*TOUKOKUU 2006*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 13
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä ollu kans ihmeellisen vaivalloinen päivä tänään, tuntuu että joka paikkaan sattuu ja ahdistaa. Joinakin päivinä sitä tosiaan käy häthätää puoli tuntia maleksimassa tuolla pihalla ja toisinaan sit pystyy käveleen reippaasti tunninki lenkin eikä tunnu missään. Ihme homma...pitää toivoa että huomenna olis taas parempi päivä.

Tänään sain parvekevaunut kotiin, joten enää puuttuu turvakaukalo ja amme. Turvakaukaloa ei voidakaan ottaa kaverilta kun ei turvavyöt riitä! Osaako kukaan sanoa jotain mallia, mihin riittäis myös lyhyet vyöt? Kaverilla oli se Britaxin Römer Baby Safe tai joku sinne päin, eikä siis riitä vyöt alkuunkaan. :/

Raskausarvista: mulla näkyy tossa navan ympärillä (vähän niinku joillaki on semmonen aurinkotatuointi navan ympärillä) joka suuntaan lähteviä vaaleanpunaisia raitoja, jotka näyttää alkavilta raskausarvilta. Ei siis ole revenny vielä kovinkaan syvältä, vaan on sellasia melko haaleita pintarepeämiä. Epäilen kyllä että niitä tulee enemmän jahka raskaus etenee, ainakin murrosiästä on muistona isot läjät arpia reisissä ja rinnoissa... Kaverilla repes maha vasta viikkoa ennen laskettua aikaa kunnon tiikeriraidoille vaikka oli sitä ennen ollu täysin arveton, joten vielä ei kannata huokaista helpotuksesta!;)

huomenta

äitiyspakkaus tuli eilen. ihan turhaan sitä hakemista viivytin, koska viimevuotisen sain... mutta aivan ihana on sekin!! se ulkohaalarikin on aivan hellunen, eikä värikään mun silmään näytä pahalta.
en jaksanut eilen sitä pakettia ihan pohjia myöten hiplata, mutta kyllähän tuon ehtii. kaikkea tarpeellista siellä näytti olevan.
sen dokkarin katsoin eilen puoleenväliin, mutta täytyy katsoa se nauhalta kunhan ehtii. kaikkea pystyy nykyaikana tekemään, ne 4d-ultrakuvatkin masusta olivat aika uskomattomia... jotenkin tuntuu uskomattomalta, että minunkin masussani asustelee sellainen pieni ihminen - on se vaan niin suuri ihme!!

meillä oli kotona eilen vähemmän mukava ylläri töiden jälkeen. isommalla koiralla on ollut jo jonkun aikaa vatsa sekaisin ja se raukka oli ripuloinut keittiön lattialle...... voitte kuvitella millainen määrä kakkaa tulee n. 60-kiloisesta koirasta - tai ehkä on kivampi olla edes kuvittelematta ;o/
no, ei siinä muu auttanut kun alkaa siivoamaan. vicksiä oli pakko laittaa nokan alle, kun muuten olisi varmaan tullut oksennus........................... ja kämppä haisi ihan hirveälle. meillä on vielä sellainen vanha rintamamiestalo, jossa on sellaiset vanhanajan ikkunat joita ei saa auki muuta kuin ottamalla ne irti, joten tuuletustakaan ei saatu kunnollista aikaan.............. yääks.

täytyisi ottaa puhelinkin tänään kätöseen ja soittaa aika synnäritutustumiseen. mies vaan ilmoitti ettei tule mukaan, eli saan mennä yksin. kysyin sitten samalla synnytyksestäkin ja hän sanoi, että tulee tietenkin mukaan sairaalaan, mutta siihen itse synnytyshommaan ei kykene osallistumaan - mutta seuraksi ja tukijaksi tulee onneksi osastolle. en mä itse asiassa tiedä olisinko häntä synnytyssaliin halunnutkaan.................

tällaisia tällä kertaa. palaillaan ;o)

Huomenta minunkin puolesta.

