Toukokuun tiitiäiset 2015 *syyskuussa*

Kävin tänään Femedassa Bruno C:llä ultrasssa. Siellä näkyi hyvin pötköttelevä asukki, ja sydämensyke. Kyllä oli koskettavaa kuulla tomera jumputus, 140 kertaa minuutissa. Koko vastasi 7+5 eli yhdellä päivällä aikaistui laskettu aika. Pavun pituus oli 1,4 cm. Hintaa jäi kela-korvauksen jälkeen 139 e. Oli kyllä ehdottomasti sen arvoista! Nyt on levollisempi olo, pahoinvointikin on jo lieventynyt :)

Viiu ja papu 7+5
 
Väsymys tuntuu olevan mun oire numero yksi. Nukahdin töissä kesken raportin. Vähän kaverit ihmetteli kun pää kopsahti seinään kun nukahdin! :O miettivät uskaltaako mua päästää vuoron päätteeksi rattiin kotimatkalle pimeessä..

Noh, numero kaksi on finnit. Mun leuka ja suun ympärys on hirveä... Jonkun teorian mukaan se tietää poikaa, toinen kertomus väittää tytön vievän naisen kauneuden.. Sormustestissä luvataan poikaa. Näin unta pojasta joka syntyy keväällä, kätilönä toimi enkeli :D pahoinvoinnin vähyys taas ennustaisi poikaa, mutta makeanhimo tyttöä..

Mies muuten kysyi ultran jälkeen että kumpi sieltä on tulossa :LOL: tuumin et sillä ei oo vielä jalkoja joiden väliin ois kehittynyt mitään vihjettä :D

Neuvolaan varasin ajan. Se oli lokakuun alussa, viikolla 10+0 kuunnellaan doplerilla, mutta varoitettiin jo etukäteen, että ne ei välttämättä kuulu vielä silloin. On niin paljon kiinni, missä kohti kohtua sikiö on ja onko istukka edessä.

7+4
 
Ensin onnittelut Viiulle! :) Hienoa kuulla, että teillä sydän lyö ja masuasukki on matkassa!

(Laura)lle jaksamista (kirjaimellisesti)! :D Toivottavasti alkaa sulla tuo väsymys helpottamaan, ja toivotaan että "kukinta" myös helpottuu viikkojen myötä!

Mulla jatkuu turvotus ja mulla kans finnit ovat vallanneet naaman! Väsymystä tuntuu olevan ja näköjään eilen sain kuumeenkin aikaiseksi... Myös alaselän kipuilua on eilisestä esiintynyt, mutta todennäköisesti saattaa myös johtua kuumeen nousemisesta, tiedä tuosta nyt sitten...

DiiDii & Pulla 4+6
 
Tervetuloa uusille! :)

Pahoittelut menetyksen kohdanneille :hug:

Omaa napaa: tää on jo aivan hirveetä kun mä itken nykyää ihan mistä vaan..nyt aamullaki aloin itkemään kesken imuroinnin ja sit eilen itku pääsi ku meijän pesukone hajos lopullisesti ja sit itku pääsi siitä kun mies oli lähettäny mulle postia kera suklaan :heart: ja tää vollottaminen on ihan joka päivästä..tossa yksi päivä pääsi itku siitäkin ku olin ruokaa tekemässä ja perunoilta haihtu kaikki vedet kesken keittämisen ni itkuha siitäki jo pääsi :D

Pahoinvointia ei oo lähes lainkaa nyt ja se on ihan hyvä.
 
  • Tykkää
Reactions: Matunen
Liityn joukkoonne. Lueskellut olen jo pari viikkoa kaikkia juttuja.

Sain vahvan plussan pari viikkoa sitten. Mietin, että raskaus saattaakin olla jo vähän pidemmällä. Menkoista laskettuna laskettu aika on 17.5. Edellinen raskaus siirtyi ultrassa viikolla eteenpäin.

Välillä mietin, olenko ollenkaan raskaana, kun oireita on paljon vähemmän kuin kahdessa edellisessä raskaudessa. Esim. pahoinvointi ei ole vielä alkanut. Oikeastaan ainoat oireet ovat nälkä vähän väliä ja kärttyisyys. Huomaan, että tiuskin miehelle ja lapsille ihan mitättömistä pikkujutuista.

