Toukokuun tiitiäiset 2015 *syyskuussa*

Äh! Päätin tänään lähteä lounaalle kotoota homehtumasta. Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes sain ruoan eteeni ja haukkasin ekan palan. Paskat mä mitään söin. Oksennushan siinä nous suuhun. Hitto vie :LOL:
 
Tässä ilmoittautuu yksi uusi mamma. Tulossa toinen LA 28.4. Edellinen meni 2 vko yli, että uskon vahvasti, että tämäkin menee yli. Siksi täällä toukokuisissa. Huomenna ois siis 9+0. Tänään ultrassa siellä näkyi jotain eli kyllä siellä joku meille on tulossa.

28.4
HSP79 / 34v / 2. / SeKS
 
Neuvolaan otettu yhteyttä ja täti oli sitä mieltä että jos kivut ja vuoto jatkuvat pitkään pitää tarkastaa onko raskaushormonit lähteneet laskuun. Mutta on kuulemma normaalia että näin varhaisessa vaiheessa (mulla nyt 7+3)ei tule hyytymiä juuri ollenkaan. .eli sen kuvan sain että aika selkeä keskenmeno ja vasta jos vielä kivut ja vuoto yltyvät pitää ottaa yhteyttä johonkin. .enpä tullut paljoa viisaammaksi :/
 
Leona6 No eihän tuosta ollut mitään hyötyä. Täytyyhän sinun saada varmuus onko mennyt kesken vai ei! Siinä minun ekassa km:ssa sairaalassa oltiin aina sitä mieltä, että on mennyt kesken, kun verta ja hyytymiä tuli kuin saavista kaatamalla. Mutta väärässä olivat ja syke löytyi molemmilla kerroilla. Eli on mahdollista, että on rajuakin vuotoa ja kipuja, mutta siltti kaikki kunnossa. Kyllä sinun pitää päästä ultrattavaksi. Soita sairaalaan gynen polille ja kysy sieltä. Ihan typerää odotuttaa loppuuko vuoto ja kivut itsekseen. Tsemppiä!! Todella paska tilanne.


Karmea närästys ja keskiverto oksetus päällä... Eilen illalla luulin, että pallea repeää ja maha tulee kaikkinensa ulos. Oksentelu oli siis todella rajua hiljaisen päivän päätteeksi. Tänään on tullut kaikki syöty (eli viili ja yksi paahtoleipä) ulos. Uutuutena mulla tulee nenästä verta. Ilmeisesti mahahapot on polttaneet nenän limakalvot. Välillä mietin minäkin täällä, että kuka hullu tähän vapaaehtoisesti rupeaa... Kyllä on raskauden ihanuus kaukana.


Lisäys. Minun toinen km oli rv5+3 ja siitäkin ohjeistettiin käymään polilla ultrattavana, kun päivystyksestä hain saikkua ensihätään. En jaksanut silloin jäädä odottamaan vuoroani, kun vuoto ja kipu oli kohtuullista.
 
Viimeksi muokattu:
Närästystä on täälläkin. Ja kun pahaksi yltyy niin sekin laittaa yrjön lentämään. Mies haki mulle kiltisti apteekista rennietä ja gavisconia kun itse makasin vessan lattialla ja vähän väliä pää pytyssä.
Kieltämättä välillä itsekin mietin että miksi oi miksi hankkiuduin taas tähän tilaan että vaan oksennan. :D
Toisaalta palkinto kuukausien oksentamisesta on kyllä parhain! :heart:

Olen koittanut olla positiivisin mielin ja ajatella että kaikki on hyvin. Välillä kyllä iskee niitä epätoivon hetkiä kuten eilenkin. Miehelle vikisin että ois niin kamalaa jos tämä oksentamisen ja kamalat olot oliskin ihan "turhia" ja raskaus todettaisiin vaikka tuulimunaksi. En ole siis käynyt ultrassa vielä vaan odottelen np-ultraa.

Vatsa jomottelee välillä ja kunnon repäisykivut on saapuneet. Tänään aivastin ja tuntui siltä että vatsa repee tuolta vasemmalta puolen.
Nyt jo alkaa tuntua myös liitoskipuja. Joka raskaudessa alkanut aina vaan aiemmin. Eli kohta kävelen kuin ankka! :D

Keskiviikkona ensimmäinen neuvola.