Kyllä nyt on tullut katsottua vauva-aiheisia ohjelmia. Eilen tuli vielä klo. 22 alkaen fst:n pulla uunissa. Kertoi tarinan raskaana olevasta naisesta, miestäkin siinä jututettiin ja päättyi tietty vauvan syntymään.

Kyllä se totta on, että ei tätä voi kuin ihmetellä---sisällä valmis ihminen. Miten täydellistä kehitystä, pala palalta. Kuinka kaikki asiat loksahtavat kohdalleen ja ajallaan.
Niin se vaan on, että meidän vauvat alkavat olla valmiita tulemaan tähän kylmään maailmaan, mutta jos vielä muutama viikko...

Onko kellään ollut jo kipeitä suppareita?
Tossa joku jo mainitsi, että yhtenä päivänä jaksaa tunnin lenkin ja toisena just puoli tuntia ja hiivistellen.
Minä kuulun noihin hiivistelijöihin, kai...
No, mulla oli sunnuntaina kaksi tosi kipeää supparia. Lähdin kävelemään ja ajattelin että sellaisen 700m ja takasin. Joo kävelin, aikaa meni puoli tuntia ja siinä kävellessä otti viiden minuutin sisään pari kertaa todella kipeesti. Että pitänee rauhoitella menoa.

Voi Sinttu, ymmärrän kyllä ja voin vain kuvitella kakka määrän, vaikkei koiraa ookkaan. Kaksi kissaa löytyy ja ne joskus tuppaa paskomaan ja oksentamaan pitkin huushollia. Ne on kuin pieniä lapsia, kulkevat ja yrjöövät. YÖK!

Että näin ! Hauskaa päivää jokaiselle.

Moikka!

Minäkin eilen katsoin sen prisman ja oli ihan mielenkiintoinen, vaikkakin olisin voinut jättää katsomatta sen synnytyskohdan. En ymmärrä miten olen nyt niin herkkä, ennen ei varmaan olisi hetkauttanut suuntaan eikä toiseen.

Mies on työmatkalla kaksi päivää... eli niistä tulee pitkiä mulle. Muutenkaa ei ole kivaa nukkua yksin :( No pitää yrittää kehitellä jotain ohjelmaa ettei ihan kuole tylsyyteen.

Terve!

Viimeinen ""oikea"" työpäivä :) Äippäloma alkaa vasta 19.4. virallisesti, mutta mulla on ennen sitä enää pientä säätöä, siivousta ja huoltohommia lähinnä. Pitää vaan nakittaa joku roudaamaan kamoja mun puolesta. Ei oikein nuo vahvistimet nouse entiseen malliin...

Sintun koiranelämähän kuulostaa tutulta. Meillä oli viime viikolla semmonen kakkaralli, että meinas hermot palaa.

Miia: yritä ottaa yksin nukkumisesta kaikki ilo irti. Minä köllin normaalisti kyljellään, enkä juuri kääntyile, mutta heti jos mies on pois, niin valtaan koko sängyn :) Miehen poissaollessa voi kuunnella just niitä levyjä, mitä huvittaa ja häärätä omiaan. Ja osaapahan taas arvostaa sitä, että on se mies, eikä kuitenkaan aina joudu olemaan yksin.

Mulla alkaa hormonit nakella semmoista häränpyllyä, että otan nokkiini joka asiasta. Onneksi ei olla saatu riitaa aikaiseksi, mutta kohta varmaan keksin hermostua siitäkin, kun mies toteaa kiukkuilun todellisen syyn.

Nyt meinaa tulla puheripuli ja myöhästyn kohta. Hauskaa tiistaita möhömahat!