Neuvolan ja np-ultran olen jo varannut. Tuntuu vain niin pitkältä ajalta odottaa ultraa marraskuulle. Jos raskausoireet eivät pian ala kunnolla, varaan varmaan vielä ultran yksityiseltä.

Vielä emme ole kertoneet kenellekään raskaudesta. Töissä en aio ihan heti kertoakaan, koska palasin vasta elokuussa hoitovapaalta takaisin. Samoin vähän mietityttää omille vanhemmille kertominen. Äitini sanoi jo viimeksi, että yksi lapsi olisi ihan hyvin riittänyt. Luulen kuitenkin, ettei tämä kolmas tule kenellekään kovin suurena yllätyksenä. Lapsille emme kerro vielä, koska sitten kyllä tietävät kaikki. Pienempi tosin niin pieni eikä varmasti edes ymmärtäisi.

Vilperi 5+5


LA 17.5. / Vilperi / 3. lapsi / 34 v. / Tays
 
Mä asun nyt kaksiossa. Autona mulla toivottavasti ihan riittävän tilava Opel. Tuo asunnon koko riittää aluksi,mutta jotain ratkaisuita myöhemmin sitten tehtävä varmasti. Uuden auton haluaisin, mutta lisävelan otto ei kiinnosta joten vanha saa luvan kelvata toistaiseksi.

Sisko +pirpana 7+5
 
Meillä on talon laajentaminen loppusuoralla. Tuli noin 60 lisäneliötä ja vauvalle on oma huone odottamassa sitten. Miehen tytär kysyi, mitä siihen huoneeseen tulee ja vastattiin, ettei olla vielä ehditty ajatella. Meillä on siis tilat kohdillaan nyt. Autoja meillä on normaalisti kaksi, mutta on nyt on muutama viikko menty yhdellä. Mulla alkaa kohta työt niin toinen auto tulee käyttöön ennen sitä. Se on joku Corolla DX miltä lie luvulta, kun mies on vanhojen autojen harrastaja. Lähinnä se kulkee töissä sillä. Mulla on farmari Mondeo, kun on koiriakin. Ei me kyllä kaikki siihen mahduta, jos pitää vaunuja sun muuta ottaa mukaan. Pitää katsella sitten, missä vaiheessa auto menee vaihtoon, jos menee. Satun vain tykkäämään Mondeostani yli kaiken, niin en siitä mielellään luopuisi.

Pahoinvointi jatkuu ja kaikki tulee ulos edelleenkin. Soitin jo Oysiin ja kysyin, missä vaiheessa pitää huolestua. Kuulema sitten, jos yleisvointi heikkenee. Ehkei siis vielä, vaikka olo on kauhea koko ajan, mikään ei pysy sisällä, särkee päätä, heikottaa ja on kuumeinen olo ilman kuumetta. Hoitaja käski juoda kulauksen viiden minuutin välein. Noin 45 min tätä tein eli otin vain pienen hörpyn sitruunalla maustettua vettä 5-10 min välein. Ja tuon 45 minuutin tullessa täyteen menin oksentamaan jokaisen kulauksen ulos. Jotenkin on sellainen hytinä, että sairaalassa joudun jossain vaiheessa käymään ellei tämä pian helpota. Mies on huolesta sekaisin tämän pahoinvoinnin ja km-pelon takia eikä olisi töihinkään halunnut lähteä. Itse kasvatin omaa huoltani lukemalla eilen netistä, että tällainen voimakas pahoinvointi on yleisempää eka kertaa raskaana olevilla, monikkoraskauksissa ja rypäleraskauksissa. Onneksi olen menossa sinne varhaisultraan niin voidaan poissulkea tuo rypäleraskaus. Siinä menisi meidän vauvahaaveet romukoppaan, jos tuo todettaisiin. Ja joo, ehkä kannattaisi nyt keskittyä vain juomiseen ja jättää murehtimiset vähemmälle. Vaan, kun olo on kurja niin tuntuu ajatuksetkin menevän pohjamutiin.
 