Neppis ja pieni 8+1
 
Nyt sitte vuotaaki ihan reippaasti ja hyytymiä tulee joten kesken meni :( mut voi poistaa listasta....

muille kovasti tsemppiä ja tarrasukkia matkaan :heart: käyn välillä seurailemassa teijän juttuja vaikka ite tipuinki porukasta pois.
 
taaperotx5:hug:, olen pahoillani. Myös muille menetyksen kohdanneille ja vuotojen stressaajille paljon tsemppiä. Oma km keväällä alkoi pienellä rusehtavalla tuhrulla. Sitä kesti viikon päivät, jonka jälkeen kivut tuli kuvioihin ja kunnon vuoto. Ennen tuota raskausoireet olivat huomattavasti vähentyneet pari viikkoa aiemmin. Tosin ei oireet meinaa sitä että kaikki olisi hyvin, eikä oireettomuus tarkoita epäonnistumista (useampi kaverini on kokenut lähes oireettoman ja silti onnistuneen raskauden).

Itsellä huonovointisuus yltyy, tänään lähdin töistäkin aiemmin, sillä seuraava askel olisi ollut viettää iltapäivä vessassa, enkä kuollaksenikaan halua, että töissä kukaan tietää tässä vaiheessa. Onneksi en oksenna, toivottavasti tämä ei siihen asti menekään, mutta paljon joutuu miettimään mitä voi syödä, sillä kaikki ällöttää ja silti jotain joutuu vähän väliä syömään, jottei huonovointisuus pahene.

Turvotus myös vain lisääntyy ja jo on mammaleggarit käytössä. Yhdet normihousut vielä menevät, kun olen virittänyt kumilenkin nappiin. Muut housut ovat niin korkeavyötäröisiä, että saisin kulkea housut täysin auki, jos ne päälle halajaisin. Myös tissit on kosketusarat ja turvonneet ja ummetus ja närästys vaivaa täälläkin. Vaikka omat oireeni ei pahimmasta päästä olekaan, niin on tästä odotuksen autuus kaukana. On niin vellova olo kaiken aikaa, että se haittaa niin työntekoa, parisuhdetta kuin normaalia arkeakin. No mutta tuulta päin! Kaiken otan edelleen vastaan, jos toukokuussa on palkinto luvassa.:heart:

Hilla ja tyyppi 7+4
 
Viimeksi muokattu:
Taaperotx5 voimia ja jaksamisia sinulle! :hug:

Röntiäinen maalaa teksti ja paina A tuosta muokkauslinjastolta, niin saat valittua värin :)

Täällä taistellaan työstressin partaalla... Olen yrittänyt ottaa rennon ja mukavan työtyylin käyttöön, mutta kyllä se työnarkomaani aina jostain takaraivosta iskee. Nyt pitäs vaan olla ja tehdä sen, mitä ehtii, mutta ei hätiköidä ja stressailla. Jos nyt vielä muutaman viikon jaksais, ni sitten helpottaa!


DiiDii & Pulla 5+1
 
23.5 / HanPi / 27 / 3. / sas tai tyks

Uusi odottaja ilmoittautuu joukkoon. Kolmas lapsi ilmoitti tulostaan lievästi sanottuna yllättäen, perjantain putkahti plussa testiin. Siinä kohtaa, kun on kuvitellut että ei tule raskaaksi ilman avustavaa keltarauhashormonihoitoa ja yhtäkkiä onkin plussa testissä, on fiilikset vähän kahtiajakoiset, työkuvioiden yms. vuoksi lähinnä. Mutta ihana asiahan tämä kyllä on, nyt kun siihen on sopeutunut muutaman päivän :D Ennestään on kaksi poikaa, 07/07 ja 08/10.

Alkuraskauden ultraan soittelin aikaa äitiyspolille tänään, taustalla ennen toisen lapsen syntymää yks km ja yks ku peräkkäisistä kierroista. Ei sitä osaa kyllä nytkään rennosti ottaa, koko ajan vaan pelkää että jos tää nyt ei jatkukaan.