Neuvolassa taas tänään,oonkin käynyt nyt joka viikko vaikka ei kuuluisi :) Paino oli tippunu viikon aikana 600 grammaa mutta siihenkin löytyy selitys. Viime neuvolakäynnilla oli paino muka noussu kilon viikon aikana ja mulla oli just sillon vaatetta aika paljon päällä (mm. lappuhaalarit joita ei ennen ole neuvolassa ollut päällä),tänään kun oli tosi kevyesti vaatetta. Joten saldo oikeesti kahden viikon ajalta ois +400 g/viikko. Näin neuvolatäti järkeili. Tuo sf-mittakin oli kasvanu viikon aikana puoli senttiä...

Olo on aika mainio kun ei enää supistele ollenkaan... Öisin heräilen kun pitää vaihtaa kylkeä ja alla oleva lonkka särkee. Pissalla ei yleensä tarvi käydä kertaakaan yön aikana,silloin tällöin aamuyöstä kerran.

Nyt kun tuo rasituskieltokaan ei ole enää voimassa niin olen ihan huumassa puunannu kämppää kiiltäväksi,eilen oli kylppärin vuoro :) Ei tule supistuksia siivotessakaan... Tietysti ne loppu nyt tyystin kun niitä saisi jonkin verran tulla ja sitten mennään kaks viikkoa yli ja käynnistykseen. Hope not...

Ei olla vieläkään käyty synnärillä tutustumassa kun synnytysvalmennuskin alkoi viikon myöhässä kun terkkari oli kipeä. Ja ekalla kerralla aloitettiin vauvanhoitotunnilla ja hampaiden hoidolla kun kuuluisi synnytyksestä aloittaa. Ja ekalla tunnilla kuuluisi saada ne laput joilla pääsee sairaalaan tutustumaan että taitaa mennä vähän pitkäksi sekin...

Noh,jospa jatkaisi siivoomista :)

Taisi taas pyörähtää uusi viikko käyntiin. Tuntuu, että jatkuvasti jankutan samaa mutta aina se on vaan viikko hurahtanut välissä.

Eilen kävin sydänlääkärillä ja kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa. Ilmeisesti ovat olleet ""harmittomia"" häiriöitä, joita joillakin raskausaikana kuulemma tulee yhtälailla kuin pahoinvointia tai muuta vastaavaa.

Samalla käytiin tutustumassa synnytysosastolla. Oikein viihtyisä, rauhallinen ja kodinomainen paikka. Keskimäärin vauvoja tuolla syntyy 1-2 päivässä. Joskus tietenkin voi olla ruuhkapäiviä mutta normaalisti henkilökunnalla on kuulemma paljon aikaa yksittäiselle äidille - siksi kivunhoidossakin yleensä kokeillaan paljon ns. luomukeinoja kun henkilökunnalla on aikaa olla paikalla ja auttaa. Kuulosti hyvältä ja henkilökunta vaikutti oikein mukavalta. Muutama kotoisa huone omalla kylpyhuoneella ja parisängyllä varustettuna löytyi sitä varten että synnytys ei ole ihan kunnolla vielä käynnistynyt. Siellä saa olla jos esimerkiksi ei olla ihan varmoja että tuleeko vauva nyt vai onko väärä hälytys. Ja siellä voi olla niin kauan kuin tuntuu että siellä pärjää ja on hyvä olla. Ja tietenkin voi lähteä sitten kotiin jos olikin väärä hälytys. Sitten kun haluaa kunnon kivunlievitystä, tarvitaan parempaa tarkkailua ja/tai synnytys on hyvin käynnissä niin siirrtytään synnytyssaliin, jossa sitten ollaan niin kauan, kunnes vauva on syntynyt, on syöty välipalaa ja lähdetään osastolle uuden tulokkaan kanssa. Oli jotenkin yllätys, että varsinaista ponnistusvaihetta varten ei siirrytä eri tilaan vaan samassa huoneessa/sängyssä avaudutaan ja ponnistetaan. Isälle löytyy samasta huoneesta oma sänky jos haluaa välillä lepäillä. Ja vauvan pesu, punnitus ja pukemisjutut ovat ihan siinä äidin sängyn vieressä, joten kauas ei vauva tai isä lähde synnytyksen jälkeenkään jos ei mitään ihmeempää ongelmaa ole. Huone johon tutustuimme oli lähes kauttaaltaan roosa ja ymmärsin että yksi synnytyssali on vihreä ja yksi keltainen :-) Vaikka olin kavereilta kuullutkin että osasto on oikein kiva niin jotenkin silti yllätyin tosi paljon miten todella vähän paikassa oli laitosmaisuutta. Jotenkin helpottavaa, että paikasta syntyi positiivinen vaikutelma. Eihän se tietenkään synnytyksestä kivutonta tee mutta on sellainen hyvä tunne tuonne sairaalaan lähtemisestä kun paikka vaikutti oikein lämpimältä ja kodinomaiselta.

