuu taas meinaan riittävän..:) Harmi vaan että sinne matkaa aina sen 30km/per suunta niin täytyy kehittää niihin päiviin muutakin, ettei tulis ihan nii kallista...

Äitiysjooga menis aina su/ke, saas nähä rohkenenko jompaan kumpaan ryhmään liittyä..Tosin sekin taas turussa, ni matkaa yht.sen 60km.äh..
 
Heippa

Eksu77: Meilläkin vauvaa odottaa 04 suntynyt esikoinen. Haluisin kyysä miten teillä isommat odottaa vauvan tuloa? Suurimmalla osalla täällä taitaa olla sisarukset nuorempia? Mua vähän jänskättää että onko ton ikäisillä sitten millaista mustasukkaisuutta/ muuta "oireilua" vauvan synnyttyä. Meillä olisi vauva ollut tervetullut aiemminkin mutta jouduttiin hakemaan apua lapsettomuushoidoista. Toisaalta ihanan helppoa kun vaan yksi pieni kerrallaan. Onhan toki koulu-ikäisillä sitten omat huolensa että varmasti ihan jännä syksy tulossa. Meillä onneksi eskarilainen käy jo samaa koulua mihin ekallekin menossa, ei tule niin suurta elämänmuutosta.

Tarvikehankinnoista puuttuu ainakin rintapumppu (joka oli ainakin esikoisesta ihan ehdoton oman olon helpottamiseen jo sairaalassa). aion hankkia aventin käsikäyttöisen, on sitten yhteensopiva noihin pulloihin joita muutama tallessa, jos siis pulloja tarvii. Äippäpakkaus saapui eilen, pienempiä vaatteita tarvii vielä kirpparilta katsella.

Olikos täällä muita joilla sektio takana? Olis kiva vaihtaa siitäkin ajatuksia että mitä tunteita mahdollinen alatiesynnytys/ uusi sektio herättää teissä? Meillä päädyttiin lääkärin päätöksestä kiireelliseen sektioon kohdunsuun ollessa 8 cm auki. Vauvan sydänäänet alkoi heiketä ja synnytyksen eteneminen oli pysähtynyt. Nyt mielessä kaikenlaisia ajatuksia, haluaisin alatiesynnytyksen kokea, mutta en missään nimessä samanlaista loppuratkaisua kuin viimeksi.

Vattula 28+4
 
haaveilija87: Samaa minäkin miettinyt noista lämpimämmistä vaatteista. Päätin että joku fleecepuku tms. saa riittää, jos on kylmää synnäriltä lähdettäessä voi vaikka jonkun kevyen viltin laittaa kaukaloon päällimmäiseksi. Tietty jos joutuu paljon ulkoilemaan vaunuilla alkuun, voi olla eri juttu. Vaunuihin kuitenkin saa tarvittaessa makuupussia tms. peittoa, niin en usko että tarvii toppapukua??
 
Tervehdys vaan kaikille!

Onpas taas aika mennyt vauhdilla ja on jo kuukausikin vaihtunut kun viimeksi ehdin koneelle. Täällähän on tapahtunut vaikka ja mitä.

Hali TUUtiksille ja MaiMeille:hug: ja paljon jaksamista sinne! Toivottavasti pikkuihmiset olisivat mahdollisimman pitkään turvallisesti massuissa.

Meillä on ollut niin iloja kun surujakin. Ensinnäkin iloista asiaa. Teini saatiin lähtemään ukille yksin hiihtolomalla ja sieltä palasi sekä ukki että tyttö erittäin positiivisissa tunnelmissa. Sitten toisetkin isovanhemmat tulivat kaukaa Rovaniemeltä viime viikolla meitä moikkaamaan. Vieraat on aina positiivinen asia :) Muuten sitten teini järjesti semmoisen järkytyksen, että saa sulatella sitä sitten pitkän pitkän ajan jos ikinä siitä kunnolla äiti-ihminen selviää.