DiiDii Ultra on onneksi jo keskiviikkona niin ei ole kovin pitkä odotteluaika. Sie taisit tuolla aiemmin kysellä niistä kivuista... Mulla on monenlaisia pieniä tuntemuksia nyt ollut, mutta siinä viime syksyn raskaudessa ne pahemmat kivut loppuivat yhtäkkiä eikä ne kivut tai niiden loppuminen liittynyt mitenkään keskenmenoon, joka myöhemmin tuli. Mulla oli tosiaan välillä niin pahoja ne, ettei voinut liikkua hetkeen ja piti ihan irvistellä. Tämä alkuraskaus on vähän raastavaa, kun on kaikenlaisia tuntemuksia ja tietää, että km-riski on suurimmillaan nyt alussa, niin kaikki sitten huolettaa. Mullakaan ei ole kokemusta onnistuneesta raskaudesta, niin välillä on vaikea uskoa, että tämäkään loppuun asti menisi. Mies on päättänyt, että tällä kertaa sujuu ja mie toivon, että näin todellakin käy.
 
Oodikas, mene ehdottomasti tippaan heti kun tuntuu siltä, ei saa kuivua liikaa. Itse juoduin edellisessä raskaudessa siinä vaiheessa, kun vesikin tuli ylös enkä saattanut juoda enää edes vettä. En mitään. Enkä jaskanut enää nousta sohvalta ylös tai olla hereillä, puhua.

Tuttua tuo kamala olo 24/7, mutta oksentelun saan pysymään hallussa. Jos oksentaisin aina kun oksettaa, olisin tipassa varmaan koko ajan, sillä aivan jatkuvasti oksettaa ja helposti tulis yrjö, kun vaan astelis pöntön juureen. Mutta onneksi pystyn pidättään yrjöö usein, kun en vaan halua tippaan. Olo on sitte entistä hirveempi. Ja ruokahalua ei ole, aina kun oksennan niin sitä oksentamaani ruokaa en oikein enää saa alas. Siksikin teen kaikkeni etten yrjöö, kun en saata syyä mitään enää tilalle.

Tämä siis vain omana kokemuksena, en väitä että kukaan valitsisi oksentaako vai ei. Ihan hirveästi tsemppiä sulle Oodikas! <3
 
Miekin olen välillä yrittänyt pidätellä oksennusta, mutta lopulta se aina tulee ja pidättelyn jälkeen tyhjenee koko vatsa. Jos käyn oksentamassa silloin, kun siltä tuntuu, niin kaikki syöty ja juotu ei välttämättä tule ulos. Nytkin pari viime kertaa olen oksentanut lähinnä vain kirkasta nestettä eli kaiketi kaiken juomani veden. Toisaalta eipä siellä mahassa muuta enää olekaan, kun ruoka tuli puoli tuntia syönnin jälkeen ulos enkä ole sen jälkeen syönyt kuin pari karkkia. Olen kyllä ollut herkkulakossa raskauden alusta lähtien, kun pelkään radia, mutta nyt olen syönyt muutaman karkin. Miehen tytär toi niitä mulle ajatellen, että ehkä paranisin nopeampaa. Tyttö siis luulee minun potevan sitkeää oksennustautia.

En tiedä mitä tässä tekisi... Suihkussakin pitäisi käydä, mutta siitä tulee vielä huonompi olo enkä oikein jaksaisi enää tätä kurjempaa oloa. Mietin, että maanantaina soitan terveyskeskukseen ja kysyn sieltä mielipidettä. Pari kertaa olen ollut pitkittyneessä vatsataudissa ja silloin ainakin kyseltiin pitäisikö minun tulla tippaan sinne. Nythän soitin yhteispäivystykseen ja sinnehän ei ketään haluta ellei suunnilleen kuolemaa tee.
 
Oodikas, kannattaa tosiaan käydä siellä tipassa, jos vaan yhtään tuntuu siltä, niin ei sitten sikiö vaaraannu. Aika hirveältä tuo kyllä kuulostaa, itse olisin joutunut kahden oksennuspäivän jälkeen tippaan (perus oksennustauti), jollei oksentelu olisi lakannut kuin seinään. Ja silloin en tosiaan raskaana ollut.

Mulle tullut lisäoireena rintojen arkuus... Kivut tosiaan hieman lieventyneet, oikeastaan vain hetken aikaa käveltyä saattaa nippasta ja kävelyn jälkeen, kun istahtaa, niin nippasee. Turvotus on edelleen näköjään aika vahvana. Erityisesti kävely tuottaa siihenkin oireet. Pahoinvointia ei (onneksi) ole enää esiintynyt, kun olen muistanut syödä muutaman tunnin välein jotain. Pääosin salaatti ja hedelmät ovat siihen auttaneet, jos on meinannut jotain ilmaantua.