Neuvolaterveisiä:
pissa puhdas
hb: 111 -> rautakuurille
vp normaaliin tapaan koholla neuvolassa, kotona ok
painonmuutos: 1100 g/viikko!!!!!! (tosin viimeks näytti neuvolan vaaka yli kilon vähemmän ku kotona, joten jos tasottaa viime kerran ja tän kerran painonmuutoksen niin tulos on 580 g/viikko) yhteisnousua 12 kg eli ihan ok
vauva edelleen rt, sykkeet 145, liikkuvainen kaveri
sf 30 cm eli kutakuinkin keskikäyrällä

Nyt tarttis vähän vinkkejä tuohon raudan syöntiin! Ongelmana on se, että yleensä syön aamupalan kaakaon kera. Pelkkä maito ei mulle maistu eli juon sitä äärimmäisen harvoin ruoan kanssa ja kaakao oikean ruoan kans...yök! Jos rupeen jättämään noi aamu ja iltakaakaot väliin niin sit kyllä tipahtaa kalkinsaanti melkolailla...eli missä välissä te otatte sen raudan ja minkä kanssa?

Moi kaikilletäältä lumisesta mansesta!

Mullakin pyörähti uusi viikko käyntiin, nyt siis 33. Tinnulle en valitettavasti osaa rauta/kalsium -vinkkejä antaa mutta ehkäpä jollain ois vinkkiä. Mulla on hemppa yli 130 mutta terkka sanoi sen liittyvän jotenkin verensokeriarvoihin (en oikein tajunnu)..vaikkei mulla ollu sokerirasituksessa kuin se paastoarvo (4.8) yli sallitun.. Mutta vauveli on iso vaikka miten rajoittaisin syömisiäni. Mahdollisesti sectiolla syntyy. Pääasia tietty että ilman turhia vammoja syntyy (tällä tarkoitan siis sitä että jos on toosi iso vauva ettei solisluu tms murru alatiesynnytyksessä). En mä osaa vielä synnytystä hermoilla, mulla on semmoinen asenne että kaikki omalla painollaan. (-; Synnytysvalmennusta on ens viikolla eka kerta, ehkä sen jälkeen onkin toinen ääni kellossa... Ens kuun lopulla meen äippäpolille ja toivon että tekevät kaikki maholliset mittailut ja synnytystapa-arviot!

Tuntuu että meillä lähes kaikilla alkaa jo olla kaikki valmiina vauvaa varten. (-; Saas nähä kenen vauveli ekana näkee päivänvalon. No, toivotaan etteivät ihan vielä lähtis syntymään, varsinkaan loppukuun vauvat, muutama viikko vielä. Ei hitsi, mä varmaan kirjoitan ihan sekavia, oon väsyny mut onneksi enää tää viikko töitä... (-:

Tinnulle: Rauta kannattaa ottaa joko aamulla tyhjään vatsaan esim. appelsiinimehun kanssa. Tai tunti ruokaislusta mehun kanssa. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä, kun vastaavasti kalsium (maitotuotteet) heikentää, kuten myös tee ja kahvi. Siksi siis ruuan yhteydessä ei kannata ottaa. Parhaiten hb nousee kun nappaa tyhjään vatsaan.