Tytön isä on eri kun näillä pienemmillä (siis 4v ja masuasukki) ja neiti on joka toinen viikonloppu isällään. Kaikki on mielestäni mennyt näin ihan hyvin jo kohta 8 vuotta ja olikin hirveä järkytys kun tytön isä soitti viime keskiviikkona ja ilmoitti ostaneensa asunnon, johon hän muuttaa tyttären kanssa. Enpä siinä puhelimessa sitten mitään osannut sanoa ja sitten tuli kaikki mahdollliset tunteet laidasta laitaan ja nyt on viikon verran ollut ihan karmiva olo. Jos jotain positiivista tästä haluaa etsiä, uusi kämppä on neljän km:n päässä miedän kotoa kun ennen välimatkaa oli n. 50km. Laiha on lohtu kun tässä tuntee itsensä niin epäonnistuneeksi äidiksi kun vaan voi ja aina kun tästä puhuu jonkun kanssa, tulee väkisinkin itku :'( Pakkohan tästä on jatkaa eteenpäin ja olla mahdollisimman hyvä "viikonloppuäiti".

Viime viikon neuvola on jotenkin aika pliisua tässä tilanteessa, mutta minillä on kaikki oikein hyvin. Nyt on jo 31+1 viikot, vähiin käy ennen kun loppuu. Talviloma alkais kahden viikon päästä ja sit suoraan äippälomalle. Jos vaan jaksais kaks viikkoa ja sit se olis ohi, se työnteko. Jospa sitä sitten jaksais ajatella pienelle jo vaatteiden pesua ja tavaroiden sisään hakemista varastosta. Tässä on mennyt maku koko vauvatavaroiden laittamisesta ihan kokonaan. Onneksi tuo 4v jaksaa puhua vauvasta ja olipa piirtänyt kuvan, jossa on hän, isä ja äiti, jolla on vauva massussa :)

Mutta näillä mennään!
 
Heippa!
Tuutikki pääsikin kotioloihin jatkamaan lepoa, mua vielä pitävät täällä, kun beben kasvu on ollut nyt tosi hidasta. Häthätää 100g tuli 2 viikon aikana. Tähän asti ollaan oltu ihan keskikäyrällä, mutta nyt tipahdettu alakäyrälle monelta mitalta (osa kyllä yhä keskikäyrän tuntumassa, kuten pää) ja joku mitta vähän allekin. 30+2 painoi noin 1200kg. Lääkärit sanoivat, että käynnistys saattaapi olla päivänä minä hyvänsä (jos tällä puolen mahaa kasvais paremmin), joten täällä nyt elellään fiiliksissä "jokainen päivä on potentiaalinen synnytyspäivä"! Kieltämättä hieman hermostuttavaa...

Jospa tuo nyt tuosta pyrähtäisi kasvuun. Ei taida sairaalaruoka oikein maistua... Itse oon kyllä syönyt siihen malliin, että oma paino täällä kahden viikon aikana on noussut melkein 2kg...

Mut eipä muuta kuin päivä kerrallaan!

MaiMei 30+5
 
Noista sairaalakasseista muistui viime kerta mieleen. Silloin oli huhtikuun alku ja en oikein ollut varma tarviiko vauva vielä toppapuvun vai sen ohuemman lämpöpuvun päällensä. No, molemmat oli pakattu matkaan mukaan. Siinä sitten sairaalassa tavaraa pakatessani päätin laittaa myös toppapuvun sisään jotain vaatteita tms. kun kassiin ei enää mahtunut.. ja osastolta lähtiessämme nappasin toppapuvun kainalooni, ym. muut kassit. Mies kantoi vauvaa kaukalossa... Käytävällä tuli sitten eräs puolituttu vastaan joka onnitteli meitä kaksosista... Oli vähän pokassa pitämistä :whistle: :LOL: Muistaakseni tuo toppapukukin oli mun käsissä niin, että oletetulta vauvalta olisi todennäköisesti ollut niskat nurin jos sitä niin olisin kanniskellut!

Tiudeliini hyvä että ultrassa oli kaikki kunnossa!

Nepula: Mä muistan lapsuudesta, että koulun jälkeen päivät oli tosi pitkät, kun piti odotella äitiä ja isiä töistä. Toisaalta sitten kun olin viimeksi äitiyslomalla, äitini oli kotona ja tulikin usein vaunujen kanssa käppäiltyä sinne juomaan päiväkahvit! Nyt onneksi tuo esikoinen pääseen nauttimaan siitä tilanteesta että äiti on kotona, ja saattamassa/hakemassa vauvan kanssa koulumatkat. Tulevaisuus näyttää milloin työhön palaamiset tapahtuu, kun riippuu niin tuosta miehen työllistymisestä valmistumisensa jälkeen.