DiiDii & Pulla 5+0
 
Viimeksi muokattu:
Täällä oireenaon tällä hetkellä rintojen arkuus/turvotus ja sit ku töissä huhkii kovasti nii alkaa juilimaan ihan sillai et mee nyt istuun välillä :) (eilenki vaa kevyt 12h työvuoro oon siis kokki ) Mitäs te muut teette työksenne ?

Jonsku ja Toukka<3 7+3
 
en oo käynyt täälä lukemassa aikoihin! meillä miehen kanssa ollut tiukkaa keskustelua raskaudenjatkosta:| mies ei milläänn haluaisi tätä! on tehnyt kantansa todella selväksi:'(
meillä oli siis jo entuudestaan 3 lasta nuorin 2v...suurin syy miehellä tuntuu olevan se raha...joka mua ärsyttää todella paljon,kyllä sitä suomessa selviää! ja myös se että ei halua,oon puhunutettä olisiko mahollista että sopeudut tilanteeseen ajankanssa...mutta eeei..

jotenka oon tullut itekin siihen tulokseen että lähden keskeytykseen,en jaksa iloita raskaudesta yksin jos toinen tolla mielellä..kaikenmaailman kysymyksiä ja ajatteluja on päässä pyörinyt....ja oon ollut aivan sekasin,porannut joka päivä.

meillä olisi auto pakkokin mennä vaihtoon,jotenka se olisi suurin rahameno!

mua pelottaa teenkö oikean ratkaisun...muille en ole asiasta kertonut muutakuin hyvälle ystävälleni,ja kukaanhan ei voi puolesta sanoa tee niin tai näin.

toivoisin teiltä jonkinlaista kommenttia/apua ratkaisuun....
nyt kun lueskelin teiän tekstejä tuli taas olo,mitä oonkaan tekemässä...
PTT 7+5
 
"sivusta seuraaja"
Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;30283749:
en oo käynyt täälä lukemassa aikoihin! meillä miehen kanssa ollut tiukkaa keskustelua raskaudenjatkosta:| mies ei milläänn haluaisi tätä! on tehnyt kantansa todella selväksi:'(
meillä oli siis jo entuudestaan 3 lasta nuorin 2v...suurin syy miehellä tuntuu olevan se raha...joka mua ärsyttää todella paljon,kyllä sitä suomessa selviää! ja myös se että ei halua,oon puhunutettä olisiko mahollista että sopeudut tilanteeseen ajankanssa...mutta eeei..

jotenka oon tullut itekin siihen tulokseen että lähden keskeytykseen,en jaksa iloita raskaudesta yksin jos toinen tolla mielellä..kaikenmaailman kysymyksiä ja ajatteluja on päässä pyörinyt....ja oon ollut aivan sekasin,porannut joka päivä.

meillä olisi auto pakkokin mennä vaihtoon,jotenka se olisi suurin rahameno!

mua pelottaa teenkö oikean ratkaisun...muille en ole asiasta kertonut muutakuin hyvälle ystävälleni,ja kukaanhan ei voi puolesta sanoa tee niin tai näin.

toivoisin teiltä jonkinlaista kommenttia/apua ratkaisuun....
nyt kun lueskelin teiän tekstejä tuli taas olo,mitä oonkaan tekemässä...
PTT 7+5
Jos sulla on itsellä sellainen olo, ettei ratkaisu tunnu oikealta, niin se voi jäädä kalvamaan sua todella pahasti ja vaikuttaa myös siihen miten olet jo olemassa olevien lastesi kanssa. Mielestäni pitäisi miettiä adoptio tai joku muu vaihtoehto. Tila-autot ei ole enää kovin kalliita, kaverini odottaa kolmatta ja vaihtoivat tila-autoon, (halpaan chrysler voyageriin), vaikka molemmat opiskelee. Me vaihdettiin jo aikaisemmin myös muutaman tonnin tila-autoon. Lapsilla kerrossängyt kun huoneita "liian vähän" jne. Ei se lukumäärä oikeasti kovin paljon vaikuta, että onko 3 vai 4, sanon kokemuksesta. Entä jos kävisitte vielä vaikka perheneuvolassa, täytyyhän miehen kunnioittaa myö sinun tuntemuksiasi tässä ja ymmärtää miltä sinusta asia tuntuu.