Mulla nousi nopeesti kun noin tein. Ja vain Obsidania kestää mun vatsa.

Rv34+6 elikkä huomenna taas vaihtuu uusi viikko ja 5 viikkoa jäljellä =)
Ollaan aamu oltu sisällä ja leikitty legoilla ja kaiken maailman palikoilla. Jalat mulla puutu tuolla lattialla kököttäessä, mutta pojalla oli kivaa.
Mun kaveri ja pojan kummi on tulossa tuossa illalla käymään ja saas nähä ehtiikö mies käymään kotona. Ajelevat tuolla ympäri Suomenmaata, ensin jonneen viinatehtaalle ja sit Porvooseen, kuulemma 19.00 aikoihin kotona, sitten lähteekin hammasta poistattaa.

Mä just tajusin et nyt viikonloppuna mein on mentävä ne rattaat ostaa tai seuraavana, sit on pääsiäinen ja ollaan miehen kans menossa vaateostoksille silloin lauantaina kun mummi lupas ottaa pojan hoitoon. Sit on meillä rippijuhlat ja sit onkin vika vkl annen la, ellei tule aikaisemmin. Vaikka tuskin tulee.

Tinnulle ainaski vinkkejä satelee tohon rautajuttuun.
Olen koko ajan kärsinyt huonosta hempparista, huitelee tuolla 109 paikkeilla. Syön Obsidan tabletteja ja ohjeena ollut kaksi/pvä. Välillä otan sen kaksi, mutta pääsääntöisesti yhden.
Mulla oli sama ongelma, että milloin...kun pari tuntia pitäisi olla väliä ruokailuun/kahvin/teen juontiin.
Haa, sitten keksin, kun joka yö käyn kerran veskissä ja yleensä aamuyöstä, nappaan sen rautapillerin silloin appelsiintuoremehun kanssa ja kaik muut vitamiinit vasta päivällä.

Eli maitotuotteita kantsii välttää siinä lääkkeen oton yhteydessä, koska kalsium estää raudan imeytymistä ja c-vitamiini taas edes auttaa.
No sit toinen on tietty ruoka-aineet joita kannattaa syödä reippaasti. Itse jännäänkin ensi viikon neuvolaa, että mitä hb on, olen ollut todellisella teho kuurilla.
Hyviä raudan lähteitä ovat parsakaali,persilja, pavut, pähkinät, veriletut, mustamakkara,ruisleipä---onhan noita, näillä olen itseäni ""hemmotellut"".

MUTTA on täysin mahdollista että hb ei nouse kuin vasta synnytyksen jälkeen, vaikka tekisi mitä, se vaan on luonnonlaki, sekin. Hyvästä hempparista on hyötyä, mikäli synnytyksessä verenhukka on runsas, ei mee äitee nii huonoo kuntoo!!!

Macadamialle pukkaa kysymystä! Katsos mennään samaa rataa, mullakin tänään alkoi vko 33.
Niin, minkä kokoiseksi vauveliasi on arveltu? Mulla viimeviikolla arvio 2350g, oli noussut kilon kuussa. Ja kävin sitten sokerirasituksen, joka ok.

Hmm...mä ostin Spartocinea, koska Retafer ei mulle sovi ja Obsidan oli niin kallista niin päätin kokeilla tuota. Siinä vaan lukee et pitäs ottaa ""aterian yhteydessä ja niellään riittävän vesi- tai mehumäärän kanssa, ei samanaikaisesti kahvin, teen tai maitotuotteiden kanssa"". Eli en tiiä uskaltaako tuota ottaa tyhjään mahaan. Onko kukaan muu kokeillu tuota?