Kuulostipa Enien vauva jo mukavan isolta (1700)! Oma pikkuinen tuntui vielä niin rääpäleeltä, kun painoarvio oli 1280 (rv 28+5), vastaten myös viikkoja.. Onneksi tuota painoa alkaa vauvalle kertymään mukavasti näillä viikoilla!

Vauvatarvikkeista Meillä on vauvatarvikkeet aika mukavasti vielä "maailmalla", tuntuu ettei niitä ihan vielä halua tänne asuntoon viemään tilaa. Vaikka toisaalta, olishan se mukavaa että sais kohta alkaa laittaa kaikkea jo paikoilleen. Vauvan sänky ja turvakaukalo tulee veljeni muksuilta, vaunut ja kelan paketti on pahvilaatikoissaan. Kaikki edellisetkin vauvan vaatteet hyvässä tallessa vielä varastossa. Nyt haaveilen jostain senkistä/piirongista vauvan vaatteille ja matkarattaista ja manducasta, olisihan noita vielä hankintalistalla :) Vauvaa ajattelin nukuttaa ekat kuukaudet siinä kelan laatikossa (tai vieressä...) ja siihen haluaisin jonkun kauniin kankaan.. Viimeksi oli lainassa yhdeltä exän tuttavalta sievä kangas, mut ne ei enää kuulu mun tuttavapiiriin joten se siitä! :)

Nelli79, mulle ei jäänyt ainakaan epparista mitään pahaa sanottavaa. Parani hyvin, eikä ole muistuttanut itsestään minkäänlailla. Ehkä enemmän pelottaisi jos alapää repeäisi holtittomasti johonkin suuntaan itsestään :O En tiedä sitten kumpi oikeesti parempi! :) Viimeksi synnytin siinä sängyssä puoli-istuvassa asennossa, en olis kyllä jaksanu könytäkään missään muualla sängyn ulkopuolella.. Mutta voisihan sitä nyt jotakin muitakin asentoja koittaa!

Vattula, mulla myös tyttö -04 syntynyt ja kouluun menee syksyllä. Tällä hetkellä odottaa tosi kovasti vauvan syntymistä, innoissaan on kaikesta vauvaan liittyvästä. Mut toisaalta sit vähän jännitän sitä, tuleeko kumminkin mustasukkaiseksi kun vauva on syntynyt. Ainokaisena kuitenkin saanut tähän asti kaiken huomion! Mutta täytyy vaan luottaa että kaikki sujuu kivasti! Toki paljon toisesta on varmasti jo apuakin ja sitä kautta tuntee itsensä varmasti myös tärkeäksi perheenjäseneksi, kuten ennenkin!

Marsku iso voimahali sulle :hug: . Ymmärrä noita teinejä sitten! Onneksi asuvat noinkin lähellä jatkossa. Voihan tuo olla joku hetkellinen ailahdus ja irtaantuminen äidistä. Voihan olla että jonkin ajan kuluttua hän onkin halukas palaamaan taas teidän kotiin! Älä turhaan tunne itseäsi epäonnistuneeksi, vaikka varmasti se tunne on ensimmäisenä mielessä (näin itsekin eronneena ja yhteishuoltajuudessa eksäni kanssa). Kaikella on varmasti tarkoituksensa!

( . ) Soittelin tänään taas neuvolaan ja kyselin virtsavastauksen tulokset. Nekin oli ihan normaalit. Tänään vatsa ei ole kovettunut niin paljon kuin eilen, mut selkään särkee nyt tuolta kyljen puolelta. Musta tuntuu että se jo osaksi johtuu tästä "lepäämisestä". Jos tässä tosiaan pari viikkoa on otettava näin lunkisti, niin tässähän kunto rapistuu ihan silmissä. Musta tuntuu että alan jo "laitostua" tähän sohvan ympärille tän läppärin ja telkkarin kanssa. Taitaa olla ettei tästä enää työelämään palata ainakaan tämän vuoden puolella. Mulla olis ollu ensi viikko lomaa ja soitin palkanlaskijalle mitä noille lomapäiville tapahtuu, kun olen nyt saikulla. Se lähettikin mulle sähköpostiin lapun jolla voin siirtää noi lomapäivät ns. "Säästövapaaksi" jolloin voin pitää ne sitten kun olen taas työelämässä, koska vuoden 2010 lomat olis pitäny pitää syyskuun loppuun mennessä ja äitiyslomallahan sitä silloin ollaan. Onneksi kysyin asian!