Raskaudesta kertomisesta, itse kerroin jo lähimmille (vanhemmat, sisarukseni ja muutama läheinen ystävä) sekä töissä. Töissä vain siksi, että olen itse tekemässä erään äitiysloman sijaisuutta, joka jää nyt sitten pari kuukautta vajaaksi. Siksi ehkä suurin järkytys tästä raskaudesta tulikin ensin, kun ajattelin heti töiden kautta. Tykkään työpaikastani ja työstäni ja tietyllä tapaa harmittaa että se nyt jää vähän kesken, jatkoa olisi saattanut olla vielä tiedossa. Mutta c'est la vie ja kaikella on joku tarkoitus. Töissä kyllä oltiin ihanan kannustavia ja onnittelut olivat ensimmäinen reaktio, vaikka paskaan rakoon heidän kannaltaan tämä tulikin. Nyt vaan toivomme että raskaus jatkuu ja saamme tämän pienen syliimme asti <3

HanPi 5+2
 
Voi miten kurjaa taaperotx5 ja Leona6 :hug: :(

Itselläni on tänään se eka neuvola, vähän jänskättää mitä siellä tapahtuu :D Jostain olen saanut sen kuvan että vain jutellaan ja tsekataan paino sun muut, mutta sitten muualta olen lukenut että otetaan kaikki veri- ja pissakokeetkin.
Tuntuu vähän kurjalta huijata esimiestä, "lääkäriaika". Tai, kai se on oikeastikin lääkäriaika? :D

Yöt on ihan /c:stä. Vatsa lähtee illalla aina turpoamaan ja sit koko yö menee oikean asennon löytämisessä. Ja kun on läheisyyttä kaipaava mies sekä kaksi koiraa jotka on ihan ihossa kiinni, niin sirkushan siitä syntyy joka kerta kun pitää pyörähtää ympäri vatsalleen ja hetken päästä taas selälleen ja siitä kylelle :LOL: Muuta huonoa oloa ei onneksi hirveämmin ole.
Oivoi, vietin lauantain sängynpohjalla. En ollut kipeä, mutta siis uni maistui niiiiin hyvältä. Pari kertaa nousin syömään ja juomaan, mutta muuten vain nukuin ja nukuin. Ja illalla mietin että miten yö tulee menemään. No hyvin meni, nukuin senkin :D

Töissä jostain syystä ukot alkoivat tivaamaan että milloin oikein meinaat niitä lapsia hankkia, onko mies tuhkamuna kun ei saa mitään aikaseks jne :D Oli jotenkin hankalaa siinä sopertaa jotain ympäripyöreää, et "katotaa nyt sit joskus..." :LOL: Veikkaan et ne ehkä epäilee jotain, ainakin uskon että tissien koko ei ole jäänyt huomaamatta, miehiä kun ovat :D Sit lisääntynyt teenjuonti ja jatkuva napostelu ja väsymys ehkä kans on sellaisia mitkä on omasta kodistaan tuttuja oireita?

Mitäs muuta, no finnejä täälläkin on. Ja kasvojen ja hiuksien rasvottumista, aaargh! Yleensä pesen hiukset pari kertaa viikossa, nyt pitäis joka toinen päivä ettei olis ihan hirveät...

Asumisesta Meillä on pieni okt, 3 huonetta. Eli mitään isoa perhettä ei tähän taloon olla perustamassa, muutenkin ollaan sovittu että kahteen lapseen jäisi.
Autot Itselläni on Yaris, eli ei ehkä se paras perheauto :D Miehellä sit farkku, jolla ehkä kuljetaan enemmän noita matkoja mihin tarvitaan vaunut sun muut mukaan. Kyllähän tuo Yaris on kuitenkin yllättänyt uudelleen ja uudelleen tilavuudellaan, joten eiköhän sekin toimi ainakin yhden lapsen kanssa ihan hyvin?