Tsemppiä joka tapuksessa!
 
Moikka kaikille!
Valitettavasti tää mun raskaus on nyt ihan varmasti mennyt kesken :'(
Torstaista lähtien on ollut verenvuotoa ja kipuja. Kivut ovat välillä poissa ja välillä iskevät voimakkaiden kuukautiskipujen tapaisina. Edelleen tulee verta jonkun verran.
Kysyisin nyt mitä mun tulisi tehdä? Meenkö lääkäriin? Nauraako ne mut ulos sieltä? Mietin päivystykseen menoa tänään. .Kun oon huolissani siitä että mitään suurempia hyytymiä ei ole tullut ollenkaan ja mahaan sattuu välillä tosi viiltävästi. Mutta oleellisin asia tässä on se että toissa päivänä tuli pönttöön sellainen outo möykky joka näytti ihan pieneltä istukalta. .mitähän vauvan näköistä ei onneksi näkynyt, mulle parempi siis etten nää sellaista. .
Ihan järkyttävän surullinen olen ja koko viikonlopun oon itkenyt ja ollut masentunut :(
 
En ole Leona asiantuntija, mutta sinuna menisin lääkäriin jo ihan pelkästään vastauksen saamiseksi tohon asiaan. Toivon tosi paljon, että kaikki olisi ok ja pelkosi täysin turhia. Kukaan ei naura sulle, vaan ymmärtävät tilanteesi. Sinuna lähtisin välittömästi päivystykseen asian selvittämiseksi.

Pieni tytön tylleröinen. Jaksamista sulle vaikean tilanteen edessä. Oikeastaan musta ois hyvä, että pohtisit nyt itse sitä, miten nyt tehtävä raskauden keskeytys vaikuttaa suhteeseenne ja sinun mielialoihin myöhemmin. Jäätkö miettimään "nyt se lapsi olisi sen ja sen ikäinen" tai riidan tullen soimaatko miestäsi tästä asiasta.

Suosittelisin eri vaihtoehtojen pohdintaa. Kyllä Suomessa selviää niinkuin itsekin olit jo pohtinut. Edellä esitettiin jo hyviä vaihtoehtoja. Yhdyn näihin. Mutta ennen kaikkea kuuntele sydäntäsi ja toimi sen mukaan. Tsemppiä ja jaksamista sulle tosi paljon.
 
leona6 mäkin menisin sinuna lääkäriin,ihan jo mielentilan takia,ja jos todella kipujakin!

kiitos kommenteista,itseasiassa mulla olisi jo aika keskeytykseen huomenna,viikoilla 7-8 on paras aika keskeytykseen lääkkeellisesti...mutta siltikin mielessä kaivertaa ajatus pienestä vauvasta jonka sasi toukokuussa..
 
Muistan sinut pienitytöntylleröinen jo vauvakuume puolelta kun olen taustaillut ja jännäillyt teidän puolesta. Miksi ihmeessä olet jopa kuumeillut jos tilanne on tämä. Sori avautuminen mutta ei vaan jaksa ymmärtää kun itse toivoisimme lasta niin kovasti.
 
  • Tykkää
Reactions: Jonsku88
Leona6 Soita päivystykseen ja kysy, mitä mieltä ovat. Ainakin Kemissä ja Oulussa ohjeistettiin niin, että tulla vain jos kivut ja vuoto ovat kovat. Muussa tapauksessa käskettiin odottaa arkea ja mennä sitten naisten tautien polille päivystystapauksena. Siellä sitten ultrataan jne. Itse jouduin käymään päivystyksessä todella voimakkaan vuodon takia, mutta en päässyt koskaan gynen tutkittavaksi. Yleislääkärit ei osaa katsoa kunnolla kohtua. Mullakin oli lääkäri, joka ei meinannut saada kohtua saati sykettä näkyviin, vaikka raskausviikkoja oli kuitenkin jo 11. Käynnit oli tosi turhauttavia, kun vasta kolmannella sairaalakäynnillä pääsin gynelle, joka osasi sanoa, mistä vuoto johtuu ja mikä tilanne on.

Vielä on toki mahdollista, että kaikki onkin kunnossa, mutta pahimpaan kannattaa varautua. Ilman muuta sinun pitää kuitenkin käydä ultrassa, että tilanne saadaan varmistsettua ja jos pahin on käynyt niin myös se, että kohtu on kunnolla tyhjentynyt.

Tsemppiä ja voimia raskaaseen tilanteeseen! :hug:
 
Moikka! Jospa sitä uskaltautuis jo liittyä tänne teidän muiden joukkoon.
Itse olen 21-vuotias esikoista odottava nainen Lahdesta.
Huomenna ensimmäinen neuvola! =)
[4OLOR="#FF0000"][/COLOR] LA 6.5/Sinpukka/1/PHKS
 
Leona6, tsemppiä ja voimia! Täällä päivystykseen kehotetaan menemään vain jos vuoto tai kivut kovia. Itse kävin hakemassa anti-D suojan, koska oma veriryhmä Rh-negatiivinen, ja vauvan veriryhmästä ei voinut tietää. Meni rv 9 kesken, usemman päivän tuhruvuodon jälkeen alkoi reilu hyytymäinen vuoto, silloin kävin hakemassa piikin pyllyyn, kun ei ollut epäilystäkään etteikö kesken olisi mennyt. Jos pärjäät huomiseen niin yhteys heti samulla terveyskeskukseen ja lähetettä gynen polille ultraan, jotta saat tietää missä mennään.

Pienitytöntylleröinen, älä mene huomenna keskeytykseen, jos et ole ihan varma. Jos alkaa myöhemmin kaduttaa, niin on sinulle todella raskasta ja voi tehdä parisuhteelle hallaa, jos koet tehneesi päätöksen painostettuna. Sinun kroppa ja raskaus, sinun päätös viime kädessä. Ja sinä sen päätöksen kanssa elät. Eli mieti, mihin olet valmis ja tee asialle jotain vasta sitten kun olet aivan varma, aikaa vielä kuitenkin on keskeytyskin tehdä myöhemmin. Surullista, jos vauvaa kuumrilit ja halusit, ja nyt et olekaan valmis pitämään. Toki parisuhde painaa päätöstä tehdessä paljon, mutta et voi päätöstä yksin miehen mieleksi tehdä. Voimia pohdintoihin ja ison asian päättämiseen!
 
Kiitos tsempeistä ja neuvoista! <3
Mietin itsekin tuota, että täällä päivystyksessä passitetaan helposti kotiin ja käsketään menemään omalääkärille arkena. Tällä hetkellä ei kipuja ole ja vuotokin melkein lakannut, joten mietin jos otan huomenna yhteyttä neuvolaan ja kysyn neuvoa. Meidän neuvolatäti on aivan ihana! En ollut vielä edes varannut neuvola-aikaa. .
 
Varovasti voisin liittyä keskusteluun, mutta ainakaan vielä en tahdo listalle.
Nyt pitäisi olla viikkoja 5+6 ja laskettu aika kai 18.5., mutta plussasta ei voi iloita, koska minulla on ollut niukkaa vuotoa plussaamisesta lähtien. Raskaustestien viiva on kuitenkin vahvistunut ja digi näyttänyt juuri sitä, mitä pitää. Silti en uskalla olla huoletta, koska taustalla on kaksi spontaania keskenmenoa (kovat kivut, runsas vuoto) sekä tuulimuna ja keskeytynyt keskenmeno, jotka molemmat oireilivat niukalla vuodolla ja todettiin ultrassa. Jouduttiin tyhjentämään lääkkeellisesti.

Alunperin soitin äitiysneuvolaan tästä vuodosta ja huolesta sen suhteen ja kyselinkin, olisiko mahdollista päästä tutkimuksiin. Ei kovin hyvää mielikuvaa tullut terveydenhoitajasta, joka totesi vain: "Et kuulu meidän asiakkaisiimme, soita terveyskeskukseen. Kuulut meidän asiakaskuntaamme vain, jos raskaus sattuu jatkumaan."
Kävin tk-lääkärillä, joka poissulki tulehduksen ja laittoi lähetteen gynenpolille, koska tk:ssa ei löydy edes ultraa!
Gynenpolille saan ajan vasta postissa ens viikolla. Tokikin lääkäri käski mennä heti päivystykseen, jos vuoto runsastuu tai tulee kipuja.
 

Yhteistyössä