Ansukka ja Mimmi 29+1
 
MaiMeille edelleen jaksamista sinne sairaalaan. Varmasti epätietoisuudessa eläminen on todella raastavaa!!! Onneksi olet siellä hyvissä käsissä, ja toivotaan että vauvan kasvu kuitenkin vielä reipastuisi siellä masussa! Ja jollei, niin viikot vauvalla on jo onneksi yli 30 puolella, ja vauva varmasti jaksaa jo hyvin masun ulkopuolellakin kun saanut kortisonit ym! :hug:
 
Tänään vein pomolle työpaikalle lomakkeen johon merkkaa sitten mun palkkatietoja äitiyspäivärahaa varten, kaikki vuorot kun joutui perumaan näiden supistelujen takia.

Sairaalakassi pitäis varmaan pakata, ainaki vaatteiden ja sellaisten osalta suurimmaks osaks valmiiks... eilenkin taas säännöllisiä supistuksia, vaikkei kyllä hirveän kipeitä (jonkin verran alkoivat selkää jomottelee), oli reilun tunnin verran. Päätin että seuraan puoltoistatuntia ja sitten soitan sairaalaan. Kun silloin viimeks sanottiin että saa aika herkällä alkaa tulemaan ottaa piikkiä pakaraan että supistelut saa loppumaan, jos ne tulee edes säännöllisinä. Sitten ne kuiteskii loppui ennen sitä mun takarajaa. Illalla vielä jatkui pitkin iltaa, muttei säännöllisinä.

Hankinnat on hankittu. :) Tai aina tulee sellasta pientä mitä tajuaa sitte että olis hyvä olla, kun vauva on syntynyt mutta ne saa sittenkin. Vaippoja, liivinsuojuksia ja sellasta vois vielä ehkä lisää ostaa ettei heti tartte hakee lisää. Jotain Bepathenia puuttuu ja sitte en ole varma noista mun nykyisistä imetysliiveistä, että onko sittenkin liian pieniä kun maito nousee... pinnasänky saadaan sunnuntaina. Jippii! Hyvällä mallilla.

Synnytyssuunnitelmalappu: Jostain tällaisesta terkka puhui mullekin ihan raskauden alussa, mutta en ole vielä saanut... mitähän siinä on, vai onks se paikkakunta/sairaalakohtainen kans? Torstaina on neuvola, saa nähdä saanko siellä sitten. Ja saa nähdä mitä sanoo oma terkka kun oon sairaalassakin kävässyt tässä välillä, kun annan palautetta ettei ketään saa puhelimitse kiinni kun tarttis ja toiminta muutenkin vähän kintaalla viitattua...


Haidih ja tyllerö 29+3
 
haaveilija87 Täällä saa ainakin varautua että voi olla vilpoisempikin keli toukokuussa, saati jos tämä syntyykin jo huhtikuun lopussa. En muista mihin asti käytettiin kaksosilla niitä, mutta oli pitkään niin, että autoon siirrettäessä pussukka kiinni, autossa auki ja taas kun ulkona siirryttiin niin laitettiin kiinni. Siis näin keväisinä keleinäkin jos oli vilpoista ulkona. Sitten ei laitettu sitä muuta vaatetta päälle välttämättä kuin hattu ja pelkät sisätamineet vain oli.
Meistä oli kätevä niin.

MaiMei Voimia sinne kovasti. Tuo kasvun mittaaminenhan on siitä jännää hommaa että toinen mittaa toisin ja toinen toisin. Eli ei kannata säikähtää jos joskus sanovat ettei ole kasvanut kun se ei välttämättä ole koko totuus. Minullakin sai aikoinaan lääkäri B vauvan mitattua niin ettei ole kasvanut mutta kun hätyytti toisen lääkärin paikalle niin hän "osasi" mitata oikein ja sai ihan normi kasvut.
Mutta joka tapauksessa hyvä että olet siellä hyvissä käsissä ja toisaalta tosiaan ihan mukavilla viikoilla ollaan selviämisen kannalta ja tietysti jokainen päivä on aina vaan suurta plussaa.
Voihan olla että koko tilanne rauhoittuu ihan selvästi ja vauva alkaa kasvamaan ja meneekin vielä pitkään :) Toivotaan ainakin niin.
 