No, pitänee kokeilla ja jos maha oirelee niin pitää sit ottaa esim aamiaisen yhteydessä ja nauttia maitotuotteet joskus muulloin. Ihmeen kauan meni ennen ku hb tippu näinki alas, oon verenluovuttaja ja aina on hb ollu 140-156 joten tää on mulle ennätysalhainen tulos. Ihmekös jos on väsyttäny...;)

Tuo Spartocine ei ole niin siedetty kuin Obsidan ja se tosiaan tulee ottaa ruokailun yhteydessä. Kaikissa rautavalmisteissa on nämä ikävät haittavaikutukset, suosittelen ettet ota mainitsemaasi tyhjään vatsaan, suattaapi tulla ikäviä vatsanpuruja.

Mulla kans yleensä korkea hb. Seuraava asia jolla itseäni olen nyt lohduttanut: "" naiset joilla hb on alhainen raskauden aikana, eivät niin helposti sairastu raskausmyrkytykseen, sitten raskauden loppupuolella"" No tähänkin vaikuttavat monet tekijät, mutta jotain hyvää jos jotain huonoakin.

T. toinen väsynyt

Minäkin otan tuon Obsidan-rautatabletin aina yöllä. Otan tosin ihan veden kanssa. Käyn joka tapauksessa aina yöllä jossain vaiheessa vessassa niin laitan illalla nukkumaan mennessäni vesilasin ja rautatabletin yöpöydälle ja otan ne sitten vessasta tullessani. Tietenkin jos haluaisi kylmää vettä tai muuta juotavaa niin voihan sen ottaa vaikka vessassa jos laittaa sinne juomalasin ja tabletin odottamaan käyntiä ja keittiöön jos jaksaa tapsutella yöllä niin sittenhän vaihtoehdot vielä lisääntyvät ;-) Mutta itsellä toimii tuo tabletti ja vesilasi yöpöydällä.

Olettekos muuten laittaneet jo paikat sillälailla oikeasti valmiiksi? Vai koska olette ajatelleet laittaa? Meillä esimerkiksi on aika pitkälti jo kaikki olemassa mutta mietin vaan että josko ensi viikonloppuna jo toisi sängyn ja hoitopöydän oikeille paikoilleen varastosta. Vai onkohan vielä liian aikaista... Meillä ei siis ole mitään erillistä huonetta vauvalle vaan hoitopöytä menee kylppäriin ja sänky meidän makkariin jne. Kaikki hankitut jutut ovat siis yhä pahvilaatikoissa/varastossa jne.

Entä osaattekos sanoa, milloin viikkojen puolesta vauva alkaa olemaan ns. ""turvassa""? Siis kun jostakin olen kuullut että kun on 34 viikkoa täynnä niin se olisi sellainen yksi raja. Toisaalta olen kuullut samaa viikoista 36 ja 37. Ja jos tiedätte mihin nämä eri viikkojen valmiudet perustuvat niin se tietysti kiinnostaa. Keuhkot taitavat olla kai ne kriittiset elimet... Tietysti kai vasta kun on se 38 viikkoa täynnä niin kaveri on varsinaisesti ""valmis"".

Minä myös nappailen Obsidanit aamuyöllä ja toisen illalla nukkumaan mentäessä... Mites muut vitamiinit? Itse olen alusta asti popsinut 2kpl/vrk multitabs special 2+... Milläköhän annostuksella sitä jatketaan sitten synnytyksen jälkeen (kun siinä lukee myös imettävät)... *pohdiskelee*

Viime viikolla vauvaa _arvioitiin_ jo 2,5 kiloiseksi eli syntyessä la:na tällä vauhdilla >4,5kg... Eli ehkä laitetaan tulemaan aiemmin.. Saas nähä! Tunnen kyllä itekin että iso 'jörrikkä' jo on, asennonvaihtelut ja venyttelyt on tuntunu 'järeiltä' viime aikoina. Tosin eilisestä alkaen on ollu pää alaspäin ja selkä ulospäin joten vähemmän on liikkeet nyt tuntunu ja terkka sanoikin etteipä tuolla tuota tilaa juuri enää olekaan. Vielä mua ei ittee kuitenkaa ahdista, on melkein kädenleveyden verran tilaa rintojen alta mahaan.. Silti maha ei näy taaksepäin. Miten pitkä iltatähti oot? Mä >170 ja suht leveelanteinen 'maatuska'..heh. Juiliiko muuten muilla jo nivusia kovinkin? Mulla tänään alkoi tuntumaan suht ikävältä kävellessä ihan yläsisäreisissä... Mutta pahemminkin vois olla. (-:

Tuo on kyllä jännä juttu tuo mahan muoto ja sijainti. Itse olen 168 cm pitkä eli en aivan lyhyt ja minulla maha on aivan kiinni rinnoissa - ollut koko ajan. Rintaliivien kanssa on todella hankalaa kun rinnat esimerkiksi istuessa lepäävät mahan päällä niin rintaliivit tahtovat painaa tuolla ""maha-rintapoimussa"". Ja rintani ovat kuitenkin ihan ns. pystyt eli maha lähtee siis suoraan rintojen alta eteenpäin. Toisaalta taas maha ei ole kovin alhaalla, joten ehkä siellä on tavallaan minulla ns. suoraa tilaa. Mutta silti kyllä rakkoa nykyään painaa välillä aika pahasti eli käyn vessassa, kävelen 5 metriä ja taas pissattaa. Eihän siis oikeasti tietenkään ole tarpeen pissata mutta pissahädän tunne tulee heti. Itsestä vaan kuulostaa ihan hassun käsittämättömältä, että jollain olisi kämmenen verran tilaa rintojen alla...

Huh kun tuli syötyä.
Mä olen sellainen persjalkainen...160 cm pitkä ja norm. paino 53-55kg. Masu ei näy taaksepäin juur ollenkaan ja mullakin on kämmenen leveys ""tyhjää"" rintojen alla.

Vitamiineista: Syön Multitabs special 2+ 1tbl/pvä, Calcicewh-D3 ja Omega-3 2tbl/pvä, sitten välillä Emgesania.

Kyllähän ne meidän vauvelit jo henkiin jäisi tai siis viikoilta 34---Pieniähän ne repukat vielä olisi. Se kun on tämä painon kasvatus niitä viimeisiä hommia tuolla masuasukilla ja kuten joku jo mainitsi, niin keuhkot ovat vielä vähän vajaat, mutta elinkelpoiset.
Nyt on mentävä, tv kutsuu...jatkuu...

Nyt otan kantaa onko jo kaikki valmiina...
Tossa tuli äsken puolen tunnin tauko, olen jäänyt emmerdale koukkuun. Mä olen hoitoalan immeisiä ja siis kolmivuorotyötä tekevä, no nyt kun olen ollut kotona sairaslomalla, niin olen käyttänyt tilaisuutta hyväksi ja katsonut erilaisia sarjoja.

Hassua joo, mutta en ole aiemmilta lapsilta laittanut näin varhain mitään valmiiksi. No nyt on, kaikki. No tutit ja pullot on hankittu, mutta niitä en ole vielä keittänyt. Mutta on sitteri, vanna + jalat, kaukalo, vaunut,kantoliina,rintapumppu,itkuhälytin, jne... Hoitopöytä on makkarissa ja pinnasänky. Hoitopöytä on täytetty vaatteilla ja tasolla on kaikki tarvittava pikkutavara ja pölyltä suojattu muovilla. Samoin on sänky ja sitten olen sinne sänkyyn tehnyt pedin äit.pakk.laatikkoon, koska meillä sänky on mallia iso, niin laitamme pienokaisen ensin siihen äippälaatikkoon ja sekin on peitetty muovilla.
Todella ei puutu kuin vauva! Onhan tässä aikaa vielä odotella.
No näin. Uskokaa tai älkää mutta nyt pitäisi mennä kuopuksen kanssa katsomaan harry potter dvd ja menenkin, vaikka ei nyt ihan iske...