carna, 8+1
 
Täällä on huomenna toinen ar ultra ku viimeks ei ollu viikkoja tarpeeks koossa terveystalon ultraan tarvittaviin mittoihin nähden :) Sitten pääsee taas urkkimaan onko toukka paikoillaan vieläkin <3 Sunnuntaina oliki kunnon itku päivä ekasena tuli itku kun mies oli syönyt edellispäivänä lopun jäätelön pakastimesta ja sit luulin et se suuttu kyläillessä jostain ku sano lähtevänsä kotiin vaikka todellisuudessa tuli vaan käyttään koiraa ulkona :D Järkevistä asioista sitä pillittääkin:D

Jonsku ja Toukka <3 7+5
 
carna minäkin ajelen yariksella. Aion saada siihen sopimaan miehen ja kolme lasta, sekä vaunut. Sinne taakse on mahtunut jopa 300l akvaario, joten eiköhän ne rattaatkin mene. Harvoin ajellaan pitkiä matkoja, joten mitään tilaihmettä en aio edes harkita.

Muutenkin rattaita tuli käytettyä harvoin viimeksi kun vauva meni kantoliinassa helpommin. Kantoliinan ostan nytkin. Se on kesällä tosi kätevä vaikka kun vahtii isompa rannalla. Jää kädet vapaaksi eikä tarvii hyssytellä kummemmin itkuista vauvaa. Imetyskin sujuu liinan suojissa kätevästi.
 
Viimeksi muokattu:
SJ
Meillä lähtee auto(t) vaihtoon vuoden vaihteessa.. tosin ne lähtis ilman vauvaakin mut nyt vielä suuremmalla syyllä :) Talo on meidän "loppuelämän koti", eli 5h+k, s, kph, khh ym. Iso piha omassa rauhassa. Pinta remppaa on tehty ja tullaan tekemään vielä, mut muuten pesä valmiina perheelle :)
 
Mulla on ollut mietinnässä rattaat ja kantoliinat. Kantoliina nyt on varsinkin kesällä varmaan tosi mukava ja lapsi pysyy lähellä, mutta jos pidempää matkaa lähtee talsimaan niin varmaan rattaat olis tosi mukavat kyllä. Onko jollain kokemusta rattaista? Mikä olis "kätevin" malli, ottaen huomioon jos matkustaa paljon eri paikkakunnille ja sopisivat vähän joka ikään?
 
Carna: yaris on ihan hyvä tila-auto. itse olen hyvin sillä selvinnyt yhden lapsen kanssa. vaunut saa mukaan kun kaataa toisen takaistuimen selkänojan. sitä en tiedä miten 2 lasta+vaunut mahtuu.. no pitää soveltaa :D toisena autona meilläkin on farkku.
 
Päivittelen listaa kun kerkeän tänään koneelle. Eka neukku takana, eipä siinä mitään erikoista. 3vk nt ultraan.

Kuukausi vaihtuu ensi viikolla joten kysymys: haluatteko jatkaa tähän ketjuun vai tehdäänkö lokakuulle uus ketju?
 
Giu
Rattaista/vaunuista minä olen miettinyt Stokke xplorer (tms) pakettia. Ovat kivan näköiset ja kätevän sirot ja korkeat. Lisäksi ajattelin että ostaisin jotkut isopyöräisemmät perusvaunut käytettynä halvalla, joilla menisi sitten talvi paremmin, ja voisi pitää niitä yläpihan terassilla päiväunivaunuina.
Noita Stokkeja toki yritän myös etsiä jos käytettynä löytyisi, ovat niin pirun kalliit uutena.

Meillä on yksi auto, joka on tavallaan miehen. Hän kun sitä tarvitsee työhönsä, minä kuljen suoraan junalla Helsingin keskustaan töihin. Nykyinen asunto kun ostettiin (rivari 3h+keittiö+takkahuone) niin ostettiin se ihan silmällä pitäen että on kauppaan, tervesysasemalle, neuvolaan ja juna-asemalle ihan lyhyt kävelymatka. Toista autoa ei siis olla hankkimassa :) Mies meni jo vuosi sitten vaihtamaan tuon autonsa farkkuun, silloin kaveritkin jo kyseli että joko on vauva tulossa kun perheauto tuli pariskunnalle :D No ei ollut, siinä vaan oli kaikkea niin hienoa että sen halusi :D Nyt tietysti ihan kätsy :)


Tänään on alavatsa kipuillut enempi kuin pitkään aikaan, samoin huomasin että tässä työpäivän aikana on alkanut närästää.. inhaa. Toivottavasti ei nyt tuu tavaksi, vaan helpottaisi. Toistaiseksi kun olen aika pienin oirein selvinnyt...