Moikka kaikille!

Vattula: -04 tyttö on todella innoissaan, oikein ajattelen itsekseni voiko olla totta että näin hyvin menee. Huomasin toki että tyttö hakeutuu syliin, pussaa ja halaa mua ja kertoo kuinka rakas hänelle olen huomattavasti enemmän kuin ennen. -99 pojasta vaikea sanoa, puhuu tulevasta vauvasta luonnollisesti, sellainen tulee ja meitä on sitten perheessä 5, eikä sen enempää. Sen poika on sanonut että jos vauvasta tulee samanlainen kuin pikkusisko, hän ei kestä, naurettiin yhdessä ja uskonkin asian olevan huumoria:D Olen käynyt paljon keskustelua lasten kanssa siitä että äidille lapset ovat kaikki todella rakkaita, olen selittänyt että poikani on minulle maailman paras poika ja tyttö maailman paras tyttö, nyt ollaankin lirissä kun/jos toinen tyttö tulee,, :rolleyes:

Marsku: voi Marsku, ymmärrän sua hyvin, kun ajattelet vanhinta lastasi. Meilläkin poika muutti isälle 150 km päähän:ashamed::':):)mad: ym, vuosi sitten ollessaan 11v. Vieläkin sydämestä ottaa, mutta kunnioitan lapsen päätöstä ja hän on aina tervetullut takaisin. Jaksamisia sinulle, asioilla on tapana järjestyä, onneksi teidän välillä on vain 4km.

Vauvatarvikkeista; mitään en ole hankinut, oikein hävettää, äitiyspakkaus sentään löytyy...No kyllä minä tästä aktivoidun, kunhan saadaan lasten synttärit vietetty, molemmat ovat maaliskuiset ja mies kanssa...Tuleepas taas kakkuja ym herkkuja syödyksi:popcorn:

MaiMei: :hug: Toivotaan että vauva kasvaa hyvin ja sinulle jaksamisia.

P.S.Kuten kirjoituksen ajasta huomaatte täällä nukutaan vähän kehnosti....|O

Eksu77 ja Veera 30+3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Nyt on aikaa kirjoitella kuulumisia. Luen joka päivä ketjua, mutta kirjoittaminen se meinaa jäädä ajanpuutteen vuoksi.

MaiMeille jaksamisia sinne sairaalaan! Ja kuten joku jo totesikin, toivotaan, että vauva vielä jaksaisi massussa kasvella, mutta onneksi ollaan jo näinkin pitkällä ja hyvät on näkymät, vaikka pitäisikin tulla tälle puolen kasvelemaan!

Kiva, että TUUtikiks pääsi kotiin!

Marskulle kovasti jaksamisia tilanteeseen! Varmasti tuntuu pahalta ja epäonnistuneelta juuri tällä hetkellä, mutta onneksi muuttaa kuitenkin noin lähelle. Ja epäonnistumisesta ei varmasti ole kyse!

Sairaalakassia ei ole täällä vielä kovin edes mietitty. Jos sitten äippälomalla sitäkin miettisi. Tosin mitään kummosia en meinaa mukaan ottaa, se on nopeasti pakattu.

Mitään synnytyssuunnitelmaa en minäkään ole saanut täytettäväksi. Enkä sitä hirveästi haluakaan etukäteen suunnitella. Mennään tilanteen mukaan. Myöskään mitään erityistä esitietolomaketta, jossa kyseltäisi vauvan hätäkastenimiä ei täällä täytellä.

Sitten sitä omaa napaa... Nyt olis viikko 1/5 neuvolaharjoittelua takana päin eikä kyllä voi mitenkään sanoa, että on helppoa kun voi pääosin vaan istua eikä ole sellaista osastokiirettä... Näinhän mä itse ajattelin, että varmaan ei oo niin raskas harjoittelu. Mutta kyllä on tuskaa päivät istua. Muutenkin joka paikkaa kolottaa ja tarttis välillä päästä pitkälleen kyllä. Noh, onneksi on mukavaa ollut kuitenkin ja ihanaahan se on. Tapaa raskaana olevia ja lapsia.