Taas uusi viikko ja uudet kujeet, enää 6 viikkoa laskettuun aikaan hui!!!=)

Täällä kans yks persjalkanen, mittaa just ja just komiat 158 cm ja minä ainakin olen aikalai täynnä tätä mahaa! Ainakin ku istuu niin kyllä peppu on ihan rinnoissa kiinni (siis vauvan peppu!;) mut ku seisoo niin kai tuo on aika alhaalla tuo maha, suurin ""kumpu"" on tossa navan kohdalla/alapuolella.

Noihin valmisteluihin...mullaki on oikeestaan kaikki jo laitettuna, mut toisaalta kun tässä on ollu jo 10 viikkoa saikulla niin ompa tuota ollu aikaakin ja tekemisen puutteeseen lähinnä kokosin esim pinnasängyn toissapäivänä ja vaatteet on pesty jo aikapäiviä sit. Vielä pitäs kaukalo ja amme hankkia...ja kuumemittari ja niistäjä. Muuten kai onki jo kaikki. Tai no tutteja, tuttipulloja, rintapumppu ym ei ole edes hankittu kun ei tiedä onko niille edes käyttöä, mut noin niinku muuten kaikki ""pakollinen"". Vauvan vaatteet on kyl tosin vielä kaapissa, en viitiny laittaa niitä vielä pölyttymään tohon esille, mut neki on vaan ottaa omista kasoistaan. Jotenki tuntuu et ku aika monella (tutullakin) on vauva syntyny jo viikolla 36 niin haluan olla siihen mennessä valmistautunu, oli se sit jonku mielestä liian aikaista tahi ei.

Mut nyt pitää mennä paklaamaan ku mennään kaverin kanssa kaupungille.:)

Heissan!

Ei oo ihan kaikki vielä valmiina. Vaatteet pesemättä, vauvalle ei oo lakanoita, amme puuttuu ja äippäpakkausta odotellaan. Mutta viikonloppuna pitäis tulla meidän ekat kestovaipat :) Toivotaan nyt, että ovat toimiva ratkaisu.

Tinnu: et oo ainoa tuon painopyrähdyksen kanssa. Mulla on tähän mennessä tullut saman verran kuin sulla, mutta suurin osa tuli keskitalvella tosi nopeesti. Nyt oli taas tasoittunut, kun kävin tänään neuvolassa puntarilla. Kätilö tunnusteli mahaa ja kohdun mitoissa menen keskikäyrän ja alakäyrän välissä. Kopeloinnin perusteella meidän vauva on pieni, eikä sen pitäisi ehtiä kasvaa miksikään jättiläiseksi, ellen ala jollekin sokerikuurille. Onneksi näin, niin voin synnyttää normaalisti. Suurimmaksi osaksi vauveli on jo pää alhaalla, joten senkään puolesta ei oo huolta.

Kyllä meillä pitkilläkin on jo tekemistä mahan kanssa. Sohvalla tulee istuttua tosi ryhdikkäästi ja kylkiluihin satelee potkuja. Ja mulla on mittaa 175cm.

Nyt menen päikkäreille uuden Kodin Kuvalehden kanssa :)

Onpas ollut vetämätön olo koko päivän... aika matelee kun ulkonakin on niin kurja sää et heti vaikuttaa mielialaan.

Tänään kävin vaa'alla ekaa kertaa viime neuvolan jälkeen ja totesin, että nyt on sitten tullut se + 10 kg siitä päivästä kun sen positiivisen testin tein :) Jospa ei nousisi enää yli kolmea kiloa etten menisi yli 70 kg :) vaikka tällä mässäilytahdilla menee kyl kevyesti. Nyt ihan viimeisen kk aikana mulle on iskenyt ihan mahdoton suklaanhimo ja muutenkin kaikkea makeaa on saatava vähän väliä... =D
Muuten kyl olen huomannut et ruokahalu on vähentynyt huomattavasti esim. verrattuna muutaman kk takaiseen 2-3 lämmintä ateriaa päivässä tahtiin..