7+6
 
Mä kannatan kanssa joka kuulle omaa pinoa. Voisi vaikka etusivulle laittaa linkit näihin vanhoihin ketjuihin niin voi palata lukemaan vanhoja juttuja jos haluaa! :)

) . ( Kävin vaa'alla... ei olisi pitänyt. Sai vaan pahan mielen. Onko täällä muita ylipainoisia joita paino ahdistaa?
Mietin kuinka tiukille uskaltaa ruokavalion raskausaikana laittaa ettei ole haittaa vauvalle?
Mulla ylipainoa 20kg. :ashamed: |O
 
Mäkin kannatan uutta ketjua! :)
ja onnea uusille plussanneille :flower:

Autoja meidän taloudessa ei ole vielä yhtäkään! Ei olla tarvittu kun kaikki mihin pitää päästä on julkisten varrella tai kävelymatkan päässä. Kaksi autoa on kuitenkin nyt ostoslistalla kun on muutto edessä. Miehelle ja mulle omat on tarkoitus ostaa. Tai jos nyt toisen ensin. Itse ajattelin kans jotain Yarista tai muuta pikku autoa. Mies ostaa sitten jonkun isomman. Mä vaan oon niin tuhottoman pelokas parkkeeraaja, että pikku auto passaa hyvin :LOL:

Rattaista olen miettinyt brion tai emmaljungan yhdistelmävaunuja. Jotkut mitkä menee kaupungissa ja landemmalla! Malleista vaan ei ole harmainta aavistusta.. Onhan tässä onneksi aikaa tutustua.

Sitten omanapa hehkutusta! Me muutetaan vähän böndemmälle! Kirkkonummelle tässä ennen vauvan syntymää. Miehen lapsuuden kodin tuntumaan piskuiseen 100m2 omakotitaloon. Ai että mä oon niin onnessani! Niin se elämä vaan loksahtelee paikoilleen just hyvin. :heart: Pikku tytöstä asti on ollut unelma omasta talosta ja perheestä kaupungin lähellä, mutta omassa rauhassaan ja nyt mä saan kaiken kerralla! Huhhui! Liian hyvää ollakseen totta..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jonsku88 ja (Laura)
Kiitos kaikille osanotoista! Tää on kyllä niin surullista ollu nyt kun me oltas niin toivottu saada tää vauva syliin asti.Tuo mieskin oli jo niin innoissaan tästä mutta nyt kävi sitten näin...

mutta toivotaa että kaikki te muut pääsette loppuunasti ja saatte toukokuussa nyytit syliin jokainen :heart:
 
Taaperolle halaus ja voimia. Tsemppiä!

Mäkin kannatan omaa ketjua joka kuulle. Jotenkin selvempää.

Vaunuista. Brioa tai Emmaljungaa yhdistelminä mäkin olen miettinyt. Yhdet hyvät, mitkä käy maalla ja kaupungissa säässä kuin säässä. Onkohan liikaa vaadittu. :)

Mulla tämä mun koti ei todellakaan ole mikään pysyvä ratkaisu. Asun keskustassa, enkä todellakaan ole keskusta asuja. Mutta tämä on ihan kiva rempattu asunto, jossa alku vauvan kanssa varmasti menee ihan hyvin.

Tänään oli eka neuvolakäynti. Onneksi neuvolahoitaja oli maailman mukavin. Tätä vähän jännäsin, että saanko minkälaista kohtelua mutta todella hyvin ymmärrettiin tilanteeni. Sain paljon lukemista kotiin, joista varmasti saa arvokasta lisätietoa. Pissanäyte ja verikokeet otettiin. Nt ultraan tulee kutsu joskus neljän viikon päähän.

Mutta siis kivat fiilikset täällä juuri nyt.

Sisko+pirpana 8+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Matunen

Yhteistyössä