Tiistaina tunsin aivan selvästi, miten vauva pyöriskeli mahassa siirtyen poikkitilaan. Oli ollut siihen asti pää alaspäin pitkään. Ei mitenkään mukavan tuntuista :( Noh, saman päivän aikana sitten pyöriskeli lisää niin, että tunsin olevan pitkittäin siellä, muttei enää mitään käsitystä kumpi pää alhaalla. Torstaina oli neuvola ja siellä sitten oli myöskin opiskelija (joka myös raskaana) ja eivät oikein saaneet vauvan päätä käsiinsä alhaalla. Meidän neuvolaan oli tullut ultra, joten sillä tarkistettiin ja niinhän se oli, että vauva on nyt perätilassa. Onneksi tässä on viikkoja vielä aikaa pyöriä useitakin kuperkeikkoja. Oudolta vaan tuntuu kun esikoinen ei mihinkään pyörinyt vaan oli kiltisi päätilassa. Noh, tuntuu olevan muutenkin liikkuvaisempaa sorttia tämä typykkä.

Neuvolassa kaikki ihan hyvin. Sf-mitta oli nyt 29,5cm. Mulla vaan ei niin luotettavaa tuo seuraaminen kun on ollut joka kerta eri mittaaja. Hyvin kuitenkin kasvanut. Ensi kerrasta lähtien pitäisi sitten olla sama th loppuun asti. Painoa mulle ei ole tullut alusta kuin pari kiloa ja hyvä niin kun tuota on ihan omastakin takaa...

Maanantaina on äitipoliaika. Lähinnä varmaan kasvukontrolli rd:n takia. Mutta oli mulle niitä käyntejä sinne suunniteltu monestakin syystä. Katsotaan mitä nyt tällä ekalla kerralla sit on luvassa.

-Catalia ja HyaSintti 30+2
 
Huomenia!
Pikaseen tulin kommentoimaan: MaiMeille paljon tsemppiä ja lisäpäiviä!!!
Ja siitä äitiyskopasta; babystylen sivuilla tosi nättejä kankaita/settejä koppaa varten. Mäki tilasin omani sieltä, makso 40e tarjouksessa ku norm.60e.

Omaa napaa sen verran, että eilen jätettii rivarikolmiosta tarjous, saas kattoo miten käy. Remppa- ja sisustusuunnitelma valmiina, heh :D
 
Jadey:Lasten ikäeroista,ekalla ja tokalla ikäeroina 1v4kk eli ovat nyt ekalla luokalla ja eskarissa:) Seuraavaan sitten 1v3kk ja sama myös nelosella. Sitten nelosella ja vitosella onkin eroa 2v7kk ja nyt sitten tulee vitoselle ja kutoselle 1v9kk. Että meillä on touko-kesäkuussa juuri 9v täyttänyt esikoinen,6,5v, 5v5v reilu 4v ja 1v9kk. Mä en osaa kuvitellakaan miten yhdistäisin työn ja kotielämän,sen verran aikaa tämä poppoo vie jo ihan kotosalla ollessani puhumattakaan kotitöistä joita tehdään koko ajan jos meinaa ettei tarvitse elää sikolätissä;)
Kolmonen aloittaa syksyllä eskarin ja kotiin jää sitten enää vain reilu 4v ja 1v9kk vauvan lisäksi.

Marskulle voimia! Et takuulla ole huono äiti ja vaikka itselläni ei teineistä kokemusta olekaan omina lapsina niin mistäs niiden ajatusmaailmaa aina tietää. Voihan hyvinkin olla että jossain vaiheessa haluaakin muuttaa takaisin teille. Tsemppiä!

Kiva että olette lisänneet saliohjelmaan sen kierron. Mä olen päässyt nyt 2x viikossa salille mutta teen ihan perusohjelmaa,en kamalasti tykkää koko kuntosalista mutta käyn siellä ystäväni kanssa jonka sinne kerta houkuttelin. Enemmän tykkään stepistä sun muista ryhmäliikuntatunneista joista tosin olen alkanut saamaan kovia liitoskipuja mutta en kyllä voi kuvitellakaan olevani vielä ilman liikuntaa.

Nannaliina 29+0
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä