Toukokuu 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa kaikille!
Pitkästä aikaa koneella.
Eka ultra oli eilen, siellä se pikkunen köllötteli. Oli se näin ekakertalaiselle ihan mieletön kokemus varsinkin kun olen perusluonteeltani aika suuri pessimisti, olin siis lähes varma ettei siellä ketään ole. Tuleva isukki myös oli aivan haltioissaan.

Mutta niinkun lähes aina, hyvien uutisten lisäksi myös huonoja.
Eli istukka toistaiseksi ainakin aikas alhaalla joten puuhastelut peiton alla ainakin hetken pannassa ja
toisekseen mun rinnasta löytyi kyhmy josta joudun lisätutkimuksiin. Nyt on kädet ristissä kyynerpäitä myöden että ei löytyisi mitään pahaa. Mutta toisaalta on kai ruvettava varautumaan siihen että joudun vielä rintaleikkaukseenkin tähän samaan syssyyn. Lääkärin mielestä voisi olla hyvänlaatuinen mutta siinäkin tapauksessa on todennäköistä että se poistetaan. No, ei voi kun vaan odotella, rintojen ultran sain vasta ensi viikon torstaiksi.
Ensimmäinen neuvolakin olisi jo torstaina, toivottavasti kokeissa kaikki olisi kunnossa.
Pahoittelut Helille äitisi käyttäytymisestä, uskon minäkin että osaa vielä olla onnellinen.
Mulla ei omaa äitiä enää ole ja nyt sen kyllä huomaa kuinka tälläisissä asioissa kaipaisi sen oman äidin tukea. Onneksi mies tukee senkin edestä ja tietää mun tunteet.

Tulipas paasattua :)

Hyviä vointeja kaikille :)

Ainiin, unohdin mainita että viikkoja ei vielä muutettu mutta koon puolesta voisi olla jo 8+0 mut pidetään viel ne siinä 7+2. Eiköhän se myöhemmin varmistu ja tarkennu.
Paino ei oo täällä noussut mutta vatsa pömpöttää jo aika tavalla :)

Sara, toivottavasti rinnastasi löytynyt patti on rasvaa tms! Tiedän kauhun missä nyt elelet...mä löysin maaliskuussa omasta rinnasta patin. Yks uneton yö ja seuraavana pvänä lääkäriin joka passitti mut mammografiaan... kyseessä oli rasvapatti ja seuraava kontrolli 40-vuotiaana.
Patti ei ollut kipeä, se oli ihan tuossa nännin vieressä ja "liikku" . Liikkuuko se sun patti?
T:toinen pessimisti, joka varautuu kaikkeen negatiiviseen niin paljon että välillä unohtaa iloita positiivisista

Hello kaikki!

Tänään oli ensimmäinen lääkärineuvola, mutta jokseenkin turha reissu...sydänääniä yritettiin kuunnella, vaan eivät kuuluneet vieläkään. Tunnusteli kohtua ja meinasi, että kasvanut on ja todennäköisesti kaveri on oikeassa paikassa. Harmistus oli kyllä suuri, kun ääniä ei vielä kuulunut. ;/ (Esikoiselta kuuluivat rv:llä 10+2)Yritin kysellä mahdollisuutta ultraan, mutta ei herunut lähetettä sinne. Sain ajan neuvolaan perjantaille, jossa yritetään kuunnella uudestaan. Toivotaan, että sitten kuuluisivat. Kaipaisin niin kovasti vahvistusta itselleni siitä, että kaikki on kunnossa.

Helille pahoittelut äitisi tokaisuista. Jätä omaan arvoonsa ja ala valmistautua oman nyytin tuloon! Ehkäpä äitisikin lämpiää ajan myötä ajatukselle...

Saralle peukut pystyssä, ettei olisi mitään vakavaa!

Terkuin, Rosalinda 9+6

Kiitos paljon taas tuesta:) Yritän nyt sitten vaan olla asiasta kotona puhumatta niin taitaa kaikki päästä helpommalla..
Lohduttavaa että osa on päässyt suht vähälläkin painonnousulla aiemmissa raskauksissa, ja vaikka asiaa on taidettu jossain muussa ketjussa käsitelläkin niin kysyn silti. Eli kuinka nopeesti kilot sitten lähti, ja onko olemassa joitain poppakonsteja niiden kilojen poistumisen nopeuttamiseksi? Varmaankin tietty liikunta ja terveellinen ruokavalio, muttakun itse en oikeen kumpaankaan oo kovin kiintynyt:P ja niin, ylioppilasjuhlat tasan kuukauden päästä la sta. Ja kallis mekko on hankittu jo kauan sitten..
Mutta nyt toivotan kaikille hyviä vointeja, erityisesti pahoinvoinnin loppumista. Kyllä sekin toivottavasti vielä ohi menee. Ja taidan toivoa vähän liikoja, nimittäin että turvotuskin laskis jo pian. Housujen nappi olis vielä jossain vaiheessa mukava saada kiinni.
Saran tapauksessa toivotaan parasta, pessimisti ei pety mutta toivottavasti tälläkertaa saa iloisen yllätyksen:)

heli, viikoista sekasin (terveydenhoitaja seikoitti pään)

Saralle voimahaleja, toivotaan parasta!
Helin kyssäriin, että mulle tuli esikoiselta se n. 5kg painoa ja 10kg jäi sairaalaan. Kotona imetyksen myötä lähti viel jokunen, mutta sit ne tulikin takas tosi nopeesti kun ruokavalio lipsu eikä liikkunut, imetys loppui..
Yritän torstaina muistaa varata np ultran samalle päivälle ku lääkärineuvola, ei tarviis lapsenvahtia ettiä monelle päivälle.. Toivottavasti onnistuu!

Saralle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja toivon/uskon etteä patti rinnassa on harmiton!

Täällä kaksi ekaa työpäivää nyt takana ja ihan kivasti mennyt vaikka väsy on ja äklö-olo. Kuinka moni kakkosen odottaja on tällä hetkellä töissä?

Noista raskausviikoista olen minäkin vähän sekaisin, yksi laskuri sanoo että olen nyt 5+6, toinen 6+1. Haluaako joku laskea mikä päivä oikeasti on jos ovulaatio oli 6.9?

Perjantaina on ultra, aika levollisesti suhtaudun siihen, vaikka olisi aikamoinen järkytys jos ei siellä mitään olisikaan. Onneksi on nyt niin paljon muuta ajateltavaa (työ, esikoisen hoito jne.) ettei ehdi koko ajan pelätä jotain niin kuin ekassa raskaudessa.

Minulla tuli raskauden aikana 10kg lisää, josta ainakin 9kg jäi sairaalaan ja siitä karisi vielä pari kiloa. Olen nyt kyllä hoikemmassa kunnossa kuin ennen raskautta - enkä tehnyt asialle mitään. Suht terveellisesti olen aina syönyt ja liikun myös jonkun verran. Kotona ei tule samalla lailla mässäiltyä kuin töissä - sen olen jo kahden työpäivän jälkeen huomannut. Syön nimittäin kun stressaannun.

Heli, sä oot niin nuori et sul varmasti paino putoo viikoissa normaaliksi. Iällä on suuri merkitys ja tietty imetys+terv.ruokavalio+liikunta edesauttaa.
Mullakin tosiaan tuli yht.12kg ja lähti 16kg, nyt tosin paino taas normaalissa lähtölukemissa. Kävin puntarilla ja ihmettelin kun ei mul paino viel ollutkaan noussu, vaikka turvotusta on muille jakaa. Mut ei sitä painoa kannata liikaa miettiä. Jokainenhan sen tietää et sitä tulee, ja murehtii liikakiloja sit synnytettyä, jos niitä on. Mulla on kyllä aivan hirveä himo raikkaaseen salaattiin. Kurkku+paprika+tomaatti,nam!!
Vettä kans menee ihan hirveesti. Toisinaan taas tulee himo näkkileipään ja juustoon, hauskoja nää himot, sitä kun pitää saada sit ihan heti. :)

Saralle peukut pystyyn, ettei mitään vakavempaa löytyisi!!!
Rosalindalle toivotaan niit sydänääniä kuuluviksi. Mulla ekat (esikoiselta) kuunneltiin vasta viikolla 13. Ei täti edes yrittänyt kuunnella aiemmin, joten en tiedä olisko kuulunutkaan?!

Monet on tosiaan käyneet jo neuvolassa, mulla vielä lähes pari viikkoa aikaa, ja niskapoimuunkin yli kuukausi,voih! Ei auta kuin odotella, jaksamista kaikille!!

Heips!

Täällä ei kummempia. Olo on ihan mainio...

Helille tsemppia kotona ja Saralle peukuttelen, että ei olisi mitään vakavaa rinnassa.

Painonnoususta ei mun mielestä kannata murehtia. Elää vaan sillain, että on koko ajan hyvä olla. Kyllä ne kilot sitten lähtee. Mulle tuli noin 20 kiloa ja lähti 35 kiloa eli hoikemmassa kunnossa ollaan kuin ennen raskautta.. Luulen, että imetys ja reipas ulkoilu tekivät tehtävänsä, mutta olin kävin myös painonvartijoissa hakemassa lisäpuhtia ja se olikin hyvä juttu. Näin ei imetyskään kärsinyt painonpudotuksesta, niin imetän siis edelleen.

Maanantaina eka neuvola. En tiedä kuuntelisivatko jo sydänääniä, toivottavasti. On niin epätodellinen olo taas, että onkohan tuolla ketään.

Hyviä vointeja!

Maya

Heips!

Helille tsemppia kotona ja Saralle peukuttelen, että ei olisi mitään vakavaa rinnassa.

Painonnoususta ei mun mielestä kannata murehtia. Elää vaan sillain, että on koko ajan hyvä olla. Kyllä ne kilot sitten lähtee. Mulle tuli noin 20 kiloa ja lähti 35 kiloa eli hoikemmassa kunnossa ollaan kuin ennen raskautta.. Luulen, että imetys ja reipas ulkoilu tekivät tehtävänsä, mutta olin kävin myös painonvartijoissa hakemassa lisäpuhtia ja se olikin hyvä juttu. Näin ei imetyskään kärsinyt painonpudotuksesta, niin imetän siis edelleen.

Maanantaina eka neuvola. En tiedä kuuntelisivatko jo sydänääniä, toivottavasti. On niin epätodellinen olo taas, että onkohan tuolla ketään.

Hyviä vointeja!

Maya

Heips!

Hyviä vointeja!

Maya

Heips!

Hyviä vointeja!

Maya

Rosalinda, aika aikaisin yrittävät siellä kuunnella. Edellisessä, siis esikoisen kanssa, neuvolassa sanottiin, että eivät edes yritä ennen rv11, koska jos ei kuulu, hätääntyvät vanhemmat turhaan. No, itsellä on lääkärineuvola muistaakseni joskus rv10/11, katsotaan suostuuko tämä lääkäri yrittämään, toivottavasti. Ne ekat sydänäänet on ihanat, ihan kuin pieni veturi puksuttaisi!

Tohon painonnousuun taisin jo vastata jossain vaiheessa, mutta virkistin juuri muistia esikoisen aikaisesta äitiyskortista. Painoa tuli heti noin 3kg (turvotusta...) sitten tasaisesti noin 10kg. Synnytyksen jälkeen painoin about saman kuin ekassa neuvolassa rv10 (siis noin 3-4kg lisää lähtöpainoon) ja imetyksen aikana hoikistuin aika paljon, puntarilla ei tullut käytyä, mutta varmaan ainakin lähtöpainoon tai pari kiloa alle. Taisi kaikki tull atakaisin sitten imetyksen jälkeen ja viimeistään töihinpaluun jälkeen korkojen kera (toinen, joka syö stressiin...) Itse söin aika vapaasti raskauden aikana, mitä mieli teki ja vielä imetyksenkin aikana. Esikoisen kanssa tehtiin pitkiä vaunulenkkejä päikkäreiden aikana, se ei varmaan kahden lapsen kanssa enää tule onnistumaan, harmi.

Heips!

Hyviä vointeja!

Maya

heippa!!

hanna:mulla esikoinen rtäyttää ensi viikolla 1-v ja olen nyt 2kk ollut töissä.mun mielestä rankka aika koko meidän perheelle.esikoinen tarhassa 1-3 kertaa viikossa.nyt ajattelin tai itse asiassa äsken soitin kelaan jos ottaisin pojan pois tarhasta ja kävisin töissä vaan 4kertaa viikossa.miehellä ja mulla molemmilla vuorotyö.kelalta saisin kotihoidontukea sen 294- verot.kuitenkin voin viikonloput töitä tehdä.mies töissä ma-pe.ei meillä miehen kanssa muutenkaan yhteisiä vapaita ole joten ei siinä mikään muu muutu kuin että poika saa kotona olla:) ja se tärkeintä.

eipä meillä muuta

10+3

Heips!

Hyviä vointeja!

Maya

Heippa toukokuun vaavien odottajat!!
Mut terkkari heitti kesäkuisista tähän toukokuisiin,30.5 olis hänen mukaan la.
Oli vähän sekavuutta ton ajan kanssa tai menkkojen alkamisen oikeestaan.Mut jos nyt tänne saan liittyä!!

Meillä iso,iso uusperhe.Mulla tämä neljäs raskaus,viides lapsi ja koko perheen kuudes lapsi tulossa siis...
Joo,eiks kuulosta hurjalta!!
ELi mulla ikää 32 v,mies kohta 36.Mun biolapset -94 poika,-99 kaksoet,tyttö ja poika sekä meidän yhteinen tyttö -05.Miehen poika -99 asuu meillä myös.Eli nä ekaluokkalaset on oikeestaan kolmoset!!

Tämä on siis toinen yhteinen,ja mua arveluttaa oikeesti tä mun jaksaminen sillä mies on tähän rytinään ryhtymässä vielä yrittäjäksi.Joo...Ens viikollakin kolme iltaa pois,vasta 10 aikaa illalla kotiin.
Mä oon ihan tolkuttoman väsynyt ollu ja nälkäinen!!
Pahoinvointia ei ole nyt ollut,Maisasta ökäsin viikot6-16 ja ympäri vuorokauden!
Kai nyt poika tulossa!!
Koitan tutustua teihin tässä ja nimeäni en osaa kyllä tohon listaan lisätä,jos joku viittis sen tehdä.Hämeessä asun,h-linna on synnäri.

Mahassa on vihlonut aika kovin,vuotoa ei sentään ole tullut.Ihan kuin suppareita jo olis,mut voi olla että tunnen taas herkemmin kaikki tapahtumat,sillä Maisastakin huomasin että kroppa "muistaa" nä jutut ja tunnen herkemmin kaikki.Liikkeet tuntui jo 14 viikolla.

Jukra,vieläkin epätodelllinen olo!!

kata

Hei kaikille!

Helille tsemppiä! Tulet varmaan törmäämään päivittelijöihin vielä montakertaa nuoren ikäsi takia. Koita kestää. Kyllä olet ihan yhtähyvä äiti kuin muutkin äidit. Etkä ole todellakaan ainut nuori äiti.

Täällä olo edelleen sama. Pientä kuvotusta ilmassa ei muuta. Neuvola on vasta ensi viikolla, eikä siellä vielä kuunnella sydän ääniä=( vasta viikosta 12 alkaen. No en minä sitä neuvolaa odota. Ekaa ultraa kyllä sitäkin enemmin=) Tietääkö kukaan miten siellä neuvolassa pitää vierailla, että saa kelan tuet. En halua siellä turhaan juosta. Esim. montako lääkärin tarkastusta on pakollinen? Musta toi alkuraskauden lääkärin tarkastus on aika turha. Joku ronkkii alapäätä vaikka eihän siellä vielä mikään tunnu. No pitää kysyä neuvolassa ensi viikolla.

Painon noususta hmmm. Viime raskaudessa nousi paino n. 10-15kg. Lähti nopeasti pois kun imetti ja liikkui. En ota mitään paniikkia. Syön kuten ennenkin. En kahden edestä. Silloin paino pysyy ihan hyppysissä.

Saralle vielä oikein paljon voimia. Epätietoisuus on kamalaa. Toivotaan parasta!!!

Voimia kaikille!!!

Mössö 8+1!!!!!

heips!
Mun piti ihan tulla hehkuttamaan, että vihdoinkin tämä raskaus antaa jotain oiretta! Eilen huomasin, että rinnat on kamalan kipeet ja jotenkin pinkeet. Eli jes, josko siellä sittenkin olisi jotain eloa! =)
Mulla on ultra perjantaina, enkä millään jaksais odotella sinne asti! Olen nyt sairaslomalla, kun sain tämän pr****n flunssan! Olo on kuin nyljetyllä oravalla ja päivät onki menny tuossa sohvalla löhötessä.. Mies on passannu ihan mahottomasti ja olen saanu syödä kaikkea mitä mieleen juolahtaa. Siitä johtuen painokin on noussut jo 3 kg.. Mutta olen ajatellut asian niin, että kerrankos sitä raskaana ollaan! Lähtöpainoa on nimittäin vain 48kg, joten lisää painoa saa tulla. Mieskin odottaa että koska olen sellainen iso ja pehmeä.. =) (en kyllä kovin paljon haluais lihoa..)Mulla vatsa on pömpöllään aivan mahoton, johtuu turvotuksesta ja moni kaveri on arvannut, että olen raskaana. Viikkoja vasta 8+2. Olen päättänyt, että alan käyttämään mammahousuja vasta ultran jälkeen, sitä ennen käytän verkkareita ja muita löysiä housuja.

Voi teitä pahoinvoivat! jaksamista kaikille ja eiköhän se aikanaan lopu!

-Ulla-

Heippa kaikille,

Täältäkin Helille rohkaisuhalit! Hyvä että sulla on mies tukenasi kuitenkin, ja eiköhän äitisikin pikkuhiljaa ala ymmärtää että hänen käytöksensä ei ole sellaista mitä tarvitsisit...
Saralle myös jaksamista, ja kaikki peukut pystyssä että mitään vakavaa ei ole.

Täällä olo on menossa huonommaksi :( Eilen tuli sit eka oksukohtaus, töissä tietenkin. Loppupäivän särki pää, ihan sellanen krapulainen olo =(
Tänään on ollut vähän parempi, mutta iltapäivällä se eilenkin vasta alkoi..

Mä oon miettinyt tota kun Rosalinda sanoi että sydänääniä ei kuulunut, että hän oli tiedustellut mahdollisuutta ultraan... niin miten ne yritti niitä sydänääniä kuunnella? Siis ulkopuoleltako? Niinkö ne niitä neuvolalääkärissä kuuntelee? Mä oon menossa huomenna ar-ultraan, se on siis kai sisäkautta tehtävä ultra... jännittää hirmusti, kuuluuko sieltä mitään.

Hyvää keskiviikkoa!

Iisa 6+?

lisa: neuvolassa kuunnellaan sydänääniä doppler-laitteella. Vähän kuin ultrattaisiin masun päältä, geeliä laittavat kuten ultratessa.
Alkuraskauden ultrat tehdään alakautta, rakenneultra jo masun päältä.

Krapulainen olo kuvaa muakin aika osuvasti. Ja siihen päälle flunssa. Yäh.

Huh,huh olipas aamu. Vointi oli mitä kamalin laatta lensi ja päätäsärki. Mikä auttaa pahaan oloon?
Miten kaikilla on neuvolla niin aikaisin? Mulla on varmaan viikkoja kohta 7 ja reilu kahden viikon päästä neuvola.. Tosi raastavaa odottaa....

No mutta töihin on pakko jaksaa mennä vaikka olokin on kyllä mitä kamalin.

Karmeen raskauspahonvoinnin kerran kokeneena,syödä pystyi:
-mehujäitä
-kurkkua tuoreita hedelmiä
-mehukeittoa
-piimää

Kannattaa syödä jo ennen kun nousee,mulla oli myslipatukka sängyn vieressä ja lasi maitoa.(Mies toi aamulla ennen kun lähti)
Päänsärkyyn voi ottaa Panadolia 1 g kerralla jos ei tehoa tavallinen 500 mg.
Mulla myös hirveen kova jysäri ollut tän päivän seurana,etulohko päästä räjähtää.

Tilaan myös varhaisultraan ajan,on ruvennut pelottaa ettei olekaan toukka oikeella paikalla.Nuo kivut ja vihlomiset mahassa...

Sannille isot sympatiat,mä ökäsin viikot 6-16.Sohvalla päivät ja illat,mitä nyt pönttöä kurkin vähän väliä.Oksensin kyllä ennen syömistä,sen jälkeen ja milloin vaan.Ei sijoittunut mitenkään aamuun.

Mulla tyttöhormonit varmaan tekee oksentamisen,eli nyt vois olla poika tulossa!!

ai niin puurot ja murot oli myös hyviä,tohon pahoinvointiin.Jugurtit,kaikki mikä on helppoa syödä ja ökätä!=)
Ihan mikä vaan alas menee mutta mehujäät oli ihan ykkösiä!!